De musical 'De bruiloft van Kana'
M
f
Moedercatechese
ook in Franeker
Trouw
i m
HET DIOCESAAN
PASTORAAL CENTRUM
KATECHESE MET VOLWASSENEN
Raad van kerken wil
uitwijzing opschorten
Onbekend portret
Hugo de Groot
KERK IN DE WERELD
Dienstweigeren
in Zuid-Afrika
PREDIKANT(E)
IK ZAG EEN KERK
m
Zwinglianen:
meer nadruk
op eeuwigheid
VAN DA A1
Informatiekrant hervormde kerk
VOORBIJGANG^
VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1979
KERK
TROUW/KWARTET
door Haro Hlelkema
Het eerste „alternatieve geestelijke lied" dat ik leerde (de versjes die wij op
school leerden waren alleen psalmcoupletten en dan vaak nog van acht
lange regels) ging over Zacheüs. Het was to een grote tent, die het Leger des
Heils in ons stadje had opgezet. WIJ kinderen mochten er liedjes komen
leren; dat van Zacheüs is altijd blijven hangen. „Zacheüs was een kleine
man. Dat weet Je wel misschien. Hij klom eens in een vijgeboom, Hij wou de
Heer graag zien (2x)."
Het was natuurlijk revolutionair om zo over
Iets „bijbels" te zingen. Maar de meeste in
druk maakte het feit dat het brutaalste jon
getje van de school (de zoon van de koster)
onder het zingen van het lied naar het topje
van de tentpaal mocht klimmen en daar bij
de vierde regel met zijn hand boven zijn ogen
moest rondkijken alsof hij Zacheüs was.
Er Is sindsdien het was ln de Jaren vijftig
wel meer geschreven aan alternatieve „bij-
bellledjes" Qelukkig weL En in een aantal
gevallen werden tekst en melodie ook veel
beter. Een van de treffendste voorbeelden
daarvan wordt de laatste Jaren ln de doopsge
zinde Singelkerk ln Amsterdam geleverd
door Ingrid van Delft en Dlck Klomp Rond
de kerst van 1974 kwamen zij voor het eerst
naar bulten met de musical „Immanuél" over
het kerstgebeuren. Het stuk werd een groot
succes, er werden tv-opnamen gemaakt en er
kwam een plaat ln de handel
Tweede plaat
Het jeugdkoor van de Singelkerk, dat de
uitvoeringen verzorgde, heeft onder leiding
van com po nis t-dlrl gent-planlst (en organist)
Dlck Klomp inmiddels een tweede stuk ten
gehore gebracht en ook hiervan is nu een
grammofoonplaat verschenen. „De Bruiloft
van Kana" ls de titel. Het lijkt een bijbelvers-
Je ln de sfeer van „Zacheüs", maar niets is
gelukkig minder waar. Het is ook geen vertel
ling van een bijbels verhaal, al noemt Dlck
Klomp het stuk een .biblofonlsche musical".
Tekstschrijfster Ingrid van Delft beschrijft ln
de „Bruiloft" op scherpe wijze de haast van
tegenwoordig en het gebrek aan UJd. Ze
spreekt over de rat-race van de consumptie
maatschappij: „Ik wil m'n schaapjes op het
droge, voordat Magere Hein de taptoe
blaastHet motief van de bruiloft ln Kana
betrekt zij er dan bij om een toekomstbeeld
te schetsen: ..Als water wordt tot wijn. dft zal
het teken zijn, dfLn zal het bruiloft zijn."
Zowel de teksten als de muziek zijn verras
send. De musical ls net als „Immanuél"
een beetje te vergelijken met een passion:
koorstukken, solo's en muzikale Intermezzo's
wisselen elkaar af. Er zijn vertellende gedeel
ten bij en aria-achtlge stukjes. Duidelijk
blijkt de cabaret-ervaring van Ingrid van
Delft (ze schrijft veel teksten voor het femi-
nlstisch-polltlek vrouwencabaret van Nata-
scha Emmanuéls; verder verschijnen regel
matig gedichten en korte verhalen van haar
hand). Ingrid heeft er geen bijbelvertelling
van gemaakt. „Ik wil bij verhalen als de
bruiloft ln Kana achter de woorden kijken en
het gegeven zo dicht mogelijk bij de mensen
brengen. Ik hoop dat de mensen uit de tekst
Iets herkennen ln plaats van het alleen als
een verhaal te zien. Als Je aan de buitenkant
blijft, dan mis Je de diepgaande betekenis
voor deze tijd."
