li 'Mensen onder druk steunen elk regime' iTERDAG 20 OKTOBER 1979 ■BUITENLAND c 00 u lich- Vandaag houdt Wladimir Boekowski in Nederland de Nederlandse vertaling van zijn boek „Kasteel tussen vier muren" ten doop. Een derde van zijn leven heeft de 36-jarige Boekowski doorgebracht in Sowjet-kampen, gevangenissenen psychiatrische inrichtingen. Op 18 december 1976 liet de Sowjet-Unie hem naar het Westen gaan, in ruil voor de vrijlating van de Chileense politieke gevangene Luis Corvalan. Momenteel woont Boekowski in Cambridge, waar hij biologie studeert. Zijn memoires een hoogtepunt in de literatuur over de mensenrechten schreef hij in vier maanden tijd in het huis van de kleinzoon van Winston Churchill. „Ik ben blij dat het af is," zegt Boekowski. „Ik heb met de uitgevers om elk woord moeten vechten, ze hebben absoluut geen gevoel voor literatuur." Maar hardnekkigheid is een duidelijke karaktertrek van deze dissident. De leiders in het Kremlin weten daar alles van. door Henk Wolzak Wladimir Konstantinowitsj, jij maakte als eerste gedocumen teerd duidelijk dat de Sowjet- Unie de psychiatrie misbruikt. Het internationaal psychiatrisch congres in Mexico, veegde jouw rapporten onder het tapijt met het gevolg dat je een veroordeling kreeg van twaalf jaar. Hoe heb je deze teleurstelling ervaren? Ik was niet de eerste die er over heeft gesproken. Dat was Valeri Tarsis, die een dj roman publiceerde „Zaal no. 7". Na uitga- ^ve in het westen werd hij op bevel van Chroestsjow opgesloten in een normale psychiatrische inrichting. Tarsis rappor- t teerde enkele gevallen van politiek mis bruik van de psychiatrie. Toen brandde de strijd tegen het misbruik los. In de jaren 1969 en 1970 nam het aantal gevallen sterk toe. Daar moest iets asm gedaan worden „ph, en omdat ik toen de enige in Moskou was met een persoonlijke ervaring, en vele van mijn vrienden vanwege de strijd voor de nsenrechten waren opgesloten, beslo ten we dat ik dat op me zou nemen. Ik had voldoende connecties en ervaring en daar door genoeg autoriteit om er over mee te praten. Allereerst had ik in Moskou een interview I met het Amerikaanse persbureau Associ ated Press, en de Amerikaanse omroep CBS maakte een film. De Sowjéts waren L toen zeer geschrokken en opgewonden. Ik werd opgeroepen bij de KGB die me ver telde dat ik zou worden opgesloten we gens het in discrediet brengen van het Sowjetsyssteem. Ik stelde meteen voor er getuigen bij te halen, maar ze weigerden en waren zeer geschrokken van het voor stel. Daaruit trok ik de conclusie dat do cumentatie zeer belangrijk was. Honder den hielpen mij om documenten te verza melen en foto's te maken van psychiatri sche inrichtingen. Ik wist de hand te leg gen op zes authentieke medische conclu- Isies van de commissies die mensen om Lho Pol'tieke redenen psychotisch hadden verklaard. Het waren de meest onbetwist bare gevallen, alleen al vanwege de daarin geuite stommiteiten. yc* erde Koffers Ook memoires en herinneringen van ex- slachtoffers werden erin opgenomen. Aan it gif de hand van de documenten ontdekten we de evolutie in de methode, hetgeen resul teerde in een samenhangende, allesom vattende documentatie die mij enkele koffers heeft gekost om alles het land uit te smokkelen. In 1970 ontving ik bezoek van de Engelse acteur David Markham die voorstelde om de documentatie naar het Internationaal congres in Mexico te sturen en de psychiaters een professionele conclusie te vragen. Ik volgde zijn raad op en schreef ook een zo objectief mogelijk begeleidend schrijven, want ik begreep dat een politieke zaak problemen zou op leveren. Ik vroeg daarom hun mening als psychiater, aangezien ik wist dat er uit zuiver wetenschappelijk oogpunt gezien geen discussie mogelijk was; daar was de documentatie te duidelijk voor, zoals