Verrassend uitgewerkt tot traag'narrenspel Poëzie kan iets aan d< werkelijkheid toevoegen Wat kiest u? Brasil Tropical, een gedanste modeshow Geïnspireerd musiceren onder Zubin Mehta A 7 Of Hokatex? Globe speelt blijspel van Büchner Israëlisch Phiiharmonisch Orkest Nieuwe boeken Illustratrices onderscheiden MUSCADET X Tolkien- encyclopedie Nieuwe dichtbundel van J. Bernlef En dan nog S Bent u van alle zorgen i :ES3££ Wordt een Hokatex halte DINSDAG 18 SEPTEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE door André Rutten AMSTERDAM Het zuidelijk toneel Globe heeft zondagavond, een dag na de officiële première in Oss, in de Stadsschouwburg zijn door Ulrich Grelff geregisseerde voorstelling laten zien van Georg Büchners averechtse sprookjesblijspel „Leonce en Lena" in een nieuwe vertaling van Dolf Verspoor. Het Amsterdamse publiek veel belangstellende jongeren was er door verrast en geboeid. Oeorg Büchner, die nog geen 24 Jaar geworden ls (oktober 1813-februari 1837, hij werd het slachtoffer van een •tyfusepldemle), ls een zeer Intrige rend schrijver. Hij was van de genera tie na Ooethe (1749-1832), Schiller (1759-1805) en Klelst (1777-1811) en hun tegenpool. Pas aan het begin van deze eeuw werd hij als uitdagend „modern" of „eigentijds" ontdekt. Zijn „Dantons Dood" uit 1835 werd in 1910 voor het eerst opgevoerd, zijn (onvoltooide) „Woyzeck" ln 1913, zijn ..Leonce en Lena" uit 1836 ln 1911. Ook dat blijspel ls in Nederland al verscheidene malen gespeeld, en elke keer weer heel anders, omdat het ligt bulten wat Je van toneel gewend bent, eigenlijk niet echt uitgewerkt ls. en dus van regisseur en spelers een bijzondere vindingrijkheid vraagt om wat Büchner allemaal wil laten horen vooral horen, geloof lk zo'n visu ele vormen te geven, dat zijn woorden de ruimte krijgen om boelend te gaan leven. En Juist dat ls Ulrich Greilf en de zijnen erg goed gelukt. Het verhaal ls simpel: prins Leonce van het rijk Popo wil niet trouwen met prinses Lena van het rijk Plpi, een huwelijk dat de koningen be dacht hebben om hun beider rijken samen te voegen. Leonce vluoht, zoals ook Lena vlucht. Zij komen elkaar tegen, worden verliefd op el kaar zonder dat zij weten wie zij zijn, en komen toch tot een huwelijk, zo dat gebeurt wat de hoge wil van hun beider vaders had besloten. Waar het Büchner om te doen was heeft u zaterdag ln deze krant kun nen lezen ln het Interview van Dirkje Houtman met regisseur E ulrich Grelff: het tonen van de volstrekte leeghoofdigheid van het leven aan een koninklijk hof waar de koning een knoop in zijn zakdoek heeft ge legd om zich te herinneren dat hij een volk heeft, bijvoorbeeld. Het sprook je, dat hij er voor kiest, werkt hij averechts uit. Want alles bestaat uit zinloze rituelen, bedacht om de dag door te komen, de tijd te doden, maar de verveling blijft. Grelff behandelt dat op een geslaag de manier als een soort traag narren- spel, waarin het de werkelijkheid ont vluchtend gespeel ln de burgerlijke samenleving van nu weerspiegeld wordt. Paul Gallis ontwierp er een verbazend decor voor: de scènes aan het hof spelen ln een ruimte, die uit grote matrassen met gewoon tijk ls opgebouwd, daarin een rek met sleet se statiej assen en vervuilde witte ta fels. De hofdignitarissen dragen lan ge jager hansoppen en daarover mi nisters- of lakel-J assen. Alle figuren zijn narren ln vele variëteiten, zoals zij te vinden zouden kunnen zijn ln Theo de Groot als prins Leonce met Allard van der Scheer als de nar Valerio een wat armoedig circus, zeker geen virtuozen, maar op een wat stuntelige manier ln allerlei toonaarden grap pig. Bewust wat traag, zodat zij ook traag, maar erg duidelijk kunnen spreken, zodat Je de teksten volledig en tot Je vermaak kunt proeven. Al lard van der Scheer blijkt daar als de nar Valerio een meester ln, zoals ook Guus Hoes als de koning, maar ook wat minder ervaren spelers als Theo de Groot, een aantrekkelijke Leonce, en Liesbeth Coops, een mooigemaak- te Lena, komen daar heel ver ln. Bo vendien is er met de hele groep van twaalf spelers een goed samenspel bereikt, waarin