Bach voor de radio en in Zaandam
De ambten kunnen niet verder
springen dan hun polsstok lang is
De stakers en de domint
REÜNIE
Trouw
HUISBIJBEL IN NBG
VERTALING 1951
Bljbelleesglds 1980
HUISBIJBEL IN DE
STATENVERTALING
editie 1977
„WERELD EN
ZENDING"
VOOR BIJBELUITGAVEN EN
HULPMIDDELEN BIJ DE BIJBEL
KUNT U TERECHT BIJ HET
NEDERLANDS
BIJBELGENOOTSCHAP
Nederlands
Bijbelgenootschap
Postbus 620
2003 RP HAARLEM
Telefoon 023-259501.
VAN DA Af
VOORBIJGA!
Reformatorisch
actie om abort#1
te voorkomen
ZATERDAG 20 OKTOBER 1979
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Het scheelde geen haar of lk was
deze aflevering begonnen met de
eenvoudige mededeling, dat lk
elke zondagochtend van negen tot
tien uur naar „Musica Rellgiosa"
van de NOS op Hilversum IV
Juister, maar lk bedacht bijtijds
dat aan het verstrekken van deze
mededeling enig gevaar kleeft.
Een collega van mij heeft dit zeer
onlangs ondervonden, toen hij
voor een alleszins christelijk
gezelschap een lezing hield over
kerkmuziek en bij die gelegenheid
verklaarde, een vaste afnemer te
zijn van de genoemde
radiorubriek (welke gewijde
muziek van 't betere genre levert).
BIJ de discussie kreeg hij namelijk
van een nauwgezette hoorder het
verwijt, dat hij nimmer ter kerke
ging. Oa maar na: als je tot tien
uur aan de radio gekluisterd zit,
kun Je met geen mogelijkheid om
tien uur in de kerk zijn. Het kostte
mijn collega moeite, de
vragensteller ervan te overtuigen,
dat in zijn woonplaats de
zondagmorgendienst om half elf
begint
Welnu, daarom knoop ik.
overigens zonder de
veelvuldigheid van mijn kerkgang
in deze beschouwing te betrekken,
aan de publiekmaking van mijn
gehechtheid aan „Musica
Rellgiosa" de bijzonderheid vast.
dat de gemeente waartoe ik
behoor haar zondagse eredienst
om half elf aanvangt. Vroeger,
toen Veronica de week op
Hilversum IV opende met een uur
klassieke schlagers (ik heb me
menigmaal staan scheren onder
de tonen van Humoresque van
Dvorak), viel „Musica Rellgiosa"
een uur later, en wie zal
schetsen, hoeveel tweestrijd dit
heeft aangericht ln de harten van
muzikale en tevens kerkse
radioluisteraars.
Kortom, ik kan.Musica
Rellgiosa" wekelijks meemaken
en daarbij de kerkgaande lezers
recht in de ogen zien. Mijn
voorkeur gaat uit naar (en nu kom
ik eindelijk waar ik wezen wij)
programma's met tweemaal een
cantate van Bach erin. We hebben
dat al verscheidene keren gehad:
eerst een cantate, uitgevoerd door
Hamoncourt en de zijnen, die er
op uit zijn alles zoveel mogelijk te
laten klinken als in Bachs eigen
tijd. en vervolgens één onder
aanvoering van Karl Richter, die
alles zo móói mogelijk wil laten
klinken en met behulp van de
fameuze Fischer-Diskau van het
kortste recitatief nog een fraai
„nummer" maakt. Het is heel
boeiend, na te gaan hoe
verschillend de heren de grote
Bach aanpakken (die Intussen
overal tegen kan!).
