Jaap Vegter: Ik heb een hekel aan strips
y*
Rijksacademie vecht tegen opheffi
1
DE
BOEKEN
VAN
VARA: Losse band met PvdA-NVV
Popdagen
Bekroond met de stripschapprijs
Zwartboek en kontra-memorie bij opening studiejaar
Roemeense musici
vragen asiel
in Frankrijk
Juliana Regina
ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
TE
door Johanneke Leestemaker
In zijn tekenlabrlek. zoals Vegter één van de grote kamers ln zijn statig
huis in Den Haag noemt, staat zijn werktafel, bezaaid met oude en
nieuwe schetsen. Daar ontstaan de tekeningen die Vegter voor allerlei
bladen maakt. HIJ werkt ol werkte voor de Consumentenbond, NRC-
Handelsblad, het weekblad De Tijd, Sekstant en wekelijks voor Vrij
Nederland Daarnaast voert hij nog een enkele reclameopdracht uit.
Zaterdag, een week geleden, ont
ving de tekenaar Jaap Vegter de
lesde stripschapprijs in de strip
dag in Drongen. De vreugde over
de onderscheiding wordt overscha
duwd door het plotseling overlij
den van zijn vrouw in hetzelfde
weekeinde.
Hal! oktober komt zijn derde bundel teke
ningen uit bij Bert Bakker Het boek „Zei
d'r iemand lets'?" Is een bundeling van zijn
strips in dat blad
Jaap Vegter zélf is een grote, wat verlegen
man met een opvallende bos grijs haar voor
zijn leeftijd (48) HIJ Is een vriendelijke maar
verwarde prater
Vrijdagavond voor de stripdag:
„Ja. ik moet morgen naar Dronten om de
prijs te halen. Ach. op zich stelt het niet
zoveel voor Het is een bronzen beeldje van
een mager mannetje, maar het streelt Je
eergevoel als je hem krijgt toegewezen. Ze
zeggen dat de stripschapprijs gelijk staat
aan de P C. Hooftprljs voor schrijvers, die
Remco Cam pert dit Jaar kreeg. Misschien
ruilen we wel volgend jaar. hij de strip
schapprijs (Campert tekent ook, wist je
dat? In het NRC Handelsblad) en ik de P. C.
Hooftprljs
Het ls eigenlijk heel eigenaardig dat lk deze
prijs krijg Ik weet niet of lk het hardop mag
zeggen, maar lk heb een hekel aan strips. De
lees ze ook nooit. Ik kijk wel naar het werk
van Peter van 8traaten en als kind las lk
Kuifje, maar daar houdt het mee op. Ande
re tekenaars zijn vaak stripoflelen. Ik zou
niet eens ln een stripblad willen tekenen.
BU De Tijd stond mijn strip als een teke
ning in fasen tussen de redactionele artike
len. dat ls Ideaal. Toen lk twee Jaar geleden
voor Vrij Nederland ging werken, vond lk
het ook niet zo prettig dat lk daar achterin
de kleurenbljlage zat. tussen het kook-
praatje van Hugh Jans en de whiskyadver
tentie. Zo wordt de strip ln een bepaald
hoekje gedrukt. Net als -de strips ln de
krant, tussen het weerbericht en het televi
sieprogramma Dat is geen redactionele
plaats.
Terwijl lk mijn werk niet eens als strips
beschouw, word lk opeens opgebeld met de
vraag of lk de stripschapprijs wil aanne
men. Vier weken lang hoorde lk er niets
meer over en ik dacht al dat het een grap
van vrienden was. Pas toen ik door Martin
Lode wijk werd opgebeld dacht lk: „Dus het
is toch waar?"
Martin heeft vorig Jaar de prijs gekregen en
hij ls een echte stripof lel. Thuis heeft hij een
gigantische stripbibliotheek. Uitgaven die
nergens meer te vinden zijn, heeft hij ln zijn
archief. HIJ zei eens tegen mij: „Wat JIJ
maakt, zijn helemaal geen strips!" Hij had
gelijk Wat lk maak ls een getekend verhaal
tje. beetje cartoonachtig maar het zijn sta
tische plaatjes zonder bewegingen. Juist die
beweging maakt een tekening tot een strip.
Mijn tekeningen zijn ook absoluut niet ge
schikt voor kinderen die het stripblad
..Eppo" graag lezen. Pas als ze een Jaar of
Jaap Vegter
twaalf zijn beginnen ze er belangstelling
voor te krijgen."
