Jachtige film over doordeweekse dingen Verloedering van een goed boek Een mannenfilm over een vrouw 1 H formidabele vrouw in luchtledig Onderkoelde hippies Drinktu mefn gerusthart koffie? i Koffie Hag, probleemloos lekker! eWant Hag is échte koffie, gezuiverd van t schadelijke stoffen zoals coffeïne. a, zo'n kopje Hag doetje goed. écht goed! ^iiUGmag! es petites Fugues Hurricane Prolongaties en reprises 3ouw aan de top Een eenvoudig verhaal Hair IIJDAG 28 SEPTEMBER 1979 TROUW/KWARTET P 17 RS 15 H 13 or W. Wielek-Berg t Zwitserse filmer Yves Yersin heeft jarenlang etnografische documentaires gemaakt over v\t Zwitserse boerenleven en diverse, vaak uitstervende, beroepen (tijdens de filmweek itlfnhem zal „Die letzten Heimposamenter" oftewel „De laatste kantmakers" worden ver- fcnd). iar hij gaf in zijn werk ook blijk van n grote belangstelling voor oude Vjnsen. Deze twee liefdes, om het zo eens uit te drukken, zijn in zijn atfer dan twee uur durende speelfilm ps petites Fugues" („De kleine ont- tppingen") vergroeid tot een wel- Bst volmaakte symbiose. ■Hofdpersoon is een oude boeren- pcht. Pipe, die veertig jaar heeft 'erkt op een boerderij waar hij al tijd onderdaan bleef, hoewel een tere genegenheid hem niet werd ouden. Als hij zijn AOW krijgt ipt hij een brommer. Hij trekt erop eerst in zijn vrije tijd later ook als moet werken. Hij verkent de om- ig, ontdekt de wijde wereld op berg. verbroedert zich met motor- xs, wint een fototoestel, veroor- t in dronkenschap een verkeers- luk waarna hem de brommer t afgenomen. De boerenknecht het krantebericht, die aan de ba- iligt van Pipe's filmbestaan, pleeg- idaarna zelfmoord, maar Pipe doet Bn t niet: hij gaat van alles en nog wat *®tjograferen, het is alsof hij pas tot ütitef der dingen en van zichzelf komt ze in beeld zijn vastgelegd. jti slotte huurt hij een helikopter en tgt daarmee langs en over de Mat- frorn, die sinds onheuglijke tijden T foto boven zijn bed hangt. Maar •p wordt hij, voor het eerst, door de uur teleurgesteld: de berg blijkt niet meer dan een grauwe steenmas sa, de oude man wil naar huis. Pipe (echt niet zo lief. vaak een lastpost en een dwarsligger) werkt als katalysa tor: de mensen om hem heen, vooral zijn twee mede-onderdanen, een Itali aanse gastarbeider en de dochter des huizes die een kind heeft zonder man en allang van de boerderij weg wil, gaan eveneens hun ontsnappingen vieren: in een liefdesverhouding, een kaartspelletje, ongehoorzaamheid. Dit wil niet zeggen dat de vertegen woordigers van de macht, de boer, zijn vrouw en hun zoon, door Yersin en zijn medewerker Claude Muret als liefdeloos en onsympathiek worden voorgesteld. Vooral de moeder is een ontroerende figuur, kwetsbaar, ge duldig. begrijpend. De film eindigt met een totale veran dering, die misschien mede is veroor zaakt door de kleine ontsnappingen en er zeker door is Ingeleid: de zoon moderniseert de boel, de oude boer draagt de macht over, de Italiaan wordt ontslagen, de dochter gaat het huis uit. Pipe mag blijven doch niet meer werken. Het deert hem geens zins, hij heeft voor en in zichzelf een klein leven in vrijheid opgebouwd. Calvinistische ingetogenheid nist en zijn film is ongetwijfeld door trokken van een zekere calvinistische zwijgzaamheid en ingetogenheid, wars van alle melo-dramatiek. In „Les petites Fugues" wordt bijna geen muziek gebruikt en gebeurt dat wel, dan vormt hij een surrealistisch contrapunt. Liever gezegd: de muziek wordt niet misbruikt als onnodige illustratie en coulisse, zoals in het merendeel van de films nog wel het geval is. Zachte buitengeluiden, die we in de bioscoop zelden of nooit horen, houden ons bezig doch leiden niet af omdat ze een volstrekte een heid vormen met de handeling. Het zelfde geldt voor de prachtige foto grafie van Robert Alazraki: hij weet door geraffineerde kleurtegenstellin- gen harmonie te brengen in zijn beel den. hij weet een lichtval volmaakt te vatten, maar nooit ontaardt het in mooifilmerij. Zoals ook een effect, komisch of