rezondheidszorg
lor 450.000
[ederlanders
xport-
rijs gas
:undamentalistisch gebruik
an bijbel hindert de zending
Uit brieven van lezers
Alles over aambeien.
Gratis boekje van Zwitsanal.
Overtoom gezien,op TV?
Hulp aan slachtoffers
van delict uitbreiden
DEKORENAER
Koningin in Staphorst
Rapport over delinquentie en samenleving:
Meer aandacht
voor spijbelen
Auto onder trein
zwitsanal
Zwitsanal helpt bij aambeien.
Gratis ekstra katalogus ...hier is de bon
- ilJDAG 19 OKTOBER 1979
BINNENLAND
TROUW/KWARTET P 6
RHS 17
een onzer verslaggevers
lECHT Dagelijks maken gemiddeld 450.000 Nederlan-
gebruik van voorzieningen op het gebied van de gezond-
szorg. Dat komt neer op 3,5 procent van de bevolking,
de (lerde van dit aantal is opgenomen in ziekenhuisen, ver
dol [huizen en zwakzinnigen inrichtingen,
cijfers heeft de econoom drs E.
Verhoeff. stafmedewerker van
egionaal ziekenfonds Nijmegen
istreken, verzameld bij zijn pro-
mderzoek naar het gebruik
van gezondheidszorgvoorzieningen in
Nederland. Op 8 november zal hij in
Nijmegen op dit onderwerp promove
ren tot doctor in de geneeskunde.
Verhoeff heeft uit ongeveer duizend
jaarverslagen, statistische rapporten,
onderzoekverslagen en andere publi-
katies van tal van organisaties en
instanties gegevens bijeen gebracht,
vergeleken, opnieuw gerubriceerd en
op die manier een model ontworpen
waaruit de onderlinge relaties tussen
allerlei voorzieningen kan worden af
gelezen.
volg van pagina
aat
Vervolg
In de be
ngen met zijn buitenlandse col-
heeft Van Aardenne overigens
bedragen genoemd. „Dat is de
van de Gasunie", aldus econo-
e zaken. Mochten de onderhan
en niet tot (de gewenste) resul-
leiden, dan kan Nederland mi-
nprijzen voorschrijven krach-
e wet aardgasprijzen.
lardenne heeft al laten door
ieren, dat hij dit middel niet
t. Hij wil echter geen lichtvaar-
laatregelen nemen. Bij eventu-
'rechtelijke stappen van afne-
voor het internationale hof van
e) zou Nederland dan een zwak-
sitie innemen, zo wordt op het
erie beseft.
:r Andriessen (financiën)
de aardgasopbrengsten voor
id dit jaar op ruim zeven mil-
?ulden. Die vloeien voort uit
en onderling verschillende con-
Italië betaalt het minst per
ce meter (7,6 cent voor levering
e Nederlandse grens). De over
winst van de contracten is, dat
.ppeling van de prijzen aan die
bjtookolie niet volledig is. Een
nadeel is dat prijsverhoging
ie slechts met vertraging door-
ntracten dateren uit het eind
e jaren zestig, begin van de
zeventig. Met name het con-
net Italië heeft geleid tot wre
de Tweede Kamer.
Dat kostte erg veel moeite, doordat er
erg weinig bruikbare gegevens voor
handen waren. Verhoeff hoopt dat
het ministerie van volksgezondheid
wil meewerken aan vervolgonderzoe
ken. De kans daarop is niet uitgeslo
ten. Vooral is er volgens Verhoeff een
onderzoek nodig naar de geldstromen
in de gezondheidszorg. Op het ogen
blik valt nergens af te lezen aan wie
het geld precies wordt besteed en of
het goed wordt besteed.
