De Ruiter: kerken geen asielplaatsen Europese kerken spreken over de Heilige Geest Hoekendijks laatste toogdag in ons land Daden kunnen niet zonder de woorden Trouw Zilveren jubileum Stichting Steun Kerkbouw Conferenties VAN DA Gereformeerde mannenbond VOORBIJGA*: UIT DE KERKBLADEN Uitspraak van synode niet bar bekend MAANDAG 22 OKTOBER 1979 TROUW/KWARTET »N Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT Bij de viering van het 25-jarig bestaan van de gereformeerde stichting Steun Kerkbouw (SSK) heeft minister De Ruiter (justitie) zijn bezorgdheid uitgesproken over de toenemende neiging, kerkgebouwen te willen gebruiken als vrijplaatsen ter bescherming tegen de overheid. Minister De Ruiter kon het begrijpen, dat ln de middeleeuwen de kerk haar gebouwen openstelde voor mensen die zich aan vervolging wilden ont trekken. maar, zo vervolgde hij, wij leven nu ln een democratische rechts staat. De rechten van de Individu worden beschermd door het parle ment en door de rechtsspraak. Wie bescherming zoekt, moet ze daar vinden. De minister noemde het fataal voor de plaats van de kerken ln de samen leving en ook ongezond voor de poli tieke ontwikkeling, wanneer het de monstratief gebruik van kerken als aslelplaatsen de gewone rechtsgang gaat doorkruisen. „WIJ moeten niet terug naar een competentiestrijd tus sen kerk en staat" Kerkbouw Minister De Ruiter sprak als genodig de bij de sobere viering van het 25- Jarlg bestaan van SSK. Deze stich ting werd in 1954 opgericht om plaat selijke gereformeerde kerken die voor bouwproblemen kwamen te staan, te helpen. Dat gebeurt niet alleen met geld. in de vorm van subsidies of leningen tegen lage rente, maar ook met allerlei adviezen. Prof. dr. F. de Roos zei zaterdag, dat SSK in deze 25 jaar 21,5 miljoen gul den heeft kunnen verstrekken aan giften en subsidies en nog eens 10,6 miljoen aan leningen. Er is in deze periode bijna 22 miljoen aan SSK gegeven voor dit doel. Dank zij een goed financieel beheer heeft men zo veel met dit geld kunnen doen. Be heer, administratie en publiciteit konden steeds uit de renteopbreng sten worden bekostigd. Volgens prof. De Roos werden er tot 1971 in ons land gemiddeld vijftien tot achtUen gereformeerde kerken per Jaar gebouwd. Sindsdien is dat aantal teruggelopen. Hij schatte, dat van alle stichtingskosten van gerefor- Van een medewerker CHAN1A (Kreta) Wat is de Heilige Geest? Waar is de werking van de Geest in de wereld bespeurbaar? Het zijn maar enige van de vele vragen rond het thema van de achtste algemene vergadering van de Konferentie van Europese Ker ken (KEK), die van 18 tot 25 oktober op Kreta wordt gehou den en die gehuisvest is in een luxe strandhotel dat de ruim 350 deelnemers gemakkelijk kan bergen en voeden. De conferentie ls bij voorbaat geken schetst als een begin van gesprek tussen orthodoxie en protestantisme. Door het gastvrouwschap van de Grieks-Orthodoxe kerk van Kreta, de uitnodiging daartoe door het oecu menisch patriarchaat van Konstanti- nopel en de openingsreferaten van drie orthodoxe inleiders: een leek, professor ln de theologie, Christos Yannas uit Athene, een priester ar chimandriet Kalllstos Ware uit Ox ford en de metropoliet Alexy van Tallinn en Estland (Sowjet-Unie) is het uiteraard een sterk door de ortho doxie gestempelde conferentie. Ook het thema draagt daartoe bij. De pro testanten nemen als tegenwicht de bijbelstudies voor hun rekening. Inhalen Hun inbreng in de conferentie Ls voor lopig nog gering. Maar de orthodoxie waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PosiOus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbark Pekenmgnr 23 00 1? 