Troost voor christenen-voor-het-socialisme
Huwelijk
norm ook
voor homoseksuelen
Veertig jaar Meisjesstad
Lidmaatschap van
r.k. kerk nog
heet hangijzer
een
Trouw
Handtekeningenactie
voor Schillebeeckx
Rapport van Kerk
van Engeland:
Europese kerken bijeen
VOORBUGANC
DINSDAG 23 OKTOBER 1979
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Sinds professor Verkuyl zijn ban
bliksems naar de christenen-voor-
het-soclallsme heeft geslingerd,
laat lk deze mensen scherp ln de
gaten houden Zo Is mij gerappor
teerd dat de communistische
theoloog Dlck Boer gezien ls op de
receptie van Anton Wessels. ter
gelegenheid van diens Inauguratie
als opvolger van Verkuyl aan de
Vrije Universiteit.
Ik heb dit bericht even moeten
verwerken. Zeker. Dick Boer was
niet op een ontvangst van profes
sor Verkuyl zelf. dat zou me ook te
machtig zijn geweest, maar hij
was dan toch wel op de receptie
van de man die de katheder van
Verkuyl gaat bezetten. En Verkuyl
heeft Dick Boer niet van het VU-
terreln doen verwijderen, terwijl
de heer Boer bij 't waarnemen van
de heer Verkuyl niet rechtsom-
keerd maakte
Er zijn op dit moment nog geen
nadere gegevens binnen over het
gedrag van beide broeders ter re
ceptie. Hebben zij elkaar de hand
gedrukt? Of dook Dlck Boer tel
kens achter een pilaar weg wan
neer Verkuyl in zijn richting
kwam. en ging professor Verkuyl
gauw iets aan zijn schoenveters
verschikken als de heer Boer zijn
kant uitkeek? Nogmaals, ik tast
hieromtrent nog in het duister,
maar we mogen ln elk geval vast
stellen. dat J. Verkuyl en D. Boer
gerulmte tijd onder één en 't zelf
de dak vertoefd hebben, kort na
dat de eerste de tweede de mantel
had uitgeveegd in een boekje ten
dienste van het christelijk onder
wijs.
Me dunkt, dat deze vaststelling
enige troost behelst voor de chris-
tenen-voor-het-socialisme. ln wier
kring verslagenheid heerst wegens
de aanval van professor Verkuyl
(hoewel hunzelf evenmin een zeke
re gestrengheid ln woord en ge
schrift ontzegd kan worden». Ik
stem toe. dat zij niet met professor
Verkuyl onverdeeld naar de chris
telijke school kunnen, doch wij
moeten niet zien naar wat ons
ontnomen is. maar naar hetgeen
ons gelaten is. Welnu, de christe-
nen-voor-het-soclalisme kunnen
met Verkuyl naar recepties!
Er is nog iets, waar ik de christe-
nen-voor-het-socialisme op zou
willen wijzen. Ook professor Ver
kuyl is Jong geweest (al zouden zij
't misschien niet zeggen) en in een
bepaald opzicht is hij jong geblé
ven. In 1921 was hij de eerste Jon
gen uit zijn geboortedorp Nieuw-
Vennep die ..doorleerde"; hij reis
de per trein naar de christelijke
hbs ln Leiden en de zoon van de
stationschef riep hem honend na:
professor, professorDit is
waar gebeurd, ook de meest vlijti
ge vervaardiger van christelijke
streekromans zou zulk een tref
fend détail niet hebben kunnen
verzinnen.
Op de voornoemde hbs zei een
lerares tegen het Jongetje Ver
kuyl: „Jij bent altijd zo enthou
siast op school. Het is net alsof je
van de ene verbazing in de andere
valt." Wel. professor Verkuyl is
naar eigen getuigenis deze neiging
tot verbazing nimmer kwijtge
raakt en thans is hij bij de aanblik
van voor het communisme kiezen
de mede-christenen van de ene
verbazing ln de andere gevallen
waarbij, net als toen hij in de
eerste klas van de Leldse christe-
Prof.dr J. Verkuyl
lijke hbs zat. zich enthousiasme
openbaarde. Ditmaal werd het een
enthousiaste afwijzing van de
CPN omhelzende christenen-voor-
het-socialisme. Deze geestdrift
heeft zich in krachtige bewoordin
gen baan gebroken.
