Kerkelijkheid en het Godsgeloof nemen af Langdurig debat over zendini Nieuwe bisschop bij de oud-katholieken Vervreemding baart gereformeerden zorgen Trouw De Tijd en KRO-enquête Tsjechische politie vindt ondergrondse literatuur Gele kaarten voor mrg. Bluyssen Messiaanse Jodin wil Israël niet uit VOORBUGANC WOENSDAG 10 OKTOBER 1979 TROUW/KWARTET door Pleter van der Ven UTRECHT Onder de Nederlandse bevolking blijven kerkelijkheid en traditionele geloofs- rechtzinnlgheld afnemen. Dertien Jaar geleden hield het damesblad Margriet een enquête ..God ln Nederland" Samen met de KRO heeft het weekblad De Tijd bij gelegenheid van zijn eerste lustrum zich met grotendeels dezelfde vragen als destijds onder 1200 representatieve Nederlanders boven 17 Jaar begeven. In de KRO-uitzending van gisteravond en ln het extradikke Jubileumnummer van De Tijd zijn de resultaten uit de doeken gedaan. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De oud-katholieke aartsbisschop van Utrecht, mgr. M. Kok, heeft pastoor A. J. Glazemaker te IJmuiden benoemd tot bisschop van Deventer. Pastoor Glazemaker volgt bisschop P. J. Jans op, die eind september met emeri taat is gegaan. De nieuwe bisschop is 48 jaar. Zijn wijding zal op 8 december plaatsvinden in IJmuiden. De enquête werd uitgevoerd door de bureaus In to mart en Interact en werd sociologisch bewerkt door prof W Goddljn. H. 8raeta en O. van TUlo. Het betrof hier een teer uitgebreide enquête van bijna 100 vragen die vaak weer onderverdeeld waren. De resultaten ln De Tijd zijn slechts be knopt. Er ls ook een boekje van 232 pagina's verschenen „Opnieuw: Ood ln Nederland". Hierin vindt men voor 19,50 een veel vollediger verslag. Terug Geloofspunten als „persoonlijke Ood". ..Christus als Gods Zoon", „de Bijbel als Gods Woord" en ..leven na de dood" tonen met wisselende per centages allemaal een teruggang. Kerkbezoek en onderwerping aan kerkelijke voorschriften lopen terug, evenzeer als het kerkelijk lidmaat schap. Er ls een sterke groei van eigenzinnigheid waar het gaat over geloven of religiositeit Kerk of ambtsdragers worden steeds minder nodig geacht al vinden velen het van belang dat de kerken zich op dringen de vraagstukken duidelijk uitspre ken. Men heeft dan niet primair de slaapkamer op het oog. Opvattingen worden zoals gebruike lijk ultgekrulst tegen leeftijd, polltie- Jce overtuiging, kerkelijke denomina tie. en andere demografische gege vens. prof. Schlllebeeckx af dat de Institu tionele vormen van de kerken hun grenzen hebben bereikt Dat er nieu we vormen nodig zijn. De cijfers wij zen volgens hem duidelijk uit dat de kerk als Instituut ln een crisis ver keert HIJ vermoedt dat de hoge sco res van vroeger een Illusie waren, niet het soort geloof waar Je Je leven voor waagt Herman Wiersin ga acht de „polarisa tie ln de Institutionele kerken te zijn zich maar moeilijk voor Intereseren. Wel moeten we oppassen dat er geen vacuüm geschapen wordt De stroomversnelling van de Jaren '60 heeft nog steeds geen vaste bedding gekregen." Prof. Berkhof vindt dat de kerk een „minderheidskerk" moet zijn. een Gideonsbende HIJ hoopt op een paus die aanmoedigt ln plaats van Ingrijpt en remt „Dan zouden de katholieken die nu toch ook hun rich tingenstrijd kennen veel meer een gemeenschappelijke weg vinden." Volgens Willem Berger, godsdienst psycholoog ln Nijmegen ls de rooms- katholieke kerk nog niet gebouwd op die verschillen van mening. De veran deringssnelheid onder katholieken heeft mensen ln moeilijkheden ge bracht De rk