De glanzende vertolkingen onder
Richter winnen het bij mij, maar
dat komt misschien ook omdat ik
die zelf in huls heb en er dus
vertrouwd mee ben. Ik maakte de
Zaanse dirigent Jan Pasveer, die
hoofdleraar koordirectie aan het
Amsterdams conservatorium is.
eens deelgenoot van mijn
voorkeur. Hij keek mij enigszins
bedenkelijk aan en gaf te kennen
dat hij des heren Richters
opvattingen niet deelde. We waren
aan de praat geraakt over Bach,
omdat Jan Pasveer me verteld
had dat hij met het door hem in
januari "77 opgerichte Zaans
Cantatekoor en -Orkest elke
maand een (gratis toegankelijk)
concert geeft in de
zeventiende-eeuwse Westzij der- of
Bullekerk in Zaandam, met op het
programma de cantates en
motetten van Bach.
Uit onze conversatie werd me niet
duidelijk, welke Bach-opvatting
dan wel de Instemming van Jan
Pasveer verwierf. Vandaar dat ik
me nieuwsgierig naar mijn
plck-up repte na ontvangst van de
plaat: „Het Zaans Cantatekoor en
-Orkest ln de Bullekerk te
Zaandam": eens horen wat Jan
Pasveer ervan bakt! Het zou
natuurlijk de levendigheid van
mijn proza ten goede zijn
gekomen indien ik nu kon
uitpakken over iemand die zo
nodig wat van Karl Richter
zeggen moet en die zelf... Dit
wordt me echter niet gegund,
want ik ben nogal onder de indruk
van de verrichtingen van Jan
Pasveer en zijn medewerkers.
Het eerste wat opvalt is, dat je Jan
Pasveer geen etiket kunt
opplakken. Hij zoekt het niet in
old finish a la Hamoncourt en ook
niet in verantwoorde
uitbundigheid la Richter, hij
geeft Bach "weer zoals hij zelf vindt
dat 't moet en dit levert
vertolkingen op, die je
overrompelen door hun
ontspannen voortvarendheid en
beheerste levendigheid. Koor en
orkest honoreren zeer trefzeker de
bedoelingen van Pasveer en dit
toont duidelijk aan dat hij een
zeer begaafde dirigent is: anders
had hij geen kans gezien binnen zo
korte tijd van een groep
individuele zangers en speellieden
zo'n hechte, soepele eenheid te
vormen.
De uitgebrachte plaat behelst een
soort verzoekprogramma van de
vaste concertbezoekers en geeft
op die manier een uitstekende
indruk van de prestaties der
uitvoerenden. Er staan twee
motetten van Bach op. een
orgelkoraal plus een paar
beststellers uit de cantaten. Ik
voor mij wil de plaat al niet meer
missen om de heerlijke aria „Mein
glSubiges Herae" (let op de
feestelijke versieringen van de
zangstem) en zonder nu te
■beweren dat ik Richter de deur uit
aal doen, hoop ik zeer dat Pasveer
;enzijn mensen weldra een aantal
complete cantaten op de plaat
zullen vastleggen.
We zijn er nog niet. Het Zaans
Cantatekoor verzorgt ook
jaarlijks in de kersttijd een avond
in Engelse stijlta festival of
lessons and carols) en van deze
bezigheid biedt de plaat eveneens
een paar fraaie voorbeelden.
Frappant is hoe het koor zich ook
in de Engelse kerkmuzikale
traditie beweegt en hoe groot
Pasveers affiniteit ermee is (hier is
hij trouwens tegelijk als
componist present). Eerlijk
gezegd ervaar ik Engelse
kerkmuziek gauw als iets
doezeligs, maar daarvan is nu
geen sprake. Met elkaar: een heel
bijzondere plaat, die liefhebbers
thuisgestuurd krijgen als ze
twintig gulden gestort hebben op
gironummer 30 90 399 t.n.v. Zaans
Cantatekoor, Zaandam, met
vermelding: grammofoonplaat. Ik
zou zeggen: doen!
Bach zoals hij staat op het
postpapier van het Zaans
Cantatekoor.
ADVERTENTIFS
l tijdschrift voor zending en missie
dt in het laatste nummer o.a
Islon Iran
Islam ia Indonesië
Kerkstrijd in
Zwid-Alriko (SACU)
Bestellen bij Ned. Zendingsraad,
Prins Hendriklaan 37, 1075 BA Am
sterdam, giro 493240. Prija 7,50
(Inci. porto).
