Centrum speelt vroege Pinters Mm 9 Annet Nieuwenhuijzen krijgt Theo Mann Bouwmeesterring Mel Wong geïnspireerd door wolken, water, kleuren eadfi hfifUndaas&i 'xNjuuyn] Sublieme vertolking van nieuw koorwerk IKON-televisie toont vrouwenmishandeling Nieuwe aanpak trekt jong publiek Nalatenschap Caro van Eijck „En passant" van Manneke onvoldoende uitgewerkt Muziek voor een piek Opdrachten voor componisten schilderij'en 19e en 20e eeuw Galerie „De Teiloor" Galerie de Biggelar] VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten UTRECHT De toneelgroep Centrum speelt In de Blauwe Zaal van de Utrechtse schouwburg al enkele dagen twee roege eenacters van de befaamde Harold Pinter: ..De Ka mer" uit 1957 en „Een beetje pijn" uit 1959. Bij de première, woensdagavond, oalï bi) de voorgaande try-outs met j/eel )ong publiek, kon je merken dat lang niet voor ledereen een weer- ien met de jonge Pinter was, eerder •■«>n eerste kennismaking vla d» to neelpraktijk. Er werd veel en smake- ijk gelachen. Ik denk omdat hl) toch met zo zwaar op de hand bleek dan je ut de vroegere mondelinge en schrlf- èlijke overlevering verwacht zou hebben. De spelers, die er nu in spelen, zijn onderhand wel van dezelfde leeftijd als die van vroeger, maar toch van een jongere generatie, en er zijn ook nieuwe vertalingen gemaakt Onder «SOvgie van Jacques Commandeur en in 'bneelbeelden van Paul van den Berg werden de teksten voor zo ver ij mand op zijn herinneringen mag ^^Hertrouwen ook anders behandeld Pinter is wel altijd gekarakteriseerd jis een schrijver, die het absurde in de alledaagse werkelijkheid liet zien. Jiaar vroeger werd vooral de alle- aagse werkelijkheid eetoond, nu wordt het absurde onder het ver grootglas gehouden. De werkelijk heid is teruggebracht tot de noodza kelijke. karakteristieke elementen. In De Kamer" staat opzij een aanrecht met gootsteen, in het midden een gedekte keukentafel met opzij en erachter een sleetse stoel, daarnaast een ouderwetse kachel, een oude schommelstoel. Al die elementen zijn echt. maar de ruimte er om heen wordt niet realistisch ingevuld. Zij zijn uit de werkelijkheid gelicht om het karakteristieke ervan te bena drukken Op vergelijkbare wijze worden de fi guren gespeeld. Ook zij worden uit de alledaagse werkelijkheid gelicht door het karakteristieke, het eigenaardige van hun gedrag te benadrukken. Een subtiele nadruk overigens, die dat gedrag nooit komisch maakt, wel absurd. In „De Kamer" gaat het om een ou der echtpaar van geringe ontwikke ling. waarvan de vrouw zich bedreigd voelt door iemand die misschien in het souterrain is komen wonen. Hij komt later bij haar binnen als een blinde neger, die haar komt manen naar haar vader terug te keren. In Een beetje pijn is er een welvarend, intellectueel echtpaar, waarvan de man zich bedreigd voelt door een oude lucifer-verkoper, die iedere dag maar weer met zijn handel aan het Tweedelige documentaire Elisabeth Hoytink als Rose, Ricardo Anasagasti als de blinde neger in Pinters „De Kamer". achterhek van zijn tuin staat. Zij ha len hem binnen, maar hij zegt in het geheel niets, hij kijkt alleen maar. Belde echtparen ervaren de vreemde figuur als iemand die een verdrongen verband tussen hun verleden en hun heden wakker maakt. Hun reacties zijn tegengesteld. In de manier, waarop het nu gespeeld wordt, kun je er, denk ik, iets gemak kelijker mee uit de voeten dan vroe ger. En het wordt goed gespeeld in De Kamer vooral door Elisabeth Hoy tink, Lou Steenbergen en Henk Rig- ters, in Een beetje pijn voor Ingeborg Elzevier. Onno Molenkamp en Egbert van Paridon. door André Rutten AMSTERDAM Caro van Eijck heeft de Theo Mann Bouwmeester- ring. die haar na het overlijden van Else Mauhs was toegekend, bij testa ment nagelaten aan Annet Nieuwen huijzen. sinds de oprichting verbon den aan het Publlekstheater. maar de eerste helft van dit seizoen even er uit om te spelen ln de