Stop actie Beyers Naudé
'Horizontalisme
bedreigt kerk'
Paus is tevreden en vermoeid
Bert van Duijn en de kolen en de geiten
Hoekendijk stopt
met 'One Way Day'
3.25
Trouw
Diakenen: meer hulp aan kansarme kinderen
Dr. E. Masselink
Conferenties
Verzet tegen Gijsen
krijgt vaste vorm
Steun voor
dienstweigeren in
Zuidafrikaanse kerk
VOORBIJGANG
n
Christen-leider in
Iran gearresteen
1
DINSDAG 9 OKTOBER 1979
KERK
TROUW/KWARTET
NSC
door A. J Klei
Onze krant is een ..veranderingsgezind
medium''kijk eens aan!dat „ln de
ondernemingsgewijze produktie van de
pers" kolen en gelten moet sparen Dit heeft
Bert van DulJn. de hoofdredacteur van
„Hervormd Nederlandzaterdag staan te
beweren te Rotterdam, in een gezelschap
van kritische kerkse Jongeren. We hebben
er gisteren melding van gemaakt.
Ik ben zo vrij de bewering van Bert van
DulJn kletskoek te vinden en dat lk daarin
gelijk heb, wordt alleen al bewezen door het
feit dat op 't moment dat lk deze woorden
tik. de directie van onze onderneming me
niet tegenhoudt uit vrees de opbrengst van
de wekelijkse advertentie van „Hervormd
Nederland" voortaan te zullen derven.
Het ls nogal onhebbelijk om van collega's
rond te bazuinen dat ze kolen en geiten
(moeten) sparen Iemand die de kool en de
geit spaart, houdt zich op in een onduidelijk
midden en bedient zich ln zijn conversatie
en geschrijf veelvuldig van enerzijds en
anderzijds Volgens Bert van DulJn zijn we
daarin bedreven, we moeten wel vanwege
de verkoopbaarheid van ons produkt. Het
zou er op neerkomen dat we er niet op uit
zijn, de lezers zo goed mogelijk op de hoogte
te stellen, maar ze zo goed mogelijk te
vriend te houden.
We maken dus. naar het oordeel van Bert
van Duijn, een krant waarin we natuurlijk
wel vertellen dat apartheid verkeerd is.
maar dan haasten we ons om eraan toe te
voegen dat apartheidspolitiek toch vaak
goed bedoeld ls. al blijft het verkeerd, daar
niet van. en dat verhoudingsgewijs de
zwartjes in Zuid-Alrlka het nog niet eens zo
slecht hebben.
We maken dus, volgens Bert van DulJn. een
krant waarin we er op wijzen dat Je aardig
moet zijn voor homoseksuelen en datje
moet kunnen begrijpen dat ze aandacht
vragen, hoewel we niet één. twee. drie
kunnen verklaren dat het mèg, want daar
zit meer aan vast dan we vaak denken,
hetgeen weer niet wegneemt dat we niet
mogen discrimineren.
We maken dus. in de ogen van Bert van
DulJn, een krant waarin we kritische
groepen vrijblijvend over de bol aaien om
daarna terstond begrip te vragen voor
Jongeren die zich scharen achter het
vaandel van Ben Hoekendijk of bisschop
Simonis. want aan alles zitten twee kanten,
nietwaar?
Ik zou niet graag aan zo'n krant werken en
ik wérk ook niet aan zo'n krant. Kijk. ik
verkondig niet dat wij als
„veranderingsgezind medium" dagelijks de
barricaden op vliegen. Dat is ook onze taak
niet. We zijn een krant, geen pamflet. En
wat een krant doet is de werkelijkheid
weerspiegelen. En de werkelijkheid van
vandaag is dat binnen kerk en christendom
een grote neiging bestaat pas op de plaats
te maken niet alleen, maar een aantal
stappen terug te doen. in de richting van
vroegere geborgenheid. Toogdagen in oude
stijl, clubs van innig gelijkgezinden, ze
schieten als paddestoelen uit de grond en
komen in de krant terecht omdat de
mensen moeten weten wat er aan de hand
ls. Ook Bert van Duijn moet weten dat er
(veel) mensen zijn die niet
veranderingsgezind genoemd kunnen
worden. Hoewel, ze willen de boel wel
veranderd zien, maar anders dan Bert van
Duijn en ons voor ogen staat.
