Minder parate bijbelkennis bij kandidaten Roscam Abbing en de vrienden van Job Trouw KERK IN DE WERELD Bisschoppen bezig met komende synode Komt u ook! op de werkdag over racisme VOOBBUGANGB „Bloemen uit Moskou" voor kardinaal Arns Leidse ekklesia bij basisbeweging De Namibische mensen worden ongeduldig Synodebesluiten inzake zending DONDERDAG 11 OKTOBER 1978 TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode gaat het idee onder zoeken van een „na-opleiding" voor de aanstaande predikan ten. Na afsluiting van hun studie in Kampen of aan de Vrije Universiteit te Amsterdam zouden zij dan nog een soort seminarie moeten volgen wat dan speciaal gericht zou zijn op hun toekomstige beroep van predikant in de gereformeerde kerken. Dit zou md oplouint kunnen «l)n voor de spanning tussen de eisen die de wetenschap stelt en de verwsch- tingen die in de kerk leven ten aan zien van de theologische opleiding Het idee werd gisteren opgeworpen door het synodelid ds. E Overeem uit Enter. Maar het was al oud. Want synode-actuarlus dr. H.B. Wetjland kon zeggen dat hij al tien jaar gele- UTRECHT, (ANP) In een lange bespreking heeft de r.k. bisschoppen conferentie een eerste balans opge maakt van de voorbereiding van de bijzondere synode der Nederlandse bisschoppen. Dit gebeurde op de maandelijkse vergadering, die dit maal plaatsvond in Den Bosch. De afgelopen weken hebben de zeven bisschoppen afzonderlijk suggesties opgesteld voor de zogenaamde „lineamenta" (werkdocument) van de bijzondere synode De bisschoppen was door het Vatlcaan verzocht dit individueel te doen. De suggesties van de afzonderlijke bisschoppen stonden dan ook niet op de agenda voor hun vergadering. De synode zal beginnen op maandag 14 Januari in Rome en zal gaan over het pastorale werk van de r.k. kerk in Nederland in de huidige situatie. Vol gens de bisschoppen van Nederland zou de bijzondere synode niet alleen moeten spreken over hun collegiali teit onderling en met de paus maar ook over hun andere collegiali teit met hun priesters en andere gelo vigen. Namens de bisschoppenconferentie zal de voorzitter, kardinaal J. Wtlle- brands, het Vaticaan voorstellen dat het werkdocument voor de synode in Nederland in het openbaar wordt ge presenteerd. Daarna zal worden be keken hoe het best deskundigen, priesters en leken, kunnen worden geraadpleegd. Benoemingen van de gedelegeerde synodevoorzitters, van de religieu zen-synodeleden en van de speciale synodesecretaris zijn door de paus nog niet gedaan. De bisschoppencon ferentie heeft de orden en congrega ties van vrouwelijke en mannelijke religieuzen gevraagd, kandidaten voor hun synodeplaatsen te stellen. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tamminga Directeur ing O Poslma HOOfDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam W-bautstraai 131 Amsterdam let 020-913456 teiei 13006 Post gr o 66 00 00 Sar* Ned C'ectelbar* RaAemngrv 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsleraam XI1000 REGO ROTTEROAM/OORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam iet 010-1155 tel 010-115568 (redactie) iel li5700(ur Rotterdam REGIO OEN MAAGaEtOEN Posibus 101 2501 CC Oen Haag ie' 070-469445 lel 070-469445 (redadBef09 I) Parkstraat 2? Oen Haag REGIO NOORD/OOST NEOERLANO Iuitsluitend administrate) Postbus 3 8000 AA Zwote iel 05200-17030 Meuimarkt 56 Zwote Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal t 47 70 Pet ha* jaar 95.40 Per »aar t 186 60 4dveneni»erar<e«eri op aanvraag