574 Gemeentegiro Amsterdam XII000 REGIO ROTTERDAM/OORORECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redaciie) lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Roder dam REGIO DEN MAAG'lElDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) lel 070-468864 (mtsJurtend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Maag REGIO NOORO'OOST-NEDERLANO (uitsluitend administratie) PosiOus 3 8000 AA Znvoite lei 06200-17030 Melkmarkt 56 Zwo«e Abonnementsprijzen: Per maand I 15,90 Per kwartaal I 47,70 Per ha» jaar 95.40 Per jaar 188.60 Advertentietarieven oc aanvraag Telefonische abonnementenopdrachten (ne adressen boven) Opgave (am.tieb«r<hten 9-19 30 van maandag vm vrijdag Op zondag van 18- 20 uu' telet 020-913456 Opgave mmi-advertenties tel 020-936668 O» aan Mm.-Adv afdeimg pnsibus 433 1000 AK AM S TE ROAM Adreswijzigingen uitstmtend SChnflakfh aan onze Amsterdamse adressen meerde kerkgebouwen sinds 1954 SSK ongeveer twintig procent bekos tigd heeft. Blijvend heeft veel ln te halen, want de meeste mondiale en regionale oecumenische lichamen waren tot voor kort sterk door het Westers protestantisme be heerst. Zowel bij de Wereldraad van Kerken als in de KEK ls de druk van de orthodoxie de laatste tijd sterk toegenomen om meer rekening te houden met theologie en leven van de orthodoxe kerken. Zij heeft een aantal leden dat de rooms- katholieke kerk naar de kroon steekt en zijn in toenemende mate ook buiten de tradltioneel-orthodoxe grenzen duidelijk aanwezig. Verschillend Dat de drie overigens zeer interessan te inleidingen veel hebben bijgedra gen tot verhelding van een zo moei lijk begrip als de Heilige Geest ls de' vraag. Sommige gemeenschappelijk vertrekpunt voor zulk een gesprek. Dat de bijbel en de vroege christen held voor orthodoxie en protestantis me bronnen van belang zijn, zoals werd aangeduid, ls buiten kijf. Maar interpretatie van de 8chrift, de ge schiedenis van het protestantisme en de sterke orthodoxe traditie hebben toch geleld tot het ontstaan van aan zienlijk van elkaar afwijkende theolo gische stromingen. Dat leidt er nu toe. dat men vaak de indruk krijgt dat op twee sporen ge praat wordt. De orthodoxe theologen gaan ook met elkaar in debat, maar die spreken eikaars taal. Ze waren daar zo intensief mee bezig, dat de plaatselijke organisator en ortho doxe theoloog Alexander Papaderos er op moest wijzen, dat de heren toch enige ruimte moesten laten voor pro testantse sprekers. Dr A. H. van den Heuvel, gedelegeer de voor de hervormde kerk, kon van deze ruimte gebruik maken om zijn waardering voor de inleiding van me tropoliet Alexy uit te spreken, maar gelijk de vraag te stellen of, als het gaat om de werking van de Heilige Geest in de wereld, deze zówet kan werken bij de Russen, die zich pa triotten noemen als bij de dissiden ten. die het regime in de Sowjet-Unie afwijzen. Hoe zit dat met het univer seel karakter van de Heilige Geest. De metropoliet wees het woord dissi denten af als zijnde te politiek gela den en zei dat het universele karak ter. waar het om positieve zaken gaat zowel in de wereld als in het leven van een persoon, zeker aantoonbaar is Verschil ln opvatting