Een jeugd tussen vier vrouwen Duel in de diepte is een doorbraak Rijke kostuums voor magere choreografie A Beeldende kunstenaars bezetten BKB-gebouw Exposities over Vestdijk en Biaman Lidy Sluyter zit in de lift MUSCADET x Kameubel Kamengelmoes bij Werkcentrum Dans DINSDAG 30 OKTOBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE •TROUW/KWARTET door Jac Lelsz OLST Tot het gangbare gereedschap van de hedendaagse auteur behoort de schrijfmachine. Het verbaast dan ook niets op de tentoonstelling die in kasteel Groot Hoenlo te Olst aan Simon Vestdijk is gewijd, zijn Remington aan te treffen. Tot op de draad versleten, maar dat mag geen wonder heten met honderd titels, waaronder ruim vijftig romans. Van A. Roland Holst is het woord dat hij sneller schreef dan God kon lezen. Merkwaardiger is dat we op de expositie ook de stofzuiger tegenkomen, een Nilfisk, die Vestdijk placht aan te zetten als hij bij het werken in zijn huis te Doorn gehinderd werd door geluiden van buiten. Het lijkt zoiets als de duivel uitdrijven met Beëlzebub, maar blijkbaar heeft het gewérkt. Interessanter, intussen, dan de schrijfmachine en de stofzuiger Is het andere materiaal op deze tentoon- Anna Biaman stelling, die als motto meekreeg „Jeugd als bouwstof In het werk van 8lmon Vestdijk". Vooral de vele ma nuscripten, waarvan een gedeelte met de hand geschreven. Gezien het thema ligt het voor de hand dat de kern van de expositie gevormd wordt door dingen, die betrekking hebben op zijn eerste roman. „Kind tussen vier vrouwen", die in '33 geweigerd werd door de uitgever. In '72. een Jaar na zijn dood op 72-jarige leeftijd, ver scheen het boek alsnog. Hij had het destijds in minder dan vier maanden geschreven, hoewel het ruim elfhon derd bladen omvatte. Ze werden later door hem omgewerkt tot o.m. de eer ste vier delen van de Anton Wachter romans. Een biografie, boeken waar in met name de in zichzelf gekeerde, vroegrijpe scholier was vereeuwigd. „Herinner ik me goed", zo schreef Vestdijk naderhand, „danzijnde vier vrouwen mijn moeder, Ina Dam man, Marie van den Boogaard en Janke, het dienstmeisje zuiver symbolisch opgevat: kinderliefde: Ideële liefde, zinnelijke verliefdheid. Jeugdportret het werd door Simon Vestdijk beschreven in „Meneer Vis- ser's hellevaart". zuiver lichamelijke sexualltelt. Een afdalende reeks dus, al zou men over de volgorde van de eerste twee stadia kunnen twisten". Veelzijdig Vestdijk was een veelzijdig schrijver. Naast de (half-)autobiografische, psy chologische, historische en „fantasti sche" romans is er het kritisch en essayistisch werk, waarin hij literaire, muzikale en cultuurfilosofische on derwerpen aan de orde stelt. Dan zijn er nog zijn gedichten, die overigens tamelijk algemeen niet zijn sterkste kant worden geacht. Menno ter Braak noemde hem „De duivelskun stenaar". Sommigen hebben Vestdijk verweten dat hij zich op zoveel uiteenlopende terreinen waagde, met alle gevaren van veroppervlakkiging. Sommigen vielen hem aan op zijn .genadeloze psychologische ontledingen" of op zijn „sombere romantiek gericht op levensontbinding". Van uitgeverszijde (De Bezige Bij en NIJgh en Van Ditmar) vond men de tijd Inmiddels echter rijp om de ro mans van Vestdijk te beschouwen als één veelomvattend kunstwerk, want zo is gezegd „ondanks de ver schillende genres vormt zijn oeuvre een hechte eenheid door de verwant schap van thema's en de gelijk blij vende benadering van de personages; zijn hoofdpersonen hebben bijna al tijd iets tragisch, iets onherstelbaar eenzaams." Bij welke gelegenheid meteen is meegedeeld dat zijn verza melde romans in een reeks van 52 gebonden delen zouden verschijnen. Cultus? Ten aanzien van Vestdijk wordt ge