Het nieuwe groene geloof De samenwerking voor de vrede en de brede basis Discussiëren over kernwapens Het IKV en Stop de N-bom 7 KG 21 SEPTEMBER 1973 BINNENLAND TROUW/KWARTET PHS 13 - R 15 Hans Bouma Yan de meest deprimerende en. die ik de afgelopen iden las. is ..Het groene geloof" anet Barkas •nschappelijke Uitgeverij, terdam. 1978). Deze ironkeiijk Amerikaanse katie biedt een geschiedenis it vegetarisme. waarop de essayiste ,Barkas deze geschiedenis jft. dwingt op zichzelf alle lering af. Goed nteerd en bijzonder idend voert zij allerlei jen en (beroemde) figuren ;le. die in de loop der eeuwen •tarisme waren toegedaan, analyserend legt ze daarbij motieven bloot, die aan de arische leefwijze ten Islag lagen. Welnu, op een euitzondering na (Pythagoras orbeeld) heb ik geen enkel f kunnen vinden, dat mij op ;ls ument als ik geen vegetariër l-p )t het vegetarisme zou De "en 75/poene geloof, dat Janet Barkas a;in kaart brengt, maakt op i volstrekt irreële, vreemde, onaardse en I. nselijke indruk. Bijna steeds I loneert het in een negatieve. itische. ascetische kontekst. >1 nooit gaat het om het dier, 1 ntzien moet worden. Imotief is praktisch altijd ►gocentrische wereldmijding. het idee, dat het Sisme een diepe minachting ert voor alles, wat aards en nelijk is. Het groene geloof t de mens in een sektarisch lent, waarin het lichaam tpelijk het onderspit delft, ider je van je lijf merkt, hoe er genoten en gelachen hoe beter. Het groene geloof >ts masochistisch en daarom :aam egoïstisch. Mahatma vind ik wel het meest voorbeeld. eer ik me zou laten leiden le geschiedenis van het isme, zoals Janet Barkas die ijft, zou ik voor de toekomst tt vegetarisme ronduit het 4vrezen. Ik denk niet, dat het bcentrische wereldmijding groene geloof veel toekomst En ik zou ook niet graag zien, geloof de komende jaren ïeuwe slachtoffers zou maken, pvreemde, egoïstische nzijn levensgevaarlijk, zowel Ichzelf als voor anderen. p we voor de toekomst van jetarisme gelukkig niet ;zen op het vrij dubieuze n van deze beweging. Juist e jaren is het duidelijk len, dat er méér motieven vegetariër te worden dan de inele. Er tekent zich in deze b nieuw type vegetarisme af I aanzien van dit vegetarisme Juiterst hoopvol. Het groene ■presenteert zich in een pe, actuele gedaante en de s van dit nieuwe geloof ook in ons land, hand over e de bekeringen zijn niet llucht. de kenmerken van dit groene geloof? In de eerste dat het zo sociaal is. g besluiten mensen tot het ;me, niet om er zélf beter worden, maar om er énderen laten profiteren. Het motief ingt niet meer aan egoïsme, an altruïsme, engagement, ogen. Dat men zélf toch ook epaald niet minder wordt van angloze, altruïstische risme, is een onverwacht ïffect. men komt daar eweg tot z'n verrassing achter was daar niet om begonnen. n de horizon van het tische. geëngageerde risme dienen zich twee engroepen aan: dieren en lensen. Enkel en alleen e van deze Dartiien wordt het ntiepatroon drastisch gd. Wat het dier betreft: voor ik denk maar aan mezelf) was idalige, dieronwaardlge Waarop de laatste tien, jaar vlees en eieren worden ■uceerd. directe aanleiding ietariër te worden. Van idle veroordeeld werden tot telgang van de bio-industrie. n ze geen produkten te neren. Het motief is dus: ssie. mededogen. Wanneer ze al de beslissing hebben ien de produkten van de lustrie te boycotten, komen gauw toe om méér artikelen n menu te schrappen. Het hun steeds meer tegen te lieren hoe dan ook op te laan levensbehoeften, die op er beschouwd helemaal geen evensbehoeften zijn. nog niet te zeggen, in rre de boycot van lustriële artikelen het welzijn ize landbouwhuisdieren ten zal komen. Ondanks het feit, k vorig jaar er weer iden voor bedankten nog medeplichtig te zijn aan de 'van de blo-industrie, nam de vleesconsumptie toch weer n paar