De mensen van 't hervormd lokaal De goede man uit Villiprott Trouw voorlopig VAN DA A Herhaalde oproep! - EEN THEOLOOG met kennis van de - EEN PREDIKANT voor toerustingswerk op Sumba Indonesia VOORBUGANI Beroepingswerk ONTDEKKINGSTOCHTEN door de landen van <j; bijbel THACIR Reisstichting THACIR, ZATERDAG 15 SEPTEMBER 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei In het Reformatorisch Dagblad stond een advertentie waarin Iemand een huls te huur vraagt „teCapelle ad. XJssel.H.1. Ambacht of Waddlnxveen (niet verder dan 20 min. van Kerk ds Van Roon, ds De Waard, ds Verloop)." Ik zal geen grapjes maken over Iemand die te kennen geeft, ln de nabijheid van een bepaalde dominee te willen wonen Ik vind dit niet maller dan wanneer Iemand laat weten dat het zijn begeerte ls. zich op geringe afstand van viswater te vestigen. In belde gevallen treedt de wens naar veelvuldig stilzitten naar voren, waarij de één kiest voor de kerkbank en de ander voor de waterkant (over dieper liggende motieven laat ik me thans niet uit). De reden waarom ik deze advertentie oppak ls, om met een voorbeeld uit het volle leven (in dit geval: de advertentiekolommen van het Reformatorisch Dagblad) aan te tonen, dat er in de uiterst rechtse flank van de gereformeerde gezindte zich gebieden bevinden, welke door veel mensen nog nimmer zijn betreden. Een zorgvuldig, door mij persoonlijk ingesteld onderzoek, bracht althans aan het licht dat lieden. die menen de kerkelijke kaart van ons land te kennen, de eerwaarde heren Van Roon. De Waard en Verloop volstrekt niet thuis konden brengen. Sommigen menen al een hele Piet te zijn, wanneer zij het rijtje kunnen opzeggen: gereformeerde bond. vrijgemaakte gereformeerde kerken. Nederlands gereformeerde kerken, christelijke gereformeerde kerken, gereformeerde gemeenten, gereformeerde gemeenten in Nederland, oud-gereformeerde gemeenten, oud-gereformeerde gemeenten ln Nederland Dat is heel aardig voor beginners, maar vandaag gaan we dieper op de zaken ln. Dit wordt dus een les voor gevorderden. De steller van de advertentie behoort tot een groepje „losse" gemeenten die naar de omschrijving van Van Alphens Nieuw Kerkelijk Handboek zijn „ontstaan uit de prediking van wijlen ds B. 8terkenburg en ds H. Stam." En om dit handboek verder te citeren: „Deze gemeenten voeren geen naam. Zij hebben zich, daar zij de Nederlandse Hervormde Kerk als het geopenbaarde lichaam van Christus ln Nederland zijn blijven erkennen, niet tot kerk durven institueren, maar wachten het herstel van de breuk der kerk uit Oods Oeest en genade af." TE HUUR GEVRAAGD: Eenv. rustig gel. VRIJE EENGEZINSWO NING te Cape 11e a/d IJssel, H.I. Ambacht of Waddinxveen (niet verder don 20 min. van Kerk da. Van Roon. ds. De Waard, ds. Ver loop! Huurt tot f 000.- por maand Indien succes grote beloning. rleven onder~nr. maand Er zijn zes van deze gemeenten: ln Alblasserdam (vakant), ln Capelle a.d. IJssel >ds N. van Roon). In H. I. Ambacht (ds A. de Waard), ln Moordrecht (vacant), ln Schiedam (vakant) en In Sliedrecht (ds A. Bijkerk). Twee van de drie namen uit de advertentie zijn we nu tegengekomen. Blijft over: ds A. P. Verloop. Deze is voorganger van een zelfstandige christelijke afgescheiden gemeente te Waddlnxveen. Hij hoort strikt genomen dus niet ln dit rijtje thuis, maar hij heeft vroeger de Alblasserdamse gemeente gediend en de band met de uit de prediking van