1 IKON is niet bang voor impopulariteit Wapenhandel op Rhodesië onthuld Mineraalwater in warm Diligentia Haitink dirigeert jonge Tsjaikowski VARA-documentaire „Er is niets veranderd' nieuw van Het Spectrum nu bij de boekhandel Dr. Marijke van den Brandhof Een vroege Vermeer uit 1937 Een vroegeVermeer uit 1937 34,50 .VRIJDAG 12 OKTOBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET Dit ia de negende aflevering in een serie profielen van de omroepen met het oog op het winterseizoen. Eerder versche nen artikelen over EO, AVRO, TROS, NCRV, KRO. VPRO. Veronica en VARA. HILVERSUM In de wereld van radio en tv neemt de IKON een vreemde plaats ln. Als zendgemachtigde namens de kerken heelt de Interkerkelijke Omroep Nederland geen leden, en derhalve geen last van de terreur der luister- en kijkcijfers. Toch maakt de IKON zich er niet gemakkelijk vanaf. Integendeel. De kinderprogramma's hebben een ..volwassen" niveau, de praatpro gramma s zijn vaak origineel en de actualiteitenrubriek Kenmerk heeft een opvallend eigen gezicht. De IKON ls ..ln" bij links en onder vindt fikse kritiek van een deel van de achterban. Waar staat de IKON nu precies en wat kunnen we ln de toekomst nog verwachten. Ds Wim Koole. directeur tv en eindredac teur van Kenmerk legt uit hoe poli tiek de IKON ls Waarom gebruiken jullie de laatste tijd zo vaak de gedramatiseerde documentaire als verpakking voor probleemstellingen? „Sommige onderwerpen laten zich moeilijk behandelen ln de traditio nele documentaire. In „Hoera een homo?" bijvoorbeeld hebben we een overzicht gegeven van het hele veld christelijke reacties op homofi lie. Sommige daarvan waren bijzon der laatdunkend. Wat die homofiele onderwijzer ln die serie moet door maken. kun Je moeilijk Iemand vra gen om het ln een gewone documen taire nog eens op nieuw te beleven. Het Idee voor „hoera een homo?" Is ontstaan door een gesprek met een homofiel paar ln de „Geloof, Hoop en Liefde 8how". We hebben op die uitzending hele felle reacties gekre gen. Zo van: het ls toch niet nor maal om te doen alsof verliefdheid tussen homofielen hetzelfde ls als verliefdheid tussen heteroflelen. Een aantal mensen kon het niet verkroppen dat Wim Neyman ze niet apart „zette" Toen hebben we besloten dit onderwerp nog eens. met alle nuances die ln de corres pondentie naar voren kwamen, aan te snijden en zo ls „Hoera een homo tot stand gekomen" Hoera een homo, de G, H en L Show, de Geld en Geluk Show, een serie over bewust ongehuwde moe ders en programma's over vrou wenmishandeling. Baanbrekende prodakties die de meeste omroepen niet durven uitxenden. „We hebben niet de pretentie baan brekend te werk te gaan. Maar we zijn niet bang onderwerpen aan te roeren die ons eventueel Impopulair maken. Los nog van de onderwer pen. vind lk dat wij een positie hebben die verplicht zonodig Impo pulair te zijn. Er zijn dingen die wij moeten laten zien of de mensen dat nu leuk vinden of niet. Het ls overi gens niet ónze taak moraliserend op te treden. De IKON tracht de din gen zo zuiver en open mogelijk be spreekbaar te maken. Maar de vraag blijft voor velen: moet de IKON niet duidelijk ageren door exact te zeggen hoe het anders moet? Nee, zeggen wij dan, laten wij er nu blijk van geven dat er binnen de kerk ruimte is om allerlei visies aan te horen. De kerk heeft met uitspraken zo al lang voorop gelo pen. nu mag er wel eens sprake fijn van nuance. WIJ willen niet per se paternalistisch over komen, de IKON moet standpunten ter over weging aanreiken. WIJ geven na tuurlijk wel de volgens ons. Juiste richting aan waarin gedacht moet worden. De betrokkenheid, de keu- se van onze programma s. moeten voor zich spreken, zeg maar de men taliteit die wij voorstaan." „Het ls ons van kerkelijke zijde wel eens nagedragen dat we onwil toon den en te veel een afwijkende me ning naar voren brachten. Dat ls niet zo. Ook onder gelovigen be staat er een groot