[)^53] boekennieuws
Prol. ér. W. M. Veteme
MIDDEN IN DE MAATSCHAPPIJ
160 bü/ 19 50
Or. O. J. O. AeMett
OE GROTE VERGIS SI WO
164 Wz I 1990
K»rk en steel m het begm ven de me'de eeuw
m hei rong* chn»t»«<jom wei a vmmi Mn t>«-
••VQ genen AH met Consumnn Oe GrtXe oe
ommektM» komt n,*i oe vrug *ai beiaAem i
ie N«uwr TMUnwnl Om nngevenOe
entwovóen I* vtncton op vragen O* et Oe
eevwen door mensen hobbon be*>g gehouden
"H v»erw«ufenAHjsi<et»M. lotos en lokeningen
KOK KAMPEN
waarin opgenomen: Oe Rotier
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Letdse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Diredeur tng O Poslma
HOOfOKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibauistraai t3t Amsterdam
tel 020 913456
teiei 13006
Pos tg "o 66 00 00
Rank Ned Credietbank
23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
XHOOp,
REGIO ROTTEROAM/OORORECHl
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
le< 010-115568 l^bonnemenfen
en bezorging)
tei 010-115568 (redactie)
loi li5700(w
i)
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Posibus 101
2501 CC Den Haag
lei 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tei 070-469445 (redactie)
lei 070-468884 (uitsluitend voor
Parfcjiraai Oen Haag
REGO NOORO'OOST-NEDERLANO
lurfshrfend admvusiraie)
0000 AA Zwote
ie» 05200 17030
Melkmarkt 56 2wo«e
Abonnementsprijren
Per maand I 15 90
Per kwartaal I 47.70
Pa» has »*r 95.40
Per haar 188.60
Adre'ienfetanertn op aanvraag
(z-e adressen boven)
Opgave lam.i.ebencMen 9-19 30 van
maandag t'm vr-|dag Op zondag van 18-
20 uu. teiel 020-913456
Opga.e rwn.-adverser** S tei
020 936868 d scnrrftekp aan Met-Ad»
aidei.ng postbus 4J3
1000 AK AMSTERDAM
AdreswsZiQ^O^ vtSketend schnftekik
aan onze Amsterdamse adressan
Twee publicaties van recente datum
maken dat nog eens duidelijk. Aller
eerst het verslagboek van het congres
over het ambt, gehouden te Nijmegen
van 4 tot 6 april 1979 onder de titel
Ambtenaar? Pastor? Profeet? Het is
verschenen als no. 3 van de 19e Jaar
gang van het Tijdschrift voor theolo
gie (Postbus 35, Nijmegen). Ik ga op
dit verslag verder niet in, maar wil er
wel opwijzen dat —afgezien van het
vele voortreffelijke theologische ma
teriaal dat het nummer biedt— met
name het overzicht over de discussie
(aan het slot van het nummer) laat
zien hoe emotioneel de vraag naar het
ambt kan worden als Je je hele leven
in een rigoureuze ambtskerk hebt
doorgebracht en er geen vertrouwen
meer ln hebt dat daarin verandering
komt. Ter verheldering: het congres
waarvan het tijdschriftnummer ver
slag doet, was een congres waar voor
namelijk roomskatholieken zich over
de vraag naar de aard en het gezag
van het kerkelijk ambt bogen. Nog
steeds een heet hangijzer, mogen we
na lezing van het nummer wel vast
stellen.
Minder aandacht
Protestantse christenen hebben, door
de bank genomen, minder aandacht
voor het ambt omdat denk ik ze
minder door het ambt geplaagd wor
den. Dat hebben ze dan aan de Refor
matie te danken, zullen we maar zeg
gen, ai heeft die ook weer zijn keerzij
de. Er zijn heel wat protestantse
christenen voor wie de consequenties
uit de Reformatie zó ver gaan, dat ze
de bezinning over het ambt achter-
ADVERTENTIE
Nieuw
Een mooie bijbel in stevige kunstleren band en met duidelijke
letter. De tekst is geheel opnieuw gezet in twee kolommen met
een indeling in perikopen die voorzien zijn van de opschriften en
tekstverwijzingen.