kilo per hoofd van de ing toe. Dit wil niet zeggeh (wat boze tongen wel beweren), dat beginnende vegetariërs toch weer op grote schaal afglijden naar hun vroegere consumptiepatroon, maar dat de gerenommeerde vleeseters dank zij de intensieve propaganda van het bio-lndustriesyndicaat („vlees zet de maaltijd kracht bij") nóg meer vlees zijn gaan verorberen. Dit is een tegenvaller voor wie het lot van het bio-dier ter harte gaat. maar het is geen reden om je groene geloof te verliezen. Zoals bij ieder geloof, gaat het ook hier niét om het onmiddellijk effect, maar om het teken, dat wordt gesteld. En wanneer dit teken gedragen wordt door een volhardende bezieling, zal het op den duur tot iets heel concreets en revolutionairs leiden. In de geschiedenis is het nooit anders geweest. Werden alle grote, positieve veranderingen niet ingeluid door tekenen, profetische signalen? Tegen engagement en bezieling is zelfs de meest harde werkelijkheid niet opgewassen. Het sociale, altruïstische karakter van het nieuwe groene geloof slaat, behalve op onze medeschepselen, de dieren, ook op onze meest naaste verwanten onze medemensen. We moeten dan met name aan dié medemensen denken, die door ons huidige, op dierlijke eiwitten toegespitste voedingspatroon, nimmer de kans zullen krijgen ooit nog eens uit de hongerproblemen te komen. De overmatige vlees- en eierconsumptie van de rijke landen is er niet weinig de oorzaak van, dat de Derde Wereld krepeert van de honger. In het verleden is er wat ongenuanceerd gegoocheld met cijfers om deze misstand aan de kaak te stellen. Men beging in allerlei publikaties de fout Amerikaanse gegevens terug te projecteren op Nederlandse omstandigheden. Maar de Amerikaanse verspillingscoëfficiënt is aanmerkelijk hoger dan de Europese en het was voor mengvoederfabrikanten en andere profiteurs van de bio-industrie dan ook een koud kunstje de critici gevoelig van repliek te dienen. Dezen hielden toen verder maar hun mond en de discussie verstomde. Ondertussen is het onweerlegbaar, dat onze mengvoederindustrie voor het grootste deel draait op grondstoffen uit de Derde Wereld en voorts, naast kostbare granen, ook allerlei afval verwerkt, dat helemaal geen afval had hoeven te zijn: sojaschroot (afval omdat we aan margarine de voorkeur geven boven roomboter) en zemelen (afval, omdat de meeste mensen liever wittebrood dan volkorenbrood eten). Het meest kwalijke zijn de enorme importen uit de Derde Wereld. Op landbouwgronden, die ook benut zouden kunnen worden voor eigen voedselproduktie. verbouwen de arme landen nu produkten (bij voorbeeld de cassave leverende maniok Thailand!) voor onze steeds meer verslindende mengvoederindustrie. Wie ernst maakt met het hongerprobleem en pleit voor mondiale gerechtigheid, móét wel protesteren tegen het gangbare Westerse voedingspatroon. In principe wordt er méér dan genoeg voedsel geproduceerd voor de huidige wereldbevolking. Het eiwit tekort in de Derde Wereld (de voornaamste deficiëntie daar) is een kunstmatig tekort. Ook nu geldt weer, dat degenen die uit compassie met de Derde Wereld tot het vegetarisme overgaan, geen directe oplossing bieden voor het hongerprobleem. Pas wanneer we massaal ons vlees- en eiergebruik verminderen (bij voorbeeld terugbrengen tot het niveau van 1962) en vervolgens creatief meewerken aan een rechtvaardige verdeling van wat voor ons éllen bestemd is, zal er structureel iets kunnen veranderen. Maar en dat is ook nu weer doorslaggevend door het vegetarisme omwille van de Derde Wereld wordt een teken gesteld, een teken, dat het begin zal zijn van een grootschtL^oe sociale revolutie. Het tweede kenmerk van het nieuwe groene geloof is. dat het zo volstrekt aards en lichamelijk is. Van het dualisme en de wereldmijding, die veel traditionele vormen van vegetarism* zo