wijlen ds B. 8terkenburg en ds H. Stam ontstane gemeenten ls gebleven. Zo is dan de aanwezigheid van ds Verloop ln de advertentie verklaard, maar hoe zit het met de afwezigheid van ds Bijkerk? Het ls duidelijk dat onze adverteerder zich niet wil vestigen ln een plaats, w a ar de kerkeli j ke gemeente zijner keuze vacant ls, maar waarom staat Sliedrecht dan niet op zijn verlanglijstje? Ik meen het antwoord op deze vraag gevonden te hebben door te kijken naar het geboortejaar der betrokken predikanten. De eerwaarde heren Van Roon en De Waard zijn thans in 't begin van de vijftig, dus daar kan de adverteerder naar de mens gesproken nog verscheidene Jaren plezier van beleven. Ds Verloop ls net zeventig, maar ook die krijgt ln deze advertentie nog een kansje, maar ds Bijkerk ls de zeventig gepasseerd en dat vond de steller van de advertentie stellig te riskant. Wat de oorsprong van deze gemeenten betreft, ds Sterkenburg (overleden ln 1900) was predikant bij de gereformeerde kerk onder 't kruis, maar was op 't laatst van zijn leven voorganger van een eigen, zelfstandige gemeente te Alblasserdam. Ds Stam begon zijn loopbaan als hervormd godsdienstonderwijzer te Capelle a/d IJssel en werd later door ds Sterkenburg tot predikant bevestigd. De gemeente te Capelle en ln de andere, al genoemde plaatsen, zijn alle door ds Sterkenburg gesticht. Zoals gezegd, hebben deze gemeenten geen naam. Zij worden plaatselijk verschillend aangeduid. In een paar gevallen heten ze: hervormd lokaal. Dan zijn ze de mensen van 't hervormd lokaal. Maar in Alblasserdam staan ze te boek als: gereformeerde samenkomst. Soms hebben ze een bijnaam en worden ze genoemd naar een vroegere voorganger, zoals ln Capelle a/d IJssel, waar de lokaal-gangers „Vlotterianen" zijn. Behalve dat ze geen naam hebben, hebben deze gemeenten ook geen kerkeraad, maar een soort bestuur. Ze kennen trouwens ook niet zoiets als een kerkorde en doen alles wat te lier en te zwier. Wat hun „ligging" betreft, ze zijn wat in de wandeling heet: zwaar. Zeer zwaar zelfs, uiterst bevindelijk. Wanneer de dominee zondags op de kansel breedvoerig verhaalt dat hij 's ochtends om zes uur nog niet wist waarover hij zou preken en pas nadien een tekstje „kreeg", wordt dit meer op prijs gesteld dan een zorgvuldige exegese. „Dierbaarheid" staat zeer hoog genoteerd. Blijft nog één vraag over. Wat bedoelt onze adverteerder met zijn twintig minuten? Lopen? Fietsen? Autorijden? Ik neem aan: lopen, want fietsen-naar-de-kerk wordt ln deze kring niet op prijs gesteld. Eens dacht een buitenstaander, die eens een dienst wilde meemaken en per fiets gekomen was. na afloop dat zijn rijwiel gestolen was. Het stond tenminste niet meer op de plek waar hij het, op slot, neergezet had. Onthutst liep hij naar de koster: of die soms wat gemerkt had Kom maar es mee, mannetje, sprak deze, en hij voerde de kerkganger naar de consistorie. Daar stond de flets (op eerwaard bevel daarheen gebracht door de koster) en daarnaast de voorganger, die zijn hoorder streng toesprak en hem bezwoer nimmermeer op dat ding (een handgebaar naar de fiets) ter kerke te komen. Over de ethiek van het autorijden ln deze gemeenten weet ik niets te melden, maar me dunkt, het is voor vandaag welletjes. door prof. dr. G. Th. Rothuizen De conferentie was wederom in Keiserswerth. In het moeder huis van het Diakoniewerk aldaar, 'n hall uurtje trammen uit