Verkuyl zelf grondt zijn verbazing
plus enthousiasme uit zijn begin
tijd als middelbare scholier op het
feit dat een tevoren „kans-arme"
dorpsjongen opeens een menigte
van kansen zag; Verkuyl zegt ook
dat hij daarom tot vandaag toe
geestdriftig in de weer is voor de
kans-armen, waar ook ter wereld.
Hierop zou ik de christenen-voor-
het-sociallsme wensen te attende
ren en m'n vraag is: kunnen zij
tegen deze achtergrond niet (weer)
met de heer Verkuyl aan de praat
raken, al dan niet op een receptie?
Zij mogen hun conversatie dan
beginnen met professor Verkuyl
voor de voeten te werpen, dat hij
precies dertig jaar geleden te boek
stond als „een typisch volgeling
van de revolutionaire tijdgeest."
wiens visie, om met een zekere dr.
P. G. Knibbe te spreken," gevaar
lijker is dan de rechtuit verkondi
ging van de communistische leer
door de aanhangers van Moskou."
Ik dien nog te vertellen, waar ik
dat kans-arme jongetje Verkuyl
met zijn blijvende verbazing an
nex enthousiasme vandaan haal:
uit Verkuyls bijdrage aan het jubi-
leumgeschrift van het Dr W. A.
Visser 't Hooftlyceum te Leiden,
dat zestig Jaar geleden als christe
lijke hbs begon. Ik kreeg het toe
gestuurd van een vooraanstaand,
aan het jubilerend lyceum verbon
den neerlandicus, die in zijn bege
leidende brief ter verklaring van
deze zending opmerkt: daar
lk steeds ervaar hoe je valt op
werkjes waaraan dominees heb
ben meegewerkt Nou ja. te
gen zo'n wervende tekst kan ik
niet op. Wie het boekje in huis wil
hebben, moet elf gulden storten
op gironummer 60 60 30 t.n.v. jubi
leumcommissie chr. lyceum Dr W.
A. Visser 't Hooft te Leiden, met
vermelding: jubileumboekje.
En voor wie dr Knibbe niet meer
weet te plaatsen, deze schreef een
brochure, getiteld: „Kerk. zending
en communisme", waarin hij pro
fessor Verkuyl aanviel op diens
boekje „De geest van communis
me en kapitalisme en het evange
lie van Christus" Ook in '49 werd
reeds hartige taal gesproken.
door Jan B. Weenink
LONDEN De anglicaanse kerk heeft in Church House, Westminster, in het hartje van
Londen, een rapport naar buiten gebracht, dat daar al even had liggen broeien en dat
blnnenkerks al heel wat verdeeldheid had gebracht.
Het gaat om een rapport van de Working Party (een synodecommissie zouden wij zeggen) over
homoseksuele relaties.
De commissie werd ln 1974 Ingesteld
door de raad voor sociale vragen van
de generale synode van de kerk van
Engeland. De commissie werkte vier
jaar aan het rapport en bracht una
niem advies uit aan de raad. die er
volledig verdeeld over raakte en het
nog een Jaar binnenhield. Nu moest
het rapport echter wel worden uitge
bracht. op sterke aandrang van vele
priesters. Men had immers niet voor
niets de zaak laten bestuderen door
een zware commissie van deskun
digen.
Ten slotte bracht de raad het rapport
uit als discussiestuk voor de gemeen
ten. niet dan nadat de raad er zijn
eigen kritische opmerkingen in een
apart hoofdstuk achteraan gezet had.
Wat bracht nu de verdeeldheid? Het
is voornamelijk de zin ln het vierde
hoofdstuk, waar na een stevige verze
kering dat het huwelijk de norm is.
wordt gezegd: „Er zijn omstandighe
den waarin tndlviduelen gerechtigd
kunnen zijn een homofiele relatie te
kiezen en aan te gaan met de hoop
zich te verheugen ln vriendschap en
lichamelijke expressie van seksuele
omgang op dezelfde wijze als die ge
vonden wordt ln het huwelijk."
