De voors en tegens van geleerde vrouwen toen Programma met veel romantiek Cellokwartet superieur Werkcentrum Dans overtuigt niet echt Danstheater maakt zichzelf goed waar Levende Molière bij Haagse Comedie Na succes in Amerika Philharmonisch orkest nog 2dagen! 23e jaarbeurs van het oosten h MAANDAG 24 SEPTEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE door André Rutten DEN HAAG De Haagse Co medie gaf zaterdagavond de première van haar voorstel ling van Molière's „Les fem- mes savantes" in de nieuwe vertaling van de dichter L. Th. Lehmann 1920, Jan Cam- pertprijs 1963) „Geleerde Vrouwen". De regisseur ervan. Guido de Moor. en zijn dramaturg Watze Tiesema. wijzen er in het programmaboekje al op. dat wij anders kijken naar het verschijnsel, dat Molière onder de loupe én voor de lachspiegel hield, dan hij en zijn tijdgenoten Geleerde vrouwen waren toen nog een zeld zaamheid Het waren vrouwen van een rijk geworden burgerij, die er personeel op na konden houden en smaak kregen voor de letteren, de schone kunsten, de wetenschappen. Wat Molière daarvan in feite laat zien is, dat zij daarbij wel eens op hol sloegen en te gemakkelijk in zwijm raakten voor charlatans, die zich als grote letterlievenden voordeden, maar hoogstens handige knutselaars waren, die met loze bravoure probeer den een aantrekkelijke jonge dochter met een royale bruidsschat te ver overen. Zo althans liggen de accenten in deze Haagse voorstelling, al kun je natuur lijk vaststellen, dat Molière daar ruimschoots de ruimte voor geeft. Zijn felste aanvallen zijn gericht op zon charlatan, die hij Tnssotin noemt (driedubbel zot», maar waarin al zijn tijdgenoten de derderangs- dichter Cotin herkenden, die. nadat het stuk in de openbaarheid was ge komen door iedereen werd verguisd. Een morele moord, zei een tijdgenoot Wim van Rooij speelt hem schitte rend. tot in zijn afgang vol wankelen de waardigheid toe. Aandacht Bijzondere aandacht is in deze voor stelling besteed aan de vrouwen, al dan niet geleerd Ze zijn met liefde genuanceerd uitgewerkt. De echte „savantes": de vrouw des huizes, An- ne-Marie Heyligers. haar schoonzus ter. Lies Franken, haar oudste doch ter, Maria Stiegelis. Zij worden geïn troduceerd (een uitstekende vondst; als een naarstig oefenend strijkers trio. viool, altviool en bas. op een verhoging boven de achterhoek van de kamer, terwijl er beneden op een tafel retorten en reageerbuisjes met allerlei vloeistoffen en poeders staan, waarmee in de loop van het spel de schoonzuster allerlei verrassende proefjes zal doen. En terwijl de amateurmusici daarbo ven repeteren, is beneden het huis houden al een beetje aan de gang. De knecht (Ton van der Velden» staat al te lezen. Het dienstmeisje (Francine Dreessen» lapt de ramen, stoft wat met een plumeau. vertroetelt een beetje de binnengekomen heer des huizes (Pieter Lutz). Aan de voordeur worden pakjes boeken bezorgd en een grote kist. waaruit een sterrekij- ker wordt gehaald en in elkaar gezet en voor een open venstertje boven op het verhoog opgesteld. Door de ge leerde dames zelf. Een door de Haag se toneelmakers met gelukkige hand ontwikkelde inleiding, die een zeer levende tekening geeft van het mi lieu, een bedrijvig huishouden. Bin nen een voortreffelijk ontworpen, de zeventiende eeuw oproepende ruimte van Hans Christiaan. De passende muziek, waaraan ook later nog gere peteerd wordt, is van Jurriaan An- driessen. Pas dan begint het eigenlijke stuk van Molière, met de dialoog tussen de oudste dochter (Maria Stiegelis dus)' en de jongste (Rick Nicolet). En die leeft meteen, omdat je dus al thuis bent in hun milieu, maar ook. omdat die twee zo precies genuanceerd ge speeld worden. De oudste wil met hart en ziel „savante" zijn. maar moet er zich wel geweld voor aandoen. Zij heeft er de jongeman, die van haar hield (Hugo Maarten) door van zich vervreemd. Hij is gaan houden van het jongere zusje, dat heel leuk is. en pienter genoeg om met twee benen op de grond te blijven. De uiterste zorg. die je hier al besteed ziet aan de precieze tekening van de karakters, en vooral ook van de opvattingen die zij koesteren, is tekenend voor de hele voorstelling en spitst de humor er in toe. Het is dan ook een zeer gelukte voorstelling, waaraan