De verjaardag van 'n niet-lijdelijke bonder Mogen ze ook eens lekker achterover? Bijbels graafwerk aan de oppervlakte Voor een echt gesprek tussen joden en christenen voorlopig Trouw VANDAAG' 0^52] KOK KAMPEN KIND EN BIJBEL KIND EN BOEK dee'1 NEBERLANBS BIJBELGENOOTSCHAP VOORBIJGANGERS: ZATERDAG 6 OKTOBER 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei De hervormde Veenendalers «en als lk het over hervormde Veenendalers heb, bedoel ik de gereformeerde bonders en niet de lichte cavalerie van de buitengewone wijkgemeentei vormen een leraarlievend volk. Het Veens Kerkblad legt daar bij herhaling getuigenis van al en in het nummer van 21 september trol mij een mededeling omtrent de buitengewoon royale wijze, waarop de leden der hervormde gemeente te Veenendaal dominee C. A. van der Sluijs op zijn verjaardag hebben bedacht. Het is zijne eerwaarde zelf, die erover rapporteert in zijn wijkbericht:„De stroom van felicitaties o.a. in de vorm van kaarten, brieven, planten, bloemen en zelfs taarten, wordt elk jaar groter" Men zal mij toestemmen, dat dit niet gering is. en laten we ook even letten op dat „o.a.": ik houd het ervoor dat ons als lezers van het Veens Kerkblad de helft nog niet is aangezegd. Ieder jaar, zo stelt dominee Van der Sluijs dankbaar vast. wordt de stroom van o.a. kaarten, brieven, planten, bloemen en zelfs taarten, groter. Het is zeer opmerkelijk dat deze predikant, die nog maar kort te Veenendaal staat, reeds nu een jaarlijkse toename van die stroom kan waarnemen. Dat belooft wat voor de toekomst, indien hij althans voorlopig de hervormde gemeente van Veenendaal niet verlaat. Laat ons hopen. dat hij er klein onder blijft en niet aan de uiterlijke tekenen van o.a. kaarten en taarten blijft hangen. Er is nog een punt. dat ik behandelen moet. Dit verkwikkend pastoraal gebeuren te Veenendaal is niet uit de lucht komen vallen. Je hoort wel eens beweren dat gereformeerde bonders lijdelijk zijn. Welnu, dominee Van der Sluijs is geenszins lijdelijk. Hij heeft, eenmaal in de Veense pastorie gevestigd, niet lijdelijk zitten afwachten of zijn kudde aan zijn verjaardag zou denken. Nee, hij heeft op een gegeven moment de datum in 't kerkblad gezet. Dit valt af te leiden uit hetgeen dominee Van der Sluijs verder in zijn wijkbericht vertelt: „De reden (van die groeiende stroom, AJK) zal wel wezen dat ik vorig jaar na mijn verjaardag ook al schreef dat ik op 14 september jarig was geweest. En blijkbaar zijn er dan toch altijd weer mensen, die dit noteren". We zien hieruit, welk een wijs beleid dominee Van der Sluijs met betrekking tot zijn verjaardag voert. Hij meldde verleden jaar niet vóór zijn verjaardag dat hij de 14e september jarig was, dat zou werken met de botte bijl betekenen, dan kun je net zo goed gewoon vragen: mensen, zorg alsjeblieft voor een stroom van o.a. kaarten, brieven, planten, bloemen en zelfs taarten. Hij schreef pas né de 14e september in het Veens Kerkblad, dat hij op die datum verjaart en strooide aldus om zo te zeggen, het zaad voor de stroom van dit jaar. Thans gaat hij een stapje verder, doorzijn lezers te attenderen op de mogelijkheid, die datum te noteren. Ik vind de formulering uiterst knap. Kwasi-hoofdschuddend stelt dominee Van der Sluijs vast: en dan zijn er toch altijd weer mensenHij steekt daarmee deze mensen in de hoogte, maar door een wat gemeenzaam woordgebruik is die hoogte niet onbereikbaar geworden voor degenen, die de datum van 14 september nog niet noteerden en dit nu stellig alsnog zullen doen. Omdat ik vrees dat het Veens Kerkblad niet in het ganse land gelezen wordt, leek het mij goed, de aanpak van dominee Van der Sluijs via dit stukje bredere bekendheid te geven. Mij is bekend, dat nog in veel pastorieën stil verdriet geleden wordt, omdat