Problemen bij VARA
zullen nog lang duren
Wild-West irt
satirisch paK
Rentrée Nina Hagen: t
meer brood dan spelen
Henk Krijger
(64) overleden
VRUDAG 28 SEPTEMBER 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
Dit is de achtste aflevering in een serie van tien profielen van de
omroepen met het oog op het komende winterseizoen. Eerder
verschenen artikelen over EO, AVRO, TROS, NCRV, KRO, VPRO
en Veronica.
HILVERSUM De interne
conflicten die zich de laat
ste Jaren bij de VARA al-
spelen zijn nog lang niet uit
de wereld geholpen. Zo ls er
bijvoorbeeld na de „af
vloeiing" van Plet te Nuyl
in maart van dit Jaar, nog
geen dlrecteur-tv, zijn de
problemen rondom de par
lementaire rubriek Haag-
sche Kringen nog niet op
gelost en trachten allerlei
„clans" hun macht via gu
errilla's uit te breiden.
Heeft het te ver doorvoeren
van democratie geleid tot
een bestuurlijke chaos, of
spelen persoonlijke rancu
ne en naijver de grootste
rol? Eén ding is duidelijk:
André Kloos (57), voorzitter
van de omroep, wordt door
velen aangewezen als de
grote schuldige. Hij zou
tweespalt zaaien, zijn men
sen niet kunnen Inspireren,
kortom: niet geschikt zijn
voor zijn functie. Kloos,
ooit via een enquête aange
wezen als de op twee na
populairste Nederlander en
jarenlang voorzitter van
het NV V, zetelt derhalve op
een kruitvat. Vorig Jaar
haalde een motie van wan
trouwen van de vereni
gingsraad tegen hem het
net niet. Wel kapselt de ver
enigingsraad zijn macht in.
Men ontneemt hem het
voorzitterschap van het
hoofdbestuur en van de
verenigingsraad. Kloos
blijft voorzitter van het da
gelijks bestuur en alge
meen voorzitter. Kloos lijkt
intussen het strijdbare dat
hij had als voorzitter van
het NW en ook in zijn be
ginperiode bij de VARA,
verloren te hebben. Zijn
uitspraken dragen zo nu en
dan een fatalistisch ka
rakter.
Heeft d minder invloed op het
VARA-beleid don u aanvankelijk
dacht?
Ik ben natuurlijk met bepaalde
verwachtingen bij de VARA bin
nengestapt. Ik kende de VARA
wel vanuit mijn positie bij het
NW Ik had het Idee dat lk als
voorzitter van het dagelijks be
stuur in grote mate Invloed zou
hebben op de programmering. Dat
blijkt een misvatting te zijn. De
afstand is te groot. Ik wilde ook
zovsel mogelijk bij de VARA
waarmaken wat ik bereikt had bij
het NW, veranderingen die zich
in de maatschappij voordoen ook
bij de VARA door te voeren. Ik
heb wel gemerkt dat Je op veel
weerstand stuit wanneer Je een
koploper bent Juist omdat ik van
het vakverbond kom word je met
argusogen bekeken, zo van:
maakt hij waar in zijn eigen be
drijf. wat hij met zoveel verve
heeft verdedigd in zijn vakbonds-
tljd Dat maakt Je weerloos tegen
verlangens die in het bedrijf opko
men Als Je niet altijd Ja zegt. dan
wordt dat niet altijd even plezierig
ontvangen
Is het een hard gelag om te moe
ten merken dat uw macht meer en
meer wordt ingekapseld? u bent
nu alleen nog voorzitter van het
dagelijks bestuur en algemeen
voorzitter.
Die beslissing is in goed overleg
met de verenigingsraad tot stand
gekomen. Morgen op de algemene
vergadering neemt men hierover
overigens pas een definitief stand
punt in.