Teiekxvscne abormemenienopdracreen 9-19 30 van n vrijdag Op zondag van 18- 20 uur re* 020 913456 Opgave mmi-advertanties 320-936868 of schriftelijk aan Men-Adv atoe' ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM aan on/e Amsterdams# adressen den het genoegen gesmaakt had dat een voorstel van hem ln deze geest op de synode was aangenomen, maar er was daarna nooit meer wat mee gedaan. Gisteren werden ook al onmiddellijk nadelen van een dergelijke na-oplei ding opgesomd. Prof dr. K. Runia, rector van de theologische hoge school in Kampen, waarschuwde dat zo'n sluis tussen hogeschool en facul teit enerzijds en de kerken ander zijds. de eigenlijke theologische op leiding nog meer van de kerk zou doen vervreemden in de richting van puur wetenschap bedrijven. En drs. H. Steendam van het deputaatschap dat namens de gereformeerde kerken het contact moet onderhouden met de theologische faculteit van de VU, vroeg zich af hoe er in de faculteit nog behoorlijk theologie zou kunnen wor den bedreven als de specifiek kerke lijke vakken naar zo'n seminarie zou den zijn verwezen. Dr. H.B. Weyland opzicht met de oudejaarsstudenten aan de VU doet Dieper Klacht Kampen en de VU namen gisteren de meeste vergadertijd van de synode in beslag. Daarbij kreeg de klacht veel aandacht dat de theologische studen ten steeds minder parate kennis van de bijbel en de belljdensgeschriften hebben. Dat blijkt vooral bij hun kerkelijk examen. Ook komt het voor, zoals een synode lid uit Friesland signaleerde, dat een kandidaat bij zijn kerkelijk examen er wel blijk van geeft alle boeken van de rooms-katholieke theoloog Hans Küng over de kerk doorgekropen te hebben, maar niet weet wat de Neder landse geloofsbelijdenis over de kerk zegt. Andere synodeleden kenden weer kandidaten die nog nooit het standaardwerk van Herman Bavink over de gereformeerde dogmatiek hadden gezien, laat staan gelezen, of de werken van Polman over de ge loofsbelijdenis. Uit de beantwoording van de zijde van Kampen en de VU bleek wel dat de studietijd verkorting daaraan voor een belangrijk deel schuld heeft. Bo vendien zijn er mede op aandrang uit de kerken zelf zoveel nieuwe vakken aan het studiepakket toegevoegd dat andere, zoals kennis van de bijbel en belijdenisgeschriften, wel eens sneu velden. Prof. Runla, wees er daarbij op dat de vérgaande specialisatie hier haar schaduwzijde toont: de colleges vertonen de neiging zo ln te gaan op interessante detailproblemen dat er onvoldoende gelegenheid overblijft voor een grondige algemene theologi sche oriëntatie. Overigens wordt er ook wel het een en ander aan gedaan. In Kampen behandelt prof. dr G.P. Hartvelt de geloofsbelijdenis; zijn colleges zullen waarschijnlijk nog eens worden gepubliceerd en prof. dr. J. Veenhof vertelde wat hij in dit Toch liggen de problemen ook nog wel dieper. Daar wees drs. Steendan op toen hij zei dat er bij de studenten geen behoefte is aan een keuze, bij belkennis of kennis van de belijdenis zonder meer. Veel belangrijker is voor hen de vraag ln hoeverre je nog ach ter die oude geloofsformuleringen kunt staan en hoe je er mee uit de voeten kunt. En er mag dan minder parate kennis zijn, maar het zou wel eens kunnen zijn, dat men in hetgeen wat men ook weet ook veel meer inzicht heeft dan vroeger, dacht hij. Trouwens, diverse synodeleden we zen er gisteren ook op, dat de mindere parate kennis niet aan de theologi sche opleidingen mag worden verwe ten. Het vele onderwijs is nu eenmaal anders