de gemeente te schraal voor de dag komt op dominees verjaardag. Wie echter de handen uit de mouwen steekt en zijn kerkbode op de juiste manier hanteert, hoeft althans op zijn verjaardag niet verdrietig te zijn. Dominee C A. van der Sluijs, hervormd predikant te Veenendaal, is in dit opzicht een lichtend voorbeeld. ADVERTENTIE Hoe links is VOORLOPIG: het blad waar elke maand veel om te doen is. Dat zal ook wel het geval rijn met het oktobernum mer: Ds. Bushes vindt, dat Dorothee Solle niet de voile waarheid spreekt. jaap Taber: gereformeerde kansels weren linkse dominees; waarom eigenlijk? Pier van Corknm: hoe gevaarlijk ia het om lid van een ondernemingsraad te worden? Verontrustende onthul lingen. Jan Stroes: discussie over kern energie is gepraat over bijzaak. Aart Schippers: lezen in Lucas. Peter Hoogstrate: het geloof vieren, n Niek Schuman: wachten op mevrouw Allende bij het Chili-monument; Henk Neuman was er niet. Prof. dr. M. H. Bolkestein: Luise Rinser, een weerbare vrouw, die ver giftigende mythen over het man- en vrouwzijn afbreekt. Verder cartoons, politiek in prenten en roerige reakties in de Reageer buis. Abonneer u (ev. voorlopig). Naam Adres vraagt proefnummer/wil abonnement i f 30,15 per jaar (studenten f 21,75). Opzenden aan Maandblad VOORLOPIG Antw.no.101, 2600 VC Delft. Geen postz.i Marxisme en christen-zijn nu, 26- 28 oktober, Kerk en Wereld, Drieber gen, (tel. 03438-2241). Samen ben je niet alleen, voor 25- plussers, o.a. over de opzet van krin- genwerk in de gemeente, zaterdag 20 oktober in De Bilt. Inl. en opg. herv. bond voor inw. zending (IZB), tel. 033- 11949. ADVERTENTIES nieuw bij Ten Have Dr. Gerard Dekker Het ambt: van boven of van beneden? 61 bladz., paperback 9,50 verkrijgbaar in de boekhandel boekennieuws UW MOEDER WAS WEER ERG IN DE WAR VANOAAC Irvfc. MW./ 10.25 O* setwifMsf h««tl do gon aan hot nokbod van haar moodar op papiar ts ration. Om andoren, dw LIEVER GEEN BEZOEK GEEN BLOEMEN MAAR OAARNA? >0 druk. SS bil.. I IJ.50 Eon bookjn ovor rouw en rouwvorwodting Eot t|0 »oo» moneen 6+ rouwon 01 Ml.. 16.25 Eon ponsruo schril haar pvyctvaMr Omdat or mondoknp goon good contact ir,ogei|k wae Grote g hob Si voor ds w*zo waarop D-ouwko waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Oordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma moofokantoor Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibauisiraai Ai Amsivrdam lel 020-913456 telea 13006 Pos tg "o 66 00 00 fjnk Ned Cred'eibjnk Rchermgnr 23 0012 574 Gemeentegiro Amsrenfam X1I000 REGIO nOTTEROAM/OORORECHT Postbus 94R 3000 AX Rotterdam iel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) lel 15700 (udsluitend voor adverte«lies) Westbiaak 4 REGIO OEN HAAG LElOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) lel 070-469445 (redactie) let 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parks'raat 22 Oen Maag REG'O NOORD'OOST NE0ERLAN0 (u-tsiurtend administratie Postbus 3 8000 AA Zwo'te let 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo"e Abonnementsprijzen Per maand 15.90 Per kwartaal I 47.70 Per hall iaar f 95 40 Per taar f 188.60 rem*feneven oc aanvraag <Z* adressen Dovem Opgave lamu*berichten 9-1930 van maandag t m vr.,dao Op zondag van i§. 