Veelzijdige berichtgeving is iets volstrekt
anders dan kolen en geiten sparen. We
zetten kolen en gelten te kijk. dat wel, maar
wat we in commentaren en opiniërende
artikelen ermee doen. laten we ons niet door
een ondernemingsgewijze produktie
voorschrijven
Wat we onszelf voorschrijven is dit: de
lezers door zorgvuldige informatie en
duidelijke commentaren helpen bij het
vormen van een verantwoorde mening. We
sparen niemand, maar we zijn er wel op uit
dat zoveel mogelijk mensen naar ons
(blijven) luisteren.
Ik wou dat Bert van Duijn die kolen en
geiten inslikte.
door Aldert Schipper
Tijdens de KlrchenUg. die dit Jaar In
Neurenberg werd gehouden, bestond
de mogelijkheid een handtekening te
plaatsen onder bepaalde oproepen
Zo was er een oproep aan de Zuidafri-
kaanse premier Pleter Botha de ban
ning order tegen dr C F Beyers
Naudé op te heffen Voor wie het
vergeten was Naudé ls de directeur
van het verboden christelijk Instituut
voor Zuidelijk Afrika, die in 1977 be
perkte bewegingsvrijheid opgelegd
kreeg Het gevolg was onder meer dat
de vroegere gereformeerde predikant
niet meer ln de pers aangehaald mag
worden en geen ontmoeting mag heb
ben met meer dan één persoon tege
lijk. En die ontmoeting moet dan ook
nog „toevallig" zijn. Afspraken mag
Naudé niet maken. Omdat de belang
stelling voor zijn mening in Zuid-
Afrika nog steeds groot ls. kan dat tot
Ingewikkelde situaties leiden, met
verscheidene mensen, die zich bij zijn
huis in Johannesburg vervoegen voor
een „toevallig" gesprek.
In Duitsland ls nu een actie op gang
gekomen, die geleid wordt door de
Frankfurter proost dr. Dieter Traut-
weln. HIJ heeft een persconferentie
georganiseerd, waar hij bekend
maakte dat 10.854 Klrchentagbezoe-
kers een kaart naar premier Pieter
Botha hebben gestuurd, waarin zij
vroegen Beyers Naudé en enkele an
dere gebande personen hun vrijheid
terug te geven. Een antwoord had
Trautwein nog niet uit Zuid-Afrika
ontvangen.
Dat laatste lijkt mij een gunstig be
richt. Want een van de ergste dingen
die Naudé en Zuld-Afrlka zou kunnen
overkomen zou de opheffing van zijn
banning order zijn Reeds voordat
Beyers Naudé het slachtoffer van de
regeringsmaatregel werd. ontwikkel
de hij zich tot ongeveer de enige
blanke ln wie de zwarte Zuidafrika
nen nog enig vertrouwen konden stel
len. Toen hij een banning order kreeg
opgelegd maakte de regering Vorster
hem ln één klap tot de populairste
blanke. En hoewel de banning order
zijn Invloed uiteraard ernstig be
dreigt. zijn de zwarten hem aller
minst vergeten en blijft hij ln staat
zijn radicale kritiek op de apartheid
en zijn vurige hoop op een verande
ring zonder geweld te uiten.
Wanneer de regering Naudé krachte
loos zou willen maken, ls er maar één
mogelijkheid, opheffing van de vrij
heidsbeperking. En zeker wanneer
dat geschiedt op verzoek van Duitse
(of Nederlandse) vrienden van de do
minee. zou dat als gevolg hebben dat
de zwarten hem niet langer kunnen
zien als een mede-slachtoffer van het
apartheidswezen. Hij zou beroofd
worden van zijn positie en net zo'n
gewoon mannetje worden als de an
dere blanke critici van het racisme in
Zuld-Afrlka, aan wie de zwarten
steeds minder boodschap menen te
hebben.