de gevallen van generaal Grigorenko en Na- talja Gorbanewskaja. Toen ik op 29 maart 1971 gearresteerd werd, wist ik dat ik alles had gedaan wat in mijn vermogen lag. Ik was er zeker van dat er een discussie zou ontstaan. Maar het laatste wat ik verwachtte gebeurde, namelijk dat ze alles onder de tafel veeg den. Het is mij bekend dat alles van bovenaf wordt gedecreteerd, maar er had den toch een paar vrije psychiaters hun mening kunnen zeggen? Doch stille diplo matie heerste alom! I Ik m< ft begreep toen één ding: mensen zijn lensen. de menselijke aard is overal het zelfde. De mensen in het westen zouden onder druk hetzelfde doen- als in de Sowjetunie. Ook vele westerse psychia ters zouden, als ze in het Serbski Instituut zouden werken, mij tot schizofreen be stempelen. Na mijn aanvankelijke teleur stelling, begreep ik het wel. het zijn gewo ne mensen, ik was niet bitter en het beves tigde mijn visie op de westerse mensen. Gevoelig i Op het internationaal congres van psy chiaters in 1977 te Honoloeloe is er een motie aangenomen ter veroordeling van het misbruik der psychiatrie in de Sowjet- Unie. Desondanks gaat men gewoon door met het opsluiten van dissidenten. Is er "o Honoloeloe een verbetering opge treden? Na Honoloeloe is er een verandering opge reden. Het bewijst nog eens dat de Sow- Jets zeer gevoelig zijn voor buitenlandse druk. Het aantal psychiatrische onder drukkingen is drastisch afgenomen. Vóór Honoloeloe hadden we te maken met on geveer 2000 gevallen en nu zitten we nog met enkele honderden. Ze kunnen nu ie mand die in het westen enigszins bekend is, niet meer opsluiten. Onbekenden wor den nog steeds gearresteerd en opgeslo ten, zoals arbeiders en leden van de „Vrije Vakbond". De internationale vereniging van psychia ters vervult haar taak slecht. De commis sie van toezicht komt maar heel langzaam op gang en wordt door de Oostbloklanden gehinderd. Onderzoek De directeur van het Serbski Instituut Georgi Morozow vertelde eens aan de psychiater Joeri Novikow dat het onder zoek naar je geestelijke vermogens slechts 25 seconden in beslag nam? Ik denk zelfs minder. Alles was van te voren vastgesteld. Ik kwam de zaal bin nen. iemand vroeg hoe het met me ging, waarop ik antwoordde dat ik me prima voelde en toen kon ik weer vertrekken. Dat was alles. In hoeverre worden psychiaters gedwon gen mee te werken? Zijn er dissidente psychiaters en zo ja, hoe stellen zij zich op? Er zijn zeker dissidente psychiaters. Je moet onderscheid maken tussen forensi sche psychiatrie die psychiaters zijn in dienst van het ministerie van binnenland se zaken, kunnen niets zelf doen, maar krijgen alleen maar orders en civiele psychiatrie. Psychiaters van deze laatste categorie weigeren' vaak iets te doen. In mijn geval weigerden in 1966 civiele psy chiaters tot tweemaal toe mij gek te ver klaren en uiteindelijk waren zelfs forensi sche psychiaters van het Serbski Instituut het er over eens dat ik niet gek was. Dr. Gloezman werd in 1972 nog tot tien Jaar veroordeeld, maar de tegenwoordige dissi dente psychiater Wolosjanowitsj is nog steeds op vrije voeten. Onlangs schreef een psychiater van het Serbski Instituut (Kazanetz) voor een westers blad een arti kel tegen het misbruik der psychiatrie en hij is nog steeds „onder ons". De dissiden tie onder de psychiaters neemt nog toe. De voormalige Russische ambassadeur in Nederland, de heer A. Romanow, zei dat jij echt gek was omdat je dacht datje Newton was. Ik neem aan dat mijn psychiaters hem niet mijn dossier hebben gegeven. Vol gens hen was ik half-schizofreen, half- paranoïd èn ze discussiëren er nog steeds over. Dat zal wel nooit ophouden, tenmin ste dat neem ik aan. Zij hebben nooit gedacht, althans gezegd, dat ik Newton was en ik heb ze dat nooit meegedeeld. dus Romanow zal dat