Kraken blijft t tot jongste dag 4 preken van Allan Boesak j T Trouw VANDAAC 4 VOORBIJGANGEI missionair diakonaal toeruster (v/m) Conferenties El De wereld van h«Ve' Oude Testaments De wereld van Nieuwe Testamei— UI gereformeerd predikant (in/i) ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1979 KERK TROUW/KWARTET TE door A. J. Klei Mijn omgeving vermaant me wel eens. omdat ik de gewoonte heb nieuwe figuren in mijn leven te vragen: wat bèn je? Ik bedoel dan niet op welke wijze de ander de kost verdient, maar of hij een geloof aanhangt en zo ja wélk. Ik doe dit echter met het oog op wat ze in de zending noemen de comprehensive approach ik wil de héle mens benaderen Het bevordert een snelle opbouw van de relatie. Blijk ik een hervormd persoon voor me te hebben, dan breek ik het ijs met een aardige anecdote over dominee Kroon, en een ex-gereformeerde stel ik op zijn gemak door te verklaren dat ik dol ben op Maarten 't Hart En zo geschiedde het dat ik de vorige week. toen ik iets te bedisselen had met een mij tot dusver onbekende dame, er binnen de kortste keren achter was dat zij behoorde tot de vrijgemaakte gereformeerde kerken Dit verraste me Niet dat zij onvrijgemaakte taal uitsloeg, maar ik ontmoet in mijn werk zelden vrijgemaakten Dit vindt zijn oorzaak natuurlijk hierin, dat de vrijgemaakten nergens aan meedoen. Andere kerken rommelen in de wereldraad van kerken, het IKV, de IKONnoem maar op. in de krant blazen we ons partijtje mee, maar de vrijgemaakten zijn er nooit bij Ik raakte met mijn vrijgemaakte gezellin terstond aan de praat over het isolement dat de vrijgemaakten kiezen om van vreemde smetten vrij te blijven. Ik zei dat ik geen goed woord had voor wat de gereformeerde synode in oorlogstijd presteerde en dat ik me. wat dit aangaat, best het ontstaan van vrijgemaakte gereformeerde kerken in '44 kon voorstellen. Maar. voer ik met enige verheffing van stem voort, ik snap nog nooit dat een dikke twintig Jaar later een vrijgemaakte synode ongeveer hetzelfde uithaalde met als gevolg dat er buitenverbandse vrijgemaakten <nu: Nederlands gereformeerden) kwamen. En ik hield het verhaal wat vrijgemaakten vaker te horen krijgen: als je koste wat 't kost de boel zuiver wil houden, levert dit de ene scheuring na de andere op. Thuisgekomen zette ik mijn lectuur voort van „Het vuur blijft branden", het bij Kok te Kampen verschenen (gedenk)boek over de 35-jarige geschiedenis van de vrijgemaakte gereformeerde kerken. De opstellen van P Jongeling „Vrijmaking om gereformeerd te blijven", de geschiedenis tot 1944) en van J. P de Vries i „Van zwakheden en zegeningen", van 1944 tot heden) had ik achter de rug. Het was. als ik het zo mag zeggen, het vertrouwde vrijgemaakte werk. Beide broeders schrijven boeiend, de heer Jongeling met een wat ouderwetse zwier, welke me behaagt, de heer De Vries wat zakelijker Collega De Vries had niet de gemakkelijkste taak, hij moest het hebben over de ene onverkwikkelijke „zaak" na de andere. Hij strijkt naar mijn gevoelen soms erg graag de plooien glad De manier waarop hij bijvoorbeeld schrijft over de zitting van de synode van Rotterdam-Delfshaven in '64 (toen de ellende van de scheuring zich al aankondigde), waar twaalf leden wegliepen nadat met slechts één stem meerderheid van een predikant was verklaard dat deze schorsingswaardig was de manier waarop hij dit weergeeft, is wel bijzonder