Waar de vrijzinnigen de wacht bij betrekken
Bisschop Tutu onder druk
!F
Geen beslissing in abortusdebat
Personalia
3.25
Trouw
Uitlatingen over kolenboycot intrekken
Conferenties
Religieuzen bezorgd
over synode
van bisschoppen
Fries catechetisch centrum van start
Australische
presbyterianen
uit wereldraad
Kwart miljoen voor
Lutherbijbel
Delegatie raad van
kerken naar
Midden-Oosten
VANDAAG
VOORBIJGANG
VRIJDAG 12 OKTOBER 1979
door A. J Klei andermans vrijzinnigheid, maar worden. Kijk. dat is nog eens ander leed dan Woordst
vandaag zou ik hen willen toeroepen Lu weinig eten of verkeerde structuren! voorgaai
handen al van de vrijzinnigen* Tegen deze achtergrond vormt het M J\ Wi Hendrikje tobt wat al en Herman met hen
TROUW/KWARTET
Nog vóór de herfstvakantie in 't land
u. verschijnen de eerste
kerstnummers van de kerkelijke
bladen, welke trouwens als t goed is
altijd een heenwijzend karakter
dragen Op 't moment ligt „Kerst '79'
voor me. de kersteditie van „Kerk en
Wereld", lijfblad der vrijzinnige
hervormden. Nu. om het maar
meteen te zeggen: je kunt het niet
met droge ogen lezen.
Br rijn mensen die wat tégen
vrijzinnigen hebben en die opgelucht
verklaren dat de vrijzinnigheid op
haar retour is. Alle kans dat vandaag
op de gecombineerde vergadering
van de hervormde en de
gereformeerde synode dergelijke
geluiden ook vernomen worden. Heel
wat gereformeerden zijn benauwd
voor vrijzinnigheid, althans voor
andermans vrijzinnigheid, maar
vandaag zou ik hen willen toeroepen
handen af van de vrijzinnigen
O ja. ik weet wel dat vrijzinnigen
zondaars zijn. net als wij allen,
nietwaar?, maar de lectuur van het
kerstnummer van „Kerk en Wereld"
heeft mij de zoals gezegd: niet
meer geheel droge ogen ervoor
geopend dat de vrijzinnigen de wacht
hebben betrokken bij een kostbaar
goed: de kerstromantiek.
Sinds jaar en dag probeert de
orthodoxie ons de gezellige
kerstgevoeligheid af te pakken en als
ons van die kant al eens een
kerstvertelling aangeboden wordt,
komt er nimmer sneeuw in voor. waar
je knerpend overheen loopt, maar
gaat het over zwartjes In de derde
wereld, waar 't nooit sneeuwt, en
waar geen sinaasappels maar nieuwe
structuren uitgedeeld moeten
Tegen deze achtergrond vormt het
kerstnummer van „Kerk en Wereld"
een ware verkwikking. Het is reeds
een genot naar de titel „Kerst '79" te
kijken. Deze is uitgevoerd in een
soort gothische letter, gelijk het
betaamt bij de herdenking van de
geboorte des Heren. En reeds op
pagina twee treffen wij een geheel
door hulsttakjes omgeven
kerstverhaal aan.
Dit verhaal gaat gelukkig niet over
een opstandig persoon, maar over een
verdrietige vrouw, Hendrikje
genaamd, die kerstboodschappen
gaat doen. Zij draagt daartoe geen
plastic tas bij zich, doch een mandje.
Een klein mandje, want zij en
Herman zijn maar met hun tweeën.
En helaas, er is geen vrede in hun
huisje, want Hendrikje en Herman
hebben ruzie gemaakt. Herman vond
het onnodig, dat Hendrikje
kerstversiering in hun eenvoudig
woonvertrek aanbracht.
Kijk. dat is nog eens ander leed dan
weinig eten of verkeerde structuren!
Hendrikje tobt wat af en Herman
natuurlijk ook. reken maar. Toch
komt het weer goed. dat voel je op je
klompen aan. Over klompen
gesproken. Herman draagt klompen
en dit is ook een uitnemende dracht
in een kerstverhaal. Het eindigt
ermee dat Hendrikje en Herman
volledig verzoend zitten rondom de
wieg bijna had ik geschreven: de
kribbe van buurvrouws baby, waar
ze op mogen passen. En hij, Herman,
knipoogt naar Hendrikje. Uit.