Ik kan er wel ln meegaan dat lk als
voorzitter van controlerende In
stanties een vreemde positie in
neem. Om de vorm zuiver te hou
den moet een gecontroleerde niet
in een lichaam zitten dat de con
trole moet uitoefenen. Er zitten
ook zwakke kanten aan. Als voor
zitter van het dagelijks bestuur
kun Je veel gemakkelijker alert
reageren op problematische situa
ties, dan de mensen in de vereni
gingsraad. Dat ls een te log appa
raat. Maar ik kan natuurlijk niet
ontkennen dat er een onttakeling
van mijn macht plaatsvindt. De
verenigingsraad heeft een afwe
rende houding tegenover mij. De
leden bekijken het vanuit een an
dere Invalshoek. ZIJ zien de grote
lijnen en lk heb te maken met de
lopende zaken.
De verenigingsraad bestaat uit
vrijettjds bestuurders. Heeft dat
consequenties voor het beleid?
Ik vind dat men zich moet beper
ken tot de echte belangrijke
vraagstukken. Als het over identi
teit gaat, dan horen de leden in te
springen, al zijn het duizend keer
amateur-bestuurders en geen pro
fessionals. Als het echter over het
bedrijf zelf gaat, past een zekere
terughoudendheid. Daar zitten zo
veel complicaties aan. Posities
van mensen staan op het spel. Er
moet een zekere vrijheid bestaan
voor de mensen in het bedrijf, dat
komt de creativiteit ten goede. In
die zin heeft de verenigingsraad
naar mijn mening te veel macht
De VARA wil de handen met de
PvdA. het NW en de Wlardi
Beekman Stichting losser maken.
Deze drie organisaties verliezen
hun kwaliteitszetels ln het hoofd
bestuur. Zou de VARA ln deze
moeilijke fase juist die banden
niet moeten aantrekken?
Door het opzeggen van die zetels
wordt de VARA niet minder socia
listisch. WIJ zijn van mening dat
een volgroeide organisatie zelf de
bestuurszetels moet Innemen. An
ders wek Je de Indruk dat Je zelf
niet over de krachten zou beschik
ken om goed te kunnen besturen
Daarbij komt. of je dat nu wilt of
niet, dat alles wat iemand zegt
met een kwalltelts-zetel anders
wordt gewogen dan dat van een
gewoon bestuurslid. Dat leidt tot
een te zware machtspositie van
degene die het vakverbond en de
PvdA vertegenwoordigen. De rela
tie met de vakbeweging en de
PvdA willen wij niet prijsgeven
Onder geen beding. Wij weten heel
goed dat wij op elkaar zijn aange
wezen. Uiteindelijk hanteren wij
allen het socialisme als uitgangs
punt.
Hoe zijn al die Interne problemen
nu eigenlijk ontstaan? Heeft het
te maken met een democratise
ringsproces waarvan niemand de
gevolgen heeft kunnen overzien of
is naijver de grootste oorzaak?
De VARA loopt. Juist omdat het
een socialistische organisatie ls.
voorop bij maatschappelijke ver
anderingen. Dat is onze doelstel
ling. Maar Je hebt met het bestu
ren en het maken van program
ma's wel met mensen te maken Er
lopen hier nogal wat „persoonlijk
heden" rond die denken het altijd
beter te weten. Dat botst natuur
lijk. Van solidariteit is heiaas geen
sprake
Vooral de pers verwijt de VARA
slonzig om te springen met de
medewerkers en te snel de vuile
was bulten te hangen. De leden
blijken er niet zo mee te zitten.
Het bestand is groter dan ooit:
544.000 leden.
Ja. ondanks het feit dat het afge
lopen Jaar bol heeft gestaan van
de ruzies is het ledencljfer niet
gedaald. Ik kan dat niet verklaren.
We hebben ook wel eens gedacht,
nu ls het gebeurd, de mensen pik
ken het niet meer Ik denk dat de
meesten door incidenten heenkij
ken. In onze programmering ls ge
lukkig niet af te lezen dat er moei
lijkheden zijn Iedereen werkt nog
met hart en ziel aan de prod uk ten.
Dat vindt men blijkbaar belang
rijker dan zich te verdiepen ln de
conflicten. Het is ook niet gunstig
als er nooit moeilijkheden zijn,
want dan sta Je stil en stilstand ls
achteruitgang.
Wordt u geraakt door de persoon
lijke aanvallen?