Typisch Engels
De aanpak ln het rapport is typisch
Engels. Men wilde de feiten laten
spreken, zowel wat de gegevens over
homofiele relaties, als wat de bijbel
plaatsen betreft
Het eerste hoofdstuk gaat over de
waarin opgenomen Oe Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenre Tammmga
Directeur mg O Posima
HOOFDKANTOOR
PosiDuS 859
1000 AW Amsterdam
W<bauts!raai t3t Amsterdam
Postg"o 66 00 00
Pj"» Ned C'ed'etDar.k
Reherxrgnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM DORORECHT
Postbus 948
3000 AX Roti er dam
lei 010-11SS88 (aborvwmemer
en DSJOrgmg)
tel 010-115588 (redactie)
lel 115700 (u-lsiueend voor
Rod er dam
REGIO DEN HAAG'LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
te< 070-469445
(abonnementen en bezorging»
iel 070-409445 (redactie)
lel 070-468864 (uAMuftend voor
Parkstraat 22 Den Maao
REGO NOORD OOST-NEDERLAND
lu-tsiuKend adrrwvstrat-ei
Postbus 3
8000 AA Zwc -e
lei 05200 17030
Melkmarkt 56 Z*o"«
Abonnementsprijzen
Per maand 15.90
Per kwartaal 47.70
Per ha* (aar 95,40
Per tear l 188.60
co aanvraag
Tewkwsche abo»we«weoiencipd»acMeo
(zo adressen boven»
Oogave lemeeberchien 9-19 30 tan
maandag l m :daq Op zondag «an i0-
20 uur letet 020 9i3456
Opgave avm-advetieni.es 'e<
320 936868 01 scN.fi*.,* aan Mm-Adv
a'deung postbus 433
1000 ak AMSTERDAM
Adresmiz^ngen uisheleno ichnfteb|k
aan onze Amsterdamse adressen
sociale setting van homoseksualiteit,
de wet uit 1967. waarbij homoseksue
le handelingen niet langer verboden
waren ln Engeland en Wales (Schot
land heeft deze wet nog niet. vanwege
tegenstand van de kerk daar» en het
openlijk naar bulten treden van de
homoseksuelen zelf ln de samenle
ving. na aanneming van de wet.
Hoofdstuk 2 behandelt zogenaamde
..medische gegevens", waar het gaat
over allerlei genen en hormonen en
waar de psychologie aan de orde
komt. Men moet dan wel tot de con
clusie komen, dat er een zekere grond
is voor „een biologische basis" van de
homoseksualiteit en dat we hier niet
alleen maar te doen hebben met een
perverse wil
Hoofdstuk 3 en 4 zijn het belan
grijkst. Daar worden bijbelse gege
vens verwerkt en ethische conclusies
getrokken, Nu weten we bij de behan
deling van deze bijbelse gegevens ln
Nederland al wel. dat de uitkomst
van deze behandeling helemaal af
hangt van het theologische uitgangs
punt dat je kiest Inderdaad komen
ook hier de verschillende beoordelin
gen aan het licht en de commissie
probeert tussen de diverse standpun
ten door te laveren, door overal het'
goede te zoeken, maar op deze wijze
zegt de bijbel natuurlijk niets meer
en er blijft dan ook maar één conclu
sie over: het is erg moeilijk uit de
bijbel op dit punt een duidelijk ant
woord op onze vragen te krijgen.
Bij de ethische verwerking gaat men
dan de diverse bestaande visies na.
de traditionalistische, de liberalisti
sche. en de personalistische, en be
kijkt deze dan vanuit een norm die
eerst nog verborgen blijft, maar later
duidelijk uit de mouw komt: het hu
welijk ls de norm. Zo komt men tot
een aangepaste traditionalistische vi
sie op seksuele relaties en geeft heel
voorzichtig toe. dat er naast het hu
welijk andere relaties mogelijk zijn.
maar voor deze relaties geldt dan wel
weer het huwelijk als norm. In hoofd
stuk 5 volgen nog adviezen voor de
wetgeving en in hoofdstuk 6 pastora
le adviezen en hoe het met de open
lijk homofiel levende priester moet.