Er staat nóg een kerstverhaal in dit
kerstnummer. Dat moetik nog lezen.
Het gaat over een jongen wiens mond
vertrokken is tot een smal streepje,
dus dat belooft veel goeds. Kijk, nu
kunnen wij wel bekommerd
vaststellen dat de vrijzinnigen
verkeerd tegen de vleeswording des
Woords aankijken, maar na het
voorgaande zal duidelijk zijn. dat je
met hen tenminste kerstmis kunt
vieren!
Heleméil brandschoon zijn de
vrijzinnige hervormden nog niet.
want op de voorpagina van hun
kerstnummer, dus vlak bij de reeds
geroemde gotisch-achtige kop „Kerst
'79" vinden we een gedicht van Huub
Oosterhuis en heus. dat gaat niet. dat
is te modern. Staat er iets in over 't
kribje of over de herdertjes? Precies:
geen woord! En dat maakt de
redactie niet goed door er een
tekening van twee
kerstklokjes-met-dennegroen naast
te zetten. Volgend jaar beter
uitkijken, broeders! Doch afgezien
van dit schoonheidsfoutje bevelen
wij „Kerst '79" van „Kerk en Wereld"
graag aan in de aandacht van een
ieder die op kerst nog gaarne een
traantje wegpinkt.
ADVERTENTIE
door Hennie Serfontein
PRETORIA Bisschop Tutu moet zijn pleidooi voor een
kolenboycot tegen Zuid-Afrika volledig intrekken. Dat is de
eis die twee Zuidafrikaanse ministers bij de geestelijken op
tafel hebben gelegd.
Ofrieicel is er over het gesprek niets
bekend gemaakt, maar een betrouw
bare zegsman vertelde gisteravond
de gang van zaken. Als Tutu zich niet
distantieert, dan kan hij in ernstige
moeilijkheden komen, zo werd ge
zegd Een actie tegen de bisschop en
de raad van kerken behoort tot de
mogelijkheden, omdat het onwettig
is te pleiten voor een boycot.
Kerkelijke leiders komen maandag
bijeen om de taak te bespreken,
waaruit blijkt dat het dreigement van
de ministers Schlebusch en Koornhof
bijzonder ernstig wordt genomen De
Zuidafrikaanse raad van kerken is
echter niet van plan door de rege-
rtngsdruk overstag te gaan
Bisschop Tutu reageerde gisteren bij
zonder scherp op de aanval die minis
ter Le Orange op hem had gedaan
„Ik ben geschokt dat iemand die zo'n
verantwoordelijke positie bekleedt,
zulke onverantwoordelijke, onjuiste
en tendenUeuze uitlatingen kan
doen."
Tutu verdedigde nadrukkelijk alle
„propaganda-acUes" van de raad van
kerken, die Le Orange had gehekeld,
en het geven van financiële steun aan
poliUeke gevangenen. Hij zei verder
dat het recht van „gewetensbezwaar
erkend wordt in de meeste niet-totah
taire landen. Er zijn mensen die in
geweten niet kunnen meewerken aan
oorlog en het voorbereiden van
oorlog"
Tutu gaf toe „schuldig" te zijn aan de
„misdaad, van het veroordelen van
een verkeerd onderwijssysteem, en
het voorstellen van een beter sys
teem"
Nadat hij onlangs in Denemarken
had gesuggereerd Zuidafrikaanse ko
len te boycotten, moest bisschop
Tutu begin deze week op het matje
komen bij minister Schlebusch. Na
afloop werd slechts meegedeeld dat
een aantal zaken aan de orde was
gesteld en dat er verder geen verkla
ringen zouden worden afgelegd.
Aangenomen wordt dat niet alleen de
kolen-kwestie ls besproken, maar ook
het standpunt van de Raad van Ker
ken over burgerlijke ongehoorzaam
heid. zoals dat in juli op de conferen
tie van Hammans kraal werd ingeno
men. De kerken zeiden toen. dat som
mige wetten die nu onderdeel zijn
van het politieke systeem, volgens
hen strijdig zijn met Oods wil.