vlak. „Een duidelijk signaal van de toegenomen tegenstellingen". Jawel! Maar als je weet dat synodevoorzitter Deddens (de tegenwoordige hoogleraar) na de Pyrrhus-overwinning liet zingen psalm 101 vers 1: ,,'k Zal van de deugd der milde goedheid zingen/van 't heilig recht der strenge rechtsgedingen..." en dat de sfeer te snijden was. dan komen je de constateringen van de heer De Vries toch enigszins laconiek voor. Inmiddels heb ik ook de laatste en uitvoerigste bijdrage aan dit forse en uitermate royaal geïllustreerde gedenkboek (waar de liefhebbers bijna veertig gulden voor moeten neerleggen) gelezen: „Bezinning en uitzicht" door professor dr. J. Douma. Veel meer dan de beide andere medewerkers richt professor Douma zich tot de buitenwacht. Welbeschouwd is zijn verhaal een even ernstige als sympathieke verdediging van het goed recht van vrij gemaakt-zijn. Ik ben onder de indruk van de grote zorgvuldigheid en de voorname terughoudendheid waarmee hij dit doet (wat dit aangaat is hij ónvrijgemaakt, want ware vrijgemaakten geven hem steviger van katoen) en ik zou ieder die zo gemakkelijk kwaakt over malle vrijgemaakten met hun eigen ditten en datten willen aanraden, Douma's betoog te lezen. Ik geef een citaat: „Als het kerkelijk om ons heen bij zovelen op instorten staat, doen we er dan verkeerd aan in deze geestelijke crisis goed te bewaken wat wij hebben en binnen eigen kerkelijke omheining te houden wat wij aan organisaties voor bezinning en hulp hebben opgebouwd?" Professor Douma polemiseert uitvoerig met de gereformeerde bond in de hervormde kerk die tégen afscheiding is, en in dit verband schrijft hij: „Want zolang er zonde zal zijn, zal er ook scheuring zijn. Kraken blijft het tot de jong ste dag. En niemand anders dan Christus zelf zal de feilloze scheiding tussen de scha pen en de bokken tot stand brengen. Tot zolang zal het woord uit 1 Corinthe 11 blijven gelden: ..Scheuringen moeten er wel onder u zijn, zal het. blijken, wie onder u de toets kunnen doorstaan" (vers 19). Wij verheerlij ken daarmee de scheuring niet. maar wij wijzen haar ook niet af als Christus ons voor een harde beslissing plaatst. Het is gemakke lijk gezegd: geen scheuring! Maar het wordt moeilijk dat vol te houden als de scheuring er reeds is. omdat predikanten en professo ren geschorst en afgezet werden. Moet men hen dan maar in de kou laten staan? Of als we kerk willen zijn die dus ook weet wat tucht is, moeten we er dan toch maar van afzien omdat tuchtoefening een scheuring kan meebrengen?" Ik zou zeggen: als het tóch kraken blijft tot de jongste dag. zou ik wat zuiniger met de tuchtoefening omspringen, aangezien 't resultaat daarvan op zijn beurt ook blijft kraken tot de jongste dag. Ik denk dat de boel minder snel instort dan de heer Douma denkt. En als hij hierbij een bijbeltekst wil: onze kracht wordt in zwakheid volbracht. MOZES AL: Mozes zei: Waarom komt u voor mij op? Ik zou willen dat heel het volk vai Heer profeteerde en dat de Heer zijn geest op hen legde. (Numeri 11 vers 25-29) dei Ier ti*- Theologische hogeschooldag van de vrijgemaakte gereformeerden te Kampen. door prof. dr. G. Th. Rothuizen Moet ik Allan Boesak nog voorstellen aan de lezer? Ik denk het niet. Het was im mers in Trouw dat men vorig jaar een advertentie kon te genkomen van het zogenaam de Comité Zuid-Afrika, waar in te lezen stond: „Mensen als Steve Biko en Allan