Degelijk tekstonderzoek van hoge kwaliteit Het NMB spaarpapier aantoonden DELIVREZ Trouw 'Ingrijpend inzicht' afgewezen BHtMKENMM A. C. Dake overleden Ian Paisley stuurt zendelingen naar Ierse republiek Chileense Kerk wil onderzoek naar massagraf De NMB denkt met u mee. UIT DE KERKBLADEN VANDAA4 MAANDAG 15 OKTOBER 1979 KERK TROUW/KWARTET door Nico T. Bakker Er is een nieuwe beweging aan de gang. Een nieuwe belang- a ..«a— stelling voor de Bijbel. Deze beweging is afkomstig uit Frank- 18 ulrt rijk en groepeert zich om het trefwoord exegese". .materialistische De term is bedacht door de Portugese priester Fernando Belo. wiens werk door de Fransman Michel Clévenot voor een breed publiek toegankelijk werd gemaakt Een Nederlandse ver taling van Clévenots ..popularise ring" verscheen*onlangs bij Ten Have in Baarn (Michel Cievenot, Een mate rialistische benadering van de Bijbel met inleiding van Rochus Zuur mond) Vorige maand zijn nu ook de eerste Nederlandse bijdragen verschenen. Zij zijn bijeengebracht In een speci aal nummer van „Opstand", orgaan van de beweging „Christenen voor het Socialisme", getiteld „Wie oren heelt om te horen. (te verkrijgen bij Christenen voor het Socialisme. Woudenbergseweg 54. 3707 HX Zeist, tel 03439-226). De Nederlandse bijdragen zijn van een bijzondere signatuur en verschil len In menig opzicht van de Franse De wijze waarop hier de materialisti sche benadering dienstbaar wordt ge maakt aan het verstaan van de Schrift verdient de aandacht van ve len en is tevens van belang voor de theologische discussie in ons land. Het merendeel van de bijdragen is afkomstig van de hand van Rochus Zuurmond. Daarnaast vindt men bij dragen van Rinse Reeling Brouwer en K. H. Kroon. Binnen het bestek van de materialistische exegese valt de feministische bijdrage enigszins uit de toon. Materialistisch Wat is materialistische exegese? Om deze vraag te beantwoorden ge ven we het woord aan Rochus Zuur mond. „Materialistische exegese staat tegenover idealistische exegese. De materialistische exegeten verwij ten de gangbare exegese dat zij idea- BELFAST (ANP) De bekende Noordierse dominee Ian Paisley heeft in Belfast een Campagne gelanceerd voor de bekering van de overwegend rooms-katholieke Ierse republiek. In een reactie op het bezoek van de paus verklaarde hij er nu van overtuigd te zijn. dat bekering tot het protestan tisme de enige weg is tot genezing van „dat arme. achterlijke gebied" van Ierland, dat nu dreigt te worden overspoeld door bijgeloof en Mariaverering. Paisley deelde mee, dat in de komen de dagen duizenden lekenpredikers het land zullen overstromen om het evangelie van liefde te preken. In navolging van koning-stadhouder Willem de derde, die op een wit paard maar de slag aan de Boyne reed. ver liet daarop een groep van eerste zen delingen op witte paarden Belfast. Aan het zadel was een houten kruis gebonden. Ieder had bijbels in het Iers bij zich alsmede met bloed be vlekte kopieën van de Ulster cove nant. «waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave. Trouw/Kwarlet BV HookJredacleur Jenze Tammtnga Directeur mg O Posima HOOFDKANTOOR PoMDus 059 1000 AW Amsterdam W.baot5tr.lJl 131 Amsterdam 1«l 020-913456 tetei 13006 Postgiro 66 00 00 Rank Ned Cred-eibae* Rekervngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTEROAM/DORORECHT Postbus 948 3000 AK Rotterdam let 010-115586 f abonnementen en berorgirvg' iet OiO-i 15586 (redactie) let 1l5700(u*slu4end woor adverte^irest WestWaat. 