sproken over een legendarisch schrij verschap, van Nederlands grootste moderne romancier, van een oeuvre van internationaal formaat. Ten on rechte vinden velen dat Vestdijk, die zo'n beetje alle Nederlandse literaire prijzen verwierf, de Nobelprijs voor literatuur is onthouden. Men krijgt het gevoel dat er een cultus rond Vestdijk is ontstaan, een fanclub k la de Vereniging van Vrienden van Mar cel Proust (de overigens door Vest dijk zelf ook bewonderde Franse schrijver). Enfin, bij alle superlatie ven die men over Vestdijk kan verne men, mogelijk deels terecht, doet het goed op deze tentoonstelling gecon fronteerd te worden met een meer afstandelijke, nuchtere en objectieve benadering, waarbij men het verhaal voor zichzelf laat spreken. Manus cripten, boeken, bundels, aanhalin gen van Vestdijk enz. zijn opgefleurd met een groot aantal foto's van Vest dijk. Als kleuter, tussen zijn mede leerlingen, op de fiets, na een blinde darmoperatie, in matrozenpak, als scheepsarts, op een heuveltop, tussen literaire vrienden, achter de piano, met een poes etc. Men weet hoe dat. gaat. In een andere zaal van Groot Hoenlo (waar een dependance van het Neder lands Letterkundig Museum is geves tigd) wordt aandacht gevraagd voor een tweede Nederlandse auteur. Anna Biaman, danwel Johanna Pe- tronella Vrugt, die in 1960 op 55-jarige leeftijd overleed. Een aanzienlijk minder spectaculair schrijverschap en een relatief klein oeuvre, waarin echter essentiële zaken worden aan gesneden, zoals het menselijk tekort, eenzaamheid, existentiële levens- wanhoop en (homo-)erotiek, dingen die buiten de invloedsfeer van het Evangelie worden gehouden. Een goede typering van haar werk gaf Anna Biaman wellicht zelf in haar bundel „Ram Horna": „Die avond ging ik viool spelen en ik merkte dat ik geen andere toonaard dan mineur kon vindenIn 1957 ontving zij de Simon Vestdijk achter zijn schrijfmachine P. C. Hooftprijs. Eerder was haar de Van der Hoogt-prijs toegekend voor haar roman „Eenzaam avontuur". Zij weigerde die omdat slechts drie van de vijf juryleden vóórstemden. Het briefje dat Anna Biaman naar de commissie schreef, is in concept op Groot Hoenlo te lezen. Er waren ener zijds ethische, anderzijds esthetische bezwaren. Men vond het teveel een psychologisch/psychiatrisch verslag waaraan het onmisbare element der ordening ontbrak. Anna Biaman wei gerde de prijs omdat, zoals Zij schreef, zij die eerder als een ontmoe diging dan als een aanmoediging zag. Ook op haar expositie een reeks fo to's, waaronder een nostalgische met de schrijfster als kind temlddrf' haar familie in de deuropenim haar vaders fietsenzaak inji terdam. In de omgeving van Groot I? slaat op 't moment de herfst Ql schoonheid toe. Reden temeer q tentoonstellingen Vestdijk/Bi te gaan bekijken. Het kan ti november. In tegenstelling t* dame van lichte zeden uit hetfl van Bruce Marshall, die central warmd was, is dat met de zalef het oude kasteel niet het geval, men er goed aan doet in dit naL getij voor een bezoek een rl zacht dagje uit te zoeken. Kritiek op VPRO over tv-programma over Jeugdfront •HILVER8UM - „De makers van het programma over het Nationaal Jeugdfront hebben in dat programma duidelijk af stand genomen van de Ideeën van die organisatie." Dit heeft de directeur van VPRO-televi- sle. Arie Kleywegt. gisteren desgevraagd verklaard naar aanleiding van een brief van de landelijke organisatie van Su- rinamers in Nederland, LOSON In die brief beschuldigt de LO SON de VPRO van medeplich tigheid aan fascistische propa ganda Zondagavond zond de omroep een programma uit waarin leden van het Nationaal Jeugdfront aan het woord kwa men. Ook waren er beelden te zien van de bijeenkomst van het