'Geen A-omroep ten koste van alles' Van Maanen hekelt de vervlakking y Lunchconcert onder debuterende dirigent Kinderboekenweek int teken betrekkelijkheid X De NCRV ontvouwt nieuwe plannen Je weet niet wat je ziet Rita Hovink (35) overleden NCRV vierde feest Massale belangstelling voor Rotterdam New Poi En dan nog DINSDAG 11 SEPTEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Jan van Galen Dit is de vierde aflevering in een serie van tien profielen van de omroepen met het oog op het komende winterseizoen. Eerder verschenen artikelen over EO, AVRO en TROS. BAARN De NCRV viert dit jaar haar elide lustrum, heeft sinds een week 500.000 leden en valt haast exact een jaar onder de ha mer van voorzitter drs Thij- men Jansen. Hoe vergaat het de grootste christelijke vereniging in Nederland. Juist nu cijfers zo belang rijk tijken te zijn? Hoe kan de NCRV de nadruk blijven leggen op de C van christe lijk. weerstand bieden aan de terreur van de kijkcij fers en tegelijkertijd een half miljoen sympathisan ten tevreden houden? Voorzitter Jansen legt uit. waar de Toi. toi Ted Show en Kerkepad samen kun nen komen. 15 ir(t dal de NCRV zich (ftn zorgen hoeft te maken. We hebben geruime tijd tegen dat getalscriterium, die magische grens van een hall miljoen leden aangekeken Met het binnenhalen van de 500 000ste zijn we uiteraard erg gelukkig. Die ontwikkeling is niet zo maar gekomen De oorlog daargelaten, dat was een op zich zelf staande periode, hebben we er twintig jaar over gedaan om 400 000 leden te krijgt n We had den na een paar Jaar 200 000 leden en na weer een hele tijd 300 000 leden Over de laatste 100 000 le den hebben we bijna 21 Jaar ge daan Aanvankeliik namen we aan dat we een verzadigingspunt bereikt hadden Wij gingen ervan uit dat een omroep als de NCRV. die het Evangelie gebruikt als uit gangspunt. niet willekeurig kan blijven groeien Maar toch bespeu ren we de tendens dat we voorlo pig kunnen rekenen op een groei end ledenbestand Dat komt dan wel goed uit. want door de drrmpelvrrhoging voor de omrorpsi.ilus heeft de NCRV nu maar 50.000 leden meer, dan nodig is om A-omroep te mogen blijven. Een verkeerde manoeu vre en u zit misschien net onder de grens. Oelukkig is de drempelverhoging niet zo hoog uitgevallen dan we aanvankeliik vreesden. De Eerste Kamer moet de wet nog goedkeu ren Laten we aannemen dat dat gewoon gebeurt, dan ligt de drem pel op 450 000 en zitten we vrij sale. Maar we moeten wèl reke ning houden met een zeker per centage dat zich heeft aangemeld en na verloop van tijd toch weer afvalt. Vandaar dat wij er bewust naar streven om verder boven de gevarenzone uit te komen. Er zijn in Nederland immers toch nog mensen die prijs stellen op een omroep met een eigen geluid, een helder uitgangspunt namelijk een directe Evangelische bewo genheid Ook de kwaliteit van de programma^ -ii.fi' een rol Als Je programma s brengt die de men sen aanspreken dan heeft dat een appel U bent speciaal naar de NCRV gekomen om de C te bewaken. Merkt u dat uw komst al uitwer king heeft? Ik voel me bijzonder aangetrok ken tot de NCRV. Juist omdat het een christelijke organisatie is. Op de periode na dat ik directeur- generaal van het ministerie van onderwijs was. heb ik jarenlang in het christelijk onderwijs gezeten. Het is zo'n beetje mijn hele leven geweest. Je moet verder nuchter zijn over de invloed van een voor zitter. Mijn belangrijkste taak is die van coördinator. Het is niet zo dat ik even bepaal hoe het beleid van onze organisatie eruit moet zin Dat zou dwaasheid zijn. Je draagt gewoon je steentje bij zoals vele anderen Wel moet ik de na druk zien te leggen op de C. Dat ligt ook vast in onze statuten. We hebben een vereniging opgericht die vanuit een Evangelische ge drevenheid radio en televisie wil bedrijven. Het Evangelie van Je zus Christus is de leidraad voor al ons handelen. Daarop kunnen we elkaar voortdurend aanspreken. We