Uit de veelheid van cijfers die Ver
hoeff heeft bijeengebracht de volgen
de: drie op de vier Nederlanders zien
hun huisarts tenminste eenmaal per
jaar en twee van de drie komen uit
eigen beweging. In zeventig procent
van de gevallen slaagt de huisarts er
in de mensen die hem bezoeken zelf
helemaal „af" te behandelen. De mili
tair Geneeskundige Dienst staat veel
sneller dan andere instanties klaar
om iemand naar een specialist te ver
wijzen. Dertigduizend mensen maken
dagelijks gebruik van ambulante spe
cialistische hulp, 27.000 zijn opgeno
men in psychiatrische ziekenhuizen
en 22.500 leven in zwakzinnigenin
richtingen.
ADVERTENTIE
is fijn, z'n prijs
verrassentfklein.
Koningin Juliana bracht gisteren een streekbezoek aan West-
Overijsel. In Staphorst bezocht zij de boerderij van de familie
Huisman.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Slachtoffers van delicten moeten een be
roep kunnen doen op een maatschappelijk werker die een
plaats krijgt op het politiebureau, zo dicht mogelijk bij de
recherche. Deze functionaris dient ervoor te zorgen dat de
door slachtoffers gevraagde hulp wordt verleend. Degene die
deze „sleutelfunctie" bekleedt, wordt terzijde gestaan door
vrijwilligers, die afgeleide taken kunnen uitvoeren.
Dit wordt bepleit in het rapport „Een
sleutelvoorziening voor slachtoffers
van delicten" van de Projektgroep
delinkwentie en samenleving, een
landelijk orgaan van de vereniging
Humanitas. Het voorstel is gebaseerd
op experimenten in Haarlem en
Hoorn, waarbij werd nagegaan hoe de
voorzieningen voor slachtoffers van
misdrijven verbeterd zouden kunnen
worden.
In het rapport wordt gesteld dat op
de overheid als beheerster van het
strafrechtelijk systeem de taak rust
de slachtoffers van delicten de sleutel
aan te reiken tot de voorzieningen die
hen kunnen helpen bij de verwerking
en het herstel van leed of nadeel.
Daarnaast wordt erop gewezen dat de
meeste slachtoffers van delicten met
hun aangifte naar het politiebureau
gaan en dat het delict daar ook vroeg-i
tijdig bekend raakt.
Volgens de projectgroep zou in het
bijzonder actief hulp moeten worden
geboden aan degenen die ten gevolge
van een verkeers- of geweldsdelict
letsel hebben opgelopen, degenen die
ouder zijn dan zestig jaar en van welk
misdrijf ook de dupe werden, en dege
nen die bij aangifte kennelijk behoef
te hebben aan hulp.
Beperkt
Het rapport constateert dat er welis
waar allerlei algemene en bijzondere
voorzieningen voor slachtoffers van
delicten bestaan, maar dat die steeds
op een beperkt gebied zijn gericht of
gelden voor zeer bepaalde categorie
ën slachtoffers, dat de meeste men
sen er geen weg in weten, en dat er
nogal wat zijn die onvoldoende tege
moet komen aan de belangen van de
slachtoffers. Er is niemand, zo wordt
gesteld, die de slachtoffers van delic
ten wegwijs maakt in de voorzienin
gen en hun belangen behartigt, zo
nodig op breder maatschappelijk
vlak.
UTRECHT (ANP) Scholen moeten
veel meer aandacht besteden aan
kinderen, die spijbelen. Wegblijven
van school kan een signaal zijn van
crimineel gedrag op latere leeftijd.
Spijbelen is een zeer bekend ver
schijnsel in de achtergrond van delin
quenten.
Dit zei de Groningse criminoloog dr
F, P. H. Dijksterhuis gisteren in
Utrecht op een symposium. Dijkster
huis heeft meegewerkt aan een on
derzoek naar het gedragspatroon bij
overvallen, waarbij ook de achter
gronden van de gearresteerde en in
middels veroordeelde overvallers
werden betrokken. Van de vijftig ge-
interviewde overvallers heeft meer
dan de helft op de lagere en middel
bare school gespijbeld.