Düsseldorf. Acht Jaar terug was ik hier ook, op het vijfde Bonhoellercongres. Veel veranderd leek er niet De ver zorging was wederom prima, het dorp nog altijd even saai als vriendelijk Een reusachtig ziekenhuis bleek erbij gekomen, dat wel. En wie er allemaal nog of weer mocht mochten zijn van Bonhoeffers oudste vrienden en eer ste of laatste leerlingen. Beyers Nau- dé. met wie lk er ln alle ernst en plezier een fles wijn mocht nuttigen, ontbrak schrijnend. Een heel vrolijk verschil echter was dat we nu voor een verjaardag bijeenkwamen Bethge werd 28 augustus zeventig. Hij noch wij kregen het feest overi gens cadeau. Duitsers zouden geen Duitsers zijn als ze ook dit niet ver pakt hadden ln papier van vele. vele referaten en referaatjes, die met de nodige wellust werden besproken en waarvoor alles opzij moest, ook de sabbath. Ik geef echter toe: men kan ook niet drie dagen lang gekke en aardige dingen zeggen, zelfs niet te gen Bethge. Eerst kreeg bovendien ieder land de gelegenheid zichzelf voor te stellen, waarbij met name indruk maakte een zware delegatie uit Japan, waar Bon- hoeffer ln vele banden vertaald bleek. Men voelde zich daar met hem ln bijzondere mate verbonden, als chris telijke minderheid strijdend om zijn bestaan tegen het vigerende secula- waarin opgenomen De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Posima hoofdkantoor Postbus 8S9 1000 AW Amsterdam W'beufstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 teie. 13006 Pottgvo 66 00 00 R»rk Ned Credwttw* Refter*"?"' 23 00 12 574 Gemeerfcg "O Amsterdam XI1000 REGO ROTTEROAM/DOflORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tri 010-115588 (abonnementen e« bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor i) Roder dam REGO OEN HAAG'lElDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag iet 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO lui stuitend admmistrat e) Postbus 3 8000 AA Zwo"e lel 05200-17030 Melkmarkt 56 ZwQCt Abonnementsprijzen: Per maand 15 90 Per kwartaal 47.70 Per had >aar 95 40 Per ear 188 .60 Teieton-sche abonnementenopdrachten (z-e adressen boven) Opgave famrfiebenchten 9-19 30 van maandag l m vr.jdag Op zondag van 18- 20 uur telel 020-913456 Opgave 020 936868 ot Khnhekp aan Mw-Adv aMakng postbus 433 1000 AK AWSTER0AM Adreswipigmgen u.tsimtend schnflak|k aan onze Amsterdamse adressen risme en kapitalisme (een delegatie uit de DDR had Indruk gemaakt). Lijdend ook aan een schuldcomplex vanwege het achterwege blijven van zoiets als een Bekennende Kirche (laat staan gewelddadig verzet) in de afgelopen oorlog in het algemeen, en tegenover het zolang gekoloniseerde Koreaanse volk in het bijzonder. Dat de sleutel van de zaal, waarin daarna gezelligheid bedreven zou worden, ontbrak was een slecht te ken. Maar niet alleen. Het Duitse organisatievermogen ls dus niet zo ontzettend (volmaakt) als men wel denkt en dat stemde tevreden, ook toen deze flater niet apart bleek te staan. Maar een slaapmutsje was er dus niet bij. De volgende dag kwam het zoge naamd wetenschappelijk gedeelte aan de orde onder de titel: „De kerk heeft ook een politieke dimensie". Dat klinkt typisch „voor-marxis tisch". Want alsof de kerk zich zou kunnen permitteren ook aan politiek te doen, zonder zich te realiseren dat de politiek allang aan haar „gedaan" heeft! En gaat het aan Marx vanuit Bonhoeffer te kritiseren zonder ook het omgekeerde te doen? Toegegeven