over de Heilige Geest kwam ook naar voren ln de nadruk, die de orthodoxe theologen legden op aanschouwing, schoonheid (de ikoondeur naar het onzichtbare), het stille gebed en de protestanten die ln het getuigen in moeilijke situa ties de Geest werkzaam zien Er zou, zo werd tijdens een persgesprek ge zegd, tussen de orthodoxe traditie, die de eeuwen door stand heeft ge houden en het protestantse activisme een verbinding moeten zijn. De vraag of er nog een taak is voor SSK beantwoordde prof. De Roos zonder meer bevestigend. Weliswaar stagneert de bevolkingsgroei en daalt het ledental van de gereformeerde kerken en prof. De Roos nam aan, dat deze daling nog sterker zou worden, maar het zou uiterst kortzichtig zijn, daaruit te concluderen dat er dus geen nieuwe kerken gebouwd hoeven te worden. Prof. De Roos verwachtte ingrijpen de verschuivingen in de jaren tachtig: een voortgaande uittocht van men sen uit de randstad en een toenemen de verstedelijking van de rest van het land. Dat blijft plaatselijke kerken telkens weer voor vernieuwingen stel len, die zij alleen niet af kunnen. De gedachte dat men ook goed ge meente kan zijn zonder plaats van samenkomst, noemde prof. De Roos in strijd met de dagelijkse ervaring. Ook basisgemeenten blijken niet zon der een vaste plaats van samenkomst te kunnen. Wel pleitte hij voor een goede planning van bouwactiviteiten in een bredere samenwerking en voor een flexibel beleid. Wat dat flexibele beleid betreft, 88K- voorzitter dr. P. G. Kunst vertelde, dat de stichting in deze 25 Jaar nooit dwang verbonden heeft aan haar functie als geldgeefster. Nooit heeft SSK bijvoorbeeld extra-steun gebo den als premie op interkerkelijke sa menwerking bij kerkbouw. Wel werd en wordt steeds de vraag gesteld, in hoeverre plaatselijk samenwerking mogelijk is, en adviseert SSK om, als er interkerkelijk gebouwd wordt, die samenwerking zo goed en zakelijk Welke oplossingen? (over ontwik kelingen en problemen in de gerefor meerde kerken), appèldag confessio neel gereformeerd beraad, sprekers dr B. van Oeveren, ds. C. van de Velde, ds E. Overeem, gelegenheid tot voorleggen van concrete vragen over problemen in gemeenten aan een fo rum met o.a. prof. dr K. Runia, zater dag 3 november 10.30-16 uur, IJssel- hal, ZwoUe. Inl. tel. 03417-1542 Zending in Zuidoost-Azië nü m.m.v ds. J. Wallis uit Engeland, prof. dr. J. Veenhof en zendelingen met verlof, zaterdag 3 november 10- 16.30 uur, vrije evangelische kerk, Ve- luwelaan 20. Amsterdam. Inl. overzee zendingsgemeenschap (tel. 020- 428865). Dient de Here, evangelische ont moetingsdag met Jacob Klein Hane-. veld, Wim Griffioen, Martlen Plomp, Kees Terpstra en Roeland Klein Ha- neveld, zaterdag 3 november 10-16 uur, hervormde kerk, Oudewater. Inl. tel. 03486-1889. Een retourtje Afrika, baptisten- zendingsconferentie over het werk in Sierra Leone en Kameroen. 16-17 no vember, Apeldoorn. Inl. en opg. tel. 030-784457. Van een medewerker UTRECHT Dans, drama, muziek, persoonlijke gesprekken, lectuurverspreiding, poppenkast en vele andere middelen werden zaterdag in de Utrechtse binnenstad gebruikt voor een zgn. „guerrilla-actie", waaraan duizenden jongeren deel namen. Dr. P. G. Kunst, een van de twee oudgedienden die zaterdag af scheid namen. mogelijk op papier vast te leggen. Dr. Kunst hoopte, dat het werk van SSK een nieuwe impuls zal krijgen, want MUSICSI „we zijn de miljoenen die we