4 REGO OEN HAAGtEiOEN PostOos 101 250i CC Oen Maag tei 070-469445 (abonnementen en berorgmg) iel 070-469445 (redactie) lel 070-468864 (uMstutend voor advertenties) Parkstraat 2? Den Maag REGtO NOORO OOST NÉDERLANO lu'isiu-iend admm.stratrei Postbus 3 8000 AA Zwol* te' 05200-17030 Me*ma< kt 56 Zwo»e Abonnementsprijzen Per maand f 15 90 Per kwartaal f 47 70 Per haN iaar f 95 40 Per iaar 188 60 Advertenriefaneeen op aanvraag U* adressen boven i Oogave lam<keber<hien 9-19 30 van maandag l m vr-idag Op zondag van 16- 20 uur tetei 020-913456 Opgave ww*. advertences le< 320 936866 o» sctw he aan Mn-Aö, a'de'nq postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adres«wv9,r9*r «>-i»»uriend scnnfteh* aan on/e Amsterdamse adressen listlsch Is. Dat wil zeggen, net doen alsof de exegese zich afspeelt op het niveau van de pure ideeën zonder dat de materiële (dat is maatschappelij ke) werkelijkheid daar enige rol in speeltDe materialistische lees wijze wil de materiële (economische, politieke) omstandigheden waaron der de tekst is ontstaan en overgele verd. zowel als de materiële omstan digheden waaronder die tekst thans gehoord en verklaard wordt mee be trekken in de exegese Zij wil de Bij bel weer horen als getuigenis van een werkelijkheid, die om zo te zeggen: van huls uit ook een materiële gestalte hééft, die al lang praktijk (praxis) is. die ons wel vraagt méé te doen. maar die, om te geschieden, niet van onze praxis afhankelijk is. Alleen vanuit die praxis die nader zou kunnen worden omschreven als bevrijdende praxis kan het getui gen van de Bijbel worden verstaan, en alleen in het kader van die praxis kan de Bijbel recht worden uitge legd". (in zijn inleiding op het boek van Clévenot). Wie enigszins vertrouwd is met de Nederlandse theologie zal merken dat deze opvatting van materialisti sche exegese nauw aansluit bij de bijbelse theologie van de Amster damse school. Deze school beoogt in navolging van Martin Buber, Miskot- te en Breukelman de Bijbel te horen en te verstaan als het uniek getuige nis aangaande de ene en enige werke lijkheid van die God. die anders is dan de goden. Miskotte placht dit onderscheid ten opzichte van de go den aan te duiden door te spreken van de NAAM (*Jhvh=Jezus Christus). De bijdragen in de brochure „Wie oren heeft om te horen" dragen van deze school het duidelijk stempel. Het boeiende ervan is. dat de materi alistische zienswijze telkens in ver band wordt gebracht met de bijzon dere hellsmacht van de Naam. Het gevolg is. dat het theologisch gehalte van de teksten nergens wordt opge lost of wegverklaard. Integendeel. De concreetheid neemt toe. waardoor het mysterie groeit. Hetzelfde kan niet worden gezegd van de Franse materialisten. De wer- SANTIAGO In de bedevaarts plaats Yumbel in het zuiden van Chili is een massagraf met 18 lijken gevon den. De commissie voor sociale actie van het aartsbisdom Concepclon had tot een onderzoek aangespoord. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het hier om de lijken van mensen uit dit ge bied die sinds de omverwerping van de regering-Allende in september 1973 verdwenen zijn. Een woordvoer der van de kerkelijke commissie zei te vrezen dat het hier een tweede „Longuen" betreft. In december 1978 vond men in een mijn bij Lonquen de stoffelijke resten van 15 mensen, die vermoedelijk door de Chileense geheime politie om het leven gebracht waren. De commissaris van politie ln Yumbel „betreurde" de zaak, maar wees er verder op dat ln september 1973 het land ln staat van oorlog verkeerde. Het aartsbisdom Concep clon heeft inmiddels de regering op heldering gebraagd over de verdwij ning van 211 personen. Bevrijdt de fbijbeljboeken. Overgenomen uit „Opstand". ken van Belo en Clévenot staan nog sterk onder invloed van het Franse positivisme. Het positivisme heeft een voorliefde voor de „feiten", maar schiet als methode te kort om aan de bijbels mysterie recht te doen. Wat hier ontbreekt is een theológische kennis-kritiek d.wz een kritiek, vol gens welke God alléén gekend kan worden in de akte van zijn zelf-open- baring. Kennis van God