Eagles op keerpunt 'OP OP DE PLAAT Weekendpuzzel PsR s V\ CL I sf IF m S|N Ï3 o !t[Q Het zes-sterren-hotel Haalt Portisch het niet? ÏW a A Q A B J3MJÊ HUS I E AA a* fl Tijdnood velt Wiersma mm m m m m a m i b. m m i I- ITEROAG 13 OKTOBER 1979 VARIA TROUW/KWARTET 21 [door Willem-Jan Martin ST jadi „Ze hebben het wéér ge flikt!", adverteert de pla tenfirma opgetogen in de jongste aflevering van Mu- ziekkrant OOR. „Ze" zijn de Eagles, terwijl de uit roep als geheel verwijst aar een lineair gedachte t<|vooruitgang: met hun on langs uitgebrachte, lang verbeide elpee „The Long ,un" (Asylum AS 52181( hou het kwalitatieve re- cordpeil van de alweer van 1976 daterende voorganger „Hotel California" nog zijn het overtroffen. Laten we meteen maar even vast stellen. dat dat volstrekte flauwe- ....kul Is. „The Long Run" Is geen e„Hotel California" (laat staan méér) en zal dat. al adverteert men tich blauw aan de bewering van het tegendeel, nooit worden ook. Eerder moet erop worden gewe- oc< zen, dat de resultaten zoals neer gelegd op deze In een sobere en sombere hoes gestoken schijf een "^'onverwacht magere indruk ach terlaten. Zowel in verhouding tot Ide Eaglesproduktie totnutoe (vijf 203elpees plus een overzicht: „Their Greatest Hits") als gemeten naar de tjjd, die aan de totstandkoming van de plaat in kwestie werd be steed. Zelfs de kwalitatief wat la- ;er in te schalen werkstukken „On The Border". „One Of These fights") kenden tenminste een' tantal uitschieters. „The Long .un" telt slechts één werkelijk tappe compositie („The Sad fafé"), die dan bovendien nog naar opzet en strekking sterke overeenkomsten vertoont met „The Last Resort", de indrukwek kende afsluiting van .Hotel Cali fornia". f\- Frey Mag zulks de malaise enigszins illustreren. ..The Sad Café" ver schaft tegelijk het aanknopings punt voor een verklaring van alle treurigheid. Drie Jaar na „Hotel California", dat in feite dezelfde twijfels registreerde, staan voor de Eagles (of tenminste voor Don Henley, een van de belangrijkste koersbepalers van het gezelschap) de cardinale vragen nog immer onbeantwoord overeind: wat zijn we aan het doen? Wat bereiken we ermee c.q. hebben we ermee be reikt behalve een uitpuilende ban krekening? „We dachten dat we deze wereld zouden kunnen veran deren met woorden als liefde en vrijheid", zingt Henley in „The Sad Café", en muzikaal werd dat uitgewerkt met de vriendelijke, oorstrelende country-rock als overheersende vorm. Echter, be reikte men daarin de hoogste graad van perfectie, „sociaal" be werkstelligde eenenander natuur lijk niet zozeer die andere wereld als wel genoemd banksaldo en de nodige persoonlijke problemen. Be mie Leadon, mede-oprichter van de Eagles, trok als eerste zijn conclusies en verliet de groep. Frey en Henley zetten door om, na nog een enkele personeelswisse ling (Timothy Schmit werd de ver vanger van Randy Melsner, eerder al hadden Don Felder en Joe Walsh aangehaakt, de laatste ter vervanging van Bernie Leadon), uiteindelijk tot de vaststelling te komen dat de dingen, zo ze al veranderen, slechts uitermate langzaam veranderen („The Sad Café"). Daarmee was en