Ik raad daarom ieder, die Beyers
Naudé en Zuid-Afrika goed gezind is,
af, aan de Zuidafrikaanse regering
ook maar de geringste aanleiding te
geven, de maatregel tegen Naudé on
gedaan te maken. Zij zouden Beyers
daarmee in één klap beroven van alle
kans ooit nog een rol in Zuld-Afrlka
te spelen.
AMERSFOORT We willen appelleren tegen het horizonta
lisme om de identiteit van de kerk te behouden. Zo omschreef
dr E. Masselink te Rotterdam, de voorzitter van de vereniging
tot bevordering van het gereformeerd kerkelijk leven, de
betekenis van de bezinnlngs- en appeldag, die deze vereniging
ln Amersfoort hield.
ROME (ANP) Een vermoeide maar
uiterst tevreden paus Johannes Pau-
lus II ls maandag teruggekeerd van
zijn reis van zeven dagen langs zes
steden ln de Verenigde Staten en
vredesmissie van drie dagen naar
Ierland.
„De ontvangst die mij van de zijde
van het Amerikaanse volk ls ten deel
gevallen, heeft ln mijn hart de wens
doen ontstaan een nog rechtstreekser
en vertrouwder contact met die aller
dierbaarste kinderen te hebben", zei
de paus na zijn terugkeer ln Rome.
Op de luchthaven Flumlcino werd de
paus verwelkomd door premier Fran
cesco Cosslga van Italië, twintig in
Rome residerende kardinalen en de
nieuwe, communistische burgemees
ter van Rome. Lulgi Petroselli.
Cosslga heette de paus welkom uit
naam van president Sandro Pertlnl
van Italië en hij noemde de reis die
Johannes Paul us gemaakt had „een
herderlijke pelgrimstocht van groot
belang, waarvan wij hopen dat de
vrede en het begrip tussen de volke
ren en naties onderling erdoor ge
diend worden".
Over zijn bezoek aan Ierland zei de
paus dat hij er dankbaar voor was dat
de Ierse bisschoppenconferentie het
hem had toegestaan „bovenal voor
vrede en verzoening voor dat geliefde
eiland te bidden tot Onze Lieve
Vrouw".
De rede die hij enkele dagen later
gehouden had voor het forum van de
Verenigde Naties in New York, was
zei hij, erop gericht geweest aan te
tonen dat de kerk staat achter dege
nen die voor vrede Ijveren.
Na deze woorden stapte de zichtbaar
vermoeide paus ln een helikopter van
het Italiaanse leger voor de vlucht
naar Vaticaaïlstad.
Naar zijn mening veroorzaakt de
nieuwe theologie een grote en wijde
kloof ln de gereformeerde kerken.
Deze theologie wil het volstrekte ge
zag van de bijbel niet meer aanvaar
den en zet vraagtekens achter de
waarde van een kerkelijke belijdenis.
Alleen als we onze verantwoordelijk
heid beseffen kunnen en willen we ln
deze geseculariseerde wereld kerk
zijn. aldus dr. Masselink.
Dr. B. van Oeveren te Rijnsburg keer
de zich ln zijn inleiding ook tegen het
horizontalisme, dat zich richt op de
lengte en de breedte ten koste van de
hoogte en de diepte. Het legt de na
druk op de menselijke factor, maar
de profetie is nooit uit de mens voort
gekomen. Bij de profetie gaat het om
mensen, die van Godswege hebben
gesproken.
Dr Van Oeveren had er bezwaar tegen
dat men vanuit de politieke theologie
de krant op de preekstoel brengt. Op
de preekstoel hoort Gods Woord. Men
moet het oude evangelie ln deze tijd
ADVERTENTIE
Vrouwen voor Zuid-Afrika, trai
ningsdag voor solidariteitsactie boy
cot Zuidafrikaanse producten, maan
dag 22 oktober. 10-1530 uur. Amers
foort. Inl. en opg. werkgroep Vrouw
Kerk. Tweederde Wereld. tel
030-710614
Kerk en toekomst, ontmoetings
dag geref. mannenbond, spreker ds.