kerk tobt zozeer met conflicten en instituutsproblemen dat ze niet meer aan de moeilijkhe den van de mensen toekomt Zij heeft geen antwoord op hun mondigheid, zegt Berger. Zo blijkt dat godsgeloof afneemt VrOUW6Vl naar links, maar niet naar rechts toe neemt. Verder viel het geringe geloof ln een persoonlijke God op ln Bra bant en Limburg. Onder kerkelijke grote-stadsmensen lag dat twee keer zo hoog. De veranderingen waren het sterkst bij de katholieken, terwijl de gereformeerden opvallend stabiel bleven. De hervormden hangen daar meestal tussen ln. De Tijd heeft enige gein tere—eerde Nederlanders gevraagd om een eerste commentaar. Volgens ds Spilt ls het een griezelige zaak dat de kerk zo blijkt te drijven op de middengroe pen; hij vond het minder essentieel dat de kerk als organisatie wat zwak ker wordt en dat mensen zich minder willen aansluiten bij geformuleerde geloofsuitspraken. Verheugend De enquête heeft op geen enkel punt verschillen kunnen ontdekken ln op vattingen tussen mannen en vrou wen, zelfs niet waar het „vrouwgevoe- Uge" onderwerpen betreft: 60% ls voorstander van de vrouwelijke pries ter en een derde vindt dat de vrouw nu onvoldoende tot haar recht komt ln de kerken. De Tijd laat over dit onderdeel en over de rest niet één vrouw aan het woord: kennelijk blij ven Ood en kerk mannenzaken. Of sou het weer puur toeval zijn? Er zal wel diep gestudeerd worden op de uitkomsten. Door de kerken, maar ook door aanverwante Instanties; scholen, organisaties, media- De roomskatholelke kerk heeft hier mee een sterke Inbreng ln de komen de bijzondere bisschoppensynode. Juist vandaag moeten de Nederland se bisschoppen hun wensen en ge dachten voor die synode ln Rome Inleveren. Waarschijnlijk wordt het TiJd-en-KRO dossier alsnog per Ijlbo de aan de documenten toegevoegd. De bisschoppen hebben Immers niet of mondjesmaat hun achterban ge raadpleegd. Maar nu blijkt alsnog wat volgens de enquête het volk denkt. Maar het hangt weer van de Interpretatie af of men de bezem door de Augiasstal wil halen of de kerkelij ke Institutie gevoelig wil laten wor den voor de aangegeven trends, aldus de Tijd-commentatoren Oostveen en Bronkhorst. ZIJ menen te kunnen concluderen dat de mensen zijn ver anderd en dat nu de beurt ls aan de kerken en kerkleiders. Toekomst Wat kunnen kerkelijke beleidsmen sen met zo'n enquête? Hebben ze er Iets aan voor de toekomst? En de toekomst waarvan of van wie? De cijfers nodigen waarschijnlijk erg uit tot onderstreping van het toch al vermeende eigen gelijk. Ook het ge geven dat er meer geestelijke behoef ten zijn dan Je uit de troonrede of het politiek bedrijf zou vermoeden, ls aardig op zich. maar dwingt niet tot één bepaalde strategie. De opstellers van de enquête hebben hun best gedaan om aan te sluiten bij de vraagstelling van Margriet ln 1966. Dat ls een keuze maar wel hachelijk. De aanvechtbaarheid van de vragen wordt wel opgemerkt, maar vervol gens ls men er toch zorgeloos mee aan het werk getogen. Zorgeloos wordt het „geloof ln een persoonlijke Ood" die zich dus „per soonlijk met Jou en mij inlaat" gelijk gesteld aan de Ood van de Joods- chrtstelijke traditie. Is dat terecht? Is zo'n Ood wel .Joods?" Is dat niet veel meer een negentlende-eeuwse uitvin ding bij voorbeeld? Of althans een westerse uitvinding, zoals Schllle- beeckx zich afvraagt? En dat alterna tief van die „hogere macht"? De keu ze blijft beperkt tot deze liberale en delstlsche godsbeelden. En ls de bij bel het „Woord Gods?" Wat zegt Ie mand die dat beaamt? Of