»e lol is er snel af Weehendpuzz®! Magische vierkanten met letters en cijfers r*v.y. >0P OF DE PLAAT to tq tsj Russinnen combineren Kracht schaak van Short iili JLEUS B Sel E ASS ll s- a* BE s iii 1 B DAB - 1 BB B flxBW •O BSO ERDAG 15 SEPTEMBER 1979 BINNENLAND! TROUWKWARTET 31 goor Willem-Jan Martin tet is niet ongebruikelijk oor groepen of artiestéii Innen het popwezen naar natuurlijk ook el- ers) om een eenmaal suc- esvol gebleken, eigen ge lid tot op het bot uit te ïergelen. De mate waarin at voor de consument te erteren valt, wordt (voor- Ij bepaald door gehalte en oudbaarheid van de lanken. j mogen sommige „acts" wat mij •treft tot nUJn dood hetzelfde luid blijven maken en zij iou- in mijn sympathie zelfs verspe- n, indien zij plotseling op iets ihers zouden overschakelen, aar een en ander echter bij voor- teld op een al te bemerkt muzi- lal denkraam berust of een enke- leuke vondst de kar moet trek- sn, is de lol er natuurlijk wèl snel Zo in het geval van de drie ks langspeelplaten, waarmee vandaag zouden willen begin- t: „In Through The Out Door" pan Song 88 59410) van Led ppelin, „Rock It" (Atco SD 38- door Chuck Berry en een el- e getiteld „5" (Shelter 200 389- 0) uit de koker van J. J. Cale. \jen hoeft de feiten niet al te veel Weid aan te doen om Led Zeppe- i Jk te beschouwen als de uitvin- /hs van de snoeiharde gitaar „rock". Nu zo'n tien jaar geleden wertL na een aarzelende start, de betrekkelijke rust van het „flower power?' tijdperk genadeloos uit- eengescheurd door het als super- groep gepresenteerde kwartet, waarin de gitaar van Jimmy Page ais stormram fungeerde en om trent zanger Robert Plant het ver haal de ronde deed, dat hij zijn studiopartljen inzong in een zwaar gewatteerde ruimte, zulk te be scherming van de uitermate ge voelige zangmicrofoons, menigeen zal zich uit die tijd de in het genre klassiek geworden opname „Who le Lotta Love" herinneren, ofwel: de blik op nul, versterkers open en beuken maar. Sindsdien heeft de Zeppelin inci denteel nog wel eens wat anders geprobeerd, maar, behalve dat die pogingen weinig voorstelden, bleef de in meer dan één opzicht harde kem van de activiteiten toch steeds het onversneden ka baal van (vooral) Page en Plant. Zelfs een rustperiode van drie jaar, ria het verschijnen van de voorlaatste elpee „Presence", heeft daarin niet veel verandering kunnen brengen. Op „In Through The Óut Door" wordt de draad simpelweg daar opgepakt, waar ie destijds is blijven liggen, dat wil zeggen in de regionen van de ziel loze krachtpatserij. Daartegenover klinken de presta ties- van ;,gópd old" Chuck Berry oen stuk aantrekkelijker, al moet daar meteen aan toegevoegd dat dit in déze vergelijking ook niet zo'n kunst is. Op zichzelf be schouwd doet Berry op „Rock It" weinig meer dan het gieten van oude wijn in al even oude zakken. De bekende riedels, die (toegege ven) een reeks van popgitaristen hebben geïnspireerd en in het slechtste geval simpelweg werden gekopieerd, worden