Zeker wel. Ja. In bepaalde mate
kun Je het wel verstouwen, maar
er zijn ook momenten dat het me
over de hoge schoenen loopt. Het
hoort ln zekere zin bij de baan. Et
zijn tijden geweest dat lk, door
ziekte van anderen, ln mijn eentje
het dagelijks bestuur uitmaakte.
Daarmee loop Je te veel risico's en
sta Je te veel bloot aan kritiek.
Is het voorzitterschap van een
omroep moeilijker dan dat van
een vakverbond?
De problemen van een vakver
bond liegen er ook niet om. maar
de problematiek ls anderssoortig.
De belangentegenstellingen bij
een vakbond zijn van onpersoon
lijke aard. Het gaat om verbeterin
gen van grote groepen mensen.
Die groep ls anoniem.
Ik heb mijn werk bij de VARA
altijd gezien als het voortzetten
van mijn ambitie binnen de socia
listische beweging, er zat continu
ïteit in mijn loopbaan. Er is wel
eens beweerd dat lk de eerste man
van de PvdA had kunnen worden,
maar zelf heb lk dat nooit geambi
eerd. Ik wilde graag naar die
VARA. Ik merk nu dat Je daar niet
zo zeer met grote maatschappelij
ke vraagstukken bezig bent, maar
veel meer met de problemen van
mensen onderling en dat is dik
wijls slopender dan de meer ab
stracte problemen. BIJ de vakcen
trale was rechtstreeks contact
met de leden nauwelijks aanwe
zig. Ik had als hoofdbestuurder
veel meer te maken met het kabi
net en de werkgevers en de Soci
aal-Economische Raad. Op een
gegeven moment had ik het idee
dat ik mijn krult had verschoten
en plaats moest maken voor een
jonger iemand met frisse Ideeën.
Er wordt beweerd dat u uw ear-
rière wilt afsluiten als burge
meester.
Ach, ik ben 57 jaar. Ik voel er niet
veel voor opnieuw een ander werk
terrein te zoeken.
Raakt u door al die negatieve
kritiek niet dermate ontmoedigd
dat u er de brui aan wilt geven?
Die gedachte komt wel eens bij
me op. maar aan de andere kant
wacht ik op betere tijden en dan
besluit ik voort te gaan. In een
sombere bui heb ik eens gezegd
dat ik niet verwacht dat, wanneer
er echt gigantische problemen
ontstaan, er nog iemand voor mij
in de bres zal springen. Nou. lk
geloof nog steeds dat lk niet veel
bondgenoten achter mij heb
staan Er is een tijd geweest dat
die steun heel vanzelfsprekend
was. Er heeft een onttakeling van
mijn Invloed plaats gevonden, dat
kan lk niet ontkennen. Uit elk
nieuw conflict kom je een beetje
meer geschonden tevoorschijn. Ik
stel me kwetsbaar op en niet
iedereen heeft daar waardering
voor
André Kloos: „Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat er
een onttakeling plaatsvindt van mijn invloed"
Is er voor de VARA als socialisti
sche omroep gezien de ontwikke
lingen op het gebied van kabel-tv,
satellieten, in de toekomst nog
een rol weggelegd?
Als A-omroep hebben we een be
vredigende positie. Ons systeem
werkt tamelijk goed. Iedere stro
ming kan aan het woord komen.
Ik ben voor het voldoen aan de
wettelijke eisen van de kleine om
roepen, maar ik vind ook dat er
een plafond moet zijn voor de gro
te omroepen. Met de zendtijd die
wij hebben toegewezen gekregen
kunnen wij onze taak goed vervul
len. We zouden best wat meer
zendtijd kunnen gebruiken maar
dat geldt ook voor de overige stro
mingen. Daarom ben ik eerder
voor uitbreiding van de totale
zendtijd dan van de specifieke
zendtijd. We zouden vier uur zend
tijd voor twee netten per week
meer moeten hebben om de con
currentie. programmatisch gezien,
aan te kunnen met bij voorbeeld
de Duitse televisie. Ik geloof ver
der niet dat de VARA als geprofi
leerde omroep gevaar loopt door
de opkomst van bij voorbeeld de
satellieten. Het is een kwestie van
kwaliteit. Als wij goede program
ma's blijven brengen, is er altijd
een markt voor een socialistisch
medium.