scala van opinies, dat ls de realiteit. In Kenmerk nemen jullie toch dui delijk stelling. Politieke voorkeur wordt niet onder stoelen of banken1 gestoken. Het IKON-standpont ten aanzien van xuidelijk Afrika laat geen twijfel bestaan, de serie over -Israël en de Midden-Oosten poli tiek die nu aan de gang is trouwens ook niet. We richten ons ook tot de mensen die onze keuze niet delen. Als Je het recente Israël-programma als voor beeld neemt, dan zie Je dat we alle partijen aan het woord laten, dus zowel de OoesJ Enoemim Beweging die IJvert voor expansie, de Arabie ren die het slachtoffer zijn van die expansiedrift en ook de Vrede Nu Beweging. Het zal duidelijk zijn dat onze voorkeur uitgaat naar de Vre de Nu Beweging. WIJ willen niet manipuleren, maar we willen wel laten zien wat IKON ervan denkt." Die houding levert kritiek op. Het liep selfs op een rel nit toen Jullie de mensen vroegen genuanceerder over terrorisme na te denken. Inderdaad. Toen wij over het drama bij de Olympische Spelen ln Mün- chen (1972) alleen maar zeiden dat wij ln Europa uit moesten kijken onze verontwaardiging zo fel naar voren te brengen was het hek van de dam. Wat daar met die Israëli sche sportlieden was gebeurd door Palestijnse terroristen hangt samen met een Europees probleem waar van de oplossing op hun grondge bied wordt gezocht. WIJ zelden dat dat minstens iets was om ln gedach ten te houden, dat we dat Europa niet moeten vergeten. Nou zo'n opstelling valt dan blijk baar heel slecht. Dat is betreurens waardig. Nederland ls ln dit opzicht allesbehalve zuiver. Tracht een deel van de achterban de IKON nog altijd In het „gareel" te krijgen? „Dat valt wel mee. Een Jaar of vier. vijf geleden was het comité Beleids ombuiging IKON nog actief. Dat reageerde heel fel op ons. ook ln synodes. Ik heb het Idee dat er langzamerhand een kentering ten goede ls ontstaan. Niet dat dit soort kritiek helemaal niet meer naar vo ren komt. maar veel minder fre quent dan voorheen. Tussen zeg maar de opdrachtgevers en de IKON ls gelukkig meer begrip ont staan. Kijk. van de meest militante groeperingen krijgen we geen kri tiek meer Die kijken eenvoudigweg niet meer naar IKON-program- raa's." Hoe komt bet dat mensen sich to snel geschokt voelen? „Ik denk dat bepaalde program ma's hun gevoel voor traditie, voor zekerheden die ze nog koesteren aantasten Die zekerheden staan dan meestal al op de tocht en van de kerk verwachten ze dat die hen sterkt De IKON ls een manifestatie van de kerk die hen eerder onzeker der maakt dan zeker. Dat komt niet voort uit onwil, maar de antwoor den op problemen liggen nu een maal niet pasklaar. WIJ kunnen bij de kijkers de twijfels niet weg nemen." De EO denkt die zekerheden wel te kunnen geven. „De EO is natuurlijk maar een sec tor van het geheel. Er zijn een hele boel christenen die zich niet alleen niet aangesproken voelen door de EO. maar zich in hun geloofsover tuiging aangetast voelen. Wat de EO aanbiedt ls wat Inhoud betreft, natuurlijk maar een fragment van het leven. Ze laten een heleboel Zij willen een gat ln de markt len dat de NCRV een beetje en de IKON geheel laat vallen. Wat de EO uitdraagt ls een zeer beperkte en eenzijdige visie op het geloof. weg. vullei De EO durft nooit stelling te ne men. ze kiezen voor bestaande machtsverhoudingen. En daar is geen moed voor nodig. Daarbij staat de wijze waarop de leiding commercie bedrijft met het geloof me tegen. Lees de EO-bladen er maar op na. kijk naar de adverten ties." Het gaat er ons niet om twijfel ln het algemeen te stichten, maar wel twijfel te brengen bij zekerhe den waar anderen onder moeten lijden: twijfel aan onze rijkdom, aan onze politieke verhoudingen, twijfel aan onze geloofszekerheden waarin ongelovigen of anders gelovigen worden verketterd, ook de christe lijke zekerheden die Joden, zwarten en vrouwen als tweederangs men sen beschouwen. Maar het is nooit onze bedoeling