ontsieren, is geen spoor meer te bekennen. Het nieuwe groene geloof onttrekt zich niet aan de aardse en lichamelijke werkelijkheid, het is niet asociaal en schizofreen, maar concentreert zich juist op de aardse en lichamelijke realiteit. Het richt zich met name op dfé aardse en lichamelijke realiteit, die niet tot haar recht komt die wordt geëxploiteerd en uitgebuit. In zekere zin is ook het nieuwe groene geloof ascetisch: het onthoudt zich van alles, dat ruikt riaar onrecht en geweld. Het distantieert zich niet van de wereld op zichzelf, maar van het corrupte en misdadige in de wereld. Ten slotte wordt het nieuwe groene geloof getypeerd door een gezonde vitaliteit. Het schaamt zich er niet voor uitbundig te genieten van datgene, dat het genieten volop waard is. Het aardse en lichamelijke zijn niet inferieur, maar iets verrukkelijks. Binnen het nieuwe groene geloof kan nog 's gelachen en gevrijd worden Je blijft er mens bij. Het is dit sociale, aardse en vrolijke- vegetarisme. dat ik een goede toekomst voorspel. Daar is het inspirerend en menselijk genoeg voor. Het sluit aan op onze allerdiepste behoefte: de behoefte om waarachtig mens te zijn: medemens en medeschepsel. De behoefte om in harmonie te leven met alles wat adem heeft. door Nico Schouten en Lodewi]k Ringnalda In het artikel van Herbart Ruitenberg op de Podium-pagina van vorige week over het actiemateriaal van het IKV wordt het IKV verweten samen te werken met het Samenwer kingsverband „Stop de neutronenbom - Stop de kernwapen- wedloop" en de CPN in het Overlegorgaan tegen de kernbe wapening. We zijn hierover beduusd, daar dit Overlegor gaan zo'n constructieve bijdrage geeft aan de meningsvor ming in ons land over het vraagstuk van de kernbewape ning, dat uniek is in de wereld. In dit Overlegorgaan (waarin zitting hebben IKV, Pax Christi, Samenwerkingsverband, „Stop de neutronenbom - Stop de kernwapenwedloop", CDA, PvdA, D'66, CPN, PPR, PSP en het FNV) worden ideeën uitgewisseld over de te volgen strategie en hierover openhartig met elkaar van gedachten gewisseld. De deelne mende organisaties heben elkaar gevonden op de afwijzing van de neutronenbom en de sympathie voor het streven van kernbewapening de wereld uit te helpen. Het verbaast ons daarom dat de schrijver zo fulmineert tegen een niet bestaande éénzijdigheid en de principiële bezwaren In twijfel trekt. Wij geloven dat de betekenis van dit orgaan voor de vrede hoog gehouden moet worden en het IKV voor zijn deelneming geprezen moet worden. Voorts willen we hierbij enige mis vattingen rechtzetten t.a.v. het Sa menwerkingsverband „Stop de neu tronenbom - Stop de kernwapen wedloop". De teneur van enkele op merkingen van Ruitenberg is dat het Samenwerkingsverband éénzij dig is in zijn doelstellingen en dat het een CPN-comlté is. We zijn bedroefd dat zulke rechtzet tingen nog nodig blijken. Want zou Ruitenberg de moeite hebben geno men bij de woordvoerders van het Samenwerkingsverband inlichtin gen ter zake in te winnen, of studie hebben gemaakt van de informatie in het door haar uitgegeven N-bulle- tin. dan zouden we dit artikel niet hebben hoeven te schrijven. Voor een vredesbeweging die zoekt naar wederzijds respect en samenwer king, dwars door politieke en cultu rele barrières heen, om zo de voe dingsbodem voor het vijandsden- ken te overwinnen, is het schrijven dat ons hier wordt opgedrongen een ongelukkig incident. Over de misvattingen het volgende. Ten eerste: er is geen sprake van een comité Stop de neutronenbom (zoals Ruitenberg schrijft), maar van een Samenwerkingsverband „Stop de neutronenbom - Stop de kernwapenwedloop", waarin lande lijk en plaatselijk personen met ver schillende politieke en levensbe schouwelijke inzichten en maat schappelijke positie aan een ge meenschappelijk doel werken: stop zetting van