geworden. De nadruk ligt ln de bijbelse geschiedenis op de lagere school nu eenmaal niet meer op het van bulten leren van rijtjes Richteren en ook op de catechisatie is het uit het hoofd leren er steeds minder bij. Overigens betoogden curatoren van de hogeschool van Kampen in hun rapport ook dat een oorzaak is, dat de regelmatige persoonlijke bijbellezing in onbruik raakt Niet vervreemd Hoe het ook zij, het is bepaald niet zo. dat men generaliserend mag zeggen dat ..de theologische student' steeds meer vervreemdt van de gemeente". In tegendeel. Prof. Veenhof vertelde zelfs dat hij veel studenten moet af remmen omdat zij zich tijdens hun studie al zo in allerlei kerkelijk en Jeugdwerk storten dat hun studie daardoor schade lijdt De synode zal zich nog nader beraden over de bezwaren die een groep stu denten aan de Vrije Universiteit heb ben tegen de ondertekening van de belijdenisgeschriften als voorwaarde voor preekconsent. Het deputaat schap Steendam c.s. meldde daar over door veelvuldig contact er steeds meer van overtuigd te zijn geraakt, dat de Intenties van deze studenten zoveel authenciteit bevat ten dat zij de kerken kunnen dienen. Op 2 november zal er met hen worden gepraat door een groep synodeleden. Opvallend tenslotte is dat Kampen de theologische faculteit van de VU numeriek lijkt te gaan overvleugelen. De studentenaanvallen liggen mo menteel ongeveer gelijk. Ruim vier honderd elk. Maar Kampen kreeg dit Jaar 74 eerstejaars en de VU maar 38. Men weet niet precies wat daarvan de oorzaak ls. Het leek een slag in de lucht zoals een synodelid gisteren deed van een „Runia-effect". ADVERTENTIE U bent van harte welkom die gehouden wordt op zaterdag 13 oktober van 10.00-16.00 uur in het Mozeshuis, Waterlooplein 55 te Amsterdam. Deze dag wordt georganiseerd door de Raad van Kerken in Amsterdam Aan de orde komen o.a. het programma tot bestrijding van het racisme, kerk en racisme, racisme in eigen land en de vraag: wat kunnen we er aan doen? Kosten: 10.- p.p. ind. lunch. Tel. 020-761552 (D.C.A.) door ds. P. C. Meijer Ónder de titel „Werk en Werkloosheid" verscheen van de hand van prof. ds. P. J. Roscam Abbing een boek je, dat volgens de ondertitel „een pastorale en ethische benadering" wil geven van de problemen die er op dit terrein bij mensen zijn. Het boekje begint met wat cijfers en belevingen van werk, werkloos heid en inkomen. Vandaaruit maakt de schrijver een opzet voor het boek in twee hoofddelen: een algemeen ethische visie en een evangelische visie. In dat eerste deel komen dan achtereenvolgens aan de oorde: beroepsarbeid, werk loosheid en tenslotte onbetaald werk. De vraag die daarbij vooral aan de orde moet komen is: wat zijn de wantoestanden en hoe zijn die te verbeteren. Dan volgt het tweede, veel kleinere, deel, waarin het voor al zal moeten gaan om de vraag: hoe moet een mens, met name een chris ten, een en ander verwerken, wat is zijn arbeidsmotief, hoe verwerkt hij eventueel onrecht, mogelijk ook onrecht. Goed overzicht Daarbij komt aan de orde: Het wer ken van God, van de mensen en de Instelling van de mens bij werk en werkloosheid. Ongetwijfeld geeft de auteur dan, al analyserend en on derverdelend, een goed overzicht van allerlei mogelijke vragen en deelvragen die in dit verband aan de orde kunnen komen. Wat dat betreft is dit boek voor mensen die alles eens op een rijtje willen zetten erg instructief. Je kan het niet zo gek verzinnen, of het komt wel er gens aan de orde. Of het nu