de mensen tot wan hoop te brengen. Er wordt de IKON ook verweten te weinig clubnieuws te melden. Ra dio en televisie zijn geen club- nieuws-organen, ze zijn er Juist om het kerknieuws naar niet-cluble- den te brengen. Het zijn ook veel te kostbare media voor clubnieuws. Moet de IKON niet uitkijken niet te eenzijdig te worden? Een soort linkse EO? „Als je met links bedoelt dat wij ln onze hartstocht voor zaken, ver bondenheid en solidariteit met on derdrukte groepen wel eens eenzij dig onze mening geven, ja dan is dat zo. De IKON zal altijd vanuit een zekere bewogenheid blijven strij den tegen de terreur van het groot kapitaal of het leger ln landen als El Salvador. Nicaragua. Oeganda, zui delijk Afrika en noem maar op." Als de IKON het opneemt voor de onderdrukten, dan set de IKON zich ook automatisch af tegen de onderdrukker, vaak het kapitaal. Daarmee staat de IKON in een duidelijke politieke hoek. „Ja, daar heb lk geen enkel pro bleem mee. Met Iedere keuze ls poli tiek gemoeid. Politiek klinkt vaak als vuile handen maken, en ln feite is dat ook zo. Je kunt Inderdaad niet kiezen zonder vuile handen te maken. Wij kunnen niet onschuldig, onkwetsbaar een keuze doen, dat U onmogelijk." Wie kijken er naar de IKON-pro- gramma's? „Naar de praatprogramma's wordt gekeken door het grote publiek, de kijkcijfers hebben dat uitgewezen. De O. H. en L 8how en de Oeld en Wim Koole Geluk Show hebben heel veel kij kers getrokken. Onze gezinspro gramma's vroeg op de avond trek ken maar een klein publiek en aan de zondagmiddag hebben we hele maal niets meer sinds we tegenover de sport staan, dan is de kijkdicht heid echt nul. De woensdagavond gaat de laatste jaren ook slechter. Dat heeft twee redenen. Om met de IKON zelf te beginnen: we moeten die gezinsprogramma's gaan ver nieuwen, ze worden veel te vaak voorspelbaar. Vanaf oktober 1973 zijn we op de vroege woensdag avond bezig met gezinsprogram ma's en de produkten gaan, logi scherwijs na al die tijd, te veel op elkaar lijken. De aandacht van het publiek ls aanzienlijk teruggelopen en dan kom lk op de andere reden van die achteruitgang: het algeme ne verval om ons heen oefent ook invloed uit op onze omstandighe den. De toename van sensatie en geweld ln Jongerenprogramma's neemt hand over hand toe. Nage noeg alle omroepen brengen tussen zeven en acht uur misdaad-series en daarbij vallen wij voor velen ln het niet. Elke omroep heeft bij wijze van spreken zijn eigen hitparades en zeker zijn eigen misdaadseries. De vertrossing ls voltooid." Wat kunnen Jullie doen? „We gaan het dichter bij huls zoe ken. Zeker wanneer de kijker door de komst van satellieten kan kiezen uit pak-weg dertig netten, zal er een behoefte ontstaan aan program ma's over de leefsituatie om de mensen heen. Lekker dicht bij huis. Dat ls voor ons de enige manier het hoofd boven water te houden. Door dat waanzinnig grote aanbod dat er straks zal zijn is het voor de IKON niet haalbaar meer om buitenland se produkten te kopen. Die pro gramma's zouden ln de concurren tiestrijd ook ten onder gaan. Dat toto Erwin Verbeljro gaat ook voor de andere omroepen gelden. Ik ben ervan overtuigend dat de Nederlandse televisie regio nale televisie gaat worden. Dat be tekent niet dat wij onze aandacht niet meer zullen richten op de derde wereld, maar wel meer vertaald naar de situatie toe van de mensen ln Nederland. Het zal meer gaan over tot welke besluiten de derde wereldproblematiek in Nederland moeten leiden." Hoe denken Jullie aan het geld te komen. Eigen produkties zijn veel duurder dan aangekochte pro gramma's. „Net als de andere omroepen krij gen wij een bijdrage uit de luister en kijkgelden-pot, alleen twintig procent minder dan de omroepen met leden, omdat wij geen alge meen programma hoeven te maken. In feite doen wij dat natuurlijk wel. maar goed. We hebben helaas geen eigen middelen. Daarom maken we vaak coproduktles met buitenland