Boesak moeten van integratie niets hebben. Zij eisen ronduit de macht". Voor de waarheid van opgenomen advertenties kan een krant niet instaan. In dit geval ging het dan ook om een grove leugen. Over „mensen als Steve Biko" behoe ven we het nu niet meer te hebben. Zij hebben niets (meer) op te eisen aan macht, de macht heeft hen opge- eiist. En de macht waarop Allan Boe sak mikt0 Het Comité had het in diens proefschrift kunnen lezen. Het is de macht van Jezus en het is deze macht, welke de uiteindelijke autori teit wezen zal waaraan alle macht van mensen zal worden gemeten" (pag. 188) Dat was in 1976. Nu. drie jaar later, horen we niet anders als wij vernemen dat Gods oordeel ook de zwarte zal treffen als deze niet „zijn vertrouwen plaatst „in Jahwe, die Bevryder, die God van Uittog" maar „in die vertroeteling van haat. in die hoop op beter ge were en se- kuurder kanonne, in die geweld van vergelding en in 'n kwalike bondge- nootskap met die vyande van die Kruis". noodzakelijk aspect. En natuurlijk gaat het in alle prediking om het antwoord op de vraag: „Wie is Jezus Christus?". Maar het gaat niet min der om het antwoord op de vraag: „Wie is Jezus Christus voor ons en vandaag, hier en nu?" De vraag zou zó gesteld kunnen zijn door Dietrich Bonhoeffer en is zo ook door hem gesteld. Tegen hem leunt Boesak dan ook nadrukkelijk aan, ook waar hij diens naam niet nadrukkelijk ver meldt. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Oordts Dagblad Nieuwe Hr.agse Courani met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Posima HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam let 020-913456 lete* 13006 Po'tgwo 66 00 00 Bark Ned C red-eiber* Rekonngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XtiOOO REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam iet 010-t 15566 (abonnementen en bezorging) tel 010-115566 (redactie) tel 115700 (uisluitend voor advertenties) W es (blaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG'LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO u-tsiuiiend admmistrat«e) Postbus 3 8000 AA Zwo'ie tel 05200-17030 Me*mar1rt 56 ZwoAe Abonnementsprijzen Per maand I 15,90 Per kwartaal I 47.70 Per halt )aar 95.40 Per per 186.60 Adverrennelaneren op aan>»aaq THekWsche abonnementenoodracMen adressen bovent Opgave fam-teber-chten 9-19 30 van maandag lm vr<|dag Op zondag van 16- 20 uur teret 020 9'34 5* Opaave m<n«-advertent** tel 020-936668 ot schroei.,, aan Mm-Adv a«dei.[>q postbus 433 1000 AK AMSTERDAM AdreswiZi^ngen letsAetend schrdtetijk aan on;e Amsterdamse adressen Een Open Brief Voordat hij zijn proefschrift in Kam pen voltooide had Boesak een mees terlijke doctoraalscriptie geschreven over de politieke strategie van King en Malcolm X. Als kleurling in Neder land gearriveerd, vertrok hij als zwar te omdat voor hem de keuze gewor den was die tussen blank en zwart en de keuze geen aarzeling meer toeliet. Hij werd studentenpredikant aan de zwarte universiteit van Kaapstad. Bovendien voorzitter van de zwarte Broederkring (wel te onderscheiden van de blanke Broederbond door rollega Runia in het Centraal Week blad aan de kaak gesteld In de Boerenoorlog ccn respect afdwingen de illegaliteit, thans de Zuidafrikaan- se Ku Klux Klan). Sinds 24 Augustus van dit jaar is hij ook de schrijver van een Open Brief aan minister Schlebusch van justitie. Daarin wordt de minister die zich