hier schaam teloos voor de zoveelste keer her haald, waarbij slechts de moderne geluidstechniek zorgt voor de toe voeging van een extra dimensie. Extra punten in het nadeel van Berry zijn dan nog het feit, dat zijn vingers inmiddels te stram zijn geworden voor zelfs maar een adequate zelfherhaling, terwijl het ook aardig gênant begint aan te doen om Iemand op zo'n leeftijd nog steeds allerhande dubbelzin nigheden te horen rondstrooien over diverse piepjonge dames. Het oeuvre van J. J. Cale vertoont tenslotte al evenmin enige teke nen van ontwikkeling. Natuurlijk, het inhuren van zijn zingende vriendin Christine Lakeland is een opmerkelijke, bijna revolutio naire, stap te noemen voor de no toire doe-het-zelver Cale, maar voor het overige onderscheidt „5" zich in niets van vier tot en met een. Achter de deuren van zijn slaapkamer mompelt J. J. weer een eind heen over allerlei meer of minder „hot ladies" en aangezien het hem daar uitsluitend om gaat, heeft hij ook nu niet de moeite '-*» if lil a Pointer Sisters genomen om zijn melodieën ook maar een fractie bij te stellen. Wel wordt nu en dan nog steeds een gitaarpartij neergelegd, die de ra men uit de sponningen doet reso neren, en dat is natuurlijk nooit weg. Gaan we over naar het nieuwere geluid. Dat valt vandaag in twee categorieën uiteen. Allereerst de sectie Modern Maar Toch Be schaafd. Daarin treffen we The Pointer Sisters met „Priority" (Planet PL 52161) en de betrekke lijk onbekende ster Danny Douma en „Night Eyes" (Warner Bros. BSK 3326). De gezusters Pointer kennen we natuurlijk allemaal, en ook zal hun staat van dienst hier op grote schaal doorgedrongen zijn: die olijke dames, die daar soepel „boppend" en dito zingend de oude doos opentrokken om, na het verdwijnen van zus Bonnie, als trio vervolgens genadeloos uit te halen met de. meer eigentijdse, hit „Fire". Tja, en dan „Priority": negen stuks moderne melodieën (van de hand van Graham Parker tot en met het duo Jagger/Ri- chard), beroemde muzikanten (Bill Payne, Nicky Hopkins, Wad- dy Wachtel etc.) alles keurig In de groeven. Alleen, voor de levens lust van de dames en hun prachtig harmoniërende vocalen blijkt geen ruimte meer. „Priority" lijkt aan te sturen op een soort Linda Ronstadt in drieën, en dat bete kent weinig meer dan dood in de pot. Douma lijkt daarnaast meer naar een baantje bij Fleetwood Mac te solliciteren en men moet toege ven, dat zijn papleren niet slecht zijn. Hoewel nergens opzienba rend en/of zeer overtuigend in de weer, weet Douma met de hier vertoonde „soft-pop" toch af en toe aardig te scoren en in één geval („Carnival Boy", met Garth Hudson aan de trekharmonica) zelfs te ontroeren. Iemand om in de gaten te houden, lijkt de con clusie te kunnen zijn. In de tweede categorie gaat het om een hoeveelheid Vaderlands Talent. Verfrissend is hier vooral de debuut-elpee „Slithering" (Ariola 200.646) van The Blue Band. Gedreven, simpele en hel dere popmuziek, die het met iets meer variatie nog