ontkent? Prof. dr. Walter Goddljn Nog een paar van die vragen: Bent u van mening dat de bestaande christe lijke kerken moeten opgaan ln één wereldkerk? Moet het christendom over heel de wereld verspreid worden? Ook al zet Je de antwoorden op die vragen genoegzaam af tegen de par-' tijpolitleke overtuigingen, dan nog ls de uitkomst weinigzeggend. Het lijkt dat om sociologische redenen ls ver zuimd de vragen een beetje behoor lijk theologisch te wegen. BIJ lustra zijn vriendelijke woorden van media met zoveel meer dan al leen advertentiebanden zeker op zijn plaats. En van harte gegund. Maar of Ood. Nederland of de kerken van deze feestenquète zoveel wijzer kun nen worden? De tijd zal het leren. LONDEN (Kescol) De Tsjechische politie heeft tijdens een huiszoeking bij ene Jan Krumolc en zijn zoon Svatopluk in Olomouc een flinke par tij klandestien gedrukte boeken ln beslag genomen. Daarbij zijn de en- cucliek Redemptor hominis van de huidige paus. zijn brief aan de pries ters en een werk over zijn reis naar Mexico. Er zijn ook boeken bij van buitenlandse theologen als Karl Rah- ner en Roger Schutz. het boek „Ood kan niet verbannen worden" van de Tsjechische balling Ludek Pachman en een rede van de Russische schrij ver Solzjenitsyn. Dit bericht heeft het Britse instituut Keston College bereikt. Keston College maakt ook melding van huiszoeking in de woning van de bekende priester Gleb Jakoenln in Moskou op 28 september door de KQB. Archieven en documenten van het christelijke comité voor de verde diging van de rechten der gelovigen werden ln beslag genomen. Deze huiszoeking wordt ln verband ge bracht met de arrestatie op 1 augus tus van Wladimir Poresh, vertegen woordiger in Leningrad van het „christelijk seminarie", een ortho doxe jongerenbeweging. Poresh wordt beschuldigd van anti-sowjet agitatie en propaganda. Deventer ls ln de oud-katholieke kerk een zuiver titulair bisdom. Er wonen ln het noordoosten van ons land nau welijks oud-katholieken. Het is dan ook de bedoeling, dat de nieuwe bis schop gewoon pastoor blijft, voorals nog in IJmuiden. Zijn voorganger op de Deventer zetel. mgr. Jans, was pastoor in Den Haag. Het bisdom Deventer werd ln 1757 ingesteld om een zeer praktische re den. De oud-katholieken, die ln het begin van de achttiende eeuw los van Rome geraakt waren, hadden naast hun aartsbisschop van Utrecht nog maar één bisschop (Haarlem). Het gevaar van uitsterven van het bis schopsambt was allerminst denk beeldig. Dan zou niemand meer pries ters kunnen wijden en daarmee zou het sacramentele leven van de kerk op de duur nagenoeg ophouden. Daarom werd een derde bisschops stoel gecreëerd en Inderdaad heeft het voortbestaan van de oud-katho lieke kerk ln de Franse tijd een tijd lang gehangen aan het leven van de bisschop van Deventer. Deze noodzaak is thans niet meer aanwezig. Aan het einde van de ne gentiende eeuw ontstonden er ook in andere Europese landen oud-katho lieke kerken met bisschoppen. Mede omdat het aantal oud-katholleken ln ons land de laatste Jaren sterk ge daald ls, gaan er stemmen op. om de drie bisdommen terug te brengen tot één. De synode van 1978 sprak zich echter duidelijk uit voor de benoe- DEN BOSCH Bisschop Bluyssen ontvangt deze dagen stapels gele kaarten, waarop Instemming wordt betuigd met wat hij zegt en doet. De actie is begonnen in Tilburg, waar de parochie Heikant-Quirijnstok in haakte op een initiatief van de pasto res van de San Salvator-parochie in Den Bosch. De bedoeling ls om de Bossche bis schop een