Naar aanleiding van het onderzoek
onder de vijftig overvallers conclu
deert Dijksterhuis, dat de kans op
herhaling van de misdaad groter
wordt, naarmate er, bij terugkeer uit
de gevangenis, minder materiële na
zorg wordt gegeven. Volgens de Gro
ningse criminoloog laat de helft van
de bij het onderzoek betrokken over
vallers een nieuwe misdaad afhangen
van het feit, of zij na hun vrijlating
over geld beschikken of niet.
Dijksterhuis meent dan ook dat in
stanties, die zich met de nazorg van
veroordeelde overvallers bezighou
den, zich in de eerste moeten inspan
nen om werk voor hun cliënten te
krijgen.
Volgens hem is uit diverse onderzoe
ken gebleken, dat overvallers zelfs
wanneer ze gewapend zijn, in princi
pe niet gewelddadig zijn. Uit het on
derzoek, waaraan Dijksterhuis heeft
meegewerkt, blijkt dat negentig pro
cent van de overvallers tussen de 18
en 31 jaar is. Wat betreft hun onder
wijs blijven ze over het algemeen ver
achter bij de gemiddelde Neder
lander.
Ruim zestig procent van de onver-
vraagde overvallers was werkloos
toen de misdaad werd gepleegd en de
helft daarvan zegt op dat moment
geen uitkering te hebben gehad.
Ruim tachtig procent van de onder
vraagde overvallers had een crimi
neel verleden met gemiddeld ruim elf
delicten in de vermogenssfeer.
UTRECHT (ANP) Op een met au
tomatische halve overwegbomen be
veiligde overweg tussen Ermelo en
Putten is gisterochtend om kwart
voor negen een personenauto onder
de intercity Groningen-Utrecht geko
men. Hierbij werd de bestuurder, de
35-jarige W. Doppenberg uit Ermelo
op slag gedood. De trein liep een
vertraging van drie kwartier op.
:en onzer verslaggevers
JCHT De Nederlandse Zendingsraad zou voor het binnenlandse werk zich moeten
;n op het bevorderen van een „eerbiediger en missionair meer belovend bijbelgebruk dan
log zo veel voorkomend fundamentalistisch bijbelgebruik". Dit heeft de algemeen
;aris van de NZR, ds. R. J. van der Veen gisteren gezegd in de bijeenkomst die de raad in
ht heeft gehouden in verband met zijn vijftigjarig bestaan.
i der Veen deed zijn uitspraak
volgens hem fundamentalis-
lijbelgebruik verhindert dat de
van zeventig jaar zending en
ïlisatie verwerkt worden in de
k van alledag. Sommige soor-
i zending en evengelisatie heb-
ilgens Van der Veen zeer veel
n vervreemd van de beweging
zus Christus. En voor diegenen
'1 positief op de verkondigde
hap in gingen betekende dat
lat zij het christen-zijn als een
beleefden, dat voor hen indivi-
van waarde was, maar waar
door ze geen antwoord konden vin
den op de cultuur en de samenleving.
Hemeldictaat
Van der Veen vertelde dat veel jonge
ren ofwel vinden dat het niet nodig is
het geloof over te dragen dan wel
„vertrost-gelovig" zijn. Zij menen dat
het alleen gaat om de bekering van
het eigen hart. Deze houdingen blok
keren de overdracht van het evange
lie, aldus Van der Veen. Volgens hem
is de oorzaak van deze houdingen
fundamentalistisch bijbelgebruik,
dat het gevoel versterkt dat er geen
verband is tussen de bijbel en de
wereld van vandaag of dat er naast de
wereld van alledag nog een aparte
„zondagse"wereld is.
Van der Veen pleitte daarom voor een
meer eerbiedig bijbelgebruik. Ook al
voegde hij aan ziin opmerking toe dat
het een illusie zou wezen te denken
dat alle leden van de NZR hierin
eensgezind zouden meewerken. Van
der Veens aanval op fundamentalis
tisch bijbelgebruik was een van de
suggesties die hij deed bij het toe-
ADVERTENTIE
Als u last hebt van aambeien kunt
u de pijnende jeuk stillen met Zwitsanal
zalf of zetpillen. Zwitsanal helpt ook bij
een gemakkelijke stoelgang.