ver kan schop pen. Dat geldt evenzeer voor de uit vele dameskoortjes bekende vocaliste Floor van Zutpheh, die op haar eerste solo-elpee „First Floor" (Ariola 200.784) iets te na drukkelijk in het Houseband-idl- oom blijft hangen (een volgende keer wat meer avontuur. Floor, dan gaan we allemaal van Je hou den). Gruppo Sportivo tenslotte, ls al beroemd (en weer ter ziele), vandaar dat de voorlaatste werk gever Polydor wel brood zag In het uitbrengen van wat achtergeble ven materiaal, zulks onder de titel „Rare Tracks" (Polydor 2454 120). Best aardige nummers nog. maar er zit natuurlijk wel een luchtje aan. Goed. Genoeg weer. De restanten betreffen nog John Prlne („Pink Cadillac"), Twennynine („Best Of Friends"), J. Kühn Band („Don't Stop Me Now"), Blackjack („Blackjack"), Curtis Mayfleld („Heartbeat"), Giants („Giants"), Tumbleweeds („Homework"), Jimmy Bellmartin („I Don't Like To Sleep Alone"), Errol Ross („Take It Easy On Yourself"), Roy Wood („On The Road Again"), Wilson Bros („Another Night") en een soundtrack van de film „Voices". Het is wat. Horizontaal. 1. roofdier, 5. schildpad. 9. gewicht. 12. water In Limburg. 14. cylindervormig voorwerp, 15. koud, 17. edelgas. 19. zuiver, 21. voorzetsel, 23. voortdurend, 26. muzieknoot, 27. heks, 28. een zekere, 29. scharnier, 30. of dergelijke (afk.), 31. honingdrank, 33. plaats In Italië, 36. muzieknoot, 37. romeins keizer. 39. strijdperk, 41. evenredig deel, 43. plaats ln Rusland, 44. sloom, 45. vaarwel, 47. meer in Finland, 50. zwemvogel, 53. voorzet sel. 54. rivier ln Siberië, 56. gast, 58. voorvoegsel, 59. koor, 60. jongens naam, 62. papegaai. 63. bijwoord, 64. strook lands verbindende twee vaste landen, 68. muzieknoot, 69. rand. 70. verharde huid, 72. voorlichting, 73. keurig, 75. gordel. 77. pit. 78. lange nekharen van dieren, 79. rijstbrande wijn. Verticaal. 2. voegwoord. 3. telwoord, 4 hoepel, 6. voertuig, 7. verhaal, 8. oude lengtemaat, 9. snaak, 10. gemalen ei keschors, 11. slede, 13. gesel, 15. Spaans paard, 16. pop, 18. nummer (afk.), 19. muzieknoot, 20. uitgestote ne, 22. manier van klederdracht, 24. waterbekken, 25. ontkenning, 26. scheepslading, 31. vrucht, 32. omlaag gaan, 34. ontvangkamer. 35. hoekbal- kon, 38. zeehond, 40. tijdperk, 42. Noorse god, 45. hoog bouwwerk, 46. water in N.-Br. 48. voeg. 49. zuiver, 51. bladader. 52. monster, 55. soort hert, 57. eenjarig dier, 61. oorzaak, 64. dreef. 65. deel van de bijbel, 66. pers. voornaamw. 67. proleet. 69. voertuig, 71. voorzetsel, 72. muzieknoot. 73. scheik. element, 74. voorzetsel, 76. familielid. Oplossing per briefkaart t/m woens dag a.s. zenden naar Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Linksbo ven vermelden: Weekendpuzzel. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. terra. 5. repel, 9 kader. 13. gene, 15. Ier. 16. rede. 17. km, 19. stee, 21. tora, 22. eb, 23. aap, 25. imponeren. 28. ore, 29. raam, 31. som. 32. nes, 33. abel, 34. tree, 36. serie. 