IKV richt zich vooral tegen modernisering vredesKi Egypte geeft Israël wetsrol Vaticanisten willen meer verdienen Napraten over Boston op Kerk en Wereld Conferenties Trouw Simonis tegen vakbond van pastores UIT DE KERKBLADEN Samen in je blootje staan VANDAA VOORBUGANG I Zuidafrikaanse rj predikanten naarj gezamenlijke syr Duitse bisschop tegen abortus Kerken in VS gesprek met PD t MAANDAG 24 SEPTEMBER 1979 TROUW/KWARTET door Aldert Schipper UTRECHT De huidige politieke discussie over kernwapens gaat niet zoals het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) graag zou willen over hun alschalllng of over hun verwijdering uit Nederland, maar over de noodzaak de bestaande raketten voor de middellange afstand te moderniseren en ze in West- Europa en ook in Nederland te installeren. Dit ls een ernstige tegenvaller voor het IKV. En zaterdag, op de landelij ke begindag van de Vredesweek in de Utrechtse Oeertekerk. noemde de se cretaris van het IKV. dr Mient Jan Faber, de eventuele Invoering van de Pershlng-2 raket „ronduit schanda lig". Volgens hem is zij strijdig met het Verdrag tegen de Spreiding van Kernwapens CNPVi, omdat moderni sering van de kernwapens ook een soort proliferatie «verspreiding) van kernwapens ls. Het Amerikaanse mi nisterie van defensie noemt de mo dernisering „verticale proliferatie", vertelde Faber Het ministerie meent dat ook verticale proliferatie fout is. maar zij voorkomt volgens de Ameri kanen de nog meer ongewenste hori zontale proliferatie. Bovendien ls de modernisering in strijd met het voorstel van het Wes ten. gedaan in de onderhandelingen over wederzijdse ontwapening (MBFR) in Wenen, waar het Westen voorstelde ae Pershing 1 in ruil voor vermindering van het aantal Russi sche tanks ln aantal te verminderen. SS-20 Dat de Invoering van de gemoderni seerde Pershing nodig zou zijn ge maakt doordat de Russen het be weeglijke raketsysteem SS-20 heb ben ingevoerd, verwierp Faber. Hij deelde mee dat er reeds lang voordat de SS-20 aan de orde was. in Navo- kring gedacht werd over modernise ring van de raketten voor middellan ge afstand. „De SS-20 wordt als ver kooptruc gebruikt," aldus de IKV- secretaris. Volgens hem staat het Westen op dit moment op een belang rijk kruispunt van wegen. Het kan „ja" zeggen tegen de Pershing 2. Daarmee zou het tevens moeten aan vaarden dat de Russen weer verder gaan met het bedenken van een af weermiddel. Bovendien zou invoering van de Pershing 2 betekenen dat de discussie over een nog wat zwaarder raketwapen en over de kruisraket wordt geconcretiseerd. Dat zou de wapenwedloop in Europa weer volle dig op gang brengen. Nederland kan ook „nee" zeggen tegen de moderni sering en besluiten een actieve vre despolitiek te voeren. In elk geval sprak Faber de hoop uit dat ons land de dreigende modernise- Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN - Ook in ons land Ls, Ln navolging van de 'StoSSgTSTtSt grote wereldraad-conferentie over geloof wetenschap en de singsconferentie van het Verdrag te- toekomst, die in juli in Cambridge bij Boston in de VS werd gen de spreiding van kernwapens, die gehouden een bijeenkomst geweest, waar is doorgepraat over vol8end Jaar zaf worden gehouden, de Onderwerpen en conclusies van Boston. Maar dan moet de modernisering voorlopig uitgesteld blijven. Hij riep De bijeenkomst had afgelopen zater- de 350 kernen van het Verbond tegen dag plaats ln de gebouwen van Kerk P^cipatie van de burgers gerichte de Kernwapens op. steun te geven en Wereld ln Driebergen. Er deden naaatsc*iaPPiJ- °m lopend onderzoek aan die politici, die zich inspannen een tachtigtal mensen uit kerkelijke aan deze norm 16 toetsen moet men voor het tegenhouden van de Pers- en