Een gebrek aan financiële moge
lijkheden kan de VARA toch op
breken?
Om die concurrentieslag aan te
kunnen hebben we inderdaad
meer geld nodig. Uitbreiding van
de STTR-reclame komt daarvoor
in aanmerking. Op dit ogenblik
financiert de 8TER indirect vijf
entwintig procent van het totale
budget, maar dat mag best wat
oplopen. Daarnaast zouden de
omroepbijdragen omhoog mogen
gaan. Naar de Europese verhou
dingen is die bijdrage aan de lage
kant. De omroepen zullen in ruil
daarvoor meer kwaliteit, maar
ook meer kwantiteit moeten bie
den. Ook de tarieven van de ad
verteerders zouden kunnen wor
den aangepast.
U gelooft niet dat de VARA ter
rein verliest wanneer men zou
kunnen kiezen uit twintig tv-net-
ten?
Nee. De Nederlandse televisie kan
het makkelijk van het buitenland
winnen, wanneer er meer Neder
landstalige programma's uitge
zonden worden. Uit de kijk- en
waarderingscijfers blijkt dat de
meeste mensen liever naar Neder
lands drama kijken dan naar bij
voorbeeld Amerikaanse series. Ne
derlandse drama kan natuurlijk
alleen maar vervaardigd worden,
wanneer men voldoende facilitai
re en financiële middelen heeft.
Vandaar dat het zo belangrijk is
dat er meer geld op tafel komt.
to to Erwtn Vertieijen
Het gaat hier niet over kinderach
tige bedragen.
Je moet er wel op toezien dat
sponsors geen invloed krijgen op
de inhoud van de programma's.
Zeker bij een omroep als de VARA
mag dat nooit gebeuren. De NOS
volgt het proces nauwgezet en ook
de regering pleegt onderzoek op
dit gebied. Men heeft de weten
schappelijke raad van het rege
ringsbeleid opdracht gegeven om
het media-wezen voor de jaren
tachtig te gaan bekijken en die
opdracht moet binnen twee jaar
voltooid zijn. Daar moeten we op
wachten, eer we echt stappen kun
nen ondernemen.
U maakt ook deel uit van het
NOS-bestuur. U schijnt zich daar
meer op uw gemak te voelen dan
op uw zetel bij de VARA.
Ik heb zelf ook vaak dat gevoel.
Ach. bij de ene groep voel je je als
een vis in het water, bij de andere
ben Je meer op je hoede. Bij de
VARA moet je wel erg uitkijken
wat je zegt en wat je doet. Bij een
omroep haalt men sneller emotio
neel uit, daar ben ik niet altijd op
bedacht, dat geef ik toe. Dat
maakt het opperen veel moeilij
ker. Bij de NOS gaat alles in ab
stractere termen, intellectualisti-
scher als je wilt. Het doet me den
ken aan de Sociaal-Economische
Raad. Het tactische spel speelt
een belangrijkere rol. Misschien is
het wel nostalgie, het verlangen
naar het oude vak.
Denkt u dat de VARA uit de im
passe geraakt? Uiteindelijk lig
gen de problemen er nog huizen
hoog. Zo is er nog steeds geen tv-
directeur benoemd.
Dat moet haast wel. Ik kan me
niet voorstellen dat er geen socia
listische radio en tv meer zouden
zijn.Daarom heb ik ook ver
trouwen in de toekomst. Aan de
andere kant geef ik grif toe dat de
problemen zoals ze er nu bijliggen
er toe zullen leiden dat we nog wel
enige jaren diep in de zorgen zul
len blijven zitten. Er gaat wel een
tijd overheen voordat het proces
van een soort zelfvernietiging om
gebogen is naar een nieuw pro
grammatisch elan en naar huma
nere verhoudingen onderling.
Het valt wel op dat een in princi
pe strijdbaar iemand als u zo'n
fatalistische houding heeft aan
genomen.