Deze bijbel bevat vier landkaartjes in kleur, een lijst van
onderwerpen, een jaartallenoverzicht, een lijst van eigennamen
en twee plattegronden.
Verkrijgbaar in de kleuren: roodbruin, wit of
zwart.
Formaat: 15x22 cm
Bestelnummer: 010 Prijs 37,50.
De Bijbelteesgids biedt hulp bij de dagelijkse bijbellezing aan de
hand van het rooster 'Vandaag lezen wij1980'.
Gezamenlijke uitgaven van de Bijbel Kiosk Vereniging, de
Katholieke Bijbelstichting en het Nederlands
Bijbelgenootschap.
Ingenaaid Formaat: 11 x18 cm
Bestelnummer: 409 Prijs 8,90.
Binnenkort verschijnt
Een handzame bijbel om In te lezen en uit voor te lezen. De
tekst is gezet in twee kolommen met een indeling in perikopen
die voorzien zijn van opschriften; de tekstverwijzingen zijn
opgenomen per vers. Voorzien van vier gekleurde landkaartjes
en twee zwart/wit plattegronden.
Verschijnt in november.
In zwarte band Formaat: 15x22 cm
Bestelnummer: 007 Prijs: 38,50.
Verkrijgbaar bij de boekhandel en
haald vinden en het woord uit de
taalschat van de kerk geschrapt zou
den willen zien. in elk geval: het uit
hun persoonlijke taalschat geschrapt
hebben. Heet hangijzer of koude prak
van gister is dat een dilemma of
zijn er tussenwegen en vooral: zijn er
redenen waarom we een tussenweg
zouden kiezen?
Deze vraag brengt mij op een tweede
publicatie, die vrijwel gelijktijdig
met bovengenoemd congresverslag
verscheen en minder theologisch
maar meer praktisch de plaats van
het ambt in de kerk aanpakt: Gerard
Dekker, Het ambt: van boven of van
beneden? (Baarn, TenHave 61 blz.
Prijs 9.50). De schrijver is socioloog
en al kan hij het theologiseren niet
laten (wie kan dat wel?), hij blijft zijn
vak trouw, sterker: hij maakt het
vruchtbaar voor de bezinning op het
ambt door een van de meest netelige
vragen die ermee samenhangen: de
vraag naar het gezag van het ambt. in
termen van zijn eigen vakwetenschap
(sociologie) te beantwoorden.
Tegenstelling
De gangbare tegenstelling —er is
trouwens een hele rij tegenstellingen
die ermee samenhangt luidt: ambt
staat tegenover gemeente (is kerk),
wat inhoudt dat de gemeente gehoor
zaamt aan het ambt of andersom: dat
het ambt de gemeente regeert, en wel
met het gezag van Christus tegenover
de gemeente staat. Dekker vindt dat
terecht een verkeerde tegenstel
ling. De gemeente kiest Immers zelf
de ambtsdragers en dat betekent dat
het ambt nooit méér omvatten kan
(in gezag, reikwijdte) dan de gemeen
te. in plaats van dat het tegenover de
gemeente staat
Komt het ambt dan nog wel van de
andere kant, komt het nog wel van
boven? Volgens Dekker valt er hier
geen tegenstelling te construeren tus
sen „van boven" en „van beneden".
Ik val hem daarin alweer bij, en herin
ner slechts aan het oude gereformeer
de formulier voor de bevestiging van
ambtsdragers in de gereformeerde
kerken, waarin de zinsnede voor
kwam dat de ambtsdrager door de
gemeente en mitsdien door God zelf
tot het ambt geroepen was Misschien
staat het nog net zo ln de nieuwere
formulieren, ik heb ze er niet op na
geslagen. Het is de klassieke kerkelij
ke regel die reeds in Chalcedon (451
na Chr.) werd gecanoniseerd.