Buitengewoon
De „Bruiloft" gaat volgens haar over het
„buitengewone" van heel gewone dingen. „Je
ziet dat dingen, waaraan Je gewoon voorbij
loopt, soms een wonder zijn. In het haastige
leven van tegenwoordig kon je er niet meer
aan toe dingen die met het diepste wezen te
maken hebben met Je leven op te
pakken."
Al bij „Immanuél" was te horen dat Dick
Klomp, leerling van Simon C. Jansen en
sinds 1974 organist van de Singelkerk, des
tijds ten onrechte schroomde om de tekst
van Ingrid van Delft op muziek te zetten. In
de eerste plaats heeft hij verrassing orgel en
piano ln één bezetting naast elkaar geplaatst:
„Een prachtige combinatie" noemt hij het
zelf ook.
In de tweede plaats ls Dlck Klomp erin
geslaagd een aantal ver ulteenliggende mu
ziekstromingen bijeen te brengen in de musi
cal. Zijn romantische voorliefde blijkt uit tal
van melodleén. maar ln het stuk komen ook
Bachlaanse klanken en regelrechte cabaret-
muzlek voor. Toch is deze blblofonle beslist
geen kakofonie geworden. „Ik vind het aan
brengen van tegenstellingen in de muziek erg
functioneel en boeiend," zegt Dick. „Ik denk
dat het anders ook heel moeilijk te verdragen
zou zijn om zeventig minuten naar zo'n stuk
te luisteren."
Enthousiast
Het Jeugdkoor van de Singelkerk heeft met
de uitvoering van de „Bruiloft" niet alleen in
Nederland enthousiaste reacties losgemaakt.
Vorig Jaar reisde de groep naar het doopsge
zinde wereldcongres In Wichita ln de Verenig
de Staten. Daiu- ls ook de plaatopname van
de musical gemaakt. De plaat ls een life-
uitvoering. Inclusief het hullen van een baby.
De opname ls bepaald niet professioneel,
sommige zangeresjes hebben wat moeite met
hoge tonen en de gesproken tekst doet me
een beetje denken aan m'n schooljuffrouw.
Maar daar staat tegenover dat het enthousi
asme van het koor ook op de plaat door
klinkt.
Bovendien is bij de platenhoes (prof. dr. H. B.
Kossen schreef een toelichting bij de tekst en
collega Bert Klei vertelde iets over de auteurs
en het koor) een tekstboekje ingesloten. „De
Bruiloft van Kana" (een dubbel-lp) ls te be
stellen door 28 gulden (Inclusief verzendkos
ten) over te maken op giro 37.62.884 van Dlck
Klomp, 8ingel 450 te Amsterdam. „Immanu
él" ls nog voor 24 gulden verkrijgbaar.
ADVERTENTIES
van het
BISDOM ROTTERDAM
zoekt per 1 januari 1980 een halftime medewerker(ster) voor:
Oe katechese met votwassenen heeft in de laatste (aren in veel dekenaten en
parochies van het bisdom een erkende plaats gekregen.
Naast de reeds aanwezige halftime funktionaris heeft het Diocesaan Pastoraal
Centrum plaats voor een katecheet, die kan meewerken aan de verdere
opbouw en de uitvoering van dit werk.
Hij/zij zal de werkzaamheden uitvoeren in het kader van het programma van het
D.P.C.