Lies Franken als de broze ongetrouwde schoonzuster, een subtiel eigen tintje gaf. verrast door het première-pu bliek herkend, en uiteindelijk, na weer een momentje licht spel zonder woorden, met een open doekje toege juicht. De geleerde vrouwen Lies Franken, Maria Stiegelis, Anne-Marie Heyligers in bewonderi Tricossin, Wim van Rooij. CAÏRO (AFP) Op het vierde inter nationale filmfestival van Cairo zijn twee films verboden. Het gaat hier om de Franse film „L'adoptation" van Mare Grunebaum en om „Nosfe- ratu" van de Duitse filmer Werner Herzog. De leden van de censuurcommissie Nosferatu verboden op filmfestival in Cairo vonden de films „een belediging van de openbare zeden" vanwege de „vreemde" relatie tussen een adoles cent en zijn stiefmoeder in L'adopta tion en de „abnormale" scènes van de vampier en zijn slachtoffers ratu. De Egyptische censoren hel nog de vertoning van de Jo sche film „The occupation i six pictures" beperkt omdat beschouwd werd als een pleii het communisme. door Eefje van Schalk SCHEVENINGEN Na hun ongekende successen in Ameri ka deze zomer is het Nederlands Danstheater afgelopen vrijdagavond in het Scheveningse Circustheater haar 21ste seizoen begonnen. Op het programma stonden twee werken van Jiri Kilian. namelijk Kinderspelen en Psalmensympho- nie, en een première van Hans van Manens zevende Strawins- ky-ballet: Concert voor Piano en Blazers (1924). De produktlvltelt waarmee Van Ma nen zijn choreografieën aflevert lijkt zonder grenzen te zijn. Na zijn Grand Trio (Schubert) en het video-ballet Live (Llszt) van vorig seizoen, heeft hij nu, alweer, zijn vakmanschap ge toond met zijn 64ste werk. Het resul taat Is een typisch Van Manen-werk. met sterke verwijzingen naar zijn gro te erkende voorbeeld Balanchine. Choreografisch gezien houdt dat in. dat Van Manen de muziek als onvoor waardelijke graadmeter stelt en als dictaat van strakke, overzichtelijke lijnen en haast onmerkbare over gangen Het bewegingsidioom, dat hij voor dit ballet van zes paren ontwierp is ver rassend en toch heel eigen en dus herkenbaar aan de veelvoorkomende kruispassen. wijde armen en het weg laten van versierselen. Van Manen gebruikt de klassieke techniek, maar zonder alle poespas van standjes, ge baren en glimlachjes. Daardoor zijn de bewegingen die hij het ensemble (eerste en derde deel) en drie paren (tweede deel) laat uitvoeren opval lend helder en recht voor z'n raap Hoewel Van Manen en zijn dansers in het eerste deel moeite leken te heb ben om een soort rust en adem in hun razendsnelle muziekvertaling te krij gen. komt dit uiteindelijk wel over in de drie duetten voor Alida Chase- Glen Eddy, Sabine Kupferberg-Chris Jensen en Jeanne Solan-Gerald Tibbs Vooral de laatste twee brengen een climax te weeg, die het hele en semble tot een vrij abrupt einde mee voert Toepasselijk Afkeer Zijn afkeer van verwarrende of sym bolisch interpreteerbare elementen is duidelijk en daardoor lijken zijn cho reografieën ln eerste instantie altijd zonder dramatisch gegeven te zijn. Maar zijn meesterschap blijkt voor mij altijd weer op dat moment, dat door de muzikale bewegingsvondsten heen de dansers als het ware zó ge bruikt worden, dat zij wel degelijk spanningen en menselijke relaties verbeelden De gevoelens, die hun dansen oproepen, zijn haast onder huids en slechts bij vlagen primair Over de muziek van Strawinsky licht Van Manen ln het programma toe; „Het is een buitengewoon ingewik keld en moeilijk stuk. Het is heel syncopisch, al die halve lelletjes Al die bewegingen zijn onmogelijk met twee voeten te volgen, en toch moet de danser meegaan met het ritme van de muziek, anders hjkt hij zich als een manke te bewegen. Het was voor mij interessant hoe Je snel heid kan manipuleren." Speciaal vandaag In dit Concert voor Piano en Blazers, dat door Jean Paul Vroom van een zeer toepasselijke aankleding en de cor is voorzien, steken de knalroze tuniekjes van de vrouwen en spier witte pakken van de mannen sterk af tegen de grijzige achtergrond met een helblauwe lichtgevende staaf. Het verticale blauwe licht roept het beeld op van graadmeter, die een constante spanning van dalen of stijgen op roept. Opnieuw bleek Vroom feilloos aan te voelen waar het Van Manen om te doen lijkt te