steuntje ln de rug te geven als hij in januari naar Rome gaat voor de Nederlandse bisschoppensy node. Het Bisdomblad van Den Bosch meldt, dat er meerdere acties gaande zijn. Het blad besteedt deze week uitvoerig aandacht aan de bezorgd heid rond de komende synode en meldt, dat overal openlijk over een verdi ling van het bisdom wordt ge sproken. ming van een opvolger voor bisschop Jans. In de praktijk was het niet ongebrui kelijk, dat de bisschop van Deventer de helft van zijn tijd direct in het pastoraat werkzaam bleef en de an dere helft gebruikte voor het secreta riaat van de bisschoppenconferentie of voor de oecumenische en interna tionale contacten. Over een nieuwe taakverdeling tussen aartsbisschop Kok, bisschop Van Kleef van Haar lem en de nieuwe bisschop van De venter ls nog niets bekend. Antonlus Jan Glazemaker werd op 19 april 1931 ln Hilversum geboren. Na zijn seminarie-opleiding werd hij in 1956 pastoor te Leiden. Vandaar ging hij ln 1963 naar IJmuiden, naar een voor oud-katholieke begrippen grote parochie. Zijn belangstelling ligt veel minder in de studeerkamer-theologie, dan in het vieren van de liturgie en in het pastoraat. Van een medewerker JERUZALEM De Amerikaanse Ei- leen Dorflnger heeft een proces aan gespannen tegen een beslissing van het ministerie van binnenlandse za ken. Het ministerie gelastte haar het land te verlaten, nadat zij haar tijde lijke verblijfsvergunning in een per manente wilde omzetten. Het minis terie acht de Amerikaanse niet te vallen onder de Wet op de terugkeer, hoewel zij als Jodin is geboren. Het beschouwt haar als „een gevaar" voor de Israëlische samenleving. De oorzaak is dat Eileen Dorflnger in Jezus als „redder van Israël" gelooft en van haar opvattingen geen geheim maakt. De Amerikaanse, die in 1976 naar Israël gekomen is, zegt dat zij maatschappelijk werkster is. Het mi nisterie beschouwt haar sociaal werk echter meer als zendingswerk. Ook voert de Amerikaanse aan, dat zij met lezingen over Israël ln Ameri ka 50.000 dollar heeft ingezameld, waarvoor zij zelf een dankbrief kreeg van Menachem Begin. De beslissing van het ministerie zal waarschijnlijk door de rechtbank worden goedge keurd. Reeds eerder heeft het Israëli sche hooggerechtshof beslist, dat Jo den die tot het christendom zijn over gegaan en dat christendom in Israël prediken, niet kunnen vallen onder de voor Joden geldende Wet op de terugkeer. Volgens prof. w. van de Pol ls bet verheugend dat christenen hun ge loof minder collectief, minder con ventioneel gaan beleven. Voor „Ood ln Nederland" acht Van de Pol de toekomst hoopvol „Er ls geen weg terug, de nooit eindigende verande ring en veranderlijkheid geldt ook voor godsdienst en kerkelijkheid." Uit het feit dat 9 op de 10 Nederlan ders vinden dat Je best gelovig kan zijn zonder naar de kerk te gaan leidt De DDR bestaat dertig jaar. d£T. kranten laten ons foto's zien va triumfalisme dat de humbug vi W Hitler in alle opzichten slaat, p Intussen volkomen in strijd mt werkelijke toestand. Eigenlijk 5 tragische staat in Europa. Somioi vraag je je af wat er zou gebeur a daar eens werkelijk vrije p verkiezingen, voorwaarde voor 'j werkelijke democratie. gehou<%< zouden worden, 't Merkwaardii a dat het tragische niet zo aan de™ buitenkant te zien is. Waarschi ei doen ze daar de beste zaken vai hele oostblok. Zelfs de kerk kaï^ een paar centimeter uit de weg. iÉ toch slaat de intense triestheid gezicht zodra je er komt of de berichten leest. Een enorme ap maakt iedere interesse in wat e i, werkelijk