Werkelijke probleem
In de kritiek die de raad in deel 2 laat
afdrukken, komt de hele bijbelse dis
cussie terug en is er een sterke kritiek
op de vergelijking van homofiele rela
ties met het huwelijk Hier komen we
ook aan het werkelijke probleem dat
de kerk met de homofielen heeft In
de kerk zijn er altijd twee vormen van
levensinrichting geweest: het celi
baat of het huwelijk. Het probleem
dat ln de moderne tijd ontstaat, is dat
men niet meer kan ontkennen, dat er
mensen zijn die eigenlijk in geen van
beide aanbevelingen of ..gaven"
passen
Het rapport geeft dit ruiterlijk toe.
tot voor kort dachten we: een homo
fiel ls iemand, die wel anders kan
maar niet anders wil. Hij moet zich
dus bekeren en óf celibatair gaan
leven óf huwen. Het wetenschappelij
ke bewijs is echter nu zo sterk gewor
den. dat men hier met een eigen iden
titeit te doen heeft, waar men niet
meer onder uit kan. Men moet toege
ven. er bestaan ook anders georien-
teerde mensen dan de meerderheid
en we weten er eigenlijk geen raad
mee
Protestanten hebben nooit veel op
gehad met het celibaat, alleen als
noodoplossing werd de „koninklijke
weg" aangeprezen, een soort tweede
keus celibaat, als het huwelijk niet in
aanmerking kwam. Het huwelijk
werd zo de alles beheersende vorm en
ln dit rapport ook de alles beheersen
de norm De moeilijkheid komt dan
alleen bij het bijbelse funderen, want
bij Paulus lag de norm wel even an
ders. die zag het celibaat weer als
beter.
Zwakte
De zwakte van dit rapport is dan ook.
dat het een gelegenheidsoplossing
zoekt In het begin stelt het wel. dat
men dit onderwerp niet los kan zien
van het hele vraagstuk van de seksu
aliteit in onze samenleving Maar
men gaat daar dan niet verder op in.
hun rapport uit 1972. Een weg die
vruchtbaar gebleken is, alleen al om
allerlei misverstanden op te ruimen,
die er over dit onderwerp bestaan.
Het rumoer dat over dit rapport iri
Engeland ontstond bleek typisch bin
nenkerkelijk, het verdeelde de kerk
leiders, de pers reageerde er vrij gela
ten op en was meer in de verdeeld
heid van de bisschoppen geïnteres
seerd dan in het rapport zelf.
Nu bestaat er ln Engeland ook een
actieve beweging van christen-homo
fielen, de Gay Christian Movement
(„gay" is het Engelse gebruikswoord
en behandelt alleen de homofiele re
laties. De kerk staat voor het gege
ven. dat de praktijk van menselijke
relaties veel gevarieerder ls gebleken
.dan de vorm van het huwelijk doet
vermoeden. Het veld waarop mensen
elkaar liefde bewijzen en niet bewij
zen blijkt veel breder. De gaven zijn
groter dan de norm.
Men zal dan ook fundamenteel nieuw
over deze dingen moeten gaan den
ken. Een aanzet hiertoe zien we in een
tussenrapport, dat de methodistische
kerk dit voorjaar in Engeland uitgaf.
Daar behandelt men eerst de seksua
liteit als gave Gods en daarna komen
de relatievormen aan de orde. Een
zeer hoopvol en bevrijdend verhaal.