38. omen, 40. Amer, 42. neg, 43. ader, 45. ar, 47. odol, 49. plan, 50. ma. 51. kaar, 52. maraboe, 53. doel, 54. eg, 55. idem, 57. kree, 5d. sl, 60. gaar, 61. elk. 63. terp. 65. raak, 66. sleep. 68. meer, 70. kaal. 71. pil, 72. era, 74. Neer, 76. aar. 77. parafrase. 80. ree, 81. ld. 82. tere, 83. kern, 85. ka. 86. toet, 87. pet, 89. riek, 91. steel, 92. karos. 93. spoel. Verticaal. 1. tikar. 2. Rg. 3. res, 4. anti, 6. el, 7. peen. 8 er. 9. kern. 10. Ada, 11. de. 12. rebel, 14. Eems, 16. roes, 18. maat, 20. epos, 21. tree, 22. eren, 24. para, 26. omen, 27. enig. 28. ober. 30. memoriaal, 33. amenderen, 35. eed. 37. relatie, 38. Oda, 39. raket, 41. ro mer, 43. alert. 44. malie. 46. rag, 48. lam. 49. pok, 50. mes, 56. dak, 58. Eem, 60. gaar, 61. Ella, 62. keer, 64. peer, 65. raad, 66. sire, 67. prak, 69. reek, 70. kalis, 71. part, 73. Aser, 75. reaal. 77. Peel. 78. fier. 79. Eris, 82. toe. 84. nep, 86. te. 87. pa. 88. To. 90. k.o. De prijswinnaars zijn: de heer J. T. W. Meijer, De Schopen 3. Klazienaveen; de heer Henk Emmtnk, Jan Mankës- straat 15, Nunspeet; de heer P. J. Evenhuis, Allee 47, 8teenwijk. Letters: Een keur van oplossingen met ma gische vierkanten met letters kwam binnen. De ruimte is te be perkt om er veel van te publiceren, maar de oplossingen met 2, 3. 4 en 5 letters van de heer J. E. Vogel <23V» inmiddels teruggekeerd te Bussum, wil ik u niet onthouden: pij 'den Boer Vader Ijs ere olie anode net eind doren rede edele. renet. Het vierkant var\ gaf veleh moeilijkheden. Vim de inzenders had slechts 22% een oplossing van 6x6. Dadïom worden ez hier enke le gegeven: H. H. M. L. Fórster (136) te Heer len: stronk, toeval, reseda, ovenas, nadans, klasse. Drs W. Klein Kranenberg (69) te Son: belang, evasie, lancet ascete. nieter, geterg. Niet piekeren maar puzzelen Oplossing opgave 631 van de ladderwedstrijd. H. Ruiter (121) te Leeuwarden en mr. G. Koorevaar (38) te 's Gra- venzande hadden beiden: roskam, oplage, sleper, kaping, agente, mergel. Mevrouw W. Metz-Scheepstra (153) te Voorschoten: reseda, ent mes, stronk, emotie, denier, askern. J. Kramp (91) te Woerden: ijsgang, spatie, gaslek, atlete, nieter, gekerm. K. Kooiker (141) te Hulzen: ge vang, editie, violet, atlete, nieter, geterg. Cijfers: De bedoelde oplossingen waren: 64 512 8192 25281 912673 49 125 1521 54872 140608 256 9261 28561 205379 2116 87616 663520 12167 707281 389017 De letters hadden hierbij de vol- De EXTRA OPGAVE werd door ruim 40% van de Inzenders opge lost. Veel ruimte was er voor eigen Opg. a b c d e f g h 1 1. 4 3 2 2. 8 3 5 2 3. 2 13 3 21 46 4. 159 2 38 3 13 4 23 5. 