is. ook muzikaal, een andere positie geboden. Overboord Tegen deze achtergrond kan „The Long Run" worden beschouwd als een keerpunt in de ontwikkeling van The Eagles. Duidelijk is dat de oude opvattingen over boord zijn gezet, maar het is even duide lijk dat nieuwe nog niet een, twee, drie zijn gevonden. Dat blijkt uit de langdurige produktietljd van de elpee, dat blijkt uit de aard van het vertoonde materiaal. Welis waar is allerwege verandering te constateren in die zin, dat de aan pak over de hele linie een stuk harder en zakelijker is geworden, de daarmee geëtaleerde daden drang, die menig actievoerder niet zou misstaan, is hoorbaar nog geen integraal onderdeel van de persoonlijkheid geworden. De keuze voor de vertoonde ste vige rock is vooral een vormkeuze, inhoudelijk komt de aansluiting (nog) niet tot stand, hetgeen zich uit in een tamelijk vlak (zo niet oppervlakkig) karakter van de meeste composities. Het blijft daarmee een open vraag welke kant de ontwikkelingen met de Eagles precies op zullen gaan. De balans is opgemaakt en een eerste nieuwe stap gezet. De weinig over tuigende indruk daarvan doet Henley toch echter enigszins vrezen voor de toekomst. Balanoe Ook Leo Kottke, de onbetwiste keizer van de twaalfsnarige gitaar, is aan het balansen geslagen en getuigt daarvan op een elpee, die zo dan ook de titel „Balance" (Chrysalis 511234) meekreeg. Kottke trekt daarop terecht de •conclusie, dat al die demonstratie van vingervaardigheid op den duur ook gaan vervelen en dat hij toch wel over een dermate aardige zangstem beschikt, dat een regel matiger inzetten déérvan de ver rassing slechts kan vergroten. De consequentie is dan natuurlijk wel dat. anders dan bij de vooral gita- ristische aanpak, het accent meer op de melodische lijnen komt te liggen, een vaardige gitaarbehan deling alleen is dan natuurlijk niet meer voldoende. En Juist op dat punt (de melodieën) heeft „Balan ce" nu niet steeds evenveel te bie den. Kottke schrijft een lief, maar vrij middelmatig soort liedjes. Niet storend, maar ook niet echt opzienbarend. Waar dan in de in strumentale stukken wèl knette rend wordt gepresteerd, ver schuift de aandacht toch weer in dfe richting. Alle bedoelingen van Leo om wat meer evenwicht aan te brengen ten spijt. Toch zijn er deze week ook echt leuke platen. Zoals bijvoorbeeld „Tango Palace" (Horizon AMLJ 740) uit de koker van Dr. John (voorheen The Nighttripper). Dat is feestmuziek van de eerste orde, waarbij de dokter weer zwaar leunt op de met veel „back beat" opgesierde, „funky" ritmiek zoals die in en rond New Orleans opgeld doet en daar mede door Dr. John zelf is gecreëerd. Een vrolijk pom pende piano, de bekende raspende vocalen en de blazers voor het juiste accent: wie zin heeft om de benen te strekken, komt aan de twee stuks, die de gemiddelde mens wat dat betreft zijn toege meten, ruimschoots te kort. Overi gens, over dansen gesproken, het is deze oorspronkelijke muziek, die door een aantal ongure types nog dagelijks wordt misvormd tot de weerzinwekkende disco-com- mercie, terwijl de dokter in de steun loopt Prima is ook „Regatta de Blanc" (A él M AMLH 