Kerkelijk bij hoog en bij laa Wereldraad gaat het financieel wat beter Georgi Vins spreekt in Nederland Over de hebzucht van mensen die zich christen noemen Trouw Ook in DDR vredesweek VANDAA4 Amerikaanse bisschoppen tegen kernwapens KERK IN DE WERELD Rampenplan en kerken Documentatie over kleinschaligheid Hua mogelijk op bezoek bij paus VOORBUGANGE DONDERDAG 13 SEPTEMBER 1979 KERK TROUW/KWARTET door dr. C. Rijnsdorp Hoogkerkelijk ls het boekje van dr. L. Brink. Oe Eredientt. een liturgische catechese (uitg. Boekencentrum bv. 's -Gravenhage, 102 blz. 12,90; bij 10 ex en meer 10,50). Dit werkje is }n de eerste plaats bedoeld voor de belijdenis- catechesatie. De catechisanten moeten straks als mondige gemeenteleden bewust en actief aan de eredienst kunnen deelnemen, oordeelt dr. Brink. Eigenlijk geldt dit ook voor velen die 91 belijdenis hebben gedaan. De auteur heeft evenwel geen rechtstreekse godsdienstleer willen schrijven of de belijde- plsgeschriften willen uitleggen. Daarom heeft men hier niet te doen met een gewoon catechl- aatieboekje. Centraal staat de liturgie ln de Eredienst. Voortdurend komt de gang van het kerkelijk Jaar ter sprake, waaraan tenslotte fcen apart hoofdstuk ls gewijd. „Het kerkelijk Jaar beschouwen wij als ons geestelijk levens- thytme. Het ls de poging om de gang van de heilsweg ln de regelmatige zondagse eredienst en in de ge tijdendiensten van dag tot dag te Jvolgen in telkens nieuwe accentuering" (bL 94). •„Al te keuren valt de gedachte als zou iedere predikant geheel vrij zijn in zijn tekstkeuze. Daarom ls binding van de preek aan het kerke lijk Jaar een goede zaak" (31). Sober Laagkerkeïijk ls het populaire geschriftje van ds. W. A. Hage, De Protestantse Eredienst (zelfde uitgeverij. 79 blz., 11,90). In dit werkje volgt de auteur stap voor stap de eredienst, zoals die ln de meeste protestantse kerken gehouden wordt en geeft daarbij toelichting en uitleg. Hij zegt: „Het was niet de bedoeling een diepgaande vakstudie te bieden; daarvoor kan men elders terecht. De opzet kon al helemaal niet zijn te zeggen hoe het moet; hoogstens hoe het óók kan; een enkele keer wellicht hoe het beter kan." Voor ds. Hage ls de „sobere eredienst" uitgang spunt; het woord jaagkerkelijk" vermijdt hij. Dr. Brink herinnert eraan, dat de kerkelijke prediking een voortzetting is van de synagoga le prediking. „De synagogale dienst is ontstaan in Babel en te danken aan de proleet Ezechiël, die erin een plaatsvervanging bood voor de onmogelijk geworden tempeldienst" (a.w.. blz. 30). Ds. Hage weer ls helemaal niet tegen een hoogkerkelijke liturgie (belde auteurs zijn Her vormd). Hij vindt dat alles, een plaats toekomt- binnen de kerk. „Luther liet Immers alles me rendeels bij het oude en schafte alleen af wat nadrukkelijk vèrboden was. Calvljn daarente gen liet alleen toe ln de Kerk wat nadrukkelijk geboden was. De ene stroming vindt men terug ln de „hoogkerkelijke" gang van zaken, de andere ln de zo sober mogelijk gehouden Ere dienst" (a.w., blz. 5). Liturgisch Naar mijn lekenoordeel heeft de hoogkerke lij kheld ln haar optimale vorm te maken met het klassieke r.k. leerstuk van de transsubstan tiatie, de wezensverandering van brood en wijn door de consecratie tijdens de mis. Wordt deze opgevat ln haar traditionele zin (Lateraans Concilie 1215, Concilie van Trente 1545-1563), dan ls het kerkgebouw letterlijk domus dei, huls van God. Dit vereist voor de eredienst een uitgewerkt en uitvoerig ceremonieel; alles is tot en met liturgisch. Ook het georganiseerde priesterschap krijgt hierdoor pas zijn volle betekenis, want voor de consecratie is de pries ter onmisbaar. De avondmaalsopvatting van Luther maakte mogelijk, dat veel van het oude kon worden behouden; nieuw was het overwegend gebruik van de landstaal en het zingen door de gemeen te van evangelische liederen. Calvijns avond maalsleer binnen het kader van zijn totaalvisie op kerk, kerkinrichting en kerkdienst was hooggespannen geestelijk van aard. Dit bracht mee een alkeer van de „pompe romaine", de roomse