97 3 52 59 2 13 19 5 29 fantasie, welke bleek uit de pogin gen het aantal symbolen zo klein mogelijk te doen zijn. Het gevolg daarvanwaren constructies, die niet in de krant kunnen tenzij ln onleesbaar klein schrift. De heer H. R. J. Hassink (110) te Twello maakte de volgende opga ve: 1. a"; 2. c»; 3. d»; 4. e»+f»+g«\- 5. hb-g"; 6. I6; 7. j»+k»+b«». Bij het doorlezen van de oplossin gen van de extra opgave viel op, dat in bijna alle Inzendingen de b als exponent werd gebruikt. Daar door lijkt het, alsof we het slot van de Troonrede voor ons hebben tn de trant van psalm 136: 1. Verhef a tot de beede; 2. Verhef c tot de beede; 3. Verhef d tot de beede; 4. Verhef e tot de beede samen met f tot de beede en g tot de gébeede; 5. Verhef h tot de beede min g tot de beede verheven; 6. Verhef 1 tot de Deze waardering was gemiddeld beede; 7 sommeer J tot de beede 7-6. verkregen als volgt 3 <0.9%); 4 en ka tot de beede, alsmede b tot 5 (1.2%); 6 (6.9% 7 <28,7%); de gébeede verheven. (45,9%); 9 (11,9%); 10 (3,5%). De oplossing van de opgave van de heer Hassink was: 1157625 1601613 De symbolen waren: a= 105; b=3; c-117; d 172; 5088448 e=193; f=7; g=2; h-188; 1=129; j 175; k=29. 7189464 6644664 2146689 5384493 Z. J. Dane MuMer (35) te Wasse naar schrijft: „Hulde aan allen, die een volledige oplossing vonden" de laddef De top van de ladder steeg naar 258. Daarboven kwamen: ir C. H ■Wijtzes, Simonszandlaan 10. 5691 ZT Son (lie maal!) O. E. de Braai- Duits. Nijenhelm 2407. 3704 VJ Zeist (6e maal!) J. G Trommel, Zwanewater 43, 2715 BH Zoeter- meer (5e maal!) Ir B Zellë. Mac- kaystr. 41, 2613 WJ Delft (2e maal!). bovendien 14 punten op c De heer A. K. van der Vegt (101) te Dllt maakt zich de tolk van velen met de woorden; „Het was een erg plezierige puzzel, waardering 8" AANVULUNO OPGAVE 632: In de tekening van het hotel is de acht weggevallen uit de noord westpunt. De 8 ls dus een cijfer uit het kwadraat op de buitenhoeken van kamer 1. Wie vorige week de analyses naar aanleiding van mijn partij met Prinsen op de voet heeft gevolgd, zal bovenstaande diagramstand ongetwijfeld, kupnen thuisbren gen. Wij zijn toen verder ingegaan op de zet 43-39 en lk heb daarin een grove blunder begaan, want niet wit moet verliezen maar zwart en dat ma^kt toch wel enig ver schil. 1. 43-39 om op 20-24x24 te vervol gen met 34-29 en vervolgens 33-29 met uiteindelijk een dam op vijf. Gedwongen ts dan ook 1.9-14 2. 41-36! In de rubriek van vorige week laat ik wit 48-43 spelen maar de tekstzét ls riétuürlijk wel win nend en de vraag van Ton SiJ- brdnds aangaande het waarom van 48-43 t.o.v. 41-36 kon ik ln het geheel niet beantwoorden, omdat Diagram lk de hele zet niet eens overwogen heb. Het vervolg waaraan ln het geheel niet te tornen ls luidt daarna 2. 4-9 3. 30-24 19x30 4. 35x24 9-14 5. 28x19 en nu blijkt 17x28 6. 32x12 21x41 7. 46x37 14x23 8. 29x9 20x40 9. 45x34 een schijf te verliezen, maar ook 78x17 8. 19x8 3x12 zal zeker verliezen, alhoewel zwart er nog wel ln ls geslaagd de stand materieel gezien op gelijke voet te houden. De schijven op 10. 14. 15. 20 en 25 bevinden zich dan in een dermate geïsoleerde positie dat een nederlaag niet meer te voorko men is. Wanneer zwart 5. 14x23 zou willen proberen, dan ls het debacle na 6. 