zijn niet gebonden aan een kerkgenootschap of een politieke partij. Daarom hebben wij een kring om ons heen van zeer pluri form denkende christenen. Het is wel een moeilijke opgave. Hoe maak je. juist nu in 1979. die oorspronkelijke doelstelling van de NCRV waar. Hoe doe je dat in zo'n veranderende maatschappij? Nou. we gaan er gewoon van uit dat de grondgedachte nog onver kort geldt. De programmering is wel anders geworden in de loop der jaren, maar de wezenlijke kleur is dezelfde gebleven Men moet niet alleen christen zijn in de kerk. maar ook op dinsdag, woens dag en noem maar op. De NCRV houdt daar rekening mee. Maar ook de christen heeft recht op puur amusement, vandaar dat we ook simpel entertainment bieden. Dat is de goede kant van ons om roepbestel. We mogen er in Neder land uitermate dankbaar voor zijn dat we een pluriform bestel heb ben. Iedere groepering kan uitdra gen wat haar het beste lijkt. In de tussentijd komen er wel steeds meer omroepen bij die blijkbaar geen enkel uitgangs punt hanteren en slecht voldoen aan de eisen van de verstrooiing. Veronica is daar een voorbeeld Helaas houdt men zich niet aan kwaliteitscriteria en let men veel meer op kwantitatieve normen Bij de affaire Veronica heeft een aantal factoren meegespeeld die niets met de wet te maken had den Ook de minister let momen teel meer op kwantiteit dan op kwaliteit. Ik wil de stelling verde digen dat je de Kamer en ook de minister aan hun woord mag hou den. Er is altijd gehamerd op de kwalitatieve criteria en om dat na te streven is er een wet aangeno men. Als dan wordt gezegd dat het zo moeilijk is dan zeg ik: had dat even bedacht voor u de wet aan nam. Juist door de kwalitatieve criteria hou je ons bestel zuiver, want wat is nu een getal? Als dat het uitgangspunt wordt staat er volgende week weer een groepe ring op en de week daarop een andere. Er zijn NCRV-programma's waar weinig naar gekeken of geluis terd wordt. Dr omroep heeft dan lak aan de cijfers. Aan de andere Drs. Thijmen Jansen: „We worden liever B-omroep zonder onze identiteit te verliezen, dan dat we A-omroep blijven en onze principes moeten verloochenen" Folo; kant tracht ook de NCRV een sterke A-omroep te worden. Hoe valt dat te combineren? Er zijn programma's die we hoe dan ook blijven uitzenden, ook al kijkt er maar een hele kleine groep naar. omdat ze zozeer met onze indentiteit, ons uitgangspunt te maken hebben, dat we daar niet omheen kunnen of willen. Daar staat tegenover dat bij sommige programma's wel degelijk de kijk cijfers een belangrijke rol spelen, omdat dat programma's zijn die bewust voor een groot publiek zijn gemaakt Ons uitgangspunt staat echter altijd voorop. De NCRV" wordt dus liever B- omroep met een eigen identiteit dan dat ie A-omroep blijft en zichzelf moet verloochenen? Inderdaad. WIJ willen geen A-om- roep blijven ten koste van alles Als we zo veel water bij de wijn moeten doen dat er van het eigen lijke uitgangspunt niets meer overblijft dan zegt de NCRV: we worden liever B-omroep. Angstpolitiek De NCRV wordt nog wel eens verweten dat ze de politiek van de angst volgt. Als dat zo is dan zou ik dat betreu ren. Dat willen we natuurlijk niet. Do NCRV wil op die terreinen waarop dat behoort uit te komen, een geheel eigen geluid laten ho ren. Wel is het zo dat we niet altijd een helder standpunt innemen Dat heeft niets te maken met angst, maar komt omdat het leven nogal ingewikkeld is. Sommige za ken zijn duidelijk. De NCRV steekt niet onder stoelen of ban ken dat er. zoals de Bijbel zegt. één weg naar God is en dat is via Jezus Christus en niet via Boed dha. Maar als ik het Evangelie toepas op praktische situaties in het leven, en ik vraag me af: wat moet ik nu als christen doen. dan geeft de bijbel ook niet altijd een oplossing Juist door het moderns leven zijn «t ontwikkelingen op gang gekomen die men niet kan analyseren door alleen maar de Bijbel ernaast