Wij denken aan iemand die
theologisch en katechetisch geschoold is
zo mogeli|k enige ervaring heeft met groepswerk
speciaal feeling heeft voor opbouw en organisatie
Geboden wordt
Salaris en voorzieningen overeenkomstig de normen van het bisdom Rot-
Eventuele bemiddeling voor een gepaste andere halftime funktie
Sollicitatie gaame binnen een maand aan het Bestuur van het Diocesaan
Pastoraal Centrum t.n.v Deken A. Wiegennck, Voorstraat 111a. 2685 ZG
Poeickik Tel.: 01749-46593
Voor eventuele informatie Diocesaan Pastoraal Centrum. Hang 16, 3011 GG
Rotterdam Tel.: 010-148213
FRANEKER Ds. J. van Verseveld ln Franeker gaat een
catechisatie voor moeders beginnen.
waarin opgenomen: Oe Roller
dammer. mei Dordts Oagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartel BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Poslma
HOOFDKANTOOR
Posi Dus 859
1000 A W Amsterdam
WOauisiiMl 131
Amsterdam
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Cied>etb.inii
Reken,nqnt 23 00 12 574
REGIO ROTTEROAM/OORORECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
W 010-115568(^1
en bezorging)
fe< 010-115566 (redact*)
tei M5700 |u>
Rotterdam
REG© OEN MAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
W 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REG© NOORD/OOST -NE D€ RLANO
(u'tsiurtend adrrwvstrat-ei
Postbus 3
8000 AA Zwom
let 05200-17030
Melkmarkt 56
Zwpiie
Abonnementsprijzen
Per maand 1 15 90
Per kwartaal I 47 70
Per riaff jaar f 95.40
Per jaar 188.60
entenopdr achten
ine icüiwn coven'
Opgave lanvnebercfwen 4-19 30 van
maandag I'm vr.,dag Op zondag »an 18-
20 uur teler 020-913456
Opgave m.m advertenties tei
oro 936060 01 schrifiei'|k aan Mm<-Adv
j'deimg postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswvg>ngen uK»lu«1end schrifWlk
aan onze Amsterdamse adressen
AMERSFOORT (ANP) De raad
van kerken in Nederland heeft een
beroep gedaan op de regering en de
volksvertegenwoordiging, elke verde
re uitwijzing van chrlsten-Truken op
te schorten. De raad van kerken ls
van mening, dat vooral het rapport
„Kerk-Turken zijn geen Turken"
vraagt om een nieuwe overweging ln
deze kwestie.
„Kerk-Turken zijn geen Turken" ls
het rapport van een Internationale
kerkelijke commissie. De raad van
kerken vindt de conclusies van dit
rapport zo zwaar wegen, dat ze alleen
maar kunnen lelden tot een zo zorg
vuldig mogelijk beleid ten aanzien
van de christen-Turken ln ons land.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Doordat de remon
strantse gemeente van Amsterdam
dertien portretten ln bruikleen heeft
gegeven aan het Cathartjneconvent
ln Utrecht, ls een onbekend schilderij
van Hugo de Groot boven water
gekomen.
Het portret ls geschilderd door Ml-
chlel van Mlerevelt. Tot nu toe werd
de afgebeelde persoon gehouden voor
R om bout Hogerbeets. Dankzij het
feit, dat het schilderij gedateerd ls
„1634" en de aantekening bevat, dat
de voorgestelde persoon vijftig Jaar
oud ls, kwam men op het spoor van
Hugo de Groot
Het Rijksmuseum Het Cathartjne
convent. dat deze zomer geopend ls,
beeldt op een unieke wijze de Neder
landse kerkgeschiedenis uit. Het
bruikleen van de remonstrantse ge
meente van Amsterdam bestaat uit
dertien portretten van vooraanstaan
de remonstrantse predikanten, theo
logen en rechtsgeleerden uit de 17e,
18e en 19e eeuw. Onder hen zijn Epis-
copius, de kerkhistoricus Gerard
Brandt en de 19e eeuwse theoloog
Des Amorle van der Hoeven.
Hugo de Groot was ook remonstrant.
Na de Dordtse synode zat hij twee
jaar gevangen op het slot Loevestetn.
In 1621 wist hij op spectaculaire wijze
te ontsnappen, ln een boekenkist.
„Wat leren die kinderen tegenwoor
dig eigenlijk op catechisatie?" vragen
veel moeders zich al en dat geldt ook
voor vaders en grootouders. Om ant
woord te geven op die vraag, heeft ds.