F. de Jong. zaterdag 20 oktober 10
uur. geref kerk, Bouwstraat. Om
men. Inl. tel. 01718-20150
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De komende „One Way Day", 20 oktober ln
Utrecht, wordt de laatste. Evangelist Ben Hoekendijk stopt
met deze Jaarlijkse evangelisatledag voor de Jeugd.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Oordis Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidae Courant
Uitgave: Trouw/Kwarlel BV
Hoofdredacteur Jen/e Tammmga
Direcleur mg O Poslma
hoofdkantoor
Porous 059
1000 AW Am verdam
W 'bau! Vraat 131 Am Verdam
lei 020-913456
tewi 13006
Postg-'o 66 00 00
Bark Ned Cred-et&ar»
«eAemngrv 23 00 12 524
REGO ROTTERDAM/DORDRECHT
3000 AX Roferdam
tW O1O-M5560 ij
•n Oe/org-ng)
te< 010-115560 (redact*)
iel ii5700(i
Rotterdam
REGIO DEN MAAG LEIDEN
Postte» tot
2501 CC Der» Haag
iet 070-469445
(abonnementen en bezorging)
te( 070-469445 (redactie)
iel 070-468864 (uitsluitend voor
Parksiraai 22 Oen Haao
REGIO NOORO OOST NE DE PLANO
i u-tVurtend adm-mvral*)
Pov&ws 3
6000 aa
ter 05200-17030
Me'k markt 56
Abonnementsprijzen
Per maand I 15.90
Per kwartaal 47.70
Per balt iaar 95.40
Per jaar I 'S6 0O
Advenenaeraneven op aanvraag
Oogave fam.i*Der<meo 9-19 30 van
maandag I'm vr.,oag Op zondag van <8-
20 uw tete» 020-913456
Opga.e nvn. advertenties
020-936666 m scnrnekie aan Mew-Ad*
atder-og povoert 433
1000 AK AMSTERDAM
Zijn besluit komt als een verrassing,
want de One Way Days trokken elk
Jaar steeds meer mensen. Vorig Jaar
waren er vijftienduizend en de ver
wachting ls. dat er volgende week
zaterdag nog weer meer zullen zijn ln
de Irenehal ln Utrecht
Dat Hoekendijk toch besloten heeft,
er een punt achter te zetten, komt
doordat hij en zijn medewerkers zich
steeds gingen afvragen, of de grote
kosten, die zulke dagen vergen, wel
verantwoord waren.
Te duur
Hoekendijk: „Elk Jaar kostte de One
Way Day méér en telkens hebben we
onszelf afgevraagd of er geen relatief
goedkopere methoden zijn om jonge
mensen te bereiken met het evan
gelie."
HIJ verzekert dat er geen financiële
problemen zijn geweest. Het geld ls er
elk Jaar ruimschoots gekomen door
collecten. Er bleef telkens zelfs nog
over. wat gegeven werd aan zendings
projecten. Maar de komende One
Way Day het zal de achtste zijn
kost 180.000 gulden. Volgend jaar ls
er misschien twee ton mee gemoeid.
„We denken dat geld effectlever te
kunnen besteden." aldus Hoeken
dijk.
Een andere overweging van de evan
gelist ls. dat er ln Nederland zo lang
zamerhand genoeg dergelijke evene
menten zijn, zoals ook de EO-jonge-
rendag. Hoekendijk ziet zich vooral
als pionier.
Daarom wil hij volgend jaar iets der
gelijks op touw zetten Ln België. Hoe
kendijk verwacht, dat enkele duizen
den Jonge Nederlandse christenen be
reid zullen zijn. om op 18 oktober 1980
ln Antwerpen ..een evangelisch getui
genis te laten horen."
Guerrilla
Actieve evangelisatie zal ook op de
One Way Day. volgende week zater
dag ln Utrecht, een belangrijk onder
deel van het programma uitmaken.