te leggen. Je kunt als christen zelfs over vele dingen verschillend denken. Daar zijn we eerlijk in. Wij verschaffen infor matie. waarin pro en contra aan bod komen en dan zeggen we: Beste mensen, jullie zijn volwas sen. jullie moeten zelf maar uitma ken wat jullie ermee doen. Bepaal zelf wat je verantwoordelijkheid is tegenover God. Op die manier ma ken we het ons bewust moeilijk, maar het is wel reëel met zo'n bont ledenbestand. Het vergt een grote verdraagzaamheid. De EO denkt over deze materie heel anders. De NCRV wordt ver weten niet genoeg vast te houden aan het Evangelie Wij maken in vele programma's kenbaar waar we staan. Bij actua liteiten bij voorbeeld passen wij het fatsoenlijke journalistieke principe toe van hoor en weder hoor. Daarnaast verliezen wij het Evangelie niet uit het oog. Geeft de bijbel een glasheldere oplos sing dan zijn ook wij duidelijk, maar daar kun je niet altijd van uit gaan. De NCRV-radio is duidelijk meer geprofileerd dan de NCRV-televi- sie. zowel in maatschappelijke steilingname als in programme ring U moet. denk. wat dat betreft niet de schuld gegeven aan de televi siemakers. De TV is door de jaren heen steeds meer een massa-medi um geworden, en uit onderzoeken blijkt dat de meeste mensen slechts amusement willen. Daar ontkom je ook als NCRV niet aan. Een voorbeeld: het radioprogram ma Bij Barend (van Barend Ba- rendsen red.) trok zo'n drie mil joen mensen. Dat is fantastisch, maar drie miljoen kijkers voor een tv-programma is een hele normale zaak. De aard van het medium brengt een andere aanpak mee. Tv is beeldender, maar ook vluchti ger. Je kunt veel minder diep gra ven dan in radioprogramma's. Daarom moet de tv meer mikken op programma's die bij het grote publiek aanslaan. Amusement Entertainment bepaalt bij de meeste omroepen het gezicht. An ders gezegd: door het louter en alleen maar brengen van amuse ment hebben vele omroepen hele maal geen gezicht. Ted de Braak zou met zijn show niet misstaan bij de TROS of Veronica. Doet dat geen afbreuk aan de integri teit van de NCRV? Dat is een moeilijk vraagstuk. We blijven zoeken naar amusement dat past in de ideologie van de NCRV De juiste programma's voor ons liggen niet voor het opra pen. Een dagsluiting is een helder NCRV-produkt. maar op het ge bied van de ontspanning is het veel ingewikkelder. De christen heeft riet zo veel recht op amuse ment als ieder ander. Wij vinden dat Ted de Braak prima past in ons ethisch gedragspatroon. In zijn show wordt niemand belache lijk gemaakt. Het calvinisme heeft jarenlang moeite gehad met aller lei cultuuruitingen. Vandaar dat wij nog wel eens het verwijt naar ons hoofd geslingerd krijgen dat dit soort produkten niet bij ons thuis zou horen. Je kunt je ook afvragen: hebben we niet te veel laten liggen op cultureel gebied? Men kan van ons niet verwachten dat we alleen maar kerkdiensten uitzenden. Is het denkbaar dat ook de NCRV, zoals dat bij een aantal omroepen al het geval is, door de knieën zal gaan voor de commer cie. Het bedrijfsleven als grootste geldschieter en daardoor medebe- paler van de inhoudelijke kant van de programma's? Commercie is in onze maatschap pij zo zeer vervlochten met allerlei zaken dat het ondoenlijk is om er. ook wat de omroepen betreft, aan voorbij te gaan. De commercie mag nobit de inhoud van onze programma's gaan bepalen. Daar zullen we ons wel voor hoeden. Het is echter op dit moment niet mogelijk om over details te pra ten. Dit vraagstuk wordt nog on der de loep genomen door het NOS-bestuur. Er wordt in allerlei commissies over gesproken. Ook de Federatie (NCRV. KRO. en VARA) is daar mee bezig. Wel wil ik kwijt dat ik blij ben dat we in Nederland nog steeds een niet ge commercialiseerd omroepbestel hebben. Het is moeilijk om nu al te praten over. zoals de heer Kosto van de PvdA het wil. een situatie met een commercieel en een niet commercieel net. Dat is slechts theorie. Hetzelfde