Eerste aanzet
De commissie van de Church of Eng
land geeft ook wel toe, dat haar rap
port nog maar een eerste aanzet ls
voor nadere bezinning. Het rapport
gaat nu eerst naar de gemeenten, een
weg die ook door de gereformeerde
kerken ln Nederland gekozen is met Lukas Vischer
AMSTERDAM Een comité is een landelijke handtekeningenactie begon
nen voor prof. Edward Schillebeeckx. De brief is ter ondertekening aangebo
den op allerlei plekken waar rooms-katholieken samenkomen en spreekt van
verontrusting over het geheime ondeizoek dat door het Vatikaan tegen
Schillebeeckx is ingezet. Dat onderzoek moet aan het licht brengen in
hoeverre de theologische opvattingen van de Nijmeegse hoogleraar nog als
„rooms-katholiek" kunnen gelden. De opstellers van de brief menen dat een
onderzoek en een eventuele veroordeling echter niet alleen prof. Schille
beeckx treft, maar ook de hele Nederlandse theologiebeoefening en dat
hierdoor allerlei positieve ontwikkelingen zullen worden belemmerd.
Er wordt gepleit voor open discussie over eventuele tegenstellingen in plaats
van deze eemzijdige procedure. Het actiecomité is gevestigd in de katholieke
theologische hogeschool (KTHA), Keizersgracht 105 in Amsterdam. Tot de
initiatiefnemers behoren een groot aantal theologiedocenten en studenten,
de dekens van ondermeer Amsterdam. Rotterdam. Den Haag, Nijmegen en
Eindhoven cn functionarissen uit andere geledingen der r.k.-kerk. Afgelopen
zondag hebben op meerdere plaatsen kerkbezoekers individueel of gezamen
lijk adhesie aan de actie betuigd.
voor homo). Men organiseert groepen
en uitstekende publikaties over chris
ten-zijn in combinatie met het homo
fiel-zijn. Deze beweging reageerde
zeer teleurgesteld op het rapport en
vroeg zich af of de kerk nu werkelijk
niets anders tot de homofiel te zeggen
had.
De kerk toont geen enkel bewustzijn
omtrent het brengen van Gods men
senliefde aan de homofiele gemeen
schap. Ook ieder historisch besef, an
ders meestal zo duidelijk in de kerk
aanwezig, omtrent de rol van de kerk
t.a.v. de homofiel ontbrak. Men be
gint maar te praten alsof er geen
geschiedenis van onderdrukking is.
Wat we wel aan het rapport kunnen
meten, is hoever de algemene opinie
in de Engelse samenleving ten aan
zien van de homofielen inmiddels ge
vorderd is. Zij en hij horen er nu
duidelijk bij. zelfs de kerk kan er niet
meer omheen.
Jan B. Weenink studeert theologie
aan de Vrije Universiteit te Amster
dam en bespreekt: „Homosexual Re
lations", a contribution to discus-
HET GROTE FALEN
Bij de laatste, desastreuze beifei
over Cambodja kwamen opnl [L
allerlei beelden van een eerde*,g
geziene film over dit land mij
geest. Steden totaal verlaten, )D
alleen hier en daar een stuk p;
de straten opwaait en waar ge
mens meer woont. Dat hoorde'a;
filosofie van Pol Pot. wiens nan
wel in een groot deel van Azië 5
altijd verbonden zal blijven ra
begrip krankzinnigheid. Deze
wilde terug naar de keizertijd P
grote Khmers. Daarvoor moe s
achtereen de intellectuelen, d ed
stedelingen en ten slotte allen
lezen en schrijven konden uiti
worden. Daar was hij mee bez
hij daarin gestoord werd. God n
Alle mensen moesten op het er
gaan werken of gaan vissen, d ei
zou het land weer rijk worden, ie»
moest redding brengen. Zondi De]
inzicht in de sedert de keizerti ni
veranderde omstandigheden oi
probeerde deze „communist" )e
plannen ten uitvoer te leggen. e
Miljoenen mensen werden het
slachtoffer. En vandaag word
geconfronteerd met het grote
de vorm van een totaal
uitgehongerde, murwgeslagei y»
gedecimeerde natie. Het grote ie
zou je het kunnen noemen. He m
falen van menselijke hoogmoi
Niemand zal kunnen ontkenm
wij hier op aarde zijn om de
omstandigheden, die nu eenm
neiging hebben om vast te roe
telkens opnieuw te veranderei
bate van de leefbaarheid voor
mensen op aarde. Maar in dit
falen is duidelijk gebleken dat
grenzen zijn aan deze
rveranderingswil. Namelijk da
sion, Church Information Office pu- onze hoogmoed het stuur van
blishing. Church House, London SW
2.