anderszins, nooit zo vaak wordt herhaald dat het zijn spanning verliest. De Franse acteur Michel Robin, die het in vaderlandse films nooit verder bracht dan bijrollen (wel speelde hij een hoofdrol in „l'Invltation" van de eveneens Zwitserse regisseur Goret- ta) is een onvergetelijke Pipe, hij zorgt voor een filmbelevenis die nie mand mag missen. Ach, denk je dan, waarom kan zoiets in ons land niet? Michel Robin in Les petites Fugues. Yves Yersin noemt zichzelf een calvi- Het moet toch mogelijk zijn. Waarom vindt blijkbaar iedereen het beneden zijn waardigheid om door te dringen tot de eigenheid van ons levensge voel? We hebben weliswaar geen ber gen maar wel calvinisten en met polders kom je ook een heel eind. Van onze filmers kun je dat helaas niet zeggen. Amsterdam The Movies; Eindho ven In de Krabbedans; Rotterdam 't Venster; Utrecht 't Hoogt; Den Haag Rijkhuis. pa Farrow en Payton Kaine in Hurricane. In de Jaren dertig schreven Charles Nordhoff en James Norman Hall een smakelijke avonturenroman, „Hurrica ne" („Orkaan") spelend in de Zuidzee, met lyrische land schapsschilderingen, een Zui vere psychologische benade ring van de figuren (zowel blank als Polynesisch) en een opmerkelijke huiver voor gro ve sensatie. Inmiddels zijn de computers geko men. ze beheersen ook de geesten der schrijvers van avonturenromans en thrillers, om over de filmers in dit genre maar te zwijgen. Alles wordt volgens de meest oppervlakkige nor men gedoseerd, maar van één ding kun je zeker zijn: geweld en seks zijn in ruime mate aanwezig, de rest is ballast. Nu is het ontstellende (en misschien ook het trieste) dat Jan Troell, de Zweedse regisseur die het boek een gedegen computer-bewerking gaf, he lemaal niet zo'n flodderfilmer is: dat blijkt uit zijn in Zweden gemaakte tweedelige film „De Emigranten", een eerbiedwaardig epos en ook uit zijn in Amerika gemaakte „Zandy's Bride". Maar hij is blijkbaar laveloos verslaafd geraakt aan de vleespotten van Hollywood. De Polynesische held uit het boek, die door een ongeluk eerder dan door een misstap in de gevangenis belandt, de cel niet ver draagt, herhaalde malen uitbreekt en weer wordt gepakt zodat zijn straf tot in het onafzienbare oploopt, is een goede zeeman en een eerzaam huisva der met vrouw en kind, die door de onverzoenlijkheid van twee culturen waarvan de een de ander overheerst in het ongeluk wordt gestort. Als hij tijdens een orkaan de blanke vrouw van de Franse gouverneur redt, krijgt hij (te laat) gratie. In de film is hij omgebouwd tot een bijzonder fraaie hoofdman, die ver liefd wordt op de bleek-blonde doch ter van de Amerikaanse gouverneur van zijn afgelegen eiland. Jonge, jon ge, dat schenkt nieuwe mogelijkhe den: onderverdeling in schoften en helden, seksueel stamritueel, wezen loze liefdesscènes, muziek die zo ge makkelijk in het oor ligt dat dat er, alras van overloopt en vooral veel geweld, huichelachtig gedekt door een schijn van antl-kolonlalisme. Het is voor Jan Troell te hopen dat hij zich niet lekker voelt als lüj zijn eigen film ziet. W. W.-B. Amsterdam-Cinerama en Du Midi; Den Haag-Apollo 1; Rotterdam-Cine rama 1 en Metro 1; Nljmegen-Luxor, a.l. Rome open Stad Klassieke film uit 1945 van Roberto Rosseiinl i over bezetting en verzet In J Rome. De gehele week in Rem- brandt 2, Eindhoven. Die Ehe der Maria Braun. Op merkelijke film van Rainer Wemer Fassbinder over een liefde In Wirtschaftswunder- land. De gehele week in Alham- bra 1 en Tuschinski 2. Amster dam; Studio, Groningen; Rem- brandt 3, Utrecht; Cineac 2, Den Haag. Prova d'orchestra De nieuwste - film van Federico Fellini. De gehele week in City 4. Amster-v dam en Molenstraatth., Wage- J ningen. 