onlangs fors geuit had tegenover te kenen van „burgerlijke ongehoor zaamheid" met de nodige eerbied herinnerd aan zijn eigen kerk en bij bel. die nu eenmaal gebiedt dat men God meer gehoorzaamt dan de men sen. Zoals ook aan zijn eigen belijden, dat Christus heer is op alle terreinen van het leven, de politieke en sociale Incluis Hem wordt er voorts op gewe zen dat burgerlijke ongehoorzaam held géén geweld inhoudt maar Juist het enige alternatief voor geweld is. dat de zwarte rest De brief is een „document humain" van het zuiver ste water. Uit de reactie van de minister zullen wij kunnen opmaken of Zuld-Afrika geregeerd wordt door een soort Hit lers. voor wie ook volgens Dietrich Bonhoeffer niet meer gebeden be hoeft te worden als toch maar „boter aan de galg" Dan wel door mensen bij wie bekering niet is uitgesloten. Wie is Jezus Christus? In dit schrijven richt, als in het Oude Testament, een profeet zich tot zijn koning, behalve tot zijn volk. Dat gebeurt ook in een zojuist door Allan Boesak samengestelde bundel pre ken. geheten Die vinger van God (Ravan Press, Johannesburg) Het zijn preken over geloof en politiek, aldus de ondertitel. In een verantwoording vooraf lezen we dat het „ethische" niet het enige thema is van de prediking Maar dat het wel de grootste leemte is in de preken van Zuld-Afrika. De ontbre kende ethiek zij situatie-ethiek. nu sinds Soweto het zwart bewustzijn een diepte én hoogtepunt bereikt heeft in het land. met name onder de jeugd, en ambt en gezag voortaan beoordeeld dienen te worden op hun betrokkenheid tot de strijd om ge rechtigheid De huidige pretflking is daartoe ontoereikend vanwege haar piëtistische traditie, welke weinig verder kijkt dan de muren van de ziel („Alsof die man wat sy vrou verloor het. wel reg het op God se hulp en bystand maar die man wat uitgebuit word deur onregveerdlge ekonomiese strukture. nie") En alsof de zwarte mens enkel zou uit zijn op medelijden en ook niet op respect' Maar „die meeste blankes het nog nie geleer om swart mense lief te hé ook as hulle nie hulpeloos Is nie". Daarom is relevante prediking in Zuid-Afrika politieke pYedlking. ook al weet de schrijver heel wel dat het evangelie daarmee niet is uitgeput Het gaat om een aspect, maar om een Wie is rebel? Tot zoverre de verantwoording. In de preken zelf wordt blank in staat van beschuldiging gesteld, zij het niet al leen („Hoeveel van ons in die Christe- like kerk staan swygend by as andere Christene wat vir die verdruktes op kom Steve Biko. Theo Kotze, Bey ers Naudé, David Russell as agita tors en opstokers monddood gemaak wordt?"). Trillend van verontwaardi ging wordt de prediker als hij ziet dat er zijn. die menen dat de misère voor bij gaat als zwart maar meer van „die kapitalistiese koek" krijgt. Of als hij ziet dat de heilige taal van de verzoe ning misbruikt wordt voor een onhei lige politiek van versluiering van wat recht is en wat onrecht. Als „versoe- ning. vergifnis, liefde, woorde en wer- kelikhede is wat handig deur die „Christelike" maghebber gebruik word om teenstand en protest te fnuik" Tussen onderdrukker en on derdrukte kan van geen verzoening sprake#zijn. Tegelijk lezen we: ook „die politieke manipulator wat vir sy onmenslike wette edelklinkende name uitdink en met asemrowende arrogansie dit ook nog „Christellk" wil noem", is naaste. „Ook ten opsigte van hom geld die woord: Dra mekaar se