pracht en praal, die in een concreet godshuls past maar niet in een gebouw waar de geméénte huis Gods ls. Deze opvatting leidt tot wat ds. Hage liever soberheid dan laagker- kelijkheld noemt. Ontbreekt die hoge geloofs- spanning, die een kale, witgekalkte kerk ln een soort apokalyptische ruimte kan veranderen, dan doen nuchterheid, verstandelijkheid, plat vloersheid alras hun intrede. Traditie We zien dus dat wat onze vaderen de „paapse mis" noemden, de kern vormt van een groot ritueel en ceremonieel complex. Wordt deze kern aangetast, dan komt alles op losse schroe ven te staan. Dan neemt de traditie, in haar gedeeltelijke uitwendigheid, de centrale rol over.Nu heeft de traditie wel kracht, maar geen creatieve, geen vernieuwende kracht. Bo vendien wordt je van pure traditie erg bedaard. De moeilijkheid die voor een protestant uit een en ander resulteert, is deze. In hoever ls hoog kerkelijkheid gewettigd (legitiem) bij een aan Calvijn ontleende avondmaalsopvatting? Speelt die gewijde vormelijkheid zich niet af in een soort luchtledig? En wat de soberheid van de laagkerkelijkheid betreft, vindt hier niet een valse compensatie plaats als de gewijdheid door gezelligheid wordt vervangen: door vrien- •delijke, huiselijke aankleding, door wat scheutsgewijze liturgie, door een streven naar de immers zo welkome intimiteit en kleinscha ligheid? De kern In belde gevallen komt het profetische element niet voldoende tot zijn recht. Laten we eens proberen tot de kern van de zaak te komen. Het klinkt een beetje abstract, maar dat kan niet anders. De kern van de moeilijkheid ligt in de verhouding tussen vorm en geest. De Geest, ook de menselijke geest, schept zich vormen, maar vormen garanderen de blijvende aanwe zigheid van geest en Geest niet. Hoogstens bieden vormen beschikbaarheid aan, zoals bij voorbeeld bepaalde paleizen altijd beschik baar blijven voor de vorst, wanneer hij er weer eens heen wil. Hier komt men op het spoor van wat traditie tot een goede en belangrijke zaak kan maken, namelijk voortgezette beschik baarheid. Dan geldt het komt. want alle din gen zijn gereed" niet alleen voor de gemeente, maar ook voor de Geest: vent creator spiritus. kom Schepper Geest, En als aan de christelijke kerk, evenals eertijds aan Abram. een ang stwekkende, dikke duisternis overvalt, en over haar de zon is ondergegaan, gaat de Geest als een rokende oven met een vurige fakkel tussen de in stukken Uiteenliggende kerkelijkheid, hoogkerkelijkheid en laagkerkelijkheid, door en maakt haar tot ware kerkelijkheid, bij hoog on bij laag. Als derde publikatie dient het gestencilde ca hier te worden aangekondigd, dat onder de titel Wat gebeurt er in de kerkdienst? is uitge gaan van de Kommissie Kerkdiensten van de Gereformeerde Kerk te Hardenberg (O). Het boekje is bijeengeschreven door een aantal leden van de genoemde commissie en bedoelt een eenvoudige uitleg van de gewone gang van zaken in de eredienst, Exemplaren kunnen worden aangevraagd bij de meergenoemde commissie, p/a Leeuwerikstraat 30, 7771 AK Hardenberg; prijs 2.50 plus verzendkosten. Van een onzer redacteuren GENEVE (EPD) De financiële positie van de wereldraad van kerken zal dit jaar iets minder slecht uitvallen dan was gevreesd. Dit kan men concluderen uit een financieel rapport dat is aangeboden aan het uitvoerend comité van de wereldraad, dat deze week in Genève bijeen is. DEN HAAG - Het Interkerkelijk be raad In de drie noordelijke provincies heeft zich de vraag gesteld ln hoever re de kerken betrokken kunnen wor den bij provinciale plannen van bij stand bij rampen. Voor de hulpverle ning destijds bij de treinkapingen was alleen het leger des hells Inge schakeld. Deze groepering heeft nu do taak op zich genomen om de deel neming van andere kerken bij soort gelijke gebeurtenissen aan de orde te -tellen. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR PosiDus 859 1000 AW Amsterdam Wibauistraai 13» Amsterdam tel 020-913456 iele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bonk Ned Cred'etbar.h Rekemngnr 23 00 12 524 REGIO ROTTERDAM/DORORECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam tel 010-115568 (abonnementen en bezorging) let 010-115588 (redactie) lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) WestUaak 4 Roti er dam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLANO (uitsluitend administratie) Postbus 3 6000 AA Z«volte te< 05200-17030 Melkmarkt 56 ?»<>ue Abonnementsprijzen: Per maand 15,90 Per kwartaal f 47.70 Per balt jaar t 95,40 Per jaar 188,60 Adwtenteto' even op aar-..raag Telefonische abonnementenopdrachten (re adressen boven) Opgave femtafeenctttn 9-19 30 van maandag t'm vrifdag Op zondag van 18- 20 uur leiet 020-913456 Opgave mn.-advertenties let 020 936866 o» schr,fieh|h aan Mm-Adv a'dei-ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adiesw>|Zrgmgen utsiurfend schnWthR aan oore Amsterdamse adressen Het uitvoerend comité houdt zich. behalve met financiële vragen ook bezig met Zuidelijk Afrika, de vluch telingenproblematiek In Indochina en met personeelszaken. In het financiële verslag wordt ge zegd dat het boekjaar 1978 bijna zon der tekort ls afgesloten. Voor dit jaar wordt ln plaats van een tekort van 4,5 miljoen een tekort van 2.5 miljoen BERLIJN Onder de slagzin „Vrede voor Morgen Vandaag beginnen" houden de evangelische kerken ln Oost-Berlljn van 17 tot en met 21 september een kerkelijke vredes week. De week begint met een avond ln de Maria-kerk aan de Alexander- platz, getiteld „Vrede voor morgen wie wil hem?" Daarna heeft een bij eenkomst plaats ln de methodisten- kerk („Wat verzekert de vrede?"). De slotavond van de week wordt ln de Ansdreas-Markus-Kerk gehouden on der de slagzin: „Wat kunnen wij voor de vrede doen?" Berlijn Met een kerkdienst ln de Brandenburger Dom ln Oost-Berlljn wordt op 30 september de zogenaam de „gemeentepedagoglsche arbeid" ln Potsdam geopend. Dit ls een vor mingscursus voor actieve kerkleden, die ln de toekomst enkele werkzaam heden van de predikant ln kleine ge meenten kunnen overnemen. In de DDR wordt verwacht dat ln de toe komst niet ln elke gemeente nog een predikant zal kunnen zijn. Daarom wil de kerk ln de DDR ln zulke ge meenten verantwoordelijke mensen door middel van een opleiding vor men voor het vervullen van enkele pastorale taken. Zwitserse frank verwacht. Het totale budget beloopt ongeveer 30 miljoen. De raad heeft meer bijdragen ontvan gen dan verwacht en heeft zijn uitga ven sterker Ingekrompen dan aan vankelijk werd voorzien. Een drieja renplan moet de wereldraad in 1981 weer uit de verliezen hebben ge holpen. Het uitvoerend comité zal vermoede lijk officiële verklaringen uitgeven over de situatie in Zuidelijk Afrika en over de vluchtelingensituatie in Zuld- oost-Azië. Ook wordt er een uitspraak verwacht over de aan de gang zijnde besprekingen ln Londen tussen de Engelse regering, de rebellenregering in Zimbabwe-Rhodesië en de bevrij dingsbewegingen van het Patriot tisch Front. Van de secretaris-generaal dr. Philip Potter wordt een verslag verwacht over de stand van zaken met betrek king tot de consultaties inzake het programma ter bestrijding van het racisme. Op Jamaica heeft het cen traal comité van de raad ln januari besloten alle leden-kerken om hun mening te vragen over het PCR. In verband met het altreden van de directeur van de afdeling Geloof en Kerkorde, dr. Lukas Vischer, heeft het uitvoerend comité de Amerikaan se lutheraan dr. William H. Lazareth aangesteld. Het comité moet deze week ook de knoop doorhakken Inza ke de opvolging van ds. Jürgen Hilke, de directeur van de afdeling commu nicatie. en van Brigalia Bam, de leid ster van de afdeling vrouwenzaken van de raad. Op de agenda staat nog een verslag van de gemeenschappelijks werk groep van het Vaticaan en de wereld raad, waarin voorstellen staan voor verdere samenwerking. Ook zal het comité praten over de voorbereiding van de eerstkomende wereldvergade ring van de .aad, ln 1983 In Van couver. Georgi Vins (Van onze redactie) ROTTERDAM De ln april van dit jaar plotseling vrij gelaten leider van de niet geregistreerde