geldt ook voor de satellieten die er mogelijk zou den komen en externe Invloed op het bestel kunnen hebben. Maar nog maals: ik zou niet graag zien dat de inhoudelijke kant mede bepaald zou gaan worden door sponsors. Dat is fnuikend. Speciaal vandaag In de actualiteitenrubriek Tijdsein van de EO een ge sprek met de econoom prof. Van Doorn over de houding van de overheid ten opzichte van de havenstaking. De EO heeft voorts een reportage uit Rhodesie over de relatie tus sen het patriottisch front en kerk en christen. Daarover ei gen interviews met onder meer een gereformeerd zen dingswerker en ren gevangen genomen guerrillastrijder. Ned. IZ9.S9 ..Face to Face" (Van aange zicht tot aangezicht» van Ing- mar Bergman de tweede afle vering van vier Ned. ZZIM ..De doden zwijgen niet" is een artuele documentaire van de VARA naar aanleiding van het feit dat zes jaar geleden Salvador Allende werd ver moord en zijn democratisch gekozen regering omver werd geworpen. Gesprekken met Isabel Letelier. de weduwe van de ambassadeur in de VS en later minister van buiten landse zaken en Moy de Toha. echtgenote van de vice-presi dent en minister van defensie. Jose Toha. Letelier werd eind 1976 in Amerika bij een bom aanslag \rrmoord en Toha werd in 1974 om het leven ge bracht Ned. Z/ZZAi AMSTERDAM (ANP) De zesentwintigste kinderboek week, die van 3 tot en met 13 oktober gehouden wordt, s dit Jaar in het teken van de betrekkelijkheid. „Je weet wat je ziet", luidt het officiële motto, waaronder de kindeAit ratuur in die dagen met verdubbelde energie aan de mai re worden gebracht. De inhoud van de traditionele kinder kenweekuitgave sluit hier, zoals gebruikelijk, nauw bij Het boek heet: „De klepel of de klok", en het werd geschreven door Mies Bouhuys. Behalve een „spannend leesverhaal" bevat het allerlei we tenswaardigheden die duidelijk ma ken dat de waarheid soms anders in elkaar zit dan op het eerste gezicht lijkt. Dat wordt gedemonstreerd aan de hand van optische raadsels, trucs en spelletjes die met het verhaal zijn vervlochten. Het geheel is geïllu streerd door de tekenaar Henk Kneepkens. Tijdens de kinderboe kenweek is het voor drie gulden ver krijgbaar bij aankoop van een jeugd boek. De officiële opening van de kinder boekenweek geschiedt ditmaal in Sit- tard, waar de Stadsschouwburg en het Kritzraedthuis voor talloze activi teiten zijn ingeruimd. Daarna volgt de officiële uitreiking van de b en zilveren griffels. Als ni« wordt dit Jaar het project „KI k boek" gelanceerd. „Kleintje ba ft een halfjaarlijkse uitgave die o j en opvoeders wegwijs wil mal de literatuur voor kinderen tusi 4 en 8 jaar. De folder bevat pa |l zestien boekbesprekingen, aang |i met spel- en werksuggesties. De wordt 2.50 gulden. Evenals vorl ren is er weer een lesbrief san» steld aan de hand waarvan de 1 krachten in het basisonderwj 0 kinderliteratuur met hun klas i nen behandelen. Daarin wordt eens veel aandacht besteed groep tot 8-jarigen. De lesbrief v c een onderdeel van het kinderbo ,r weekinformatiepakket. dat in ee lage van 14.000 exemplaren i verspreid over scholen. boekhafr en bibliotheken. door Ar. Hager DEN HAAG Het mag voor een examenkandidaat or! s directie toch wel een unieke kans genoemd worden als lï h onderdeel van zijn eindexamen het Residentie Orkest dirigeren. En dat met Tsjaikowski's ouverture-fantasie méo et Juliette" tijdens een lunchconcert (maandagmic^n in een bomvolle Nieuwe Kerk' Daan Admiraal, die als hoboïst in 1976 de Prix D'Excellence behaalde, dirigeerde met een elan alsof hij over een jarenlange ervaring beschikt. Zijn slag is breed en duidelijk, hij kent de afzonderlijke functies van rechter- en linkerhand en hij leidde het orkest in een volmaakte rust, met stuwende kracht en zeer overtuigend. Een debuut dat indruk maakte, ook al omdat hij zich in Tsjaikowski niet liet verleiden tot goedkope effecten. Het strekt het Residentie Orkest