Van Verseveld allen die belangstel
ling hebben (dus niet alleen moeders)
uitgenodigd, woensdagmorgen drie
kwartier samen te komen om op een
wat volwassener niveau hetzelfde te
doen, als op de jeugdcatechlsatie ge
daan wordt.
Ds. Van Verseveld, die gereformeerd
ls, maakt daarbij gebruik van het
boekje „Rekenschap van de hoop",
dat hij ook met de jongere catechi
santen bespreekt. Tot nu toe hebben
zich alleen moeders aangemeld. De
vaders tonen meer belangstelling
voor gesprekskringen en dergelijke.
De predikant ontleende zijn idee aan
een berichtje, dat hij een paar jaar
geleden ln de krant las. waarin werd
aangekondigd dat de heer W. Bekke-
ma, gereformeerd catecheet ln Pijn-
acker, zou beginnen met moedercate
chisatie.
De heer Bekkema ls daar intussen al
weer drie jaar mee bezig. Het eerste
jaar sloeg zijn idee geweldig aan en
had hij elke week een groep van twin
tig moeders. Dat ls langzamerhand
wel minder geworden, maar de groep
van het eerste jaar werd ook als te
groot ervaren.
Aanvankelijk was de opzet, aldus de
heer Bekkema, de moeders vooral te
laten ervaren wat hun kinderen ei
genlijk doen op catechisatie, terwijl
er af en toe ook gesproken werd over
de relatie ouders-kinderen. Nu ligt de
nadruk meer op de eigen omgang met
de bijbeL Daarbij wordt het boekje
„Wachten op God" van dr. J. M. van
Minnen gebruikt. Parallellen met de
jongerencatechlsatle zijn er eigenlijk
niet meer, omdat de groep een eigen
weg is Ingeslagen.
Ook ln PIJnacker ls niets te merken
van belangstelling van de kant van
vaders. Een vadercatechlsatle zit er
ook hier dus niet ln.
ADVERTENTIES
Generale Diakonale Raad der Nederlandse Hervormde Kerk
Antwoordnummer 1234,Utrecht,tel. 030-332426
door Aldert Schipper
Als je diep hebt nagedacht en je vindt
dat Je land een door en door onchris
telijke politiek voert en Je wordt voor
de keus gesteld, die als militair ln het
leger te verdedigen: wat doe Je dan?
In Nederland ligt het antwoord voor
de hand: dienstweigeren. Maar zo
simpel ligt het nle ln Zuid-Afrika. Je
kan ln zo'n geval Ingedeeld worden
bij de medische troepen, maar Ie
mand die echt heeft nagedacht zal
dat nauwelijks een oplossing vinden.
Zo verging het tenminste Peter Moll,
een 23-jarige Zuid-Afrikaan, die lid is
van een baptistengemeente in Zuid-
Afrika. Hij stond vorige week voor
zijn rechter. De uitspraak ls mij nog
niet bekend, maar hij kan tot maxi
maal twee jaar gevangenisstraf wor
den veroordeeld.
Moll heeft zijn eerste dienstperiode
achter de rug. In 1976 tijdens de op
stand van de zwarte Zuid-afrikanen
moest hij wacht houden bij de zwarte
buurten van Kaapstad. Toen al stond
het voor hem vast, dat hij zou weige
ren te schieten als dat van hem ge
vergd zou worden. Maar zover kwam
het niet. In december 1977 werd Moll
opgeroepen om dienst te doen aan de
grens van de republiek. Moll herin
nerde zich wat de schrijver Allan Pa
ton eens schreef „De oorlog is eigen
lijk een burgeroorlog" en wat hij ooit
las ln de Cape Times: „De guerrilla
strijders zijn niemand anders dan
onze eigen diep ontevreden mede
burgers.". Hij dacht dat Je volgens de
gereformeerde, lutherse of katholieke
theologie tenminste een rechtvaardi
ge oorzaak nodig had om een recht
vaardige oorlog te kunnen voeren. En
hoe kun Je het onrecht van de apart
heid. dat onvermijdelijk leidt tot
zwart verzet, een rechtvaardige oor
zaak noemen?