se omroepen. Een aantal van onze programma's ls verkocht aan het buitenland en dat levert dan ook weer wat op. Verder krijgen we soms financiële steun van instellin gen. zoals voorlichtingsdiensten, ontwikkelingssamenwerking, de Nationale Commissie Ontwikke lingssamenwerking. En dan zijn er produkten die op scholen en Institu ten gebruikt worden als lesmate riaal." „Wij zijn echt hard op zoek naar geldschieters, maar alleen maar in de Ideële sector. Met de commercie kunnen wij natuurlijk nooit ln zee gaan. We worden er zo langzamer hand echt gehaald ln met weinig geld toch een goed programma te maken. Daarvoor zullen we zeker in de toekomst wel dichter bij huls moeten blijven, regionale tv dus. Ik vind dat overigens helemaal niet jammer. Kijk maar om je heen. er valt nog genoeg te vertellen. Speciaal vandaag Cassata. Eerste aflevering van een comedy serie geschre ven door Alexander Pola en Chiem van Houweninge. ln de hoofdrollen Ton van Duinho ven, Ina van Faassen, Frits Lamb reehU en Marina de Graaf. Ned. I M.19 unr De Grens. Filmklucht van Bobby Eerhart naar een ver haal van Harry Mnlisch. In de heefdral Rijk de Ooeyer Ned I tlü nnr Randy Neerman, met het Rotterdams Pbilharmonlsch Orkest. Het eerste deel van een optreden van de Amerikaanse ianger pianist Randy New man tijdens de Casanova- beurs in bet Ahoy-Sportpaleis Ned I 22.23 nnr Hier en Nn gaat in op de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer van de afge- Ned 2 22.20 nnr Van een onzer redacteuren HILVERSUM In Zimbabwe-Rhodeslë wordt een hevige oorlog uitgevochten tussen het leger van de regering Muzore- wa en de guerrillastrijders van het Patriottisch Front. On danks een strenge boycot en een verbod op wapenhandel met het regime ln Salisbury komt Rhodesië toch aan zijn vaak uitstekende wapens. De VARA zendt vanavond een boelende documentaire uit over de slinkse wapenhandel op Rhodesië ItallMnae vliegtuigen. Inaeusche he- licopters worden in Rhodesië ge bruikt om de guerrillastrijders te be vechten. Napalm wordt met Franse Cessna's uitgeworpen. Een BBC-ver- slaggever heeft met volhardendheid de sporen van de verboden wapen handel gevolgd. Het beklimmen van boten die wapens hebben vervoerd, het aanbellen en binnentreden in duistere kantoortjes had hij er voor over om deze onthullende documen taire tot stand te brengen. Het resultaat ls er dan ook naar een detectlve-achtig verslag van de om wegen die de wapens voor Rhodesië maken Ons buurland België speelt een belangrijke rol. Italiaanse Slal- Marchettl vliegtuigjes worden naar een Belgisch vliegveld bij Charleroi gevlogen, daar gedemonteerd en ver volgens ln containers naar Antwer pen vervoerd. Hier ligt een vracht boot klaar om de burgervliegtuig jes" ln onderdelen naar de Zuidafri- kaarvse haven Durban te vervoeren. De Zuidafrikanen zorgen voor verder transport naar de plaats van bestem ming. Rhodesië. Monteurs staan daar klaar om de vliegtuigjes weer ln el kaar te zetten en onherkenbaar ge verfd af te leveren als uiterst wendba re gevechtsvliegtuigen. Met Ameri kaanse helicopters die ln Israël zijn gebruikt, gebeurt ongeveer hetzelfde. In onderdelen gaan deze vanuit Haifa via omwegen per ..sinaasappelboot" naar Rhodesië Sommige mensen die betrokken zijn bij de verboden handel willen wel praten, maar als het onderwerp te precair wordt ls het meestal „geen commentaar Anderen gaan drasti scher te werk en gooien de deur dicht voor de verblufte BBC-verslaggever Steve Welsman Wat uit de film blijkt is dat het door breken van het wapenembargo tegen Rhodesië eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. De westerse handel biedt enorm veel mogelijkheden om zaken aan te pakken die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Geen enkel door de Verenigde Naties uitgeroepen em bargo ls daar tegen op gewassen. Re geringen houden multi-nationals de hand boven het hoofd en laten ooglui kend toe dat