arbeids- plezier is en hoe dat dan wordt veroorzaakt, of juist niet wordt ver oorzaakt, of dat het gaat over de samenhang tussen inkomen en ar beid en wat daar allemaal voor we gingsfactoren bij kunnen spelen of dat het gaat over beroepsarbeid en bijbelse noties over roeping, het wordt allemaal genoemd en bespro ken. En wie bijvoorbeeld bij dat punt beroep en roeping nog meer wil weten, wordt verwezen naar een apart boekje van de schrijver, waar in niet minder dan tien soorten roe ping worden onderscheiden. Zo n verwijzing brengt je dan lang zamerhand wel tot de vraag: moet dat nu allemaal, waar ben je dan nog mee bezig? En dat is eigenlijk de vraag, met alle waardering voor het minutieuze spit- en graafwerk. Prof. dr. P. J. Roscam Abbing die je 1 i dit boekje overhoudt. Op zichzelf is het knap om met zo'n ijzeren discipline alle mogelijke on derscheidingen en facetten bij een aspect van menselijke arbeid aan te brengen. Het is alleen daarom al knap omdat niet veel theologen ln staat zullen zijn zich dermate diep gaand bezig te houden met een ui termate ingewikkeld vraagstuk van sociale en economische aard als werk en werkloosheid. Echter, simpel gezegd, op den duur zie je door de bomen het bos niet meer. Hoe dit boekje ooit zou moe ten functioneren als pastorale handreiking en dat zou het als deel van een reeks van die naam toch moeten ls mij nauwelijks duidelijk. Want zo'n boekje zou toch mensen praktisch moeten hel pen ln de praktijk van het pastoraat ten opzichte van medemensen. Maar daarvoor ademt dit boekje met z'n verdelingen, onderverdelin gen en onder-onderverdelingen, veel te weinig de praktijk en veel te veel de sfeer van de studeerkamer. Moralisme Wat echter erger is, is dat dit boekje vanuit deze opzet ook niet altijd ontkomt aan moralisme, prekerig heid ln de slechte zin. Om een voor beeld te geven: op blz. 108 gaat het over het gemis dat een werkloze heeft. In zes regels komt dan vier keer voor wat hij daartegen moet doen: hij dient te aanvaarden, het is nodig dat hij het onderkent, het is vereist het gemis bespreekbaar te maken, het is gewenst tot klaarheid te komen. „Dan pas wordt het mo gelijk een en ander te verwerken, te aanvaarden." Van dit soort passa ges zijn er nogal wat. Als ik werk loos was. zou ik wanhopig worden van zoiets. Wanhopig niet omdat Roscam Abbing theoretisch niet alle gelijk van de wereld heeft, ot omdat lk dat zelf ook wel had kun nen bedenken, maar omdat lk geen antwoord zou krijgen hoé dat dan zou moeten. Voor Je het weet zit je op deze manier naast de vrienden van Job, die ook zo goed wisten wat Job allemaal niet zou moeten en laten. Maar terecht verwijt Job ze dan dat ze vrienden en vertroosters van niks zijn. Dit ls een harde kritiek, die me niet makkelijk afgaat. Want er blijkt ook zo vaak dat Roscam Abbing met hart en ziel naast de mensen wil staan en wel weet hoe geknoeid mensen door het wel of niet hebben van werk kunnen worden. Zo schrijft hij ook over werklozen (blz. 158): „Overigens gaat het bij werk lozen niet uitsluitend om het mis sen van arbeidsgenoegens, maar ook om het oplopen van nare din gen, die met hun nieuwe status ge geven zijn. Soms is er de verveling, soms wordt men door de buurt aan gekeken als een potentiële of actue le klaploper, etc. Moeilijke en bitte re dingen moeten dan verdragen worden." Graag ander boek Daar komt inderdaad een levens groot stuk ellende in een paar zin netjes aan de orde, waar Roscam Abbing ook geen oplossing voor