musical „De club". Caro van Eijck koos Annet Nieuwen huijzen „op grond van de zuivere be nadering van haar personages zowel in het klassieke als ln het moderne repertoire en het feit dat Annet Nieu wenhuijzen het zich nooit gemakke lijk gemaakt heeft, maar zoekt naar de ziel. de kern van de mens die zij moet vertolken." In al haar beknoptheid een zeer rake formulering, die de onderscheiding extra waarde geeft. Een vrouw, die groot was in haar vak, geeft heel nauwkeurig aan wat zij ln een Jongere collega zo bijzonder heeft gewaar deerd. Het ls een onderscheiding van binnen uit, en niet, zoals de andere, van bulten af door een Jury van kenners. Tegelijkertijd is het ook een zeer per soonlijke erkenning, met daaraan verbonden de niet gemakkelijke ver plichting. de ring straks weer door te geven aan een andere collega. Caro van Eijck zag er tegen op dat al bij haar leven te doen. vrezend dat zij anderen, die zij eveneens zeer waar deerde. zou kunnen teleurstellen. Zij gal er daarom de voorkeur aan haar beslissing, die zij een Jaar geleden genomen heeft, bij de opening van haar testament pas openbaar te maken. Annet Nlèuwenhuljzen, die nu 48 is. vijftien jaar jonger dan Caro van Eijck was toen zij stierf, is ln 1953 begonnen te spelen. Zij was vrijwel meteen al herkenbaar als een eigen persoonlijkheid met een eigen stijl, die al haar figuren een eigen, levende Inhoud gaf. uiteraard is die eigen per soonlijkheid ln de loop der Jaren ver stevigd, uitgediept mag Je misschien zeggen, en ls daardoor ook steeds sterker de inhoud van haar figuren gaan bepalen. Zonder dat ze zich ooit als een soliste ls gaan gedragen. In tegendeel. Tekenend ln dit opzicht was. wat zij over zichzelf vertelde toen ln 1976 ln de Stadsschouwburg een portret van Jan Qoeting onthuld werd, die haar in haar dubbelrol in Brechts „De goede mens van Sezuan" liet zien. Ongeveer dit: „Als ik voor mezelf met een voorstelling bezig ben. zie ik daarin nooit mijzelf, maar altijd de anderen om mij heen, alle maal steunpunten voor mij bij het spelen van mijn eigen rol". Dat schil derij was op zichzelf al een treffend, en ook persoonlijk eerbetoon, want het was gemaakt op Initiatief van Jan Apon (nu 72), die zelf in die voorstel ling meespeelde, en via dat schilderij uiting wilde ge van aan zijn grote col legiale bewondering voor de bijzon der Indringende manier, waarop zij met die rol bezig was geweest. Annet Nieuwenhuijzen, die via het studententoneel bij het officiële is terecht gekomen, heeft ln de praktijk een zeer uitvoerige training gehad: Haagse Comedie, Theater. Rotter dams en Nieuw Rotterdams Toneel, Olobe, Publlekstheater. Haar spelen in „De Club" nu ls. alhoewel zij zich ook daarin volledig geeft, toch even een ontspanning, een uitstapje in het lichtere genre, na de vele grote rollen die zij de laatste Jaren bij het Pu bllekstheater gespeeld heeft. door W. M. Wolvekamp ROTTERDAM Aan het concert, woensdag ln de St. Laurenskerk gege ven. verleenden medewerking de or ganist der kerk Johann Th. Lemc- kert. het Nederland* Vocaal Ensem ble onder leiding van Marinus Voor berg en het Rotterdams Phllhanno- nisch Koperensemble Drie composities van Joh. Th. Lemc- kert beleefden deze avond een eerste uitvoering, een Psalmmotet over de verzen drie en vier van de 43e psalm Speciaal vandaag De zaak Van der Lubbf. Do cumentaire van Chris van Duuren en Jules Huf over Ma rinus van der Lubbe die er in 1933 van beschuldigd werd het gebouw van de Rijksdag in Berlijn in brand te hebben ge- stoken. Van der Lubbe werd terdood veroordeeld, maar er is altijd aan getwijfeld of hij een eerlijk procens heeft ge kregen. Een NCRV team reis de naar Duitsland en ging op *oek naar de waarheid. Nederland I 21.55 uur Jan Steen, mens onder de mensen. Gefilmde impressie over de schilder Jan Steen die driehonderd Jaar geleden overleed. Nederland I 22.25 uur Doctor at sca. Tweede van een drietal