moet, dat ln dit laatste George Casalis (een Duitser, die hard- nekking in Frankrijk blijft wonen omdat hij „liever verblijft in een ver kommerd paradijs dan in een opge ruimde kazerne") ons voorging op een wijze, die zelfs mijn linkse vrienden van het goede (zeg maar het rode) teveel werd. Dat voorts „kerk" nu ook weer niet hetzelfde is als „politiek" werd allesbehalve vergeten. Nietzsche 's Avonds besteedde men aandacht aan de zojuist van Bonhoeffer uitge komen drama- en romanfragmenten. Met name aan de „elitaire" en Nietsz- cheaanse elementen daarin. Zij het ook aan de katers omwille van het proletariaat, die zich ln de ziel van de schrijver hebben afgespeeld, die zo duidelijk voor de onderdrukte partij koos. leed en stierf. Op zondag werd er dus door gewerkt. Zij het niet dan nadat Bethge ons was voorgegaan ln de kerk met een preek over Prediker 3 en Psalm 104. 's Avonds zou de Nederlandse Bon- hoefferfllm vertoond worden van Gerrit Pleiter. Wat daaraan mankeer de was erger dan de sleutel van daar straks. Er was om te beginnen geen geluld. En zelfs als dat er wel was geweest bleef het beeld grijs en de taal Hollands en ter plekke niet te vertalen vanwege het feit dat de film voor negentig procent bestaat uit dia loog. Dat was jammer én vanwege de omstreden voorgeschiedenis én van wege de goede ontvangst, die ze bij ons heeft gekregen. De reactie van over de grenzen bleef ons nu be spaard en dat was verdrietig. Feest Maar dat verdriet duurde niet lang want het feest, waarvoor we tenslotte gekomen waren, was in aantocht. In- geleld door een schitterend essay van Ferdinand Schllngenslepen over „De dood van de leermeester", zonder welke de leerlingen niet tot léven komen en bij wiens heiligverklaring zij eveneens stom blijven. Indruk maakte eveneens een concert in de kapel, waarin als solist optrad de nu zevenendertlgjarige zoon van Eberhard Bethge. Dietrich, bij wiens geboorte Bonhoeffer indertijd de be roemde brief uit de gevangenis schreef. Deze woont ln Engeland en is aldaar cellist bij het Londens Kamer orkest Mede door de eraan voorafgegane rij kelijk versierde dis en de erop volgen de hartelijke toespraken (en wie durft er nog volhouden dat Duitsers geen humor hebben? Ik heb ln tijden niet zo gelachen) werd het een groot feeat. Ook natuurlijk vanwege de ruim hon derd aanwezigen, onder wie de moe der van Bethge's vrouw, zuster van Dietrich en weduwe van de vermoor de Rüdlger Schleicher; de zuster van Bonhoeffers verloofde, mevrouw von Bismarck; de weduwe van de ver moorde Klaus, Emmi Bonhoeffer en de kinderen van de eveneens ver moorde Hans von Dohnanyi. Dat maakte het ook een smartelijk feest. Bethge dankte kort en sober en ont hield ons als gewoonlijk zijn zelfonderzoek niet. Ditmaal in de vorm van een opmerking van een var zijn kinderen na een gehouden preek „Pappa, geloof je dat nu echt alle maal?" Laat ik echter ook nog even stil staar bij althans één cadeau al mocht natuurlijk ook een Ln leer gebonden exemplaar van zojuist uitgekomen Hollandse Bonhoeffer-opstellen er zijn! en dat ls het Festschrift, dat werd aangeboden (helaas niet voor alle deelnemers prompt te koop om dat de bestelling ergens tussen Mün- chen en Düsseldorf was zoekge raakt!). Géén lange en Ingewikkelde opstellen ditmaal (ik zelf bleek tot mijn schande de enige, die me daar aan bezondigd had). Wel staan er enige essays in, maar vooral worden herinneringen opgehaald an de vroegste Jaren van de Jarige tot nu toe. omringd met allerlei briefgewljze gelukwensen. Om misverstand te voorkomen: wie er óók theologisch lets van verwacht komt geenszins be drogen uit. Ilse Tödt. vrouw van de voorzitter van het Internationale Bonhoeffer Comité, heeft het alle maal voortreffelijk gesorteerd. De ti tel (Wie eine Flaschenpost, Oekumu- nische Briefe und Beltrdge für Eber hard Bethge, Kaiser Verlag. DM 28.