geeft. Het zou trouwens onbillijk zijn om hem dat te vragen. Daar voor is wel meer noaig dan het schrijven van een boek. Maar Juist omdat de naast-mensen- wlllen-staan als pastor én als des kundige toch uit zijn boek blijkt, zou je zo graag een inder boek hebben gezien dan dit Vooral om dat Roscam Abbing als een van de zéér weinige Nederlandse theologen de moed heeft om zich met dit soort vragen wetenschappelijk verant woord bezig te houden. Want op dit terrein van vooral de sociale ethiek is er helaas een gewel dige blinde vlek. Mensen van de maatschappelijke organisaties, die zich met deze problematiek vaak bezig houden, klagen dan ook steen en been dat er vrijwel niemand is uit de theologische wereld, die met ze mee wil denken. Ook dat is een harde kritiek. Het ls de verdienste van Roscam Abbing dat hij, ook al in eerdere werken, in elk geval zijn nek heeft durven uitsteken. Besproken is: prof. dr. P. J. Roscam Abbing. „Werk en Werkloosheid" Een pastorale en ethische benade ring. Serie pastorale handreiking nr. 11. Uitg. J. N. Voorhoeve, Den Haag. 19.90. DE LES VAN PETRUS Niet weinigen die maandaga' heer Verbrugh voor de radio 1 horen spreken, zullen zich geërj hebben aan de gemakkelijke en oppervlakkige wijze waarop dit Kamerlid de naam van God gebfn en vergelijkingen met bijbelse situaties trekt. Het eerste deed aan het einde van een tirade regering ten aanzien van het inzake lonen en prijzen. Er mi nationaal inspanningsplan konJ"" Zo'n plan had de regering niet m ook de oppositie niet. Ik oordeeltw daarover niet, maar wat mij eic hinderlij k trof was, dat de heer ds Verbrugh achter de uitroep: er n een plan van nationale Inspanni be komen, meteen liet volgen „tot#®1 van God". Op mij maakt zoiets 8 indruk van een dooddoener. Als gereformeerde politiek moet zijn is het duidelijk geworden dat dit er die manier een oppervlakkige za a Plak er „tot eer van God" tegena er en je eigen eer als gereformeerde^11 gered. Erger maakte hij het toen W de rede van de heer Aantjes ter sprake bracht. Afgezien van wat kc heer Aantjes over het abortus-voorstel van de regering gezegd had ging zijn grote bezwa tegen het optreden zelf. Dat had heer Aantjes nooit mogen doen, hij heeft immers nog geen schuld *1 beleden. Hij heeft gezegd dat hijè*11 als lid van de Germaanse SS heeip aangemeld om uit Duitsland te kunnen komen, maar dat is geen schuldbelijdenis. En toen vergeli de heer Verbrugh dit „slecht gedi van de heer Aantjes met dat van in Petrus, die de Heer verloochende had tenminste berouw. Toen hel de knop omgedraaid. Hoe haalt iemand 't in z'n hoofd om zo'n vergelijking te maken. Dat impllé d dat iemand die zich in uiterste i alleen nog maar die op zichzelf verwerpelijke uitweg van de Germaanse SS verschaft laten r zeggen dus trouweloos is tegeno de kampioenen en der onbetrouwbaarheid, te vergelijk met iemand die de naam van de verloochent. Dit werd nog duidel de door zijn verhaal van die D Nederlanders die onder de Jappe ni weigerden de Nederlandse vlag te verscheuren. Alles goed, maar dit allemaal niet, of blijkbaar toch 8AO PAULO (AFP) Tussen de r.k. kerkelijke leiders ln Brazilië en het regeringsgezinde blad O'Globo is een felle ruzie ontstaan na een accolade tussen kardinaal Arns van Sao Paulo. en de communistische leider Grego- rio Bezerra. Het in Rlo de Janeiro verschijnende blad publiceerde een hoofdartikel on der de titel „Bloemen uit Moskou". Daarin werd de kardinaal ervan be schuldigd van de traditionele lijn