reel Christenen geneigd ictatuur te aanvaarden it brieven van lezers Verkuyl en het marxisme Als u een groeigemeente was, en u dacht aan een representatief uitbreidingsplan,met wie zou u dan gaan praten? FGH hypotheekbank Si LENING 1379 =- _jeenkomst Hèrv: Geref. Wereldbond in Zuid-Korea STAAT DER NEDERLANDEN Met FGH-Vastgoed, bijvoorbeeld. Kort over de FGH-hypotheek. Kórt over de FGH-pandbrief. TROUW/KWARTET P15 RS19 H17 1prof. dr. G. E. Meuleman 'ereldorganisaties waarin kerken met een gelijksoortige belijdenis zijn opgenomen, zoals „_.itherse wereldfederatie of de Gereformeerde Hervormde Wereldbond, lijken een nieuw d®m te beginnen. Twintig of dertig Jaar geleden zag het er naar uit dat zij in het vervolg hun J^rlinge verbondenheid via de wereldraad van kerken zouden beleven, maar de laatste n herleven de oude verbanden. gereformeerde Hervormde We- loeoOHd (WARC) omvat 145 kerken landen, die samen ongeveer ze- mlljoen leden hebben. De FARC staat voor World Allian- J Reformed Churches en dateert 172. het Jaar waarin de oude Presbyterian Alllcance zich. de met de International Con- tional Council. Van de World lyterian Alliance gingen belang- impulsen uit die leidden tot de ting van de Wereldraad van tn in 1948. De samenwerking WARC en Wereldraad is heel maar de gedachte dat de we- lad de WARC overbodig zou ma- wat op de achtergrond geraakt, ook in verband met de ontwik- van de onderlinge contacten „families" van kerken. bïQ :C is in gesprek met de luther- reldfederatie, de baptisten we- iantie, de anglicanen, de katholieke kerk en ook met de orthodoxe kerken, 't Gaat rtra'siom gesprekken op „wereldni- »o4. k Zo ontving de oecumenische arch eind juli in Istanbul een JZ~|atie van de WARC. die onder !r__ig stond van de voorzitter van de WARC, de Amerikaan dr. James McCord. Het uitvoerend comité van de WARC heeft 21 leden en twee afdelingen: het departement voor theologische vra gen en dat voor onderlinge zorg. Bij dat laatste gaat het niet alleen om materiele zaken. In de theologische afdeling wordt onder meer gesproken over de bijbelse grond van de „rech ten van de mens". Begin deze maand kwam het uitvoe rend comité van de WARC bijeen in Seoel, de hoofdstad van Zuid-Korea, waar twee presbyteriaanse kerken lid zijn van de WARC. Van de ruim 36 miljoen Zuidkoreanen zijn er onge veer zeven miljoen christen, onder wie meer dan vijf miljoen protestant. Van hen zijn de meesten Presbyteri aan. De christelijke kerk breidt zich sterk uit. Het grootste kerkgebouw in Seoel kan vierduizend kerkgangers herbergen. Hier had de opening van de vergadering van het uitvoerend comité plaats. Mensenrechten Aan het einde van de vergadering bleek dat het niet zo makkelijk is, in Zuid-Korea openlijk te spreken over de samenhang tussen het christelijk geloof en de strijd voor vrijheid en sociale gerechtigheid. Het land voelt zich niet ten onrechte, zo lijkt mij voortdurend bedreigd door een mogelijk invasie vanuit Noord-Ko- rea. In samenhang daarmee heersen toestanden, waarvan velen menen dat ze voorzichtig uitgedrukt op gespannen voet staan met wat de WARC na acht jaar studie uitsprak over „de fundamentele rechten van de mens". Het regime in de Zuidelijke republiek heeft een dictatoriaal karakter. Vele christenen accepteren dit. gezien de politieke situatie. Tijdens de Japanse bezetting hebben Christenen een be langrijke rol gespeeld in het verzet. Ook daarmee houdt het verband dat bepaalde groeperingen in de christe lijke kerk geneigd zijn de bestaande