1900, deel UZ Epos vol revo- lutionair elan over de opkomst van socialisme en fascisme op r het Italiaanse land in het tijd- vak tussen 1900 en 1945 van Bernardo Bertoluccl. De gehele week in Grand 5, Amersfoort en Club 5, Leeuwarden. Interiors De eerste ernstige film van Woody Allen en de eerste waarin hijzelf niet mee- speelt. Prachtig mooi. De gehe le week in Camera 1, Tilburg en Flgt, Zeist C'eravamo tanto amati voor treffelijke film van Ettore Sco- la over liefde, politiek en film in het naoorlogse Italiè. De gehele week in Alhambra 1, Enschede. Annie Hall Film van en met de- geniale komiek Woody Allen, vol grappen en droefenis. De gehele week in Du Midi, Den Haag. Effi Briest Prachtige verfil ming van de klassieke roman van Theodor Fontane door Rainer Werner Fassbinder. 1' 't.e.m. 3 oktober Circuit Noord Holland Noord. Una Giornata Particolare Ont- - roerende film van Ettore Scola over twee kleine mensen die worden vermalen door de mo- lens van Mussolini's dictatuur, met Sophia Loren en Marcello Mastroianni in de hoofdrollen. 30 sept. en okt. De Effenaar. Eindhoven. PréPares vos Mouchoirs Uit stekende en zeer vermakelijke Franse komedie van Bernard Bller. De gehele week in Ctne- center, Amsterdam. lone Signoret is, nadat er lange praktisch niets van haar werd ...omen (hier te lande, althans) een Jje Utusfiguur geworden omdat ze haar ,H Jipels, haar vet, kortom haar eet- -.t en haar leeftijd niet met geweld- isMdige middelen onderdrukt. Voor lar geen facelift en dieët, ze is wat ze dat is niet gering: een uitsteken- filmactrice met een formidabele iJJ^tralmg. „Judith Therpauve" (Vrouw aan -mf(j top) beheerst ze, zoals gebruike- !eb«, het doek zonder daar zichtbare beite voor te doen. Het is alleen Wmer dat de film (van Patrice Che- u) haar eigenlijk in de kou laat tan, omdat er zo weinig onder- informatie in wordt ver rekt. Ondergronds in dubbele zin: ze is een vroegere verzetsstrijdster, de weduwe van een legendarische ver zetsheld, maar noch van haar verle den, noch van haar innerlijke roerse len komen we veel te weten. Door een paar oude kameraden, die vrezen dat de krant die uit het verzet is ontstaan zijn ondergang tegemoet gaat, wordt ze uit haar teruggetrok kenheid in een vervallen, herfstig landhuis gesleurd. Ze stort zich in de strijd, wordt directrice, doet alles wat mogelijk is om het blad te redden en als dat niet lukt pleegt ze zelfmoord. Waarom precies wordt niet duidelijk ze lijkt er helemaal de vrouw niet naar. Ook wordt de gang van zaken op de krant niet duidelijk: óf het gaat in Frankrijk heel anders toe dan hier, óf de makers weten er het fijne niet van. Hte grootste gemis is evenwel, dat telkens wordt gekapt wanneer er sprake is van Judiths activiteiten in het verzet: misschien is het psycholo gisch verklaarbaar dat zij er niet over wil praten maar het is voor beter begrip wel nodig dat wij het te horen krijgen. Blijft over: goed spel van Simone Signoret die ook in deze film haar rol allerlei kleine en fijne trekjes weet mee te geven en markante, realisti sche tekeningen van enkele bijfigu ren. Maar alles blijft helaas in het luchtledige hangen. W.W. Boes Amsterdam-City 6, 16 jr. door D. Ouwendl|k De Jongste film van Claude Sautet 'Une histolre simple' fEeti eenvoudig verhaal) ls, zoals Sautet dat zeil zegt, een film over een vrouw, maar gezien vanuit het standpunt van een vrouw vrouw', moet ik als man in het aid ed de Marie (Romy Schneider) en haar gewezen echtgenoot (Bruno Cremer). ADVERTENTIE Aan het eind van de jaren zestig, toen de provo's zich tot hippies bekeerden, de „flower power" oftewel de liefde voor Jan en Alleman machtig heer ste, het gebruik van hasj mitsgaders lange haren en seksuele revolutie werd beschouwd als een bliksekater- se bedreiging van het establishment, was de musical ..Hair" de uitdruk king van het nieuwe levensgevoel. Intussen is er heel wat gebeurd, veel wat toen lief leek en fris en Jong en goed en het deels ook was (dat geldt met name voor het strijdbare pacifis me van de bloemenkinderen) bleek uit te lopen niet op een verandering maar op een afgrendeling van het reilen en zeilen in de wereld: door aansluiting bij louche mystieke sec- tes geleid door oplichters; door ge bruik van hard drugs; door eindeloos kwasi-psychologisch en andrago gisch gewauwel, waarin het zelfbe klag centraal