Tutu: koop geen kolen uit Zuid-Afrika Faillissement dreigt voor joodse gemeente hrfï. '-Av.Vv4 Bijbel bevrijdt de mens van anefst en taboes Trouw Rechten van jongeren 't; r \\- John Mpaayei tot jarig NBG: Conferenties VANDAAGJ I'' ,1 I V, I'*" UIT DE KERKBLADEN Verscheidenheid in de kerk heeft grenzen samen op weg MAANDAG 10 SEPTEMBER 1979 TROUW/KWARTET door Hennie Scrfontein JOHANNESBURG De oproep door bisschop Desmond Tutu. de secretaris van de Zuldafrikaanse raad van kerken (SACC), dat alle landen hun Invoer van Zuldafrlkaanse kolen behoren stop te zetten, ook al zouden zwarte arbeiders hieronder te lijden hebben, heelt opwinding veroorzaakt in Zuld-Alrlka. Minister vin justitie Alwjm Schle- busch heelt opgemerkt dat hl) wslgt van de uitspraak, die de kloof Urnen de regering en de raad van kerken verder kan vergroten. Zes weken gele den pleitte de 8ACC ln zijn Jaarverga dering voor burgerlijke ongehoor zaamheid. De raad stelde voor dat christenen de onrechtvaardige en on christelijke wetten van de regering zouden trotseren. Kort daarop gaf 8chlebusch een waarschuwing uit waarin aan de SACC maatregelen ln het vooruit zicht werden gesteld. Indien de ker ken gevolg zouden geven aan hun plan zulke wetten naast zich neer te leggen. In Zuld-Afrlka ls het verbo den op te roepen tot Internationale boycots tegen het land Die Vader land. een regeringsgezinde krant, heeft reeds de vTaag opgeworpen of de regering bisschop Tutu niet zal vervolgen. De bisschop deed zijn uitspraak tij dens een persconferentie ln Kopen hagen. Tutu noemde het schandelijk voor Denemarken en andere Wester se landen indien zij Zuldafrlkaanse kolen zouden kopen en daarmee de regering economisch zouden steunen. Tutu heeft lang getracht buitenland se Investeringen in Zuld-Afrlka tegen te gaan omdat alleen de blanke min derheid er de vruchten van plukt. Volgens hem zijn al zoveel zwarten werkloos, dat hij bereid was de gevol gen te aanvaarden van een wereldwij de boycot van Afrikaanse kolen. De 8ACC, die actief bezig ls met legale en andere hulp aan politieke gevangenen, ls vaak het doelwit ge weest van de regering. Naïef In Zuld-Afrlka was de reactie ver deeld. R. Bird, directeur van de vere niging van mijnexploitanten, noem de de oproep „naïef, onrealistisch en strijdig met de gedachten van de meeste verantwoordelijke mensen, die zich bewust zijn dat desinveste ringen en boycots niet ten goede zul len komen aan de zwarte bevolking". HIJ zei dat 40.000 zwarte mijnwerkers ln 27 mijnen te lijden zouden hebben onder de gevolgen indien het buiten land niet langer Zuldafrlkaanse kolen zou Importeren. Bird zei dat Tutu wellicht nooit ln een kolenmijn was geweest. „HIJ moest eens een moder ne mijn bezoeken en zien wat daar gedaan ls ten gunste van de werkers." Dr Nthato Motlana, de voorzitter van de invloedrijke Groep van Tien ln 8oweto, de zwarte zusterstad van Jo hannesburg. vond de uitspraak van Tutu ..verrassend en raadselachtig". HIJ zei dat de bisschop wellicht ver keerd was geciteerd en weigerde com- Verandering Enkele Jaren geleden werd hij geheel vrijgesteld om de bijbel ln zijn eigen stamtaal, het Masai, te vertalen. Het gevolg van dit werk ls dat voor deze kleurige en krijgshaftige nomaden stam een nieuw tijdperk 1a aange broken. De Mas al trekken van oudsher met waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Oordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoo'd'edacteur Jenze Tammtnga D'ccleuf mg O Posima HOOFDKANTOOR Ptn'Du* »1)9 1000 AW Amsterdam WOauiV'aat 131 Amsietdam le« 020 913456 1X06 Postgtv 66 00 00 Ned C'ed-MbarA Rtken-rgr, 23 00 12 574 Gemeemeg*o Amsterdam XI1000 REGIO ROTTEROAM/OORORECHT PoMtHJ» 948 3000 ax Ronerdam iel 010-115566 (at en Deior^ng) 010- M 5566 i«i I15700(u« Rotterdam REGO OEN maag LElOEN Postte» 101 2501 CC Oen Haag ie* 070-469445 Par***aal 22 Oen Haag REGO NOORO OOST NEOERLANO (iMVwtend admevsiralw) Po*1tW* 3 6000 AA Zwoae lei 05200-17030 MeRmarht 56 Zmo*N Abonnementsprijzen Per maand 15 90 Per kwartaal 47.70 Per haN par 95.40 Per »aar 168 60 adrenerteeranerert op aanwaag TeW«or**efte abonnememenooWacNew U-e adretsen doven) Opga«t lar vkedercwen 9-19 30 van maandag i m wfdag Op zondag van 16- 20 ui* te*ei 020-913456 Opga.