„Ja collega, 't is afschuwelijk dat sommige mensen zolang wachten
met dopen, dat de kinderen het bijt- stadium al hebben bereikt" (uit The
Keverend Mr. Punch)-
Zeer terecht verbindt Dekker aan
deze stelling de conclusie dat dus de
z.g. crisis van het ambt niet in de
betrekking van het ambt tot de ge
meenteleden ligt praktisch is het
ambt altijd van de gemeente geweest
k— maar in de veelvormigheid en veel
soortigheid van de christelijke ge
meente, die wij vandaag meemaken
en die teruggaat op de veelvormig
heid en veelsoortigheid van wat men
vandaag voor christelijk houdt. Als
we dat laatste al een crisis moeten
noemen! Er is veelvormigheid die met
de gegeven vormen van het leven
samenhangt en er is veelvormigheid
die een, zeg maar, zondig gebrek aan
eenheid demonstreert, maar waar ligt
nu precies de grens?
In elk geval: de ambten kunnen hier
geen helderheid brengen want de
ambten zijn van de gemeente en
staan niet boven de gemeente. Zo
krijgen ik merk dat maar even op
voor de al te trage verstaander ook
de basisgemeenten hun kans! De
ADVERTENTIE
.S ignaalkampen
STICHTING
DER CALVINISTISCHE STUDENTENBEWEGING
t.g.v. het 10-jarig bestaan
voor alle (oud)-statleden
Zat. 24 nov. 1979 Oostravenweg 5 Epe
Alle inl. PB 5349 Adam. Tel. 020-120374
Onze KAMPKRANT 1980 is uit. Bestel 'em!
Ier
door prot. dr. H. M. Kuitert
Wat de christelijke kerk verder ook mag wezen, zij ls ln elk geval ook een organisatie, en
organisaties hebben leiding nodig. Gewoonlijk dragen personen die aan organisaties leiding
moeten geven heel normale namen en zijn de taken waarmee ze worden opgezadeld,
nauwkeurig afgebakend. Dat gaat op voor de minister zowel als voor de directeur. Maar de
christelijke kerk kent zoiets als het ambt en personen die ambtsdragers heten. Dat is alvast
een niet alledaags spraakgebruik. Bovendien kan dan nog vastgesteld worden dat de discussie
over wat ambt nu precies voorstelt, al eeuwen en eeuwen wordt gevoerd en dat er nog steeds
geen eenstemmigheid heerst over competentie en reikwijdte ervan.
li
ig
Jullie weten dat zij
die voor heersers der volken ptl
doorgaan
hen met ijzeren vuist regeref!!
en dat de groten misbruik m£
van de macht over hen.
(Markus 10,42-45)
Aan deze woorden gaat voor
vraag van Jakobus en Johan
ereplaatsen in het komende
koninkrijk. De andere disci]
worden kwaad als ze dat hoi
stemming dreigt te verziekei
een machtsstrijd op komst?,
Jezus voorkomen en dan spr
hen van de heersers der volk
Zijn oordeel over deze heer»
mals. Het is ook een actueel i
De romelnse keizers, hoe hoc
soms ln de geschiedenis te ge
opgekeken is, waren vaak ni<
meer dan de huidige
Zuidamerikaanse generaals,
uit de tirannenschool. Ze be\f»T
zich met al hun macht in de
van de macht. Wie misbruik
macht maakt is een slaaf varL'i
macht. Hij heeft geen macht
macht heeft hem. Veel Christ
doen wel eens alsof de bijbel
geïnteresseerd is in politieke
constellaties. Daar moet je a i
christen maar buiten blijven 1
je je zuiver. En het gaat tensl 0'
een eeuwigheid aan! Maar difij
van Jezus bevat een verniel
oordeel over veel machthebl
Over ons, zodra het ons loul
macht te doen is. Politiek is
heilige bezigheid. Politiek hl
duidelijke gevaren. Er ligt eefig
verzoeking in. Het zit blijkba t
in ons om wat te zeggen te wlfcr
hebben. Politiek kan niet zon} l
macht. Liever zou ik zeggen:
bevoegdheid. Maar dan wel
voorzichtig gebruik ervan. Zcft,
ijzeren-vuist-werk wordt valtp
onder dit oordeel van Jezus.