gebeurt, dood. Somsl d bang dat er opnieuw een heel gl geslacht opgroeit dat alleen no| geïnteresseerd is in consumptie ,t sport en spelen. Dat kan men la h volhouden, vooral ten overstaaj e een volk dat daar in 't verleden ,t overvloed van gehad heeft, ma% uiteindelijk moet zich dit wrek< Het westen heeft last van z'n r welvaart. Hier kunnen we rood u aanlopen om een paar punten n z belasting, maar voor de DDR b< die tijd ook te komen, maar dan begeleid door een groot stuk i onvrijheid. Het is een andere vr de vrijheid in het westen goed ei gebruikt en op de juiste wijze J< gewaardeerd wordt, maar waar li vrijheid om te zeggen dat er e meer in het leven is dan sport enai spelen ontbreekt, daar dreigt -een totale leegte te ontstaan. Ei dat alles blijft zo'n verschijnsel n DDR toch een spiegel voor ons. in Zeker opzicht maakt het dan i verschil meer of j$ die vrijheid r hebt of dat Je die vrijheid wel he U maar er geen' gebruik van maak het tragische gezicht van Oost-Duitsland spiegelen wij oi bepaald niet zacht. f v Beroepingswerk ned. herv. kerk Beroepen te Tzum: R. C. 1 pred. voor buitengew. werkz. ig lijk verzorger streekziekenhui Bennekom; te Hemelum; J. E. lenaar te Hekelingen. Aangenomen naar Besoyen: F. mink, kand. te Utrecht die be< voor Asperen en voor Willige-^ rak; naar Dordrecht: J. H. Goi Hengelo (Ov.). Bedankt voor Blauwkapel-Gr kan: A. Vlietstra te Doornspijk chr. geref. kerken Bedankt voor Leiden: r. te Leeuwarden. door Aldert Schipper De Rijswijkse predikant drs. J. D. B. van der Meulen, de voorzitter van de beleidsraad zending en werelddiako- LUNTEREN Onder de goedkeurende blikken van verscheidene mannelijke synodeleden merkte echter op dat de kos heeft zich maandagavond tn de gereformeerde synode een gênant achterhoedegevecht tussen °pdracht heeft ach te ver- de vrouwelijke synodeleden onderling afgespeeld. JSVSSSÜS' vS der Meulen ls er veel te weinig besef waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartel BV Hoo'd'edacieur Jenre Tammmga Directeur mg O Posima MOOfOKANTOOR PosIDu» 859 1000 AW Amsterdam Wibautstfaat 131 Amsterdam tel 020-913456 teies 13006 Postij*o 66 00 00 San* Ned C<*d>etbanh Rehewgnt 23 00 12 574 3000 AX W 010-115588 en b#;org<r>g) Ml oio-115588 (redactie) iel It5700(wisiurtendvoor i» REGIO OEN MAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oer. Haag iel 070 4694-45 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor Parkstraat 22 Oen Haag REGO NOORD OOST NCOERLANO (urtsKidend admm.sirat.ei 8000 AA Zwo«e lei 05200-17030 Me*k merkt 56 2wo«e Abonnementsprijzen Pe» maand f 15 90 Per kwartaal I 47.70 Pe» ha» >aar l 95.40 Per jaar 188.60 Adverrenheweven op aanvraag Teielon.sche abonnementenoodrachien (ze adressen boven) Oogjvc famu^eerchten 9-19 30 van maardag t'm »..,dag Op zondag van 10- 20 uur te* 020-913456 020 936868 of schr ftei* aan Mo-Adv •ide*.ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM AdreswjZ^ngen j -ft**eod schriften* Aan de orde was de beleidsraad voor zending en werelddlakonaat. Onder deze beleidsraad vallen twee bu reaus: dat voor ontwikkelingssamen werking en dat voor de verhouding van mannen en vrouwen. De secreta ris van het laatste bureau, mevrouw E. A. 8treefland heeft vastgesteld, dat de vrouw ln de Derde wereld, maar ook hier ln de kerk. nog te weinig meedraait en dat de kerk zich daarmee te kort doet Aan de synode werd daarom voorzichtig voorgesteld de beleidsorganen te attenderen dat zij meer vrouwen zouden kunnen in schakelen. en na te denken over