Actualiteiten
„De eerste strips in Vrij Nederland zijn nog
Dirk-Jan, Johan en Gré op de omslag
van „Zei d'r iemand iets?" een verza
meling van Vegters strips in Vrij Ne
derland.
zoals lk ook in De Tijd tekende, losse ver
haaltjes naar de actualiteit. En ln het na-
Jaar '7? was er veel actualiteit, de kabinets-
crises, het geharrewar met het CDA, de
kapingen. Het werd ln mijn ogen allemaal
steeds absurder. Tot aan de verkiezingen
heeft er heel veel politiek in mijn strips
gestaan. Het werden haast cartoons. Ik ver
onderstel natuurlijk niet dat mijn kleine
bladzijde in Vrij Nederland iets bepaalt ln
de conflicten ln het politieke wereldje. Maar
toen merkte ik dat niet alleen mijn werk
niets hielp maar ook niet dat van andere
tekenaars als Opland ln de Volkskrant en
Müller in de Haagse Post. Integendeel, je
jaagt er alleen maar mensen mee ln het
harnas. Het kabinet blundert bij het leven
en als je het belachelijk probeert te maken,
krijg je stromen brieven in de trant van.
„Jullie moeten niet zo gemeen zijn tegen die
arme Van Agt! Het heeft niets meer met
politiek te maken. Dus besloot ik van de ene
dag op de andere iets totaal anders te gaan
doen en ben met het familieverhaal van
Gré. Dirk-Jan en Johan begonnen. Het fa
milieleven speelt zich grotendeels ln de
huiskamer of tuin af maar de actualiteit
komt via een achterdeurtje toch de strip
weer binnen. Het is wat indirecter en daar
houd ik meer van. Ik ben geen politiek
tekenaar als Opland of Müller. Ik vind het
prima wat ze doen maar zo doe ik het niet.
Het meest fascinerende vind ik de weer
klank die een politiek besluit heeft op de
mensen in de straat. De kwestie-AantJes, bij
voorbeeld, zelf schrik Je toch wel even als je
het voor de radio hoort. Even later ga je de
straat op om een pakje sigaretten te halen
en bij de sigarenboer hoor je Je buurman
zeggen: „Die man was helemaal niet fout!"
en een ander meent: .Hij moest zich scha
men, de leugenaar!" Op wat voor manier de
mensen er dan ook over denken, het heeft
effect op het dagelijks leven. En dat teken
ik..
Comfortabel
Deze week heb ik alweer de honderdste
strip naar Vrij Nederland verstuurd. Nu
hoef ik er een paar dagen niet aan te den
ken, maar maandag krijg ik al het gevoel „O
Ja, woensdag of donderdag moet het gebeu
ren. Maar ik ben natuurlijk met allerlei
andere dingen bezig en ik stel het nog even
uit. Dinsdag begint het al te spannen en
woensdag zit ik televisie te kijken met het
gevoel van „nu moet er een idee komen, ik
moet eigenlijk aan het werk." Donderdag
klim ik in de gordijnen als ik nog geen idee
heb. Ik maak in elk geval nooit een afspraak
't
voor donderdag, dat heb ik wel al erl
Vaak werk ik op het nippertje en i kh
jongen met de bromfiets al klaar i )rj
de drukker te rijden als ik nog
tekenen ben.
Zo'n familie-leven is ook wel com 1
Als er nu eens een actualiteit is waa
raad mee weet, gebruik ik die gew( ail
Dan laat ik de familie een nieuw l kn
kopen, iets heel alledaags. Maar de
telt moet er geregeld in voor kome
er dan ook geen been in om Lun _ar
familie thuis te laten komen. Ik
gewoon een oom van. Het is
absurd en flauwekul maar ik doe h
Clou
Elke week een strip in Vrij Nederl I
betekent elke week een clou wan n,
noodzakelijk voor zo'n strip. Ik ga n
situatie uit, die werk ik uit en in he
plaatje moet een soort uitsmijte
Dat is het moeilijkste. Ik heb het
gehad dat ik de strip al twee dag En
had liggen op de tekst van het
plaatje na. Ik kan er gek van word ha
zo'n tekst niet kan vinden. Als je Icll
vorm schrijft zou je altijd nog kui aa
bruiken „Ik weet geen clou". Ten 0
dat ook een clou. Maar ik wil dt j
jaren niet meer in de ik-vorm werke
heb ik bij Vrij Nederland ook con
niet gedaan. De mensen hebben gei
schap aan mij, denk ik. Dus moet|
week op zoek naar de clou.