Peter Moll besloot te vragen, ge
plaatst te worden bij een medische
afdeling van het leger. Zijn verzoek
werd afgewezen. In Juni werd hij op
nieuw opgeroepen, maar hij weigerde
aan de oproep gehoor te geven.
In mei van dit Jaar werd het blad
Contours of the Kingdom, verboden.
een publikatie van Rasp. een bewe
ging van fundamentalistisch georiën
teerde studenten, die tot het Inzicht
gekomen zijn dat er ln Zuid-Afrika
nogal wat misstanden zijn. In dat
nummer stond een groot artikel van
genoemde Peter Moll, waarin hij ar
gumenten heeft voor zijn dienstwei
gering.
Wat aan Molls stellingname opvalt is
dat hij zich een „selectieve dienstwei
geraar" noemt. Hij zegt niet dat hij
aan geen enkele oorlog wil deelne
men, maar hij weigert juist mee te
doen aan de oorlog waarin blank
Zuid-Afrika gewikkeld is met die
Zuidafrikanen, die niet langer de
apartheid kunnen verdragen. Ook als
hospitaalsoldaat zou hij zich mede
verantwoordelijk maken aan de oor
log, omdat de medische dienst essen
tieel is voor het leger ln actie en
daarom kan een selectieve dienstwei
geraar ook hooit meedoen aan medi
sche of andere non-combatante dien
sten. „Hoge officieren zullen ook
nooit iemand doodschieten, maar
toch zijn zij verantwoordelijk voor de
doden die onder hun bevel worden
gemaakt", zegt Moll.
D© Beroepingscommissie van de
.GEREF. KERK van ENSCHEDE
zoekt kontakt met een
aan wie een 2-ledige taak mag wor
den toevertrouwd, t.w.
a. de zorg voor een halve predikants-
wijk, waarbij het werk in onderling
overleg met betrokkene verdeeld
zal worden.
b. de toerusting van de gemeente tot
haar missionaire taak.
T.a.v. deze toerusting wordt ver
wezen naar de visie van Deputa-
ten voor de Evangelisatie t.z.v. de
Kommunikatie van het Evangelie
naar diverse groepen in de sa
menleving.
Voor meer informatie kan kontakt
worden opgenomen met onderstaan
de leden van de beroepingscommis
sie. Ook schritteli|ke reacties worden
gaarne door hen ontvangen
Mw. C. A. van der Sijs. Dnenervekl-
weg 124. Enschede Tel.
053-359936;
H. Schuring, Veldkampplantsoen 4,
Enschede. Tel. 053-319802.
ADVERTENTIE
Dezer dagen verschenen:
Or. J. C. Gilhuis
176 blz., 19,90
De missionaire gemeente onder het
gehoor van Petrus.
Petrus schreef zijn brieven aan christelij
ke minderheden in een heidense omge
ving. Nu het vandaag om „Zending in
Nederland" gaat zijn deze brieven van
bijzondere betekenis. Centraal staat in dit
gemakkelijk leesbare boek de vraag wat
het betekent vandaag missionaire ge
meente te zijn.
Elke gemeente die ernst maakt met de
zendingsopdracht kan met dit boek
aan het werk.
Prof. dr. J. Verkuyl reageerde dadelijk ne verschijning ven dit
boek als volgt:
leesbaar voor mensen uit alle bevolkingslagen Dat vind ik
een prestatie Verder vind ik het fijn dat het boek zo is
ingedeeld dat het in een cursus bruikbaar is voor zes avonden.
De auteur put uit vele bronnen en reikt het materiaal zo uit dat
mensen zich niet overbelast voelen. De keuze van de Petrusbrie-
ven als schouwvenster om in de ruimte van de gehele problema
tiek rondom de missionaire gemeente te kijken, vind ik erg
gelukkig.
Verkrijgbaar in de boekhandel
NOORDWIJKERHOUT Op de
Jaarlijkse conferentie van de Zwingli-
bond heeft voorzitter ds. A. J. Rood-
zant er zijn verontrusting over uitge
sproken. dat alles tegenwoordig vol
gens hem vanuit het gezichtspunt
van de maatschappij wordt bekeken,
meer dan uit het gezichtspunt van de
eeuwigheid. Daardoor onstaat een
horizontalisme en wordt het vertica-
lisme verewakt, zei hij.