de kernwapenwedloop, met voorop de verhindering van de nieuwe ronde in de kernbewapening die met de introductie van de neu tronenbom zou worden ingeluid. In dit gemeenschappelijk optreden werkt ieder vanuit zijn of haar over tuiging, vanuit zijn of haar motie ven en persoonlijke verantwoorde lijkheid; de één incidenteel, de an der meer permanent, al naar gelang de mogelijkheden gezien andere zorgen of verplichtingen- Het Samenwerkingsverband kent daarom geen „CPN-achtergrond" zoals Ruitenberg formuleert, maar kent naast persoonlijke samenwer king vele organisaties van uiteenlo pende aard die ad hoc of permanent steun verlenen. Eén van hen die permanent steun geven is inder daad de CPN. maar onder politieke partijen geeft ook de PPR perma nente steun. Van andere politieke partijen ziet men meer plaatselijk en ad hoc of in het optreden van personen vormen van steun. Hon derden persoonlijkheden met en door H. J. Neuman Alle Nederlanders, in het bijzonder alle christenen in Nederland, wor den uitgenodigd de komende dagen en weken te discussiëren over de problematiek van de kernwapens. Er wordt hun niet gevraagd tot elke prijs de intellectuele bolwer ken te bestormen van degenen met wie ze het niet eens zijn. Maar evenmin wordt van hen gevergd dat zij onder het ideologische of. morele juk van anderen doorgaan. Zij worden alleen uitgenodigd te discussiëren, en waar het over de kernwapens gaat is dat toch nog heel wat. De uitnodiging heeft in de eerste plaats betrekking op de Vredes- week die het Inter-Kerkelijk Vre desberaad (IKV) net als in voor gaande jaren heeft georganiseerd. Ze geldt eveneens voor de talrijke bijeenkomsten, in en buiten het parlement, die vooraf zullen gaan aan de besluiten waarvoor het At lantisch bondgenootschap zich rondom de jaarwisseling zal zien geplaatst. Discussiëren over kernwapens is op zichzelf bijzonder belangrijk. Maar zo'n discussie verliest een groot deel van haar zin en eigen lijk ook de aanstaak op haar be naming wanneer niet althans geprobeerd wordt daarbij alle of in ieder geval zoveel mogelijk aspec ten te betrekken. Iedere conclusie die uit een zorgvuldige en ernstige discussie voortkomt, verdient res pect; ook en vooral van degenen die menen haar niet te kunnen de len. Maar zo'n conclusie moet dan vraagstukken in Den Haag (postgi rorekening 17656564). Laat ik één ding vooropstellen. Het is niet de bedoeling geweest van de schrijver de mogelijke eenzijdig heid van anderen te vervangen door de zijne. Hij heeft zich erop ook werkelijk in vrijheid zijn be-^ toegelegd en ik vind dat hij daar- reikt en niet, door de organisator! sche vormgeving van het gesprek of door de selectie van argumenten en informatie, zijn opgelegd. Een beraad of een overleg dat, blijkens zijn naamgeving, is gericht „tegen de kernbewapening" is geen dis cussie meer; het is op zijn best een krijgsraad en op zijn slechtst een conspiratie. Maar hoe bereik je of hoe kun je nu vaststellen dat in zo'n discussie alle of de meest belangrijke ge zichtspunten aan bod komen? Hoe vermijd je dat halverwege de dis cussie (of eerder) een zekere eenzij digheid onbewust of bewust de kop opsteekt? Bij iedere discus sie is dit een probleem. Het is te meer een probleem bij discussies over kernwapens. Als ik nu zeg dat sinds kort een in mijn ogen belangrijk hulpmiddel beschik baar is om dit te helpen ondervan gen, dan heb ik het oog op een boekje van drs. J. G. Siccama dat is getiteld „Twintig discussiepunten over kernwapens". Het is versche nen (en voor de prijs van 2,50 plus portikosten verkrijgbaar) bij het Nederlands Instituut voor Vredes- bij grotendeels is geslaagd een groot aantal aspecten van de kern- wapenproblematiek op te sommen en bij ieder punt voorbeelden te geven van soms haaks op elkaar staande opinies die met betrek king tot die