laste". Voor verzoening moet men overigens wel iemand zijn. En dus niet slechts rad In de economische machine, huis bediende. iets. De preken wekken de zwarte hoorder op zijn ondermijnde, zo niet ontkende menselijkheid op nieuw te ontdekken. Tenslotte gaat het in de bijbel niet enkel om verzoe ning, maar ook om schepping. Men kan niet ja zeggen tegen de eerste en nee tegen de tweede. Black is beau tiful! Intussen is de enige uitweg die met Christus. Dat betekent „dat ons voortdurend interpreterend sal moet kies: vir Hom en teen alle rebellie wat homself keer teen Christus en sy heerskappy, ook as die rebellie bedry word deur die gevestigde orde". Of: is de koning niet méér rebel dan pro feet? Calvijn achtte dit heel wel mo gelijk. Boesak citeert hem in de weer gave van Biéler: „De ware oproerma kers zijn degenen, die de religieuze en sociale wanorde verlengen door haar te beschermen". De vinger van God Bij dit alles wordt niet weinig ver wacht van blank en zwart. „Christus het waarlik opgestaan en Hy leef in sy gemeente. Geen ander bewys nie- be halve ons". Dat wil zeggen: de predi ker wil niet Christus gebruiken, hij wil dat wij door Christus gebruikt worden. Allen Boesak Ik zou iets van de gehanteerde exege se kunnen vermelden. Bijvoorbeeld waar „Laat de kinderen tot mij ko men" gelezen wordt als handelend over hen die „zonder status" zijn en onder Johannes de naar Patmos „ge- bande dominee" wordt begrepen. Maar ik moet besluiten. Niet dan na dat ik er op gewezen heb zelden pre ken gelezen te hebben waarin zo wei nig een blad voor de mond wordt genomen en dat in een zo riskante situatie. Is Boesak een held? In de Open Brief aan zijn minister zegt hij het tegehdeel. Hij zegt daar „Ik ben geen bravado, ik ben bang". Men houdt inderdaad zijn hart vast. Maar zouden „de anderen" dat nog niet veel meer moeten doen. Want natuurlijk is Jezus veroordeeld door Pilatus. „Maar is dit alleen maar so? Is dit nie veel meer waar dat uiteinde- lik nie Jesus nie, maar Pilatus voor Gods regbank gedaag, en veroor deeld word nie?" In de schandalen, waarin de Zuidafri- kaanse politiek de laatste tijd verwik keld is geraakt leest de prediker de vinger van God. Een vingerwijzing in de richting van het oordeel dat ko men gaat en de „ganse blanke baass- kap in elkander dondert." Toen zei den de geleerden tot de Farao: Dit is Gods vinger! Maar het hart van de Farao verhardde" (Exodus —8:19, tekst van de laatste preek). Dat is helemaal om bang van te wor den. Oók voor het volk, maar vooral voor wie dit volk niet in vrijheid zijn gang laat gaan. Want die vrijheid kreeg het toch wel. maar de Farao kwam jammerlijk om. En voor een bijbellezend mens en dat is de Zuidafrikaanse mens zijn er maar twee mogelijkheden: men behoort bij het volk en is uit op vrijheid. Of men is Farao. Om misverstand te voorkomen: ik zeg dit in het besef dat mijn land behoort tot de tien rijkste ter wereld en dus ook tot de Farao's. Wanneer „die ryke en die magtige dit nie ver staan nie, sal hy die koninkrijk van God nie ingaan nie". Boesak zegt dit ook tot ons! En ook dan kan men ?;eggen: vingerwijzigingen genoeg. Het verhaal is bekend. De Heer kt bij Mozes en legt een deel van de geest die op hem rust op zeventig oudsten. Daardoor gaan die voor keer profeteren. Blijkbaar in de t< Q der samenkomst, waarheen ze uitgenodigd waren. Twee anderei zijn niet verschenen maar profett in