gekre gen hebben, zo goed als kwijt en we zitten dringend om nieuw werkkapi taal verlegen". Op 11 november zal het kerkbouwzondag zijn. Het centrum van de Domstad was vol van evangelisatie-pogingen, zoals spontaan ontstane openluchtmee tings en optochten (met spandoeken). Op verscheidene plaatsen (o.a. Vre- denburg, het winkelcentrum Hoog Catharijne, bij de Domtoren en op het station) speelden gospelbands. En verder golfden flarden van samen zang door de straten. De jonge „evan gelische guerrilla's" waren bezoekers van de door Ben Hoekendijk georga niseerde One Way Day in de Jaar beurs. De straatactie was een onder deel van het programma. Het was overigens de laatste keer dat Hoekendijk zijn jaarlijkse manifesta tie in Utrecht hield. Er kwamen zo n 14.000 bezoekers. Volgend jaar wijkt de Puttense evangelist uit naar Ant werpen. Hij hoopt daar ook enkele duizenden jonge Nederlandse christe nen heen te krijgen. „In Nederland zijn massale dagen als deze zo langza merhand oude koek, maar in België is zoiets nog nooit vertoond," hield hij de bezoekers van de One Way Day voor. „Beschouw het maar als een zendingsreis als je volgend jaar met me mee gaat naar Antwerpen." Afscheid De jubileumviering had een bijzon der aspect doordat het tevens het afscheid was var. twee oudgedienden: dr. Kunst en de adviseur de heer A. M. van der Linden uit Zeist hebben belden ln verband met de gestelde leeftijdsgrens hun werk in SSK be ëindigd. Een woelig dagje evangelisatie weer, deze achtste en laatste One Way Day. Er werd uitbundig gezongen en in de handen geklapt en Ben Hoekendijk hield zijn toehoorders verscheidene malen voor dat zij geen „lauwe chris tenen" kunnen zijn in deze tijd. „Je bent een vurig atheïlst of een vurig christen. Met de lauwen wordt geen rekening gehouden. Je bent een revo lutionair van de boze of van God. Je geeft je leven maar éénmaal." Ongeveer 600 jongeren meldden zich in de loop van de dag in de „nazorg ruimte", waar met hen werd gebeden Van een onzer verslaggevers OMMEN „Er ls een tijd geweest, waarin terecht benadrukt werd, dat de waarheid ook ged45n moest worden. Maar in onze tijd, waarin zo ongeveer alle woorden leeg en zonder betekenis zijn geworden (woorden als vergeving en barmhar tigheid, schuld en bekering), zal de waarheid weer gezégd moeten worden." Dit zei de voorzitter van de bond van gereformeerde mannenverenigingen, dr B. van Oeveren uit Rijnsburg, zaterdag op de jaarlijkse ontmoetingsdag van deze bond, die in Ommen werd gehouden. In zijn openingswoord relativeerde hij alle menselijke activiteiten. Het pote en waardevolle van ons bestaan is niet wat wij hebben gedaan, maar wat God in en door ons laat doen. Wie dat beseft, kan met Nehemia zeggen: De God des hemels. Hij zal het ons doen gelukken, én wij, zijn knechten, zuilen ons gereedmaken en bouwen. Dr Van Oeveren merkte op, dat deze vorm van kerkelijk verenigingswerk de wind niet mee heeft. Dat kan tot moedeloosheid leiden. Maar hij wilde het liever omkeren, als een waagstuk: wie durft in deze tijd het mannen werk nog aan? Die iets kent van de waarheid. De referent op deze dag, ds F. de Jong uit Leek, sprak over „Kerk en toe komst". Wij leven in een stroomver snelling, die vooral zichbaar wordt in de moraal. Nederland verliest zijn christelijke karakter. De mensen le ven hun eigen patroon. Ds De Jong wees op de NVSH, die het Je naaste liefhebben als