Nora Kreta Boermans enkele malen iu. komen. Het is een voorstelling, d> geamuseerd en veelal met be oren volgt, want ze geeft je lijkheid de vele verrassend^ van het stuk op te pikken door Stan Rijven „Brasil Tropical, the stage extavaganza from the Rio Carna val" zoals de affiches het aankondigen, is een avondvullend programma waarin gedanste taferelen de mogeljkheid bieden een grote hoeveelheid kostbare kostuums te showen. Men zou het ook een uitgebreide bio scoop-sigarettenreclame kunnen noe men die, met een variant op de tekst uit het programmaboekje „Enkele as pecten van het hedendaagse Brazilië vertoont, één van 's werelds vitaalste en snelst uitbreidende landen". Op de muziek van een soepel spelen de band, die voorzien was van een uitgebreide koper- en ritmesectie, vond zondagavond ln een redelijk ge vuld Carré de Nederlandse première plaats. De erfenis van een koloniaal verleden en de kruisbestuiving met de Inheemse cultuur werd op zwakke wijze afgespiegeld ln een aantal sket ches die Utels als „Het slavenschip", „Markttafereel" en „Het uitwerpen der netten" droegen. De hierop geba seerde choregrafleën bleken weinig variatie te bevatten, zodat het kijk plezier voornamelijk van de bonte verscheidenheid der kostuums moest komen. De Braziliaanse liederen van Salomé de Bahla, die hierna volgden werden weinig overtuigend gebracht. Slechts het meezingen van een ln grijs pak gehulde toeschouwer kon enige hila riteit veroorzaken. Pas ln het Braziliaanse spel „Capei- ra" waarbij de deelnemers op hun handen staan en met hun voeten vechten, werd het even adembene mend en kwam er terecht een spon taan applaus. Na de pauze „Gaat het gezelschap terug naar het verleden om de exoti sche Indiaanse dans uit het binnen land van dit uitgestrekte land op te voeren". Veel veren en topless, maar weinig Indiaans. In „Brazilië van daag" mochten als voetballers ver klede dansers met een bal de zaal Ingaan en verscheen een vlaggenpa- rade op het podium. En ln de finale werden de meeste kostbare kostuums van het carnaval getoond. Daarmee werd tevens een goede samenvatting gegeven van deze avond, die eigenlijk veel van een doorlopende gedanste modeshow weghad. De gedanste combinaties hadden weinig om het lijf (dikwijls letterlijk), werden me chanisch uitgevoerd en konden zel den emotioneren. Een avondje pretentieloos amuse ment, dat een verre van tropische verrassing genoemd kan worden. Tot en met zondag 23 september ln Carré. Scène uit Brasil Tropical door Jac Kort AMSTERDAM Zondagavond trad ln de Grote Zaal op het Israëlisch Phiiharmonisch Orkest, dat werd opgericht in 1936 (twaall Jaar voor de vestiging van de staat Israël) en dat zijn thuisbasis heelt ln Tel-Avlv. Nadat het orkest door vele beroemde orkestleiders (onder wie Toscanlnl) had gemusiceerd, ls het ln 1969 onder leiding komen te staan van Zubln Mehta. die In Bombay ls geboren, maar zijn opleiding aan het conserva torium te Wenen heeft gehad. Onder zijn leiding maakt het orkest thans een Europese tournee, waarbij, behal ve Amsterdam, de Duitse Bondsrepu bliek en Berlijn, Zwitserland, Dene marken, Spanje, Italië en Finland worden aangedaan. Dat dit orkest, dat 110 leden telt, zich plaatst ln de rij der grote ensembles, blijkt meer nog dan uit zijn bezetting, uit het programma waarmede het zich bij ons presenteerde, een pro gramma, waarop behalve Schuberts Zesde 8ymfonle ook de vijfde van Gustav Mahler prijkte. Het eerste werk werd uiteraard ln kleine bezetting gespeeld, waarbij lk wil opmerken, dat het getal van veer tig strijkers mijnentwege nog verder verkleind had mogen worden, bij voorbeeld tot vierentwintig. Maar dat neemt niet weg, dat Zubln Mehta er ook zó ln slaagde, het kamermuzlek- k arak ter van deze vroege Schubert- symfonle gestalte te geven. Een be wijs, dat hij en zijn mensen weten, wat intiem musiceren is. Eerst in de Vijfde Symfonie van Mah ler kwam het gehele orkest op de planken: het volledige strijkorkest, viervoudig hout en zo'n twintig man koper en slagwerk. Thans was ln opti male vorm te beluisteren, wat dltr ensemble aan klankschoonheid