4
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepbaar: C: G. J. de
Utrechtseweg 67 B, Amei
van Popering, Niéuwe
buurtweg 830, Ede; mevr.
Vries, Koningsweg 107, Utr
Aangenomen: de benoeming'
stand in het pastoraat te Wer|
G. J. Jansen a.s. em. pred. t
huizen.
macht van de ambten is niet meer
dan wat de gemeente aan macht er
kent, dat wil zeggen: erkende en aan
vaarde macht, en dat noemen we
sedert Weber gezag.
Ambtsdragers hebben geen macht
maar gezag, dat wil zeggen: hun
macht is afhankelijk van de instem
ming van de gemeente. Dat is geen
waardeverlies van het ambt maar
zo ongeveer besluit Dekker zijn boek
je het verdwijnen van iets (macht)
dat in de kerk niet thuishoort, een
soort zuivering dus.
Dit alles overwegende denk ik: mis
schien is het ambtsvraagstuk toch
interessanter dan menig protestant
denkt. Misschien is het ook we nuttig
om de discussies erover niet alleen
aan ambtsdragers over te laten die
daarin immers hun eigen privileges
ter discussie moeten stellen en dat
lijkt mij voor hen nog niet zo een
voudig.
APELDOORN Om mei
wat te doen ter voorkoming v
tus is in de reformatorische i
de „SOS aktie Schuilplaats'
nen. Het issde bedoeling, om
mogelijk een „SOS-hulpdlc
het leven te roepen, waarhe^
wen en meisjes in nood zich
vies kunnen wenden. Ook
een opvangcentrum voor aan
moeders creëren. el
tl
In het voorlopig comité hebtx
meer prof dr W. H. Velema i
doom en de heer O. van dé
economisch directeur van eerf'
huis in Dirksland, zitting. Vi
wen en meisjes die in narig
men, weten de weg niet, al
initiatiefnemers.
STICHTING COMITÉ
VLADIMIR B0EK0VS
giro 3301846
steunt vervolgde ctiristeneë en dissidentet
Sovjetunie' financieel, pakketten, bfibeis;
verscltafi uitgebreide informatie;
verzorgt lezingen; boeken/brochures t
over Virw, werkkampen, gevangenissen! f
cftiatrtache inrichtingen, christenen enz.
Maaki ons werk mogelijk en stort uw bij
ai
giro 3301846
STICHTING C0MIT
VLADIMIR BOEKOVSf
postbus 51049, 1007 EA Amsiwri'
Regering
In termen van boven en beneden kan
het dus nooit tot een tegenoverstel
ling van ambt en gemeente komen,
maar dat kan al evenmin vanuit de
idee dat ln het ambt Christus zich
tegenover de gemeente stelt of laat
stellen. Christus regeert de kerk niet
door zich er tegenover te stellen ln de
vorm van een bepaalde Instantie. Wat
de kerk tot kerk maakt, ls immers
niets anders dan door Christus gere
geerd te worden, en van deze kerk
(van kerk in deze betekenis) zijn de
ambtsdragers de leidinggevende figu
ren, die. als ze doen wat des ambts
dragers ls, de kerk bewaren bij haar
eigenheid, te weten het gehoorzaam
zijn aan Christus.
Als we daarbij bedenken dat die ei
genheid niet een objectief gegeven is
maar altijd: de eigenheid zoals die
wordt gezien beleefd, ontworpen en
bedoeld door de leden, of wat huiselij
ker gezegd: dat we altijd aan Christus
gehoorzaam zijn of Christus repre
senteren op de manier zoals wij (sub
jectief) denken dat het moet. krijgt
Dekkers uitspraak dat de ambten
niet verder reiken dan de gemeente,
zijn markante betekenis. De ambten
kunnen nooit verder springen dan
hun polsstok lang is. dat wil zeggen:
ze kunnen niet iets anders en niet iets
méér dan de gemeente waarin ze
functioneren.
door ds. F. de Vries
Met veel Interesse heb lk het artikel
(Trouw, 16 oktober) gelezen, waarin
ds. R. ter Haar aan het woord komt
over de houding van de kerk ln indu
striële conflicten. Met veel Interesse
omdat deze materie regelmatig ter
sprake komt op onze huisbezoeken,
op onze kerkeraadsvergadertngen en
zelfs op onze catechisaties. Nagenoeg
al onze gezinnen zijn betrokken bij
het werk op de werven, in de havens,
op de raffinaderijen en in de chemi
sche fabrieken.