toestand in Zuid-Korea zonder al te veel kritiek te aanvaarden. Andere christenen menen echter te moeten wijzen op allerlei politieke en sociale misstanden in het land. Er is veel welvaart, maar daaraan heeft niet ieder deel. Het verzet tegen de be- staande situatie leidde tot strenge maatregelen van de zijde van de rege ring. Verscheidene christenen worden gevangen gehöudea De verschillen de houding ten aanzien van politieke en sociale vragen leidde tot grote spanningen in de Koreaanse kerk. Verschillen Daarbij komt dat er binnen de ker ken een verschil van opvatting be staat over het gezag van de Bijbel. Er zijn „conservatieve" en meer liberale christenen, maar die zijn naar wester se maatstaven eigenlijk ook conser vatief. Wie zich op theologisch terrein „conservatief" beschouwt, neemt ge woonlijk op politiek terrein een meer „rechts" standpunt in. Van de in soci ale vragen meer radicale christenen wordt gezegd dat zij ook een liberale re theologie hebben. Het kerkelijk leven in Zuid-Korea is heel anders dan in ons land. De ker ken zijn zondags vol en ook door de week worden er vaak zeer goed be zochte bijeenkomsten gehouden. Blijkens een afkondiging tijdens de openingsdienst van de WARC-verga- dering zou in datzelfde kerkgebouw ook woensdags een bijeenkomst zijn. ADVERTENTIE Als de kerk vol was als er dus vierduizend mensen waren kon men ook terecht in een nevengebouw met duizend plaatsen, dat door een gesloten televisiecircuit verbonden zou zijn met het hoofdgebouw. En dan was er verder nog een ruimte in een souterrain. Misschien was het be ter, zo werd gesuggereerd, dat de moeders met kinderen daar maar da delijk naar toe gingen vanwege de rust in de andere gebouwen. De ver onderstelling was blijkbaar dat die andere gebouwen toch wel vol zouden komen. De gereformeerde theoloog prof. dr. G. E. Meuleman, verbonden aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, is bestuurslid van de WARC. :e rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen t«*n. artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te rden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde- i. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 Amsterdam. Bij publikatio worden naam en woonplaats van de schrijver ield. rijn grenzen (4) ook grenzen aan vertekenin- ie komen voor in enkele citaten pt cahier „Er zijn grenzen" van E b.h.dr J. Verkuyl (in het artikel „De i ligt achter de grens". Trouw 15 ips. n.L). Als oud-NCSV'er en studen- 2847tedikant gaat mij de huidige rV niet minder ter harte dan de l^CSVer Verkuyl. Bovendien als lid van de Raad van Beheer '®®%oudschoten alweer enkele ja- - iarlauw betrokken bij het scholie- "f9 n studentenwerk van de NC8V. ijn weten is de NCSV helemaal milten gronde gericht". Dat is een ,NV leening: het kampwerk bloeit en ^rschillende universiteitssteden t het afdelingswerk na een tijde- :ELP/inzinking een nieuw gezicht. De voniny van de jaren zeventig is niet straatfde als. die van de jaren zestig, ide min als die van de jaren dertig, ling tan en moest niemand verwach- t.k. pe is wel dezelfde gebleven voor- EST het toen en nu om de ontdek- van het radicale evangelie ging. T^Tbnontkoombare politieke conse- „.Jftles. In dit opzicht zullen heel LLy/Jud-leden van de NCSV méér JT^derd zijn dan de NCSV zelf! De 10 fave van het optreden van Chris- inve' voor het Socialisme („Ze ver ieren de zaak en praten over so- <me als ze communisme bedoe- 'HE 'lijkt mij een goedkope verslm- zolg. De „Christenen