wel verzonnen heb ben. De Sowjetkranten beschuldigen mij ervan dat ik óf een terrorist óf een straat schender ben. De kwalificatie Newton is een nieuwe ontwikkeling en een grote vooruitgang. Over het aantal gevangenen hebben de schattingen altijd sterk gevarieerd. Wat is jouw mening? Ten tijde van Stalin lag het aantal gevan genen tussen de twaalf en zeventien mil joen. In 1975 en 1977 heb ik tijdens mijn verblijf in de Wladimir-gevangenis de zaak onderzocht. Dat is een strafgevange nis waar uit alle kampen gevangenen ko men. Ik ben toen tot de conclusie geko men dat 9r bijna drie miljoen mensen in kampen zitten. Onlangs is er een KGB'er* naar het westen overgelopen die alle ge tallen kende. Zijn cijfers komen ongeveer overeen met die van mij. Er zitten inder daad zo'n 2,7 miljoen mensen in strafkam pen. Het aantal politieke gevangenen is ongeveer tienduizend, waarbij je kunt dis cussiëren over het woord politiek. Die tienduizend zijn echt zuiver politiek. Als je de veroordeelde werklozen erbij optelt, kom je tot veel hogere aantallen. Er wordt hier vaak beweerd dat er in de Sowjet-Unie geen werkloosheid is. Maar uit de rapporten van de „Vrije Vakbond" blijkt het tegendeel. Hoe zit dat nu met de werkloosheid? In de Sowjet-Unie is er een enorme werk loosheid. Niemand registreert het, in theo rie heeft iedereen werk. Als iemand na een maand geen werk heeft kunnen vinden krijgt hij een straf tot twee jaar en wordt hij naar Siberië gezonden. In Zuid-Rus- land is de werkloosheid het ergst. Daar werkten de mensen in de landbouw en raakten ze door de automatisering hun werk kwijt. In bepaalde gebieden zijn mil joenen werkloos, waardoor ze ook niet gearresteerd worden, ze kunnen hen on mogelijk allemaal arresteren. Als ze ech ter nodig zijn in Siberië worden ze opge pakt en daarheen gebracht een enorme voorraad gratis arbeiders dus. Handig Heeft de Sowjet-regerlng de kampen en gevangenissen nodig voor haar eco nomie? Jazeker. Bij projecten is het namelijk heel handig. In bepaalde gebieden waar nie mand zou willen werken, worden ze ge bruikt, terwijl ze na het bouwen van een stad daar vaak blijven wonen. Meestal is een groot deel van de bewoners van die steden ex-gevangene. In Norilsk bij voor beeld is dat 99 procent van de bevolking. Over de Goelag gesproken. Je vriend Joe ri Galanskow (christen-pacifist) is in het kamp gestorven. Zelf heb je ook meerma len oog in oog met de dood gestdan. Wat is het geheim van het overleven? Dat valt niet te zeggen. Ik zelf was meedo genloos en volhardend, de slechte kant van mijn karakter. Mijn moeder klaagt nog steeds dat ze mij nooit „het spijt mij" heeft kunnen leren zeggen. Het was leven of doodgaan. De zwakkere en mildere mensen gingen dood. Romantiek De Poolse filosoof Leszek Kolakovski zegt: Het ergerlijke aan de sociaal-de mocratie is dat zij niet de inspirerende ideologische waren in huis heeft en ver koopt. die talrijke totalitaire bewegingen communisten, fascisten of linksen de droomgrage jeugd aanbieden". Zou dat de reden kunnen zijn dat de leer van Man er bij bepaalde groepen zo gemak kelijk ingaat?' Dat hangt natuurlijk af van welke groep. Romantiek is nog steeds een wapen. Lage re klassen willen graag een Revolutie. Zij hopen daardoor in één klap op de boven ste sport van de ladder te komen om zo alle promoties over te slaan. Dit gebeurde ook in 1917 in de Sowjet-Unie. Het marxis me is met zijn visie van de ideale maat schappij een handig wapen voor hen. Ik begrijp hen best en ik heb zeker wel sym pathie voor hen. maar zij zijn liet die gevaarlijk zijn en die miljoenen zullen vermoorden in het streven naar de absolu te waarheid. Dit idee zal nooit verdwijnen. Het zal steeds in wat voor vermomming ook terugkeren, daar ben ik zeker van. Ideologie Kronid Ljoebarski heeft