Werkgroep Zuid-Afrika is
niet tegen investeringen
Paus geeft progressieven geen millimeter toe
Meer miljoenen voor
hervormd diakonaat
Trouw
Advies aan synode Gereformeerde Kerken
Geef dit boefje
een Bijbeltje!
Kardinaal
Suenens
afgetreden
KERK IN DE WERELD
Israël op de
drempel van de
wereldraad
VANDAAG
VOORBIJGANGERS
Conferenties
VRIJDAG 5 OKTOBER 1979
TROUW/KWARTET
HS' 2
Van een onzer redacteuren
LEUSDEN De werkgroep Zuld-Afrlka van de gereformeerde synode vindt, dat de kerken
alleen nieuwe investeringen in Zuld-Afrika dienen te ontmoedigen. Dit dan louter bedoeld als
een symbolische actie Want men moet niet de illusie hebben, dat men door investeringen Conventie
tegen te gaan de weerbaarheid of de strijdvaardigheid van de machtelozen in Zuld-Afrika
bevordert.
steeds proberen door democratische
en legale oppositie met geweldloze
middelen.
Daarmee wijst de gereformeerde
werkgroep een groot deel van de
Zuid-Afnka-voorstellen van de Raad
van kerken af. In april legde de Raad
van kerken in Nederland in Neder
land aan de aangesloten kerken acht
voorsteilen inzake Zuld-Afrika voor
Hierin worden alle Nederlandse in
vesteringen in Zuld-Afrika veroor
deeld als ongewenste belangenver-
vlechting en een onverantwoorde on
dersteuning van de onderdrukkende
partij in het rassenconflict Neder
landse bedrijven met dochteronder
nemingen in Zuid-Afrika dienen deze
volgens de Raad van kerken te liqui
deren, als zij zich niet inzetten voor
de opheffing van de apartheid
Geen strategie
In het advies, dat de gereformeerde
werkgroep thans op het verzoek van
het moderamen van de synode over
deze voorstellen heeft uitgebracht,
wordt gezegd, dat de raad van kerken
geen weloverwogen strategie van ver
andering ten aanzien van Zuid-Afrika
heeft Het enige argument om een
eind te maken aan de Nederlandse
investeringen in Zuid-Afrika is de
..ongewenste belangenvervlechtlng
met het onderdrukkende regime".
Dat wekt volgens de werkgroep de
indruk, dat het er alleen maar om
gaat. dat de Nederlandse onderne
mers weer schone handen hebben.
..Niet onze naam of het Nederlandse
imago, maar de bevrijding van de
machtelozen in Zuid-Afrika dient
onze grootste zorg te zijn," aldus de
werkgroep
De Raad van kerken bekijkt de zaak
uitsluitend uit het oogpunt van de
belangenvervlechtlng. maar de gere
formeerde werkgroep betoogt, dat de
snelle industrialisatie het apartheids-
beleid onder zware druk zet. Buiten
landse bedrijven zouden daar positief
op in kunnen spelen en de emancipa
tie van de zwarten kunnen bevorde
ren, vooral door zwarte vakbewegin
gen als volwaardige onderhande
lingspartners te erkennen. Overigens
moet de werkgroep erkennen, dat die
sociaal-politieke verantwoordelij k-
heldszin bij de buitenlandse en ook
de Nederlandse bedrijven in Zuid-
Afrika in mindere mate aanwezig
blijkt te zijn dan had mogen worden
verwacht.
Kleinschalig
Een en ander wil niet zeggen, dat de
werkgroep het proces van groot
scheepse industrialisatie in Zuid-
Afrika toejuicht Een kleinschalige
economie zou voor Zuid-Afrika verre
de voorkeur verdienen, maar het land
heeft nu eenmaal voor een grootscha
lige ontwikkeling gekozen, zoals in
het westen en ook in het oost-blok
wordt toegepast Vanuit het westen
kunnen we moeilijk om die redenen
de buitenlandse bedrijven verzoeken
Zuid-Afrika te verlaten, zolang we in
deze niet eerst zelf orde op zaken
hebben gesteld, aldus de werkgroep.
Onder de blanke Zuid-Afrikanen zijn
reactionairen, progressieven en de
middengroep. De werkgroep pleit
voor een strategie die erop gericht is
de blanke middengroep los te weken
uit de wurgende greep van de reactio
naire harde kem. Dat moet gebeuren
door confrontaties met behoud van
de dialoog. De werkgroep ziet dat
vooral in symbolische acties als het
opschorten van een cultureel ver
drag. het ontmoedigen van nieuwe
investeringen, het tegengaan van
sportuitwisseiing, het niet of minder
consumeren van Outspan sinaasap
pelen. Als symbolische actie kan de
werkgroep dan ook meegaan met het
voorstel van de raad van kerken, dat
alle Nederlanders Zuid-Afrika als va
kantieland gaan mijden.