het kamp. Het profeteren schijl verband te hebben gestaan met h leiding geven. Een jonge vertelt h aan Mozes en Jozua wordt bezorg! over het in zijn ogen eigenmachtir optreden van die twee in het kam (Eldad en Medad). Maar Mozes is minder bang uitgevallen. Hij is ni|l C van plan het te verbieden en spre< er zjn verbazing over uit dat Jozu|IN voor hem opkomt. Als het om nsi profeteren gaat kan je beter wens ie dat iedereen meedoet. De kerk he de vervulling van die wens altijd gezien in Pinksteren, als velen gai ern getuigen. Tcoh kan je ook denker 1" aan wat er in Handelingen aan U voorafgaat, als er een nieuwe apoi ^ai moet komen. Dan worden er tweePht< voorgesteld. Door wie? Is daarovd d gestemd? Over die twee wordt peiKo1 beslist wie de plaats van Judas zap innemen. Later zien we dat lot verdwijnen. In Handelingen 6 wodka Stefanus en Phiüppus en nog vijf anderen tot een soort diakenen gekozen. Dan begint al het volk t« „profeteren", daadwerkelijk meef spreken en te doen. Je zou kunnei zeggen: Mozes had er al geen bezvl C tegen, of Mozes was er al voor dat gemeente één geheel vormt, een gemeenschap waarin iedereen volwaardig meedoet. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Woubrugge: P. I Jong te Laar (WDld). Bedankt voor Moerkapelle: A. Brummelen te Huizen. GEREF. KERKEN Toezegging van beroep te Vijfhui student J. Bol te Alphen aan Rijn, die in januari kandidaat l te worden en deze toezegging aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG.). Beroepen te B runs sum: A. Ko< Enschede-Noord; te Voorburg Veldman te Sauwerd-Winsum. W. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rock Valley (VS Mondria te Waardenburg, die dankte voor Zwijndrecht. Bedankt voor Benthuizen: J. K te Barneveld. Ds F. C. Willekes Op de leeftijd van 72 jaar is overig ds F. C. Willekes, hervormd emef predikant te Zetten. Ds Willekef vanaf 1934 predikant, achteree gens in Hoogvliet, Amerongen, wijk (als voorganger van de evai satie), Beverwijk en van 1959 toj emeritaat in 1971 in Kortgene. ADVERTENTIES Harry van Mlarlo KERK-TURKEN ZIJN GEEN TURKEN Een actueel boek vol informatie over één specitiek onderwerp nl de berichtgeving over de lotgevalten van de Syrisch Orthodoxe minderheden uit het Midden Oosten. Een vrije bewerking van het bekende Engelse rapport samenge steld door een werkgroep van de Europese Commissie voor Migratie Met vragen als: Worden de christelijke minderheden in Turkije vervolgd? Zijn zij, die bij ons aan de deur kloppen vluchtelingen0 Hebben zij voor hun leven te vrezen0 t de boekhandel) UITGEVERIJ Postbus 84176, 2508 AD s-Gravenhage UITGEVERIJ De Federatie van de HERVORMDE GEMEENTE en de GEREFORMEERDE KERK in Lelystad zoekt een Voor deze nieuwe funktie wordt gedacht aan iemand, die op grond van theologische en/of sociaal-agogische deskundigheid en liefst vanuit enige ervaring de gemeente(leden) gaat toerus ten tot een houding van getuigenis en dienst en die de missionaire gerichtheid van al het kerkelijk werk kan stimuleren. Geïnteresseerden wordt verzocht binnen 14 dagen na het verschijnen van deze informatie schriftelijk te reageren, graag met vermelding van opleiding en ervaring, bij de secretaris van de sollicitatiecommissie, de heer J. Kuik, Boeier 04-15, 8242 CM Lelystad. Zij ontvangen dan uitvoeriger schriftelijke informa tie over de taak en funktie, en nadere gegevens over de sollicitatieprocedure