speelfilms met in de hoofdrol Dirk Bogarde als Simon Sparrow. Hij speelt een jonge arts die het te kwaad krijgt als hij Briglt Bardot oatraoet. Nederland 2 20.27 uur Brandpunt besteedt aan dacht aan de volgende onder werpen: gesprek met de minis ter-president over de negatie ve reacties op troonrede en miljoenennota; Noordierse kinderen met vakantie in Ne derland; havenstaking in Rot terdam. Nederland 2 22.00 uur voor vijfstemmig koor a capella. Psalm 121 voor vierstemmig koor en orgtl, dit Jaar geschreven in opdracht van het Kon. Ned. Zangersverbond in samenwerking met de Federatie van Nederlandse Zangersbonden en een Intrad* voor Epilanie over het lied „Wie schön leuchtet der Morgen stern" voor Koperkwintet en Hoofd orgel. Van deze drie werken stond voor ons het Psalmmotet over de 43-e psalm het hoogst genoteerd. Het is een bij zonder gaaf en expressief koorwerk Een sieraad voor de moderne a capel- la-koorllteratuur Maar ook de 121e psalm voor vierstemmig koor en orgel verdient vanwege zijn kwaliteit een vaste plaat* in het moderne koorre pertoire Voor de uitvoering was het Neder lands Vocaal Ensemble opgesteld op de orgelgalerij. Recht voor het orgel gezeten ter hoogte van het koor bleek het klankvolume van orgel en koor zang goed op elkaar afgestemd Voor de a capellazang was de gekozen plaats van het koor tegen het kope ren hek waarschijnlijk de beste. Geen hinderlijke nagalm maar grote duide lijkheid ln de stemvoeringen, niet al leen in Lemckerts compositie maar ook in oude Latijnse zangen van Hassler. Palestrina en Buxtehude (Missa brevis) Het Nederlands Vocaal Ensemble heeft zich deze avond weer op voor treffelijke wijze van zijn taak gekwe ten. Een volstrekt homogene koor klank bij grote dynamische verschei denheid en een perfecte koortechniek leidden tot sublieme uitvoeringen. Het Rotterdams Philharmonisch Ko perensemble speelde een drietal com- door Jan van Galen HILVERSUM Over vrouwenmishandeling komen de laat ste jaren steeds meer gegevens los. Door de oprichting van Blijf van m'n Lijf-tehuizen, vijf jaar geleden, zijn vrouwen die door hun echtgenoten geslagen worden, duidelijker te lokali seren dan voorheen. Het aantal vrouwen dat een toevlucht zoekt bij opvangcentra neemt nog steeds toe. Uit rapporten die worden samengesteld blijkt dat vrouwenmishandeling voorkomt in alle milieus. Odanks een toenemende hoeveelheid gegevens besteden radio en televisie, relatief gezien, tot nu toe weinig aan dacht aan deze materie. Gesprekken met mishandelde vrouwen komen doorgaans in vrouwenprogramma's voor en dan vaak alleen via de radio. Het enige tv-programma dat uitvoe rig het onderwerp heeft behandeld ls „Ot hoe zit het nou met 8ien?", een programma van de NOS. De omroe pen branden kennelijk niet graag de handen aan dit precaire onderwerp. Zo nu en dan springt een actualitei tenrubriek er op en, maar dan alleen wanner er een duidelijk kapstok voor aanwezig is, bijvoorbeeld bij de ope ning van een nieuw Blijf van m'n Lijf- tehuis en bij het verschijnen van nieuwe statistische gegevens. Klaar blijkelijk rust er op vrouwenmishan deling, ook wat het medium tv-be- treft, nog altijd een taboe. Des te verrassender is het dat juist de IKON-televisie, als zendgemachtigde namens de kerken, het aandurft uit gebreid in te gaan op deze vorm van fysieke geweldpleging. Eric Oosthoek schreef een scenario dat gebaseerd is op het boek „Een vrouw in de molen" van Anrüe den Hamer, vulde het aan met feitelijk materiaal verkregen van betrokkenen en tal van Instanties en maakte er een twee-delige gedramati seerde tv-documentaire van. (Van avond is om 23.00 via Nederland I de eerste aflevering te zien, volgende week op hetzelfde tijdstip en net deel 2). 