Aangezien christenen de plicht heb
ben geen politiek of actie te onder
steunen die schadelijk is voor ande
ren. voelden de kerken zich verplicht
zich zo veel mogelijk afzijdig te hou
den van samenwerking met de staat
op al die gebieden waar de wet Oods
gerechtigheid schendt
De Zuidafrikaanse Raad van Kerken
liet zich niet alleen uit over burgerlij
ke ongehoorzaamheid, maar steunde
ook gewetensbezwaren tegen de mili
taire dienst. De raad is een zeer in
vloedrijk lichaam, dat 22 aangesloten
kerken en bijna vijftien miljoen chris
tenen vertegenwoordigt.
De scherpe toon waarop minister Le
Grange van politie woensdag de ker
ken terecht wees. wijst er op dat de
regering maatregelen tegen de Zuid
afrikaanse Raad van Kerken over
weegt als deze volhardt in zijn aan
sporing tot burgerlijke ongehoor
zaamheid.
.Het onderwijssysteem voor de zwar
ten wordt afgewezen en een alterna
tief systeem tot integratie van de
scholen wordt aangemoedigd.
„Er worden campagnes op touw gezet
tegen de sloop van krottenwijken, die
vervolgens worden gerechtvaardigd
op christelijke gronden;
„Fondsen uit het buitenland worden
het land ln gebracht en besteed aan
een veelheid van verzetsbewe
gingen."
En vervolgens waarschuwde minister
Le Grange: „Op de recente Jaarverga
dering van de Zuidafrikaanse Raad
van Kerken werd in opruiende toe
spraken aangespoord tot burgerlijke
ongehoorzaamheid ten aanzien van
bepaalde wetten van het land. Dit
soort onverantwoordelijkheid en aan
moediging tot wetsovertreding ls on
aanvaardbaar. De Raad en enkele
van zijn individuele leden dienen hun
sympathie voor revolutionaire acties
in te tomen, anders zullen zij in de
toekomst mede de verantwoordelijk
heid te dragen hebben voor wetsover
tredingen waartoe zij hebben aan
gezet."
De eerste waarschuwing aan de raad
gaf Schlebusch op 9 augustus. Hij zei
toen dat mensen die de samenleving
in gevaar brengen door tot burgerlij
ke ongehoorzaamheid op te roepen,
bereid zouden moeten zijn de conse
quenties van hun roekeloze daden te
aanvaarden. „Ik vind het uiterst be
treurenswaardig dat die leiders het
noodzakelijk hebben geacht op zo'n
uitdagende wijze te spreken en te
beslissen, omdat een dergelijke hou
ding uiteindelijk slechts het volk kan
schaden, welks belangen zij zeggen
Juist te willen dienen."
In antwoord hierop verklaarde het
presidium van de Raad dat de Ker
ken niet op vervolging uit zijn, maar
dat zij zich evenmin door dreigemen
ten van de overheid zouden laten
afbrengen van het pad van gehoor
zaamheid aan God. Het presidium zei
het aanbod van Schlebusch tot een
dialoog te verwelkomen en deed een
beroep op de autoriteiten niet aan te
sturen op een confrontatie tussen
kerk en staat Zoals het er nu voor
staat lijkt alleen een wonder zo'n
confrontatie te kunnen voorkomen.
Illegaal
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoo'd'edacteur Jenze Tamminga
Directeur mg O Poslma
HOOFDKANTOOR
PoslDus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautsiraat 131 Amsterdam
Postgiro 66 00 00
Bark Ned C'«Ji*tt>an«
ReMenirgnt 23 00 \2 $74
REGIO ROTTEROAM'DORORECHT
Posters 948
3000 AX Rotterdam
010-115586 labonnwnantw
«EGO DEN HAAG LEIOEN
Postbus i0i
2501 CC Deo Haac
tet 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (radac*#)
lel 070-468864 (urtMu«*vJ voor
advertenties)
Parkstraat 27 Den mj*j
«EGO NOO«D OOST N£DE«LANO
lU'ts'u'ierv) administratieI
Postbus 3
8000 AA Z*o"e
tet 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwotie
Abonnement»pri|zen
Per maand 15,90
Per kwartaal 47.70
Per ba't jaar 95.40
Per (aar I 188 60
ad'essnn boveni
Opga*e lamweber<fittn 9-19 30 «art
maandag t m «rndag Op zondag van 18-
20 uur teiel 020 913456
Opgave m.n.-advert»rn>es 'e'
320-936868 oI scfw,ftefc|k aan Mm.-Adv
a'dtkng postous 433
1000 AK AMSTERDAM
Adresw^zigngen u-tskjdend scbnfie"i«
aan onze Amsierdamse adesaen
In Potchefstroom zei Le Grange dat
sommige kerken en kerkelijke orga
nisaties blanken ertoe aanzetten zich
schuldig te voelen over de bestaande
maatschappelijke orde De zwarten
zouden tot het inzicht worden ge
bracht dat de huidige verhoudingen
onchristelijk en illegaal zijn. dat hun
de mensenrechten worden onthou
den. dat ze worden onderdrukt en
uitgebuit en dat er inbreuk wordt
gemaakt op hun menselijke waardi-
gehid.