20 uur teiet 020 913456 Opgave m.ni-advertenties W 020 936868 of schr-ttei.,k aan Mm. Ad. atdei-ng postrus 433 1000 AK AMSTEROAM Ad'eswnZ«gingen u tjiurtend schnttektk aan onze Amsterdamse adressen ADVERTENTIE door Medard Hllhorst De gereformeerde werkgroep voor de katechese is begonnen met de produktie van nieuw materiaal. Het is dezelfde werkgroep die indertijd, samen met de hervormden, de bekende omvangrijke „Handleiding voor de Catecheet" samenstelde. Twee projecten zijn verschenen, nl. „de kerk" en „Jezus", beide goed voor vijf katechisatielessen. Het materiaal is bedoeld voor de jongste groepen (leeftijd 12-15 jaar). Dit seizoen zullen nog twee projecten verschijnen: „het Oude Testament" en „Jij en de wereld om je heen". Elk project bestaat uit werkbladen voor de katechisant en een handleiding voor de katecheet. Het is de bedoeling heel opmerke lijk dat ook de niet-deskundige katecheet ermee uit de voeten kan. Denk aan dé steeds vaker in kateche- se-teams en in hulskatechese inge schakelde gemeenteleden. Het mate riaal lijkt zich hiervoor Inderdaad goed te lenen. Het is helder, overzich telijk, beknopt en doelmatig. In het project „Jezus" heeft men als lesdoelen geformuleerd: „hoe zie jij Jezus" (eigen ervaring aan de hand van fotomateriaal), „wat is Jezus ko men doen" (lesstof Zacheüs), „wat heeft Jezus te zeggen" (bergrede), „wat is er van Jezus geworden" (Em maüsgangers), „wat heb ik met Jezus te maken" (voetwassing). Vooral dit project heeft mijn waarde ring: het is geen stoomcursus voor pas beginnende ouderlingen, maar een lessenserie waarin men in heel kort bestek op een speelse manier aandacht weet te vragen voor de we zenlijke elementen in de verhalen. Een enkele kan O !:ening. Mijns in ziens wordt veel nadruk gelegd op .Jeren" (les. lesstof». Ook moet er ge werkt worden (werkbladen). Kun je dat de katechisanten na een lange schooldag in een pressie- en presta tiesfeer wel aandoen? Terecht moe ten de verhalen over Jezus steeds opnieuw klinken, maar moet dit op deze leeftijd zo nadrukkelijk? Verder: de werkgroep wil aansluiten bij de leef- en ervaringswereld van dë kate chisant. Ik vraag me af of dat gelukt is. In bijvoorbeeld bovengeschetst project „Jezus" is die aansluiting al leen duidelijk in les 1 (eigen ervaring), want les 5 wordt alweer ingesnoerd door een bijbelverhaal (voetwassing). Dezelfde vragen zijn er ten aanzien van het project „kerk" te stellen. Wat mij betreft heeft men al te strin gent vastgehouden aan het oude pro testantse schema: beginnen bij de bijbel en dan maar zien of we nog bij onszelf kunnen uitkomen. Dan is de leef- en ervaringswereld nooit syste matisch aan de orde. Ik heb veel geleerd van zogenaamde ervaringskatechese uit rooms-katho- lieke hoek. Waarom niet rustig, lek ker achterover, wat praten samen? Een 12-15 jarige heeft evenzovele ja ren ervaring als het om geloof en bijbel gaat, te veel soms (huis, kerk, school). Daarom vond ik in het pro ject „kerk" deze zin zo afschuwelijk: „Zodra de katechisanten uitgepraat zijn verstrekt de katecheet eventueel nog wat nadere informatie, en vertelt een exemplarisch verhaal". Zou je samen ooit uitgepraat raken? Hoe je onze en de bijbelse werkelijk heid met elkaar moet verbinden is een aloude vraag. In dit geval moet het dan vooral gaan om een nauw keurige analyse van de leef- en erva ringswereld van deze jongeren. Ik zou zeggen, wat is er beter dan ze zelf aan het woord te laten? Ondanks deze vragen blijft het mate riaal voor ieder aanbevelenswaardig, men oordele zelf. Ik wacht met be langstelling de volgende projecten af. Uitg. Kok, Kampen. Samenspel 1 de kerk: handleiding (16 blz) f 4.95; werkbladen (8 blz) 2.95. Samenspel 2 Jezus: bandleiding (13 bis) f 4.95; werkbladen (10 blx) 3.25. De teke ning is uit dit materiaal overge nomen. Medard Hiihorst is leraar gods dienst in Amsterdam. Bijbeluitgaven voor de jeugd Serie: Wat de bijbel ons vsrtelt Bijbelse verhalen uitgebeeld in een twaalftal tekeningen met een enkele regel tekst. De serie bestaat uit 27 deeltjes. Gebonden Formaat: 20x20 cm. Prijs per deeltje 5,75 Serie: Bijbeluitgaven In eenvoudig Nederlands Vertaald voor kinderen van 9-12 jaar. Inmiddels zijn verschenen „Samuël en Saul", „Saul en David", „David wordt koning" en „Het vertiaal van Lucas Gebonden Formaat: 13,5 x 20 xm. Prijs