gezegd dat de Sowjet-Unie er geen ideologie op na- houdt. Hij zegt: het is een ordinaire dicta tuur. Ben je het met hem eens? Ik ben bang dat hij geen gelijk heeft. Ik begrijp wat hij bedoelt, en dan ben ik het met hem eens. Hij bedoelt dat niemand in de Sowjet-Unie in het communisme ge looft, en dat is waar en wel van Breznjew zelf tot de laagste arbeider toe. Maar het is ingewikkelder. Het residu van het com munisme is er nog steeds. De mensen kunnen het niet verwerpen, ook al geloven ze er niet meer in. zelfs de KGB'ers niet. Als Brezjnew morgen van de doctrine af zou wijken Zou hij meteen op zijn vingers getikt worden en opzij worden geschoven door een striktere Partij-man. Dat is de totale hypocrisie in het land, want nie mand wil vanwege deze vergane ideologie in de problemen geraken. Onder elkaar, met een fles wodka, steken ze hun onge loof niet onder stoelen of banken, maar in het openbaar zijn het weer vertolkers van de ideologie. Hun wereldpolitiek is gebaseerd op de ideologie waar ze niet in geloven. Ze zeg gen dat ze ledereen bevrijden, maar ze weten zelf heel goed dat ze mensen alleen maar van hun bezit bevrijden. Spelen Wat vind je van het Westen? Wat moet er gebeuren vanuit hier tegenover de ver drukking daar? En wie moet en kan dat het beste doen? Je bent niet verplicht iets te doen. Als Je iets wilt doen, dan moet je ons ondersteu nen. Ik geloof in het egoïsme van de mens. Als je met de Sowjets onderhandelt, moet Je hard en sterk zijn. Niet voor ons, maar voor Jezelf, anders staan ze morgen voor Je .deur. Je moet in elk geval de democrati sche beweging qndersteunen om te zorgen dat de Sowjets hun afspraken nakomen. Als niemand er op let, komen de 8owjets hun afspraken nooit na, dat heeft de ge schiedenis ons wel geleerd. In de praktijk kan men allerlei acties ondersteunen ten aanzien van de mensen rechten in de Sowjet-Unie. Jullie zijn het die naar de Olympische Spelen gaan. Jullie weten best dat daar voor honderden families uiteengerukt worden, omdat zoon of vader verbannen wordt. Jullie weten best dat communica tie onmogelijk is, dat kinderen de stad moeten verlaten, dat alles zeer zorgvuldig voorbereid wordt. Toch gaan Jullie. Waar om? Herinner Je Je de Olympische Spelen van 1936 dan niet? Moskou wordt schoongemaakt, de alcoho listen, drug-verslaafden en prostltuées worden de stad uitgejaagd. Driehonderd duizend bezoekers betekent niets voor de KGB. normaal komen er ongeveer 2,5 miljoen toeristen per jaar. Bovendien mo gen ze niet langer dan drie dagen in Mos kou blijven. Je zult niet het echte Moskou zien, niet de echte Moskouse bevolking. De metro's die vanuit de buitenwijken naar de stad lei den worden stilgelegd. Ik kan zo wel door gaan. Iedereen die ook maar een beetje geweten heeft moet zich schamen als hij gaat. Schrijven Jouw boek „Kasteel tussen vier muren" wordt door velen als een van de beste werken van de laatste tijd beschouwd. In de traditie van Dostojewski en Gogol. Ben je van plan nog meer te schrijven? Alsjeblieft niet! Ik ben blij dat het af is. Ik heb met de uitgevers om elk woord moe ten vechten, ze hebben absoluut geen ge voel voor literatuur en ik ben er zeer door gefrustreerd, mag ik wel zeggen. In elk geval begin ik er het eerste Jaar niet meer aan. Ik heb genoeg van ze. het uitgevers bedrijf is overal rot. Ik wil me bovendien niet met Dostojewski en Gogol vergelij ken. Dat zijn echte schrijvers; wat zij schrijven geldt altijd, overal, in elke situa tie. Ik heb slechts mijn leven beschreven. Haat. Je haat, zo blijkt uit je boek, ging altijd verder dan de hand die sloeg. Je haatte de macht, maar het volk accepteerde die macht. Wie is er schuldig, of is er nie mand schuldig? En wie is corrupt In elk land bestaat een zogenaamde zwij gende meerderheid. De zwijgende meer derheid