te bieden heeft: een warme, verzadigde strijkersklank, prachtige houtblazers zowel als vol en sonoor koper. Dit alles ln dienst van een weergaloze vertolking van Mahlers symfonie ln het volledige spectrum van de teder ste fluisteringen tot de uitbundigste orgiën van geweld. Het is duidelijk, dat de dirigent de hoogste lof toekomt voor de even geïnspireerde als inspirerende wijze, waarop hij dit schitterende ensemble leidt. Speciaal vandaag Tijdsein besteedt aandacht aan bet beleid van kabinet Van Aft ten aanzien van de mensenrechten. In de studio discussiëren hierover het CDA-Kamerlid Scholten, de heer Hordijk van het CNV, het oud-Kamerlid Jongeling en commentator Kamsteeg. Ned. 1 20.50 uur Philips een onderneming, de samenleving. Een vierdeli ge documentaire van Jan Vri> man over het Philips-concern. Vanavond deel 3: Het werk in de fabrieken. Ned. 1 21.55 uur Face to face. Het derde deel van Ingmar Bergmans televi siefilm in vier episoden over de moeilijkheden die een vrouw van middelbare leeftijd ondervindt, waaneer tal van tekerheden in haar bestaan wegvallen. In de hoofdrollen Liv lHlman en Erlapd Jo- sephsson. Ned. 2 21.17 uur VARA-Vlsie is geheel ge wijd aan Prinsjesdag. In de kelder van de Ridderzaal dis cussiëren de heren Den Uyl, Kok, Van Veen en Albeda over de begroting. Bijdragen wor den geleverd door de politiek tekenaars Opland, Van Stra ten en Muller. Ned. 2 22.00 uur DEN HAAG De Nederlandse Illu stratrices Lldla Postma en Roblne Cllgnett zijn ln Bratislava, ln Tsje- choslowaklje, onderschelden op de tweejaarlijkse internationale ten toonstelling van illustraties voor k kinderboeken. Lldla Postma kreeg de gouden appel voor haar werk ln „De Heksentuin" en in „De gesloten spie gel". Roblne Cllgnett een eervolle vermelding voor „Thomas Blmbam". ADVERTENTIE ACKERMAN LAURANCE GEÏMPORTEERD DOOR: KOOPMANS BRUINIER B V. AMSTERDAM Publiekstheater speelt Lucifer van Vondel AMSTERDAM Het Publieksthea ter zal dit seizoen niet het wel aange kondigde „Verleldlngsspel" van de Oostenrijkse schrijver Arthur Schnitzler spelen. Artistieke en pro- duktie-technlsche redenen verhinde ren dat. In plaats daarvan zal de voor later geplande voorstelling van Joost van den Vondels „Lucifer" gespeeld wor den. Daarin spelen Marlèlle Flolet, Slgrld Koetse, Josée Ruiter. Marjo- lljn Verwijnen. Marijke Veugelers, Fi- llp Bolluyt. Wlra van der Orljn, Alexander van Heteren. Klaas ten Holt, Carol Llnssen, Ton Lutz, Johan Ooms. Jan Retel, FTans Vorstman, Slem Vroom. Hans Crolset doet de regie. Frank Raven ontwerpt het de cor, Herman van Elteren de kos tuums. De première ls 15 december. DEN HAAG Het eerste exemplaar van een geïllustreerde encyclopedie over de werken van de befaamde En gelse schrijver Tolkien, getiteld „Een Tolkien Bestiarium", wordt donder dag 20 september in het perscentrum Nieuwspoort uitgereikt aan de schrij ver ervan, David Day. De encyclopedie is de uitgave van een Internationaal uitgevers-consortium. ZIJ zal ook in Italië, Frankrijk en Duitsland verschijnen, maar de Ne derlandse editie verschijnt het eerst. Er is uitvoerige Informatie ln te vin den over de wonderlijke wereld van de hobblts. die de taalgeleerde J. R. R. Tolkien ln zijn trilogie „In de ban van de ring" ontwikkeld heeft, na een voorontwerp ln zijn kleinere boek „De Hobblt" Van de Grote Nederlandse Larousse Encyclopedie is het op één na laatste deel, deel 24, verschenen. Tussen VAAT en WAC staan 15.752 trefwoor den op 716 bladzijden met 2400 Illu straties en 17 kaarten in zwart-wit en 24 pagina's Illustraties ln kleur. Uitg. Heideland-Orbis, Hasselt en Schel- tens en Giltay, Den Haag. Wintersportboek, door F. Dony. Handleiding voor de skisport, alpine skiën en langlauf-technlek. Prisma pocket van ultg. Het Spectrum te Utrecht 186 blz. ƒ7.50. Van dezelfde uitgeverij ls De wilddoder, geschre ven door J. F. Cooper, met tekenin gen van J. Erkel. 149 blz - 14.50. Aristoteles beschouwd als tijdge noot door H. B. Vetch. Vertaling van W. A. Verloren van Themaat. Uitg. Boom, Meppel. In dezé monografie worden systematisch de werken en ideeën van Aristoteles (384-322 voor Christus) behandeld. 