Elke week weer, want ik kan het nle ier
het af te laten weten. In de twee ja !W
voor Vrij Nederland werk heeft de tf
vier keer niet in gestaan, door vak
waanzinnige drukte. Maar het is n
niet te verschijnen. En ik vind
helemaal niet leuk donderdag de
derland in de bus te krigen en ik si
niet in.
ei
isti
bi
Dit fraaie „Stadsgezicht" <67 bij 86 cm) van W. Koekkoek (1839-1895) behoort tot de ruim 200
schilderijen, tekeningen, aquarellen en grafiek die maandagavond 24 september tijdens de veiling
van kunst en antiek in veilinggebouw De Zon te Amsterdam onder de hamer komen.
Van onze radio- en tv-redactie
AMSTERDAM Het perso
neel van de VARA heelt zijn
goedkeuring gegeven aan het
plan van het hoofdbestuur
om de banden met de PvdA.
de vakbond NW en de Wlardi
Beekman Stichting (het we
tenschappelijk bureau van de
PvdA) losser te maken. Het
plan ls een onderdeel van de
reorganisatie binnen de
VARA en beoogt de kwali
teitszetels, die deze drie orga
nisaties ln het hoofdbestuur
hebben, op te heffen.
Sp«ciaal vandaag
Het hoofdbestuur stelt met nadruk
dat het geenszins Ln de bedoeling ligt
de banden geheel te verbreken. Het
hoofdbestuur Ls al twee Jaar bezig
geweest om het plan door te voeren.
Men is van mening dat het bezetten
van de kwaliteitszetels door de drie
organisaties onzuiverheid ln de hand
werkt. Het hoofdbestuur acht de
VARA sterk genoeg om zelf die zetels
te bezetten. Verder vindt men dat de
VARA een eigen Inbreng heeft ln de
socialistische beweging die onafhan
kelijk la van de PvdA en de vakbond.
De VARA wil echter wel nauw con-
tact blijven onderhouden met de par
tij en vakbond. Men denkt bijvoor
beeld aan een periodiek overleg van
Speciaal morgen
Doctor at large. Laatste van
een drietal films over het ru
moerige leven van een jonge
arts. In de hoofdrol Dirk Bo-
garde als Simon Sparrow.
Ned 1 19.55 uur
Werk in uitvoering. Show
rondom Willem Nijholt met
muziek, dans, toneel en variété.
Medewerkenden: Thea Enge
len, Tetske van Ossewaarde, en
vele anderen.
Ned 1 21.55 uur
Z.l. over de zaak Aantjes. De
Erfenis. Naar aanleiding van de
zaak Aantjes en de zaak Men-
ten wordt gesproken met prof.
mr. Belinfante en de heer
Haeks, die beiden direct be
trokken zijn geweest bij de bij
zondere strafrechtspleging.
Hilversum 1 09.30 uur
In de Rooie Haan. Discussie
over de Troonrede en dé Mil
joenennota tussen de partij
voorzitters van CDA. D'66,
PvdA en WD.
Hilversum 1 13.03 uur
Macbeth. Opera van Giusep
pe Verdi, geproduceerd en gere-
giseerd door Brian Large. Met
in de hoofdrollen: Norman Bal
ly als Macbeth en Patricia John
son als lady Macbeth.
Ned 1 20.00 uur
Modern Leven. Famlliedocu-
mentaire In vijf delen. Spannin
gen op het werk, moeilijkheden
In het huwelijk. Herkenbare si
tuaties uit het leven van een
familie. Aflevering 4: Het ver
leden.
Ned 1 20 40 our
II Conformist». Italiaanse
speelfilm met in de hoofdrollen
Jean-Louis Trintlgnant en Do
minique Sanda. Het verhaal
gaat over een bange man die
gebruikt wordt om een tegen
stander van het fascisme uit de
weg te ruimen.
Ned 2 21.35 uur
de besturen of vla de programma-
adviesraad.