wetenschappelijke kring aan mee "f*" soort °1!!era°e* 2 aan de gang is en aan welke normen Hoewel de pers er vol over heeft ge- het thans wordt gemeten. Onder de- Onder ruime bijval van de honderden staan bleken toch heel wat deelne- *>enen dle werken aan de voorberei- aanwezigen in de Utrechtse Geerte- mers 'aan de conferentie in Drieber m^tid^sciplin<fr1n" kerk sPrak Faber dat ons land gen onvoldoende voorbereid, hetgeen wïfw f van de kerker} een minister moet komen voor ont- toch niet verhinderde dat er een bij- 5 evenwel twijfel over de vraag of wapeningsvragen. „en dan niet zoiets zonder levendige discussie ontstond deze op^cht voor het instituut niet als staatssecretaris Kooijmans. die over de vier subthema's „mens. God zwaar zou "J"- met het ministerie van buitenlandse en natuur", energie, het wetenschap- zaken moest meelopen". Tegenover £rr™*n h,a groot respect voor de CDA-kamerle- den De Boer en Frinking, die tegen modernisering van de kernwapens zijn, uitte Faber zijn afkeer van het rapport dat de „Commissie-Neuman" heeft aangeboden aan het CDA. „Dit rapport bestaat het, om de moderni sering van kernwapens in te passen in Gods Vredesrijk," aldus Faber. Ook de „alternatieve" vredeskrant, de Shalom-krant, kon geen genade vin den in Fabers ogen: „Deze krant staat vol met vrome woorden. Hij wetenschaosmensen te begeleiden en huldigt de status quo en maakt dat geestdriftig te maken voor advies- ?e ^«Pre^^oep. «üe het had over Marx toch nog gelijk krijgt door de He PPrtnrimla Hmnn ar H4i He POn/f «pen 4.4 4 werk aan de kerken. Verschil van mening Er ontstond reeds verschil van me- pp lijk onderwijs" en ..'nieuwe eco- groep die zich ophield met energie nomle" deed een beroep op de kerken mee te doen aan de door de «gering voorge- De discussie ln de groepen leidde tot ""PP maatschappelijke dis- enkele aanbevelingen, waaronder één ^us3l'?v<Lr ""O™1 ?m daarbU no pfh cnhn trrniron aan Ha nrHa fa tegen te houden zijn, gezien de apoca lyptische teksten in de Bijbel. Vol gens mevrouw Witte moet men uit het feit dat de apocalyptische ge schriften vol staan van oorlogen, niet opmaken dat zij dus moeten geschie den en dat de mensen zich er maar niet tegen hoeven te verzetten. Zij vormen geen voorspelling van de toe komst. maar onthullen wat er ln de wereld aan de hand is. De apocalypti sche geschriften willen de mens op roepen tot waakzaamheid. De wereld-^ geschiedenis is geen cirkelgang en* het kwaad heeft niet het laatste woord. Vooral het boek der Openba ringen wil de mens opwekken tot hoop. Het wil ons geen angst aanpra ten. maar ons helpen het kwaad te ontmaskeren, aldus mevrouw Witte. ROTTERDAM (ANP) Bisschop Si monis betreurt het. dat er achter zijn rug plannen zijn ontwikkeld om te komen tot de oprichting van een ver eniging van pastoraal werkenden in het bisdom Rotterdam. Dit staat in een brief die hij heeft verstuurd aan de priesters, de diakens en allen die ln het pastoraal van het bisdom Rotter dam werkzaam zijn. De bisschop vindt het bijzonder Jam mer, dat de plannen voor de oprich ting van zo'n vereniging de plannen voor een op nieuwe wijze te formeren priesterraad geheel dreigen te door kruisen. Hij wijst de pastoraal wer kenden erop, dat kardinaal Wille- brands op geen enkele wijze goedkeu ring heeft gegeven aan een soortgelij ke vereniging die op 30 maart in het bisdom Utrecht is opgericht als een beroepsvereniging ter bescherming van de gezondheid van het pastorale beroep en als een vereniging ter be hartiging van de persoonlijke en col lectieve belangen van de pastoraal werkenden. Op de valreep van het oude joodse jaar, dat zaterdag is verstreken, heeft het Egyptische opperbevel een bijzondere geste jegens Israël gemaakt. Een in