heeft nie mand op zak. Deze kritiek is afkomstig uit de dia lectische theologie van Karl Barth. Maar deze is ln het katholieke Zuiden vrijwel geheel onbekend. Men kan dat de Fransen dus moeilijk kwalijk nemen. Maar het gevolg is wél. dat men niet zelden aan de indruk ont komt dat aan de teksten een vreemd Juk wordt opgelegd. Men loopt in die kringen het risico, de burgerlijkheid die men via de rechterduer uit de theologie had gezet, via de linkerdeur weer binnen te halen. Dat is veel minder het geval in de Nederlandse tak van de materialisti sche exegese. De bijdragen in de bro chure „Wie oren heeft om te ho ren met uitzondering van de feministische zijn stuk voor stuk meesterwerkjes op het gebied van de Bijbeluitleg. Het is oerdegelijk „gere formeerd" tekstonderzoek van hoge theologische kwaliteit. Mysterie blijft Bij lezing komt nogal eens de vraag op. wat ln deze benadering nu eigen lijk het specifiek „materialistische" is. Misschien moet daarop worden geantwoord, dat hier de theologische kritiek niet voortijdig tot stilstand wordt gebracht, maar wordt voortbe wogen tot op de barre grond van de materiële omstandigheden. Deze om standigheden economische en politieke wil men in de materialis tische exegese onder geen voorwaar de uit het oog verliezen. Daarvan nu enkele voorbeelden. Zij laten tevens zien dat de vrijheid van God blijft gerespecteerd. Het mysterie wordt in tact gelaten. Rochus Zuurmond vertaalt 1 Korin- the 1 vers 27, 28 als volgt: 27. maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. 28. En het proletariaat van de wereld, het verworpene heeft God uitverko ren. wat niets is om wat iets is buiten werking te stellen Daarbij tekent hij aan: „Het gaat hier over de verkiezing. Dat wil zeggen: het subjekt in Gods geschiedenis met de mensen wordt aangewezen. Identi ficatie met een maatschappelijke groep in onze geschiedenis, volgens welke theoretische conceptie dan ook. is daarom ontoelaatbaar. Het „proletariaat" van deze tekst be houdt een kritische funktie ten op zichte van het proletariaat bij Marx Maar omgekeerd kan ook het begrip proletariaat bij Marx hier een kriti sche funktie vervullen in de exegese. Het kan dat in ieder geval beter dan het gangbare begrip van „onaanzien- lijken" (Ned. Bijbelgenootschap) dat vermag te doen. De bedoeling is duidelijk. De burger lijke uitleg wordt onder de kritiek gebracht door de materialistische uit leg. Maar tegelijk wordt de materia listische kritiek op haar beurt onder de kritiek gebracht van het vrij ver kiezende Woord. Woedend Hart Hetzelfde gebeurt in de uitleg van Jesaja 58 van Rinse Reeling Brouwer. Daarin wordt in verband met het vasten gewezen op de politieke di mensie van de uitverkiezing. Ik citeer Reeling Brouwer:."wanneer wij er van spreken dat God in zijn eeuwige vrijheid besloten heeft om zijn ge schiedenis met zijn mensen te begin nen bij slaven en zwoegers, dan zijn we in het hart van datgene wat er dogmatisch over God gezegd mag worden. Hier in de crisis van de religie dienen we te leren wat Gods verkie zing is. Het vasten van Jacobs rebelse huis nu is belachelijk omdat het ei genlijk geen enkele nuchtere funktie vervult: het lost de crisis niet prac- tisch op en het laat uitbuitingsver houdingen rustig voortbestaan." Ook hier het verschijnsel dat de theo logische kritiek wordt voortgedreven naar de economische verhoudingen. Ook hier komt het materialisme re gelrecht voort uit het woedend Hart. Anti-heidens Deze passages zijn m.i. karakteristiek voor de Nederlandse bijdragen. Zij laten zien dat de materialistische uit leg hier te lande ten nauwste verbon den is met de religie-kritiek, ons be kend uit de Zwitserse theologie van Barth. Men kan de materialistische exegese, zoals die naar voren komt in de Ne derlandse bijdragen, beschouwen