'Papieren-oorlog" „Niet ter inzage aan de betrokkenen" zoals de serie heet behandelt niet alleen de mishandeling van een vrouw, maar ook het fuctloneren van hulpverlenende-instanties. Uit onder zoeken blijkt dat veel vrouwen niet weten waar zij hun toevlucht kunnen zoeken. Ook kunnen ze vaak niet van te voren overzien ln welke ambtelijke molen ze terecht komen wanneer zij besluiten te gaan scheiden of hun mishandelaar voor het gerecht laten dagen. De „papleren"-oorlog die volgt na een onhoudbare situatie thuis, zorgt regelmatig voor een haast even grote ontluistering. Oosthoek is van mening dat „niet te inzage aan de betrokkenen" niet alleen frustraties blootlegt binnen de muren van het huishouden, maar dat de film tevens een voorlichtende functie heeft. Het verhaal gaat over een vrouw die stelselmatig door haar echtgenoot in elkaar geslagen wordt. De vrouw zoekt steun bij een maatschappelijk werkster, de man weigert mee te wer ken aan een betere verstandhouding. Na eindeloos gepraat en tegenwer king van de man, ligt er maar een oplossing voor de hand: de vrouw moet een nieuw leven zien op te bou wen. Dan ook komt de sociaal-maat schappelijke machinerie opgang, en duurt het Jaren voor de vrouw er weer boven op komst. De situaties waarmee de vrouw zich in de film geconfronteerd ziet zijn authentiek, maar hebben zich niet in één gezin afgespeeld. In het geval „Jenny" heeft Oosthoek de lotgeval len en ervaringen van meer slachtof fers samengebracht. Oosthoek heeft op die manier voorkomen dat een Yolande Bertsch speel mishandelde vrouw bepaald geval zou worden Hij heeft ook niet alle besch .Zieligheid" erin willen stoppei t is veel voor te zeggen. Er zull< f, extremere gevallen bekend zijn een dergelijk verhaal zou mogt geloofwaardigheid aantasten. In die denktrant past ook het waarin de geschiedenis zich al t Een doorsnee gezin, vader, mo« w twee kinderen die wonen lr> zo een straat. Oosthoek is van i dat, wanneer hij de affaire hai afspelen in een arbeidersgezin g welgestelden een brok herke ie held zou weg zijn gevallen of v< |t delen zouden kunnen worden tigd in de trant van zie je wel 'c ders kunnen hum emoties i baas. Om de zaak-Jenny te toetsen! werkelijke is doorlopend cont derhouden met mensen die in gelijkse praktijk zitten. De ij schappelijk werksters, psych e en psychiaters bijvoorbeeld di<h verhaal voorkomen zijn dae Annet Nieuwenhuijzen repete rend aan Medea, ln de tragedie van Euripides AMSTERDAM „Muziek voor een plek" is de titel voor een serie van 151 concerten, die veertig musici dit sei zoen op vrijdagavonden zullen geven in: Centrum Bellevue Amsterdam, het Cultureel Centrum In Amstel veen, schouwburg Gooiland in Hil versum. de schouwburg in Haarlem en cultureel centrum De maar. Dat is een vervol ir op het expe riment met „foyer-muziek", het vorig seizoen in Amsterdam gehouden: elke vrijdag een half uur Nederlandse muziek, gespeeld door groepjes musi ci van het Sweelinck conservarorium. Dit seizoen doen ook ensembles van de muzlekpedagogische akademie in Alkmaar van het Utrechts conserva torium mee. door Jac. Kort posities van Joh. Pezel (1639-1694), tezamen met Joh. Th. Lemckert aan het koororgel twee sonaten van Anto nio Bertali (1605-1669) waarin een vol maakte klankvermenging viel te be luisteren en een modem driedelig werk. Prélude, choral et fugue van de in 1932 geboren Roger Boutry. Naar onze smaak produceerden de vijf koperblazers hier een te geavan ceerd klankbeeld, hetgeen trouwens ook het geval was in Lemckerts Intra da, waarvan wij de orgelpartij het meest konden waarderen. Overigens niets dan lof voor het spel van trom petten, bazuinen en hoorn, waarbij de grote kerkruimte ten overvloede nog extra klankveredelend werkte. AMSTERDAM Toen het Amster dams Philharmonisch Orkest enige tijd geleden vijfentwintig Jaar be stond. is het zogenaamde korte-stuk- ken-plan gelanceerd, hetgeen bete kende, dat een aantal Nederlandse componisten een opdracht kreeg een beknopte compositie te schrijven, waarmede het genoemde orkest zijn concerten zou kunnen openen. „En Passant" van Daan Manneke, dat