toch gehandeld wordt met het regime in Salisbury. De ln 1996 uitgeroepen sancties hebben door het beleid van deze regeringen en de onbeschaamdheid van de mul tinationals niet hun bedoelde effect gehad. De Rhodesische economie heeft al die jaren het hoofd boven water kunnen houden, de oorlog kon doorgaan en eiste zijn vele duizenden slachtoffers. Ook Nederland speelt bij de handel op Rhodesië een niet geheel vlekkelo ze rol. In de documentaire van van avond komt dat niet geheel uit de verf. Alleen een ex-directeur van de Groningse tabakfirma Nlemeyer blijkt tot zijn oren betrokken ln de wapenhandel. HIJ woont ln een pracht villa nabij Antwerpen en wordt blijkbaar nauwelijks gestoord ln zijn malafide praktijken. Het em bargo heeft in feite niets veranderd. door Adr. Hager DEN HAAG In Diligentia, woensdagavond broeierig wanj en volgepakt tot en met het podium, concerteerden meerde ,i leden van het Residentie Orkest in het eerste abonnement concert van de kamermuziekserie. Wat betreft het aani j aangevraagde plaatsen had Diligentia tweemaal zo grot pi kunnen zijn, doch de besloten en huiselijke sfeer zou di verloren gaan. Er bleek wat samenstelling van en sembles betreft weer van alles moge lijk en dat is de charme van deze concerten. Tussen de ontzagwekken de compositorische erfenis van Tele- mann bevindt zich ook de „scherzi melodlchl", gebundeld onder de titel „Pyrmonter Kurwoche". Een muzi kaal weekje ln de badplaats Pyrmont „zur Unterhaltung der Jenigen, die das Mineralwasser ln Pyrmont trin- ken". Toepasselijk koos men de mu ziek voor de woensdag, een zevental vlot geschreven werkjes zoals Tele- mann ze bij wijze van spreken aan de lopende band maakte. Ik weet niet of de uitvoerende heren De Jong, Ger ritsen, Mertens en Ogg weieens in zo'n Kurwoche waren. Zij hadden dan de sfeer kunnen proeven van de aldaar heersende gezapigheid en rust ln plaats van het gejaag en het ge ploeter in het 20ste-eeuwse Den Haag. een onrust die doorklonk in hun weergave. Mozart droeg zijn kwartet KV. 370 op aan Friedrich Ramm, een eminente hoboïst. Zou hij het werk tweehon derd jaar later geschreven hebben, wel, het zou dan opgedragen kunnen zijn aan Alle Groen, hoboïste van grote klasse. Zij combineert een feil loze techniek met een prachtige toon en een welsprekende muzikaliteit. Haar hierboven reeds genoemde col lega's wisten zich door haar spel ïnsplreerd. Muziek voor de hulskamer schreef ft tl Jonge Beethoven met zijn trio in p voor plano, klarinet en cello, typlscfc „Unterhaltungsmuziek". Het wat™ verleent zijn populariteit aan een at lodietje uit een opera van Joseji V Weigl. door Beethoven negenmaal n varieerd. Jan Sprij, Aart Rozeboq en Piet Veenstra gaven een gaal algjr werkte vertolking. Een extra pluis voor Veenstra, die sedert hij opgen» i»e men ls in de directie van het RO, nij meer als uitvoerend musicus acüj bezig ls. Ten slotte een uitvoerige hulde Peter van Anrooy. honderd Jaar gelf den geboren en 25 jaar geleden ovei leden. HIJ was de man aan wie hft Residentie Orkest veel te danki heeft en dit muzikale standbeeld, de uitvoering van zijn „Quintet", werd zeer terecht voor hem opgetroè ken. Om een ieder duidelijk te at ken, dat hij meer geschreven 1 dan de „Plet Hein"-rapsodie. gavi Elizabeth van Malde, Hildegund La» gelaar. Erdogan Kürkcü, Clal Huydts en Piet Veenstra een boeie#[n de interpretatie van dit langademii fi laat-romantische werk geschrevi a; door de jeugdige Van Anrooy. door Jac. Kort AMSTERDAM Een kwart eeuw geleden kon het no 1 gebeuren, dat een conservatoriumleerling op zijn eindexame de vraag: „Hoeveel symfonieën heeft Tsjaikowsky gecomjx J neerd?" Beantwoordde met: „Drie: de 4e, de 5e en de 6e."