64792) van The Police, maar dat hoef ik u, met alle hits van die jongens, natuurlijk niet meer te vertellen, zodat we rustig kunnen afsluiten met de afdeling Onverteerbaar en/of Overbodig. We treffen daar Santa- na („Marathon"), Brenda Russell („Brenda Russell"), Cheap Trick („Dream Police"), UK („Night Af ter Night"), Trickster („Back To Zero"), Styx („Cornerstone"), Highway („Highway 1"), Leonard Cohen („Recent Songs"), een soundtrack van de film Quadro- phenia en iets soortgelijks van de film Rockers. Op naar de bioscoop dus. Horizontaal. 1. het buigen, 7. nagras, 13. drieténlge struis. 14. mannetjeseend, 16. depar tement in Frankrijk, 17. muzieknoot. 18. district (afk.), 20. lof, 21. muziek noot, 22. voorvoegsel, 23. plagen. 26. loom. 28. gesponnen draad. 30. rijst in de aar. 31. Rijkstelefoon. 33. funda ment. 35. voorzetsel. 36. roeipen, 38. schelk. element, 39. bijwoord, 40. plechtige gelofte. 41. soort, 42. kant van een stroom, 43. eind, 44. snijwerk- tuig. 45. jongensnaam, 46. pers. voor- naamw. 48. zware zoete wijn, 50. voeg woord, 51. driejarig, 55. rondhout, 56. patroon, 57. hoofddeksel, 59. omvang, 62. lnsektenverterende plant, 64. do- na(afk.), 65. trustee(afk.), 66. familie lid, 68. motorraces, 69. Oriënt Expres- s(afk.), 70. meisjesnaam, 72. witte sui ker. 74. plaatsje onder Epe, 76. vroe gere titel in In dn., 77. teken. Verticaal. 1. soort hond, 2. plaats in Zweden, 3. in oprichting!afk 4. het doen en laten, 5. neoniafk.), 6. meis jesnaam, 7. voorzetsel. 8. aardrijks kundige aanduiding. 9. dapper. 10. voertuig, 11. riviertje op 8umatra, 12. plagend, 15. hoofddeksel. 19. kleur, 21. hulpmiddel op schepen, 24. Rljks- grens(afk.), 25. zekere bouwstijl. 26. kalmeringsmiddel, 27. scheik.ele- ment, 29. onbekende, 30. naschrifbaf- k.lat32. hoog bouwwerk, 34. blus sen, 35. elk, 37. tussenzetsel, 40. plaats in de N.O.P. 44. zangwijs, 45. op dracht, 47. schildpad, 49. getand muurwerk, 51. soort duif, 52. oude lengtemaat, 53. nota benetafk.). 54. vreemde munt, 56. mounUafk.), 58. voorzetsel, 60. ben. 61. heks. 63. slaap ziekte, 66. grondsoort, 67. verkeerd, 71. pers. voornaamw. 72. maitre(afk 73., muzieknoot, 75. en anderencafk Oplossing per briefkaart t/m woens dag a.s. zenden naar: Trouw/kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Linksbo ven vermelden: Weekendpuzzel. Oplossing vorige puzzel Hor. 1mast. 4. eva. 6. Este, 9. Aa, 10. toon. 12. terp, 14. re, 16. kneu, 18. adder, 20. obat, 22. kermes. 24. ietwat. 26. en, 27. president, 30. ne, 31. net, 32. Ina, 33. tel, 35. ver, 36. agami, 38. rem, 40. lev, 41. man, 42. hek, 43. gal, 44. lek, 46. kamer, 48. pek, 50. lor. 52. aar, 53. las, 55. ar, 57. realiteit, 60. es, 61. modder, 63. garant, 65. Emma, 66. edele, 69. if te, 70. Ee. 71. anno, 73. Amo, 75. en, 76. rats. 77. kap. 78. eter. Vert. 1. manen. 2. stumper, 3. To. 4. end, 5. Ate, 6. er, 7. spotter. 8. eraan. 9. akker. 11. oase. 13. Erie, 15. etter. 17. er, 19. Drina, 21. bw. 23. ert, 25. ent, 28. signaal, 29. damhert. 31. nevel. 34. leges, 35. vel, 36. aak, 37. Ier, 39. mak. 45. kordaat, 47. Maine, 48. patriot, 49. ramee, 51. ree, 53. Lia, 54. Asten, 56. romer, 58. aren, 59. Eger, 60. enter. 