De ondernemingsraad van de VARA
heeft Inmiddels het personeel om een
mening gevraagd. Het personeel stelt
de voorwaarde de kwaliteitszetels
van PvdA, NW en de Wiardi Beek
man Stichting niet op stel en sprong
af te stoten. Men vindt dat de vereni
gingsraad zich over het plan moet
bulgen en een datum voor het afsto
ten van de zetels moet vaststellen.
De PvdA heeft Inmiddels laten weten
dat men het plan betreurt, maar er
wel begrip voor heeft. De PvdA is van
mening dat het verbreken van de
formele banden in de eerste plaats
een zaak ls van de VARA zelf
MARSEILLE (AFP) De vier musici
van het Roemeense strijkkwartet
Athenaeum uit Boekarest, die een
tournee maken door het zuiden van
Frankrijk, hebben daar asiel aange
vraagd. Zij hebben besloten niet naar
hun land terug te keren omdat zij
daar verplicht worden „propaganda
muziek" te spelen en door allerlei
administratieve dwangmaatregelen
in hun artistieke scheppingsdrang
belemmerd worden. Zij betreuren het
dat hun vrouwen nog ln Roemenië
sljn.
Grijpstra en De Gier
schadelijk voor jongeren
AMSTERDAM De Nederlandse
speelfilm .Grijpstra en De Gier' met
Rijk de Oooyer en Rutger Houwer, zo
pas in première gegaan, is slechts
toegelaten voor personen boven de
twaalf jaar De Nederlandse filmkeu
ring acht haar schadelijk voor jonge
kinderen De keurders motiveren: In
de fUm komen beelden voor van een
aantal vermoorde mensen Het drug
gebruik wordt er uitdrukkelijk in ver
toond Politieagenten gebruiken
hasj Zij bezitten en hanteren voorts
een stiletto
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM Bij de
Tweede Kamer ligt een wets
ontwerp van de ministers van
C. R. M. en van O. en W„ dat
de opheffing van de Rijksaca
demie van Beeldende Kun
sten ln Amsterdam beoogt.
Bij de opening van het nieuwe
studiejaar, aanstaande maan
dagmiddag, maakt de acade-
mie een „Zwartboek" en een
„Kontra-memorie" openbaar,
waarin zij de gronden, waarop
de ministers de opheffing ba
seren, uitvoerig aanvecht.
Het Zwartboek geeft een chronolo
gisch overzicht van wat er allemaal
gebeurd is voordat het wet ontwerp
er was. Het is beknopt gehouden,
maar niettemin een lang en nogal
ingewikkeld verhaal. Het is begonnen
ln 1968, in de periode dat de kunste
naarswereld ln opstand kwam tegen
allerlei bestaande Instituten. Ook te
gen de Rijksacademie, die bij een wet
van 1870 in het leven was geroepen
als het enige instituut, dat op 's Rijks
kosten en onder toezicht van de mi
nister moest opleiden ln de vrije beel
dende kunsten. Een eeuw later von
den bepaalde stromingen in de we
reld van de beeldende kunstenaars
dat Instituut niet alleen oud. maar
ook verouderd. En uit de kringen van
de veel later ontstane andere acade
mies. meestal opgericht als instituten
die een hogere beroepsopleiding in de
kunstambachten gaven, kwam het
verwijt, dat de Rijksacademie wel
een erg luxueuze uitzonderingsposi
tie innam.
Die en andere bezwaren drongen tot
minister Klompé en haar departe
ment door. Er werd een commissie
benoemd, die adviseerde dat er één
wettelijk kader voor het kunstonder
wijs moest komen, waarbinnen ook
de Rijksacademie moest passen,
maar wel met behoud van de eigen
Identiteit.
De haar opvolgende ministers En
gels, Van Doorn, Gardeniers heb
ben, naar zij stellen, wel op dat advies
doorgewerkt, maar naar het oordeel
van het Rijksacademie, zonder echt-
rekening te houden met de basisvoor
waarden: het behoud van de eigen
identiteit en het ontwerpen van een
passend kader.
Splitsing
Wat de ministers en uiteraard hun
ambtenaren wilden was de Rijks
academie splitsen in twee delen: een
opleidingsinstituut, dat onder O. en
W. moest gaan ressorteren, en een
Werkcentrum voor vernieuwing en
ontwikkeling onder C.R.M. De Rijks
academie heeft in die jaren, door en
kele wisselingen in de leiding, niet
altijd, maar in toenemende mate wel
krachtig stelling genomen tegen der
gelijke voornemens, en ook verschil
lende andere voorstellen gedaan.