Meer pijn, jeuk en moeilijke stoel
gang zijn niet de enige problemen waar
mensen met aambeien mee kampen.
Daarom heeft Zwitsanal een
boekje samengesteld dat antwoord
geeft opvragen en problemen rond
aambeien.
Wat zijn dat eigenlijk, aambeien?
Hoe ontstaan ze en hoe gaan ze weer
weg? Kunt u de kans op aambeien
voorkomen? Zijn ze erfelijk? Krijgen alle
vrouwen aambeien tijdens of na de
zwangerschap?
Wat kunt u beter niet eten
als u aambeien hebt? En welk ZWltS3fial
suppoaltorla.
voedsel is |uist goed?
aambeienzalf
Alles ovoraamtoeien
Hoe kunt u de gevoelige plek het
beste reinigen? Hoe kunnen aambeien
operatief worden verwijderd?
Al deze vragen worden beantwoord
in hetZwitsanal-
boekje „Alles over
aambeien",16 pa
gina's informatie.
Cratisbijuwdrogist
Of stuur een
lege envelop met
op de achterzijde
uw naam en adres
naar: Zwitsanal
afd. Voorlichting.
Postbus 3,3900
AAVeenendaal. U
ontvangt het boekje
dan zonder
kosten thuis.
komstig werk van de zendingsraad.
Hij wilde met name over „meer eer
biedig" bijbelgebruik praten met de
vertegenwoordigers van de geloofs-
zendingen, die ook weet hebben dat
de bijbel niet, zoals de Koran, op te
vatten is als een hemeldictaat.
Van der Veen pleitte verder voor
meer samenwerking met de rooms-
katholieke missie. In zijn historisch
overzicht gaf Van der Veen reeds aan
hoezeer de samenwerking met de Ne
derlandse Missieraad is gegroeid. Die
samenwerking vindt ook steeds meer
plaats in de derde wereld. Als voor
beelden noemde hij het gemeen
schappelijk optreden van de protes
tantse kerken en de rooms katholieke
bisschoppen in Indonesië ten aanzien
van de overheidsmaatregelen tegen
de zending en de reactie van een
protestantse zendingswerker uit La
tijns Amerka. Deze schreef onlangs:
Wanneer de kardinaal in Santiago
preekt, loopt de menigte toe om het
Woord te horen. Dat betekent dat het
Woord in de infernale Chileense reali
teit vlees is geworden en niet leeg is
teruggekerd. Over zending gespro
ken! Wij historische protestantse
kerken zullen volgens mijn woord
voerder uit Chili als de grote verlie
zers uut deze jaren van lijden tevoor
schijn komen. De rooms-katholieke
Kerk als de legitieme missionaire
winnaar een winnaar die onze har
telijke steun verdient.
er onder de katholieken en ortho
doxen leven inzake zending. „Protes
tanten waren in de negentiende eeuw
deel van een ambitieuze en opwin
dende expansie in de wereld en ont
wikkelden als vanzelf gelijksoortige
technieken om mensen met andere
opvattingen en religies te benaderen.
Een soort van kruistocht van de
Geest, die trachtte alle mensen sa
men te brengen rondom onze overtui
gingen, die uiteraard Jezus Christus
als centrum hadden. De traditie van
de orthodoxe kerken nodigt ons nu
uit de liturgische viering en de levens
stijl van de christelijke gemeenschap
aan te nemen als de normale zen
dingsbenadering," aldus Castro.