van de kerk te zijn afgeweken door zich te verschuilen onder de rekbare dek mantel van de na-conclllalre vooruit strevendheid. Het blad veroordeelde ook wat het noemde het verbond van een deel van de kerk met „de doctri- nalren van de communitische bewe ging" De titel van het hoofdartikel duldde op het boeket, dat de kardinaal zon dag na de mis in de kathedraal van Sao Paulo van de communistische leider kreeg. De 79-jarige Bezerra was vorige week uit ballingschap naar zijn land teruggekeerd nadat amnes tie was verleend. Kardinaal Arns zei, dat het hoofdarti kel tegen de hele kerk van Sao Paulo gericht was omdat kritiek geleverd werd op de theologische, evangeli sche en pastorale koers. HIJ betuigde zijn steun aan legalisatie van de com munistische partij, zeggend dat men beter kan weten wie communist en wie geen communist is dan bang te zijn voor spoken. De nationale bis schoppenconferentie, de commissie voor gerechtigheid en vrede van Sao Paulo en verscheidene andere gods dienstige organisaties hebben hun so lidariteit met Arns betuigd. LEIDEN (ANP) De Leidse studen- tenekklesia denkt er hard over om toe te treden tot de interkerkelijke basisbeweging van kritische groepen en gemeenten. Dit studiejaar wordt een breed beraad gehouden over een mogelijk lidmaatschap van de basis beweging. De ekklesia ls een oecumenische stu dentenkerk die in de jaren zestig is ontstaan, toen vele Jongeren zich niet meer thuis voelden ln de kerken van hun ouders. De ekklesia werd zo de plaats waar gemengde huwelijken zonder problemen werden ingeze- gend en een wat vrijere omgang mat de kerkelijke tradities mogelijk was. „In die eerste tijd werd er vooral naar gestreefd geen ruzie te krijgen met de bestaande kerken. Pas de laatste drie Jaar werd er aandacht besteed aan maatschappelijke vragen', aldus Hans Litjens (r.k.), een van de zeven studentenpastores van de Leidse uni versiteit Volgens Hans Langenbach (herv.), ook pastor van de ekklesia, wil de Leidse studentenkerk met de discussie over toetreding tot de basis beweging komen tot de bepaling van een duidelijk gezicht. „Daar zitten heel wat problemen aan vast. Ver scheidene mensen binnen de ekklesia zijn bang voor een links gezicht", aldus Langenbach, die vindt dat het een lange tijd duurt voor je mensen hebt duidelijk gemaakt dat het alleen om de armen en de misdeelden gaat; dat het er om gaat, goed met linkse politiek bezig te zijn. NED. HERV. KERK Beroepen te NOP (wijkgem. Rutten): R. C. Cuperus, ziekt spredlkant te Bennekora. Aangenomen naar Fijnaart en daarbuiten; R. S. kand. te Wamsveld, die voor Hoorn (buitengew. wijl GEREF. KERKEN Beroepen te Breda: G. Kera Willemstad thans wonem Ommen. Aangenomen naar Laren-Bi en Eemnes: J. Bosman s ris geestelijke vorming aan di Van de Berhstichting te No GEREF. KERKEN VRUG. Beroepen te Zaandam: B. te Vlissingen; te Oegstgeest-1 van Nus te Bruchterveld. GEREF. GEMEENTEN bedankt voor Almelo: J. J. van! veld te Zeist; voor Kruinlngei Moerkerken te Nieuw Beijerlan |j Dr. A. Kruyswijk 1 door Aldeit Schipper Het laatste voorstel van de vijf grote landen om Zuid-Afrika weer aan de conferentietafel over de toekomst' van Namibië te krijgen ls. als we de anglicaanse bisschop James Kaulu- ma mogen geloven, door de Nami- biërs met wantrouwen ontvangen. Het voorstel behelst de garantie voor Zuid-Afrika dat het land na de onaf hankelijkheid van Namibië tijdelijk enkele garnizoenen in het land mag houden. Volgens de bisschop voor de Namlblërs geen