Amerikaanse Nazi's in tv-documentaire Het drama van een onvoltooid kunstwerk Hooghoud] Jeugdjournaal is alweer uitgesteld DiepenbrocksTe Deum voortreffelijk gezongen Belgische radio en tv in staking Kunst onvindbaar Actueel door discussie over fascisme Associatief toneel in Mickery Popdagen Maurice Béjart naar Parijs Terlouw reikt Edisons uit DONDERDAG 1 NOVEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET 4 Van onze RTV-redactie HILVERSUM De documentaire over de Nazi's in Amerika, die de VARA vanavond uitzendt, heeft plotseling een extra-actuele betekenig gekregen. De uitzending valt nu, eigenlijk per ongeluk, midden in een discussie over het sluimerend fascisme in Nederland en de wijze waarop de massamedia daarmee om moeten gaan. Die discussie begon na de „manifes tatie" die het Nationaal Jeugdfront ruim anderhalve week geleden hield in Soest. Het ging om een bijeen komst van nog geen vijftig man, maar dank zij de publiciteit ontstond er een bijna nationale beroering die zells tot vragen van alle fracties in de Tweede Kamer leidde. Het Nationaal Jeugdfront kreeg plotseling een be kendheid die het op eigen kracht nimmer had kunnen verwerven De VPRO zorgde afgelopen zondag avond voor een nieuwe impuls door enkele leden van het „Front" vrij uitvoerig aan het woord te laten. On der het motto „laat maar kletsen, die zef zichzelf wel voor schut" liet de interviewer de voorzitter van het „Front" zonder veel tegenwerk zijn verhaal houden. Het kwam de VPRO op enkele pittige, afkeurende reacties te staan. Want. alle goede bedoelin gen van de VPRO ten spilt, het resul taat van de aanpak was toch maar dat een vrij handig formulerende jon geman onbelemmerd gelegenheid had gehad zijn gevaarlijke ideeëen voor een tv-camera te spuien En zou nu echt bij geen enkele kijker de gedachte zijn opgekomen van „tja, daar zit toch wel wat in, wat hij zegt over die zwarten"? Gevaar Hetzelfde gevaar zit een beetje in de overigens goed gemaakte documen taire „California Reich" die van avond (20.40 uur, Nederland li wordt uitgezonden. De makers, Walter Par- kes en Keith Chritchlow, hebben een jaar lang de Nazi's in Californië, leden van de Nationaal-sociaiistische Blan- ke Volkspartij, gevolgd. Zij filmden partijbijeenkomsten, redevoeringen van de leiders, het gezinsleven van enkele leden en het door enkele Na zi's gezamenlijk gevierde kerstfeest. waar een Kerstman met een band met hakenkruis om de arm optrad. Parkes en Critchlow hebben, naar eigen zeggen, de Nazi's zo objectief mogelijk willen volgen. Zij hebben daarom geen begeleidende teksten gemaakt. Hun uitgangspunt is dat de beelden voor zichzelf moeten spreken en dat mensen zichzelf wel belache lijk maken. Daarin schuilt weer een gevaar. Door geen afstand te nemen en de gefilmde Nazi's maar te laten kletsen kun Je onbedoeld toch net weer een verkeerd soort reacties bij kijkers veroorzaken. Het risico be staat dat sommige mensen alleen maar in hun vooroordelen en rancu nes over kleurlingen zullen worden bevestigd. Tekst Bovendien kan er bij de jongeren, voor wie Hitier niet veel meer is dan Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Het jeugdjournaal is alweer uitgesteld. Nu al kan gerust worden aangenomen dat de kinderen in Nederland op 1 januari 1980 nog geen dagelijks jeugdjournaal zullen krijgen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat als het NOS- bestuur in september van dit jaar de herziene nota jeugdjour naal zou hebben behandeld en goedgekeurd er