als de concrete, op Marxse leest ge schoeide, toepassing en uitwerking van die zienswijze, die het bijbels getuigenis verstaat als anti-heidens dit is: anti-religieus getuigenis. Deze zienswijze is ondenkbaar zonder de namen van Barth. Miskotte en Breu kelman. De combinatie van deze zienswijze met elementen uit het his torisch materialisme maken de Ne derlandse bijdragen tot een belang wekkend theologisch evenement. Het is Jammer, dat in de inleiding van de brochure het verschil tussen dfc Franse en de Nederlandse benade ring wordt verzwegen. Dat roept dub belzinnigheden op. hetgeen de zaak van de materialistische exegese ver zwakt. Ten onrechte wordt erdoor de indruk gewekt als zou de materialisti sche uitleg een manier van bijbelle zen zijn, die de teksten kneedt naar het model van de marxistische theo rie of van de bevrijdingspraxis. Het omgekeerde is hier echter het geval. De marxistische theorie staat hier consequent ln dienst van het materiële van het Woord en van de bevrijdingspraxis uitgaande van de NAAM. Dat is het bijzondere van de Nederlandse bijdragen. Dr. N. T. Bakker is hervormd studen tenpredikant in Eindhoven en do cent godsdienstwijsbegeerte en her meneutiek aan de protestantse theo logische faculteit te Brussel. ADVERTENTIE Spaarwinstbiljet met vaste looptijd. Rente tot Het Spaarwinstbiljet is een spaarvorm, speciaal voor hen die van tevoren weten hoe lang ze hun geld kunnen vastzetten. Dat kan kort zijn, dat kan lang zijn. Twee jaar vast met een rente van 7}/4°/o of zes jaar vast met een rente van 9%. Berekend op basis van rente op rente. De vier mogelijkheden in de tabel laten u precies zien wat u betaalt en hoeveel u straks ontvangt. U bepaalt uw eigen winst. Premiespaarbiljet met variabele looptijd. Rente tot De flexibele tussenvorm. Vindt u een vaste looptijd van 2 jaar wat te kort en 6 jaar te lang, dan is het Premiespaarbiljet een winstgevend alternatief. Premiespaarbiljetten kunnen na melijk na 2, 3,4 of 5 jaar worden uitbetaald. U ontvangt dan bij uitbetaling boven de jaar lijkse basisrente van 5% rente op rente een progressief oplopende premie. De tabel geeft de mogelijkheden op een rijtje. U stort nü f 1.000,- en wij betalen u terug: u stort spaartermijn rente u ontvangt f 861,32 2 jaar 7'/4% f 1.000,- f4.306,60 2 jaar 73'4% f5.000,- f 596,27 6 jaar 9 f 1.000, - f2.981,35 6 jaar 9 f5.000,- spaar- termijn hoofdsom basisrente premie waardoor u ontvangt totale* rente 2 jaar 3 jaar 4 jaar 5 jaar f 1.102,50 f 1.157,63 fl.215,51 f 1.276,28 f 60,- f 105,- f 175,- f265,- f 1.162,50 f 1.262,63 f 1.390,51 f 1.541,28 7V4% 8 8 >/2% 9 Vo *De percentages vermeld onder „totale rente" zijn afge rond en berekend op basis van samengestelde interest. Er zijn ook Premiespaarbiljetten van f5.000,-. Behalve 5% basisrente krijgt u een premie tot maximaal f 1.325,- 'na 5 jaar. Het NMB Spaarpapier aan toonder is ook voor niet-kliënten onmiddellijk aan de balie verkrijgbaar. Vraag folder en inlichtingen. Rcnteiuijzigingcn voorbehouden. Op 9 juli maakten we ln deze rubriek melding van het Wending-nummer over „Joden en christenen ln ge sprek?" en speciaal van de opmerke lijke bijdrage van Douwe van der Sluis daarin Hierop reageert de her vormde Kerk-en-Israël-predikant ds S. Gerssen ln Woord en Dienst: Een paar jaar geleden verscheen een geruchtmakend boek van Rosemary Ruther. een Amerikaanse theologe, onder de titel: Geloof en Broeder moord. Al in het Nieuwe Testament wordt Jezus getekend als de enige exclusieve weg tot God en dat had als noodzakelijk gevolg, dat de joden werden afgeschreven Het gaat dan ook om veel meer dan om een nieuw lezen van het Nieuwe Testament en om een ernst maken met de joodse achtergrond ervan. Het gaat om een herwaardering en eigenlijk om een relativering van het Nieuwe