Als Je in een underdog-positie
wordt gemanoeuvreerd heeft dat
Bij onderhandelingen ook voorde
len. Ik neem nu een soort „back
lash" waar, zoals de Engelsen dat
noemen. Ik ben eerst neergesa
beld en nu ik op de grond lig zijn
er mensen die me willen natrap
pen. Maar er zijn er ook die be
schermend om me heen gaan
staan. Nu maar kijken hoe dat
uitwerkt.
Speciaal vandaag Veel eigen produkties van Vara-televisie
nu
Lunchpauzevoorstelling Centrum
door André Rutten
AMSTERDAM De nieuwe lunchpauzevoorstelling vai
trum (op donderdag en vrijdag om half een in Bellevue)
wild-west-vertoning, waarin achter scherts, ironie en
diepere bedoelingen zichtbaar genoeg zijn verstopt.
Omdat zowel de ernst als de scherts
op een komisch-groteske manier zijn
uitgewerkt krijg je een voorstelling,
die zowel vermakelijk als spannend
is. en je toch niet in het ongewisse
laat, dat er een satirische parabel van
onze samenleving bedoeld is.
De Jonge Amerikaanse schrijver Meir
Z. Ribalow heeft naar het erg popu
laire genre van de wild-west-film ge
grepen, en misschien ook wel naar de
Lucky Luck van Goscinl, waarin de
stereotype helden met humoristische
korreltjes zout getekend zijn. Riba
low gaat verder, en doet dat met een
trefzekere ontmaskerende humor. Hij
beperkt zich wei. Hij kiest de befaam
de salon, waarin de wild-west-helden
drinken, gokken, opsnijden, met rap
pe handen revolvers trekken en er
knallende vuurwerken mee aanrich
ten. Hij hoeft maar enkele figuren
daaruit te kiezen en het typerende in
hun gedrag karikaturaal uit te teke
nen, wat hij voortreffelijk doet.
Dat laatste mag je ten minste aanne
men, als je ziet hoe raak de voorstel
ling is. die Eddy Habbema er op
grond van een bewerking vai
Scholten van gemaakt heeft. M
spelers uiteraard.
Ben Hulsman en Jimmy Bt..
maken in die saloon meteen al
vertraagd en nadrukkelijk
schitterende karikaturen van ti
volver-helden. die Je met vreugii
kent. In hun opsnijderijen, eef
keer onderbroken door fli
schietpartijen, ontmaskeren zi
zelf als de een een doorge
man van recht en orde. de ani
een killer om het plezier van
len, ondanks zijn bravoure nf'
onzekerheid. Produkt van het
westen. De barman Peter Rö|
is verder dan meestal in de
uitgewerkt tot een welbespraal
portunist, die alleen maar wil
ven. De Indiaan Wilbert GU
is hier de rode revolutionair, e]
dance (zonnedans?) ten slotte,
baarde man, die schietend i
schip lijkt te maken zondej
woorden Frans Koppers
die eigenlijk zijn? Om hem
het te gaan, want het stuk dra:
naam
door Stan Rijven
De laatste aflevering van
Roots 2. de volgende generatie
gaat over de schrijver Ale*
Haley en zijn interview met
Malcolm X Ned i/i9.jo
Simooe Signoret in de
hoofdrol van De Schimmen
een Franse speelfilm uit 1969.
In het door de Duitsers bezette
Frankrijk van 1943 is Philippe
Gerbier organisator van het
verzet. De film gaat zijn ge
vangenneming door de nazi't
en de ontsnapping.
Ned. 240.2?
De KRO kocht een Iers pro
gramma over „Knock, het
Lourdes van Ierland, waar
paus Joannes Paulus een be
zoek aan zal brengen.
Ned. 242.40
Tweede deel van „Niet ter
inzage aan de betrokkenen"
een IKON-documentalre over
vrouwenmishandeling
Ned. 142.55
„De gelukkige jaren van de
Thorwalds" is een Duitse
speelfilm uit 1962 naar hel to
neelstuk „De tijd en de Con-
ways" van John B. Priestley.
Dtsl. 141.15
HILVERSUM De Vara-tele
visie, die ln de komende winter als
vaste avond de zaterdag moet gaan
verzorgen, zal veel eigen produkties.
zowel nieuwe als vervolgen op al be
staande. brengen.