* Zo volslagen onbekend waren de eer- ooiconcert van Mendelssohn, ste drie symfonieën van deze compo- en in de Finale zelfs virtuoos met h nist. Daarin begint nu enige verande- zeer rustig en mooi gestreken andai ring te komen, al is er van gelijkstel- te. De orkestbegeleiding miste u ilng nog steeds geen sprake, hetgeen pelheid en finesse, mogelijk door e el ook bleek uit het feit dat Bernard tekort aan tijd van voorbereiding, ef Haitink de uit 1868 daterende Eerste Symfonie van Tsjaikowsky op het programma had geplaatst voor het "npn Unnoi VsnrlOOI abonnementsconcert, dat wij woens- JLJKzil liadg V dllUad. dag en donderdag met het Concertge- 1ra bouworkest ln de Grote Zaal gaf De eGIl KeeF DÖF WGG 0 componist was nog slechts 25 jaar oud, toen hij deze symfonie schreef, maar des te opmerkelijker is de onaf hankelijkheid van de overheersende stijlen in de toenmalige Europese muziek, waarmee Tsjaikowsky te werk ging en bewonderenswaardig is de trefzekerheid, die de jeugdige meester onder andere op het gebied van de instrumentatie bleek te bezit-- ten. Het is geen sombere of patheti sche Tsjaikowsky, zoals die van zijn latere werken, maar daar is deze niet minder om. Bernard Haitink gaf er met zijn or kest een geïnspireerde vertolking van, die het werk alle recht deed wedervaren. Het concert was begonnen met „Ri- cercare" (1949) van de nestor der Ne derlandse componisten, Hendrik An- driessen, een rijp en boeiend stuk, rijk aan thematisch materiaal, dat voortreffelijk is toegepast. Bondig en fraai van bouw en met gebruikma king van een geschakeerd orkest- palet. Arturo Benedetto Michelangeli. die had zullen optreden als solist in het Vijfde Pianoconcert van Beethoven, was door ziekte verhinderd zulks te doen. In zijn plaats speelde onze jonge landgenoot Jaap van Zweden het Vi- HÏLVER8UM De proj ding van de NOS heeft gisteren ten de televisierubriek „Den Ha<| Vandaag" tijdelijk slechts eenaail per week uit te zenden. Het zendsek- ma gaat volgende week donderdag en duurt tot en met 20 december. K Het tijdelijk terugbrengen van detrr- quentie is het gevolg van het verta van de medewerkers Fred Verbak (per 1 oktober) en Ton Planken (per j november). In de periode half okt# y ber/half november wordt de rubriel wekelijks op de donderdagavond (ill gezonden. 0 )E Het programma wordt iets langer normaal: 25 minuten. De presenta^id blijft gedurende die periode In h den van Ton Planken. Fred Verba zal Incidenteel zijn medewerking a het programma verlenen. De NOS hoopt per 1 februari niemère medewerkers voor Den Haag Va daag te kunnen aantrekken. In geval verschijnt de rubriek weer laiuil gerbuikelijke frequentie scherm, aldus de NOS. op b me ADVERTENTIE ADVERTENTIE Na afloop van de documentaire zal Sami F al tas van de Anti-Apartheids beweging verband leggen tussen de film en de rol van Philips bij het doorbreken van het wapenembargo. De documentaire „Er is niets veran derd" of hoe Rhodesië het wapenem bargo doorbrak is vanavond te zien van 20.40 uur tot 21.30 uur op Neder land I Cameretten-festival DELFT Het Camerettenfestlval, dat in de loop der jaren al menige amateur-cabaretgroep op weg heeft geholpen naar een professioneel be staan. telt dit Jaar veertien deelne mende groepen, gekozen uit dertig aanmeldingen. De voorronden zijn op vrijdag 26 en zaterdag 27 oktober tegelijkertijd in het Waagtheater en de Koornbeurs in Delft, beginnend om acht uur Zaterdagavond om mid dernacht verwacht men de Jury-uit slag. Daaruit komen de zes groepen voort, die op vrijdag 2 en zaterdag 3 november ln de aula van de TH van Delft in de finale uitkomen. Belde avonden beginnen om half acht. Ari;lcr>n»Kk?! vmiknii Hl wrkni iuid- hihkr urw/vr Ikmv-in \k\j!ynv Marijke van den llrandhof De persoon en de werken vi het fenomeen Van Meegen vormen het intrigerende onderwerp van dit boek. dat zich laat lezen als een fasci nerende roman. In de kern' is het echter een gedegen, breed gedocumenteerde en diepgaande studie, die oorspronkelijk als proef schrift is verschenen. Gebonden, 168 blz., 141 illustraties, ook in kleur. Prijs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4