Testa ment zelf. In dit „Wending' -nummer brengt Douwe van der Sluis deze me ningen ter sprake en hij sluit zich daarbij aan. Niet voor niets spreekt de redactie van een „ingrijpend in zicht". Hij wil het Nieuwe Testament zien ais een messiaanse midrasj, een bepaalde uitleg van de thora. Daar naast staan, zoals in het Jodendom gebruikelijk is, andere mlsdrasjiem, die evenzeer recht van bestaan heb ben. in een nieuwe theologie van de hoop. die haaks staat op een al te triumfalistische kerkelijke christolo gie. moeten deze verschillende ma nieren van uitleg hun eigen waarde behouden De Schrift kan nu een maal op verschillende manleren wor den uitgelegd. In deze open houding zullen „sommige teksten radicaal an ders gelezen moeten worden. Ande ren zullen zo belast zijn, dat zij niet De cartoons van Len Monnik, die de hervormde raad voor de zending gebruikt als jaarlijkse reminder voor „zendingsbussen- zondag". meer bruikbaar blijken te zijn." Dit „ingrijpend Inzicht" wijs ik met be slistheid af. Juist met het oog op een vruchtbaar gesprek tussen christe nen en joden. Ik zou vrezen, dat op deze manier de spanning aan een christelijk-Joodse ontmoeting wordt ontnomen. Men behoeft dan eigenlijk rilet meer te vragen: Wie is Jezus? Men kan ermee volstaan te zeggen: de tijd zal het leren. Natuurlijk valt er veel te praten (en aan dat zelfonder zoek zullen wij ons moeten wagen) over de manier waarop wij de beteke nis van Jezus de Messias theologisch en praktisch hebben uitgelegd. Maar wie niet laat gelden, dat Jezus om met dr Flesseman te spreken een uniek-messiaanse gestalte is. in wie God op beslissende wijze met de we reld gehandeld heeft, stopt jodendom en christendom ln één pot. waarbij de waarheidsvraag niet gesteld wordt, omdat deze niet meer relevant lijkt te zijn. Ik krijg de indruk, dat het vraag teken in het thema van dit nummer „Joden en christenen ln gesprek?" voor Douwe van der Sluis niet zozeer slaat op de vraag of wij wel aan het echte gesprek toegekomen zijn. maar veeleer op het „ingrijpende inzicht", dat wij boven het gesprek zijn uitge groeid. In zijn benadering zie ik ook praktisch het gevaar, dat deze de belijdende gemeente uitnodigt om af te haken, omdat in zulk een visie het hart van het belijden niet meer aan spreekt. Samen op weg Het was te verwachten, dat het Gere formeerd Weekblad, dat zijn lezers heeft ln de gereformeerde kerken, snel zou inspringen op het pleidooi, dat het andere Gereformeerd Week blad (dat van de gereformeerde bon ders) vorige week voerde voor kri tisch meedoen met Samen op Weg Prof. dr. J. Plomp reageert er als volgt op: Ik kan mij niet herinneren eerder zo n krachtig pleidooi van Gereformeerde Bondszijde gelezen te hebben voor meedoen met Samen op Weg Men moet hopen dat het de aandacht trekt, vooral ln eigen kring, en daar ook weerklank en ingang vindt. Niet dat met het participeren van de bon ders Samen op weg vlotter zou verlo pen. Het tegendeel kon wel eens het geval zijn. Maar het zou toch beter verlopen Want nu beseffen de ge sprekspartners en niet alleen de gereformeerde telkens: de her vormde aanwezigen representeren toch eigenlijk niet die zeer belangrij ke en omvangrijke vleugel ln hun kerk die de Bond heet. Dat kan dan anders worden. En het gesprek wordt dan vanzelf ook anders Ik mag niet zeggen dat de waarheidsvraag in de Samen-op-weg-gesprekken tot nu toe niet aan de orde gekomen is, ik wil zelfs heel nadrukkelijk zeggen dat dit wél het geval is geweest maar wat in die gesprekken tot nu toe toch te veel wordt gemist, is de inbreng van de gereformeerde orthodoxie ln de theologte-historische zin van het woord. (Ik hecht aan de toevoeging van die laatste zes woorden omdat ook ik, mét, vermoed ik, het gros van mijn kerkgenoten, toch nog altijd voor