jezelf" benadrukt, maar het eerste gebod (God liefheb ben boven alles) vergeet. Daardoor wordt de sex losgemaakt van het huwelijk. Leidraad voor goed en kwaad is simpel: kwaad is alles wat de mens frustreert of in zijn vrijheid belemmert; goed ln alles wat de mens niet bindt of met zijn aanleg in strijd komt. Tegen deze tendenzen riep ds De Jong op tot waakzaamheid. De duivel bestaat wel degelijk. Men moet zich niet laten aantasten door de tijd geest. Wees niet zo onder de Indruk van het gedrukte woord en denk niet: het staat in de krant, dus is het zo, aldus ds De Jong. die de mannen aanspoorde, de bijbel steeds open te houden. en gepraat over hun persoonlijke (geestelijke en andere) moeilijkhe den. Volgens de evangelist kwamen honderden daar tot een levend geloof in Christus. De happening werd 's avonds beslo ten met het speciaal voor deze gele genheid geschreven muziekwerk „Ne hemia", dat als musical was aange kondigd, maar ln feite een cantate bleek te zijn (elementen als drama, dans en andere theatervormen ont braken er in). Het stuk werd uitge voerd door het One Way Day koor. The Burnings Candles, Carel Heinsi- us en een klein orkest. Voordat het zover was had Ben Hoe kendijk de Jongeren opgeroepen tot het betonen van meer naastenliefde. „Als de naastenliefde wegvalt, barst de wereld uit elkaar door tegenstrijdi ge belangen. Door oorlogen en schei dingen. Egoïsme is een van de meest voorkomende oorzaken van echt scheiding. Het christendom legt de mensen verantwoordelijkheid op te genover God en hun naasten." In Paulus' beschrijving van „de laat ste dagen" (2 Timotheüs 3) zag Hoe- kenijk een rake analyse van de huidi ge toestand ln kerk en samenleving: liefdeloosheid, geldzucht, hoogmoed, meer liefde voor genot dan voor God, trouweloosheid, enz. De evangelist noemde dat het probleem van de tweede generatie: „De eerste aposte len die de Pinksterdag hadden meegemaakt waren vuurvreters, maar hun volgelingen waren afge koeld. Sommigen van jullie ouders kwamen eens krachtdagig tot beke ring, maar jullie zijn christelijk opge groeid en diep in je hart wil je mis schien wel eens weten wat er in de wereld te koop is," hield hij de jonge ren voor. Hoekendijk hekelde de on menselijkheid in de wereld, die vol gens hem vooral sinds de tweede we reldoorlog gigantische proporties heeft aangenomen. Er gaan steeds meer volkeren op de vlucht en de wereldopinie wordt nauwelijks wak ker." Fred Lemon 's Middags voerde Fred Lemon uit Engeland het woord. Hij kwam na een tumultueus leven van misdaad jaren geleden tot geloof ln een der Engelse gevangenissen. Lemon werd geïntroduceerd door een Engelse po- litie-inspecteur, die een leidinggeven de functie heeft in de Britse christelij ke politie Bond (waarvoor overigens de opbrengst van Lemons geboek staafde biografie is bestemd). Actief op de One Way Day waren ook vertegenwoordigers van de vereni ging van homofielen (het COC) die kennelijk door Ben Hoekendijk c.s. gehuldigde opvattingen over homofi lie niet deelden. Zij demonstreerden buiten het gebouw en hielden hun eigen „guerrilla-actie" ln de straten van Utrecht, daarbij lectuur uitde lend en eigen liederen zingend op melodieën uit het One Way Day pro grammablad. Tot ernstige Incidenten kwam het niet. Een essentieel onderdeel van de ma nifestatie was de evangelische beurs, waar zich talrijke organisaties pre senteerden met stands (Nederlands Bijbel