Amateuristisch muziekmaken tot beroepsniveau gestegen Liefdesverhaal met FAM geëngageerde franje Moeilijke opgavi voor Oskamp Onbekende werken van Igor Strawinski op VARA-matinee Nederlands Kamerkoor van superieure klasse Zang en dans bij het Nederlands Kamerorkest Toogdag van christelijke muziekbonden 'Maskerade', eerste musical van Jos Bri de stofzuiger met de vele extra's 'Rustoord' nieuwe roman Gijsen Camerettenfest) MAANDAG 22 OKTOBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE door R. N. Oegens HOOGEVEEN Ze noemen het een Toogdag, of met een wat duurdere omschrijving: „Cultureel pedagogische vormingsdag'en er zit van beide wel iets in, maar in hoofdzaak is het een (bijna) hele dag zo goed mogelijk muziekmaken door een aantal korpsen die bij de Nederlandse Federatie van Christelijke Mziekbonden zijn aangesloten. Zaterdag was Hoogeveen de plaats van samenkomst en „De Tamboer" aldaar was nauwelijks groot genoeg om alle deelnemers met aanhang te herbergen. Zes korpsen (harmonie, fanfare of brassband hebben daar 's middags tssen één en vijf uur laten horen tot welke hoogte tegenwoordig het amateuristisch muziekbeoefenen kan sUJgen, en 's avonds traden twee keurkorpsen („Excelsior" uit De Lier, en het NaUonaal Jeugdkorps) nog op. Als Je een paar Jaar bij zulke toogda- gen verstek hbt laten gaan. valt het op hoe sterk het pell van het musice ren omhoog ls gegaan. Daar zijn di verse oorzaken van aan te wijzen. Om te beginnen worden over het hele land meer en meer vakmensen als dirigenten voor de korsen aangetrok ken. Dan ls de gemiddelde leeftijd van de muzikanten aanzienlijk ge daald; vroeger viel het op wanneer er een Jongen van vijftien In een fanfare korps zat. nu verbaas Je Je over die paar ouwe heren die nog tussen de Jongeren zitten. Daarbij komt dat die Jongeren veelal aan een gedegen scholing op de provinciale muziek scholen bezig zijn. En tenslotte zijn de opera-fantasieén en de bewerkin gen van symfonische- en orgelcornpo sities uit de programma's verdwenen. Wat ook (gelukkig) ls verdwenen; het concourselement met het puntenstel- sel, maar Jammer genoeg ook het beoordelingsrapport van een deskun dige Jury. Want dat laatste vertegen woordigde nog het „pedagogische" element op zo'n toogdag. Hoog niveau Met dat al werd er zaterdag ln het algemeen gemusiceerd op een nl- meau dat maar weinig of niets van dat van beroepsorkesten onderdeed. Het is uiteraard ondoenlijk van de ongeveer dertig werken die werden uitgevoerd hier een soort beoorde lingsrapport te geven, maar over een paar onderdelen die mij bijzonder troffen wil Ik hier toch wat kwijt. Zoals de voortreffelijke uitvoering van „Trifolium" dat Jan Masseus in opdracht van „De Bazuin" (Oenkerk) heeft geschreven, de virtuoze vertol king door Jan Hollander en Martin Oosterwljk met „De Harmonie" (Oorssel) van het „Concert voor trom pet en trombone" van Severson en McDun en vooral de uitvoering van de „LJouwter variaties voor fluit en fanfareorkest" van Jan de Haan. Dat laatste uitermate boeiende stuk, met zijn vreemd lijkende maar uitste kend klinkende combinatie van solo- fluit en fanfare, werd prachtig expres sief vertolkt door de bekende fluitist Plet Reyns. Als compositie ls het ook kenmerkend voor de bevrijding uit het braaf-populaire repertoire waar mee de harmonie en fanfare zichzelf te lang beneden artistiek „Amster dams Peil" heeft gehouden. Ook de „Fantasie voor slagwerk en fanfare orkest" van Rein Niemeijer, die het samen met zijn broer Wim onder lei ding van vader Alb. Niemeijer met „Wilhelmlna" (Hoogeveen) uitvoerde ls zo'n verfrissend brok muzikale ver nieuwing. Jammer dat de marimba Iets te laag was gestemd. Kortom een dag die van uitvoeren den en toehoorders veel energie en uithoudingsvermogen vergde, maar die een ieder die van harmonie- en fanfaremuziek houdt grote voldoe ning heeft kunnen geven. En