De werkgroep vindt het verder be
langrijk. dat de kerken van Neder
land niet alleen de Zuidafrikaanse
raad van kerken, maar alle bevrij
dingskrachten in Zuid-Afrika op zijn
minst als gesprekspartner erkennen,
en dat zonder eenzijdigheid. Dat is
met name een pleidooi voor de bewe
ging van Gatsha Buthelezi, Inkatha.
Deze beweging wil het (anders dan
het African National Congress) nog
De kerken van Nederland zouden dan
ook in overleg met de bevrijdings
krachten in Zuid-Afrika mee moeten
werken aan het streven om te komen
tot een nationale conventie, waarbij
de vertegenwoordigers van alle poli
tieke groeperingen, zwart en blank,
inclusief de ballingen, om de tafel
plaatsnemen om samen te beslissen
over de toekomst van hun land.
De Nederlandse kerken zouden wel
een beroep op de Nederlandse rege
ring moeten doen, om een wetgeving
tot stand te brengen die nieuwe in
vesteringen in Zuld-Afrika aan strak
ke regels bindt. Een dergelijke maat
regel zou tevens kunnen leiden tot
een versterking van de toepassing
van de gedragscode van de Europese
gemeenschap.
Ten slotte dringt de werkgroep erop
aan. dat de Nederlandse kerken de
zwarte vakbeweging financieel en
moreel steunen en trainingsfacilitei
ten verlenen.
De werkgroep van de gereformeerde
synode bestaat uit drs H. J. Brink
man. dr J. P. Feddeman. dr J. Hen
driks en A. Hordijk.
De gereformeerde werkgroep erkent, dat het de buitenlandse be
drijven in Zuid-Afrika nogal eens aan sociale verantwoordelijk
heid ontbreekt, soals hier cartoonist Cork laat zeggen: „Hij werkt
als een paard en spaart u seker drie andere gastarbeiders uit."
ADVERTENTIE
Slechts één pakje sigaretten of twee gebakjes
minderen u kunt een Nieuwe Testament
2,63) geven aan één van de 200.000 arme
schoolkinderen in Brazilië.
Hebt u dét er niet voor over? Giro 901.000 v. In de
Rechte Straat te Velp G. met vermelding NTBr.
PHILADELPHIA (ANP) De roomskatholieke kerk is niet van plan vrouwen tot priester te
wijden o! priesters te laten trouwen. Dat is in het kort de duidelijke boodschap die paus
Johannes Paulus II in Philadelphia heeft achtergelaten.
geven. Het kan niet zo zijn dat Öod
die de impuls gegeven heeft om Ja"
te zeggen, nu „nee" wil horen".
Over belde punten wordt in Amerika
zeer verschillend gedacht en men ver
wachtte al dat de paus hier of in
Washington er iets over zou zeggen.
Alleen mannen voor het priester
schap is de manier die „God gekozen
heeft om zijn kudde te weiden", aldus
de paus. die opmerkte dat dat niets
met mensenrechten te maken heeft,
maar met de wil van God. Uitsluiting
van de vrouw voor het priesterschap
betekent volgens de paus geenszins
haar uitsluiting tot heiligheid en tot
kerkelijke dienst.
Bijzonder sterk maakte de paus zich
voor de handhaving van het celibaat.
Hij maakte nu ook duidelijk waarom
er sinds hij paus geworden is geen
priesters meer van hun celibaatsver
plichting zijn ontheven. Immers, „het
priesterschap duurt eeuwig, wij kun
nen de eens gegeven gave niet terug-
Beroep
DEN HAAG (ANP) De Inkomsten van de generale dlakona-
le raad (GDR) van de hervormde kerk zijn flink gestegen. De
totale ontvangsten over 1978 bedroegen 10,6 miljoen gulden,
tegenover 8,7 miljoen ln 1977. Dit blijkt uit een ln het blad
„Diakonie" gepubliceerd overzicht.