de Jom Kipoer- oorlog buitgemaakte wetsrol werd aan de Israëlische brigadegene raal Dov Sion overhandigd De rol werd buitgemaakt, nadat in een van eerste dagen van de Jom Kipoeroorlog, volgende week Gro te Verzoendag precies zes jaar ge leden, de Egyptische troepen een Israëlische bunker bij Port Tewfik aan het Suezkanaal overmeester den. Met zijn manschappen werd commandant Hillel Unsdorfer in Egyptische krijgsgevangenschap gevoerd. In zijn armen voerde hij een wetsrol mee. De foto werd het symbool van de Israëlische tegenslag in de eerste dagen van de oorlog. Enige weken na het verstrijken van de oorlog keerde commandant Hillel Uns dorfer weer naar Israël terug. Drie honderd Israëlische krijgsgevan genen werden uitgewisseld tegen achtduizend Egyptische militai ren die zich in Israël bevonden. Geen woord echter sindsdien meer over de wetsrol. Die blijkt zes jaar in het Egyptisch oorlogs museum van Cairo te zijn be waard. Tegen de zesde verjaardag van de Jom Kipoeroorlog werd zij onverwacht door Cairo aan Jeru zalem teruggeven. Met de wetsrol in de armen werd commandant Hillel Unsdorfer in Egyptische krijgsgevangenschap gevoerd. Unsdorfer werd na enige weken uitgewisseld, de wetsrol is thans ook in Israël terug. Hoe in vredesnaam lanceren wij de schets van de synode in de ge meente? Voor hervormde kerke- raadsleden, 12-13 oktober en 25-26 tot het opzetten van een wetenschap pelijk onderzoekinstituut van de ker ken. waaraan geleerden van verschil lende vakken aan zouden deelnemen. Zo'n onderzoekinstituut, waarvoor trouwens reeds vergevorderde plan de ethische vragen aan de orde te stellen. Deze groep bleek er tegen te zijn, dat alvorens de brede maat schappelijke discussie zou beginnen, proefboringen zouden plaatshebben naar de mogelijkheid kernafval ln nen bestaan. zou een bescheiden stal' ,to het "Oorden van het hebben, die zich er op toelegt, andere d op slaan- de economie drong er bij de raad van kerken op aan. dat hij een discussie stuk zou laten maken over wat deze groep noemde de „economie van het genoeg". Verder vroeg deze groep aan ning over het werk van dit Instituut. toen een van de gespreksgroepen voorstelde het te vragen om een over- I richt over de manier waarop geld en andere middelen toevloeien naar be- wetenschappelijk onderwijs, paalde onderzoekprojecten. De groep die dit voorstelde ging er van uit dat wetenschappelijk onderzoek dient te beantwoorden aan de norm dat het bijdraagt aan de totstandkoming van een rechtvaardige, houdbare en od godsdienst te maken tot een opium voor het volk." Apocalyps Tussen de middag speelde ln de Oeer tekerk het Hekelcabaret en voordat dr Faber aan het woord kwam sprak de gereformeerde theologe Greet je Witte over de vraag of oorlogen wel ROME (Reuter/AP) Paus Johannes Paulus heeft een onderzoek gelast naar klachten van Vaticaanse werknemers over lage lonen. Onder de 1700 leken-werknemers is onrust. Er warden handtekeningen verzameld voor een brief, waarin erover geklaagd wordt, dat de basis salarissen sedert 1969 gelijk bleven en dat de verhogirfgen die vastgekoppeld moesten zitten aan de stijging van de kosten van levensonderhoud in Italië achterblijven bij de inflatie. De salarissen variëren van 10.000 tot 16.000 gulden per jaar. belastingvrij. Bovendien krijgen de employees van het Vaticaan gratis medische diensten en kunnen zij voor verlaagde prijzen in de winkels van het Vaticaan kopen, maar dat is volgens hen lang niet meer zo voordelig als vroeger. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammtnga Directeur mg O Postma HOOFOKANTOOR PostDus 859 1000 AW Amsterdam Posig-ro 66 00 00 Ban* Ned C'ed-etlwn* Reken-rgn, 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/OORDRECHT PoStttuS 948 3000 AX Rotterdam W 010-t 15588 I abonnementen •nbezorgmgj tel 010-115508 (redact*) tel nSTOOliMstuAend voor REGIO DEN HAAG'UEIOEN PoSttKiS tot 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGO NOORO'OOST-NEDERLAND (udskjitend administratie) Postbus 3 6000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal f 47.70 Per hal» jaar 95.40 Par paar 188 60 Opgave fam*eber<hten 9-19 30 van maandag l m vrdag Op zondag van t8- 20 uur tei*« 020-913456 Opgave mmi-advertent.es te» 020-936868 o» scnnrtekR aan Mw-Ao» aidermg postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswvgnger- mtsNelend schriften* aan onze Amsterdamse adressen We hebben de indruk, dat er dit Jaar in de kerkeraden meer over de vre desweek is gepraat dan anders. Twee voorbeelden daarvan: de hervormde kerkeraad van Balk in Friesland en de gereformeerde kerkeraad van Zoe te rmeer. Eerst Balk, zoals we een verslag daarvan vonden van Karei J. Stroes in Herfoarmd Frysl&n: Een weekend voor de vredeZo zou Je de tijd van vrijdagavond 19.30 uur tot zaterdagmiddag 15.00 uur kunnen noemen die de kerkeraad van de gemeente te Balk doorbracht met het bespreken van het kernwapen- rapport van de raad voor overheid en samenleving (R08) van de ned. herv. kerk. Maar het is wel duidelijk dat daar eigenlijk niets van klopt, want achter dat weekend staan heel wat gesprekken, vergaderingen, bijeen komsten waar de zaak van de vrede centraal stond in Balk. Vredesopvoe ding zo gezegd! Er werd ln deze kerke raad dan ook heel anders omgegaan met deze problematiek, dan ik meest al tegenkom ln gesprekken bij kerke raden en gemeenteleden. Alle kerke- raadsleden hadden zich verdiept in de zaak. waren op de hoogte van de feiten. Iedereen was ervan overtuigd dat zowel het bezit als het gebruik van kernwapens niet mocht. Of Je eenzijdig zo'n stap moest doen was een moeilijker probleem. Een grote meerderheid vond van wel. een aantal durfde die verantwoordelijk heid niet aan. wanneer er geen alter natieven voor verdediging geboden werden. Maar dat bracht geen verwij dering tussen de kerkeraadsleden, want iedereen ervoer bij zichzelf de twijfel en de angst voor welke oplos sing dan ook. Duidelijk werd dat het hier om fundamentele zaken van het geloof gaat. Opvallend was de goede sfeer. Velen beginnen niet aan een dergelijke dis cussie omdat ze bang zijn dat er ruzie van komt. Die kans is ook erg groot, maar één van de meest elementaire regels als het over ..de-weg-van-de- vrede-gaan" gaat is dat je je eigen bewapening thuis laat. En dat is niet eenvoudig, want de bewapening is veelsoortig en Je staat niet graag in Je blootje tegenover elkaar. Samen in Je geestelijke blootje staan naast eikaar echter ls het proberen waard Ds F. J. Boer ln de Zoetermeerse BIJBELS VREDESBERICHT gereformeerde kerkbode De mondige gemeente: Vredesweek 1979 wordt meebepaald door een typisch Nederlands conflict. Het instituut dat jaarlijks de vredes week voorbereidt, o m. door het uit geven van een vredeskrant, het I.K.V. (Interkerkelijk Vredesberaad, waar aan ook de Gereformeerde Kerken deelnemen, kritisch, maar ln ieder geval in verantwoordende ontmoetin- ge') kreeg dit Jaar een tegenhanger uit wat meer behoudend-confessione le hoek: De 8tichting „Bijbel en Vre desvraagstukken". Deze stichting werkt ..voor zichzelf" d.w.z legt geen verantwoording af van doelstel ling en beleid aan de kerken (dus ook niet de onze), wordt daar ook niet door gedragen, maar weet zich ge steund door groepen kerkleden die ,zlch niet konden vinden in uitspra- ken, uitgaven en/of acties van het I.K.V.. De nieuwe stichting is tevens de uitgeefster van een „alternatieve" vredeskrant. SJALOOM '79. Gevolg: Toen de kerkeraad van de