Zo komen er te ongenuanceerde op
vattingen en verklaringen over maat
schappelijke vraagstukken, aldus ds
Roodzant, die hervormd predikant is
in Odoorn Als voorbeeld noemde hij
het Interkerkelijke vredesberaad, hoe
sympathiek hij dat op zichzelf ook
vond Als de kerk zich achter zulke
opvattingen als van het IKV plaatst,
kan zij mensen van zich ver
vreemden.
De Zwinglibond is de organisatie van
radicale vrijzinnigen. Ds. Roodzant
pleitte voor instelling van een leer
stoel voor vrijzinnig christendom aan
de universiteiten. Hij was blij met
vrijzinnige theologische accenten, die
hij meende te kunnen constateren
aan de katholieke universiteit te Nij
megen en hier en daar ook aan de
Vrije Universiteit te Amsterdam
Vrijzinnigen die nu nog lid van de
VPRO zijn, bewijzen daarmee vol
gens ds. Roodzant hun gebrek aan
kritisch Inzicht.
uitgeverij VERITAS
George Vandeman
HOOG SPEL
Occulte verschijnselen in bijbels
perspectief
Welke onzichtbare machten probe
ren een spelletje met ons te speten?
Hoe zit het met mediums, kristallen
bollen en ufo 's In dit boek worden
een lange reeks van occulte ver
schijnselen geplaatst in een onthul
lend bijbels perspectief.
196 blz. - Prijs f 17,90
Edwin Gallagher
BIDDEN, MAAR HOE?
Een praktisch boek waarin wordt in
gegaan op allerlei vragen die er zijn
rond het gebed.
100 blz. -Prijs f 12,90.
Or. Pierre Lanarês
ISRAËL- RELAAS VAN EEN
ROEPING
De geschiedenis van Israël vanaf
Abraham tot op heden. Wat deed Is
raël met zijn roeping? Heeft het nog
een rol te spelen in Gods plan voor
de toekomst?
260 blz. - Prijs f 29,90
Verkrijgbaar bij de boekhandel
UIT HET DAGBOEK VAN
DORPSPASTOOR (2)
't Was niet altijd ziekte en dood
waarover de pastoor van ons do
aantekening hield. Hier volgen I
enkele andere „dagen'4
17 mei. „Ne mooie dreuge wintoe
Kees de Mulder vanmorgen. Kü.i
weer en steeds Noordenwind"
sinds 6 weken 't vee lijdt arrf*
de z.g. weide. De kerkhof heeft i
geen schoffelen nodig gehad, hCl
onkruid zelfs heeft niet kunner*<
ontkiemen van kou en droogte*
mei. Bedevaart v.d. Par Netersre
Casteren. Hoogeloon. Vessem dn
Wintelre naar Handel. Volgens p
uitdrukkelijk verlangen van Z.ls
Paus moeten in dit Maria-jaar
bedevaarten georganiseerd woel
naar haar genade-oorden. Het
is zeer goed geslaagd, het weer »v
koud maar droog; alleen het ve»u
was één uur te laat wegens vertj
van enkele bussen. n<
19 mei. Van „ermoe" de kachel id
aangestookt. ai
20 mei. Vandaag de aardappelcfl
geschoffeld met de winterjas af e
was de eenigste niet. |a
22 mei. Iets regen en in alle gevj i
malscher warm weer. Je
27 mei. Hemelvaartsdag, iëi
temperatuur 27-30 graden. Jam
dat de grond zo droog is.
28.29 mei. In de nacht weldadig
regen Goddank!
5 juni. Vandaag voor den le keC
jaar de kerkhof geschoffeld Do#
droogte had zelfs „de bocht" nig
kunnen ontkiemen.
scl
el|
in|
6 juni. De laatste Jonathan is
gegeten.
11 juni. Helmus C. naar 's Bosc|
haalt Rijbewijs af voor hemzel
Jans C. Gillis van R. heeft den
eersten tractor in Casteren
aangeschaft.