Dialoog
Eigen land
zwitsanal
r
vvrrsjnal d.imbi.'icn/jlf en zetpillen zt|n uitsluitend verkrijgbaar bij apotheek en drogist lees vooraf de gebruiksvoorschntten
Naast ds. Van der Veen sprak tijdens
de dag de secretaris van de Commis
sie voor Wereldzending en Evangeli
satie, dr. Emilio Castro. Deze vroeg
om aandacht voor de totale Inzet van
de kerken waar zij ook mogen wer
ken. Volgens hem zijn kerken niet
gerechtigd tot zendingswerk overzee
„tenzij we tegelijk met deze activiteit
op ons nemen, onze eigen maatschap
pij uit te dagen op het punt van haar
onverantwoorde gedrag tegenover
andere landen". Als voorbeeld noem
de Castro het rassenvraagstuk en de
voortdurende kloof in rijkdom. Hij
pleitte voor deelneming in de bevrij-
dingsstrijd van de achtergestelde vol
ken teneinde de geloofwaardigheid
van het evangelie te verzekeren.
„Zending in zes werelddelen" bekent
volgens Castro niet alleen dat de ker
ken in de vroegere zendingsgebieden
zich het lot van de kerken in de
„christelijke" delen van de wereld
aantrekken, maar ook dat de kerk bij
zending de hele wereld op het oog
heeft en daar vecht tegen vorsten,
krachten en machten die de komst
van het Koninkrijk in de weg staan.
Met het oog op de komende grote
zendingsconferentie, volgend jaar in
Melbourne pleitte Castro voor het
ernstig nemen van de opvattingen die
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren, Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Geschiedenis (3)
Geschiedschrijving is een onmisbaar
vak, want wij en het nageslacht heb
ben er recht op, ons verleden en he
den te kennen en ervan te leren. Fei
ten zonder enig nut en alleen maar
kwetsend voor betrokkenen, lijken
op sensatiezucht. Ieder begrijpt, dat
het huwelijk met een koningin voor
een man altijd moeilijk is. Als deze
dan ook nog een zeer dominerende
figuur is, wordt dit op den duur zo'n
psychische belasting, dat veel dingen
zeer begrijpelijk worden. Prins Hen
drik deed veel voor het Roode Kruis;
redde ook voor natuurvrienden veel
van de Kroondomeinen. Had geen
zoons waar hij zich aan wijden kon,
maar gelukkig, prinses, nu koningin,
Juliana bleef van hem houden en was
blij met zijn bezoeken als ze met haar
vriendinnen samen was. Zij zal de
moeilijkheden zelf het best 'hebben
begrepen. Wie heeft er belang bij, dat
een prins ook een mens blijkt te zijn?
Amsterdam Lena Maria Zeldenthuis
Geschiedenis (4)
Door de geschiedenis rond prins Hen
drik zo breeduit te meten, stelt Trouw
zich m.i. op één lijn met de roddelbla
den. Ook dr De Jong valt me bitter
tegen. Mocht er iets van waar zijn,
waarom, o waarom, dit na bijna 60
Jaar op tafel te leggen. Heeft de ko
ningin nog niet genoeg geleden, door
allerlei onverkwikkelijke zaken?
Zeist mevrouw Strietman
Zwartwerkers
Op een helaas onopvallende plaats
stond in Trouw van 10 oktober dat
tijdens een grootscheeps onderzoek
door verschillende controlediensten
op zeven bouwobjecten onder 250
werknemers niet minder dan 40
zwartwerkers werden aangehouden.
Dat wil dus zeggen, dat zegge en
schrijve zestien procent van de 250
werknemers bleken misbruik te ma
ken van de sociale voorzieningen. Wel
bar en boos! Als bekend, hebben de
vakbonden dit misbruik altijd geba
gatelliseerd als zou het daarbij gaan
om slechts nul komma nul zoveel
procent van de totaliteit. Aanvanke
lijk kon men nog denken, dat het
probleem van de profiterende zwart
werkers zich goeddeels afspeelde in
de grensstreek, gezien de fraude ge
pleegd in Nijmegen e.o. waarbij door
zwartwerkers ca. één miljoen gulden
aan gemeenschapsgelden werd ont
trokken, om het nog maar zacht te
zeggen. De vaststelling van de daar
gepleegde fraude bleek slechts het
topje van de ijsberg te zijn.