woensdagavond in de Grote Zaal werd uitgevoerd, behoort tot deze reeks. Voor de korte duur (amper vijf minuten) ls de opzet wellicht té pre tentieus geweest: vijf ruimtelijk van elkaar gescheiden instrumentale ko ren, die hun eigen leefruimte hebben en hun eigen muziek, die zich aan het slot vereniginen ln een gregoriaanse antifoon. Een idee, dat wellicht om een bredere uitvoering vraagt dan thans het geval was. Michel Block was de solist in het vervolgens gespeelde Tweede Plano concert van Frédéric Chopin. Na de vele hyper-virtuoze vertolkingen, die men van Chopin's Concerten kent, was de uitvoering door Michel Block zoiets als een verademing, een uitvoe ring zonder hoogstandjes, maar daar entegen mooi licht en transparant en in het middendeel zeer poëtisch ge speeld. Het Amsterdams Philharmo nisch Orkèst onder leiding van Anton Kersjes speelde de begeleiding geheel ln dezelfde geest. Dankzij Liszt is het symfonisch ge dicht in de vorige en in het begin van deze eeuw een vorm geweest, waar velé componisten gebruik van heb ben gemaakt. Zo ook Antonin Dvo rak. die ln 1896 vijf van deze werken heeft gecomponeerd, waarvan het deze avond gespeelde „De woudduif" het vierde is. Het gedicht, dat Dvorók tot dit werk heeft geïnspireerd, is nogal melodramatisch, maar de mu ziek is niettemin wel boeiend, vooral wanneer het zo mooi wordt gespeeld als ditmaal het geval was. Dvorak's Te Deum, dat enige mooie solopartijen voor sopraan (Nelly van der Spek) en "Bariton (Kout Ooster kamp) bevat, werd aan het eind van de avond met medewerking van het Toonkunstkoor Amsterdam uitge voerd. DvorAk heeft betere werken geschreven, minder bombastisch en dieper van expressie, maar de uitvoe ring was voortreffelijk. werkelijk in het dagelijks b I Alleen de vrouw en de man gespeeld door professionals CY Bertsch en Joop Wittermani v Oosthoek heeft gekozen voor 1 dramatiseerde documentaire ook nog een andere reden. In d tijk blijkt het voor de vrouw ook de mannen) te veeleisend levensverhaal nog eens uit voor de camera na te spelen, den te veel teruggeworpen wo t het verleden en alles mogel:, nieuw beleven. Hoe 'Niet ter inzage aan de be nen' zal overkomen valt nal a moeilijk te voorspellen. Voor die zich niet emotioneel voel gesproken kan zo'n gedramal vorm Juist remmend werkeie vraagt zich dan wel eens af wu men er geen „dure" speelfilï s gemaakt als er toch geacteen worden. Voor mensen die zie betrokken voelen met de matt t het programma een onthutsen king hebben. De IKON hou< rekening mee. Na afloop vai afleveringen zullen telefoonnu 3 worden opgegeven van hulpv instanties. ADVERTENTIE door Ineke Sluiter AMSTERDAM Zeven componis ten hebben van het fonds van het bureau Muziek-auteursrecht (Bumai een opdracht gekregen: Chiel Meye- ring een werk voor fluit en plano. Joep Straesser een voor pianotrio. Otto Ketting voor hoorn en piano en Jochem 81othouwer voor piano vier handig Lode wijk de Boer schreef in opdracht muziek voor het toneelstuk „Er valt een traan op een tompoes" van Annie M O. Schmidt, dat hij regisseert, en dat 26 september Ln première gaat. Henk van Lijnschoten componeert een stuk voor harmonie en fanfare. Herman Strategier voor kinderkoor en instrumentarium in variabele bezetting Vanavond vindt in de Rotterdamse Schouwburg Zuidplein de première plaats van een nieuw ballet van Mei Wong, een Amerikaans choreograaf, dat hij speciaal maakte voor het Werkcentrum Dans. In de aankondi ging ervan wordt gesproken over een decor bestaande uit een verscheiden heid van voorwerpen, die volgens Wong typerend zijn voor Nederland, maar de klompen, molens en tulpen ontbreken Dat hij voorwerpen als symbolen ziet, komt waarschijnlijk voort uit het feit, dat hij naast danser en choreograaf ook beeldend kunstenaar is. zelfs als zodanig is begonnen in 1964 met een| eigen tentoonstelling. Deze datum is het begin van een lange lijst van activiteiten, die de meeste