Le Grange zei: „De volgende propa-
ganda-acties van sommige kerkge
nootschappen kunnen duidelijk wor
den onderkend:
„Gewetensbezwaren tegen de militai
re dienst worden onder de blanken
aangemoedigd;
„Een campagne tegen investeringen,
in Zuid-Afrika wordt voorzichtig ge
propageerd;
„De velllgheidswetgevlng en acties
om de veiligheid te bewaren worden
veroordeeld.
„Politieke gevangenen krijgen hulp
en politieke processen worden gefi
nancierd;
Het geloof van onxe vaderen, het
geloof van onxe kinderen? 3-4 no
vember. Emmaus Priorij. Maarssen
itel 03465-61878)
Vrouw xijn in 1979 persoonlijke
bewustwording. Lutherse vrouwen
dagen. 2-4 november. Hoekelum. Ede.
InL en aanm. tel. 055-213670
Niet (meer) gehuwden en de kerk,
27 oktober en 24 november. Toerus
tingscentrum. Leusden (tel.
033-43244)
Burgemeester Met ingang van 1
november ls benoemd tot burgemees
ter van Benschop en Polsbroek de
heer H C Schrtever (52). sinds 1972
gemeentesecretaris van Kerkwijk.
Hij is hervormd en lid van de SGP.
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gerefor
meerde synode heeft woens
dag een voorstel om een brief
aan de regering te schrijven
over de abortuswetgeving
verdaagd naar haar volgende
zitting eind november.
De synodeleden werden onverwacht
geconfronteerd met een voorstel om
in een brief aan regering en volksver
tegenwoordiging medeleven uit te
spreken en te laten weten dat er in de
kerken gebeden wordt voor regering
en parlement in deze zaak. Tevens
zou ln deze brief herinnerd moeten
worden aan de uitspraak van de syno
de in 1973. (Deze uitspraak kwam
zakelijk neer op steun aan het toen
malige CDA-wetsontwerp; red.). Om
een dergelijke brief was gevraagd
door enkele kerken in Overijssel.
Uit de korte discussie bleek wel dat
verschillende synodeleden er hele
maal niet voor voelen over deze zaak
als kerk aan de rergering te schrijven.
Ds D. van der Meulen uit Wassenaar
waarschuwdde dat de kerk op deze
manier het verwijt in de hand werkt
van schijnheiligheid. Laat de kerk
liever actief bezig zijn om de omstan
digheden te voorkomen waarin om
abortus gevraagd wordt. Dan merkt
de overheid zo wel hoe wij er over
denken, zei hij.
Andere synodeleden vonden het ver
keerd dat de synode nog bij voorbaat
vast zou houden aan haar standpunt
uit 1973. Alsof er sindsdien niet heel
veel gebeurd is in de politiek.
Ouderling M. H. L. Westrate uit
Vlaardlngen zag het consequent. Met
deze brief zeggen wij in feite dat de
kerk met haar voorbede ingaat tegen
het regeringswetsontwerp De Ruiter-
Ginjaar. Maar als God dat gebed zou
verhoren, zouden we nog veel verder
van huis zijn, vond hij.
Omdat er dus beduidend meer haken
en ogen aan de brief vast bleken te
zitten dan het moderamen van de
synode had gedacht, werd het punt
weer even snel van de agenda afge
voerd, als het erop was geplaatst.
Toerusting
Woensdagavond was de toerusting
van de gemeenteleden aan de orde.
Dit werk kreeg alle steun van de
synode. Het bestaande werk wordt
voortgezet, terwijl de toerusting op
provinciaal en regionaal niveau de
Kardinaal als
een rode lap
BONN Mag een aartsbisschop aan
wezig zijn bij en zelfs beschermheer
zijn van een stierengevecht, zelfs als
de baten ten goede komen aan
Unicef?