33-28 rampzalig. De conclusie is moeilijk. Nog steeds ben lk van mening, dat de Ghestem-doorstoot van wit niet goedgekeurd mag worden. Maar dat het zwarte tegenspel toch niet aan de eisen heeft voldaan, maakt het bovenstaande wel duidelijk. Misschien moet lk zelfs wel zover gaan, dat de opbouw met 2-7-11 en 1-7-12-17 als ondeugdelijk moet w P 'u 'lip m m m 7JW/. V. JS 1 1Lp B. 'y/'QA e eBes H 0 e i...e 0 e i Diagram II worden gekenschetst, maar voor het zover is zullen u en lk dit grondig moeten bestuderen. De tweede positie waarvoor ik uw aandacht vraag, ls afkomstig uit het Russische blad Sjaski en in dit en het volgende fragment wordt u duidelijk gemaakt dat de speel- sterkte van de Russische dames zienderogen toeneemt. Hier wint de Jeugdige Elena Altsjoei na 1. 39-33 van Eskine met een niet alle daagse combinatie door 1.13- 19 2. 24x22 20-24 3. 29x9 8-13 4. 9x18 12x32 5. 38x27 17x50! Menig hoofdklasser zou deze combinatie hebben overzien. Overigens ls het opvallend, dat er in dit goede Rus sische maandblad steeds meer aandacht aan het damesdammen wordt besteed. In het exemplaar van juli komt men niet alleen een artikeltje tegen onder de kop „hoe spelen onze meisjes", maar ook nog een verslag van een regionaal kampioenschap waaraan enige vooraanstaande Russische dam- sters hebben meegedaan. - K m m 'm mjm" m m m *j m m m 'u"b b 'n m n s o ma Wt w gait 3H. m De laatste diagramstand ls ont leend aan dat regionale kampi oenschap en de ln ons land beken de Sochnenko profiteert erg han dig van de zwaktes in de witte positie. 1.15-20! Een directe aanval op schijf 22 was Immers, niet mogelijk door 33-29 en 22-17!* 2. 45-40? Hoewel wit toch proble matisch staat, wordt zij nu het slachtofer van de slim ln de stand gevlochten damcombinatie. die met een oraweggetje wordt uitge voerd. 2.24-30 3. 35x15 23-29! 4. 33x24 19x30 5. 25x34 14-20 6. 15x24 13-18 22x13 8x48! Betere be wijzen van de combinatleve vaar digheden Van de Russische dames had ik u toch niet kunnen leveren of wel soms? Diagram III Vooropgesteld dat zich schokken de gebeurtenissen voordoen, zou het heel goed mogelijk zijn dat het wereldkampioenschap schaken over tien jaar. In 1990, zal gaan tussen de Rus Kasparov, de Ame rikaan Seirawan en dè Brit Short. ZIJ zijn de schaakwonderkinderen van dit ogenblik. Kasparov, on langs zestien geworden, won in Joegoslavië een zwaaf internatio naal toernooi en behaalde zijn eer ste grootmeesterresultaat. Jasser Seirawan die tijdens een Open kampioenschap van de Verenigde Staten ledereen verbaasde door als klein knulletje Timman te ver slaan. is vorige maand in Noorwe gen jeugdwereldkampioen gewor den. En Niguel Short, de jongste van de drie, ls eveneens een maand geleden samen, met de grootmeester Nunn. kampioen van Engeland geworden. Ik herinner mij ,<lat Ik drie Jaar geleden tijdens het snelschaak- kampioenschap van Nederland, gehouden in de tent op het Mu seumplein ln Amsterdam, plotse ling op de arm werd getikt door een verlegen n\oeder. Of lk een partijtje wilde spelen met haar twaalfjarige zoontje. Dat kinder tekeningen bijzonder lelijk zijn en ten onrechte