een betere toerusting van de vrouwen voor die taak. Dat voorstel was te mager ln de ogen van een secundus (plaatsvervangend) synodelld. mevrouw C. A. van der 81Js uit Enschede. Een van de Overijssel se synodeleden stelde met een royaal gebaar voor een keertje zijn plaats aan mevrouw Van der Sijs beschik baar om haar ln staat te stellen haar zegje te doen en aan de synode voor te stellen wat vrijmoediger te zijn bij het binnenhalen van vrouwen. Je kan diaken Van der 81Js geen radi cale feministe noemen. Daarvoor heeft zij te veel op met het lot van andere minderheidsgroepen, zoals homoseksuelen. Maar zij is wel ver ontwaardigd over de schrale manier waarop de vrouw ln de gereformeerde synode doorgaans tegemoet getreden ls. Ze had een lang verhaal geschre ven waarin zij de beschamende ge schiedenis van de toelating van de vrouw tot het kerkelijk ambt bij de gereformeerden vanaf 1963 nog eens uiteenzette. Ze maakte zich bezorgd dat de kerk veel te ver achter de maatschappij komt aanhuppelen bij het geven van de plaats die de vtouw toekomt. En de harte kreet van dia ken Van der Sijs liep uit op het voor stel aan de synode om aan deputaten Gemeenteopbouw te vragen een toe- rustingsprogramma voor vrouwen sa men te stellen, en maatregelen te nemen om meer vrouwen ln de beleidsorganen op te nemen. zo prima ln orde la met de positie van de vrouw in de gereformeerde kerken ln het algemeen en ln haar beleidsor gaan. zoals de synode. In het bijzon der. Een van de dames uit mevrouw Hordijks achterban hief zelfs Instem mend haar brelknotje omhoog. „Als vrouwen echt willen en als ze de be kwaamheid hebben, staat de hele kerk voor hen open." betoogde me vrouw Hordijk. Synodelld ds. J. W. van der Linden uit Schoonrewoerd had wel begrepen hoe het kwam dat vrouwen het onder ling zo oneens waren. Oorzaak was de „vervreemding onder de meerderheid van de vrouwen achter mevrouw Hor dijk." maar met zijn opmerking werd geen bijdrage geleverd aan het helen van de breuk tussen de vrouwen. Het was een beetje gênant, hoe de synode getuige moest zijn van deze discussie. Het gevolg was evenwel dat mevrouw Streefland nog wat meer van de synode gedaan kreeg dan zij had gevraagd. De synode besloot het amendement van diaken Van der 8ijs ln Iets gewijzigde vorm over te ne men. zodat zij tenminste niet voor niets uit Enschede was gekomen. Me vrouw Streefland hoeft zich met haar studie niet te beperken tot de achter gestelde vrouw ln de Derde wereld, maar mag ook naar de positie van de vrouwen hier kijken en zij kan con tact opnemen met deputaten Qe- meenteopbouw om te zien of er aan de toerusting van de vrouw nog Vat verbeterd kan worden. groep, omdat deze volgens dat och tendblad althans een marxistische maatschappij-analyse toepast. Ds. Overeem vertelde er niet bij, dat Si- monis zijn beschuldiging weer had moeten Inslikken en vond alleen de verdachtmaking al genoeg om de KOS te verwijten dat zij zich te ver van het gewone gemeenteüd verwij dert, „dat 's avonds zijn kinderen naar bed brengt". ln de kerk voor wat groepen als de Christenen voor het socialisme en de Calamagroep beweegt De Calama- groep legt bij voorbeeld de problema tiek bij ons op tafel van een priester ln de Derde wereld die concreet on recht ziet gebeuren aan het lijf van zijn eigen parochianen. Ook op dit punt kwam de term „ver vreemding" om de hoek kijken, want ds. Van der Meulen merkte op dat er een zorgelijke vervreemding bestaat bij het „gewone gemeentelid dat zijn kinderen 's avonds naar bed brengt" voor