nog vijf maanden nodig zouden zijn voor de praktische uitwerking. Daaronder wordt verstaan het aanstellen van personeel, zoe ken naar faciliteiten en verwerven van extra geld. Een officier van het Amerikaanse leger, één van de fanatiek ste Nazi's die in de documentaire „California Reich" op treedt. een figuur uit de geschiedenis, een heel verkeerd beeld ontstaan. Het is maar zeer de vraag of de echte Nazi's die ze nu zien voor hen zoveel anders zullen zijn dan die mannen in unifor men die ze in tv-series en films over de Tweede Wereldoorlog al zo vaak hebben gezien. Zeker voor deze groep zou een begeleidende, kritische tekst heel nuttig zijn. De VARA erkent overigens dat hier een probleem ligt en zal de documen taire daarom laten inleiden met een door Son ja Barend uit te spreken tekst. Wie echter vijf minuten later inschakelt zal toch even het idee kun nen krijgen midden in een propagan dafilm van de Nazi's te zijn gevallen. Misschien dat een kritische „uitlei ding" bij California Reich daarom net zo belangrijk is. Verschillende oorzaken hebben ech ter voor vertraging gezorgd, zodat de nota-jeugd journaal niet voor 14 de cember op de agenda van het NOS- bestuur wordt geplaatst. Zet het NOS-bestuur dan het licht op groen, dan duurt het nog tot september 1980 voor de eerste uitzending zal zijn. In ieder geval na de zomervakantie. Nadat al zeven jaar lang plannen worden gesmeed voor een jeugdjour naal kwam in juni van dit jaar de nota jeugdjournaal, afkomstig van het NOS-journaal, in het NOS-be stuur ter tafel. Een van de belangrijk ste oorzaken van het uitstel is de omroep-politieke vraag of zoiets nu wel bij uitstek geschikt is voor de NOS. Omroepen als de NCRV en de TROS dachten daar in ieder geval anders over. En vooral de NCRV zou graag aan het nieuwe jeugdprogramma meewerken omdat deze omroep al twee jaar een wekelijks jeugdjournaal maakt. Jour naalhoofdredacteur, Ed van Wester- loo, weet echter niet hoe die samen werking in de praktijk zou moeten worden uitgewerkt. De omroepen zijn ook door middel van hun afgevaar digden in bij voorbeeld de werkgroep jeugdprogramma's bij de opzet be trokken geweest. De NCRV had ook bezwaren tegen de leeftijdsgroep van zeven tot twaalf jaar waarop aanvankelijk werd ge mikt. In de herziene nota gaat het NOS-joumaal nu uit van kijkers van af tien jaar. Een staf van vijf vaste medewerkers zal dagelijks overleg gen met een kinder-redactieraad. Om het dagelijks geboden nieuws achtergrond te geven zal de Neder landse Onderwijs Televisie aanslui ten met een wekelijks jeugdjournaal. De NOT ziet alle mogelijkheden om aan te sluiten bij het jeugdjournaal. De bedoeling is dat het nieuws op een zinnige manier wordt begeleid, zodat achtergronden kunnen worden uitge- legd. Tevens kan worden getoond wat belangrijker is: Vietnamese vluchte lingen of de aankondiging dat de melk een paar centen duurder wordt. Verder is het streven van de NOT een aansluitend schoolblad en werkboek jes uit te geven. door André Rutten Scene achter het doorzichtig voordoek in „Belshazzars Feast" in Mickery. AMSTERDAM In de kleine zaal van Mickery is sinds dinsdag en tot en met 17 no vember de jonge Amerikaan se toneelmaker Mei Andringa met een groepje spelers the drawing legion in een voor stelling, gebaseerd op de ge schiedenis van een onvoltooid gebleven negentiende-eeuws Amerikaans schilderij: „Bel shazzars Feast" van Washing ton Allston (1779-1843). Een dramatische geschiedenis inder daad. Allston heeft vijf