per deeltje f 6,50. Verkrijgbaar bij uw boekhandel en Postbus 620, 2003 RP HAARLEM Telefoon: 023-259501 Het is niet goed dat de mens alleen blijft. (Genesis 2 vers 18-24) Vijf keer lezen we in het :on scheppingsverhaal dat God zag datoad het goed was wat Hij gemaakt hed. De zesde keer staat er zelfs: zeer g< Dan komt het tweede scheppingsverhaal met een andere volgorde en dan lezen we ineens: Hi is niet goed Temidden van het vele goede is er iets niet goed. Het ii duidelijk dat de schrijver zich God I voorstelt als een levende persoonlijkheid. Iemand die bezig ii allerlei dingen op gang te brengen. Hij staat erbij en kijkt ernaar en daj schudt Hij zijn hoofd: Nee, dit is niet goed. De mens moet niet alleen blijven. Dat is geen doen, zelfs nieti die mooie hof, met al die bomen en dieren die zich rustig een naam lat» geven. Adam is niet wijzer dan Go< Hij zegt niet: o, laat U maar, ik voel me best en ik Heb U toch! Nee, dat wordt pas veel later gezegd: „1 heb mijn God, dat is genoeg en wei mij niets daarneven." Zo vroom is Adam niet. En de Here God zelf ook-, niet. Hij vindt dat er een medemensv moet zijn. Dat houdt een mens niet j)] uit, alleen met God in die grote m wereld te leven. Hij moet ook van fr. mens tot mens kunnen praten en UJ werken en leven. Dat heeft een meiws nodig. Soms lijkt het alsof mensen tyj buiten kunnen, maar dat is maar en latei schijn, want ze leven toch in ge menselijke relaties, ook al is dat da ZO niet met één bepaalde man of vroui g£ in een huwelijk. Maar 't is natuurlijl helemaal tegen dit „niet goed" in, aljft mensen elkaar gaan verbieden om lef met één zo'n mens samen te leven, m Dan weet je 't blijkbaar ook beter, zo k\ bt Gemeente en gemeenschap, c'ta rismatische bezinningsdag met Teutscher en A. van Duin, zatei 20 oktober 10-16.30 uur. Het Trefpv Ceintuurbaan, Bussum. Inl. tel. 0$, 855641. k ce -te door Pieter van der Ven Er kan heel wat diepzinnig beschouwd worden over de vraag of godsdienst, bijbel, kerk nut) of nodig zijn voor de mensen, of de mens niet langzamerhand zonder kan. Voor uitgevers i goedogende en goedverzorgde prentenboeken is die vraag eenvoudig te beantwoorden, zola hun produkten gretig aftrek vinden. Reader's Digest heeft het nu weer geprobeerd me- „Volken, vorsten en profeten de mensen van de bijbel, hun leven, hun geloof." Ruib vierhonderd, rijkgeïllustreerde pagina's voor 73,85. Een prachtig boekwerk vol „bijbelse geschiedenis" met veel historisch en archeologisch materiaal, populair verwerkt, bevattelijk en vlot geschre ven, mooi uitgegeven. Geleerden van naam, vooral uit Amerika, onder wie James Pritchard, hebben aan het boek meegewerkt en dat geeft er een door ds. A. A. Spijkerboer Morgen is het in de hervormde kerk Israëlzondag. Hoezeer het jodendom de gemoederen bezig blijft houden, blijkt wel uit het aantal boeken dat er in de allerlaatste tijd in ons kleine Nederlandse taalgebied verschenen is: Dijks „Uw volk is mijn volk", Zuidema's „Gods partner", de studie van Aschkenasy's leerlingen over het „Achttiengebed", Smeiiks „Hagar en Sara" over de verhouding tussen jodendom en christendom in de eerste eeuwen, Gerssens dissertatie over het zionisme, en nu is daar dan enkele weken geleden Duvekots „Zal Jezus joden en christenen verenigen?" bijgekomen. Duvekot begint zijn boek met een rondleiding door Yad Washem. het gedenkteken voor de in de tweede wereldoorlog omgebrachte Joden, en langs de Menorah. de grote bronzen kandelaar die voor het parlementsge bouw in Jeruzalem staat. Hij is een uitstekend verteller en hij laat heel goed tot zijn lezers doordringen wat er in Yad Washem en aan de Menorah te zien is. Het is goed, dat hij zo begint, want wie niet weten wil wat Auschwitz en de stichting van de staat Israël voor onze Joodse tijdge