62. dm, 64. af, 67. dok, 68. lap, 72. ns, 74. Ne. De prijswinnaars zijn: de heer K. Wubs, Boerhaavestraat 30, Stadska naal; mevrouw C. Bambacht-Duizer. Van Boetzelaerstraat 2, Asperen; de heer E. K. Topper. Korte Kerkweg 11, Rouveen. asJtSJ e"Cu Oplossing opgave 632 van de ladder wedstrijd. Deze opgave heeft velen verbaasd. In de eerste plaats wel H. Visser, die als auteur was vermeld. Wie dat is, is nog niet 8erhaald, maar met dit in de eerste publicatie „gemin8e" hotel heeft geen Visser van doen gehad.-In "t gastenboek komt hij niet voor. Hij is dus nog een buitenstaander. Verder hebben vele puzzelaars zich afgevraagd, of ze wel op het goede spoor zaten, want er waren zoveel sporen. De heer O. A. Spa renburg (112) te Bennekom schrijft: „De opgave leek mij, na een eerste verkenning, een vrijwel hopeloze zaak. Hoeveel kwadra ten zouden er allemaal geprobeerd moeten worden, voordat de uitein delijke oplossing te voorschijn zou komen? Ik had de puzzel al teraij- de gelégd, toen mijn nieuwsgierig heid weer werd gewekt door de correctie in Trouw d.d. 15 septem ber. Maar opnieuw zonk mij de moed in de schoenen na telling van het aantal 5-cijferkwadraten met één of meer achten. Pas later kwam de gedachte bij mij op om zo maar eens wat te proberen. En ziedaar: het eerste een 8 bevatten de kwadraat van 5 cijfers (10816) bleek een goed uitgangspunt voor de rest en al snel stonden alle kwadraten op papier-. Het is niet eenvoudig om nevenop lossingen uit te sluiten zonder daarbij zoveel gegevens te ver strekken, dat nog een puzzel over blijft. De heer lr P. O. Sinia (49) te Har- melen vindt het „jammer, datzo'n mooi idee niet tot een zes-ster renpuzzel" heeft geleid, want het idee zou zulks verdienen". Eén van de mogelijke oplossingen was: nr binnen buiten badkamer _1_ 31329 71289 A 3721 _2_ 42025 50176 B 3025 JL 93025 57600 C 7056 A. 87025 10609 D 8100 A. 40000 62001 2500 Jl. 60516 21025 F 2116 dienstruimte I 10.000 II 90.000 Het feit, dat er nevenoplossingen waren, heeft wel de waardering gedrukt, maar Nico Kamphorst (13) te Utrecht schrijft: „Naar puz zelgenoegen vind ik het een tien". En mevr. R. van Roon van RIJ (90) te Muiden schrijft: „Dit was weer een gezellige puzzel. Ik zou overi gens niet graag in zo n kamer sla pen". De waardering was gemid deld 6,56, verkregen als volgt: 1 (1.5%); 2(1,7%); 3 (1,9%); 4 (8.2%); 5 (6.8%); 6 (24,0%) 7 (25.7%); 8 (19,7%; 9 67,4%); 10 63,1%). De top van de ladder daalde tot 256. Daarboven stegen de volgende prijswinnaars: H. Dekkers. Des Presstraat 111, 1075 NT Amster dam (22e maal!!). Mevr. H. M. Kuy- per-ter Mul, Zutphenseweg 192, 7211 EK Eefde (5de maal), A. Gel derloos. Regentesselaan 18. 