De stijging is vooral te danken aan de
hogere opbrengsten van collecten en
waarin opgenomen Oe Rotter
dammer, met Dordts Dagblad
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jen/e Tammmga
Directeur mg O Posima
HOO^OKANTOOR
PosiDus 869
1000 AW Amsterdam
W>bJuistraat 131 Amsieroam
Posig 'o 66 00 00
&»<-* Ned Cred«tOar«
Reh«*cqor 23 00 12 574
Gem*erieg*o Amjterdorr
*11000
REGIO ROTTERDAM.DORDRECHT
Postbus 9J8
3000 A* Rotterdam
te* 010-115568 iabonnementen
en bero*ging)
te" OiOii 5688 (redactw)
lel 115700 nelsiu.1#nd voor
advertenties)
WesftXaa* 4
Rotterdam
REGO DEN HAAG LEIDEN
Postbus 101
?50i CC Oen Haag
(abonnementen en bezorging)
iet 07O-46944S (redactie)
lei 070-468884 (uttsKMend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haaq
REGK3 NOORD OOST NEDERLAND
imisKiiend admrfvsfatei
Postbus 3
8000 AA Z«vo«e
ie 05200 17030
Me «unarm 56 Zwone
Abonnementsprijzen:
Per maand f 15 90
Per heartaaJ I 47 70
Per hall jaa- t 95 40
Per taar I 188 60
Ad<rtrtmfeisr<ereo op aanvraag
'SC he adonnemenienoodrachtfn
ire adressen teven)
Opgave tam*-eterhlen 9-19 30 van
maandag t m vt dag Op zondag van 18
20 uur teel 020-913456
Opgave m<e, advertem-es ie"
030 936868 O» sctw-tte'aan Mm.-Adv
a'dei-ng posttjs 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswiz-g.noen yt$Mer>0 schttt#:.,»
aan onze Amsterdamse adressen
giften. Deze bedroegen in 1978 ruim 8
miljoen, tegenover 6,5 miljoen ln
1977
Het meest opvallend is de stijging die
waar te nemen valt bij de giften en
collecten voor het werelddlakonaat
(ln 1978 was dat 4,8 miljoen, ln 1977
3.8 miljoen) en voor de renovatie van
het F. D. Roose vel thuis, een actie die
alleen in 1978 gevoerd is en die meer
dan 8 ton opbracht
Voor het eigen werk ontving de raad
uit collecten en giften in totaal over
1978 bijna 7 miljoen (ln 1977 iets meer
dan 5 miljoen). Voor de medische
zending werd ontvangen een bedrag
van ongeveer 670.000.- (in 1977 was
dat ƒ650.000-). voor 2 procent ont
wikkelingssamenwerking ontving
men zo'n 20.000,- meer dan in het
jaar daarvoor, namelijk iets meer dan
570.000,- Hetzelfde geldt voor het
anti-racismeprogramma van de we
reldraad van kerken. Ten behoeve
daarvan ontving de GDR in 1977 iets
meer dan 35.000 gulden, in 1978 was
dat meer dan 56 000 gulden.
De subsidie die de GDR van het rijk
ontving, was ln 1978 minder dan in
1977. namelijk ruim 4.5 ton. tegen
over ruim 5 ton het jaar daarvoor De
totale uitgaven van de GDR bedroe
gen ruim 10.6 miljoen, waarvan meer
dan 6 miljoen bestemd was voor hulp
verlening
Bij een grote silo in Des Moines schudde de paus gisteren de hand van
enthousiaste mensen. Eerder had de paus de Ierse kerk St. Patick's bezocht.
Hij deed een klemmend beroep op
aankomende priesters goed na te
denken voor ze de celibaatsverplich
ting op zich nemen. Want eenmaal
begonnen, „eist de menselijke waar
digheid dat men daar ook trouw aan
blijft, ongeacht de moeilijkheden die
ermee gepaard gaan en de verleidin
gen waaraan men bloot staat".
Voor de seminaristen was vooral be
langrijk dat zij zich oefenden ln „ge
hoorzaamheid en zelfopoffering".
Ook benadrukte de paus het belang
van gemeenschapsleven en discipline
en voor alles het theologisch onder
wijs in alle zuiverheid en volledig
heid. Eerder op de dag had de paus de
Oekraiense gemeenschap toegespro
ken, die hij vooral prees om de moed
waarmee ze aan hun geloof hadden
vastgehouden ook ln tijden van bitte
re vervolging. „Ik kan de talloze mar
telaren van de Oekraïne niet verge
ten, die liever hun leven dan hun
geloof hebben prijsgegeven". De Oe-
kraïnse kerk, die met een zekere zelf
standigheid en zelfs met gehuwde
priesters wel „ln vereniging met de
Heilige Stoel" bestaat, heeft deze
eeuw zware vervolgingen doorstaan.