orthodox-gereformeerd wil door gaan.) Welnu, voor de versterking van die inbreng kan de Gereformeerde Bond zorgen. En wie die werkelijk luisteren wil, zou willen zeggen: wat zouden wij van die Bond nog kunnen opsteken? Niet alleen bonders, ook nlet-bonders, moeten zich maar het woord aantrekken van Kroniek schrijver: je kunt je zó afsluiten van anderen dat Je vervalt tot starheid. Er is echt niet alleen gereformeerde- bonds-starheid. Kortom, ik hoop dat het komt tot participatie van de bon ders in Samen op weg. Grondslag Bussenzondag Ds. R. van 't Lindenhout in Het Or gaan van de bond van Nederlandse predikanten: Niet alleen uit taalkundig oogpunt dient het gebruik van woorden als „zendingsbussenzondag" vermeden te worden. Het woord „zendingsbussenzondag" is een uitvinding uit de kerkelijke make-up doos. We hebben al een zon dag van het kind. een bejaardenzon dag. een Israëlzondag, een zondag van de vredesweek, idem van de ge- zlnsweek enz. enz. Dit leidt er toe. dat binnenkort een zondag, waarop er niet iets bijzonders is, niet meer in tel zal zijn De bevolking van Lystra was weliswaar zeer gesteld op het bijzon dere, maar dit is geen reden om onze gemeenten daar ook voor aan te zien en Paulus heeft toen al het pleit ge voerd voor gewone mensen. De ge dachte, dat de gemeente op zondag naar de kerk zal gaan omdat er iets bijzonders is. dient verworpen te wor den. Er is niets tegen wanneer ge meenteleden volharden bij de me ning, dat het buitengewone van de zondag is. dat het zondag is. Het schijnt een mode te worden om het gewone te verachten. In onze maat schappij. die geregeerd wordt door de publiciteit, is er geen behoefte aan gewone dingen en gewone mensen. Dit verwekt veel misverstanden De „specials" uit de kerkelijke make-up doos verraden een knieval voor de ACUPUNCTUUR Levend is het woord van God en sterk, scherper dan een tweesnijdend slachtrqes en het dringt door tot daar waar ziel en geest, gewricht en merg aan elkaar raken; en het is een criticus van de overwegingen en gedachtei van het hart. (Hebreeën 4, vers 12,13) Als Jezus dat levende woord gesproken heeft, gaat de rijke jongeling ontdaan weg. want hij bezat vele goederen en juist daaro had Jezus hem aangesproken. Als die woorden uit Hebreeën lees dan moet ik aan acupunctuur denken. Een naald die door alles heendring in de verborgenste plekken van je lichaam Daar zit iets dat moet aangeprikt worden, bekritiseerd, t stilte gebracht of juist tot leven. W denken soms te gemakkelijk dat a we de dingen van de dag maar adequaat beantwoorden, slagvaarfc en positief, dat we er dan goed aanp doen. Het is de vraag. De mens en vooral zijn hart heeft een criticus nodig. Geen criticaster, maar een oprechte en betrouwbare criticus, criticus (het woord staat hier letterlijk) is het woord van God. D( laatste is een uitdrukking voor het geheel van de woorden van God. d< mensen gesproken. Er is iets dat dl ar woorden samenbindt. De bedoelin van God. Die bedoeling is: echt mensenleven voor zijn aangezicht. Daar eindigt het stukje ook mee: „Voor wie wij rekenschap hebbén lg te leggen". Eigenlijk staat er: „voo ai wie aan ons het woord". Ten overstaanvanwie.nl. van God, wi dan maar eens aan 't spreken moer* komen over ons leven en het waar moeten maken VOORBUGANGEK aa Beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Den Helder: J. Meijt Erica. Oprichter Vredesopbouw Co Van een onzer redacteuren^ BLARICUM Op 92-jarj" leeftijd is overleden de heet, G. Dake, de oprichter van 1 schoonmaakbedrijf Cemi— en van de in Utrecht gevest de stichting Vredesopbouw^ goden van de publiciteit. Maar in de kerk dienen mensen zich nog als ge wone mensen herkend te weten. Vroe ger droegen de zondagen de namen van martelaren. Nu van onze goede bedoelingen. Dit moet niet als een vooruitgang