en dertig jaar aan dat schilderij gewerkt: het moest zijn meesterwerk worden. Maar toen hij overleed was het nog altijd niet klaar en toen het in zijn nalatenschap bekeken werd bleek het een warwin- Only Ones De Engelse new wave-groep The Only Ones vormt een van de blijvertjes na de punkgolf In juni gaven ze enkele concerten in ons land, die over het algemeen gunstig werden ontvangen. De november tournee van deze groep start vanavond in Ekslt-Rotterdam en gaat vervolgens langs de Stokvts- hal-Arnhem (2 nov>. Paradiso-Am- sterdam met als speciale gast de Amerikaanse zanger en songschrijver Moon Martin (3 nov) en de Gigant- Apeldoorn (4 nov) Herman Brood Na een intensieve Amerikaanse tour nee zal Herman Brood met zijn Wild Romance vrijdagavond zijn Neder landse „comeback" vieren in de Jaap Edenhal te Amsterdam Het voorpro gramma zal verzorgd worden Phoney the Hardcore Aanvang 19.30 uur Dire Straits Deze groep behoeft geen nadere in troductie Begonnen met een enkel concert in Paradiso vorig jaar, kwa men ze tweemaal terug in de Doelen en op Pinkpop Hun populariteit Speciaal vandaag Samen met de enige passa gier aan boord van een vlieg tuig die iets van vliegen af weet weet De Hulk in de ge lijknamige serie een jet op de grond te zetten als de beman ning daartoe niet meer in staat is Ned. 2/18.59 Twee voor twaalf Ned. 1 20.09 Californië Reich is een pro gramma over een hedendaagse nasi-beweging in Amerika Ned.1/20.40 De verlaten mijn. vijfde af levering Ned. 2/21.30 De eerste aflevering van het NOS-programma Denkbeeld van dit seizoen gaat over astrologie. Presentator Freek de Jonge Ned. 1/22.20. Middagpauzedienst van de Alle Dag. Kerk in Amsterdam Hilv. 1/12.40 In het VAR A-programma Het zout in de pap praten Jeanne van Munster en Willem van Maanen met een speciale gast Hilv. 4/13.00 heeft een zodanige omvang aangeno men, dat ze zich nu kunnen permitte ren alle grote Nederlandse zalen aan te doen. Overigens kun Je Je afvragen of dit een verheugende ontwikkeling is Deze „kamermuzlek-pop" zal in een ruimte als het Ahoy-sportpaleis minder tot haar recht komen dan ln een intiemere zaal als Paradiso Van avond in Ahoy-Rotterdam, morgen avond ln de Stadsschouwburg Heer len en zaterdagavond ln de Vereni ging te Nijmegen. Zondag- en maan dagavond ln Carré-Amsterdam, woensdag 7 november ln de IJsselhal te Zwolle. Fischer-Z Fischer-Z Is een typische exponent van het nieuwe Engelse talent, dat met de new wave ls boven komen drijven. Net als the Police of iemand als Joe Jackson vermengen zij rock met reggae en komen daarmee tot een geheel eigen geluld waarin de kritische teksten een belangrjke plaats Innemen Stadsgehoorzaal- Leiden (2 nov». De Meente-Steenwijk (3 nov), Paradiso-Amsterdam (4 nov). Stokvishal-Arnhem (5 nov), Pocket- Tilburg (6 nov). Kunstmin-Gouda (7 nov). Mondriaan-lezing SASSENHEIM De stichting Sik- kensprijs heeft een „Piet Mondriaan- lezing" ingesteld: een om de twee jaar te houden referaat over de positie van de beeldende kunst, al dan niet in relatie tot andere kunsten. De eerste lezing wordt 15 november in Amster dam gehouden door prof dr. ir. Wal ter H. G. Lewin van het instituut voor technologie van de staat Massachu setts in Cambridge. Amerika, onder de titel „Wetenschap is geen kunst" PARIJS. (AFP) Maurice Béjart. oprichter (in 1960) en leider van het „Ballet du XXme 8tecle" in Brussel, gaat, te beginnen ln 1981. In Parijs een balletschool leiden, die door de staat gesubsidieerd zal worden. Al dus een