Tussen alle grote-stadsbezoeken
heeft de paus gisteren Des Molnes'
bezocht, een stadje op het platteland
van Amerika, waar alles nu op de
maisoogst is gericht. Na enkele uren
vloog de paus door naar Chicago,
waar hij vooral een ontmoeting zal
hebben met de grote Poojse gemeen
schap.
In Chicago hebben progressieve
priesters plannen beraamd om de
paus duidelijk te maken dat hij kar
dinaal Cody moet verwijderen die een
ontoegankelijk autoritair optreden
wordt verweten. Maar gedurende zijn
hele reis wordt de paus afgeschermd
van allen die het huidefestijn onaan
genaam zouden kunnen verstoren.
e pai
zien van een stille wake van homo
seksuelen. In Boston werd de paus
weggeleid van een zwarte demon
stratie.
In Washington is een actie in voorbe
reiding tegen de ongelijke behande
ling in de roomskatholieke kerk.
BRU88EL (ANP) De aartsbis
schop van Mechelen-Brussel, Kardi
naal Suenens heeft zijn ontslag aan
geboden bij het bereiken van de daar
voor gestelde leeftijd (75). De paus
heeft het ontslag aanvaard.
Het is nog niet bekend wie 8uenens
zal opvolgen. Een van de kansheb
bers. mgr Uylenbroeck, overleed eer
der deze week. Het Belgische aarts
bisdom is een bijzonder delicate post:
het strekt zich uit over Brussel en
over omliggend Vlaams en waals ge
bied. Er is dan ook al eens gedacht
over een meer federatieve vorm of
een splitsing van dit diocees.
door Aldert Schipper
ADVERTENTIE
uitgeverij VERITAS
George Vindeman
HOOG SPEL
Occulte verschijnselen in bijbels
perspectief
Welke onzichtbare machten probe
ren ten spelletje met ons te spelen
Hoe zit het met mediums, kristallen
bollen en ufo'sIn dit boek orden
een lange reeks van occulte ver
schijnselen geplaatst m een onthul
lend bijbels perspectief.
196 blr - Prijs f 17,90
Edwin Gallagher
BIDDEN, MAAR HOE?
Een praktisch boek waarin wordt in
gegaan op allerlei vragen die er zijn
rond het gebed.
100 blz. - Prijs 1 12,90.
Dr. Pierre Lanirès
ISRAËL- RELAAS VAN EEN
ROEPING
De geschiedenis van Israel vanaf
Abraham tot op heden. War deed Is
raël met zijn roepingHeeft het nog
een rot te spelen in Gods plan i oor
de toekomst f
260 bli Prijs f 29,90
Verkrijgbaar bij de boekhandel
De bekende Westduitse theoloog Jür-
gen Moltmann uit Tübingen heeft
enige tijd geleden opgemerkt dat de
oecumenische beweging het gesrpek
met het jodendom niet moet laten
verzorgen door de afdeling voor de
dialoog met andere godsdiensten,
maar binnen het kader van Geloof en
Kerkorde
Dit is een opmerking met vergaande
consequenties, waarover de Neder
landse kenner van andere godsdien
sten prof. D. C. Mulder een brochure
in de reeks „Verkenning en bezin
ning" heeft samengesteld.
Stap verder
Het Jodendom hoort eigenlijk in de
wereldraad. Moltmann vindt dat je
het Jodendom niet gewoon ln één
adem kunt noemen met andere reli
gies. zoals de islam of het boeddhis
me Jodendom en christendom staan
samen naast al die andere religies en
de verhouding tussen synagoge en PoSltlCl
kerk is eigenlijk een oecumenische
relatie, zo vindt Moltmann en zo vin
den velen met hem.
Moltmann doet met zijn standpunt
bepaling duidelijk een stap verder
dan de kerken gewoonlijk doen. De
tijd van de zending onder Israël of de
„Jodenzending" is onder invloed van
de oecumenische beweging voorgoed
voorbij, maar er is nog veel onduide
lijkheid blijven bestaan rondom de
dialoog met Israél. Het staat voor
ieder wel vast dat het Jodendom en
het christendom een heel speciale re
latie met elkaar hebben. Al was het
alleen maar omdat Jezus van Naza
reth zo'n oerjoodse man was. Lees er
zijn geslachtsregister maar op na. Je
zus voelde zich Jood en het christen
dom kan dan ook heel wel opgevat
worden als een joodse sekte, zoals er
wel meer waren in Jezus' dagen. De
kerk is uit de synagoge voortgeko
men en heeft zich nooit helemaal
losgemaakt. De verschrikkelijke
moord op zes miljoen Joden, die werd
gepleegd ln het hart van de christelij
ke wereld, is tevens een bewijs van de
liefde-haat verhouding tussen Joden
dom en christendom. En is het niet
opmerkelijk dat nu uitgerekend van
uit Tübingen de mening wordt ver
spreid dat het jodendom eigenlijk in
de oecumenische beweging thuis
hoort?