zijn: muziek en dans als eikaars graadmeter. Mijns inziens treedt Van Manen met dit soort produktles inderdaad ln het door hem zo begeerde voetspoort van zijn grote voorbeeld Balanchine, die net als hij onophoudelijk blijft door gaan: nooit onder of uit de maat en soms met grote uitschieters. Van Ma nens Concert voor Piano en Blazers behoort niet tot die laatste, maar blijft zeker de moeite waard. In ieder geval voor de choreograaf en dansers zelf, die zich in dit syncopisch dansen op „deml-point" (halve teen) voor een zeer hoge moeilijkheidsgraad zien Het Nederlands Danstheater maakte vrijdagavond waar. dat zij tegen dit soort danskluiven zijn opgewassen. door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Het bewerken van klaviermuziek v dere instrumenten is in artistiek opzicht soms een ha( t zaak. Vooral waar het gaat om pianocomposities van tl Weinig componisten hebben bij de vormgeving vj :muzikale inspiraties zo volledig vanuit het klavier gfz' Chopin-arrangementen zijn in het algemeen dan ook boze. Er zijn uitzonderingen. Lang voor de hem geleide concert als artif oorlog speelde de wereldvermaarde der van het Rotterdams PI s' til*»** nisCh Orkest niet met de 1 r violist Bronislav Huberman tijdens een concert in de Rotterdamse Nuts- zaal twee composities van Chopin: de Nocturne in G (met de dubbelgrepen en een melodie in het tussendeel die een violist als op het lijf geschreven is) en de briljante wals in e kl. En deze violist wist wat hij deed. Maar de arrangementen die Roy Douglas van een Prelude, een Nocturne, enkele Walsen en Mazurka's heeft vervaar- ziek Les Sylphides moeten fc Deze muziek moge bij ball ringen op haar plaats zijn, in de concertzaal tijdens eej van een gerenommeerd ork< Het zaterdag door het R. Ph] ven concert begon met een I felijk gespeelde Egmont-o van Van Beethoven. De exa( waisen en MazurKa s neen, vervaar- van van Beethoven. Deexai- digd om functioneel dienstbaar te tie van Zinman vond haar zijn aan het ballet „Les sylphydes" p0ns bij het orkest, mogen maar zeer ten dele geslaagd worden genoemd. Scène uit „Concert voor Piano en Blazers". door Jac. Kort Volstrekt verwerpelijk is de orkestra tie van de Ges-dur wals, die iedere Chopin-speler wel een gruwel moet zijn. Ook de cis-moll wals komt er niet zo best af (met zijn onnozele inleidende maten, ontleend aan het begin van de Etude op. 25 no. 7). Beter voldoen de Nocturne in As. de populaire eerste wals in Es en de feestelijk klinkende Mazurka in D met zijn vele herhalingen. AMSTERDAM Een concert kan om zeer uiteenlopende redenen als geslaagd worden beschouwd. Naast een perfecte uitvoering van een boei end programma zijn er voorbeelden dat een minder sublieme vertolking voor lief kan worden genomen en een hoog gehalte van de gespeelde mu ziek, de zaak kan redden. Ook het omgekeerde komt voor: schitterend spel kan veel vergoeden van wat er aan de kwaliteit der composities ont breekt. Dit laatste ervoer ik tijdens het con cert. dat het Nederlands Cello Kwar tet zaterdagavond in de Kleine Zaal van het Concertgebouw gaf. Jean De- croos, Fred Pot, Yke Viersen en Truus van Tol, allen leden van het Concertgebouw Orkest, voerden daar een programma uit, dat behalve een prachtig arrangement van het Con certo Grosso opus 3 nr. 11 van Vival di, uitsluitend werken bevatte van wat de Duitsers „Kleinmeister" ple gen te noemen, zoals Fr. Lachner, L. de Stainlein, Joseph Jongen, Pierre Petit en Emanuel Moor. Dit. omdat de grote componisten he laas de aanwezige mogelijkheden om voor deze combinatie te componeren over het hoofd hebben gezien. Een gevolg van een dergelijke program- ma-samenstelling is, dat de luisteraar na twee of drie van dit soort middel matige stukken, gaat verlangen naar BOSllllt iets dat „eruit springt" b.v." naar een belangrijk werk voor cellosolo of - duo, zoals die volop aanwezig zijn. David Zinman had het eerste door Twee leden van het R. Ph. deze avond als solisten vooi licht. Thomas Indermühle zijn bijzondere artistieke e sche kwaliteiten in het Con c voor hobo en orkest van Mo l; wijl Kaoru Kakudo excellee bekende vijfde vioolconc Vieuxtemps. Voor de concei waarschijnlijk interessanter dan voor de hoorder. Maar n opmerkelijk geacheveerd* k dracht gaf deze violiste van d eert. Wij zullen haar graag n< een ander vioolconcert hof" meer muzikale diepgang. ADVERTENTIE Maar goed, deze avond hield men zich aan het kwartetspel en ik kan niet anders zeggen, dan dat de manier waarop de werken werden uitgevoerd superieur was. prachtig van klank, ideaal van samenspel en van een meeslepende muzikaliteit. Ik weet ze ker. dat de grote indruk, die dit en semble heeft gemaakt te danken is aah hoge kwaliteit van hun vertol kingen. 