Van een medewerker
CHANIA (Kreta) De vraag op welke wijze de r.k. kerk in
Europa lid kan zijn zijn van de conferentie van Europese
kerken (KEK) speelt op de algemene vergadering van dit
oecumenische orgaan, dat tot 25 oktober op Kreta vergadert,
een belangrijke rol.
In zijn toespraak tot de vergadering
heeft de oecumenische patriarch Di-
mitrios I. tot wiens domein de ortho
doxe kerk van Kreta behoort, offi
cieel de wens uitgesproken, dat de
r.k. kerk een volwaardig lid van de
KEK zou zijn. Op een persconferen
tie. waar vertegenwoordigers van het
secretariaat voor de eenheid van het
Vaticaan, van de Europese bisschop
penconferentie en Lukas Vischer, di
recteur van de cojnmissie geloof en
kerkorde van de wereldraad van ker
ken. klaar zaten om moeilijke vragen
op dit punt te beantwoorden, liep
men (Vischer uitgezonderd) als kat
ten om de hete brij heen. De vraag
hoe men een en ander moest zien in
het licht van recente uitspraken van
paus Johannes Paulus II over oecu
mene, celibaat en vele andere contro
versiële vraagstukken, werd door de
vertegenwoordiger van het secretari
aat voor de eenheid, dr. Dupré, afge
daan met de simpele mededeling, dat
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Woensdag 24 oktober bestaat „Meisjesstad" in Utrecht veertig jaar. „Meisjes-
stad" is een begrip, dat veel katholieken bekend in de oren klinkt, al was het alleen maar door Onbeweeglijk
de jaarlijkse landelijke loterij ten dienste van het werk.
zich in de opvattingen van de r.k.
kerk niets veranderd heeft en de paus
in zijn uitspraken over oecumene
juist het belang van de oecumneni-
sche beweging heeft onderstreept en
als onomkeerbaar heeft geken
schetst.
Wat betreft het lidmaatschap van de
KEK werd gewezen op de vorderin
gen. die gemaakt zijn op de conferen
tie van Chantilly vorig Jaar, waar
vertegenwoordigers van KEK en r.k.
kerk elkaar over nauwere samenwer
king hebben gesproken. Er zijn veel
katholieke waarnemers op de confe
rentie aanwezig en ze zijn ook bij de
voorbereidingen betrokken geweest.
Gevraagd werd hoe onder het bewind
van de nieuwe paus de verdere ont
wikkelingen zullen zijn. De secretaris
van de Europese bisschoppenconfe
rentie, dr. Ivo Furer, uitte zich voor
zichtig. Deze vraag zal zeker op de
bisschoppenconferentie aan de orde
komen. Dit r.k. overlegorgaan, vrucht
van het tweede Vaticaans concilie, is
nog zo jong, aldus dr. Furer, dat deze
vraag naar het volledig lidmaatschap
nog nooit op tafel is geweest. Hij
achtte persoonlijk voortzetting op
basis van de resultaten van „Chantil
ly" mogelijk. Over de toekomst van
de bisschoppenconferentie staat ove
rigens ook niet alles vast.