baptisten in de Sowjet-Unle, Georgi Vins, komt naar Nederland. Hij zal in twee bijeenkom sten het woord voeren. Vins, die in 1975 werd veroordeeld tot vijf Jaar werkkamp plus vijf jaar ver banning, spreekt op 18 september in de Laurenskerk te Rotterdam en op 25 september in de Grote Kerk te Apeldoorn. Belde bijeenkomsten be ginnen om 8 uur 's avonds. De baptis tenleider uit Klew werd te zamen met enkele politieke dissidenten onver wachts geruild tegen twee door de Verenigde Staten vrij gelaten Sowjet- spionnen. Na de eerste maanden in New York te hebben doorgebracht, is hij op het ogenblik bij geloofsgenoten (zgn. „Rusland-Duitsers") in Duits land. Vins komt met enkele van zijn gezins leden naar Nederland, op uitnodiging van de Stichting Friedensstimme Ne derland, die onlangs werd opgericht. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT „Naar een kleinschalige maatschappij?" is de titel van een nieuwe uitga ve in de reeks documentatie mappen over actuele onder werpen uit de (wereldsamenle ving, de zgn. DIC-mappen die „De Horstink" te Amersfoort (postbus 400) uitgeeft. Deze DIC-map nr. 75 houdt zich on der meer bezig met de be staanskwaliteit op het werk en in het woon- en leefmilieu. Dit nadat uitgelegd is, wat klein schaligheid nog meer betekent dan de terugkeer van de knus se kruidenierswinkel op de hoek. De prijs van deze map is 16,90 en bijgaande tekening is gepakt uit de paragraaf oVer het werk. ROME (AP) China en het Vaticaan zijn aan het onderzoeken of en in hoeverre het mogelijk is een ontmoe ting te organiseren tussen de paus en Hua Guofeng, de Chinese partijleider en premier, die in november een be zoek aan Italië brengt. Zo'ri ontmoeting zou diplomatiek een uitzonderlijke gebeurtenis zijn, om dat het Vaticaan alleen met Taiwan betrekkingen onderhoudt. Maar de paus J^eeft. al eerder verklaard bereid te zijn de banden met China aan te halen. En de laatste maanden komen er veel berichten over verbeterde mo gelijkheden voor kerken en gods dienst in China. Er wordt al rekening gehouden met de mogelijkheid dat er weer priesters naar China worden uit gezonden, waarbij dan voorail de jezu- 'ïeten hoge ogen gooien. Volgens Taiwans gezant bij het Vati caan, Chow Shu-Kai, zou er geen sprake zijn van een andere houding van het Vaticaan tegenover zijn rege ring en had hij niets gehoord van een mogplijke ontmoeting tussen de paus en de Chinese leider. SPLIJTZWAM Het woord heb ik even in Koenen-Endepols opgezocht. De| splijtzwam is een zwam die zich splijting vermenigvuldigt. Ik hel altijd gedacht dat 't een zwam wi die zo sterk was in z'n groei dat staat was bomen of misschien muren te doen splijten, maar di dus niet waar. Het woord kwam m'n gedachten toen ik vrijdagni J.l. een praatprogramma hoorde, een VPRO-uitzending spraken meer Feike Salverda en Piet Gri met André Kloos van de VARA. I ja, „spraken", de evangelist Mark zou zeggen (volgens Maria van dt Zeijde): ze begonnen onaangenaamheden met hem te zoeken. Het was duidelijk dat de beide VPRO'ers hun uiterste bestó deden om de heer Kloos in het na te brengen. Hij zou ergens verkla hebben, en dat herhaalde hij dan dat socialisten onder elkaar allesbehalve eensgezind zijn, en ergerde hem. Er is blijkbaar ook socialistische splijtzwam. Men vr hem hiervoor bewijzen aan te vo« Mijns inziens was dit uit het verd verloop van de inquisitie-ondervraging nauwellj nodig. Ik heb zelden mensen in meervoud zo grof op iemand hore i ingaan. Telkens opnieuw bleek ui antwoorden van de heer Kloos da niet wisten waarover zij't haddei l maar stug gingen ze door. Ik kree bewondering voor de kalmte die VARA-voorzitter wist te bewaren Dat kan volgens mij alleen ieman die weet dat wat hier tegen hem ingebracht wordt, kant noch wal raakt. Wel overwoog ik, het was tenslotte al nacht, dat die splijtZT blijkbaar overal werkzaam ls, of z voordoet. In de kerken, in de wert van de sport en noem maar op. G ding om blij mee te zijn, of om opgelucht te constateren: gelukk daar ook. Maar wel een vraag was dat blijkbaar zo moet zijn. En