13 juni. Regen, regen, regen in >n
overvloed. F
25 juni. Piet van R. slaagt voor.'
Engelsch M.O.
DEN HAAG Op 31 oktober wordt
door de hervormde kerk een informa
tiekrant uitgegeven, bestemd voor
alle Nederlanders die tot deze kerk
behoren. Deze krant ls bedoeld om
informatie te geven over zoveel moge
lijk facetten van het hervormde ker
kelijk leven. Een van de overwegin
gen is, dat ook kerkelijk meelevenden
vaak door de bomen het bos niet
meer kunnen zien en op geen stukken
na weten, wat er allemaal in de kerk
gebeurt.
De krant, die acht pagina's telt en
ïr
Beroepingswerk -
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nieuw- en St. Jqj
(toez.): H. E. Vermeulen te Ec
Aangenomen naar Nijmegen:^
Woude te Almen.
Bedankt voor Meerkerk: J. Ko
IJsselstein.
Afscheid op 30 september vanrv
woude A. N. Langhout ber. te )-
terp; van Ochten: P. Posthou^
te Eemnes-Buiten.
Intrede te Leeuwarden: R. Di£
er uit Putten (Deelgem.); te I
bacht: K. Schaap uit Zieri
Oudega (W) c.a.; J. W. C.
kand. uit Voorthuizen; te Rotf"
Zuid: L. de Wit uit Renesse; t
ren (bijstand in het pastoraat!*
R. Houdijk-Mol, voorheen prei?
te Nieuw Amsterdam volgen?'
gangsbepaling 277 E. K
Bevestiging te Utrecht (voor
gew. werkz. scriba prov. kerkv
ring Utrecht); G. Pettinga uit 1
wordt tevens parttime secretsc
de beroepingscommissie. 161
Emeritaat verleend met ingariU'
okt. aan J. Spreij te Nijmegen)"
raat diakonessenhuis).
!g<
EV. LUTH. KERK ln
Ordening te Middelburg mevf I
Buising-van Beers aldaar. ik
ia
GEREF. KERKEN SO
Afscheid van Joure: P. Bloklaw
te Zierikzee; van Den Helder: i
Brederveld wegens emerita«is
Twijzelerheide: J. L. Posthui/10
te Urk, van Utrecht-Noord:^
Spek wegens emeritaat; van» 1
stede (pastoraat diakonessenlfv'
M. Vroom, ber. te De Bilt (pat 2
van Doetinchem: J. M. Bic/"
wegens emeritaat.
Intrede te Medemblik: W. dt—
ber, kand. aldaar te Heemse.
Heiden te Zwammerdam; te Iq
C. de Ruijter te Dedemsv£
IJlst: C. G. Waringa. kand. ti
pen; te Woubrugge (parttime^
Zwaan te Leiden.
GEREF. KERKEN (VRIJG.l
Afscheid van Bussum: M.
kerk ber. te Hoogezand-SappH
le
CHR. GEREF. KERKEN 8
Beroepen Te Schiedam: J. P.)
kand. te Zeist.
ml
GEREF. GEMEENTEN l
Bedankt voor Middelbur Zuid 2!
rens te Opheusden.
Intrede op 3 okt. te 's-Gravel
M Golverdingen, kand. W"
huizen. re'
Kei
Dr. A. Houtepen u
Dr. A. w J. Houtepen te Bretfc
per 1 oktober stafmedewerlhc
oecumenischs theologie bij hfa
universitair instituut voor nrt
gie en oecumenica te Utreijh
Houtepen is tien jaar bisschta
gedelegeerde voor oecumene
van de bisschop van Breda. C,
hij staflid voor theologische efod
rale vorming bij het diocesaa^
raai centrum van het bisdomja
en
DZ
I r
en
„Kijk op de kerk" heet, is s^"
steld door een werkgroep, wa$L
alleen publiciteitsmensen va
delijke hervormde organen
maar ook vertegenwoordigen
confessionele bond. de gerefo©(
bond en de vereniging van vrij
hervormden. go
De krant bevat onder meer eéve
view met ds G. Spilt, die eindt
jaar aftreedt als synodeprafg
een samenvatting van de kerf
schets. Li