gereformeerde kerk van Zoetermeer zich boog over het beleid t.a.v. de jaarlijkse vredeszondag, zag zij zich geconfronteerd met 2 kranten die men wil uitreiken aan de gemeente op de betreffende zondag. Conform de nieuwe werkwijze van de K-A.Z. werd er een commissie be noemd die hierin advies moest uit brengen. de commissie „TWEE VRE- DESKRANTEN-WAT NU?" De com missie oordeelde het allereerst als correct dat de wijkkerkeraden beslui ten op vredeszondag al dan niet iets uit te reiken. En zo Ja, dan spreekt de commissie uit: ..De wijkkerkeraden wordt dit Jaar geadviseerd zowel de VREDESKRANT (IKV) als de krant 8JALOOM 19 (st. B V) uit te rei ken. waarbij het aantal te bestellen sj al oomkranten niet het aantal te be stellen vredeskranten dient te over treffen." Aan deze uitspraak liggen uiteraard een aantal overwegingen ten grond slag. Samengevat kun Je er dit van zeggen: Het verschijnsel van de sjaloomkrant is een officieus gebeuren. d.w.z. staat los van onze kerken, onttrekt zich ook aan de contróle van die kerken. Op zich heeft onze kerk er dus geen boodschap aan. Ook het comité van aanbeveling doet vermoeden dat er selektief contact is gezocht met pre dikanten en anderen, die een zekere bekendheid genieten vanuit (wat we gemakshalve maar aanduiden als) de wat „behoudende" hoek. Hiermee ls geen oordeel, maar wel een constate ring uitgesproken. Moeite kan men vervolgens hebben met het verlangen van de stichting zichzelf maar met een als „alternatieve IKV" te instltu- ëren. Een ontwikkeling die we regel matig tegenkomen, en niet op voor hand toe te Juichen is. Het elkaar vinden, het in-gesprek-blijven wordt bij voorbaat op deze wijze al behoor lijk uitgesloten. Daarom is het o.l. niet juist een uitspraak in deze zaak te doen die verder reikt dan dit jaar. Hier staat ook wat tegenover. De vre deskrant van het IKV ondervond de laatste jaren nogal wat kritiek. Zo veel, dat sommige (wijk)kerkraden maar helemaal niets meer uitreikten en dat vele gemeenteleden van de mogelijkheid tot verkrijgen van die krant geen gebruik maakten. Hier is op z*n minst begrip voor op te bren gen. Anderzijds is het wel Jammer. Want zo ben Je als mondige gemeente al gauw geneigd al helemaal niet meer na te denken (en in het gezin te praten) over de indringende vragen rond bewapeningswedloop), vrede en oorlog. En dat is het betreuren waard. Een plaatselijke kerk ziet zich dan geplaatst voor een dilemma. Gezegd moet worden dat belde kranten, ieder langs eigen weg en methodiek, wer ken vanuit de bijbel en/of bijbelse uitspraken. De vredeskrant trekt dan conclusies met een stelligheid, die begrijpelijk velen tegen de haren in strijkt. Hoe dit te beoordelen laat ik hier even in het midden. Het feit ligt er. En bekend is, dat het horen van een volledig aan je visie tegengestel de mening, je visie eerder bevestigt dan verandert. Conclusie: Wil het vraagstuk in onze harten, ons verstand en onze huizen levend blijven, is het misschien niet eens zo'n gek idee een nieuwe impuls te geven, door de gemeente de moge lijkheid te geven 2 kranten naast el kaar te leggen, te zoeken, te vergelij ken. En dat, ook als men op belde kranten de nodige kritiek kan heb ben. Maar daar nu niet meer over. Juist nu gekozen is voor deze gang van zaken (waartegen men zonder meer op formele en principiële gron den bezwaar kan maken), gunnen we u de mondigheid te bezien waar een bijbels-messlaans geluid klinkt, en waar het op een akkoordje wordt gegooid met machten aan de iinker- en/of rechterkant van de politieke kaart En dan geloof lk dat belde kranten ons wel een beetje op weg kunnen helpen, vooral als Je van alle twee kennis neemt. Want ln onze ge meente mag het toch niet bestaan dat we het hele vraagstuk