voor het Soci alisme" zijn niet gelijk te schakelen met communisten. Dan zijn het eer der nog marxisten. Maar ieder kan weten dat er bovendien communisme èn communisme is, en marxisme èn marxisme. Prof. Verkuyl weet kenne lijk ook van deze complicatie: „De moeilijkheid met links is, dat er zo veel goede elementen in zitten". In elk geval betreft het als het om Christenen voor het Socialisme gaat niet enkel kritiekloze CPN-leden, maar ook partijleden van de PPR, de PSP en de PvdA. Het beeld dat prof. Verkuyl geeft bederft een zinnige dis cussie. Lelden Herman Wlereinga Vluchteling Tot mijn grote verbazing las ik in Trouw van 6 sept. een artikel over de Vietnamese vluchtelingen, waarin mijn naam werd genoemd als „hand langer van de communistische rege ring in Vietnam", die geïnfiltreerd was uit Frankrijk. In werkelijkheid kwam ik in 1974 in Nederland op een beurs van de Nederlandse regering om een opleiding voor hogere ambte naren uit de Derde Wereld te volgen aan het Institute of Social Studies in Den Haag. Ik was daarvóór een top ambtenaar van het bureau van de minister-president in de voormalige republiek Zuid-Vletnam. Na mijn af studeren werd ik op mijn verzoek aanvaard als politiek vluchteling in 1976. Deze feiten zijn voldoende om de beschuldiging tegen te spreken, die in uw krant is gedaan over mijn politieke activiteiten als zodanig. U kunt deze feiten controleren bij de ministeries van buitenlandse zaken en ontwikkelingssamenwerking. Ik heb geen enkel contact met enige politieke groep in Frankrijk onder houden onder welke vorm en in welke omstandigheden dan ook. Wat be treft de Vietnamese vluchtelingen in Nederland ben ik niet betrokken in enige activiteit sinds de dag, dat mijn contract met de stichting Vluchtelin genwerk Nederland afliep. Het is dan ook hoogst overdreven, te beweren dat ik ooit enige connectie had met de huidige regering in Vietnam of hun vertegenwoordigers in Frankrijk. Truoof Quang Christen-Turken Laten we onze minister en Kamerle den van welke partij we ook lid zijn, bedelven onder een lawine van brie ven en telefoongesprekken, met on der de raad die Daniël aan zijn over heid gaf (Daniël 4 vers 27). Het is verder voor ieder van ons mogelijk, die instanties moraal en financieel te steunen, die wel geloven dat deze christenen, zeker na alles wat er de laatste tijd met hen en rond om hen gebeurd is, in eigen land voor de „grijze wolven" geworpen zullen wor den, met alle ellende van dien, bero ving, verkrachting, gevangenschap en moord. Opname onmogelijk? Al verleenden we aan alle verdrukten uit Oost-Turkije asiel, dan nog zou ons dat geen boterham minder kosten. Amsterdam B. D. Smeenk Christen-Turken (2) Christen-Turken zijn evenzeer daklo ze, vervolgde mensen als de Vietna- mezen die wel even vlot via een ach terdeurtje werden binnengelaten. Waarom worden door linkse dictatu ren vervolgde vluchtelingen veel open bedrag de koers wordt na de inschrijving op 2 oktober 1979 vastgesteld volgens het tendersysteem jaarlijks op 1 november in 5 jaarlijkse termijnen van 1 november 1985 at Vervroegde aflossing Is niet toegestaan 2 oktober a.s. van 9 tot 15 uur via banken en commissionairs 1 november 1979 kosteloos bij banken en commissionairs bedrag koers rente aflossing Inschrijving storting prospectus makkelijker en vlotter door onze re gering binnengelaten dan door rechts vervolgden? Wie hoor ik nog spreken over selectieve verontwaardiging van linkse mensen? Eenrum Eppo Vroom Christen-Turken (3) Helaas brak 