3905 GW Veenendaal (8e maal). J. J. A. laan 200, 7314 EM Apeldoorn (4e Harbrink-Numan, Kon. Lode wijk- maal). Ondanks twee verrassende neder lagen tegen outsiders staat Lajos Portisch in het interzonale schaaktoernooi van Rio de Janei ro nog steeds op kop. In de eerste ronde verrekende de Hongaarse grootmeester zich in een uitste kende stelling tegen Torre. Het maken van dergelijke misrekenin gen is in het schaakspel meestal een teken van ouderdom. Het hoogtepunt van een schaker ligt normaal gesproken rond zijn 35e jaar. Er zijn natuurlijk uitzonde ringen, zoals KortsnoJ die nog steeds geen enkel teken van slijta ge vertoont, maar over het alge meen tanen de ambities van de ouder wordende schaker. Hij is dan geneigd wat meer op zijn rou tine af te gaan. Rekenen kost hem soms te veel moeite en dan wil het nog wel eens gebeuren, dat hij zich vercombineerd. Niettemin heeft Portisch zich hersteld, ook nadat hij nog eens een mislukt stukoffer bracht tegen Sunye en opnieuw verloor. Portisch moet dus wel van ijzer zijn. Wat beweegt zo'n man, om na zijn veertigste te blijven vechten in een spel, waarin de aftakeling soms zo zichtbaar is? Portisch is waarschijnlijk voor zijn laatste kans aan het spelen. In Hongarije wachten spelers als Ri- bü. Adorjan en Sax hem op om zijn leidende positie over te ne men. Portisch is voor hen het toonbeeld geweest van de echte professional die het er niet bij laat zitten, ook als het hem slecht gaat. Zie hier hoe hij zich in de tweede ronde al onmiddellijk herstelde van zijn nederlaag tegen Torre. 1. d2-d4 d7-d5 2. c2-c4 e7-e6 3. Pbl- c3 Lf8-e7 (Een oud denkbeeld om de varianten met 3.Pf6 4. Lg5 te vermijden, in zijn match met Bot- wlnnik weer populair gemaakt door Petrosjan.) 4. c4xd5 e6xd5 5. Lcl-f4 c7-«6 6. e2-e3 Lc8-f5 7. Pgl- e2 (Botwinnik speelde hier de ver rassende opstoot 7. g4 en kwam daarmee een paar keer wat beter te staan, maar Portisch heeft een nog scherper idee in zijn gedach ten.) 7.Pb8-d7 8. Pe2-g3 Lf5-f€ 9. Lfl-e2 Pd7-f8 10. h2-B?! Ut\ i- w*#* A iAAi p» a |g| A A0 PilOA Zo op het oog zou je het niet zeggen, maar dit pionoffer is be doeld om de zwarte rokade te ver hinderen! De aanname blijkt wit schitterende kansen te geven. Het alternatief was 10. h6, of mis schien zelfs 10. h5. 10.Le7xb4 II. Ddl-b3 Lb4xg3 (Zwart is wel gedwongen deze loper op te geven, want op 11. b6, kan al 12. PdSx ed5x 13. Lb5+ volgen, terwijl 11. De7 wordt beantwoord met 12. Th4x! Dh4x 13. Db7x 12. Lf4xg3 Dd8-b6 13. Db3-a3 Pg8-e7 14. Pc3- a4 Db6-d8 15. Pa4-c5 Dd8-b6 16. L(3-e5 (Deze zet lokt een zwakte op e6 uit.) 16. f7-f6 17. Le5-h2 Lg6-f7 (Vooral niet: 17. Pd7 18. Pe6 Kf7 19. Lc7 en damewinst.) 18. Lh2-d6 (Nu gaat 18. Pe6 niet, wegens 19. Pe6x Le6x 20. Le7x.) 18. Pf8-g6 19. Le2-d3 Pe7-c8 20. Ld6- g3 *7-a5 (Om onder omstandighe den met Db4+ de dames te rullen. Het is opmerkelijk tot welk een passiviteit zwart is gedoemd.) 21. 0-0 Pf6-e7 22. Tfl-el Ta8-a7 (Nadat b7 is gedekt, dreigt nu eindelijk Db4 en dameruil, maar het is voor wit erg makkelijk deze dreiging te pareren en dan blijkt Ta7 wel erg ongelukkig te staan. Het is overi gens bijzonder moeilijk een betere zet voor zwart aan te geven, want het voor de handliggende 22.0-0 verloor na 23. Pd7 een kwaliteit.) 23. Da3-c3 a5-a4 (Zwart is er wel erg aan toe: 23. Db4 24. Dc2 b6? 25. Pa6.) 24. Tal-bl Db6-d8? (Zwart verkeert in volstrekte tempod- wang op een bord vol stukken! Langzaam begint e4 te dreigen. Hopeloos, maar misschien toch hardnekkiger was: 24. Da5 25. Da5x Ta5x 26. Pb7x Ta7. De tekst zet heeft ook een eenvoudige weerlegging.) 