Aan het eind van de middag zullen de
duizenden Jongeren worden aange
spoord. om een zogenaamde „guerril
la-actie" te gaan voeren ln de binnen
stad van Utrecht Overal, op pleintjes
en straathoeken en ln het winkelcen
trum Hoog Catharijne zullen groep
jes dan getuigen en zingen en mensen
uitnodigen voor de avondbijeen
komst Op de Mariaplaats zal worden
geëvangeliseerd door volksdansen en
evangelische poppenkast In de
avondsamenkomst zal het zevenhon
derd personen sterke One Way Day-
koor de musical „Nehemia" op-
Hoogtepunt van de dag zal het getui
genis zijn van Fred Lemon uit Enge
land. een misdadiger die veertien Jaar
in de gevangenis zat maar in zijn cel
tot bekering kwam. Met deze Lemon
komt ook politieman Cyril W. Ley uit
Engeland over om (ln bobby-uniform)
te vertellen hoe hij Lemon nog kende
voor zijn bekering en hoe anders hij
geworden is.
De One Way Day begint om tien uur.
Enkele honderden voorgangers en
Jeugdleiders zijn Ingeschakeld voor
de nazorg. Vorig Jaar kwamen dui
zend jongelui voor gebed en gesprek
naar de nazorg. Hoekendijk heeft op
geroepen tot een gebeds- en vasten
dag op donderdag 18 oktober voor
een opwekking onder de Jeugd van
Nederland.
Tweede woningen tweede
kerk? Werk- en studiedag interkerke
lijk werkverband voor de recreatie,
speciaal over de rol van de kerk t.a.v.
„verblijfsrecreanten", mensen die
steeds langere perioden of weekends
het hele Jaar door ln hun twee wo
ning, stacaravan of tent verblijven,
dinsdag 30 oktober 10-16 uur. Het
Grote Bos, Doorn. Inl. en opg. tel.
02158-1302.
De betekenis van geloven, chris
ten-zijn en kerk-zijn in de samenle
ving nu m.m.v. de Eindhovense
„priester-arbeiders" Threes van
Dljck en Jan Peijnenburg, zaterdag
27 oktober, pedagogische academie
Thomas Morus, Rotterdam. Inl. Open
Kerk Zuid-Holland, tel. 070-909627.
Wat doe je met je ervaringen van
overzee? Voor mensen die overzee
gewerkt hebben, zaterdag 3 novem
ber. De Waaier, Kerkelandelaan 7,
Hilversum. Inl. Kerk Overzee, tel.
020-717654. ('s morgens)
Tijdens de
KINDERBOEKEN
WEEK
3-13 oktober
TOor slechts
(Daarna f6.90)
BUUW
BOEKHANDEL
wel toepassen, actueel maken, maar
de boodschap verandert niet. De zon
de schuilt ln het menselijk hart en zit
niet in structuren. Wat betreft het
samen op weg gaan van de hervorm
de kerk en de gereformeerde kerken
zei dr. Van Oeveren dat alle menselij
ke pogingen geen kans van slagen
zullen hebben, als er geen eenheid in
het geloof ls.
De vereniging besloot aan de gerefor
meerde synode een brief te zenden,
waarin zij zaken als de verdieping
van het geloof en de identiteit van de
kerk aan de orde zal stellen.
Van een onzer medewerkers
ROERMOND In de provincie Lim
burg begint het verzet tegen het be
leid van bisschop Gijsen vaste vorm
te krijgen. Afgelopen zaterdag is na
melijk tijdens een bijeenkomst van
Open Kerk, waarin o.m. enkele Lim
burgse basisgroepen zijn vertegen
woordigd, een voorstel aangenomen
om naar wegen te zoeken waarop de
doorsnee gelovige zijn kritiek moet
kunnen uiten op het beleid van de
bisschop.
Tijdens de bijeenkomst werd gezegd
dat er ln een brede laag van de bevol
king onvrede heerst over het beleid
van bisschop Gijsen. Het voorstel
werd Ingediend door de „City-kerk"
te Maastricht. Deze groepering kwam
in juni van dit jaar ln het nieuws
omdat de bisschop aan pater Anton
Helt het uitoefenen van de priesterlij
ke bedieningen onmogelijk maakte.