staat. Wat iedereen die niet met ongeneeslijke naïviteit was geslagen toen reeds zag aankomen is werkelijkheid geworden; het oor spronkelijke politieke elan, de poli tieke inzet van de jeugd is omgesla gen in gevaarlijke ont-politisering Als je nu „Hair" wilt verfilmen moet je de kennis die je intussen hebt opgedaan erin verwerken, maar dat lijkt me wel een bijkans onmogeljke heksentoer. Miles Forman, die de taak op zich nam, heeft dat niet eens geprobeerd: hij gaf de totale happening, die de musical „Hair" was, een soort intrige, verwaterde de naïviteit tot kinder achtigheid en vulde de lege plekken op met esthetische zwelgpartijen. De shocks die „Hair" toentertijd op het toneel teweeg bracht: het naakt, het traumatische afknippen van het lan ge haar. hebben inmiddels hun kracht verloren en Forman geeft er niets voor in de plaats. Integendeel: de grote kracht van de musical, de voortreffelijke liedjes, zijn door com ponist Galt MacDermot opnieuw ge arrangeerd en verbroddeld tot een soort disco-saus. Hoe iemand dat zijn eigen werk kan aandoen... Enfin, „Hair" is in handen van deze regisseur verworden tot een koude, commerciële, bombastische, vol-, strekt onnodige film waarin ook de nostalgie tot cliché is verstard. W. W. - B Amsterdam-City 1 en Nög gerath, a.l. In tegenstelling tot vroegere films van hem, zoals 'César et Rosalie' of •Vincent, Frangois waarin we derom volgens Sautet zelf de vrouw werd bezien vanuit het stand punt van de man. Het is voor een mannelijke filmer nogal ambitieus om te verzekeren, dat hij een vrouw heeft bezien vanuit het standpunt van 'de vrouw'. Ik durf ook niet te zeggen of dat echt wel zo is. al heeft Sautet zeker alles er aan gedaan om zich zo objectief en begripvol moge lijk op te stellen. Bij het begin van de film is Marie (een goede rol van Romy 8chnelder). aan de vooravond van haar veertigste ver jaardag, zwanger. Zij is overgegaan tot abortus, omdat zij, als gescheiden vrouw, niets meer voelt voor een ver dere voortzetting van haar liefdesre latie met de vader van het geabor teerde kind. Zij wil voortaan 'zelf standig' door het leven gaan. In vriendschap met andere vrouwen, zonder irriterende bindingen met mannen. Voor één man maakt zij een uitzondering, haar voormalige echtgenoot. De reden is niet, herstel van de liefdesbetrekking, maar her stel van de abortus, door het nastre ven van een nieuwe zwangerschap. Als dat zo ver is. kan ook de vroegere echtgenoot gaan. In hoeverre dit typisch een beoorde ling is van de dingen van het leven vanuit hét gezichtspunt van 'de' vrouw, of eventueel typisch van 'een den laten. In elk geval ontwikkelt film zich. van meet af aan, echt» als een kleine levensgeschiedenis, wftar- in de levenskleur duidelijk door de ervarings-gevoeligheden van een vrouw is aangebracht. Karakteristiek daarvoor is onder meer de visie op de mannen. In de eerste plaats, de aan de kant gezette minnaar. Zodra Marie zich van hem heeft afgekeerd, ge draagt hij zich, in tegenstelling tot zijn vroegere arrogantie, als een dttft- kop zonder ruggegraat. De man van een vriendin, die in het bedrijf waar ook Marie werkt een belangrijke functie heeft en er ontslagen woedt, verliest onder invloed van het aan&- zegde ontslag al zijn geposeerde *- wichtigheid. Hij wordt een bang kiM. dat ten slotte in zelfmoord een uitweg zoekt. Uit het gedrag van de mannen met wie Marie breekt, blijkt dat zij verantwoordelijkheid voor zich sélf niet of ternauwernood aan kunnen. De vrouwen zijn in 'Une histolre sifn- ple' het sterkst van karakter. Het is geen door de maker van de film opgelegde sterkte, hij tekent haar gis iets dat aan de vrouw ls toegevoegd. Misschien als aangeboren. mlsschAn als een door de samenleving van eeu wen aan haar opgedrongen schap. Dit dubieuze krijgt ln Romy Schneider reëel gestalte - vraag en als constatering. Amsterdam-Alfa 2, Calypso 1, Dfn Haag-Asta, 16 jr. ig van eeu- jen eigen- ln MaA/ *lte - Beeld uit Hair.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 13