punten leven. Om de bruikbaarheid van het boekje nog te vergroten is een los vouwblad toegevoegd waarOP alle discussie punten en het merendeel van de gangbare opinies nog eens zijn sa mengevat. Het is al met al een „checklist" geworden van punten die bij een discussie over kernwa pens eigenlijk niet over het hoofd mogen worden gezien. Een goede indruk van de manier waarop Siccama te werk gaat krijgt men meteen al bij het eerste discussiepunt. Dat is de vraag of kernwapens nu eigenlijk de oorlog voorkomen of niet. Eerst vermeldt de schrijver twee uiteenlopende opvattingen. Opvatting A geeft hij aldus weer: „Je kunt niet bewijzen dat kernwapens oorlog-voorko mend werken. Dat is zuiver een kwestie van geloof". Opvatting B luidt: „Aan de kernwapens als nieuwste vorm van machtseven wicht hebben wij het behoud van de vrede in de afgelopen 30 jaar te danken". Aan deze beide opvattin gen wordt vervolgens een vijftal opmerkingen toegevoegd. De eer ste houdt in dat het vaststellen, of kernwapens de oorlog voorkomen, veel weg heeft van het onderzoek naar de effectiviteit van inentin gen. Siccama schrijft: „Zoals van kernwapens wordt gezegd dat zij ervoor moeten zorgen dat een ge volg (oorlog) niet optreedt is dit ook bij vaccinatie het geval. Maar ook andere factoren dan inenting kunnen mensen tegen ziekte vrij waren." Een twee opmerking van Siccama is in wezen een statistische onder steuning van opvatting B. Zij luidt: „Volgens een bepaald onder-, zoek hebben in de periode 1950- 1969 43 paren van landen oorlog gevoerd. Als kernwapenbezit er niet toe zou doen, zouden ook vijf paren van kernwapenlanden uit het Oostelijke en Westelijke blok met elkaar in oorlog moeten zijn geraakt. Hoewel er herhaaldelijk met kernwapens is gedreigd is in zet van kernwapens na de Tweede Wereldoorlog echter tot nu toe ach terwege gebleven. De kans dat dit waargenomen resultaat van 0 oor logsparen bij toeval optreedt is 1 op de 20 (57r); statistisch gezien is dit een veelzeggende uitkomst". Kun je nu op grond van zo'n onder zoek aannemen dat kernwapens ook in de toekomst oorlog zullen verhinderen? Neen, zegt Siccama in een volgende opmerking bij dit punt (twee andere bespaar ik de lezer nu maar): „Men kan nimmer uitsluiten dat een gebeurtenis in de toekomst plaats vindt." De parallel met de huidige gedachtenwisseling over de betrouwbaarheid van de Amerikaanse atoomgarantie ligt als ik mij deze kleine uitweiding mag veroorloven voor de hand. Er zijn mensen die aldus redene ren: omdat de Amerikaanse garan tie in het verleden betrouwbaar was, zal ze dat (wat Henry Kissin ger nu mag beweren) ook in de toekomst zijn. Dat Is net zoiets als wanneer je zou zeggen: omdat het in mei en juni zulk stralend weer was, zullen ook oktober en novem ber prachtig zijn. 'Het gaat hier niet aan alle twintig discussiepunten (die voor een deel betrekking hebben op overwegin gen buiten het strategisch denken gelegen) uitvoerig te behandelen. Toch meen ik te kunnen zeggen dat degenen die de discussie over kern wapens ernstig willen nemen in het boekje van Siccama een hand leiding zullen aantreffen, die be trouwbaar is en die nergens op dringerig wordt. De lezer oordele in de meest letterlijke betekenis van het woord zelf. zonder een speciale politieke affini teit bevelen speciale acties aan met alleen vermelding van hun maat schappelijke positie. Ten tweede: van het begin af aan heeft het Samenwerkingsverband (gestart ais Initiatief Stop de neu tronenbom) een beroep gedaan op alle regeringen en alle volkeren, die ieder een eigen verantwoordelijk heid hebben in het vraagstuk van de bewapeningswedloop, ook in de kwestie van de neutronenbom, mee te werken aan de stopzetting van deze wedloop Dus om een voor beeld te noemen: niet alleen de VS. maar ook de USSR en Nederland kennen een eigen