25. Lg3-b8! A #A1A A A 1 - <7* rt 25. b7-b5 6Tegen kwaliteitsver lies is niets meer te doen: 25.Ta8 26. Pb7x Dd7 27. Pc5. of 26.Db6 27. Pd6+ Pd6x 28. Ld6x en zwart is er positioneel verschrikkelijk aan toe.) 26. Lb8xa7 Pc8xa7 27. b2-b3 a4xb3 (Op 27. a3 volgt 28. Del Da5 29. b4.) 28. a2xb3 0-0 29. Tbl-al Pe7-c8 30. Ld3-f5 Tf8-«8 31. Tal-a6 Dd8-c7 32. Tel-ml Te8-e7 33. Pe5-d3 Dc7-b7 34. Dc3-c5 Te7-«7 35. Pd3- b4 Lf7-e8 36. Lf5-e€* Le8-f7 37. Le€xc8-f Pa7xc8 38. Ta6xc6 en zwart het gaf op. V0 lijk sen) a I Het is moeilijk objectief over zoiets als deze match te schrijven, als Je er nu zo dicht bij betrokken bent als vriend, clubgenoot en la ten we zeggen hulpsecondant naast Clerc. En hoewel het nu ik deze rubriek schrijf nog niet naar wens gaat met Wiersma, kan ik het niet laten een optimistisch ge luid te laten horen. Ik wil niets afdoen aan de uitzon derlijke klasse, die de regerende wereldkampioen heeft, maar ik ben toch van mening, dat hij niet die genialiteit van Wiersma bezit. De uitdager heeft ten opzichte van Gantwarg speltechnisch gezien veel pluspunten, terwijl de Rus daarentegen misschien wel een betere fysieke conditie heeft en minder tn 'tijdnood verkeert. Dit laatste heeft Wiersma parten ge speeld. Vooral in de eerste drie partijen heeft hij punten laten zit ten. Ook in onderstaande partij miste hij op de 38e zet een unieke mogelijkheid. Maar gezien de lengte van de match ben ik ervan overtuigd, dat de betere speler en volgens mij is dat toch onze landgenoot, zal zegevieren. Ton Sij brands waarschuwt gere geld tegen een te groot optimisme en is daarbij van mening, dat de kwaliteiten van Anatoli Gantwarg *flink worden onderschat door de meeste Nederlandse „kenners". Inderdaad is de Rus mijns inziens al jaren een van de beste drie ter wereld, maar daarom behoeven die niet precies even sterk te zijn natuurlijk. In de volgende (vierde) partij bewijst hij zijn uitzonderlij ke klasse door een IJzersterke ope ning te laten volgen door een sterk middenspel. Dat een fout op de 37e zet het geheel ontsierd is Jam mer, maar doet aan de prestatie op zich niets af. Wit: Wiersma Zwart: Gantwarg 1. 33-29 19-23 2. 35-30 13-19 3. 30-25 17-22 4. 38-33 11-17 5. 42-38 6-11 6. 48-42 9-13 7. 40-35 4-9 8. 45-40 22-28 9. 33x22 17x28. Gantwarg bedient zich hier van dezelfde opening als in 1972 Andreiko tegen Wiersma deed. maar samen met zijn secon dant Mischa Korenjewski heeft Gantwarg, waarschijnlijk naar aanleiding van de volgende ope ning. 1. 32-28 17-22 2. 28x17 11x22 3. 37-32 12-17 4. 41-37 6-11 5. 46-41 8-12 6. 34-29 19-23 7. 40-34 14-19 8. 45-40 10-14 9. 32-28 23x32 10. 37x28 16-21 11. 41-37 11-16 12. 38-32 3-9 13. 43-38 21-26 14. 29-23! 18x29 15. 34x23 20-24 16. 40-34 13-18 17. 34-30 18x29 18. 30-25 enz. de analogie geconstateerd en het idee overge bracht op de opening, zoals die hier op het bord wordt gebracht. Dat is interessant als men ook weet, dat de Rus vorig jaar okto ber in Arco, nadat hij van Van der Wal had gehoord, dat ik tegen Tsjegolew bovenstaande van plan was, mij er op verschillende ma nieren van heeft willen overtui gen. dat dat zijn kansen in gevaar zou kunnen brengen en dat het allemaal veel te gevaarlijk zou zijn. Toch aardig van die Van der Wal om Gantwarg op de hoogte te brengen van mijn zelfmoordplan nen, zodat deze maatschappelijk werker zou kunnen Ingrijpen. Ach teraf bleek alle moeite in eerste instantie vergeefs, omdat Tsjego lew toen vervolgde met 1. 