mededeling van de Franse minister van cultuur. Jean-Philippe. Lecat. Tachtig leerlingen, van wie zeventig procent Fransen, zullen er gratis een driejarige opleiding krijgen De school wordt ondergebracht in een nu leegstaand deel (2300 vierkante me ter) van het Palais de Chaillot bij het Trocadero en zal zes studio's bevat ten De oorspronkelijkheid van deze Parijse dansschool, die nog geen offi ciële naam heeft, bestaat hierin dat zij niet alleen opleidt in de verschil lende danstechnieken (met inbegrip van de folklore), maar ook ln de ver schillende theaterdisciplines De cur sussen beginnen in september 1981 Voor Béjarts verbintenissen met zijn befaamde balletgroep in Brussel wordt een nieuwe formule uitge werkt Jubileumconcert Toonkunst Rotterdam kei geworden. Engelse vrienden (hij werkte ook jaren in Londen en Rome) hadden hem aangeraden het perspec tief van zijn schilderij te veranderen, waardoor de figuren er op imposanter zouden worden, dat heeft hij intensief geprobeerd, zonder er nog uit te ko men. Allston schilderde in de classi cistische stijl, zijn vrienden onder wie de romantische dichter Coleridge van o.a. The Rime of the Ancient Mariner brachten hem in de rich ting van de romantiek, en daar is hij in verdwaald, zou je zeggen. Afgaan de op het verhaal, dat Mei Andringa in zijn voorstelling vertelt. Het is een bijkomstigheid, dat het schilderij het feest van koning Belsa- zar voorstelt. Een feest, waarbij een hand op de muur schreef: Mene. mene, tekel ufrasin, geteld, gewogen, te licht bevonden. Dat is ten tijde van de Babylonische gevangenschap. Da niël wordt geroepen om die woorden uit te leggen. Dat ogenblik probeerde Allston vast te leggen, maar hij kreeg er geen greep op. En met dat laatste houdt Andringa zich in feite bezig: de kunstenaar, op zoek naar de vorm, waarin hij uit kan drukken wat hij wilde meedelen, in de war gebracht door zijn critici, ook als ze het goed met hem menen. Centrale figuur is niet Washington Allston, maar Mei Andringa zelf, een toneelmaker die probeert tot een voorstelling te ko men. Hij begint en eindigt wel met een soort tableau vivant, waarin figu ren uit het schilderij worden nage bootst, en waarin hij laat zien hoe zo'n tableau wordt opgebouwd. Daar tussen in worden er drie scènes gere peteerd, een in een warenhuis, een in een snackbar, een in een wat luxueu zere ruimte, maar daar in verschijnen wel elementen, die ook in het schilde rij gebruikt zijn. Dat gebeurt op een bewust wat klungelige manier, die dikwijls gek werkt. Steeds achter een doorschijnend voorzoek, waarop het schilderij van Allston schetsmatig is aangegeven. Met voor het doek com mentaar van een gids en van Allston zelf in negentiende-eeuwse kleding. Een goed uur eigenzinnig toneel op basis van onverwachte associaties tussen kunst en kitsch, gekruid met een stroom van lichte zelfspot. ADVERTENTIE -Dubbelzachte Jonge- door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM In 1929 werd door A. C G Vermeulen en enkele andere muziekliefhebbers de landelijke „Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst" opgericht. Tevens ont stond in hetzelfde jaar als onderafde ling het „Toonkunstkoor Rotter dam" In 1960 kwam een fusie tot stand tussen dit Toonkunstkoor en het Rotterdams Philharmonisch Koor onder leiding van Ed. Flipse. Sedertdien leeft het Koor voort onder de naam Philharmonisch Koor „Toonkunst". De tegenwoordige diri gent is Jan Eelkema. Twee jaar gele den werd ten overvloede een meer