noten betekenen, kan maar moeilijk aan het gesprek tussen Joden en christenen deelnemen. Het is Duvekot begonnen om de ont moeting tussen jodendom en chris tendom. en dan wel te verstaan dat is het bijzondere van zijn boek om de ontmoeting rondom Jezus Na een zwak tweede hoofdstuk over de ge schiedenis (Je krijgt in dit hoofdstuk de Indruk, dat er tussen de middel eeuwen en de tweede wereldoorlog niets gebeurd is) stevent Duvekot recht op zijn doel af. Hij laat zien hoe de Joden, die in de middeleeuwen werkelijk geen goed woord voor Jezus over hadden, in de negentiende eeuw begonnen zijn Hein. zoals een van hen geestig zei. „naar huis te halen". Drie Joden Dan laat hij uitvoerig drie in Israël wonende Joden aan het woord, die zich in onze tijd intens met Jezus bezighouden: de dichterlijke Scha- lom Ben-Chorin, de hooggeleerde Da vid Flusser en de felle Pinehas Lapi- de Geen van de drie staat op het punt zich te laten dopen, alle drie zijn ze bezig Jezus van heidense smetten te zuiveren, en alle drie stellen ze de vraag welke rol Paulus eigenlijk ge speeld heeft bij de verbreiding van het evangelie. Vooral dat laatste is belangrijk, want wanneer joden en christenen met elkaar over Jezus pra ten. vraagt deze apostel altijd het woord. Het boeiendst is Duvekots vijfde hoofdstuk want daarin gaat hij uit voerig in op wat zijn Joodse gesprek spartners zeggen. Hij iaat zien dat Jezus dicht bij de farizeërs stond en Joodse opponenten er als blinden mee omgaan. Dat is nogal wat, maar hij zegt het natuurlijk wèl. Eerlijk Vragen genoeg dus, maar wat zo goed is van Duvekots boek is dat het ten minste eerlijk is. Neem nu bij voor beeld de positie van de christenen uit de Joden. Mr. R. A. Lavisson heeft onlangs eens geschreven, dat deze christenen Inderdaad „uit de Joden" zijn, omdat ze door zich te laten do pen met het jodendom gebroken heb ben. Een christen kan hem dat onmo gelijk nazeggen, en nu kun je de christenen uit de Joden natuurlijk wel negeren, omdat „de dialoog" tus sen joden en christenen op die manier zoveel gemakkelijker en plezieriger wordt, maar dat is struisvogelpoli tiek. Duvekot voert deze politiek niet en hij brengt de christenen uit de Joden uitvoerig en goed ter sprake. serieus moeten nemen, maar hij laat dat zijn kritiek op hen ontsproot aanu wel zien dat krachtens het getuigenis _:tT—«- van het Nieuwe Testament het Ko ninkrijk van God met Jezus aange broken is en dat het niet meer uit de geschiedenis van de mensheid te ver wijderen is. zijn godsvrucht: omdat Jezus in zijn betrachting van de wet God vreesde, zocht Hij het gezelschap van tollena ren en zondaren, en duldde Hij het niet dat de farizeërs wel eens keihard over de mensen heenwalsten. Omdat' de joden ons christenen er vaak van verdenken dat we Jezus tot een twee de God maken, tekent Duvekot Jezus als de unieke Jood. die namens God. ais diens gevolmachtigde optreedt. Van Paulus zegt hij, dat deze apostel uitspreekt wat Jezus Zelf verhuld heeft aangeduid, en dat hij op één lijn staat met de andere apostelen. Van joodse zijde wordt ons christenen we! eens voorgehouden, dat Jezus de Messias niet kan zijn omdat de we reld nog onverlost is. Duvekot vindt terecht dat wij deze tegenwerping •Vraagtekens Al lezend heb ik wel veel vraagtekens gezet Duvekot heeft de neiging om het Nieuwe Testament in beseher ming te nemen tegen het verwijt dat er zoveel anti-Joodse dingen in staan Natuurlijk moeten we alle door hem op blz 36-39 genoemde teksten goed en in hun verband lezen, maar de atmosfeer klaart wel op wanneer we bedenken dat het Nieuwe Testament in dit opzicht niet anders is dan het Oude Wie Jeremia 18-20 eens door leest blijft zitten met de indruk dat het definitief uit is tussen God en Israël. Wanneer de profeet deze din gen moet