19 t/m 26 september 1979 Geopend: werkdagen 14 - 22 uur zaterdag 10 18 uur zondag gesloten Voor een briefkaart op de eerste ran*. Filmquiz, waarin twee kandidaten getest wor den op hun kennis over oude en nieuwe filns. Tevens zijn fragmenten te zien uit de speelfilms Norma Fae van re gisseur Martin Ritt, Hair van Milos Forman en The Lady Vanishes van Anthony Page. Speciale gast is Donald Jones die acteert in de nieuwe Ne derlandse speelfilm Grijpstra en De Gier van regisseur Wim Verstappen. Ned. 1 20.35 uur Literama. Het verhoor. Een luisterspel geschreven door Manfred van Eyck naar het boek Vernehmungsprotokol van Jiirgm Fuchs. Negen maanden lang is Fuchs in de DDR aan Intensieve verhoren onderworpen. Zijn boek is een soort verslag van die gebeurte nissen. Van Eyck maakte van deze geschiedenis een luister spel. Hilversum 2 2140 uur door Ineke Sluiter ROTTERDAM In een als geheel aantrekkelijk programma bracht het Werkcentru de eerste première van het nieuwe seizoen in de Schouwburg Zuidplein in Rot Windows, van de Amerikaanse choreograaf Mel Wong. Als eerste programma-onderd Tafelmanieren, van Charles Czarny, muziek Steve Reich, voor een tafel, vier stool dansers, pretentieloos, fris, een hollands huiskamerballet waarin de stoelendans dan ontbrak. Scène uit „Windows"; V.l.n.r. Howard .Maduro, Patricia van Roessel, Diana Coolen, José Winkelman, Raymond Colling. Jan Muylaert, Erika Trabi en Piet Rogie. Daarna van Hans Tuerlings Harem, muziek Harry Nision, niet het meest geïnspireerde ballet van deze begaaf de choreograaf, maar wel met boeien de momenten en interessante bewe gingsvondsten, die echter te spora disch waren en niet naar iets toe leidden, zeker niet naar een overtui gend einde. En dan de première: Windows. In een interview met Mel Wong (Trouw van 20-9) zei hij te worden geïnspireerd door elementen van de natuur, zoals water, wolken enzo voort Dat bleek duidelijk uit de op het achterdoek geprojecteerde dia's, de maan in de wolken, de wolken zelf, en water. Het decor bestond verder uit objecten, die hij typisch vond voor Nederland. We schijnen dan iets met stoelen te hebben (zie het vorige ballet): er stonden er acht op het toneel. Verder scheepsolielampen (ik dacht dat we meer aardgas gericht waren) 2 emmers, waarvan 1 vol, die onvermijdelijk in de lege overgegoten werd, wat me wel lets deed, en op houtjes gerolde touwen, die de dan sers over het toneel spanden. Dat zijn dan misschien onze waslij nen, maar zoals een van de dansers in een ander verband zei, veel over de bedoelingen van Wong zullen we niet te weten komen. De manipulatie van de objecten was af en toe nogal op dringerig en bedacht. Over het ballet zelf: het begon best spannend, inte ressante beweging, veel wisselend energieën, van ontspanning tot span ning, maar er gebeurde zoveel tege lijk. dat je niet wist waar je moest kijken. De dansers spraken ook af en toe, en dat was jammer, want spreken is heel moeilijk, en als het niet goed gebeurt is het zelfs storend. Ook wa ren de teksten nogal pretenUeus. De gebeurtenissen waren bovendien slordig in de ruimte gepla het geheel verwarrend wer niet in staat was welk abJ haal ook op te vangen. Als je chaos wilt suggerere toch een bepaalde struct! dans zitten, zodat de boodi kan komen. Het tweede d verrassend: de dansers men de „waslijnen" over en zo ontstond een ordenini dan gemist had en ontsto goeie, speelse, duidelijke fie. Als Mel Wong gezocht een contrast tussen de t waarin de choreografie uit hij daar mijn inziens niet ii de kwaliteit van de derf verschillend, dat alleen deel overeind bleef. Maar je dan gelukkig een goede i over. Er werd met grote danst, waarbij Erika Tri Wentholdt. en ln Tafelmani Winkelman opvielen. ar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4