Een initiatiefgroep zal het voorstel
uitwerken. Tijdens de ontmoetings
dag van de Open Kerk voerde dr. W.
Boelens, studiesecretaris van het pas
toraal centrum van het bisdom Gro
ningen het woord over de medever
antwoordelijkheid van de leek ln de
kerk. Volgens hem is waarheden naar
beneden knallen een model dat het
nergens doet. De plaatselijke ge
meente moet zichzelf helpen, aldus
dr. Boelens.
Van onze correspondent
JOHANNESBURG De verenigde
congregationallstische synode heeft
ongebruikelijk sterke steun verleend
aan dienstweigeraars op gewetens-
gronden. De kerk gaat op dit punt
verder dan de andere kerken.
DE PAUS IN AMERIKA
Voor sommige mensen is de pai
heilige figuur. Wat je ook over h
schrijft, 't is nooit goed. Dat zal
niet verhinderen weer te geven n
velen met mij hebben moeten H€
overwegen bij de berichten van jen
reis van de paus naar Amerika,
kan niet ontkend dat deze vijïUke
uit Polen een sympathieke indr kje
maakt. Hij is open en spontaan ceei
Althans zo komt hij ontegenzeg dei
over. Om een vergelijking te ma ekf
een totaal andere verschijning! jcer
die van Paulus VI, wiens optred Scti
nooit ontkomen is aan dat van idei
uitgekiende Vaticaanse diplom j p
Of Johannes Paulus II ook werk dile
sympathiek is. kan alleen de «st
onbevooroordeelde man die vla qué
zijn omgeving leeft vertellen. Ik uin
dat zoiets nooit helemaal uit te jng
maken ls in een optreden voor d u m
massa. Hij weet de miljoenen op ar
been te brengen, maar dat is zijc rmc
monopolie niet. En feitelijk doet (ine
alles er ook weinig toe. Het nn«
misnoegen van velen concentre
zich rondom wat hij zegt. Door z hel
benadrukken van de conservatii
katholieke standpunten zowel i
aanzien van de leer als ten aanzi
van de uiterlijke wetten van del 1,
komen zijn betuigingen van
solidariteit met de gediscrimlne
minder geloofwaardig over. Van
standpunten inzake abortus,
homofilie en echtscheiding vraa v«
men zich af waar dan wel op aan
bomvrije cel is, waar zulke meni
ongehavend bewaard kunnen t e!
worden, 't Lijkt wel alsof niemai m<
wereld daar ooit over nagedacht lkt
heeft, om van totaal andere tert
conclusies maar te zwijgen. Som
denk ik: het is een vriendelijken
maar z'n verouderde stellingen z
hard en onverzettelijk, en wat m ds
betreft in veel opzichten niet dm
christelijk meer. Hooggevend all »g
is dat veel katholieken er precieijn i
over denken. t
ferdi
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nisse c.a. (toez.): fa
A. W. Zegwaard, vicaris te Oudl
erland; te Fijnaart: R. S. Bral
burg, kand. te Warnsveld; te Wo|
berg: F. Luitjes te Kootwijk.
Aangenomen naar Rheden:
mer te Witmarsum.
Bedankt voor Lienden: J. H. C. d
Linschoten; voor Grootegast: 1
Leeuwen te Neede.
Rectificatie: Ds A. A. Bos te Re|
is niet beroepen te Dalfsen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Bunschoten: P. J,
kand. te Wageningen; te Den H
A. Dlngemanse, kand. te Utret
Bedankt voor Hoogeveen en
Middelburg: E. E. Siofstra te
op Langedijk.
GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen naar Den Haag
trum: K. de Gier te Arnhem (van^
tot 1975 ook ln Den Haag).
GEREF. KERKEN
Aangenomen de benoeming tot
ln tijdelijke dienst te Voorst: C.
bitz, per 1-1-1980 em. pred.