„Meisjesstad" was ln 1939 een nieuwe
activiteit van de toen nog zeer jonge
congregatie van de zusters augusti-
nessen van Sint Monica In 1934 wa
ren deze zusters op initiatief van zus
ter Augustina van Reysen OSA en
pater S van Nuenen OSA in Utrecht
een klooster begonnen, dat naar de
traditie der augustijnen sterk con
templatief gericht was: veel gebed en
studie. Dat kenmerkt de augustines-
sen van 81nt Monica nog steeds: de
opleiding van de zusters duurt zes en
een half jaar en omvat ook filosofie
en theologie
Maar diezelfde augustinessen vonden
van meet af ook tijd en gelegenheid
om in de buurt mensen te helpen, die
in moeilijkheden zaten. En daarvan
groeide het. dat zij in 1939 naast hun
klooster een huis openden, dat in de
letterlijke zin van het woord een toe
vluchtsoord werd voor vrouwen,
meisjes en kinderen, die door welke
omstandigheid dan ook ln de ver
drukking waren geraakt, zelfs zo dat
zij geen onderdak meer hadden
„Meisjesstad". typisch een naam uit
de jaren dertig, maar nog steeds
springlevend.
Gasten
In de loop der Jaren is de congregatie
uitgebreid Er kwamen ook huizen
van augustinessen van Sint Monica
in Hilversum, Amsterdam. Sittard.
Maastricht en zelfs in Arnouville lés
Gonesse in Frankrijk Bij al deze
kloosters hebben de zusters gast-
kwartieren, al loopt het karakter
soms uiteen, afhankelijk van de be
hoefte van de gasten. Dat in Hilver
sum bij voorbeeld is speciaal bedoeld
voor moeders, die eens even uit hun
gezin moeten breken om op verhaal
te komen.
„Meisjesstad" aan de Oudegracht in
Utrecht heeft steeds het oorspronke
lijke doel behouden. Een citaat uit
het maandblad van de zusters. „De
Stad Gods":
„Wij horen verhalen van verdriet, van
teleurstelling, van verstoten zijn. van
niet meer meetellen, moeilijkheden
die vaak al ln een vroege jeugd be
gonnen zijn. Verhalen van zich schul
dig weten en tekort gedaan, van ver
waarlozing op allerlei gebied, wat een
intens verdriet kan geven. Van vrou
wen die hun huwelijk kapot zagen
gaan. die het niet meer aan konden
de schijn op te houden of elke dag
ruzies te moeten meemaken. Moeders
met kinderen, die so»**_.'*s nachts in
nachtkledij op de vVoep stonden om
hulp, omdat dronkenschap weer de
oorzaak was van ellende Zo zijn er
duizenden gekomen, heel vaak met
hun kinderen. Het verblijf in „Meis
jesstad" kan een rustpunt bete
kenen."
Monnica
Nog één vraag: wat betekent Monni
ca. die moeder van de kerkvader Au-
gustinus, voor de zusters, dat zij haar
speciaal in de naam van hun congre
gatie hebben opgenomen?
Dat deze augustinessen (er zijn ook
andere groeDen) zich speciaal naai
Monnica hebben genoemd, komt om
dat zij onder de indruk zijn van de
gTOte rol. die de moeder van Augusti-
nus in zijn hele leven heeft gespeeld,
met name voor zijn levenshouding
naar God toe. Monnica (de zusters
geven grif toe. dat de naam met twee
n's moet worden gespeld en dat de
naam van hun congregatie dus eigen
lijk fout is) heeft niet opgehouden te
bidden voor haar zoon. maar zij heeft
ook een bijzondere plaats ingenmen
in het gemeenschapsleven, dat Au-
gustinus toen hij bisschop was gewor
den. opbouwde met priesters.
Op een heel eenvoudige en wezenlijke
manier heeft Monnica daar haar in
breng gehad in de gesprekken die tot
doel hadden elkaar te verrijken en
meer van Christus te doen kennen.
Monnica kende de „beata vita", het
gelukkige leven in gemeenschap met
God. waarover haar zoon een boek
heeft geschreven. Haar levenswijs
heid van verstand en hart maakte
haar tot die persoonlijkheid. Daarbij
kon ze ook af en toe heerlijk nuchter
een hoogdravende academische dis
cussie onderbreken met de opmer
king. dat ze nu aan het eten koken
moest gaan denken
Lukas Vischer. die alleszins toejuich
te. dat de vraag ter vergadering aan
de orde zou komen en uiteindelijk tot
positief resultaat zal leiden, wees er
op dat men heel goed moet weten hoe
de r.k. kerk lid wordt. Als het alleen
om een formele, structurele verande
ring gaat. is dat niet veel waard. Het
zou betekenen, dat de KEK nog on
beweeglijker zou worden dan zij nu al
is. zo zeer moet men nu al met elkaar
rekening houden. Er zal nog veel
voorwerk moeten worden gedaan om
een werkelijk volwaardig lidmaat
schap te garanderen.