Pijnacker F. Swagerman
De Naam
In „Trouw" van 15 oktober legt dr N.
T. Bakker uit, dat de opvatting van
R. Zuurmond van materialistische
exegese „nauw aansluit bij de bijbel
se theologie van de Amsterdamse
school. Deze school beoogt in navol
ging van Martin Buber, Miskotte en
Breukelman de Bijbel te horen en te
verstaan als het uniek getuigenis
aangaande de ene en enige werkelijk
heid van dfe God, die anders is dan de
goden. Miskotte placht dit onder
scheid ten opzichte van de goden aan
te duiden door te spreken van de
NAAM Jhvh Jezus Christus)".
Het tussen haakjes geplaatste (uitleg
van Bakker van Miskotte?) Is onjuist.
Het begrip „de NAAM" hoort zó we
zenlijk in het hart van het jodendom
dat het wat simpel is om dit met een
teken op Jezus te laten slaan. Ds K.
H. Kroon zou dit vroeger „Jezulatrie"
genoemd hebben, een iets te ver door
gedachte drie-eenheid. Buber, Mis
kotte en Breukelman kunnen dit
nooit bedoeld hebben. Naar goed rab
bijns begrip omvat de Naam de eigen
schappen of hoedanigheden Gods die
wij mensen in deze wereld moeten
realiseren. Als dr Bakker bedoelt dat
zó de uitspraak in Johannes 10 vers
30 „Ik en de Vader zijn één", en
andere zulk soort uitspraken in Jo
hannes moeten worden opgevat, dan
kan ik met hem meegaan. Maar dan
nog past het niet om dit als een
formule voor te stellen.
Rijnsburg H. G. de Goederen-Vrolijk
Soetendorp
Rabbijn Soetendorps theorie (Trouw
12/10) van de twee rechten, dat van de
Palestijnen èn dat van de zionisten,
kan men vaker horen. Maar waarop is
dat gebaseerd? Zonder enige twijfel
moesten de rechtsaanspraken van de
zionisten bij verwerkelijking ten kos
te gaan van Palestijnse rechten.
Rechten even fundamenteel en van
zelfsprekend als het recht van Ango-
lezen op Angola en van Nederlanders
op Nederland. Nederlanders mogen
natuurlijk hun eigen land weggeven.
Geen ander land, geen groep van an
dere landen kan echter over die rech
ten van de Nederlanders beschikken.
En Nederlanders hebben niet het
recht van anderen te verkwanselen.
Als men de vervolgingen in Europa
als rechtsgrond noemt (of suggereert)
voor de zionistische aanspraken, dan
betekent dat dat de ontrechting van
de Joden in Europa een gerechtvaar
digde reden zou vormen voor de ont
rechting van de Palestijnen in Azië.
Onzin uiteraard. Als de Joden recht
op dat gebied konden doen gelden,
dan zou dat ook het geval zijn als ze
hier altijd in „paradijselijke" omstan
digheden hadden geleefd. Als wat er
in Europa allemaal gebeurd is, naar
voren wordt gebracht in een discussie
over het Midden-Oosten (het lijkt mij
absurd het buiten de discussie te hou
den), dan kan dat alleen zijn voor het
wekken van begrip voor de situatie
van waaruit grote groepen joden heb
ben gehandeld. Als zo het dat
verzachtende omstandigheden. Maar
dat houdt dan in dat dat handelen
onrecht was en is. Misschien dat rab
bijn Soetendorp zou willen stellen
dat het groter onrecht zou zijn
gegeven de feitelijke situatie te
genover de joden indien de staat Is
raël niet was gesticht, dan het on
recht dat de Palestijnen is aange
daan. Over „gerechtvaardigd on
recht" kan verder worden gediscussi
eerd.