ik v een beetje kregelig bij de gedacht aan die mensen die zo graag in de conflicten van anderen roeren en daarbij over de spanningen in bijvoorbeeld hun eigen kerk of grt het zwijgen ertoe doen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Katwijk aarf! (toez.): H. Visser te Nieuwe Tong bedankte voor Genemuiden, Haag en IJsselmuiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Schoonhoven-W Langerak: P. S. Veldhuizen tc Ro Aangenomen de benoeming va generale deputaten voor de zen tot gemeente- en toerustingsp kant te Bangladesh: A. Ferwerdi raar godsdienst aan het interci sioneel Westlandcollege te wijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nieuwerkerk (Zld Reinders te Hardinxveld-Gie dam; te Oud Beijerland: D. Half, berg te Lisse. «co In de bijeenkomsten zal ook de moe der van Vins, die in Rusland presi dente was van de Raad van Familie leden van Gevangen Christenen, spreken. Haar echtgenoot, Peter, stierf in een werkkamp, waar hij óók wegens zijn geloof onder het Stalin-regime heen was gebracht. De Raad van Evangelische Christe nen en Baptisten ontstond toen in de jaren zestig grote groepen baptisten- gemeenten zich niet meer wilden ver enigen met het beleid van de officiële (wél door de overheid erkende) Unie van Evangelische Christenen en Bap tisten. De zich afscheidende baptis ten vonden dat de unie te veel onder invloed van het atheïstische regime was gekomen. Vins werd een van de leidende figuren in de beweging der zogenaamde „hervormde baptisten", zoals zij zichzelf ook wel noemden. In 1966 werd hij voor het eerst gearres teerd en veroordeeld. Sindsdien heeft hij vele jaren in gevangenissen en werkkampen doorgebracht. Hij was secretaris van de raad. DEN HAAG „Zowel het gebruik van strategische kei pens als de verklaarde bereidheid ze te gebruiken, zoals da de afschrikkingspolitiek gebeurt, zijn verkeerd," aldus stellingname van de rooms-katholieke bisschoppen in Verenigde Staten. Bij monde van kardinaal Krol, de aartsbisschop van Philadelphia, heb ben de bisschoppen dit meegedeeld op een. hoorzitting van de commissie van buitenlandse zakenvan de Ame rikaanse senaat, in verband met SALT II. Volgens de bisschoppen ver dient SALT II slechts in zoverre steun als het een begin inluidt van onderhandelingen over echte wapen beperkingen. „Wij dringen aan op de ontwikkeling en uitvoering van maatregelen die beogen deze (kern)wapens steviger onder controle te brengen, in toene mende mate uit de wereld te ve deren en tenslotte geheel a schaffen." Volgens de bisschoppen is al het ten voor het zogenaamde „han ven van de strategische gelijkl een nieuwe naam voor de kernwi wedloop. Steun voor SALT II van de bisschoppen op geen mi gekoppeld worden aan plannen nieuwe militaire uitgaven. Het drag moet goedgekeurd wordei een „wapenbeheersingsovei komst" en niet als een tactisch om het strategische budget te hogen." door Aldert Schipper De Braziliaanse lutherse kerk (ECLCB) heeft onder de 750.000 leden een folder verspreid, waarin de men sen iets verteld wordt over het lot van de indianen. Dit is bekendgemaakt door het bestuurslid Albrecht Baes- ke, die op het ogenblik in Europa op bezoek is. Baeske heeft ln het Duitse Neuendet- telsau als zijn mening gegeven dat er ln zijn land op het moment een vol- kenmoord op de Indianen plaats heeft, waarvan de overige Brazilianen geen notie hebben. Zij beschouwen de indianen als primitieve en minder waardige wezens, aldus Baeske. In de folder worden de Braziliaanse luthe ranen opgewekt ora oog te hebben voor de culturele waarden van de indianen, voor hun tradities en ge woonten. De lutherse kerk richt zich niet alleen tot haar eigen leden, maar voert daar naast gesprekken met politici over de sociale vraagstukken ln het land. Vol gens Baeske hoort daar de nood van de kleine boeren toe. die het slachtof fer worden van de ln Brazilië op gang komende consumptiemaatschappij. Er is een ingrijpende agrarische her-: vorming nodig, meent Baeske. De toestanden in Brazilië zijn uiter aard ook het voorwerp van bespre