210 blz - 29.50. Hailer in Holland, het daboek van Albrecht von Hailer van zijn verblijf in Holland (1725-1727) Ingeleid en ge annoteerd door dr G. A. Lindeboom. Uitg. Rodopl, Rotterdam. 121 blz - ƒ25.- Als Amstelpaperback van uitgeverij Veen te Ede zijn uitgekomen: Oliver Twist van C. Dickens (416 blz - 16.50) en De graaf van Monte-Cris- to van A. Dumas (536 blz - 17.50. In de MTS in Vllsslngen wordt op 21 en 22 september het eerste Zeeuw se volksmuziek- en dansfestival ge houden. Deelnemende groepen zijn onder meer de Battle-Fleld met 8chots repertoire, het Volksdansthe ater Vranje uit Vllsslngen met Joe goslavische dansen, de Engelse zan ger en gitarist Richard Digance en het Vlaamse volksmuziekduo Alfred en Kristien den Oude. Een grote overzichtstentoonstel ling van het werk van Frans Masereel wordt op 16 september tot en met 14 oktober gehouden ln De Tiendschuur te Weert. Deze tentoonstelling ls een onderdeel van het festival voor beel dende kunst Nederland-Vlaanderen 1979. De Amerikaanse architect Louis Redstone ls benoemd tot „honorary fellow" van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten ln Den Haag. Het erediploma dat bij de onderschei ding hoort wordt hem op 21 septem ber uitgereikt. Redstone ls bouwer van onder andere de vlleghaven De troit en schrijver van het tien Jaar geleden gepubliceerde „Art ln archi tecture". dat een bestseller ls gewor den. Over enkele maanden komt „Art In public places" van hem uit. door R. L. K. Fokkema „Een gedicht zet zich af tegen de stilte en verdwijnt er dan weer in. Al dat babbelige is er bij mij nou helemaal af, het is nu de kunst geworden om op de rand van die stilte nog iets te schrijven, maar dan zo ge comprimeerd mogelijk." Deze uitspraak is van de dichter en romanschrijver Bernlef. In het radio programma Literama-uitzending zei hij eens: „De taal ls iets wat met tijd te maken heeft." Zich bewust van wat met taal in poëzie allemaal kan ls Bernlef altijd geweest. Dat ls hij ook ln zijn laatste bundel „Stilleven"; ln die bundel „probeer ik bij voorbeeld dingen over schilderkunst te zeggen die de schilderkunst zelf niet kan zeggen, omdat het een ruimtelijke zaak ls." Aldus kan de taal fungeren als verlengstuk van het oog; poëzie leert dan niet alleen kijken, maar levert ook vaak Inzicht, daarnaast maakt zij luid wat stil is. De aardigste gedichten zijn commentaren bij schilderijen en tekeningen, terwijl ook de laatste afdeling, over gooche laars en jongleurs, niet slecht is. In de woorden van Bernlef geldt dan voor de lezer van Bernlefs gedichten: „Wij kunnen het volgen zijn uitleg maar zonder/ het wonder." De uitleg is te gelijk de opheffing van het mysterie, of zoals Bernlef zelf zegt: iemand uit leggen hoe een knoop ln elkaar zit, komt neer op het uithalen van de knoop. „Zo zat het dus, zeg je ten slotte en ln het midden ligt een glad stuk touw, geen knoop." In poëzie gaat het nu niet ln de eerste plaats om het uithalen van de knoop; een van de voornaamste functies van de poëzie is, volgens Bernlef, juist het een en ander ln de knoop te zetten. „Ik denk dat je als dichter altijd op J. Bernlef, dichter, romanschrijver, toneelacteur. zoek bent naar onderwerpen die ei genlijk niet kunnen." Naast het ver schaffen van inzicht kan poëzie dus iets aan de werkelijkheid toevoegen, onze beleving van de dingen vergro ten. Vooral wat dit laatste betreft is Bernlef een verrassend „Stilleven". J. Bernlef: Stilleven. Qucfe sterdam. 80 blz. 19,90. ADVERTENTIE De keus is niet zo moeilijk. Hokatex zorgt voor schone, perfekt passende beroepskleding. Elke week weer. Stipt op tijd. Hokatex: - haalt en brengt - vervangt tijdig. Dat alles voor een redelijk bedrag. Als üw bedrijf de beroepskleding bij Hokatex kompleet laat verzorgen, bent van alle zorgen af. Waarom belt u zelf niet even met ons hoofdkantoor te Voorburg? Tel. (070) 69 40 31. Hokatex heeft door het hele land vestigingen: Amsterdam, Deventer, Eindhoven, Leeuwarden, Utrecht, Voorburg, Zevenbergen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4