Op het gebied van drama-produkties
komt er ondermeer een werkstuk, dat
voorlopig de titel „opname" heeft ge
kregen Het bijzondere hieraan ls, dat
BREDA In zijn woonplaats Breda
is de bekende beeldende kunstenaar
en schrijver Henk Krijger na een
langdurige ziekte op 64-jarige leeftijd
overleden. HIJ werd op 19 november
1914 op 8oemba als zoon van de mis
sionair predikant ds L. P Krijger
geboren. Hij kreeg zijn opleiding aan
de Kunstnijverheidsschool te Am
sterdam en aan het Rijksinstituut tot
opleiding van tekenleraren. Naast de
waardering die hij voor zijn vrije
werk ondervond kreeg hij ook grote
bekendheid als boekverzorger en Illu
strator (Morgen hopen wij een ln
memoriam voor Henk Krijger op te
nemen, redactie)
dit de eerste gezamenlijke produktie
wordt van de Nederlandse televisie
en de Nederlandse filmindustrie,
waaraan het produktiefonds finan
ciële steun verleent. Het werk wordt
onder regie van Erik van Zuylen ge
bracht door het Werkteater.
Voorts zai de Vara de vijfdelige serie
„de reünie" uitzenden, waarin onder
meer Joost Prinsen, Sacco van der
Made en Sjoukje Hooljmaaijer spe
len. Ook komen er drie eenacters met
Liselore Oerritsen, Josée Ruyter en
Peter Bolhuis, „niets aan de hand"
met onder meer Frits Lambrechts.
over een oude vrouw, die haar huisje
in de Amsterdamse Dapperbuurt
moet inruilen voor het bejaardente
huis. en een televisiebewerking van
het toneelstuk „en nou ik door
de toneelgroep Centrum.
Nieuwe eigen produkties op lichter
terrein zijn twee programma's rond
de pianist Randy Newman, twee met
het cabaret Ivo de Wijs en een pro
gramma rond, en met de tangokoning
Malando Een aparte plaats neemt
natuurlijk de oudejaarsavondconfe
rence van Wlm Kan ln
Helemaal nieuw ls voorts de kome
dieserie ..cassata" geschreven door
Chiem van Houwelingen en Alexan
der Pola. die ook „leder zijn deel" op
hun naam hebben staan. De hoofdrol
len ln „cassata" worden vertolkt door
Ina van Faassen, Ton van Duinho
ven, Hetty Verhoogt en Frits Lam
brechts.
Op het terrein van de documentaires
komen er een aantal films over de
situatie ln zuidelijk Afrika en Zuld-
Amerika en een werkstuk over zestig
Jaar vrouwenkiesrecht in ons land
De laatste film komt tot stand met
subsidie van CRM.
Aan series brengt de Vara tie komen
de winter zeven nieuwe afleveringen
van „George en Mildred", „Frank
Ross is vrij", een Engelse detective-
reeks. „tales of the unexpected" op
basis van verhalen van Roald Dahl.
een vierdelige BBC-thriller, ln het
voorjaar van 1980 een nieuwe reeks
afleveringen van de „Onedln Lijn" en
een aantal vervolgen van de „love-
boat". Voor de kinderen komen nieu
we series uit Amerika. Engeland en
West-Dultsland.
Aan kunst zal de Vara aandacht gaan
besteden aan het vanuit de Amster
damse stadsschouwburg te presente
ren programma „de rode salon" Ook
gaat de Vara een serie speelfilms met
Ingrid Bergman vertonen De sport
tenslotte krijgt een vaste plaats op de
zaterdagavond ln programma „voet
bal 80". waaraan ook Studio Sport in
de vorm van samenvattingen van
competitiewedstrijden een bijdrage
zal leveren. De serie „Merijntje Gij
zen" uit 1974 wordt volgend jaar her
haald.