30 40 jaar te laat het besef door, dat wij er in de Jaren dertig onrecht aan deden toen wij onze grenzen sloten voor vluchtende joden. Helaas is de situatie nu, ten aanzien van de Christen-Turken niet beter, afgezien van een handjevol hel pers. En deze vindt men dan meer bij politieke groeperingen dan bij de ker ken. Van naastenliefde blijkt niet veel, en van het waarmaken van dier bare woorden als „gemeenschap der heiligen" nog minder. Zaandam J. K. Hammer Crisis Noch de regering Den Uyl, noch de huidige regering bracht de moed op om het volk uit te leggen in welke zeer moeilijke positie wij verkeren en waarom. Een groot deel van ons volk zou de ernst begrijpen of aanvoelen. Zonder een duidelijke verklaring van het waarom wordt het niet aanvaard dat zeer onaangename maatregelen dwingend noodzakelijk zijn. De con currentie van nieuwe industrielanden in Azië en Zuid-Amerika dwingt onze arbeidskosten te beperken, ons le venspeil aan te passen. Bij ongeveer 220.000 arbeidslozen zijn er een 100.000 openstaande plaatsen bij Hoogovens, Fokker, garagebedrijven, woningbouw, enz. Er is blijkbaar on voldoende animo om zich daarvoor door scholing geschikt te maken. Ani mo bestaat wel voor de praatvakken (velerlei -logen en -gogen!). 8erieus werk is nooit onwaardig, maar toch moeten 150.000 gastarbeiders van verre aangetrokken worden voor zwaarder werk, met als gevolg extra huisvesting, scholing, afvloeien van deviezen. Zou de werklozensteun de arbeidslust van velen aantasten? Dat door d». Rochus Zuurmond Prof. dr. J. Verkuyl heeft in zijn bro chure „Er zijn grenzen" en in Trouw van 15.9.1979 mij ervan beticht als predikant „in feite kerkmensen te mobiliseren voor het communisme". Met deze beschuldiging brengt hij allereerst schade toe aan mijn werk in de kerk. Met name in de studenten- ecclesia te Delft zal de toch al moeilij ke relatie met de plaatselijke ge meente verder verslechteren. Het ligt m± daarom in de eerste plaats op de weg van de kerk (de „kerkmensen" roet wie ik omga. de collega's met wie ik werk, de verantwoordelijke orga nen) om prof. Verkuyl te weerspre ken. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit op gepaste wijze zal gebeu ren. Ondertussen ga ik rustig door met mijn werk: het uitleggen van de Schrift, het verkondigen van het evangelie. Wie de brochure leest zal het opvallen dat prof. Verkuyl mijn naam er met de haren bijsleept. „Heeft Verkuyl de gelegenheid aangegrepen om een per- iedere kleine verbetering van winst (niet identiek met rendement) onmid dellijk zou moeten leiden tot meer arbeidsplaatsen is een gekunstelde en misleidende gedachte. De hoogste lonen van Europa, bijzondere maat schappij idealen als de zijn nut over schrijdende ondernemingsraad, VAD. enz. drijven veel arbeid over de grenzen. Velerlei internationaal poli tieke hobbies, voor de werknemers zonder belang tasten de mogelijkheid van levering aan andere landen aan De arbeidsmotivatie wordt in ons land tegengewerkt door steeds ge reed staande demonstranten tegen alle industriële ontwikkeling die bo ven hun verstand gaat. Aan de gezon de wil in ons volk tot prestatie wordt geschaad door de demoraliserende Invloeden van toenemende criminali teit en vervuiling, welke bij onvol doende tegenkrachten een geest op wekken van onverschilligheid en ont moediging. Wij staan voor de nood zaak van urgente hard aankomende maatregelen om verdere achteruit gang te voorkomen. Van de regeer ders wordt krachtige leiding vereist. Den Haag ir. G. E. Mathysen-Gerst