zeggen verwenst hij de dag waarop hij geboren is. maar is dat voor de evangelisten en Paulus zoveel anders geweest? Verder zou ik graag het Concilie van Nicaea, dat in 325 uitsprak dat Jezus „van hetzelfde wezen" is als God de Vader, wat in bescherming willen ne men. Wat heeft dit concilie anders gezegd dan dat we in Jezus echt en dan ook helemaal met God te maken hebben? Wanneer het over Paulus gaat kun nen we er niet aan voorbijgaan, dat deze apostel op de hem eigen kracht dadige manier uit de doeken doet, dat hij. Paulus. in zijn prediking de Torah tot ere brengt, en dat zijn Onlangs heeft iemand eens voorge steld dat de kerk de belijdenis dat Jezus de Christus is maar terug moet nemen, want pas dan zou het moge lijk zijn het christelijke antisemitis me met wortel en tak uit te roeien. Je moet het Nieuwe Testament dan wel van de hand doen, en dat zou „de dialoog" dan nog weer een stuk ge makkelijker en plezieriger maken. Het is dan alleen geen dialoog tussen joden en christenen meer, maar een dialoog tussen joden en degenen, van wie het Nieuwe Testament zegt. dat ze „God vereren", dat wil zeggen sym pathisanten met het jodendom. Duvekot leidt zijn lezers niet naar dergelijke valkuilen toe. Het is zijn grote verdienste, dat hij laat zien wat er allemaal op tafel komt. of althans behoort te komen, wanneer joden en christenen echt eens met elkaar gaan praten. Dr Willem S. Duvekot, Zal Jezus joden en christenen verenigen? Uitg. Boekencentrum, 's-Gravenhage; prijs 22,90. De cartoon is van She- muel Kats uit zijn bundel „Jerusa lem, holy business as usual". vleug van ernst aan. Toch lijkt archeologische interesse de behoef aan verdere kritische zin bij de menstellers en de Nederlandse bew*V( kers geheel te hebben weggenomcist „Bijbelse geschiedenis" brengt altljK» de bijbel terug tot een overaichtebie ke, lopende, stichtelijke Forsyte-»to ge. Reader's Digest verweeft deze i W ge-vorm naadloos met hedendaags wetenschappelijke gegevens. Hi»hi door ontstaat de indruk dat je ind< daad wijzer wordt van het geloof v F de tijdgenoten van Abraham, Moztdi David, de Makkabeeën en Jezus. d< Men hoeft geen fervente aanhangj.1 van de zogenaamde materialistisc bijbellezing te zijn om te beseffen het resultaat een vertekening is. w De meeste bijbelboeken vertellen ii mers tussen de regels vermoedeli meer over geloof en maatschappij t tijde van hun ontstaan, dan over tijd waarin het verhaal speelde Jj hoezeer de bijbelboeken ook gebniH1 maken van eeuwenoude overlevert" gen. Waar deze eerste letters van hS bijbels alfabet gemakshalve word weggelaten komt men niets te wetf c over „het geloof" van „de mensen viv de bijbel". Er is niets per definitie tegen versla peling of popularisering van de bin bel, als zou die slechts mogen toev d op verheven, ontoegankelijke hoogta Maar vereenvoudiging maakt hier weg vrij voor een flink stukje inho delijke manipulatie, met als gevoel een rammelende hoop religieu prietpraat, niet Reader's Digest i de profeet en uitbater van deze An rikaanse oppervlaktereligie. Beroepingswerk rc NED. HERV. KERK Beroepen te Papendrecht (toez.): tl Lekkerkerker te Ede; te Dalfsé* (toez): A. A. Bos te Renkum; te Vrir zenveen: G. J. van Steeg te Dusset[ Aangenomen naar Nijkerkerveë; (toez.): H. Jonker' te Lekkerkerk. NED. GEREF. KERKEN Beroepbaar: M. H. T. Biewingtë Schüttevaerkade 9, Zwolle. P GEREF. KERKEN f Beroepen te Schildwolde-Zuidbroer W Horlings te Gaastmeer-Heióei' schap. Intrede op 7 okt. te Wommels: kan|_ A. L. v.d. Dries te Amsterdam. 1 GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Apeldoorn: C te Yerseke; te Gorinchem: te Barneveld, die bedankte voor B*k degraven; te Scherpenisse: J. Kleppe te Woerden. 3. v.d pj i: J. Kostfr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2