AMSTERDAM Woensdag
avond 26 september trad Nina
Hagen in de Amsterdamse
Meervaart op, exact een half
jaar na haar debuut in Carré
van 26 maart. In die tussen
tijd had ze haar politieke inte
griteit ingeruild voor een poli
tiek van publiciteit getuige de
vele Privé-covers, de wilde ro
mance met Herman Brood en
alle verhalen die daaruit
voortvloeiden.
Ondanks of dank zij dit alles was de
Meervaart, die overigens een goede
aanvulling vormt op de Amsterdam
se popconcertpodia, geheel uitver
kocht. Vermoedelijk bestond een
groot deel van de bezoekers ook uit
mensen, die Nina's Carré-optreden
hadden moeten missen en alsnog de
schade wilden inhalen.
De Nederlandse band die haar oor
spronkelijke begeleidingsgroep, de
Berlijnse Lokomotive Kreuzberg,
verving bleek een duidelijke vooruit
gang te zijn bij het onderstrepen van
Nina's bekende vocale uitspattingen.
Verdwenen waren echter de bizan-e
bric brac waarmee het Carrépo
dium was bezaaid, de typische sprin
gerigheid waarmee Frau Hagen haar
teksten illustreerde en vooral de ma
gie die toen de zaal beheerste. Er was
nu sprake van soberheid, een bijna
statische zangeres en vooral afstan
delijkheid.
In een lange wollen rode slobbertrui
die later verwisseld zou worden voor
een sober zwart jurkje, opende ze met
„Future is near" dat net als „Smack
Jack" met geluidsproblemen gepaard
ging. „Naturtrane" bracht een her-
kenningsapplaus teweeg terwijl de
natuur haar toen in de steek liet,
want Nina's stem haperde zodat solo
gitarist Ferdi Karmelk het gat moest
vullen. In de Janis Joplin compositie
„Baby it's over" maakte ze dat echter
weer goed door alle uithoeken van
haar vocale kwaliteiten te laten zien.
Gracie Fields
overleden
CAPRI De populaire Engelse zan
geres en actrice Gracie Fields (Grace
Stanfields) is in haar villa op Capri
overleden, 81 jaar oud. Al als zevenja
rig meisje trad zij in 1915 in een
Londense revue op. De shows die zij
daar is blijven maken waren herhaal
delijk grote successen, die jarenlang
stand hielden Veel van haar liedjes
werden internationale schlagers (top
hits zouden zij nu heten) Ook haar
grote vrijgevigheid droeg bij aan haar
populariteit, en eveneens haar optre
den in films. In 1960 gaf zij haar
autobiografie uit: „Sing as we go". In
Juli 1965 gaf zij in New York haar
officiële afscheidsconcert voor een
gehoor van 8000 mensen. Nadien is zij
nog wel Incidenteel opgetreden.
Nina Hagen f®»®; Gilbert m i
ld
De overtuiging en inspiratie»
echter achterwege, die pas nai
nummers bij „TV Glotzer". de'
song die ze van haar elpee deze h
zou zingen, loskwam. t
ra
De band verdween toen om s[
terug te keren voor een toegift i
de twee openingsnummers en
werden herhaald maar nu met
vaart en enthousiasme gei
Bassist Laurens Leeuw huppel
een Kees van Kooten over h
dium, hetgeen Nina overigen
bijster kon behagen. Tegeiijl
bewezen drummer Jerry Göbe)
senman Peter Schön en gitarii
melk een hechte band te zijn,
werd na precies 60 minuten bi
er een eind aan te maken w;
tevens werd aangegeven dat
trée van Nina, samen met het
aan warmte dat dit concert kei
te, meer met brood dan met
uitstaande had.
Italiaanse prijs
voor 'Bajessymfo
HILVERSUM (ANP) - Op hl
cours om de prix d'Italia. ds
week in de Zuiditaliaanse plaa
ce wordt gehouden, heeft he
radioprogramma „Bajessymfo
de categorie muziek de prijs
RAI, de Italiaanse omroepor
tie, gekregen. De „bajessymf*
een compositie van Berna*
Beurden op basis van het I J
jesmaf" van J. Bernlef en Pi 1
derland over het dagelijks levi
Nederlandse gevangenissen
werk werd bijna een jaar gel
ons land door de NOS uitgez