verantwoordelijk heid. De neutronenbom, zo is ge steld. mag nergens geïntroduceerd worden. In alle documenten van de bewe ging, in het Overlegorgaan tegen de kernbewapening, in het motto van het Samenwerkingsverband is steeds de éénzijdigheid vermeden. We hebben de Introductie van de 8S-20 betreurd, maar zijn evenzeer gekant tegen de introductie van nieuwe raketten in West-Europa. We hebben 8ALT-II als een positieve stap begroet en er tegelijkertijd op gewezen dat direct verdergaande onderhandelingen moeten worden gestart. Dit alles staat in openbaar toegankelijke bronnen. Wel blijft het van belang,zoals ook het CDA-kamerlid Joep de Boer voortreffelijk formuleerde, bereid te zijn de hand in eigen boezem te steken. Voor het stopzetten van de bewapeningswedloop kan men niet de schuld eindeloos op anderen blij ven tifschulven en afwachten zelf althans stappen te doen. Ten derde: er zijn geen officiële ver tegenwoordigers van de USSR op onze manifestaties aan het woord geweest zoals Ruitenberg beweert. Er zijn wel eens ambassadeurs uit alle Helsinki-staten uitgenodigd om manifestaties bij te wonen. Er zijn ook wel een» persoonlijkheden uit de USSR (en ook uit de VS. Japan en andere landen) namens de vre desbeweging in die landen, of op persoonlijke titel uitgenodigd die op persoonlijk gezag hebben ge sproken. Wij hebben waardering voor ieder een die bereid is bijdragen vanuit zijn of haar gezichtspunt in ons land te komen spreken. Elk land heeft zijn eigen ervaringen met oor log en kent zijn eigen tradities in het ijveren voor vrede. We hopen dat de heer Ruitenberg niet bedoelt te beweren dat het Ne derlandse volk geen kennis mag ne men van standpunten van mensen die zich bezighouden met vredes vraagstukken uit de landen van Oosteuropa. Dat zou ingaan tegen de geest van de Conferentie van Helsinki over Veiligheid en Samen werking in Europa. Ten vierde: In het kader van de „Internationale Estafette Stop de neutronenbom - 8top de massaver nietigingswapens. naar verdere ont spanning en ontwapening" waar over Trouw van 1 september be richtte en die Ruitenberg terloops ter sprake brengt is vanuit de Nederlandse beweging een liets- tocht georganiseerd van Amster dam naar Bonn. Daar werd in het kader van de Antikriegstag (anti- oorlogsdag. ter herdenking van het uitbreken van de tweede wereldoor log op 1 september 1939) een mani festatie georganiseerd door de koe pelorganisatie „Komitee für Frie- den. AbrQstung und Zusammenar- beit". en niet door de Deutsche Kommunistische Partei, zoals Rui tenberg lijkt te suggereren. De DKP is alleen één van de ondersteunende organisaties. Onderweg zijn de Ne derlandse fietsers toegesproken door woordvoerders van o.a. de SPD. de CDU en de DKP. Ten vijfde: heeft Ruitenberg ge ïnformeerd in Oost Europa of men daar alleen gesteld is op groepen die eenzijdige ontwapening van het Westen vragen? In leder geval spreekt ons bezoek aan enkele van die landen de opmerking van Rui tenberg tegen. Op vragen onzerzijds aan een vertegenwoordiger van de Vredesraad van de DDR over de tegengehouden bustocht Brussel- Warschau van de WEP8 is ons mee gedeeld dat volgens hem de organi satoren van de bustocht geen over leg wilden over een gezamenlijke invulling van het programma met behoud van ieders standpunten. Dat hadden wij wel gedaan, zoals we dat ook deden in de Bondsrepu bliek en in andere Westerse landen. Men kan over het gelijk of ongelijk in dit vraagstuk verder debatteren. Voor ons gaat het er hier om enige genuanceerdheid aan te brengen in het betoog van de heer Ruitenberg. Voor vredelievende mensen is (fat vaak heel belangrijk. Dra. Nico Schouten en da. Lode- wijk Ringnalda achreven namens het samenwerkingsverband „Stop de neutronenbom Stop de kernwa penwedloop".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 13