front vorige week zaterdag in Soest. Daarmee werd „open lijk gelegenheid gegeven fas cisme en racisme te propage ren." aldus de LOSON. Volgens Kieywegt zou met die redenering dan elk medium dat aan het Jeugdfront aandacht besteedde voor een aanklacht wegens medeplichtigheid in aanmerking komen. Hij zei dan ook het volstrekt niet eens te zijn met de beschuldiging van de LOSON Van onze radio- en tv-redacteur AMSTERDAM Lidy Sluyter, die als het tienerzangeresje Sylvia Sommer, de hoofdrol heeft in de jeugdserie van de KRO-televisie „Duel in de diepte" moet wel een dosis natuurtalent hebben meegekregen. ADVERTENTIE ACKERMAN LAURANCE GEÏMPORTEERD DOOR: KOOPMANS BRUINIER B.V. AMSTERDAM Speciaal vandaag De vijfde aflevering in de jeugdserie Duel in de diepte is tevens een spannende als de achtervolgers Sylvia eindelijk te pakken krijgen Ned. S 19.25 De EO is er een dag te vroeg mee, maar vanavond al een Reformatieconcert waarvoor veel christelijke koren naar het Nederlandse Congresge bouw in Den Haag zijn gekomen Ned. I 20.00 In de vijfde aflevering van de Engelse achtdelige serie „Het ongeluk" staat Terri cen traal. Ze is als verkoopster een ecmame vrouw en besluit naar Afrika te gaan om een nieuw leven te beginnen Ned. 2 20.27 EO-Tijdsein gaat in op het ondersoek naar de gevolgen van werkloosheid, vaak ziekte en sterfgevallen Ned. 1 20.50 KRO's Brandpunt besteedt aandacht aan het verkeersla* waai en de toeslag op benzine. LPG en Diesel die daarvoor volgend jaar betaald moeten worden; hoorzitting KNVB i.m.v. geweld in en buiten de lijnen van het voetbalveld Ned. 2 21.20 In Six Turkish folkpoems zetie de musicus Theo Loeven- die Turkse volksgedichten op muziek. Ze worden uitgevoerd door de sopraan Dorothy Do- row en begeleid door het in strumentaal ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw Ned. 1 I 21.55 Zonder enige toneelopleiding stortte de nu negentienjarige zich gedurende drie maanden op het eiland Bonaire voor de camera's. In die tijd moest ze niet alleen het filmen leren beheer sen. kreeg ze ook een opleiding in diepzeedulken en haalde in een paar dagen haar rijbewijs dat gaat op de Antillen blijkbaar heel wat sneller dan hier om daarna nog heel wat stuntjes achter het stuur te moeten uithalen. Dat alles om de spanning in de door Anton Quintana geschreven en Bram van Erkel geregisseerde serie op te voeren. Tot nu toe in de eerste vier afleveringen viel er nog niet zoveel te griezelen, maar werd de tijd ge bruikt om kennis te maken met de verschillende karakters en mooie plaatjes moesten een beeld geven van het eiland Bonaire. Maar vanavond vanaf de vijfde aflevering die wordt uitgezonden (Nederland 2; 19.25 uur) belooft het avontuurlijker te worden. De twee boeven. Laro en Cheplto, zullen daar het hunne toe bijdragen. Voor Liddy Sluyter die op haar zesde jaar al wist dat ze wilde filmen bete kent „Duel in de diepte" een door braak. Het is tevens een springplank naar andere rollen. Als lid van het kinderkoor van Henk van der Velde dat in de vroegere KRO-Jeugdserle Oebele en „Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer?" was Liddy geen onbekende voor regisseur Van Erkel, die zich haar weer ging herinneren toen hij „Duel in de diep te" ging maken. Ook na de screentest waarin verschillende andere gegadig den meededen bleef ze de uitverko- Onzekerheid voor de camera heeft ze van het begin af aan niet gekend omdat ze voor de opnamen van Oebe le al heel Jong in de televisiestudio's ronddartelde. Wel vindt ze dat ze nog hard aan zichzelf moet werken. Op haar programma staan bewegingsles- sen „ik sta verkeerd", zang- en spraakles, vanwege haar Amsterdam se accent. Maar voorlopig is daar nog niets van kunnen