selectief Kleinkoor Toonkunst gevormd Het 150-jarig bestaan van „Toon kunst" is aanleiding geworden voor een in De Doelen gegeven jubileum concert. Behalve het Philharmonisch Koor „Toonkunst" en het Kleinkoor „Toonkunst" werkten aan dit concert mee het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Rotterdams Jongenskoor (dirigent Freek Velders), de sopraan Nelly van der Spek, die voor Christine Harvey inviel, de alt Mariannen Die- leman, de tenor Ulf Kenklles, de bas Charles van Tassel en de organist Tijn van Eyk. Het geheel stond onder leiding van Jan Eelkema. Het pro gramma bestond uit twee, althans in Rotterdam, weinig uitgevoerde wer ken namelijk Carl Orff's Carmina Bu- rana en het Te Deum Laudamus van Alphons Diepenbrock Vocaal Diepenbrock (1862-1921) wordt door velen gezien als de voornaamstge Ne derlandse componist na Sweeünck. Zijn belangrijkste composities zijn van vocale aard. Hiertoe behoren o.a. de verleden jaar met veel succes uit gevoerde Mis ter gelegenheid van het 60-jarig Jubileum van het Rotter dams Philharmonisch Orkest en het thans uitgevoerde, in 1897 ontstane Te Deum Laudamus. Het heeft er veel van dat grote werken als Diepen- brocks Koorcomposities en de grote symfonieën van Mahler (achtste) ge- Amsterdamse Kunstprijzen AMSTERDAM De Matthijs Ver- meulenprijs van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst is toegekend aan Otto Ketting voor zijn symfonie voor saxofoons en orkest. De Herman Gorterprijs voor poëzie van hetzelfde fonds is toegekend aan Hans Tentlje voor zijn dichtbundel „Wat ze zei". Belde prijzen zijn zevenduizend gulden. reserveerd blijven voor jubilea of mu- Onbekend jeugdwerk ziekfestivals. Toch verdienen Diepen- brocks koorcomposities veelvuldiger Vein r I6t MOnOriBHD audities. Zij zijn goeddeels van een monumentaal en ook wel intiem ka rakter. Het Te Deum werd geschre ven voor dubbel gemengd koor, solis ten-kwartet, orkest en orgel. De uit voering onder Jan Eelkema gaf voor treffelijke koorzang te horen. In het bijzonder moet genoemd worden de kwaliteit van de sopranen, die hun verre van gemakkelijke partijen moeiteloos ten gehore brachten. Het solisten-kwartet was van een homo gene samenstelling en het R. Ph. O. vond in Eelkema een goede orkest leider Wereldlijk Aan Diepenbrocks Te Deum ging vooraf de Carmina Burana van Carl Orff, een liederenverzameling uit de 12e en 13e eeuw op Latijnse en Duitse teksten. In het ook wel „szenisch ora torium" genoemde werk komen melo dieën voor afkomstig uit een hand schrift van het Beierse klooster Bene- diktbeuern. Een eigenaardige combi natie van liederen van wervende stu denten en geestelijken van een zeer wereldlijk karakter. Ook met de uit voering van Carmina Burana hebben Koor zowel als Orkest uitstekende prestaties geleverd. De spontane, on opgesmukte muziek, die het voor een goed deel hebben moet van een grote ritmische verscheidenheid en een kleurrijke instrumentatie, kan een gevoel van te grote lengte niet verhe len. Goed beschouwd is de muzikale inhoud maar aan de matige kant, en doet ln niet onbelangrijke mate on der voor die van Diepenbrocks Te Deum. Alles bijeen een succesvolle viering van het 150-jarig bestaan van „Toon kunst" WINTERSWIJK. Museum Freriks in Winterswijk heeft van 15 december tot 14 januari een tentoonstelling over leven en werken van de schilder Pieter Mondriaan. Daar zijn ook eni ge jeugdwerken te zien, die pas kort geleden werden ontdekt. Over de jeugd van Mondriaan hij werd in 1872 geboren