beschouwd worden. G. de Klerk in het Hervormd Week blad over de grondslagdiscussie in het CDA: De meest principiële vraag is uiter aard of het verantwoord Is de per soonlijke binding aan de grondslag van het CDA te vervangen door soli dariteit met de Politieke Overtuiging. Naar mijn gevoel is deze vraag zeker positief te beantwoorden, op voor waarde dat de grondslag in de Politie ke Overtuiging herkenbaar is en functioneert. Mijn twijfel hierbij is of de zelfstandigheid van de politici in het verstaan van de Schrift niet wordt overschat en de opdracht en taak van de Kerk hierin niet wordt ondergewaardeerd. Uiteraard is de zondige verdeeldheid van de Kerk een geweldig obstakel om haar taak in het openbare leven te poneren. Maar we moeten er toch aan vasthou den dat aan haar de woorden van God en ook de uitleg daarvan zijn toevertrouwd. Is het legitiem om te stellen dat christenpolitici uit kun nen maken wat in de Schrift voor de (huidige) politiek van belang is en wat niet? Zal steun vanuit de exegese dan niet spoedig verschralen tot me dewerking van één of meer theologen ln plaats van het luisteren naar het spreken van de kerk? Terecht stelt het rapport dat het compromis eigen is aan het politieke bedrijf. Het gevaar dat het compromis als normaal wordt beschouwd in de basis van de christelijke politiek is door het invoeren van de Politieke Overtui ging niet denkbeeldig. Lopen we hier mee niet de reële kans d^t het com promis van het politiek handelen op schuift naar het uitgangspunt van de christelijke politiek? Dake begon zeventig jaar geleu. met de import in ons land van vl<U was. Om deze was aan te brenger de Amsterdamse kantoorgebouw^ nam Dake werksters in dienst. 1 bedrijf werd op wetenschappel^a wijze gevoerd en groeide sterk. ^1 zeker moment waren na de 00^5 meer dan twintigduizend persofca werkzaam bij het bedrijf dat ool^ het buitenland actief is. jgi Dake was naast een begaafd zatyg, man ook een bezorgd burger en 1 meelevend gelovige. Zo behoorde- tot de oprichters voor de oorlog de Algemene Maatschappij voor J geren die toen jeugdige werklozen scholieren opving. Kort na de ooi steunde Dake de initiatieven om Nederlandse Hervormde kerk te j nieuwen. Hij was mede-oprichter 1 Hervormd Amsterdam en later I vormd Nederland. Dake was zeer bezorgd over de be pening en hij kon niet aanvaar dat christenen bereid waren noods met een kernbom hun vrijl te verdedigen. Dake was echter pi tisch genoeg om in te zien dat kernwapens niet meer zouden dwijnen, toen ze er eenmaal wa Hij oordeelde het nodig dat de n sen zich zouden trainen in een mei liteit waarbij de oorlog als mogel heid zou worden uitgesloten. In vroeg stadium opperde hij de gedi te dat er zoiets moest komen als vredeswetenschap. Om een vrede: zindheid bij de mensen te bevordt en ter wille van het stimuleren vai wetenschap van oorlog en vr richtte Dake in 1962 de Stichting desopbouw op. Deze vestigde een bijzondere 1 stoel in Groningen en publiceert blad Vredesopbouw. De stichting zich in voor vredesonderwijs in menwerking met onder andere Polemologisch Instituut in Gro: gen. De heer Dake heeft dit werk voor kort nauwgezet gevolgd. Met stijgen der jaren viel het hem ever steeds moeilijker te aanvaarden de wapenwedloop voortging en het voor gewone staatsburgers moeilijk was deze gang van de schiedenis te beïnvloeden. Het onmogelijke doen, open van het instituut voor evangelisi sprekers Leo Habets en Kalevi Le nen. Een persoonlijk appèl voor cl tenen om eraan mee te werken, iedereen die in Nederland woont de komende jaren geconfronti wordt met het evangelie, met prei tatie van concrete plannen en mal aal. zaterdag 27 oktober 10-16 uur. Flint. Coninckstraat 60. Amersfo Inl. tel. 03438-7491

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2