ARNHEM (ANP) De CPN in Arn hem heeft bij burgemeester Roeien geprotesteerd tegen de aanhouding het afgelopen weekeinde van CPN'ers die geld inzamelden voor de stakende havenarbeiders in Rotterdam. Vol gens de CPN zijn elf collectanten bekeurd. soonlijke vete met Zuurmond uit te vechten?", zullen velen zich afvragen. Ik vrees dat dit inderdaad het geval is. Dit conflict heeft een lange voorge schiedenis. Die moet men kennen om objectief over de uitingen van Ver kuyl te kunnen oordelen. De benodig de ruimte om dit verhaal goed gedo cumenteerd te vertellen is enige ma len groter dan het maximum dat Trouw mij ter beschikking stelt. Maar ieder kan van mij alle gewenste inlichtingen krijgen. Hier vermeld ik dus slechts de hoofdzaken. Enige malen heb ik in het verleden Wijk gegeven van respect voor be paalde dingen die prof. Verkuyl ge daan heeft. Mijn mening daarover is niet veranderd. Maar ik behoor niet tot degenen die alles wat Verkuyl doet prachtig vinden. Zo heb ik het bij voorbeeld onjuist gevonden dat hij zich onlangs door het totalitaire regime van 8uharto een onderschei ding heeft laten uitreiken. Maar om dat ik een ander geding had met prof. Verkuyl en dat niet wilde vertroebe len, heb ik meer persoonlijke kwes ties altijd buiten beschouwing gela ten, in alles wat ik over hem geschre ven heb. Sinds 1977 bestaat er tussen prof. Verkuyl en mij een wetenschappelijk conflict over de weergave van theorie en geschiedenis van het marxisme. In Wending van mei 1977 en in latere publikaties heb ik, met zorgvuldige verwijzingen naar de bronnen, gewe zen op talloze onnauwkeurigheden, onjuistheden en zelfs kapitale blun ders in de werken van Verkuyl over dit onderwerp. Ik vind zijn publika ties wetenschappelijk onaanvaard baar. Professor Verkuyl's slordigheid, ge combineerd met onkunde, leidt soms tot absurditeiten. Ik geef één voor beeld. Vorig Jaar legde hij een verta ling over van een passage uit Marx' Frühschriften, waarin hij het Duitse woord „Herstellung" tot drie maal toe vertaald had met „herstel" Het ging om het kernwoord van de tekst, die dus door deze blunder vols lagen onbegrijpelijk werd; behalve blijkbaar voor prof. Verkuyl. Zulke dingen zijn geen incident, maar regel. Ze komen niet alleen voor bij détails, maar ook bij de meest fundamentele kwesties. Hoewel ik waslijsten van dit soort missers heb overgelegd, weigert prof. Verkuyl daarover iedere discussie. Hij beroept zich op vage autoriteiten die hem gelijk zouden geven en ver klaart glashard dat hij de werken van Marx, Engels, Lenin en Mao al vanaf zijn jonge Jaren grondig heeft bestu deerd en ze mitsdien door en door kent. Bij een voorgesprek over het bovengenoemde nummer van Wen ding bestond hij het zelfs van mij te verwachten mijn zorgvuldig gedocu menteerde kritiek, zonder dat erover gesproken werd, terug te nemen. Het was de eerste keer dat ik boos werd. Want zo ben ik wetenschappelijk niet opgevoed. Gezags ar gumenten ma ken op mij weinig indruk. Ik heb mij dus niet onder druk laten zetten en mijn kritiek, tot grote woede van prof. Verkuyl. rustig gepbullceerd. Voortdurend verklaart prof. Verkuyl dat hij over de „grote themata" wil praten. Wat ik te berde breng is maar „muggenzifterij". Dit alles op een au toritaire en arrogante toon, die iedere wetenschappelijke discussie totaal onmogelijk maakt. Ik beweer: profes sor Verkuyls „grote themata" berus ten op Interpretatie, die aan alle kan ten rammelt! En daarom rammelen ook de „grote themata". Verkuyl doet