komen, want na „Duel in de diepte" zit Lidy aardig in de lift. Kloostermeisje Bram van Erkel heeft haar ook ge vraagd voor de televisiefilm voor de NCRV „De blijde dag" naar het boek van Stijn Streuvels. waarvoor ze drie weken in België, in de buurt van Gent heeft gefilmd. Haar rol. die van kloos termeisje aan het begin van deze eeuw. is wel heel anders dan die van een moderne zelfstandige tienerzan geres uit onze tijd. „Toch ligt hij me wel. Ik ben het brutaalste klooster meisje ik vlucht en weet te ontsnap pen. Je moet brutaal zijn en ik kan heel brutaal kijken", bekent Lidy die volgens eigen zeggen heel fel uit de hoek kan komen. Deze film waarmee Bram van Erkel zijn debuut bij de NCRV moet maken komt niet voor het voorjaar op het scherm. Daarna volgde voor Lidy het werk is net achter de rug een korte televisiefilm die geschreven en gere gisseerd werd door Martin Lagestee. getiteld: „Muren van behang". Een heel toepasselijke titel voor gehorige hulzen. Een jongen Bart Römer en een meisje Lidy Sluyter wo nen in het huis van haar ouders. Ze worden er stapeldol van de ruzies en willen iets voor henzelf hebben. Veel geluk hebben ze niet. Toneelschool Tussen de bedrijven door werkt Lidy die de havo heeft gehaald voor een uitzendbureau. Het advies dat ze tij dens haar filmwerk heeft gekregen van verschillende kanten en dat ze het belangrijkste vindt is dat ze niet naar een toneelschool moet gaan, „Een toneelschool is heel goed als je naar het toneel wilt. Er is echter een groot verschil met film. Op toneel moet je grotere gebaren maken, zo dat ze op de achterste rijen ook nog kunnen zien dat je moe bent, als je dat in het stuk moet zijn. Maar voor de camera moet je heel subtiel wer ken en dan is het acteren voor een zaal moeilijk af te leren." Dat er zonder opleiding geen toe komst zou zijn gelooft ze niet. „Dege nen die de laatste tijd in films spelen hebben haast geen van allen toneel school. Hoe natuurlijker, hoe mooi er." Een screentest met een naaktrol heeft ze afgewezen. „Niet dat ik tegen naakt ben, maar ik ben wel tegen als het alleen om het smuleffect gaat. Zo zou ik nooit willen spelen in eén films als Emanuelle." Krijgt ze veel reacties na de uitzen dingen van „Duel in de diepte". Ja hoor. Daar heb je Sylvia Sommer van die stomme serie riep een stel kinde ren toen ze in de herfstvakantie bui ten met opnamen bezig was. De kri tiek in ons land is zeker niet mals. Toch ontdooide de sfeer kort daarna toen een meisje een handtekening kwam vragen. Later stormde de rest met hetzelfde verzoek op haar af. Vaak nog denkt Lidy als ze van die negatieve reacties zoals in het begin hoort: wegwezen. „Vroeger in de klas moest je het zwaar verduren. Ik zong toen Oebele en kreeg vaak te horen dat dat gehuppel voor de camera maar bespottelijk was. Ik kwam dan helemaal overstuur thuis. Als mijn moeder dan zei dat dat door jaloezie kwam begreep ik dat niet. Een keer heb ik gevochten met een meisje dat zo verschrikkelijk treiterde. Zalig." Twee dansers in een schuimrubber bank in „Kameubel Kamengelmoes". door Eefje van Schalk ROTTERDAM Zachtblauwe bankstellen wapperen met rode kussentjes tegen eer achterdoek; drie levensgrote kleurpotloden schrijven in een harmonica-boek; een p filtersigaretten en een kop en schoteltje huppelen ln 't rond met drie scheef get wolkenkrabbers; vijf dominostenen spelen rovertje met dobbelstenen en speelkaarten zijn slechts enkele beelden van de nieuwste choreografische aanwinst „Kameubel Kame moes", een kinderballet dat Ton Simons voor het Werkcentrum Dans maakte en zondagavond zijn première beleefde in een slechtbezette zaal van het Rotterdamse Thi Zuidplein. Met deze bewegende schuimrubber beelden wil