Haar verwijt is nu, dat nooit iemand
op C.R.M. daar serieus op is inge
gaan. Waaruit zij de conclusie trekt,
dat de opheffing van de academie
voorop ls gesteld, ook al kan het
departement daar geen sluitende en
overtuigende argumenten voor aan
voeren.
De argumenten, die wel worden ge
hanteerd. worden ln de Kontra-me-
morie in grote lijnen kritisch bekeken
en verworpen.
Slechts één punt daaruit. De minis
ters voeren aan: Er bestaat geen be
hoefte aan de continuering van dit
onderwijsaanbod. De academie: Er is
geen sprake van dat men ooit onder
zocht zou hebben hoe groot de be-,
hoefte aan deze vorm van onderwijs
in feite isWIJ stellen er als onze
mening tegenover dat de Rijksacade
mie een uniek en specifiek onderwijs
aanbod verzorgt, en de ervaring leert,
dat de vraag naar deze vorm van
onderwijs nog steeds vele malen gro
ter is dan de opnamecapaciteiten van
het instituut. (Ongeveer tweehonderd
studenteq.)
Advies
Behalve de opheffing van de Rijks
academie regelen de ministers van
C.R.M. en O. en W. ook de opbouw
van een werkcentrum gericht op de
ontwikkeling en de vernieuwing van
de kunst. Over dat laatste heeft mi
nister Gardeniers een advies gekre
gen van de nieuwe Raad voor de
Kunst, maar het ls nog opgesteld
door een ad hoe commissie van de
oude raad, bestaande uit drs. H. Haa:
ren, J. Sarneel, J. Hardy, L. Pennock
en J. Maaskant.
Zij vinden, dat die werkplaats, die in
de plannen van de minister een on
derdeel is van de zogeheten ontwik-
kelingsstructuuur voor de beeldende
kunsten, ter dienste moet staan van:
jonge kunstenaars, die hun vakoplei
ding nog geen vier jaar hebbt
digd; kunstenaars van erkeni ra;
teit; gekwalificeerde vertegei l(1
gers van diverse wetenscha,
disciplines en geïnvolveerde "n
schappij vraagstukken voor™
door hun participatie (mede
tistiek belang wordt gediend
Letterlijk citaat uit het advi P
De Jan van Eyck-academie
ttricht ls al zo'n werkplaats
melijk gericht op „de vrije le
daarbij kunst met speciale i 31
voor het gebruik van nieuv
lijkheden technische en on tv d'
gen". Bij de Werkplaats Ara d
zal het hoofdaccent liggeien
vormgeving van het leefmili id
'jr
De muziek van de Crusaders heeft
zich sinds 1953 langs twee sporen, de
blues en jazz. ontwikkeld. Later zijn
daar roek-elementen aan toegevoegd,
zodat zij zowel een pop- als Jazzpu-
bliek weet aan te spreken. Enkele
jaren geleden gaven ze een matig
concert in Paradiso. hopelijk wordt
het 24 september goed gemaakt wan
neer zij in Carré hun enige Nederland
se optreden verzorgen
"Woodstock-Revival
Op 15 augustus was het precies tien
jaar geleden dat zich in de buurt van
New York meer dan 400.000 mensen
verzamelden voor het Woodstock
Festival. Niet alleen was dit het
grootste popfestival aller tijden,
maar ook een afscheid van de Jaren
zestig (in twee betekenissen). Nu, tien
jaar later heeft men geprobeerd deze
manifestatie op dezelfde plaats en
met dezelfde omvang te doen herle
ven; vooral commercléle motieven
tplaat- en filmopbrengsten) lagen
hieraan ten grondslag. Resultaat van
deze pogingen is een ronddreizend
Woodstock-revival geworden waarbij
vier van de oorspronkelijke artiesten
zullen aantreden en wel: Joe Cocker.
Ario Guthrie, Richie Havens en
Country Joe McDonald. 27 september
in de Amsterdamse Jaap Edenhal.
aanvang 19.CO uur.