was tot nu toe weinig bekend. Hij bracht die bijna helemaal door in Winterswijk, waar zijn vader ruim twintig jaar hoofd is geweest van een christelijke lagere school. Zo'n twintig van zijn werken zijn rechtstreeks aan de Winterswijk- se woonomgeving ontleend. Naar die jeugdjaren heeft drs. H. Henkels on langs een onderzoek gedaan, dat hij nu heeft afgerond. Daarbij kwamen die jeugdwerken aan het licht. Over de resultaten van het onderzoek ver schijnt een boekje, dat bij de opening van de expositie verkrijgbaar zal zijn. De tentoonstelling gaat vervolgens naar de Bondsrepubliek en komt daarna in het Haags Gemeentemu seum. Zij begint in Winterswijk niet alleen omdat Mondriaan daar gebo ren is, ook omdat het de plaatselijke vereniging Het Museum vijftig jaar bestaat. Er worden ook werken van de vader van Mondriaan en van zijn oom Frits een minder bekend schil der uit de Haagse school getoond .AMSTERDAM (ANP) Het aantal zendamateurs is de laatste jaren sterk gestegen; verwacht wordt dat volgend jaar de tienduizendste mach tiging voor radio-zendamateurs kan worden uitgegeven. Dit heeft ir A. Verwordt, hoofddirecteur technische ■zaken van PTT, zaterdag in Amster dam gezegd op de „dag van de ama teur", georganiseerd ter gelegenheid van vijftig jaar radio-amateurisme. Van onze correspondent BRUSSEL Vierduizend werknemers van de Belgische radio en televisie, verdeeld over de Nederlandstalige BRT en de Franstalige RTB zijn in staking. De secretaris van het Alge meen Christelijk Vakverbond, de heer Petre, heeft verklaard de staking van Vlaamse zijde zeker tot en met zondagavond zal duren. De Franstalige collega's zijn inmiddels weer aan de slag gegaan. gens Bracké geen werkgelegenheid •oplevert. Er is nog onenigheid over de wijze van invoering van een prikklok. „Het zou toch al te dol worden als ook een verslaggever moet gaan prikken voor dat hij op pad gaat", aldus Brac ké. Van Vlaamstalige zijde is geen bezwaar tegen een prikklok als zodanig. Een derde eis van de (onafhankelijk van elkaar opererende) bonden is een verhoging van de algemene begro ting. „We hebben nu veertig miljoen meer gekregen, dat verdwijnt volle dig in de stijging van vaste kosten", aldus Bracké. Sinds eergisteren is de produktie vol ledig stilgelegd. Op de radio wordt de hele dag muziek uitgezonden. Op de televisie zal vanaf kwart over acht een nieuwsbulletin van vijf minuten worden uitgezonden, gevolgd door 'een speelfilm. Donderdag: Duel in de sun, met Gregory Peck; vrijdag: Bom free, met Virginaia McKenna; zater dag: Lechasseur de chez Maxim, Franse comedie en zondag: Anthony and Cleopatra Charlton Heston. Inzet van de staking is van Vlaamse zijde in de eerste plaats een loon- kwestie. Het loon van nieuwe kader leden ligt onder het minimumloon van ongeveer 18700 gulden per jaar. Zij krijgen weliswaar het verplichte minimumloon uitgekeerd, maar ko men pas vijf tot zeven jaar daarna voor een loonsverhoging in aanmer king, omdat de loopbaanontwikke ling op het „eigenlijke loon" is afge stemd. Bij de Franstalige zender, de RTB, hecht christelijk vakbondssecretaris Guy Bracké meer belang aan de werktijdverkorting. In beginsel is er een akkoord met de regering. Zowel de Vlamingen als de Franstaligen kie zen voor de formule van één vrije dag per maand. De regering dacht eerder aan een aantal vrije minuten per dag of twee uur per week. Hetgeen, vol- En dan nog DJEN HAAG (ANP) Via een kort geding tegen de Staat der Nederlanden dat vandaag voor de Haagse