die eventuele niet-gelnteresseerden on der de toehoorders zeker voor deze vorm van amateuristische muziekbe oefening warm heeft kunnen maken. Scène uit „Maskerade" van links naar rechts, Simone Kleins ma, Lucie de lange en Henny om. advertentie door Jac. Kort AMSTERDAM Hoewel Igor Strawinski vermoedelijk de meest gespeelde en popu lairste componist van deze eeuw genoemd mag worden, berust zijn roem op de steeds weer herhaalde uitvoering van ten hoogste vijf of zes werken van deze grote Rus: enige balletten, een symfonie en een vioolconcert. Tijdens de VARA-matlnees van dit seizoen zal de aandacht gericht zijn op onbekend werk van de meester tijdens vijf concerten in de grote en kleine zaal van het Concertgebouw. Het eerste concert, dat zaterdag in deze serie werd gegeven, werd geo pend met „8tèle ln memorlam d'Igor 8trawlnskl" (1972) van zijn vriend en landgenoot Alexander Tansman (1897), een driedelig eerbetoon voor de een Jaar tevoren overleden compo nist Tansman. die zelf ln de zaal aanwezig was. was getuige van een uitstekende uitvoering door het Ra dio Filharmonisch Orkest onder lei ding van Jean Fournet van dit geheel ln de geest van Strawinski geconcipi eerde werk. mendalletje, naar een gegeven van Poesjkln, maar niettemin voorzien van verrukkelijke aria's, duetten en kwartetten voor sopraan, mezzo-so praan, alt en tenor en een orkest, waarin de blazers het belangrijkste zijn. Strawlnskl's grote voorganger Ollnka is de Inspirator voor dit korte werkje geweest, waarin de Engelse sopraan Penelope Mackay, de Hon gaarse mezzo Iboly0 S&rv&ri, de Zuid- afrlkaanse alt Noreen Berry en de Belgische tenor Roland Bufkens prachtige vocale prestaties leverden. Jean Fournet leidde het geheel uiter mate bekwaam, maar minder geïn splreerd dan men van hem gewend ls. Het ls denkbaar, dat hij zich in dit soort muziek toch niet geheel en al op zijn gemak voelt. door Dirkje Houtman HAARLEM In 1910, toen de eerste Zeppelin overvloog, Wilhelmina Drucker zich ik^ voor de vrouwenemancipatie en de vakbeweging hardnekkig: van zich liet horen, we e jonge toneelspeler van lage komal verliefd op een freule. Dit uitgangspunt voor „Maske de eerste musical van Jos Brink, levert voldoende barrières op die met slimme en kot 0 handgrepen overwonnen moeten worden. naar: i fam Anlwoordnr. 42, 3600 VB Maarssen advertentie Strawinsky, toals hij self vaak eigen werken dirigeerde. In 1936 schreef Strawinski het ballet „Jeu de Cartes" voor dansers uitge dost als speelkaarten met als decor een groen speeltafellaken, met o.a. een dans van de Joker, een mars van harten en schoppen, vier solovaria- tles voor de vier vrouwen, een ge vecht tussen schoppen en harten en een overwlnnlngsdans van de laat- sten. Een licht en luchtig gegeven, maar Juist voldoende voor de fantas tische virtuoos, die Strawinski was om er een kleurige en kostelijke mu ziek voor te schrijven. Mavra, een eenakter uit 1922, werd na de pauze uitgevoerd. Ook al een nle- Van onze kunstredactie AMSTERDAM Als het een beetje meezit verschijnt de nieuwste roman van Mamlx Oijsen op de dag dat hij tachtig jaar wordt. Dat zou dan zijn op 20 oktober wanneer de bekende Belgische schrijver, doctor ln de his torische en zedenkundige weten schappen en bekleder van tal van openbare functies deze hoge leeftijd hoopt te bereiken. Mamlx Gijsen (pseudoniem voor Jan-Al bert baron Go ris) debuteerde in 1925 met een gedichtenbundel „Het Huis". Zijn eerste roman „Joa chim van Babyion" verscheen in 1947 en werd een dusdanig succes dat hij ln tien talen werd vertaald. Tot de bekendste pennevruchten die daarop volgden behoren Klaaglied om Ag nes. Telemachus ln het dorp, De lan ge nacht. Mijn vriend de moordenaar, Jacueline en ik, Herm&gedon en De kroeg van het groot verdriet Bij alle onderscheidingen die hem ten deel vielen werd hem in 1974 de Prijs der Nederlandse