blij vooruitzicht dat hen streelt. Bisschop Kauluma ls ln oktober 1977 door de anglicaanse kerk. die het sterkst is ln het noorden van het land. gekozen en ln januari vorig Jaar in de Westminster Abdij Ingezegend. Kau luma heeft een merkwaardig leven achter de rug. In welk jaar hij precies geboren ls kan hij niet zeggen. ..Meestal wist men ln onze traditie alleen de leeftijd precies van kinde ren die in een bijzonder Jaar geboren waren. In het Jaar dat de hoofdman stierf, dat er een uitzondertijk goede of erg slechte oogst was of wanneer er een vloed was. Ik ben in een jaar geboren dat niets bijzonders had. Het moet ongeveer 1933 zijn geweest. Dat jaartal hebben ze tenminste in mijn paspoort gezet." Zijn vader was een Riccphon raadsman van het stamhoofd en hij gaf zijn zoon de naam Hamupanda. Deze naam droeg de jongen tot 1951. Hij zat toen op de anglicaanse school en daar begeerde hij gedoopt te wor den. De blanke zendeling had een lijstje namen bij de hand van christe lijke heiligen en daaruit mocht Ha mupanda kiezen. Het werd James, maar niet van harte. Achteraf vindt de bisschop het een beetje onzin, wat voor naam je een kind geeft. „Ai noem je een kind Petrus of Paulus of zelfs Jezus, zijn hart wordt er geen cent beter van." Hijzelf heeft zijn dochtertje een paar jaar geleden dan ook maar weer gewoon een Namibi sche naam gegeven. Omdat er ln het noorden van Nami bië weinig werk was, ging Kaluma eerst ln 1953 als huisbediende naar het zuiden en liet hij zich van 1955 tot, 1961 ais contractarbeider naar de dia mantmijn van Oranjemund bij Lude- ritz zenden. Hij kreeg daar. omdat hij Engels sprak, een baan als kantoor bediende en controleur. In 1962 ver trok hij voor een godsdienstcursus naar Kenya. Dominee of bisschop worden had hij niet in zijn hoofd. Hij kwam in 1963 ln Walvisbaai terecht en daar deed hij namens de kerk wat maatschappelijk werk. Maar toen kwam de kans naar de VS te gaan. Eerst volgde hij op dertigjarige leef tijd de Amerikaanse middelbare school en ging vervolgens naar de tuilversitelt. waar hij theologie stu deerde met het doel leraar te worden. „In oktober 1977 hoorde ik Ineens dat ze me op een lijst gezet hadden voor de bisschopsverkiezing. Ik wilde niet tegenstribbelen, als de mensen een beroep op mij zouden doen. En toen ze zeiden dat ik dan eerst tot priester gewijd moest worden, heb ik ze laten gaan. De volgende dag werd lk bis schop." Bisschop Kauluma spreek lk bij gele genheid van een bezoek aan ons land, waar hij samen met enkele andere vertegenwoordigers van de kerk in Namibië een gesprek heeft met ka merleden van het CDA en minister Van der KIaauw van buitenlandse zaken om hen op de hoogte te stellen van de werkelijke toestand ln Namibië. De verkiezingen die de Zuidafrikaan- se machthebbers in Namibië georga niseerd hebben waren volgens bis schop Kauluma een wassen neus. De mensen werden openlijk of ln het verborgene gedwongen eraan mee te doen en de uitslag heeft voor de bis schop dan ook geen waarde. De Swa- po, de bevrijdingsbeweging van Na mibië. heeft de verkiezingen terecht geboycot, vindt hij. Vorig jaar juli ging de Swapo akkoord met een Wes ters plan voor Namibië. De kerken zonden ln oktober vorig Jaar een brief aan de Zuidafrikaanse premier om hem te zeggen dat het plan ook hun instemming had Sindsdien kwamen de ministers van buitenlandse zaken van de vijf wes terse landen eerst naar Windhoek, de hoofdstad van Namibië, waar zij ook met de kerkelijke leiders