tot eer. dat men Admiraal deze gelegen heid heeft willen bieden. De niet aflatende belangstelling voor deze lunchconcerten onderstre< i. functie die de Nieuwe Kerk i muziekleven van Den Haag kaï ben. Het publiek heeft er graa ti uur staan voor over die 55 plaatsen zijn zo bezet om bij beeld te luisteren naar Ronald tigam in de Variations Symj r ques van Franck. De solist pak li wonderschone werk op Liszt-ai wijze aan en bewees daarme» Franck minder eer dan hem toel Vanmiddag dirigeert Daan Adn een veelzijdig programma met ken van Beethoven. Mozart, Ra Kodóly; solist is de bariton Oosterkamp. HILVERSUM Bij depre- sentatie van het winterpro- gramma van de NCRV heeft het hoofd programmadienst televisie, mr. J. F. van Maa nen. zich kritisch uitgelaten over de nieuwe ontwikkelin gen zoals satelliet, beeldplaat, kabel en video. Hij vroeg zich af wat de kijkers met al die nieuwe dingen te zien zullen krij gen. welk nut ze ervan hebben en welk belang. Hij sprak zelfs van een grotendeels onzinnige ontwikkeling waarvoor we staan. Van Maanen sprak de vrees uit dat de vervlakking op tv-gebied wel eens nog meer wereldomvattend zou klin ken worden. „Het is ons idee. dat wie werkelijk van de televisie houdt, moet selecte ren. er zuinig op moet zijn. De zend tijd mag niet gedachtenloos in hoog tempo worden gevuld", aldus mr Van Maanen. die voorzag dat de nieuwe ontwikkelingen juist het omgekeerde van het economisch gebruik van Ideeën zal veroorzaken. De NCRV ontvouwde gisteren ook haar plannen van het komende sei zoen de NCR V-te Ie visie zal een drie tal co-produkties inet de BRT ide Vlaamse televisie» op het beeld scherm brengen. Het betreft hier spe len. gebaseerd op werken van Stijn St reu veis (De blijde dag) en Maitoix Gijsen (Mijn vriend de moordenaar) en een oorspronkelijk scenario van Kees Brusse Dat laatste handelt over de proble matiek van degenen, die proberen zich aan de herinneringen van het oorlogsleed te ontworstelen. Om fi nanciële redenen kon dit st^k. waarin Kees Brusse zelf de hoofdrol speelt, niet al vorig jaar worden gerealiseerd Het is de bedoeling het nu op 4 mei 1980. 35 jaar na de tweede wereldoor log. te vertonen. Minder dan voorheen het aceent leg gen op repertoirestukken. Men heeft een aantal originele televisie-spelen en bewerkingen van gevesUgde au teurs op het programma staan. Die drama-produkties zullen ook niet meer op de vaste ultzendavond (de komende winter op de vrijdag) wor den geprogrammeerd maar eens in de vier weken op de zaterdagavond De NCRV situeert de stukken rond een thematische gedachte „Mens en maatschappij". Men heeft voorts een groot aantal documentaires op het programma staan Jan van Hillo zal in negen afleveringen de gebeurtenissen van de hongerwinter 1944 - '45 schetsen. Henk Mochel bereidt een film voor over de gevaren en de mogelijkheden van het DNA-onderzoek. Op populair gebied programmeert de NCRV „Ste- denspel NCRV 55". een soort kruising van „Een tegen allen" en „Zeskamp" en de show „Koning voetbal: hi, ha honderd jaar" over honderd jaar ge organiseerd voetbal in ons land. Blij vertjes zijn de „Tedshow" van Ted de Braak, „Showroom". „Kwistig met muziek". „James Herriot". „Ja, na tuurlijk" van Kick Stockhuyzen. de mini-voetbalshow en „Geheim com mando". Kunst krijgt bij de NCRV. zoals men zelf zegt. „een beperkte omvang". De godsdienstige programma's: „Kerkbuurt" over activiteiten binnen gemeenten en groepen. „Het laatste woord", een nieuwe reeks dagsluiten- de programma's en vier uitzendingen. waarin wordt ingegaan op de gedach te „Wat is de mens dat U aan hem denkt". Wat de radio betreft verandert er bij de NCRV weinig. Men houdt zich nagenoeg aan het schema, dat bij de zenderkleuring op 1 april is inge voerd. ADVERTENTIE LES VINS FINS DE QUANCARD Xi BARON MONBARDUC" Bergerac a C LES FiLS DE MARCEL OLIANCARD geïmporteerd door koopmans bruinier b v amsterdam In de tuin van de NCRV-studio