Letteren door koningin Juliana uitgereikt. Het Belgische hof verhief hem ln 1975 in de adelstand. De bij Nijgh en Van Ditmar nieuw uit te komen roman heet Rustoord en behelst een soort „danse macabre" van een gezonde oudere heer ln het gezelschap van zeer bejaarde gehan dicapte mensen. Ook hiervoor zal de uitspraak van Gijsen wel gelden: „Het verhaal is een kapstok waaraan ik ophang wat ik te zeggen heb". Vrijdag ging „Maskerade" in de Haar lemse schouwburg in première. Jos Brink heeft voor zijn eersteling de klassieke verkleedpartijen in ere her steld waarmee hij aan het motto „Het leven is een maskerade" en de moraal „Je blijft die je bent" vorm geeft. De handeling speelt zich af in het huls van de couturier Pompom (Frank Sanders) dat de verliefde ac teur Bas (gespeeld door Jos Brink) zolang gebruikt voor zijn verover- ingsspel. De freule (Lucle de Lange) en ook haar moeder (Henny Orri) bezoeken er die middag de bedachte Jour van zijn moeder (Mary Michon) die in werkelijkheid niet van adel ls maar meestal op haar knieën de vloe ren van de paskamers dweilt. Als acteur gewend aan Illusies speelt Bas alle bedachte figuren die In zijn spel voorkomen, wat de meest verwarde situaties oplevert. Als zijn „trucken doos" uiteindelijk is uitgewerkt en hij zichzelf bloot moet geven, bezingt hij ln het lied „Beter dan je bent" zijn .eigen tragiek, die hij in tranen samen vat met de zin „Ik ben een zielige pias". Kortom pathethiek als optel som van moraal en zelfbeklag. Zielepoot Een zielepoot dus, maar waarom moet dat zo nadrukkelijk vermeld worden en hebben we daar ln de voorafgaande twee uur amper iets van gemerkt? Het ls de zwakke kant van deze voorstelling. De maskerade blijft beperkt tot een uiterlijk thea traal effect waar de tragiek van de misdeelde en enigszins mislukte ac teur, die droomt van beroemdheid en glitter, niet doorschemert. Het karak ter dat Jos Brink voor ogen moet hebben gehad maakt dan ook nauwe lijks een ontwikkeling door. Zijn mis kenning als acteur en het Innerlijke conflict ten aanzien van zijn milieu dat uit zijn verliefdheid voortvloeit gebruikt Brink niet om zijn karakter reliëf te geven. Hij vat het samen ln een larmoyant slotlied. Die dualiteit tussen handeling en ge zongen tekst ls ook kenmerkend voor de opbouw van de musical. De rode draad dat wil zeggen het liefdesver haal ls getooid met geëngageerde franje. Het zijn de liedjes die niet altijd logisch uit de handeling voort vloeien noch iets toevoegen aan de karakters. Gezongen teksten over vrouwenemancipatie, de vakbewe ging of Indië weerspiegelen niet al leen wat zich bulten de modesalon afspeelt maar staan ln feite ook bul ten de handeling en gezongen tekst is ook kenmerkend voor de opbouw van de musical. De rode draad dat wil zeggen het liefdesverhaal ls ge tooid met geëngageerde franje. Het zijn de liedjes die niet altijd logisch uit de handeling voortvloeien noch iets toevoegen aan de karakters. Ge zongen teksten over vrouwenemanci patie, de vakbeweging of Indië weer spiegelen niet alleen wat zich bulten de modesalon afspeelt maar feite ook buiten de handeligj leek dan of je met een lie ei gramma over het thema 1911 ken had in plaats van musical. Soms wel Soms lukte die integratie weu~ In „li, had meteen effect zoals Coué", een nummer over een aannam toen populaire gen die gebaseerd is op wilskra( driemaal overtuigd: ik ben bf je kwaal is genezen, aldus d stelde barones. Hierop reagi j dienstmeisje (Simone Kleinsi alert driemaal met de zin: opslag", waarmee deze fopi - die het nog steeds goed doet den van dc welgcstcldcn wordt weggehoond. Niettemin moet gezegd won genoemde onvolkomenhedei r_ schuilen onder het flitsende van deze op klassieke leest g( de musical. Met steropkomstc de trap, een gedanste en gil ouverture en finale op lekke/' gehoor liggende muziek vai Bokkinga, fel uitgevoerde (ni