mij denken aan een schaker die een theorie verkondigt over het eindspel, maar niet weet hoe de stukken over het bord gaan. Natuurlijk ben ik bereid mijn zakelij ke kritiek op Verkuyl en mijn oordeel over de kwaliteit van zijn werk open lijk door een deskundige te laten beoordelen. Maar daar voelt prof. Verkuyl niet voor. Hij houdt het lie ver op het gezag dat hij in bepaalde kringen nog heeft en kan natuurlijk altijd rekenen op het applaus van bot an tl-communisme dat voor de feiten geen enkele interesse heeft. De laatste keer dat ik prof. Verkuyl sprak, was op een bijeenkomst met enkele leden van Christenen voor het Socialisme (CvS), op zijn verzoek bij eengekomen om de gerezen onenig heid uit de weg te ruimen. Wij zijn daar als vrienden uit elkaar gegaan! 1„zeg maar JoProf Verkuyl be loofde ons een aantal onjuistheden te zullen rechtzetten, wij spraken op nieuw ons vertrouwen in de integri teit van prof. Verkuyl uit. In plaats van een „rechtzetting" komt nu dit cahier. De brochure „Er zijn grenzen" beves tigt het beeld dat ik boven van de wetenschappelijke kwaliteiten van het werk van Verkuyl schetste. Ik kan zonder moeite een halve pagina Trouw vullen met correcties op blun ders. fouten en onnozelheden. Kon „8chool en Evangelie" nu werkelijk niemand vinden met verstand van zaken? Alle conclusies die schoolbe sturen uit dit boekje trekken berus ten op geloof aan het verhaal van de' kleren van de keizer. Ds Rochus Zuurmond is hervormd academiepredikant te Delft. ADVERTENTIE FGH-Vastgoed is een pi ojectontwikke- laar, die bewust probeert aan dat begrip een maatschappelijk relevante inhoud te geven. Met andere woorden: we weten dat we bouwen voor ménsen. De ruime ervaring die we hebben, verleidt ons niet tot eigenwijsheid. Want bij het uitwerken van specifieke plannen hechten we grote waarde aan voortdurend overleg met alle betrokkenen, en aan het opereren in team verband. Als aanvulling op die praktische kennis hebben we ook heel wat mogelijk heden in huis voor het oplossen van de financiële aspecten. De directe relatie van FGH-Vastgoed met de Friesch-Groningsche Hypotheekbank is een betrouwbare waarborg voor een vlotte realisatie van de plannen. En voor de continuïteit met name als 't om grote projecten gaaL We maken graag een afspraak met u voor oriënterend overleg. Elke PGH-hypotheek is maatwerk. Wat zeggen wil, dat we zorgvuldig rekening houden met uw individuele omstandigheden. Een FGH-hypotheek past als een handschoen. En is aangepast aan uw financiële draag kracht Omdat u niet alleen een huis wilt maar ook nog een leven. Interesse? Komt u dan 's praten. Onze adressen vindt u onderaan deze advertentie. Als u uit bent op hoge rente, maar er niet voor voelt om uw spaargeld vast te zetten, dan is de FGH-pandbrief een goeie belegging. Veilig. Goed rendement korte looptijd. Altijd tussentijds te verkopen. Ze luiden aan toonder, en u kunt ze overal kopen: bij onze kantoren, of via uw bank of uw effectencommissionair. CH-GRONINGSCHE HYPOTHEEKBANK NV. Hoofdkantoor Amsterdam.Herengracht 433.(020 - 221272». KANTOREN Amsterdam.Herengracht 468.(020 262515) Arnhem. Zijpendaalseweg 59. '085 427348» Eindhoven.Ten Hagestraat 11.(040 446855) Enschede,M .H Tromplaan 12, n Haag. Lange Vijverberg 9. (070 605900» Groningen. Ubbo Emmiussingel 75.(050 -183183» Rotterdam. Westblaak 67. (010-115550» Utrecht.GUdenkwartier 43,(030 310344FGH VASTGOED. Amsterdam.Herengracht 468. (020 262515).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 17