Shalom Ben Chorin. Ben Chorin ver
telde dat ook kardinaal Bea (even
eens een Duitser!) de vroegere voor
zitter van het Vaticaanse secretariaat
voor de eenheid van de christenen de
contacten met de Joden liever via zijn
secretariaat liet lopen dan via het
secretariaat voor de nlet-chriatenen.
Shalom Ben Chorin werpt echter de
Prof. Moltmanns opmerking is posi
tief opgevat door de joodse theoloog
Prof. mr. dr. D. C. Mulder
vraag op of het de christenen wel pést
aan de joods-christelijke dialoog een
andere status te geven.
De christelijke partner zou hoogstens
de Joodse partner kunnen vragen:
..Zijn jullie bereid om onze dialoog
binnen het kader van Geloof en Kerk
orde te plaatsen dan wel binnen het
kader van de dialoog met andersgelo
vigen? Zouden jullie je thuis voe
len binnen het kader van Geloof en
Kerkorde?"
Ben Chorin zou deze vraag met „ja"
beantwoorden. Maar prof. Mulder
vermeldt in zijn brochure dat deze
joodse geleerde in deze opvatting
nogal alleen staat en de Nederlandse
kenner der nlet-christeiljke godsdien
sten geeft tenslotte als zijn mening
dat de dialoog met het jodendom
thuishoort bij het overige gesprek
met andere godsdiensten, maar dat
de dialoog met Israël van betekenis
moet worden gemaakt voor de oecu
mene.
De brochure van dr D. C. Mulder
heet „Israël tussen dialoog en oecu
mene". Hij is verschenen in de serie
„Verkenning en Bezinning", een
reeks geschriften over de verhou
ding van de kerk en het joodse volk.
Uitgave Kok, Kampen. Prijs 3,75,
te bestellen bij Bureau Kerk en Is
raël, Postbus 202, Leusden.
Vrouwen mogen zaterdag zelfs niet
„de communie uitreiken", een liturgi
sche handeling die in Amerika al
veelvuldig ook door vrouwen ge
schiedt. Als alle priesters zaterdag
wegblijven, loopt het communie-uit
reiken spaak, tenzij er alsnog vrou
wen worden ingeschakeld, zo vermoe
den de actievoerders.
In Washington zijn nog steeds atheïs
ten onvermoeibaar bezig om via de
rechter de pausmis onmogelijk te ma
ken. Amerikaanse atheïsten die de
naam hebben hun „ongeloof" op zeer
religieuze wijze te belijden, vinden
het een „heilige bodemschennis" als
de paus op grond van de Amerikaan
se federatie een godsdienstoefening
houdt.
De Batco
De Batco sigarettenfabriek in
Amsterdam dreigt naar Brussel te
gaan verhuizen. Zo heet dat
natuurlijk niet. Het bedrijf wordt
overgeplaatst. Het rendeert volgens
de directie niet voldoende. In Brussel
moet dat beter gaan. zo denkt men
daar. En dan doe je dat. Je neemt het
bedrijf op en trekt ermee weg.
Tweehonderdendertig
arbeidsplaatsen minder wordt er dan
gezegd. Dichter bij de werkelijkheid:
twee honderd en dertig mensen op
straat en ongetwijfeld in een groot
aantal gezinnen narigheid. De
minister deelde mede. want dat hoort
bij het berichtdat ik onder het
scheren hoorde omroepen, dat er
wettelijk geen mogelijkheden waren
om de overbrenging van het bedrijf
naar Brussel te verhinderen. Een
situatie waarover mensen best eens
wat dieper kunnen gaan nadenken.
Wat wordt er eigenlijk overgebracht?
Waarschijnlijk de machines en de
directie en de boekhouding en de
administratie, kortom alles, behalve
de arbeiders. Want daar gaat het
natuurlijk om. die zijn hier te duur.