even geslaagde) choreografh Barry Steven, rijke kostuum!11 fraai decor van Raymon Re 1 onder leiding van regisseur 11 een stevige inzet van de hele 41 door Adr. Hager DEN HAAG Het komt ln de Nieuwe Kerk aan het Haagse Spul meer dan eens voor, dat het publiek ln de hal moet wachten omdat het uitvoerende orkest of koor nog repeteert. Meer respect voor de toehoorder lijkt ln dit geval gepast Ook het Nederlands Kamerkoor, dat zaterdagavond ln deze kerk concerteerde, hield de deuren gesloten. Het liep trouwens toch al niet gesmeerd, aangezien door verwarrende mededelingen een deel van de het publiek eerst naar de verkeerde kerk toog. Dirigent Kerry Woodward bracht een Duits (Brahms. Schdnberg) en een Frans (Messlaen. Poulenc. en Ravel) programma. Ter afwisseling speelden leden van het Schdnberg Ensemble muziek van Weber en Milhaud. Het mag ln dit verband nog wel eens Speciaal vandaag The Bridge si Remagen Is een oorlogsfilm alt 1969, onder regie van John Gulllermln met Robert Vaughn als majoor Paul Kreuger. Het verhaal speelt In 1945 als alle bruggen over de Rijn sljn opgeblazen, behalve een. Ned. 1/20.20 Van Maria Speermalie deel 4. waarin Maria een verstands huwelijk sluit met buurman Boni Karobel, de enige erfge naam van de Modderrode. Ned.2/20.27 Een reportage over de op vang van Cambodjaanse vluchtelingen. Verder een overzicht van de taalstrijd in de Belgische Voerstreek. Ned. 2/22.30 Plein Publiek (NCRV) over Betrokkenheid bij Je werk. Hilv. 2/9.15 Vanuit de vernieuwde KRO-«tudlo Verdi's Don Car los, gedirigeerd door Herbert von KaraJan. HUv. 4/15.30 gezegd worden: Woodward kan zaal- en op een rijke muzikale bodem, door Felix de Nobel Jarenlang geploegd. De banden die De Nobel onder meer onderhield met Francis Poulenc brachten het vocale ensemble dicht bij de Franse muziek en bij voorbeeld Poulenc wonderschone liederency clus „Un soir de neige" heeft vele malen geklonken. Teruggrijpend op een vroegere tijd passen de Trols Chansons van Ravel, waarin onder andere het geraffineerde snelle tem po ln Ronde. Messlaen beschouwde Clnq Rechants tot een van zijn beste werken. Het zijn coupletten (chants) met refreinen (rechants). De compo nist maakte gebruik van hindoe-rit men en ter versterking van de mu ziek, van nonsensteksten. Het werk ls een onderdeel van de „trilogie van Tristan und Isolde" (de programma toelichting was uiterst summier) en omvat „Harawl" (Gesang von Liebe und Tot), de Turangalila-symionie. een kolossaal werk van "75 minuten en Clnq Rechants voor twaalfstemmig acapelia-koor, terugvoerende naar Harawl Contrapuntische verwevenheid ls het meest opvallende aspect aan de vier stukken voor gemengd koor van door Jac. Kort Schönberg, deels op eigen teksten, deels gebruikmakend van de bundel ..Die chinesische Flöte" van Bethge. Minister Gardeniers van CRM heeft zaterdag het vernieuwde studiocomplex van de KRO in Hilversum geopend. De aartsbisschop van Utrecht, kardinaal Willebrands verrichte de kerkelijke inzegening. De verbouwing heeft zeventien miljoen gulden gekost. Mevrouw Gardeniers ging bij de opening in op de zogeheten „poolingregeling" die onder meer inhoudt dat ook de andere zendgemachtigden van de KRO-nieuwbouw gebruik kunnen maken. Foto (vlnr.): minister Garde niers, kardinaal Willebrands en KRO-voorzitter Hendriks klinken op de vernieuwde studio. Residentie-orkest brengt d'lndy en Schumanfc door Adr. Hager DEN HAAG Gerard Oskamp had het met het progn van het eerste concert door het Residentie Orkest in de i BC-series niet gemakkelijk. Een programma ook, data aanspraak kan maken op de publieksprijs, dat viel a hand van het aantal lege stoelen in de PW A-zaal gemaklc vast te stelen. Overigens, het vijfenzeventig-jarige orkest speelde op nieuwe stoelen en met de muziek op nieuwe lessenaars, een fraai geheel. Een cadeautje voor de Jubilaris of een geste van het con