Winsum-Obergum.
an
SS
Ds. D. D. SoepboerS
IJ
JVE
Van een onzer medewerkers
LELYSTAD „Ieder kind op deze wereld ls een eigen
schepping van God en nooit ons eigendom. God schakelt ons
ln om het kind aan te reiken wat onmisbaar is voor zijn eigen
ontplooiing. Wij zullen de hindemissen die hen kunnen be
knellen en die voort kunnen komen uit ons eigen belang o( uit
de negatieve tendenzen in onze samenleving zo veel mogelijk
uit de weg moeten ruimen, waardoor mede voorkomen kan
worden dat hun vertrouwen in een God die liefde ls wordt
geblokkeerd."
Zondag is tijdens de kerkdienst
in hij voorging, plotseling over
ds. D. D. Soepboer, gereformeen t~
dikant te Heemse (gem. Hardenl
Hij is 53 jaar geworden. Ds. Soej eJ
was afkomstig uit Nes (Westdon etrJ
deel). Daar was hij boer en te|
zeer actief ln allerlei kerkelijk
Op zijn 39e Jaar werd hij beroep
gesteld „op artikel 6" en berie,
kerk van Lutjegast in Groningen JJJ
als predikant. Dat was in 1965.
kerk verwisselde hij in 1970 vo
van Drachten en in 1976 ging hij
Heemse. De begrafenis is donde
in Drachten na een rouwdien
Heemse.
OOI
ib
Dit was de eerste stelling die me
vrouw C. C. Ie Clercq. stafmedewerk
ster van het algemeen diakonaal bu
reau van de gereformeerde kerken, op
de Jaarlijkse landelijke centrale dia-
konaie conferentie aan ruim zeshon
derd diakenen uit het hele land voor
legde. Deze conferentie had als the
ma: Kinderen en wij, verweg en dicht
bij Met deze stelling gaf mevrouw Le
Clercq de grondhouding aan van
waar uit gewerkt moet worden aan de
belangen van kinderen in de Derde
Wereld. Nederlandse kinderen en van
buitenlandse kinderen ln ons land. Cx€Cn tijd
belangrijkste punten voor het wereld-
diakonaat is: aansluiten bij wat de
mensen daar als mogelijkheden zien
om hun kinderen niet te isoleren van
hun eigen ouders. Mevrouw Le Clercq
vroeg de aanwezige diakenen mee uit
te dragen, dat helpen ln de wereld
betekent dat je moet luisteren naar
welke vorm van hulp de mensen daar
vragen en dat het nooit mag gaan om
een manier van helpen die ons zelf
bevredigt.
Financiële adoptie
8prekend over de belangen van kin
deren ln de Derde Wereld keerde zij
zich tegen de toenemende vraag in
ons land naar het financieel adopte
ren van een kind (met foto) dat in een
kindertehuis ln de Derde Wereld
leeft. Zij zei dat veel kinderen ln deze
instellingen verblijven niet omdat ze
geen ouders meer hebben, maar om
dat deze te arm zijn en daardoor te
apathisch om zelf hun kinderen op te
voeden. Daar zal ln de eerste plaats
iets aan moeten gebeuren. Een van de
Volgens mevrouw Le Clercq komen
ook ln onze eigen samenleving kinde
ren steeds meer in knelsltuaties. In
veel hulsgezinnen hebben de vaders
en moeders vanwege hun drukke
werk nauwelijks meer tijd om met
hun kinderen te spelen en te praten.
Veel kinderen komen hier aandacht
en emotionele warmte tekort „Zit
dat erachter als we horen van kinde
ren van veertien, vijftien en zestien
jaar die een eind aan hun leven ma
ken, als het aantal Jeugdige drugver
slaafden onrustbarend stijgt, als we
weten dat al van een op de vier gezin
nen de ouders uit elkaar zijn gegaan,
waardoor vele kinderlevens worden
verscheurd? Zouden we hieruit mo
gen concluderen, dat de warmte, die
we een bepaald kind ln de Derde
Wereld zouden willen geven, mis
schien bitter hard nodig is om die aan
een kind hier te besteden? Hier liggen
diakonale opdrachten te over."