Genootschap, Leger des Heils, NCRV, EO, Zendingsgenootschap pen). Het COC klaagde er over dat een stand van die vereniging was geweigerd. Organisator Peter Vlug: „Wij hebben een op 8 oktober geda teerde brief van het COC ontvangen, waarin om standruimte werd ge vraagd. De termijn voor reserveren was toen al lang gesloten en boven dien kwamen we al ruimte te kort. Ook anderen hebben we moeten wei geren." DIENST Dat mag onder jullie niet wie onder jullie groot wil moet een dienaar van juli en wie de eerste onder juli S moet aller slaaf worden, want ook de Zoon des mei Lj gekomen niet om gediend te wordefei maar om te dienen en om zijn leven te geven als een losprijs voor velenL (Markus 10,42-45). Jezus wijst niet alleen all< nr over mensen af en veroon Ju scherp, maar Hij wijst ooL wel moet gebeuren. Diens tegenover machtsmisbrui "u" moet de discipel op uitziji t macht, maar op dienst. Di nieuwe macht in het konl u( de Zoon des mensen. Hij 1 laten zien wat dat concretfP! een dienaar van mensen, heeft Hij het uiterste gedajia mens maar één keer kan leven geven. Ook dit is ac gestalte en geschiedenis, vandaag. Als er tekenen v ei zijn in deze wereld dan zul e moeten letten op dit soort Waar mensen van hun lev dienst maken. Jezus veroi !e het verlangen om de eerst is zijn. Het vooraan willen st 9' zichzelf betekent niets. H< V{ waarin j e dan de eerste en wil zijn. Moeder Teresa he el week de Nobel-prijs gekre >e haar werk onder de allerai >a Calcutta, met de uitzaaiing werk over de hele wereld, eerste, en terecht. Omdat minste wilde worden. Haa beweegt zich nu al jaren o e achtergrond van onze cult S] een teken en als een uitdaf teken van hoop en een uit om je heen te zien, waar zc eigen leven en omgeving krijgen. CHR. GEREF. KERKE Tweetal te Bussum: H. I Zwaagwesteinde en J. Oof Opperdoes. Drs. O. H. de X|1 :seT HAARLEM Aan het de Unie van Baptisteng< Bilthoven ls een tweede cent benoemd, drs. O. baptistenpredikant in Drs. De Vries, die in 1941 ren, werd in 1972 predikai en staat sinds 1975 in De j*j heeft ook het kandid 'e scheikunde afgelegd. Hij 2 tische theologie gaan d e zijn benoeming besloot qj' vergadering van de Unie tengemeenten in Haarlen Ds R. Kok De oudste dienstdoende^ van Nederland, de dezer jaar geworden ds R. Kok, classis Amersfoort van de gereformeerde kerken en kregen per 12 december, niet minder dan 64 jaar kant geweest, eerst in meerde gemeenten L Gouda, Venendaal), later, telijke gereformeerde k( nendaal. Ede, Alphen a: Amelde en sinds 1968 kerk van Nijkerk). De van de komende emerite£ Kok te veel geworden, zo( lopig al zijn preekbeurten ten afzeggen. Ook de i scheidsdienst, die woensle cember zou worden gehoti v nendaal, waar hij 28 jaèc staan, kan niet doorgaan In het rapport van de secretaris-gene raal van de KEK. Glen Garfield Willi- ams, werd o.a. gemeld, dat de KEK Mystiek voor Europa een Interkerklij k dienst- J verlenend (dlakonaal) bureau zal stichten, dat in nauwe samenwerking met Europa-afdeling van de werelddl- a kon ale afdeling van de Weieldraad dnterchurch AID) zijn werkzaamhe den zal verrichten. Fondswerving voor Europa blijft bij de Wereldraad. Het KEK-bureau zal als schakel fun geren tussen de Europese kerken en de Wereldraad. In Aalten was vorige maand een „ker- kendag" en op die kerkendag was ook een werkgroep voor vredes- en ont wikkelingswerk. die een kleine en quête hield. Het resultaat staat nu in