- tot eind December) een vondst van André Dumas. De brieven van Bon hoeffer. produkt van „Nacht und Ne- bel", zijn door Bethge in de stroom van de geschiedenis geworpen, zon der dat voorspelbaar was. dat ze aan zoveel stranden zouden aanspoelen en dat er uit zoveel windrichtingen zoveel reactie zou komen. En niet alleen uit alle windrichtingen. Er zijn niet alleen oosterse of Oost- dultse bijdragen. Ook het Jodendom door Bethge steeds eer opgezocht omdat hij de Holocaust niet kan ver geten en deze als weinigen „ln leven" houdt ls hier aanwezig. Zoals het ook aanwezig was ln Kaiserswerth, ln de gestalte van de rabbijn Ashkenazi en David Plusser. ZIJ het heel kort. Want toen de praeses van de Evange lische Kirche uit het Rijnland die lange tijd het pastoraat voerde onder de Nazimlsdadlgers ln het buiten land, meende te moeten opmerken dat levenslang erger ls dan ter dood veroordeeld worden, waren ze meteen weer weg. Een bijzonder tragische moment. Auschwitz blijft ons blijk baar achtervolgen, tot op onze fees ten toe. en terecht. Uit bovengenoemd Festschrift blijkt hoeveel Bethge voor menigeen bete kend heeft, ÓÓK ais theoloog. Wie aan dit laatste toch nog mocht twijfelen leze Am gegebenen Ort (Kaiser /DM 29.80) nas Ohnmacht und Mündtgkeit uit 1969, de tweede bundel opstellen, lezingen en preken, die de schrijver bij zijn verjaardag nowel wel publi ceerde. Ook daaruit blijkt dat en hoe hij méér geweest is dan de verbreider van een ander. Trouwens; alsof dat al niet genoeg zou zijn geweest (hoe heeft hij het geklaard?)! En alsof ook de Brieven ooit het werk van Bon hoeffer alléén geweest zouden zijn! Geen plaats De Duitse universiteiten hebben geen plaats voor hem geweten, zijn kerk heeft hetn ln Rijnland het presidiaat niet gegund en het land, waarvan de president zojuist heeft verklaard dat het weAlswaar misdaden heeft bedre ven rnaar „eervol" streed, weet nog is niet goed raad met hem noch zijn vriend en hun verzet (ook ;hge zat ln de gevangenis) tegen de eerloosheid. Maar „ara gegebenen Ort". op de plek hem toegewezen, ls hij toegewijd en allervruchtbaarst in de weer geweest. Dit met zijn vrouw Renate. die ook meer ls dan „slechts" de vrouw van de vriend. De titel zegt echter nog Iets. De ethiek, die zij dekt, wil kennelijk situatie-ethlek zijn, „ter beschikking", en zo ls het ook. Niet alleen Barmen, ook Zuid- Alrïka, van en na~Bonhoètfer, ls hier present. Ik zou nog lang kunnen uitwijden over het feest. Niet het minst ook over de intens solidaire wijze waarop de staf van de Kalser Verlag voor de erfenis van Dietrich Bonhoeffer en de strijd daarom van Eberhard Bethge ls opgekomen en op zulke dagen mee vecht en mee geniet. Maar lk ga af sluiten. Het Bonhoeffergezelschap ls ons lief geworden als een gemeenschap, wel ke bestaat uit Oost en West, links en rechts, progressief en conservatief, christen en Jood. En dat, ook als het polariseert, dat toch weer doet „an ders dan anders (Tödt). Aller