Maandag vierde de KEK officieel
haar twintigjarig bestaan onder lei
ding van haar eerste voorzitter, de nu
79-jarige dr. E. Emmen. ook een van
de oprichters van de KEK. Hij was
eertijds secretaris-generaal van de
hervormde kerk.
Het financiële rapport kwam aan de
orde, wat weinig reden tot vreugde
gaf. De reserves zijn op en er is voor
1980 een tekort van ongeveer 250.000
gulden geraamd.
dienend verstand overneemt,
pijnlijk fiasco heeft miljoenen
mensen voorgoed de ogen
dichtgeslagen. We moeten
waarschijnlijk één stap verdelg
hebben samen gefaald. Wij m(
van de wereld anno 1979. Wij V
blijkbaar nog steeds niet verh u
dat idioten kinderen vermoor
mensen aan krokodillen voere b
een heel volk in totale wanhoifif
drijven. Er zit iets fout in de
grondstructuur van onze
samenleving. En blijkbaar nic
minder in onze traagheid om i
werkelijke oplossing om te zie
NED. HERV. KERK
Beroepen te Minnertsga: R.
rus (pred. voor buitengew. wf
heden, geestelijk verzorger s
kenhuis Bennekom) te r
Beroepen: te Westerhaar,
Meulen te Goudriaan.
Beroepen te Krimpen aan d(
G. Cazemier te Groningen
Aangenomen naar Nieuw- en
land en Ritthem (toez.): H.
meulen te Echteld.
Bedankt voor woubrugge:
Jong. kand. THANS TE Laar
voor Beetgum: A. A. Bos te H
voor Bruchem-Kerkwijk en
nen, Genemuiden, Kamerinl
de Knegt te Barneveld.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Schildw
Zuidbroek: W. Horlings te Ga
c.a.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Zoetermeer: B.
huis te Vlissingen.
Bedankt voor Drogeham e
burg: H. Veldman te Wetsii
werd en Winsum-Obergum; vi
lingscheveer/Krimpen a d. I
H. Ulehake te Leeuwarden.
Beroepbaar: H. A. Strating.L
lijk predikant van de NedJ
Kerk te Langerak.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Bunschot
Kok. kand. te Wageningen
dankte voor Eemdijk, Utrech
en Soestdijk.
Bedankt voor Gouda: G. C.
tog te Kornhorn.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-IJd
de: A. Moerkerken te Nieuif
land, die bedankte voor
Groningen.
Bedankt voor Poortvliet: H.|
te Rotterdam Zuid.
Tussen droom en werkd
informatiedag voor Jongere
evangelische zendingsalliantl|
dag 27 oktober 10-17 uur. i
gelische gemeente, Ivoord
Utrecht-Overvecht. Inl„»
020-792547.
ADVERTENTIE
Feest
Het veertigjarig bestaan van Meisjes
stad en de ondervonden vriendschap
van zo velen in die jaren wordt mor
gen feestelijk herdacht. Om half
twaalf la er een eucharistieviering in
de Sint Augustinuskerk (vlak naast
Meisjesstad. aan de Oudegracht) en 's
middags van drie tol vijf receptie in
het klooster. Waterstraat 2
I
ALLEEN DE SCHRIFT!
Dat is een van de grondbeginselen vanj
Reformatie, die we op 31 okt. herdenken. V
nu. 200.000 schoolkinderen in Brazilië hebl
geen Nieuwe Testament.
Wij mogen er hun een geven: 2,63 per stt J
Laat het niet bij mooie leuzen alleen Hl
Geef „De Schrift alleen'
Giro 901.000 In de Rechte Straat te Velp G. fl
vermelding NTBr.