kingen geweest van het uitvoerend comité van de lutherse wereldfedera tie. dat kortgeleden ln het Braziliaan se Joinville heeft vergaderd. Hier ver telde de voorzitter van de ECLCB. ds Augusto Kunert uit Portm Alegre dat zijn werk een vijfpuntenprogramma heeft ontwikkeld voor de maatschap pelijke activiteiten van zijn kerk kn ds komende jaren. Behalve aandacht voor de Indianen en de kleine boeren wil de kerkleiding zich toeleggen op het versterken van de eenheid ln de kerk. evangelisatie en aandacht voor de reusachtige mi gratieplannen in het land. De Braziliaanse lutherse kerk komt voort uit groepen straatarme boeren arbeiders, die eind vorige eeuw, begin deze eeuw naar Brazilië trokken en uit welvarende nieuwkomers. Zij ko men meest uit Duitsland en hebben door de van huls megenomen werk lust zich Inmiddels opgewerkt tot een invloedrijke groep onder de 120 mil joen Brazilianen. In 1968 fusioneerden de toen bestaan de lutherse synodes zich tot een orga nisatie, maar gezien de afstanden in Brazilië en de sociale verscheiden heid onder de leden, is de ECLCB nog allerminst een eenheid. In samenwer king met de rooms katholieke kerke lijke leiders trachten de lutheranen hun eenheid te versterken onder meer door maatschappelijke activi teiten, die hen soms in conflict bren gen met de regering. De eenheid in de kerk wordt nadelig beïnvloed door de plannen van de regering om massa's mensen te laten verhuizen naar gebieden, die dun of niet bevolkt zijn. In het Amazone gebied komen kleine boeren terecht, die hier de mogelijkheid krijgen een eigen boerderij op te zetten. Maar de regering is bij haar plannen er aan voorbijgegaan dat in dat gebied indi anenstammen wonen, die de migran ten met tegenzin zien binnendringen in hun land. De algemene secretaris van de ECLCB, Rudolfo Schneider, vertelde dat de plannen van de regering tot „bevrijding" van de indianen regel recht tot hun uitsterven zouden heb ben geleid. Het nu zeven jaar be staande bureau van de lutheranen voor de migratie maakte, samen met andere kerkelijke organen bezwaar en de regering zag daarop af van haar al te haastig beraamde plannen. In middels heeft de regering nieuwe yoorstellen gedaan en nu heet plan „emancipatie" van de indianen. Ds. Schneider kwalificeerde deze plan nen ook als net „doodvonnis" over de indianen. Volgens hem 'is een india nenstam van plan collectief zelf moord te plegen, wanneer het plan uitgevoerd wordt om in zijn jachtge bied een stuwdam te bouwen, die de stam uit zijn natuurlijke woonplaats zou verjagen. Schneider meent dat de regering de plannen voor emancipa tie" en „bevrijding" van de indianen heeft ontwikkeld onder druk van gro te transnationale bedrijven. Hebzucht Volgens voorzitter Kunert van de lu therse kerk is daarom een agrarische hervorming nodig, die herverdeling van de grond zou betekenen die nu in handen is van transnationale onder nemingen. Kunert legde uit dat tach tig percent van de landbouwgrond in Brazilië eigendom is van de staat, van grote landeigenaren en van transna tionale ondernemingen. De eigen landbouwbevolking bezit niet meer dan twintig percent. Kunert vertelde dat veel lutheranen te vinden zijn onder ds kleine grondeigenaren, die steeds meer verdrongen worden door de grote en gedwongen wordei heenkomen te zoeken in de st waar ze terechtkomen in de s Daarom legt Kunert een direct band tussen landbouwhervorml en het lot van de indianen. Het komt allemaal door de hebz in onze samenleving, zei Kunert. hele indianenprobleem weerspl de hebzucht van beschaafde mei die zichzelf helaas christen noei Er zit volgens Kunert geen rack motief achter de decimering va Braziliaanse indianen. De leiders van de lutherse kerk van plan bij de regering aan te gen op uitvoering van de plai voor agrarische hervormingen, uit 1965 dateren. Zij willen daalt dat de regering haar oor te luist legt bij de raad van hoofdma van de indianen, zodat er een onl keling op gang kan komen, wa de indianen van het begin af betrokken worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2