gresgebouw: de concertzaalcommis sie geeft de voorkeur aan een nieuw gebouw ln het Haagse centrum. Hoewel de Franse componist Vincent d'lndy het tot opus 100 gebracht heeft, ls hij ln ons land nauwelijks bekend. Deze leerling van César Franck schreef een muzikale trilogie naar het drama van Schiller. Het werk ontstond bepaald niet ln een „onbewaakt ogenblik", d'lndy deed er zes jaar over. Historisch gezien ls de betreffende compositie, „Wallen- stein" getiteld, gesitueerd ln het Duitsland van de dertigjarige oorlog waarbij Wallenstein de bevelhebber Daarbij vergeleken zijn de „Fünf Ge- s&nge" opus 104 van Brahms eenvou dige volksliedjes. Doch voor Wood ward en zijn koor gaat geen zee te hoog. De vertolkingen waren perfect en boelend. Leden van het Schönberg-Ensemble toonden ln kwartetspel van Webem en Milhaud. dat zij door Relnbert de Leeuw uitmuntend geschoold zijn ln deze materie. AMSTERDAM Het Nederlands Kamerorkest is zijn concer tenserie in de hoofdstad begonnen met een optreden, getiteld: „Divertissement Royal". Het had daarvoor de medewerking gekregen van The English Bach Festival Dancers en de eveneens Britse zangeres Elisabeth Gaze. De leiding van het geheel was in handen van Nicholas Cleobury, een jonge Engelse dirigent. Het programma vermeldde allereerst de Introduttlone teatrale. die de in Amsterdam woonachtige Italiaan Pletro Locate 111 in 1735 heeft gecom poneerd. een goed klinkend concerto grosso, dat uitstekend werd uitge voerd. zij het. dat het orkest niet zorgvuldig genoeg had gestemd. De overture van Bach's Tweede Suite klonk dermate hortend en stotend. dat men het ergste vreesde voor de komende zes delen. Maar toen er zes dansers (essen) het podium betraden en de fluitist Koos Verheul een schit terende fluitpartij ten beste gaf, was dat eerste begin gauw vergeten. De dansparen waren getooid in prachtige kostuums, die echter niet ln 1720, doch een halve eeuw later werden gedragen. De dansen werden stijlvol uitgevoerd, maar de choreo grafie was enigszins eentonig. Beter zat het ballet van Jean-Philip- pe Rameau er uit. De zes dansparen, die dit ln 1745 geschreven ballet „La princesse De Novarre" uitvoerden, waren getooid met prachtige Frans aandoende Rococo-kostuums. Ook van de choreografie was een ruimer gebruik gemaakt, zodat het geheel een zeer boeiend effect had. Elisabeth Gale die met een lichte verkoudheid te kampen had en daar om een van haar aria's liet vervallen, zong de overige arrietta's en aria's met een fraai en krachtig stemgeluid en deed ook de snelle coloraturen moeiteloos klinken. Al met al een afwisselende avond, die door het talrijke publiek kennelijk, bijzonder op prijs werd gesteld. is van het Duitse leger. Hij s niet op het veld van eer, hl namelijk een verrader en zoal! verraders past: hij wordt teifc steld. Die dood nu, wordt bes in het derde deel van het w*i droeve zaak. Nogal mistroost ziek met Wagneriaanse trail rard Oskamp was er kennelijl gelukkkig mee dat hij het wer aan inzinkingen moest verif Dat lukte dan ook niet. Schumanns vioolconcert verA bleek ook al niet haaibaa- Christiane Edinger slaagde er en dit zegt wat. Jammer v energie van de uitvoerenden uiterst zwakke werk besteed. Evenmin alledaags is de wi van de derde symphonie van s ger met de sfeervolle onderti turgique". Vertwijfeling en strijd en vrede klinken in del positie door en Honegger wee" met een rijk orkestraal kolo verwezenlijken. Geen eenvouc gave voor een jong dirigent kamp. die eerst in het der( volledige greep op het orkest - Van een onzer verslaggevers DELFT Veertien beginnend retgroepen doen dit jaar mee Camerettenfestival in Delft, ronden ln het Waagtheater i studentensociëteit De Koa worden gehouden op 26 en 2" ber. De groepen die doorgaan finale spelen op 2 en 3 novemt aula van de Technische Hoge

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4