spraken, en .reisden zij vervolgens naar Pretoria voor besprekingen met premier Bot ha. Maar Zuid-Afrika weigerde het voorstel van de vijf westerse landen te aanvaarden, in plaats daarvan ging hij verder met het uitvoeren van zijn plannen met Namibië. Schuttersputjes Er heerst, zo vertelt bisschop Kaulu ma, een soort terreur ln het land. Vorige week nog kwam er Ineens een detachement van het Zuidafrikaanse leger naar de zendingspost St. Mary in het noorden, waar de soldaten schuttersputjes ln de grond groeven. Toen de bisschop protesteerde tegen deze ongevraagde maatregelen bij de Zuidafrikaanse gezagsdrager, liet deze weten niet van de activiteiten op de hoogte te zijn. Intussen zit nog altijd een onbekend aantal Namlblërs in Zuidafrikaanse cellen. Er zijn wetten, die de Zuidafri kaanse machthebbers in staat stel len. mensen zonder proces vast te houden. Wie er gevangen zit, wordt niet bekend gemaakt. Kerkelijk pro test tegen dit soort arrestaties haalt niets uit. Administrateur generaal VUjoen liet weten dat de wetten pas ingetrokken worden, wanneer de situ atie ls verbeterd. Maar de mensen worden steeds ongeduldiger en kwa der, vertelt bisschop Kauluma. On der de gevangenen zijn scholleren van dertien en veertien jaar. Ze kun nen niet bezocht worden door de mensen van hun kerk. Alleen de gere formeerde dominee wordt toegelaten, maar deze ls ln de ogen van de bevol king slechts een handlanger van het Zuidafrikaanse bewind. De overige kerken hebben heftig te lijden onder het Zuidafrikaanse be wind. „Behalve voor gewone kerk diensten hebben wij voor iedere bij eenkomst waar meer dan vijf mensen aan meedoen, een officiële toestem ming nodig," vertelt Kauluma. Er ontstaan dientengevolge Sow je ^om standigheden in een land dat gere geerd wordt door mensen die zich officieel christen noemen. We komen te spreken over het com munisme, dat volgens veel Zuidafri kanen de zuidpunt van Afrika zou bedreigen. Bisschop Kauluma rea geert: „De Zuidafrikanen en jullie, de westerse landen, die profiteren van. Zuid-Afrika's aanwezigheid in ons land, dwingen ons die richting op." Hij strekt zijn handen voor zich uit. „WIJ hebben voedsel nodig, want we hebben honger. We hebben wapens nodig, want we worden vertrapt. We nemen voedsel en wapens aan van wie het ons aanbiedt, zolang er geen voorwaarden aan verbonden zijn." Hij noemt Angola en Mozambique, landen die marxistisch zijn gewor den. „Wat is er toch mis met het Westen, dat het blijkbaar almaar communistische regeringen voort brengt?" Dr. A. Kruyswijk De gereformeerde synode heeft vroegere voorzitter dr. A. Kruyi te Enschede benoemd tot secre voor het onderhouden van coi met internationale oecumenisch! ganisaties. Kruyswijk is de eerati zoldigde functionaris van deze i in de gereformeerde kerken. Hij in het verleden tweemaal praeses de synode en van 1971 tot 1973 1 zitter van de landelijke raad kerken. LUNTEREN De gereformeerd node heeft Inzake de kwestie vi zendingsterreinen het volgende sluit genomen: „De synode ven deputaten aan te geven e beleidsoverwegingen in het algefl) kunnen leiden tot voorstellen aal synode tot het aanknopen van i we relaties, waarbij met name er gewaakt wordt dat het werk va bestaande partnerkerken niet deeld wordt door het aan' nieuwe taken". Met betrekking tot de relatie U hervormde zending heeft de syJ uitgesproken dat een eventuele met het hervormde zendingi veel uitgebreider bestudeerd i worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2