zo worden gewaar deerd, dat ben lk volkomen eens met Salvador Dali, maar neerbui gendheid ten aanzien van schaak prestaties van kinderen, dat is bij zonder gevaarlijk. Zo verloor ik dus direct het eerste partijtje van dat ventje. Ik besefte dat hier een echt talent aan het werk was en zette alles op alles, waarna ons matchje ln 3-3 eindigde. Niguel moest maar weer eens naar bed. Voor mij was het dan ook geen verrassing toen ik las dat Short van twee grootmeesters en ettelij ke meesters had gewonnen. Het beslissende moment kwam ln de achtste ronde, toen Short, met zwart nog wel. ln een soort ruil- variant van het Frans de grote favoriet Anthony Miles versloeg. Wit: Miles Zwart: 8hort. 1. d2-d4 e7-e6 (Short speelde met zwart bijna in al zijn partijen Frans.) 2. e2-e4 d7-d5 3. Pbl<3 LJ8- üe diagram I b4 4. e4xd5 (Eigenlijk heel verras send. Heeft Miles uit onderschat ting deze slappe variant gekozen?) 4. e6xd5 5. Lfl-d3 (Hier was ook het bekende Böhm-zetje 5. Df3 mogelijk.) 5. Pb8-c6 6. a2- a3 Lb4xc3 7. b2xc3 Pg8-f6 8. Lcl-g5 Dd8-e7ï 9. Pgl-e2 Lc8-d7 10. 0-0 h7-h6 11. Lg5-J4 (Op 11. Lh4 volgt 11. g5 12. Lg3 0-0-0 en de ko- ningsaanval van zwart gaat snel ler dan die van wit, omdat Lg3 kwetsbaar ls gworden.) 110-0- 0 12. c3<4 Ld7-e6 13. c4-c5 (goed voor zwart is: 13. d5xPd5x 14. Lg3 Pb6.) 13. g7-gS (Short laat zich ln het geheel niet Intimideren en speelt terecht op aanval. Vermoe delijk staat zwart hier al een tikje beter.) 14. Lf4-d2 PJ6-e4! 15. Tal bl f7-f5 16. /2-f3 Pe4xd2 17. Ddlxd2 J5-J4 18. Ld3-b5 Le6-d7 19. Tfl-el De7-f6 20. Dd2-c3 Td8-e8 21. Dc3- b3 Te8-e3! I S m mmmmm 27. Tel-fl g4xf3 28. g2xf3 (Nog het beste, want op 28. Tf3x volgt 28 Tf3x 29. gf3x Tg8 30. Kf2 Dh3 en het ls op twintig manleren uit.) 28. Te8-g8+ 29 Kgl-hl Df5-h3 30. TJ1-J2 Te3xf3 31. Pe2- 01 Nu werd 22. Dd5x afgestraft met damewinst door 22. Le6. Wit is er ln feite al hopeloos aan toe, want hij geraakt in een onaange- Diagram I name penning op de e-lijn. 22. Lb5- d3 Pc6-d8 (De dreiging 23. Db7x moest even gepareerd worden) 23. c2<4?! Vrijwel de enige mogelijk heid voor wit om Iets te onderne men. Het passieve 23. Db4 bood nog minder kans op ontsnappen.) 23. IA7-J5'. 24 Ld3xJ5+ D/6xf5 25. Db3-a2 Th8-e8 26. Tbl-b2 g5-g4 ls niet toereikend 31. Tf3-e3! 32 Tf2-g2 (Na 32. Ph3x was het mat geweest 32 Tel* 32 Dh3-e6 33. Tg2xg8 De6xg8 34. c4xd5 f4-f3 35. d5-d6 Dg8-g5 (Na tuurlijk ruilt zwart ln deze aan- valss telling de dames niet. 36 d6- d7* (Voor eventuele schaakjes la ter offert wit een pion.) 36 Kc8xd7 37. Da2-bl (Wit moest zich weren tegen de vreselijke dreiging 37. Tel) 37 PdB-cG 38. Dbl-h7+ Kd7c6 39. Dh7J7 Pe6xd4 40. Df7-c4 Dg5xc5 (Zwart pakt dus alles 41 Dc4-a4* b7-bS 42. Da4 dl Dc5-d5 43. Tb2-/2 Te3- e2! 44. Ddl<l Kc6-b7 45 Pglxe2 J3xe2* 46. TJ2 g2 Pd4-c2! en wit gaf het op Er valt nieta meer tegen de e-plon te beginnen Dit ls nog bijzonder aardig door wit bedacht, maar de verdediging

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 31