En je moet efficiënt denken. Als de
arbeiders over vijf jaar in Brussel
weer te duur worden en ze hier
goedkoper zijn, dan zien we Batco
weer terug. Arbeid is tenslotte
koopwaar en met arbeiders, met
levende mensen die aan het bedrijf
verbonden zijn, doe je wat je wilt. Die
Hollanders vangen ze toch wel op.
Een afschuwelijk beeld van grauw
zakendoen. Mensen tellen niet mee.
Het wordt tijd dat er een andere
moraal onder dit soort ondernemers
komt. Een visie op het bedrijf waarbij
de mensen nummer één zijn. Voor de
Batco is dat blijkbaar niet zo. Tenzij
ze gaan luisteren naar oude wetten,
waarop de onze nog niet afgesteld
zijn en volgens welke wetten de zorg
voor de naaste bovenaan staat.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vaassen: J. v. d. 8chee te
Heiloo; te Terneuzen: W. G. Gerritsen
te De Lier; te Hoorn (buitengew. wljk-
gem.): R. S. Brandburg, kand. te
Warns veld.
Beroepbaar A. W. Zegwaard, vicaris,
Oleanderstraat 10, Oud-Beijerland.
Afscheid op 7 oktober van Scharne-
goutum: A. J. de Bue ber. te Nij-
verdal.
Intrede te Rhoon: C. J. v. d. Bogerd
uit Rijnsburg; te Lutten: H. Kremer
uit Stedum; te Nieuw-Stadskanaal:
H. J. Oortgiesen uit Schildwolde.
Bevestiging te Nijmegen (pastoraat
Canisius- en het Wilhelminazleken-
huis bijz. werkz.): R. Dijkstra te Velp.
Ingeleid tot geestelijk verzorger van
het diakonessenhuis te Meppel: M. v.
d. Leun, eervol ontslagen predikant
met de bevoegdheid van een emeritus
van Apeldoorn.
Aangenomen het beroep van de gen.
synode tot pred. buitengew. werkz.
(pastoraat De Heezenberg, Hattem):
M. Strikwerda te Oudehorne.
EV. LUTH. KERK
Intrede te Vlissingen: mevr. W. M.
Buissing-van Beers te Middelburg.
ALG. DOOPS. SOC.
Intrede te Utrecht: R. Hofman uit
Bussum.
GEREF. KERKEN
Afscheid van Groningen-Noord-oost:
R. Klijnsma ber. te Zoetermeer; van
Papendrecht: R. H. Nieuwenhuis ber.
te Emmeloord; van Oss: P. Verschoor
ber. te Aalsmeer.
Intrede te De Bilt (parttime): H. M.
Vroom uit Heemstede, te Ooster-
meer: H. K. Wolters kand. uit Kam
pen; te Sint-Jacobiparochie: W. Wij-
benga uit Idskenhuizen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Afscheid van Giessendam: W. de
Graaff wegens emeritaat; van Vollen-
hove: D. Nieuwenhuis wegens emeri
taat
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Kalamazoo (V8): A. Ver-
gunst te Veen, die bedankte voor Wa-
geningen.
Dr. E. W. Tuinstra
Het algemeen bestuur van het Neder
lands Bijbelgenootschap heeft dr E.
W. Tuinstra. hervormd predikant te
Eist tot ondervoorzitter benoemd. Dr.
Tuinstra heeft jaren ais zendingspre
dikant in Indonesië gewerkt. Hij was
daar docent aan de theologische aca
demie op Ambon. Dr. Tuinstra volgt
de christelijke gereformeerde ds. B
van Smeden uit Den Haag op. Deze
trad in mei van dit jaar af. omdat hij
de maximale periode van tien jaar als
bestuurslid had afgesloten. De alge
mene vergadering van het NBG be
noemde hem tot lid van verdienste.
Het Nederlands Bijbelgenootschap
kent twee ondervoorzitters. De ande
re is ds G. J. Rijks, hervormd predi
kant te Santpoort.
J. I. M. Welslng
Mr. J. I. M. Welsing, voormalig am
bassadeur van Nederland bij het Va-
tlcaan, heeft bij de rooms-katholleke
organisatie voor ontwikkelingssa
menwerking Cebemo de functie aan
vaard van coördinator van het voed
selhulpprogramma op Europees
niveau.
Het koninkrijk der hemelen is na
bijgekomen, najaarsconferentie Mid
dernachtsroep. sprekers Theo Dik-
kes. Joop Malgo. Chr. van Duuren, J
Kits sr., 27-28 oktober, Ons Centrum,
Traay 299. Driebergen. Inl en opg
tel 071-149480