Ameri kaanse kunstenaars, heel efficiënt, bij zich hebben voor wie meer infor matie wil hebben over hun persoon Die lijst alleen kan al een kolom vullen, en dus beperk tk me tot het noemen van het feit. dat hij ook als choreograaf sinds 1970 actief is. en zo'n 25 balletten gemaakt heeft. Al pratend zegt hij. dat hij ondanks het feit. dat hij twee kunstvormen inten sief kent, er toch niet ln is geslaagd, beide echt te doen versmelten, „om dat het toch twee heel verschillende dingen zijn waar je mee bezig bent". Dat is ln de tijd van de multi media groepen, waartoe hij zichzelf ook wel rekent, een opvallende uitspraak. Over zijn balletten zegt hij. dat ze geen echt verhaal hebben, hij noemt het gebeuren op het toneel een „ab stract" verhaal, dat associaties op roept bij de toeschouwer met diens eigen belevingswereld. Daardoor kan de kijkervaring van de ene toeschou wer verschillend zijn van die van de andere. Inspiratiebronnen zijn voor Wong wa ter, kleuren, wolken, elementen uit de natuur. Zijn beweging vindt hij door improvisatie, heel intuïtief, zo ont wikkelt zich ook de choreografie. Hij maakt beweging op de dansers, soms ook heeft hij beweging vastgelegd voor hij met ze gaat werken Het resultaat lijkt van te voren bedacht, maar dat is niet zo. Hij heeft naar zijn mening goed met de dansers van het Werkcentrum gewerkt, heeft niet veel over de achtergronden verteld, zodat er ruimte blijft voor de dansers voor eigen interpretatie van beweging en choreografie. Het werken met hen was wel anders dan met zijn eigen groep, die hem uiteraard beter ken nen, subtiliteiten sloegen b.v. hier niet zo goed aan. Dat zou een taalpro bleem kunnen zijn, maar hij vond het wel erg leuk om ze Nederlands te horen spreken. Hij zou het fantastisch vinden om eens een reis door de ruimte te kun nen maken. Het idee, dat de mens de ruimte ln kan gaan, heeft de visie op de mens en zijn samenleving veran derd. Hij noemt met name de „dool" van de New Yorkers, het feit, dat ze de laatste Jaren aardiger voor elkaar geworden zijn, hij vindt het een te ken. Hij vindt ook de New Yorkers veel meer bewust waar het milieube scherming betreft, meer dan in de „provincie". Dat hangt samen met het teruggeworpen worden op jezelf, je eigen maat beseffend, wetend dat je elkaar nodig hebt in tijden van calamiteiten als b.v. het uitvallen van elektriciteit. Of het ontdekken van samenhangen in de wereld om ons heen van invloed is op zijn werk. zullen we vanavond in dit nieuwe baliet misschien kunnen zien. •pul 235*i den haag. tel. 070 463242. Stedelijk Museum Alkmaar heden hernieuwde opstel ling van de Tegelkollektle van wijlen dokter C. v. Fijen Openingstijden: ma. do. 10.00-12.00 u. 14 00-17.00 vrijdag 10.00-17.00 zondag 14.00-17.00 zaterdag gesloten. Antiekhandel „Ito Konstanza" Goudsesingel 107-109 Rotterdam Tel. 010-123372 Het adres voor exclusieve meubelen en kleingoed Iedere dag geopend van 10.00-18,00 uur Donderdag koopavond Speciaal magazijn voor de handel Door eigen import zeer redelijke prijzen. exposeert van Johannes Kollaard Jr. Landschappen, pentekeningen aquarellen en olieverven ma. 13-17.30. vroe. 10-17.30 ZA. 10-17.30, do. do. en vrij: 10-16.30 St. Annastraat 27 ALKMAAR KUNSTZALEN HEBRKENS THIJSSEN WIJ MAKEN koperbeslag op oude statenbijbels RESTAUREREN antieke horloges en kl GEVEN prima vakwerk en schriftelijke garantie Bel 033-43694 Fa HOOGENDOORN postbus 32 3830 AA Leusden-C. Studio Interfoto Jaffa 38, 3081 JJ Rotterdam telefoon 010-520923 exposeert PIETER OUBOB schilderijen, gouaches, tekeningen van 16/9 t/m 7/10 Do. t/m zon. van 13-18 Wettenaeind 12 Nuene 040-832529 Tijdens de opening van de showroom van Ad van der Schoot op 27/9 om 3.30 exposeert Henk Potters olieverfwerken en gouac Geminiweg 39 Tilburg Oost In* en verkoop van antiek en schilderijen Houtplein IS Haarlem Tel. 029 91 27 25

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4