maar op z'n beloop laten. Want berusten in die zin is noch bijbels, noch mondig. Uit de royale aandacht voor de vre desweek in vele bladen Centraal Weekblad ls er bijna helemaal vol van. met bijdragen van Diepenhorst. Kwast, Runia, Wolzak en een gesprek met Hannle van Leeuwen en Von Meyenfeldt) nog alleen een fragment van wat generaal-majoor M. H. von Meyenfeldt nu nog gouverneur van de KMA in Breda, binnenkort vredes- toeruster in de gereformeerde kerken schrijft in de Gereformeerde Kerk bode van Rotterdam en omgeving: Ik ben niet tegen het gebruik van militair geweld. Er kunnen zich om standigheden voordoen waarin dat zelfs geboden is. Maar er zijn aan dat gebruik wel grenzen gesteld. En éen daarvan is dat het gerechtigheid moet dienen. Nu weet ik dat velen van ons dat met het huidige veilig heidssysteem ook beogen. De werke lijkheid leert mij echter dat het sys teem juist op dit punt tekort schiet omdat het uitgaat van o.a. de drei ging met massale vernietiging en om dat wij er niet zeker van zijn of wij het in een conflictsituatie kunnen be heersen. Met al onze goede bedoelin gen zijn wij betrokken geraakt bij een riskant en kostbaar pokerspel met de levens van miljoenen mensen als in zet; een spel waarvan de regels niet zijn vastgesteld en de uitkomst on voorstelbaar is. Het doel: het zoeken van veiligheid is «oed, maar het mid del dat wij voor het bereiken daarvan hanteren is onaanvaardbaar. Mede daarom zullen wij afstand moeten doen van massa-vernietigingswa pens. Ook in de NAVO zullen wij de noodzaak daarvan ter sprake moeten brengen. En als de bondgenoten ons niet willen volgen, moeten wij één zijdige maatregelen nemen als: het afzien van het eerste gebruik van atoomwapens; het aanvaarden van beperkingen met betrekking tot de opslag van atoomwapens en de te bestrijden doelen, of verwijdering van massa-vernietigingswapens uit Nederland. Ben je door zo te hande len wel betrouwbaar? Ik denk het wel. Als Je oprecht van overtuigd bent dat Je samen met anderen een verkeerde weg bewandelt, dan is het kiezen voor een betere en de ande ren daarop voorgaan een betrouw bare en verantwoorde daad. Is het éénzijdig afzien van atoomwapens niet riskant? Misschien wel. Wie met de vraag van de risico's van éénzijdi ge stappen worstelt en dat zijn er velen moet bedenken dat er in de huidige situatie geen enkele weg zon der risico's is. Doorgaan op de weg die wij nu gaan is ook riskant. De ge meente mag het gesprek over die risico's niet uit de weg gaan. Maar laten wij er wel over spreken tegen de achtergrond van de vraag welke risi co's een mens. een christen, een volk wel mag nemen en welke niet. Ik hoop dat wij ons bij het zoeken naar antwoorden op deze vraag laten lei den door het gebod van de liefde en door onze opdracht om een wereld te bouwen in vrede en gerechtigheid. EEN KIND IN HUN MIDDEN januari. De Haaf, Bergen NH (teL 02208-4141). Vfljwilligerskerk de kerk van de toekomst? Voor allen die (betaald of niet betaald) werkzaam zijn in de kerken over de verhouding tussen de inbreng van professionele en vrijwilli ge werkers, m.m.v. dr. Jan Commissa ris, 17-19 oktober, Oud Poelgeest, Oegstgeest (tel. 071-152445). Samen leven, Reveildag voor ge zinnen, alleenstaanden en jeugd met Teo van der Weele en Nico van Bil- Jouw, zaterdag 29 september 10.30 uur. Goede Herderkerk, Joh. de Witt- straat 2, Groningen. Inl. tel. 03429- 1318. Alleennou en? Voor zelfstan dig wonenden tot 35 jaar, 20-21 okto ber, Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Doorgeven, beraadsdag remon strants vrouwencontact over geloofs overdracht, m.m.v. ds. A. B. Pool- Bast en drs. M. A. Bosman-Huizinga, donderdag 11 oktober 10.30 - 15.30 uur. Hoorneboeg, Hilversum (tel. 02157-231). Si 1 d' En Hij nam een kind vj en plaatste dat in hun midden (Marcus 9. 