rechtbank dient, probeert de kunstschilder Mora Ducastel haar kunstwerken terug te krijgen, die de gemeente Amster dam van haar heeft aangekocht in het kader van de (landelijke) Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). Zij heeft die werken nodig voor een tentoon stelling, die in november gehouden wordt. Zij heeft CRM daar schriftelijk over benaderd, maar van die kant geen reactie gekregen. Krachtens de genoemde BKR heeft een kunstenaar het recht aangekocht werk terug te eisen, mits dan het aankoopbedrag wordt terugbetaald. De Kunstenaarsorganisatie van de NVV (KONVV), die Mora Ducastel steunt in haar eis, acht het stilzwijgen van CRM onwettig en getuigend van een negatief kunstbeleid. De rijksaankopen worden al jarenlang niet meer geregistreerd, en de aangekochte kunstwerken worden ook niet zo opgebor gen, dat zij tegen mogelijke beschadigingen beveiligd zijn. Het is heel goed mogelijk, dat door de chaos bij de rijksdienst kunstcollecties de terugge vraagde werken onvindbaar zijn geworden, meent de KONVV. Over Annie Romein-Verschoor wordt van 1 november tot en met 2 decem ber in het Amsterdams Historisch Museum een kleine expositie gehou den. Behalve haar publikaties zijn er ook persoonlijke herinneringen, zoals foto's te zien. Op de filmzolder van het museum wordt dagelijks het tele visie-interview getoond, dat Jan Ro gier kort voor haar dood met haar maakte. Van het Willem Breuker Kollektief gaat 24 november ln de Balie in Am sterdam een nieuwe muziektheater- produktie „De Vuyle Wasch" in pre mière. „De Vuyle Wasch" is een crui seschip, dat in opdracht van CRM de Europese wateren doorkruist om de Nederikandse kunst te promoten. Aan boord daarvan beleven leden van het Kollektief allerlei avonturen, samen met Hans Dagelet, Elsa Leoni, Elja Pelgrom en Teo Joling, onder regie van Leonard Frank. Tot en met 1 december, try outs op 21, 22 en 23 november. DEN HAAG (ANP) De voorzitter van de Tweede-Kamerfractie van D'66 J. C. Terlouw heeft gisteren Den Haag twaalf van de 29 toegeken de Edisons uitgereikt. Bij deze gele genheid merkte Terlouw op dat de wettelijke bescherming van het gees telijk goed, dat op geluidsdragers ls vastgelegd, onvoldoende wordt be schermd. De Noorse dirigent Per Dreier kreeg een Edison voor de uit voering van Griegs complete toneel muziek voor „Peer Gynt" van H. Ib sen door het Philharmonisch koor van Oslo en het Symfonie-Orkest van Londen. Het jury-rapport noemde d« uitvoering een primeur in de fonogra fische geschiedenis. De overige twe( prijzen van de elf die in deze catego rie zijn toegekend, gingen naar BrunO Turner voor de uitvoering van wen ken van Busnois door „Pro contione antiqua" uit Londen en de clavecinist Bob van Asperen voor zijn aandeel lil de vertolking van Haydn's eerste zes tien klaviertrio's. In de genre Nederlandse popmuziek werden Edisons uitgereikt voor zeven van de acht bekroonde platen. De prijzen gingen naar Wim Hogekamp Lee Towers, Flairck, Ivo de Wijs, Hen man van Veen en Kayak. Dr. Schuun man nam de Edison in ontvangst voor „fascisme en bezetting", drie platen met onthullende en onthut sende geluidsfragmenten, die de kero van de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog doeltreffend blootleg gen, aldus de jury. De Engelse platenproducent Erie Stewart nam een Edison voor de pop groepen Ten CC en Roxy Music iD ontvangst. Saxofonist Stan Gets kreeg de prijs voor zijn plaat „Ano ther world".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4