Simons een „visuele ex travagantie" maken, daartoe geïnspi reerd door de dichtregel Kameubel Kamengelmoes van Paul van Ostaij- en en gesteund door de kraakdoos- componlst Michel Walsvisz en de Amerikaanse keramist en ontwerper Andrew Lord. Een extravagantie (buitensporigheid) is het inderdaad geworden, vooral door de schitteren de schuimkostuums van deze An drew Lord en de bizarre knerpende geluiden van de voornoemde kraak- synthesizer. In een mengelmoes van vormen voert Simons negen dansers door tien losse delen heen, die op zich zelf staan en geen speciaal thema of verhaal volgen. De (jeugdige) toe schouwers mogen dus zelf maken wat ze willen van deze bewegende attribu ten, waarin de dansers verscholen zit ten en slechts herkenbaar zijn door hun uitstekende hoofden, benen en armen. Lengte Het idee dat Simons hier volgt is niet bepaald iets nieuws. Er zijn hem hier- irt al veel choreografen, mime-spelers en anderen uit de internationale be wegingstheater-wereld voorgegaan en het hele „Kameubel Kamengel moes" doet mij dan ook in de verte herinneren aan het beroemde „Mum- menschanz", dat nu al enkele jaren een tophit in New York is. De stad overigens, waar Simons momenteel frequent verblijft. Het gegeven dat Simons gebruik maakt van een „oude vondst", bezorgt hem een achter stand, want nu moet het wel héél eigen en extravagant zijn, wil dit Ka- meubel Kamengelmoes boeiend zijn. En dat is het niet. Lidy Sluyter Foio Er* In Verhei jen AMSTERDAM (ANP) Leden van een aantal kunstenaarsorganisaties hebben maandagmorgen het gebouw van de BKB (Bureau Beeldende Kunst Beheer) aan de Oostelijke Handelskade in Amsterdam bezet uit onvrede met de gang van zaken aldaar. In he BKB-gebouw liggen kunstwerken opgeslagen die de overheid heeft verkregen via de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR), een soort contraprestatie. De samenwerkende kunstenaarsverenigin gen BBK. kunstenaarsorganisatie NVV en de Nederlandse Kring van Beeld houders hebben in een verklaring laten weten tot controle te zijn overge gaan om te komen tot een verantwoord beheer van de BKR-kunstwerken en een halt toe te roepen aan de „willekeurige aantasting en vernietiging" daarvan. De kunstenaars willen hun actie voortzetten tot dat het Amsterdamse gemeentebestuur de noodsituatie bij het BKB in behandeling heeft genomen. Het grootste bezwaar vind ik eerste plaats de uitgesponnen van deze tien delen en ten twe< infantiliteit, waarmee komisc doelde momenten worden geb Ook (of misschien wel juist?) kinderen lijkt mij deze humor v „dik hout zaagt men planken' weinig inspirerend. Het make een grappig ballet voor kindere zichzelf een uiterst moeilijke aa genheid. Aan de ene kant m< (antasie een grote ruimte krijg aan de andere kant kun je he /liet zomaar het open toneel of sturen. In dit Kameubel Kam moes gebeurt dat laatste wel, Simons heeft niet veel meer g dan een stel bizarre ideeën o rijtje gezet. Alles bij elkaar wc lang door geborduurd op één zelfde weinig oorspronkelijk! dachte: schuimrubber omhulll die als mensen bewegen. Daarbij komt dat die bewe mensen choreografisch gezien interessants te bieden hebben dig en onafgewerkt dansen en lijk nog niet gewend zijn aai ongewone kostuums. Dat laatst me inderdaad geen eenvoudige ve, maar het is juist wel da waar het in deze „visuele extra tie" om gaat: dansers en hun bi moeten één organische tonee creëren met een onverwacht) gingskracht, waardoor het p als het ware op beeldende g wordt getrakteerd. Met de beste wil van het aan' publiek kwamen die verrass niet echt uit de verf en dat heeft niet aan de rijke kostuums gé Wel aan de magere en langdi choreografie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4