afkomst ls de dode uit Flossenbürg, maar hij wordt bescholasticeerd noch gesacra- liseerd en kritiek op hem is welkom. Heeft hij zich bijvoorbeeld niet ver gist ln zijn profetie van de a-rellgleu- ze mens? Daarover valt te twisten. De ernstige vergissing, die hij ongetwij feld heeft gemaakt, ls dat wij met elkaar niet in staat zijn gebleken de komende kerk, vol van gerechtigheid en waarheid, die hij profeteerde tot stand te brengen. Goede man Aldus, nog eens, Eberhard Bethge, die om het te zeggen zoals een Duits Zondagsblad het met een vari- ADVERTENTIE De Zending van de Gereformeerde Kerken in Neder land zoekt: Islam voor uitzending naar het Henry Marlyn Insti tute Hyderabad. India - een docent Nieuwe Testament voor de theologi sche hogeschool in Yogyakarta, Indonesia In het algemeen Is enige ervaring in het pastoraat gewenst. Schriftelijke inlichtingen te verkrijgen bij en sollicitaties te richten aan: ds. A. Vos, Postbus 204 Leusden, tel. 033-43244. RISKANTE VRAAG? Onderweg vrneg HIJ zijn leerliA] en Hij zei: Wie zeggen de mensen dat Iky^ En zij gaven Hem ten antwo« I Johannes de Doper e en anderen Elia en weer anderen één van de pi Daarop vroeg Hij hen: Maar jullie zelf, wie zeggen Jullie dat Ik ben? (Marcus 8 vers 27-35) In dit hoofdstuk gaat het ornfci erkenning van Jezus. Niet om erkenning van de hoogheid vi positie. Daarop ls Hij niet uit n gaat Hem erom of de mensen n HIJ doet, wat Hij voorstelt en u betekent juist inde nederighi n zijn dienst. Intussen Is In dati n die vraag van Jezus toch ir opmerkelijk. Het loopt erop u >r Petrus belijdt: U bent de Mesflf Maar moet dat punt bereikt vtfe via een aantal vragen? Klinkt i iets van spanning in door diet g de verhalen hiervoor aanwezl laat de farizeeën staan (vs. 13|k discipelen krijgen het verwijt?' horen: Begrijpen Jullie het da%k niet? (vs. 21) en aan de blinde Hij of Hij al iets ziet, na de eer handoplegging (vs. 23). De sp; tT uit zich ln iets dat wij onzeker zouden noemen. En daarop d*r Alsof dat belangrijk kan zijn n mensen van Hem zeggen! Ste zijn betekenis op die manieri discussie? Kan een Gezonder dat veroorloven? Je kunt ook^ is het daarna ooit iets anders geweest? Wie is die Jezus, dat een vraag waar we metz'n all altijd mee bezig zijn. We zoek de juiste woorden. Van de Jo< Petrus het verst door te zeggt Hij de Messias is. Maria van Zeijde noemt dit het keerpun evangelie. Nu gaat hst verder zijn lijden. De bedoeling is dn Je kunt niet over Jezus sprek zonder 't te hebben over zijn 1 Nog een stap verder: zonder zekere zin in te delen. Eberhard Bethge ant op Brecht deed voor ons waakt als „de goede man uit Villiprott" waar de Bethges tegenwoordig wo nen). Hij ls nu zeventig. Maar loopt nog steeds, met zijn alarmerend (en zó troostvol) geweten, voorop. We hopen hem ln Oxford terug te zien waar in 1980 de volgende conferentie gehouden gaat worden. Dan kunnen we meteen eens kijken hoe de Engel sen en Amerikanen zoiets doen. Ik ben nieuwsgierig. ADVERTENTIES jJJÖSfl boekennieuws Dra. S. Garaten MODERN ZIONISME EN CHRISTELIJKE THEOLOGIE. 2e druk 240 blz 29 Om een diepergaand gesprek tussen christenen en joden mogelijk te maken is het nodig tg weten wat het heden daagse jodendom beweegt. Dit boek laat o.a. zien wat de zionistische pio niers voor ogen stond. H. H. Grosheide DEERNIS MET HAAR PUIN 62 blz.. 15,50 Een exegetisch onderzoek naar de infor matie die het boek Nehemia geeft over Jeruzalem. Een buitengewoon belangwek kende studie van een bij uitstek deskundig auteur. Pret. dr. M. Boertlen HET JOODSE LEERHUIS 80 blz.. f 11.25 Deze studie behandelt het Joodse Leerhuis van 200 voor tot 200 na Christus ..O» verleiding is groot om op nog meer verras sende aspecten te wijzen.