Met deze prangende vraag heeft voor
zitter Orasmüller van de Westdultse
dierenbescherming zich gewend tot
paus Johannes Paulus II.
Kardinaal Bueno y Monreal van Se-
villa had onlangs bij zo'n feest in de
ereloge gezeten en dit had op de die
renbescherming als een rode lap ge
werkt. Volgens Grasmüller ls het voor
het eerst dat het Vatikaan zich met
deze netelige zaak inlaat. Hij ver
wacht van de paus een „beslissing
door wijsheid ingegeven."
TILBURG (ANP) - De Nederlandse
religieuzen (paters, broeders en zus
ters) hebben hun grote zorg uitge
sproken over de komende bijzondere
synode van de Nederlandse bisschop
pen te Rome. januari 1980. Zij betreu
ren dat nog geen synodeleden na
mens de religieuzen zijn aangeweeen
Hierdoor is hun de mogelijkheid ont
houden een eerste commentaar te
geven op het thema „de pastorale
arbeid van de kerk ln Nederland in de
huidige situatieDe zeven Neder
landse bisschoppen was wel gevraagd
vóór 10 oktober hun mening kenbaar
te maken.
De 30.000 religieuzen, verenigd in de
„Konferentie van Nederlandse religi
euzen hopen dat de twee synodele
den uit hun midden goed op de hoog
te zullen zijn met de wereld van de
religieuzen in Nederland en daardoor
op een ruimemate van vertrouwen
kunnen rekenen. Bekendheid met de
ontwikkelingen ln de Nederlandse ge
loofsgemeenschap na het tweede Va
ticaanse concilie is naar hun mening
vereist
Zij hopen overigens dat een religieuze
als deelneemster aan de synode zal
worden benoemd Verder zijn zij be
zorgd over het feit dat. naar het zich
laat aanzien, geen leken aan de bij
zondere synode zullen meedoen.
ADVERTENTIE
Tijdens de
KINDERBOEKEN
WEEK
3-13ohtober
toot slechts
(Daarna f690)
BUUW
BOEKHANDEL
MELBOURNE (ANP) De presbyte
riaanse kerk van Australië (PKA)
treedt uit de wereldraad van kerken
en uit de Australische raad van ker
ken. Hiertoe heeft de nationale syno
de met overgrote meerderheid beslo
ten De financiële steun van de we
reldraad uit het programma tot be
strijding van het racisme aan Afri
kaanse bevrijdingsbewegingen ligt
aan dit besluit ten grondslag
LEEUWARDEN In Leeuwarden is
een permanent catechetisch toerus
tingscentrum van de grond gekomen
voor de provincie Friesland. Het nieu
we centrum zal in de eerste plaats
materialen en hulpmiddelen ver
schaffen voor de catechese binnen en
buiten de scholen (van kleuterschool
AMSTERDAM Een deel van een
Lutherbijbel uit 1541 heeft op een
veiling van antiquariaat Van Gendt
in Amsterdam 250.000 gulden opge
bracht. Dit is een recordbedrag. Deze
bijbel verscheen destijds in drie de
len. De twee andere zijn niet in bezit
van Van Gendt. Het nu geveilde
exemplaar is mede zo bijzonder, om
dat Luther zelf en enige van zijn
medewerkers er opdrachten in ge
schreven hebben.
AMERSFOORT De raad van ker
ken in Nederland heeft besloten, een
officiële delegatie te zenden naar de
raad van kerken van het Midden-
Oosten. Gabriel Habib, de secretaris
van deze raad, had daartoe uitgeno
digd tijdens zijn bezoek aan Neder
land vorige maand. Doel van het be
zoek ls ln de eerste plaats een bemoe
diging van de christenen in dit ge
bied. Het moderamen van de Neder
landse raad van kerken zal zich nog
beraden over de samenstelling van de
delegatie en het tijdstip van het be
zoek. Ook bereidt de raad van kerken
een verklaring over de situatie in het
Midden-Oosten voor, die aan de le-
denkerken zal worden gestuurd ter
discussie in gemeenten en parochies.
Laten we de vrede bewaren, na
jaarsconferentie hervormde vrou
wendienst m.m.v dr H. Zunneberg.
30-31 oktober. Kerk en Wereld. Drie
bergen (tel 03438-2241).
Vrije gedachte?