de mensen ln de Derde wereld, maar ook tussen de gewone gerefor meerden en de meerderheid in de Nederlandse samenleving. Ds. Van der Meulen stelde vast dat het aantal werklozen onder gereformeerden bij voorbeeld uiterst gering ls, dat zij daardoor met dit verschijnsel niet of te weinig ln contact komen, en dat de gemiddelde gereformeerde ver af is komen te staan van het arbeidersmi lieu, waar de gereformeerden enkele generaties geleden nog toe be hoorden. De gemeente en het kernvj vraagstuk, voor hervormde prei ten. 5-9 november. Hydepark, (tel. 03438-4041). o.l.v. drsi.'X J Veen. Maatschappijkritiek naat. voor predikanten m.m.v.^ ter Haar en ds. L. Ringnalda. dag 1 november 10.15-16.30 uu: rustingscentrum. Leusden (t< 43244). Andere(n) wegen, éénoudein nen, 26-28 oktober. Den Aler11 Laag Zuthem (tel. 05290-541). Van een onzer verslaggevers LUNTEREN In de gereformeerde synode heelt zich maan dag een aanvaring voorgedaan over de vraag ol de zending het aantal landen waar zij werkt mag uitbreiden of zich moet beperken tot de traditionele zendingsvelden zoals Indonesië en Pakistan. Ook bleek de integratie van de geretormeerde en hervormde zending lang niet alle synodeleden even welkom te zijn. Calama-groep Applaus Ze kreeg Instemmende reacties los van enkele mannelijke synodeleden zoals de Purmerender predikant A. P. Marais, die meteen maar wilde begin nen een rij mannelijke collega's naar huls te sturen en hun plaatsen aan vrouwen af te staan. Er klonk zelfs enig applaus van de tribune voor Ma rais' woorden. Maar dat verstomde, toen diaken mevrouw C. Hordijk- Bukman uit De Bilt ..namens de meerderheid van de vrouwen ln de synode" kwam vertellen dat het Juist Onder het beleidsorgaan zending en werelddlakonaat valt naast het bu reau van mevrouw Streefland ook de Kommissie Ontwlkkellngs Samen werking. waarvan drs. J. H. Schrave- sande secretaris ls. De kos houdt zich bezig met het attenderen van de kerken op de structuren van onrecht vaardigheid ln onze wereld en zij gaat daarbij volgens ds. E. Overeem uit Enter (Overijssel) nogal eens te ver Zo schijnt de KOS volgens ds. Over eem weieens ln contact te komen met groepen, zoals de Christenen voor het socialisme en met andere organisa ties aan de rand van de kerk (de Rotterdamse Calama-groep). De gereformeerde zending heeft zich ln het vorige jaar aangesloten bij de Council for World Mission, een oor spronkelijk Britse presbyteriaanseen congregatlonallstlsche zendingsorga nisatie. waarin tegenwoordig zenden de en assistentie ontvangende kerken elkaar op gelijkwaardige basis tege moet treden. De gereformeerde zen dingsmensen hadden deze stap ge daan omdat zij geld en mensen be schikbaar hadden op een moment dat er niet voldoende posten waren- De organisatie had open plaatsen, maar had geld en personeel tekort. De synode had van het lidmaatschap pas gehoord, toen het al een feit was en dit wekte irritatie, waarvan ds. E. Hoogerwerf, de rapporteur van de sy nodecommissie die het zendingswerk vooraf had beoordeeld, vrijmoedig blijk gaf. HIJ betoogde aanvankelijk dat het beleid van de zendingsdepu- taten „omgebogen" moest worden. Pas nadat zijn rigoreuze voorstellen de synode ln verwarring hadden ge bracht, bond hij ln en sprak hij over „bijstellingen", maar daarvoor was een langdurige bespreking nodig, die overigens weinig helderheid tot stand bracht de wereld uit zijn. De zending ziet dat het werk ln de traditionele landen waarmee zij contact heeft in gevaar komt of zelfs geheel kan aflopen. Voorbeelden: Pakistan met een fana tiek moslim-bewind en Indonesië met een aantal wetten die het zendings werk er niet eenvoudiger op maken. De reactie van de zendingsmensen ls: omzien naar andere terreinen, waar zij hun niet onaanzienlijke middelen (ruim veertien miljoen gulden en 63 zendingsarbeiders) ln kunnen zetten, mocht dat elders onmogelijk worden. Een groep oud-zendingswerkers, on der wie ds. Hoogerwerf. ls bevreesd dat daarmee te gemakkelijk hun oude liefde verwaarloosd zal worden en deze groep roept dat er ln een land als Indonesië nog tientallen missio naire predikanten ter plaatse zouden zijn, als „Leusden" maar zou willen. Integratie Rand Ds. Overeem had kennelijk aan een sensationeel ochtendblad ontleend dat bisschop Slmonis van Rotterdam ook al moeite had met deze laaUta Tegenstellingen Er liggen tussen de synode en de gereformeerde zendingsmensen en kele tegenstellingen die door de zit ting van maandag nog niet definitief Een tweede tegenstelling ls er op het terrein van de integratie. De synode wil graag dat het gereformeerde we relddlakonaat en de gereformeerde zending met elkaar ln zee gaan. De zendingsmensen zijn daar niet zo erg tegen, maar zij vinden het veel aan trekkelijker eerst te streven naar In tegratie met de hervormde zending. Een van de gereformeerde zendings mensen zei mij in de koffiepauze: Ds. D. H. Borgers „Die hervormden vrijen nu eenmaal vuriger". Met name da. Hoogerwerf uitte zich negatief over de hervormde zending. Vooral de hervormde reserve Jegens christelijk onderwijs maakte ds. Hoo gerwerf blijkbaar huiverig...Zij laten ons op dat punt de kastanjes uit het vuur halen." aldus de rapporteur. De mensen van de zending benadrukten dat het samengaan met de hervorm de zending vooral ook door de part- nerkerken overzee gewenst wordt. Ds. Hoogerwerf meende echter dat de Javaanse kerk er geheel anders over dacht. HIJ citeerde de voorzitter van de gereformeerde zendingsdeputa- ten, prof. dr. D. C. Mulder uit Amster dam. die in september ln het Javaan se Salatiga had vernomen dat daar geen steun was voor Integratie. Prof Mulder was echter ziek en ko niet ter synode zijn mening j Onder-voorzitter van deputatei R. Terpstra toverde echter een van dezelfde kerk tevoorschijn, in juist „met blijdschap" werd. nisgenomen van de voorgen1 fusie. Bezorgd Ds. Hoogerwerf en met hem andere synodeleden zoals ds. Borgers uit Den Ham. betoonde J bezorgd dat integratie met d( j vormde zending en verbreding v taken van de gereformeerde ze tot gevolg zouden kunnen hebbe r de belangstelling voord de zend de gereformeerde kerken zal J men. Er was nu al minder geld b r dan vorig jaar. betoogden zij. D( j ningmeester van de zending, de P. A. Vonk bevestigde dat en) achterstand is in de betalingei i de afdrachten voor de zendinf i ongeveer tien procent, maar h hij zei bezorgd te zijn daarover i hij meedelen nog geen slai nachten te hebben. De duidelijke tegenstelling tuss synodale commissie en voort t Hoogerwerf. en de zendlngsde t ten bracht synodelid ds. A. Corp e uit Zeist ertoe voor te stellen, de kemphanen het eerst maar eer derling te laten eens worden. wilde de synode het echter niet komen. Ds Hoogerwerf liet zij vallen dat de zending niet meer we taken mag aanvatten en de dlngsdeputaten aanvaardden di het werk in de traditionele la niet mag benadelen. De synod sloot voorts de kwestie van de gratie met de hervormden nog a houden, totdat de werkwijze vfl synode als gespreksonderwerp orde komt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2