32-28 18- 23. maar nu blijkt de aap alsnog uit mouw te voorschijn te kruipen. 10. 31-27 11-17 11. 38-33 17-21 12. 33 x 22 20-24 13. 29 x 20 15 x 24 14. 34-30 21-26 15. 42-38 10-15 16. 50-45 5-10 Nu dit wordt gespeeld denkt Wiersma genoeg compensatie te hebben na de volgende actie. 17. 36-31 16-21 18. 27 x 16 18 x 36 19. 39-33 12-18 20. 44-39 8-12. Een cru ciaal moment, want het is moeilijk te zien hoe wit verder moet. Na tuurlijk moet wit de combinaties naar zijn hand proberen te zetten in de vorm van dammetjes naar veld vijf, want alleen daar ligt zwarts zwakte, maar in het ver volg zal duidelijk worden, dat Gantwarg alles voortreffelijk weet te pareren. 21. 32-28! 23x32 22. 37x28 26-31. Profiteert ten volle van de witte zwakte in het open veld 42. 23. 39-34 (brengt de dam 28-22. 25- 20 en 38-32 in het spel) 12-17 24. 43- 39. Brengt nu weer dammetjes en de actie 25-20, 28-23 in het spel. maar na zwarts volgende zet blijkt alles van generlei waarde te zijn. 24 3-8! De actie 25-20 en 28-23 faalt door de meerslag 33 *11 waarna 9-14x23 volgt met zeer goed spel voor zwart en de dam metjes zijn geen dammetjes meer doordat moet worden doorgesla gen naar veld 12. Met zijn volgen de zet moet onze landgenoot dan ook zijn ongelijk bekennen. 25. 28-23 18 x 29 26. 34 x 23 19 x 28 27. 33x11 1-6 28. 30x19 6x17 29. 46-34 14x23 30. 39-33 10-14 31. 34- 30 13-19 32. 30-24 (het is de vraag of hier 49-44 niet sterker is). 19x30 33. 25 x 34 14-19 34. 49-44 9-14 35. 44-40 14-20. Zwart speelt fel op winst, want hij verhindert het ni vellerende 34-29x29 door 19-24 en de halve hakstelling in combinatie met wits zwakte aan de andere kant is dodelijk. 36. 34-30 20-24 37. 40-34. Wit ver hindert nu 7-12 of 8-13 door 41-37 en 33-29 en deze dreiging zal ver moedelijk de oorzaak zijn van de nu gemaakte fout, die men ge- M K H II 1) 3 B i S e 8 d I m d e i m a s m a 9 voeglljk een blunder mag noemen. 37 17-22? Wit kan nu op slag winnen door 47-42 en 33-29x36 enz maar Wiersma mist deze mo gelijkheid. 38. 38-32 31-37 39. 32-27 22x31 40. 41 x 32 8-13 41. 33-28 13-18 42. 30-25 2-8 43. 25-20. Beter ware hier 45-40 geweest, waarna zwart een lastig tempo zou hebben moeten meene men. Na de tekstzet forceert Gant warg met een schitterend dubbel- offer een doorbraak naar dam en hij behandelt daarna de overblij vende positie feilloos, zodat hij de eerste overwinning in de match op zijn naam kon schrijven. 43 31-37 44. 20x29 36-31 45. 47x36 37-42 46. 35-30 42-47 47. 16- 11 47 x 35 48. 11 x 22 35-49 49. 32-27 23 x 21 50. 34-30 21-27 51. 22 x 31 49- 21 52. 30-25 21-16 53. 45-40 16-7 54. 40-35 7-16 55. 35-30 19-23 56. 31-26 16-43 57. 30-24 43-39 58. 26-21 39-50. Een partij, die voor de komende weken nog veel moois belooft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 21