De vorige week beluisterde ik voorj
radio een toespraak van de heer vis
voor de omroep De Vrije Gedacht*,
Uit zijn propaganda-toespraak
maakte ik op dat het niet zo goed
gaat met die organisatie. Wil hetnoj
wel eens gebeuren dat ik een
humanist met Instemming kan
aanhoren, dit keer was dat niet het
gevaL De heer Vis deed zijn uiterste
best om zijn hoorders van geloof en
kerk los te maken. Ik begreep: eenü
even moeilijk werk als ze eraan vast
te maken. Wat mij bijzonder
tegenviel was de volstrekt antieke
manier van bestrijding van de religj
Het procédé is al jaren bekend. Je
begint met een duidelijke zwart-wit
tekening. De kerk is een verzamelii
verouderde standpunten en van
mensen die die standpunten
aanhangen. Dat kan eigenlijk niet
meer. Wij zijn door de rede en door
gebruik te maken van ons gezond
verstand veel verder. De kerk houdt
je maar dom en onverantwoordelijk
Maar dat doen de vrijdenkers niet
luisterende vroeg ik me af hoe vriji
vrije gedachte eigenlijk wel is. Ik tj
er een aantal griezelig misvormde
beelden van christenen en
christendom in aan. En de horigheit
aan deze beelden (vergeef mij het
beeld) was zeker niet minder dan
van conservatieve christenen aan
formuleringen uit een ver verleden.
Over dogmatisme gesproken!
Blijkbaar heeft de heer Vis nooit
andere christenen ontmoet. Hij hi
ook nog nooit gelezen van de uiterst
verantwoordelijke stellingname va
mensen als Albert Schweitzer, Mai
Luther King, Don Helder Camarai
ds Beyers Naudé. Met zulke
ongenuanceerde verhalen uit de oi
doos is niemand gediend. De
vrijdenkers niet en ook de heer Vis
niet, aangenomen dat hij ze zelf
gelooft.
komende jaren meer de aandacht zal
krijgen.
De synode werd toegesproken door
de Zuidafrikaanse dominee E. J.
Mannlkkam, voorzitter van de syno
de van de reformed church in Africa,
een zogenaamde dochterkerk van de
Neder-duits-gereformeerdë kerk, die
wortelt in de gemeenschap van In
diërs in dat land. Hij deed dat nadat
synodevoorzitter ds A. C. Hofland
van de synode toestemming had ge
kregen om de relatie van correspon
dentie, die sinds 1975 met deze kerk
bestaat, met het tekenen van een
document te bekrachtigen. Ds Ma-
nikkam sprak er zijn blijdschap over
uit, dat hiermee getoond is hoe sterk
de verbondenheid is van zijn kerk
met de gereformeerde kerken en met
de Nederlandse hervormde kerk.
waarmee een vergelijkbare relatie
wordt onderhouden.
tot en met voortgezet onderwijs) en
verder cursussen en trainingen gaan
geven voor allen die iets met cateche
se te maken hebben.
Het wil een echt toerustingscentrum
worden, waar mensen terecht kunnen
om advies te krijgen en ideeën op te
doen. De man achter dit nieuwe cen
trum is de heer C. van den Berg,
medewerker aan het gemeenschappe
lijk centrum voor onderwijsbegelei
ding in Leeuwarden en speciaal be
last met het godsdienstonderwijs op
de scholen. Het centrum is alleen,
bedoeld voor Friesland. In de toe
komst zal wel contact gezocht wor
den met andere instanties, zoals de
hervormde raad voor de catechese in
Driebergen, zodat de ervaringen in
Friesland ook anderen van nut kun
nen zijn.
Ds J. A. van Nie
Op 86-jarige leeftijd is overleden ds J
A. van Nie te Utrecht. Van 1921 tot
zijn emeritaat in 1959 was hij achter
eenvolgens hervormd predikant te
Rijn8aterswoude. Moerkapelle, Zet
ten. Hoogeveen en 's-Graveland. In
de bezettingstijd speelde hij een be
langrijke rol in het verzet in Zuid-
Drenthe. Dat had tot gevolg, dat hij
ruim twee jaar. vanaf februari 1943
tot aan de bevrijding, moest onder
duiken. Ds Van Nie was enige tijd
synodelid. Ook schreef hij veel in
bladen als In de waagschaal, terwijl
hij het Barthbrevier vertaalde. Na
zijn emeritaat verleende hij nog ge-
ruimte tijd bijstand in het pastoraat
in Utrecht. De crematie heelt in stilte
plaatsgehad.