(Evangelie en Israèl). Da. H. J. Smit EEN NIEUW JERUZALEM VOOR EEN NIEUW ISRAÈL 80 blz. 9.90. Een bijzonder fijn boekje over het volk Israel vanal zijn ontstaan ten tijde van Abraham tot aan de Wederkomst. Dan zal een Nieuw Israèl uit alle volken door de poorten van het Nieuwe Jeru zalem gaan. Verkrijgbaar in de boekhandel. [K£5g] KOK KAMPEN Marcus naar Marx In het fept.ae.: Een nieuwe rage teistert de ned. christenheid: de bijbel lezen volgent de code van de materlalia- Usche exegese. Wat wil de mat. exegese? Prof. dr. C. H. Lindijer (uitleg). a De bijbel zal ook dit overleven. H. R. Blankesteijn (kontra). Bijbellezen met een rode bril. Dra. Jan de Jongh (pro). Verder: Dr. Paal E. Kraemer: Waar moat bet naar toe met de verzorgingsstaat? Dr. G. Dekker over Okke Jagers boek "WIJ zijn niet machteloos'. Ds. J. J. Buskes over Sabandrlo. Niek Schaman over het Interk. comité voor twee zijdige ontwapening. Een bijbeluitleg van Locae door Aart Schippers. Olie ia prenten. Weer een nummer dat a *blj de UJd' houdt en poogt evangelisch commentaar la geven (in 36 bis. per maand). U moest zich toch eens abonneren! Al was 't voorlopig. Naam Adres vraagt proefnummer/wil abonnement f 30,75 per jaar (studenten I 21,73). Opzenden aan Maandblad VOORLOPIO Antw.no.101, 2600 VC Delft. Geen postij NED. HERV. KERK Aangenomen naar Zwarts Heusinkveld te Maassluis. Bedankt voor Driesum: T. J. beek te Hoevelaken. GEREF. KERKEN Beroepen te Silvolde-Oendr Buijs, kand. aldaar. Aangenomen naar Den Dok Baas, kand. te Kampen. Beroepbaar A. Buijs, Bont* Silvolde. GEREF. KERKEN (VRIJG. Beroepen te Drogeham: H. te Wetslnge-Sauwerd en Obergum. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Katwijk aan Slagboom te Barendrecht; U A. Baars te ürk. Beroepbaar: J. P. Boiten, J neplaan 3, Zeist; A. Dingero H. Trompstraat 32, blw, Utre Kok, Pomona 32, Wagenli Quant, Kruizemuntstraat 21 doom. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Veenendaal: J. te Ridderkerk. HctOudetèslamcm iitltt Nederlandse vertalingen UITGEVERIJ De bijbel In ze$ Nederlandse rertallw naast elkaar zijn afgedrukt: da tenvertaling - Lutherse vertal Leidse vertaling - vertaling Brouwer (voor het O.T. de vei van prof. Obbink) - Vertaling F Canislus en de Nieuwe Ve» N.B.G. Het Nieuwe Testament. 2e geb. 80,— DEEL I van het OUDE TP MENT (Genesis t/m I Samu NU VERSCHENEN! Deel II muël t/m Psalmen) verschiji najaar. Deel III (Spreuken t/m achi) verschijnt begin 1980. Prijs per deel 125.— Intekenprijs per deel geldig tot het verschijnen deel lil. Nu Intekenen betekent voordeel! (verkrijgbaar bij uw boekhand Postbus 64176, i 2508 AD I 's-Gravenhage. Voor 1980 zijn alle mogelijkheden nog open Vraag geheel vrijblijvend inlichtingen bij: Europalaan 14, 3844 AV HARDERWIJK (03410-21989). Misschien Is 1971 jaar van uw reis f ISRAEL vertrekdata: 11/9; 02/ 10; 20/11: 22/12; TURKIJE vertrekdatum: 06/10: GRIEKENLAND/^ ME vertrekdatum: 01/19: j Voor bovengt stemmingen en ver» hebben wij voor hen. 41 reageren, nog een j mogelijkheden! óók naar EGY

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2