30-37) ir Jezus en zijn leerlingen komen Él1 in Kapernaum. Jezus vraagt ze SC waarover ze onderweg met elka gesproken hebben. Ze geven ge antwoord. Ik zie ze beschaamd dii rondlopen. Moet j e zoiets or din v vertellen? Ze hadden erover |0( gesproken wie van hen de mees p< was. Overigens een veel Ch voorkomende vraag. Jezus roej ,t dan bij elkaar en zegt: Als iema et eerste wil zijn. moet hij de laats n worden en een dienaar van allei rt dan komt: En Hij nam een kind 5, plaatste het in hun midden. We zelfs dat Hij het omarmt en dat Wie een van zulke kinderen ;o] aanneemt in mijn naam, die ne hl Mij aan. Daar moet je wel even s< nadenken. Dat eerste is duideli, kritiek op hun getwist om de m iuj te zijn. Als je de eerste wil zijn 1 ee de laatste worden. Zo gaat het: ge Hem die hier spreekt. Hij wil d< 1 eerste uit de doden, uit de ellem j vandaar worden. Hij wil onsde daaruit banen. Maar dat brengt 1 dat Hij de laatste wordt, de mm ||s< der mensen en die daarom dan 1 j( weg moet. Is dat te accepteren? t-< niet helemaal iets om beschaan weg te lopen? Daar geeft Jezus dat kind een antwoord op. Wie 1 weerloze leven, een kind, maar -d ook al die andere weerlozen, diefhe met verdedigen kunnen en die de dupe zijn, accepteert, die to< begrepen te hebben, die ontvai jr, Hem, die accepteert Hem. Ook ei Hij de minste der mensen en is ei< Hem vaak weinig eer in te leggr Dan ben je zelfs de meeste, als dan zo graag wilt. Beroepingswerk Geref. Kerken Aangenomen naar Schoonh Willige Langerak: P. S. Velr uit Roden (Dr.) 'h Prof. M. J. Mulder Prof. dr. M. J. Mulder aanvaai dagmiddag 28 september zijl als hoogleraar oude testamen x theologische faculteit van de nlversiteit te Leiden door het ken van een rede in het groot rium, Rapenburg 73, om kwi vier. Prof. Mulder was van 1979 hoogleraar aan de Vrije siteit te Amsterdam. KAAPSTAD (ANP) Ds E. J.f kam en ds G. Lubbe van de r church in Africa (de oorsprorf nederduits-gereformeerde cf kerk voor Indiërs) vertrekkej oktober naar Nederland om j gemeenschappelijke synod van de hervormde kerk en de meerde kerken, op 11 en 12 ok Lunteren, bij te wonen. Zij hoj onder meer grotere duidelijk^ 1 verkrijgen over de vraag wat 1 knopen van banden met deze landse kerken in feite beteke Ds Mannikkam vindt, dat de landse kerken en zijn kerk theologische opleiding, amb!*e testaties en dergelijke zoude ten erkennen. Hij verwacht, R voor de gereformeerden ge< bleem zal zijn. De beide predikanten zullen 111 Genève een nader onderzoek len naar het programma ter ding van het racisme van de raad van kerken. Op grond dy zal hun kerk haar standpunt over dit programma bepalen. rui BONN (KNA) Zondag wolle' alle r.k.-kerken van West-Di 2,5 miljoen exemplaren uit van een verklaring van de bi pen, waarin zij zich scherp k< 8 gen de gewijzigde abortuswet bekend geworden als paragra1 Vooral wijzen zij daarin de b 0l gen van de sociale indicati kI abortus af, omdat daarmee 1 v hen op grote schaal de hand 1 gelicht. De bisschoppen constateren e delijke stijging van de „legale tussen, maar zien geen a an wij dat de illegale afnemen. Zij vet de regering, dat de bepalingen ragraaf 218 zo vaag zijn, dat ruimste interpretatie mogelij ken. Zij wijzen op de praktijl klinieken van „Pro Familia" j men, waar het feit van onge zwangerschap al volledig als indicatie wordt beschouwd. NEW YORK (ANP) - De nat raad van kerken in de Verenigt ten heeft de Amerikaanse re opnieuw gevraagd te gaan met de Palestijnse organisatie De kerken zeggen, dat de Israi de Palestijnen allebei het reel) ben om als vrije natie te be

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2