Ik ben het eens met collega Ter Haar,
wanneer hij zegt: „Dit is ons vak niet.
Wij moeten dit aan de sociaal-econo
misch deskundigen overlaten." Theo
logie ls echter wél ons vak. Daarom
begrijp lk niet hoe collega Ter Haar
„de kerk" wil laten spreken, zelfs par
tij kiezen bij industriële conflicten.
Onder de kerk verstaan wij normaal
de kerkelijke vergaderingen, zoals
hervormde en gereformeerde syno
den. Maar en dat ziet collega Ter
Haar ook wel ln die zijn organisato
risch niet geschikt of ln staat om zo
snel op dergelijke situaties ln te spe
len. Afgezien nog van het feit, of het
wenselijk zou zijn. Vandaar zijn op
lossing: „de predikant als exponent
van de kerk". Goeiedag! We hoeven
heus niet allemaal even progressief te
zijn, maar wil collega Ter Haar ons nu
werkelijk weer terugvoeren naar het
slavenhuis van de dominocratie, naar
de tijd waarin „de dominee" het voor
het zeggen had? Wat zou onze bewo
gen collega eigenlijk verstaan onder
„een mondige gemeente"? Of moet
hij daar niets van hebben? Ter ver
duidelijking: ln Pemis verstaan we
hieronder dat de kerkleden zich volop
kunnen, mogen en moeten uiten in
hun kerkelijke én vakorganisaties. In
dit geval overwegend het CNV. En
daar zijn de dominees ook nog wel
kom, als die hun zegje willen doeh
De grootst mogelijke moeite heb ik
met de stelling in dit verband
„Op grond van het Evangelie moet je
onherroepelijk kiezen voor de zwak-
sten". Wie zijn die zwaksten? Wie
maakt dat uit? Zijn het altijd de
stakers die zoals bij de recente
conflicten herhaaldelijk hun wil
wilden opleggen aan de meerderheid?
Volgens onze gemeenteleden is tot de
staking bij de Shell besloten op een
vergadering waar zo'n 20 Shell-conti-
nuwerkers aanwezig waren. Als dit
Wanneer bijna alle continu el
de 4-ploegendienst prefereren
zelfs sprake van een wachtll ui
continu-dienst), vormen de uloi
ringen dan „de zwaksten"? Ir
mocratie bij de indistriële ve: r
gen en conflicten spreeks col
Haar helemaal niet. Baart 1 E
geen zorgen dat de weinigen e
vaalt ongehinderd manipulet 1<
Wat mij bet
Ik het volste vertrouwen in h c
een maatschappelijke organli J
aan de kerk maar dan
kerkLEDEN ruimschoots
heid biedt tot standpuntbep S1
komen; om de vereiste hulp u
én aan stakers én aan werk
Want bij Industriële dispunte
meer groeperingen die ln een
situatie terecht zijn gekomi
predikanten daarbij altijd 1
om uit te maken welke gr«
„de zwakste" ls? Of zoudenu
maal wat meer zwakheid mo
nen. ons kwetsbaarder mo«
stellen, om meer aandacht 11
voor de kracht van Christus?
is nog wat anders dan de kn
de kerk of nog erger d£'
cijfer ook maar in de buurt van de van de dominees,
waarneif
»id komt. zijn zij dan „de zwak
sten"? Omdat het er maar zo weinig
zijn, of omdat zij zo ontevreden zijn?
Ds. De Vries ls gerefonnee»
kant in Pernis.