Prof. Schillebeeckx
De provinciaal der paters dominica
nen in Nederland, pater M. Vijver
berg. heeft de congregatie voor de
geloofsleer in Rome in een telegram
om informatie verzocht over de zaak-
Schillebeeckx. Pater Vijverberg laat
de Romeinse instantie weten, dat hij
officieel niets uit Rome heeft ge
hoord. maar dat de berichten over
een vooronderzoek tegen prof. Schil
lebeeckx hem grote zorgen baren. Pa
ter Vijverberg verzoekt de congrega
tie om als overste van pater Schille
beeckx te worden geïnformeerd.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zevenhuizen (ZH) (to<
P. L. de Jong, te Laar (WDld; evai -
lisch Reformierte Kirche); tot z
dingspredikant (Iglesia evange
presbiteriana del Peru in opdra er
van de geref. zendingsbond): J. E. m
Groot, laatstelijk predikant te N m
delharnis, wonende te Oegstgeest et
itl
Bedankt voor Wassenaar (pred. v it
buitengew. werkz.; geref. bond): L jk
Geluk te Zwolle. it)
Ml
Afscheid op 14 oktober van Spijk e)
Losdorp: G. Hoekstra ber. te 7 el
naard; van Zeist: E. Verwaal ber. e!
Oosterbeek.
Intrede te Ter Aar: E. S. Klein K
nenburg, voorheen vlootpredik
Wijnjeterp: A. N. Langhout uit Al
kerwoude; te Eemnes-Buitea' I
Posthouwer uit Ochten. J
Bevestigd te Laren (cl Hilver
pastoraat verpleeghuis De Schi
hof; part time voor bijzor
werkz.): mevr. E. Bakker kan<
Hoevelaken te Amsterdam (t.b.v. i
keraadscommissie Tenach en T
gelie): kand. W. van der Spek aldi
Ingeleid tot bijstand in het paste
te Wapserveen: mevr. H. Poel
Gunster, eervol ontheven predika
met de bevoegdheden van een ei
tus van Oudkerk.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Kapelle-Biez
ge: P. Niessen en mevr. L. H.
kandidaten aldaar; naar Goor; G.
ter Maat te Andel (NB).
Intrede te Den Dolder: A. G. Bi
kand. uit Kampen; te Groi
West; J. Bulthuis uit Bergum;
volde: A. Buys, kand. uit Kampend
Edam: H. J. Esser, kand. uit Heemi
de; te Urk: J. L. Posthumus ultT|''
zelerheide.
i. Ba
>ning j
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Vlaardlngen: H. V(
man te Sauwerd-Winsum.
Intrede te Hoogezand-Sappemeer: 'f
Heemskerk te Bussum.
CHR. GEREF. KERKEN
Intrede op 19 oktober te WildervaE.
Veendam: M. W. Vrijhof uit
doorn. L|
BAPT. GEMEENTEN j
Afscheid van Apeldoorn: P. v.d. Wjji
ber. te Groningen-Zuid.
Ds. E. Verhoef
De gereformeerde predikant
Maartensdijk, ds E. Verhoef, is aal
Vrije Universiteit te Amsterdanfe
promoveerd tot doctor in de the k
gie bij prof. dr T. Baarda. Zijn pi
schrift, getiteld „Er staat gesc
ven gaat over de manier, waaj
Paulus in zijn brief aan de Oalf
uit het oude testament citeert.J1
conclusie is. dat Paulus zijn e|L|
uitleg geeft van teksten van hetdP
testament, een uitleg die vaak
schilt van de bedoeling van dei
testamentische auteur. Ook
Paulus zich aan bij exegetisch!
bruiken van zijn tijd, vooral bi]
van de rabbijnen, zodat hij somr"
wonderlijke uitleggingen komt.l
in Galaten 3 vers 16 en 4 vers 24.
Paulus toch tot andere conclu
komt dan de rabbijnen, is het ge
van zijn geloof in Christus J(
Paulus' uitleg van de bijbel
bepaald door wat hem overkwafl
de weg naar Damascus. Of hij zc
oude testament recht doet. is 6
mee niet gezegd. Paulus is van
ning, dat we op zijn manier de b( j
moeten lezen, aldus dr Verhoef