Mevrouw Le Clercq signaleerde ver
volgens het feit dat veel „éénouderge
zinnen" de band met de kerk kwijt
raken omdat met name in gevallen
van echtscheiding veel mensen meer
de neiging hebben de schuldvraag te
stellen dan de helpende hand te rei
ken. „Kan het de bedoeling van de
Heer van de kerk zijn dat we voorna
melijk een gemeente zijn van mid
denstandsgezinnen (waar zijn de ar
beiders gebleven?) en daaruit weer
een selectie van volledige gezinnen?"
Over het algemeen wonen er in de
achtergebleven woonwijken geen ge
reformeerden meer. Daardoor weten
we ook te weinig hoe daar geleefd
wordt en hoe gering de ontplooiings
kansen voor de kinderen die daar
leven zijn. Ook voor Nederland geldt
dat de armen steeds arm blijven, om
dat ze zonder steun hun eigen nood
en problemen geen stem kunnen ge
ven. Daarorr. vroeg zij de leden van de
gemeente die bij het club- en buurt
huiswerk ln deze wijken betrokken
zijn en die vaak het gevoel hebben
niet geruggesteund te worden door
hun kerk. uitvoerig aan het woord te
laten komen en met hen te zoeken
naar punten waar de kerk daadwer
kelijke steun kan geven.
Rassendiscriminatie
Nederland ls hard bezig een multi-
raciale samenleving te worden. Het is
niet moeilijk om onder de indruk van
de levensnood van bijvoorbeeld boot
vluchtelingen miljoenen guldens op
tafel te brengen, het is voor velen
echter wel moeilijk diegenen die in
ons land komen, ook een plaats te
bieden waar echt geleefd kan worden.
De grote vraag ls of wij hen de ruimte
geven, om te wonen, zich te ontwikke
len vanuit hun eigen achtergrond,
religie, cultuur en gezinspatronen.
„Onze verontwaardiging over rassen
discriminatie in bijvoorbeeld Zuid-
Afrika wordt hierdoor getest op echt
heid. De diakenen zullen hierover in
gesprek moeten gaan met de gemeen
teleden."
In dit kader sneed mevrouw Le
Clercq ook de huisvestingsproblema
tiek aan. Ze zei: „Welke bevolkings
groep laten we de grootste lasten
dragen? „Wij blijven rustig in onze
huizen wonen, maar op' de huisves
tingsbureaus komen de klachten bin
nen van Nederlands armste burgers:
nu sta ik al zolang op de wachtlijst
voor een betere woning en nu gaan
die buitenlanders weer voor. Als dia
kenen zullen we moeten pleiten voor
de belangen van belde kansarme
groepen Maar dat zal alleen mogelijk
zijn als wij als kerkleden woonruimte
willen afstaan, ons werkelijk Inleven
in de noden en problemen van deze
naasten en misschien moeten we dan
toch wel eens echt aan .offers' toe
komen".
Ds. H. Wiltink
Op de leeftijd van 87 jaar is overl
ds. H. Wiltink te Doetinchem, de
ste en nog steeds dienstdoende
kant van de oud-gereformeerd(
meenten in Nederland. Ds. Wi
heeft maar één gemeente gedien
zijn geboorteplaats Doetincl
maar deze gemeente diende hij
ook vierenveertig Jaar. eerst als
deriing. sinds 1946 ais oefenaa
sinds 1952 als predikant. De beg
nis is donderdag.
TEHERAN (Reuter) De biss
van de anglicaanse kerk ln Iran,
san Dehganl-Tafti. is gisteren in
woonplaats Isfahan gearresteer
last van de plaatselijke revolutk
re rechtbank. Zijn vrouw denkt
het gaat om geld van een voort
christelijk ziekenhuis
Volgens haar kwam ln de nacht
zondag op maandag een man va
revolutionaire rechtbank van de
Shiraz bij hen aan huis. Hij eiste
honderd miljoen rlalen (drie mil
gulden), die aan het ziekenhuis
den toebehoord, overhandigd zo>
worden aan de nieuwe moslim-<T
tie. Haar man had toen geantwi
dat dit geld door de jaren heen all]
was uitgegeven aan salarissen, f
sloenen en andere kosten. Een J
uur later werd hij gearresteerd.