Amsterdam D. J. Mulder
Doopsgezind
Op 16 oktober meldde u dat de doops
gezinde broederschap zich landelijk
en plaatselijk diepgaand op het vre-
desgetuigenis wil beraden. Mijn zus
ters en broeders (ik ben ook doopsge
zind) willen er een soort Bestek '81
voor de vrede van maken. Ik vind dat
opperbest, maar als ik aan Bestek '81
van de regering denk, dan wil Ik toch
opmerken dat de regering nu al in de
richting van 1981 werkt. Al twee Jaar
geleden is het manifest van het IKV
tegen de kernbewapening verschenen
en in augustus 1979 is er een duidelij
ke verklaring van de broederschap
uitgegaan ter ondersteuning van het
IKV. Plannen voor het volgende win
terseizoen, moeten nu al hun schadu
wen vooruit werpen in de vorm van
het actief deelnemen van kerkleden
aan het IKV-werk. Het stimuleren
daarvan, moet dagelijks werk wor
den. Daartoe kan ook het werkstuk
van Sj. Vooistra (een half Jaar gele
den in Trouw beschreven): „Vredes-
kerk of geen kerk", dienstig worden
gemaakt. In zijn stuk sprak Vooistra
over onze kerk als over een „anti
quarische" kerk. Hetzelfde geldt nu
voor de doopsgezinde „vredesgroep".
Ook daar komt het IKV-werk nog
maar moeizaam van de grond.
Amsterdam Dirk Veenstra
Hij stelde vast dat dialoog in de toe
komst de meest waarschijnlijke vorm
is waarin de veelvormige kerk haar
boodschap kan uitdragen in een veel
vormige wereld. De kerk zal zich
daarbij volgens Castro in de toe
komst rekenschap moeten geven dat
zij bijna overal ter wereld vertegen
woordigd zal zijn als een minder
heidsgroep. In het jaar tweeduizend
zal steeds meer bewustzijn ontstaan
voor de politieke rol van de godsdien
sten. In dat Jaar zal, naar Castro's
verwachting in de socialistische lan
den begrip bestaan voor het perma
nente karakter van de godsdienst,
waardoor de mogelijkheden voor de
kerken om het geloof te verkondigen
ruimer zullen zijn.
Castro verwacht dat er in het jaar
2000 meer lokale oorlogen zullen zijn
en dat de spanningen dientengevolg-
de in de wereld zullen toenemen. „We
zullen dan nog met heimwee terug
denken aan onze huidige discussies
over het programma ter bestrijding
van de rassenwaan," aldus Castro.
Hij verwacht dat het verschijnsel van
de christelijke basisgemeenschappen
zal toenemen in aantal en levens
kracht.
De directeur van Kerk en Wereld, ds.
F. Nijssen reageerde op Castro's
woorden met een pessimistischer
beeld van de toekomst. Hij was voor
al pessimistisch over de tegenstellin
gen binnen de kerken, die hij zag als
een belemmering voor de evangelie
verkondiging in de eigen samenle
ving. Hij opperde de gedachte dat de
wegen wel eens gescheiden zouden
kunnen blijven totdat de „grote laat-
ste vragen, zoals een ecologische cri
sis of een kernoorlog, ons op een hoop
gooien en onze verschillen relati
veren.
De missioloog prof. dr. J. Verkuyl
legde aan Castro voor dat hij bezwaar
heeft tegen het aldoor maar ingewik
kelder maken van de boodschap van
het evangelie, terwijl de kern juist zo
eenvoudig is.
Overtoom, da's hèt centrale magazijn van Nederland voor
bedrijven, instellingen en overheid. Met 30.000 artikelen in voorraad.
Via de katalogus besteld, ogenblikkelijk tegen scherpe
prijzen geleverd. Geen katalogus
voorhanden7
Bel. of stuur dan de bon op.
030-784641 (19 lijnen) v ""eunationa^ncmaianobv otNOOtMft
ruim 400pagina
dikmeer dan
- —(BON)
30 000 0 X I Flrma
artikelen
Grant, voor X >3„ I
bedri/ven ,-,*** X
particulierei Plaats I
(Postgiro 433S4O)\\^^0^^^ |tav I