in Hilversum is zaterdag op grootse wijze een drievoudig feest gevierd: het 55-jarig be staan van de NCRV. de afslui ting van de televisie-uitzendin gen in het kader van Kerkepad '79 en de aanmelding van het vljfhonderduidzendste NCRV* lid. Het aantal bezoekers van dit „open huls" lag ver beven de verwachting. Naar schatting dertigduizend leden zetten het feest luister bij. Door een misverstand is hier over geen verslag in Trouw ge publiceerd. Van een medewerker ROTTERDAM De derde editie van Rotterdam New kreeg zondag uiteindelijk inderdaad de verwachte honl duizend toeschouwers binnen de hekken. Een aantal, datj eerste plaats het unieke van dit festival onderstreept. 1 Rotterdam New-Pop '79 was meer dan alleen maa popfestival. Het kende naast de nieuwe lichting talenti musici ook de zogenaamde New Worldmarket, een markt| meer dan tweehonderd stands, variërend van ideële, con ciële tot culturele organisaties van UNICEF, NVV, to goochelclub Rotterdam. Ook het feit dat de organisatoren, gesteund door zo'n driehonderd vrij willige medewerkers, de gemeente Rotterdam achter zich weten zo wordt er bijvoorbeeld binnenkort op het Raadhuis alweer over het volgend Jaar vergaderd zegt voldoende over het karakter van het evenement dat duidelijk op twee groeperingen bin nen de samenleving is geënt: de jeugd, in de meest ruime zin van het woord, en alles wat boven de veertig zweeft. Mensen-op-leeftijd: ook zij waren massaal vertegenwoordigd, in het Rotterdamse Zuiderpark. Een subsidie van dertigduizend gul den, gratis ruggesteun van alle ge meentelijke diensten, het kan waar schijnlijk alleen in Rotterdam. Niet alleen organisatorisch, ook mu zikaal bereikte Rotterdam New-Pop een degelijk niveau: Daniel Sahule- ka. de Meteors en Fisher Z bijvoor beeld. een kleine greep uit een breed scala van mogelijkheden. Met name Fisher Z imponeerde. De vervanger- op-het-laatste-moment van U.K. (ver hinderd wegens plaatopnamen) moest zelfs een toegift geven. In een strak programma zoals Rotterdam New-Pop dat kent moeilijk te pro grammeren. dat wel Het Zuiderpark telde maar liefst vijf podia en theatertenten. Een podium Noord, met acts als Interview en The Jags, terwijl Roger Chapman en Short List ondermeer het podium Zuid bevolkten. De podia nationaal en lokaal kenden wat minder popgo den. Let wel. qua naam. Wat muziek betreft deed het gros namelijk nau welijks onder voor de internationale groepen-in-opkomst. Ten slotte het Folkpodium waarop Chiel „de Ban jo" Hekkens op gepaste wijze met verve de rol van presentator vertolk te. Volledigheidshalve. Rotterdam New-Pop '79 omvatte in totaal dertig acts. DEN HAAO De zangeres I vink is vrijdag na een lang ziekte op 35-jarige leeftijd in sum overleden. Op haar uitdrü ke wens zal ze in alle stilte i gecremeerd. Rita Hovink werd op 3 maart Beverwijk geboren Ze kreeg n le bekendheid in 1963 toen ze d maakte van de Nederlandse plo het songfestival in Knokke won grootste hit was „Laat me alle 1976. Het Nederlands Kamerorkest geeft deze maand een viertal zomera vondconcerten. Er worden werken ge speeld van Haydn en Tsjaikowski. De uitvoeringen zijn op 13 september In Muziekcentrum Vredenburg. 14 sep tember Westerkerk Amsterdam. 15 september Pauluskerk Rotterdam en 17 september Haagse Nieuwe Kerk. Tekeningen van Jan Vegter zijn van zaterdag 15 september tot en met donderdag 4 oktober te zien in Pui- chri Studio Den Haag. In dezelfde periode is er werk te zien van Oiele Roelofs. De belangstelling voor ka) ziekconcerten in ons land is si Per jaar worden ongeveer 18 deze concerten gegeven; daal ben koffie-concerten en matini grootste aandeel. Per jaar gaai veer 335.000 mesen naar del certen. „Penta danst" is een nieui duktie van het Penta-theater groep in opdracht van het damse Shaffy-theater heeft ge Woensdag 19 september is del stelling voor het eerst in het SI zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4