en de honorering. Eventueel is ook mondelinge informatie verkrijgbaar (vanaf a.a. maandag) bij ds M. A. Noorloos, Gondel 17-01, Lely stad, tei. 03200-41860. Wat heet politiek, voor leden ba sisgroepen, 13-14 oktober, Oud-Poel geest, Oegstgeest (tel. 071-152445). Menselijke relaties in poëzie, 13- 14 oktober, Den Alerdinck, Laag Zu- them (tel. 05290-541). Als de kinderen de deur uitgaan, voor vrouwen 45-65 jaar, 3-5 oktober, Ons Erf, Berg en Dal (tel. 08895-1744) (herhaling 5-7 november). Werken met groepen, voor maat schappelijk werkenden, 8-12 oktober, Guldenberg, Helvoirt (tel. 04118-2424). 0^0 boekennieuws Hens Boume/W P Wal|land Mat hal oog op laraèi 144 btz I 24.90 Foto-tekstboek, met 70 schitterende kleurenfoto 9 en bijpassende korte, flrtsenden teksten van Hans Bouma ..Onder de boeken over Israel beslist een boek ven groot tormeat. (Hat Dagblad) Hane Bouma/W. P. Wot|land Baricht van Patmoe 144 biz I 24.90 In dezeilde uitvoering als Met het oog op Israel nu een boek over Patmos en de zeven gemeenten uit Openbaringen _Ja leest hel ademloos gedicht, b'ioelvcrkigrtng in één (Maandblad Aktle) ..Een heerhik boek om ie bekqken, een zinvol boek om le lezen XEIndhovene Dagblad) Rik Valkenburg Gesprakken over Jeruzalem 100 biz I 14 90 Boeiende gesprekken met vooraanstaande Israe li s Hoogst interessant, met een groot aantal lotos Het boekje is boeicno om ie lezen (Evangelie an Israél) Pn 52 i Bijl bai chi De zijr twee betrouwbare bijbelse studiebronnen wegens aanhoudende vraag opnieuw beschikbaq, VL. BERNARD W. ANDERSON H. C. KEE/F. W. YOUNG U! mm Verkrijgbaar in de boekhandel Beide boeken verschenen destijds in de Bibliotheek van Boeken bij de Bijbel (BI elk in drie pocketdelen. Ze bleken ais studiebronnen zeer in de behoefte te en doen dit blijkens de aanhoudende steeds. Vandaar dat ze opnieuw zijn uitgegeven, nu in rwee Idoeke handen, t< 1100 bladzijden, geïllustreerd, pri -vi 37,50. Uitgeverij Ten Have bv, Baj Aangaande Israel 32 t»z I 7.50 Gedichten waaruit een bijzondere gedrevenheid voor Israel bti|ki De lezer wordt geboeid door de grot* zeggingskracht en geladenheid van deze originele gedichten Verkrijgbaar m de boekhandel QPB KOK KAMPEN De samenwerkende kerken in de Rotterdamse wijk Ommoord-Zevenkamp zoeken kontakt met een die een door de Gereformeerde Kerk uit te brengen beroep serieus in overweging wil nemen. De gemeente Ommoord-Zevenkamp is een jonge gemeente waarin in de wijk Ommoord de hervormde en gereformeerde kerk een op integratie gerichte vorm van samenwerking hebben. De kerkdiensten vinden plaats onder gezamenlijke verantwoordelijkheid van de hervormde en gerefor meerde kerkeraden. Ook met de Rooms Katholieke Kerk bestaan nauwe samenwerkingsbanden Onze gedachten gaan hierbij uit naar een predi kante), die vanuit een duidelijke visie over het kerk- zijn in een moderne nieuwe wijk van een wereldstad, de opbouw en pastorale begeleiding van deze ge meente mede vorm kan geven en stimuleren Het werkterrein van de nieuwe predikant(e) is gelegen in de wijk Ommoord-west en het in aanbouw zijnde stadsgedeelte Zevenkamp. Belangstellenden kunnen zich voer inlichtingen wen den tot de voorzitter van de beroepsingskommissie, de heer J. Kakes, tel. 010-213863 ol schrijven aan de sekretans van de beroepingskommissie, de heer A. Groeneveld, Bolkruid 4. 3068 DM Rotterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2