Frau Hagen
Iedere Privé-lezer weet ondertussen
dat Nlna Hagen van de bakker (Her
man Brood) naar de melkboer (Ferdi
Carmelk) ls overgestapt Bovendien
betekent haar vestiging in Nederland
een afscheid van haar oude band die
nu door Nederlandse musici is ver
vangen. Hiermee maakt zij een tour
nee door ons land die 26 september de
Meervaart in Amsterdam aandoet, 29
september de IJsselhai van Zwolle en
'30 september De Flint.
Inferno in Paradiso
De brand die onlangs in Paradiso
optrad heeft zoveel schade aange
richt. dat er vermoedelijk tot oktober
geen concerten kunnen plaatsvinden.
Hierdoor komen de bezoeken van
DEVO <25 september) en Nils Lofgren
(28 september) te vervallen.
In dc reeks, die gewijd is aan een
jaarlijks overzicht van gebeurtenis
sen rondom het koninklijk gezin, is
Juliana Regina (deel 31) verschenen.
De samensteller, Fred Lammers,
heeft andermaal een keur van belang
wekkende. soms huiselijke, foto's ver
zameld. Dat laatste geldt opnamen
van de prinsjes. Voorts beelden van
het staatsbezoek aan Tanzania, va-
kan tie-snap-shots van het nieuwe va
kantieverblijf in zuid-west Ierland,
herinneringen aan de koperen brui
loft van het koninklijk paar. konin-.
klijke bezoeken ln het binnenland en
een beschouwing over het feit, dat
honderd jaar geleden Koning Willem
III met prinses Emma huwde. Uiter
aard wordt verwezen naar de kerst
toespraak van onze vorstin en de film
.Juliana in zeventig bewogen Jaren"
Al met al weer een aantrekkelijk icijk-
lees-album. keurig verzorgd door Uit
geverij Hollandia Baarn. Prijs:
ƒ9.90.
Alleen en alleen
is twee
Relaties binnen het celibaat. Joke
Forceville-van Rossum. NRC-Han-
delablad: Een opvallende 'eye-ope
ner' in een wereld van gedachten
en gevoelens waarvoor de officiële
r.k. kerkstructuur vooralsnog geen
ruimte heeft. (Anthos, nu al 2e dr.,
18,50)
De laatste tsaar
en tsarina
Virginia Co wies vertelt het tragi
sche verhaal van een verlegen en
politiek onvolwassen heerser, eerst
gedomineerd door lijn moeder en
later door zijn vrouw. (Torenboek,
39,50)
Einstein
en het heelal
Nigel Calder legt Einsteins theorie
ën zo uit, dat de lezer ze niet alleen
begrijpt, maar er ook door wordt
gefascineerd (Sesam, 2e dr., tot 30
aept. 19,75 daarna 24,50)
Pedagogie
in ontwikkeling
De praktische uitwerking van de
pedagogische theorie van Paulo
Freire in een jonge Afrikaanse
staat. (Anthos, 22.50)
Overtijd...
en dan?
Marjory Skowranski geeft op even'
wichtige wijze informatie voor
vrouwen die een abortus overwe
gen. (Anthee, 17,50)
Voor een Israël
zonder grenzen
Lucaa Grollenberg onderschrijft de
woorden van Isaac Deutscher:
Wanneer wij de oorlog van Israël
tegen de Arabieren wettigen of
goedpraten, dan bewijzen wij Israël j
daarmee op de lange duur geen
dienst. (Anthos, 19,50)
Kijken naar
monumenten
in Nederland
Het 51e-05e duizendtal van dit
boeiende en schitterend geïllus
treerde overzicht van de talrijke
Nederlandse monumenten ver
scheen deze maand. (Bosch Keu-
ning, 19,50)
Een meeuw die
wegvliegt
overzee
Het authentieke verhaal van een
vader over de vroege dood van zijn j
zoon Paul. Een aangrijpend boek.
(Bosch A Keuning. 18,50)
Problematiek
van de
strafrechtspraak
Een publikatie van het NederlandaT
Gesprekcentmm, die de belang
rijke controversen en onzekerhe
den op het terrein in kwestie laat
zien. Een verslag. (Bosch Keu
ning, 10,50)
Leven
van het
land
John Seymours
radicale oplos
sing voor onze
ecologische cri
sis. De weg terug naar m
held. Een praktisch boek voor n
sen die kreatief zijn en over fants-
siebeschikken (Kosraoa/
In den Toren, 29,60p C
ir zelfstandig- I
bij iedere oprechte boekverkopei