de Classical kerkbode van de gere formeerde kerken in de classis Zutphen: Bijna 200 mensen hebben ter plekke een mini-enquête ingevuld en daar voor hebben ze heel diep moeten na denken. Aan de ene kant van de kraam stond bij één van de uitspra ken over kernbewapening een vraag teken. Die uitspraak luidde: „Massa- vernietlngswapens en -methoden en de bewapeningswedloop zijn in strijd met Oods heli voor deze wereld en dus uit den boze.Van alle christe nen mag worden verwacht, dat zij stappen ondernemen, die verder van de heilloze weg der kernbewapening afvoeren." De goede oplossing was: van de synode van de Gereformeerde Kerken, 40% had het goed. Opmerke lijk was dat precies evenveel deelne mers die uitspraak toedachten aan het Interkerkelijk Vredesberaad. Ds. J J. Buskes haalde een score van 17,2% en de christenen voor het socia lisme 2,8. Ook ln Nederland heeft mgr Lefébvre zijn aanhangers. Zij zijn te vinden ln het Comité Behoud aloude Mislitur gie". dat geleid wordt door dr H B Visser te Lelden (die voordat hij ln 1953 overging naar de r.k. kerk gere formeerd predikant in Bunschoten- Spakenburg was). Dr Visser in het bulletin van het comité: Jan van Kilsdonk Uit „8timme des Glaubens" van 1-7- *79: „Het Italiaanse rijdschrift .Vigilla romana' berichtte begin '71 over een mystiek klokgelui ln de kerk te Car- pegna, 30 km zuidelijk van Rimini. Op een morgen vond de pastoor toen hij in de kerk kwam het altaar al klaar: kelk, manipel, schouderdoek, kazuifel, waren er, het missaal van St. Plus V was opengeslagen. Dit gebeur de vier achtereenvolgende dagen. Bij nauwkeurig onderzoek ontdekte de pastoor dat al deze voorwerpen in een kast waren opgeborgen, sedert 1969, toen de Nieuwe misorde was inge voerd. De sleutels van de kast waren echter niet te vinden. Eens was het altaar door onzichtbare hand voor een dodenmis ln orde gebracht. Nu herinnerde de pastoor zich dat ie mand zo n Mis had willen laten lezen, maar dat hij had geantwoord dat het niet nodig is voor overledenen te bid den. Op een avond vonden de kloos terbroeders op het altaar een met de hand geschreven briefje: .Nolite ob- durare corda vestra' (Verhardt uw harten niet), ontleend aan ps. 94. En korte tijd later werd op het altaar de afdruk van een hand, een ln het larijn beschreven papier ,In die iudiccii' (op de dag des gerichts) en een met bloed bevlekte kelk gevonden." Het bovenstaande dat gelukkig al bij velen bekend was en waarvan het bericht ook in de wereldpers ver scheen is van belang vanwege het luiden van de kerkklokken, maar ook ln verband met de aloude H. Mis en de daarbij horende gewaden. Daarom waren we blij dat op dit gebeuren nog eens de aandacht werd gevestigd door „Srimrae" en gaven we dat hier door. Het zou interessant zijn te we ten hoelang dat luiden nog ls doorge gaan, of die handdruk nog zichtbaar is en bv. ook hoe men er in Carpegna nu tegenover staat. Voor gegevens houden we ons aanbevolen. Blik En zo is dr Vissers kerkgenoot, de Amsterdamse studentenpater Jan van Kilsdonk S.J., bezig met hetzelf de (nou ja) onderwerp (ln Kosmos en Oekumene Die blik (nl. van mens tot mens) is de plek van de openbaarwording van God. God ls nergens anders. Overal elders waar ik God zou zoeken, is een alibi, een ontsnapping, een verdo ving, een uiterst ingewikkelde be goocheling. God ls nergens anders dan in de absoluutheid van die blik. Is God niet iets anders, iets meer