in Duitsland tijdens de nazi's stond toe dat andere landen bezet werden, dat mensen in concentratiekampen opge sloten werden, dat mensen vermoord wer den. In ons land stond de zwijgende meer derheid toe dat miljoenen mensen afge maakt werden, of ze werkten hier zelfs aan mee. Je vraagt mij naar mijn mening over deze mensen en zegt dat ze het regime accepte ren. Dat is niet zo. Ze zijn er niet tevreden mee, ze haten het. Ik heb met mensen uit allerlei bevolkingslagen en groepen ge werkt en ze hadden één ding gemeen; ze haatten het regime. De meerderheid zal de macht echter ac cepteren vanwege de kracht die ervan uit gaat. Ze zijn te zwak om tegenstand te bieden: miljoenen mensen werden daar om al geëlimineerd. Zouden ze in Neder land nog iets zeggen als één miljoen van de veertien miljoen mensen vennoord wa ren? En dat is het zelfde percentage slachtoffers als in mijn land. Velen willen passief verzet plegen, maar weinigen durven actief verzet te plegen. Als mensen onder druk worden gezet zul len ze het regime ondersteunen, hoe erg ze het ook haten. Moet ik hun houding ac cepteren? Moet ik zeggen dat zij een de mocratische meerderheid in mijn land zijn? Was de zwijgende meerderheid in Duitsland een democratische meerder heid? Nee, dat waren ze niet. Als ze vrij hadden kunnen kiezen hadden ze iets anders ge kozen, het maakt niet uit wat. Moet ik hun dat kwalijk nemen? Dat kan ik niet. Ik kan niet de kracht in mezelf vinden om het hun kwalijk te nemen. Hoeveel men sen nemen het risico hun familie te verlie zen door iets tegen het regime te doen? Enkele duizenden? Tranen. Toen Brezjnew de akkoorden van Helsin ki tekende, biggelden de tranen over zijn wangen. Tijdens de ondertekening van het SALT-akkoord verbaasde Leonid Brezjnew de christen Carter met de troef .Als we falen, zal God ons dit nooit verge ven". En nu. tijdens zijn rede in de DDR. heeft Brezjnew voorgesteld om 20.000 man terug te trekken. Is Brezjnew kampi oen van de vrede? Brezjnew is gewoon kampioen van de hui chelarij. Hij zal alles zeggen wat hij in het belang van zijn huidige politiek acht Als hij iets kan zeggen om een zwakke presi dent te overtuigen, zal hij het doen. Als hij iemand onder de indruk kan brengen door wat traantjes te laten, doet hij dat. Ze doen alles om de mensen in het vrije westen te misleiden. Brezjnew dacht niet aan de leden van de Helslnki-groepen toen hij de akkoorden ondertekende: wat hij werkelijk dacht was hoe makkelijk het is om door het ondertekenen van zo'n ver drag zoveel invloed te winnen. Hij huilde echt, maar dan over de stommiteit In de wereld. Hoe makkelijk is dit alles te krij gen zonder een schot te lossen? Het SALT-akkoord is volledig in het voordeel van de Sowjet-Unie. Hij zou niet alleen iets over God zeggen, maar ook over Mo hammed of Boeddha als het hem in zijn streven zou helpen. De uitspraak over Ood heeft nooit ln de Sowjet-kranten gestaan. Het was niet voor interne consumptie, maar voor de goedgelovige mensen in het Westen. Over de groepen in de DDR het volgende: Wat maakt één uur rijden uit op weg naar de Atlantische kust? En wat denk je van de troepen die achterblijven? HIJ kan beter de 3000 soldaten uit Cuba terugtrekken dan die 20.000 uit de DDR. Wat wil Je ten slotte tegen Je Nederlandse lezers van Je boek zeggen? De lezers moeten mijn boek goed lezen, want het zit vol met paradoxen, met on verwachte dingen die men niet meteen zal begrijpen. Ik verwacht van ze dat ze het goed lezen, er over nadenken en als ze het niet begrijpen nog eens lezen en er nog eens over nadenken. Ze hoeven het er niet mee eens te zijn. Laat ze maar kritiek leveren, ik wil er best met ze over praten, maar denk goed na en wees kritisch. Het is niet zomaar een verhaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 25