verhevens dan de onvoorwaardelijk heid van die blik, vragen sommigen. Zou dat te weinig zijn? De heilige dingen, de heilige stenen, de heilige stoel, ja zelfs de heilige tafel zijn alle slechts Ersatz of surrogaat en géén openbaarwording van God ln zover zij mij niet zouden richten naar de blik die mij aankijkt met de onomsto telijkheid van het menszijn. Zelfs de heilige Tafel? Ja! Alleen dóór waar mensen roekeloos brood beginnen te breken met elkaar, ten koste wellicht van zichzelf daar is er Werkelijke Te genwoordigheid, alleen din en diir wordt God openbaar, alléén en din en daar is er Maaltijd des Heren. Alleen diir waar riskant en eerlijk de beker van het éne lot wordt gedron ken, diir en daar alléén stroomt iets dat zó kostbaar is als het bloed van de Messias. Brood en wijn, rite en ambt, ze hebben niet iets willekeurigs wel iets toevalligs. Toen ik met de 182 bedreigde Marokkanen in De Duif te Amsterdam brood mocht delen en vijgen.was dit niet op dit moment de onvervalste maaltijd des Heren? Dit inzicht is van lieverlede in bijna alle kerken teloor gegaan.Het is tot ons verdriet ook ln de knel ge raakt op de vele bureaus van de roomse Kerk waartoe ik behoor. sjouwen, die verstopt bei* die koesteren uitzonde: aard daargelaten—. Wij, t den daarmee graag iets willen gaan doen. Pauls In Vogelvlucht, een m van de zending van de ge kerken, meldt uit Indon« Bevrijdend Ds J. v.d. Berg in De kerk roept (hervormd. Spljkenisse): Waar we eigenlijk om verlegen zitten is een kerkelijk gebeuren bij de ont binding van een huwelijk. Een gebeu ren waar man en vrouw samen de verbittering willen bevechten, en naar de kerk komen om in Gods tegenwoordigheid tegen elkaar te zeggen dat ze zullen proberen om elkaar te vergeven.Of. als dat on mogelijk kan worden uitgesproken, zullen proberen om de schuld niet steeds te gebruiken om elkaar te kwetsen. Thans laat de kerk de men sen bij de schelding alleen. Maar Ja. vind voor zo'n gebeurtenis nu maar eens een vorm, en vind er bovenal mensen voor die dat, na hun hele geschiedenis nog kunnen opbrengen. Hoe dan ook, feit is, dat de burgerlij ke huwelijksontbinding te iel is, te zakelijk. Mag ik zeggen, dat ik meer pastorale bemoeienis noddig vind rond een scheiding dan rond een hu welijkssluiting? Omdat mensen bij een scheiding zo met de schuld rond- De besluiten van de ml godsdienstzaken en binra ken krijgen vrijwel gee meer. Er vinden nog we plaats, maar niet meei maal". Wel is het aantal i een andere denkwereld het Evangelie vraagt den. Eén van de (grote) daarvan is Yusuf Roni. Di een hooggeplaatste Islait telijke te Palembang. Hij degenen die er op uit war jes te verbranden. In de een van die kerkjes vo Bijbel, die hij ging lezen i tenen vanuit hun eigei kunnen bestrijden. Doo van die bijbel echter w christen. Vervolgens ging al van zijn nieuwe geloi Voor de Islam-wereld ii was dit natuurlijk moeili ren, Daarom werd er druk heid uitgeoefend om hei te zetten. Dit gebeurde oo van onruststoken en ge Nu zit hij al langere tijd i genis van Jakarta. Maa werkt hij door. Velen die vangenis vrijgelaten wori christen geworden te zljf Yusuf Roni van de geva het gerechtsgebouw wor( waar zijn zaak nu in beh blijken de wegen, waarlai komen, steeds zwart te zij sen die een glimp van he op te vangen, ondanks pc de politie om de route houden. Het verhaal van leeft!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2