* mw-advenenaes Ie* 020-936866 0» «cdrR^ aan M*v-Adv atdefcng poSMua 433 1000 AK AMSTEROAM Adreswnryngen vntsAPiei aan orvre Amaierdamae adressen Tijdens het koloniale tijdperk werd besloten dat het Jachtgebied van de Masal wildpark zou worden. De stam mocht niet worden bereikt door de zending en er mochten geen scholen ln het gebied worden gevestigd. Toe risten kwamen om behalve olifanten en leeuwen ook de Masal te bekijken aldus ds Mpaayei. Hij was zelf één van de eersten die bulten het stamge bied onderwijs genoot HIJ haalde on der meer een graad aan de universi teit van Cambridge in Engeland. Zijn grote verlangen bleef om de bij bel te vertalen ln zijn eigen stamtaaL Dat werd enige Jaren geleden moge lijk. Het Nieuwe Testament ls zojuist gereed gekomen en hij ls nu begon nen aan de vertaling van het Oude Testament Dit werk heeft voor zijn stam gewel dige gevolgen gehad. Waar de bijbel se boodschap wordt aanvaard, veran deren de mensen radicaal, zei hij. ZIJ beginnen te vragen om onderwijs, zo wel voor hun kinderen als voor hun volwassenen en ook om gezondheids zorg en landbouwvoorlichting. Ze bouwen zelf hun scholen, vrijwel zon der financiële hulp. Velen geven hun nomadenleven op en vestigen zich waar enkelen een kerkje hebben ge sticht. De kerk van de Masal ls één van de snelst groeiende kerken van Afrika. Mpaayei waarschuwde zijn gehoor dat het oude type zendingswerk steeds meer onmogelijk wordt. In veel Afrikaanse staten worden zen dingswerkers uitgewezen of niet lan ger toegelaten. Maar de belangrijkste „zendeling" blijft de Bijbel. Als dat boek open gaat veranderen levens en situaties, zei Mpaayei. Maar niet alleen het Masai-gebied ls zendingsveld. ook Nederland, zei prof dr K. Runia ln de ochtendbijeen komst van het NBO. De bijbel zelf roept ons op om de boodschap van dit boek door te geven aan anderen. Spel mentaar te geven alvorens met hem te hebben gesproken. Maar dr Wol fram Klstner, de plaatsvervangende secretaris, zei dat het moeilijk ls de Kinderen en wij, verweg en vlak bij. 88e centrale diakonale conferen tie gereformeerde kerken, zaterdag 6 oktober, 10.30-15.30 uur, Agora Lely stad. Inf. en aanm. teL 033-43244. Wat geloven qnakers? en Het we ien van de quaker-samenkomst, herfstvergadering quakers, 6-7 okto ber, Woudschoten, Zeist. Inf. tel. 070- 649577. Aan de slag! voor nieuwe leden gereformeerde zendingscommissies, 6 oktober en 23 februari. Toerustings centrum Leusden (teL 033-43244). »ci;rciH*ria, ixi uïi net moeuijs is ae 1 gevoelens van de leden-kerken van de Kans OD SdHS hifif SACC te peilen als gevolg van de 01F ooiioiag verwarrende wetten ln Zuid-Afrika. nn nAllQ 1TI IPrliHin Volgens Kistner staan waarschijnlijk U" "dUS 111 1CrW»U DUBLIN (AP) Leger en politie ln Ierland houden rekening met de mo gelijkheid van een aanslag van UI- sterse protestanten op paus Johan nes Paulus II als die van 29 septem ber tot 1 oktober een bezoek aan de Ierse republiek brengt. Dit heeft een woordvoerder van de O ar da, de Ierse politie, gisteren gezegd. HIJ wilde echter niet praten over een bericht ln een Londense zondags krant als zouden protestantse com mando's uit de Engelse provincie Noord-Ierland al plannen hebben ge- veel politiek bewuste zwarten achter de uitspraak. HIJ zei dat Tutu her haaldelijk had gepleit voor onderhan delingen. met name voor een nationa le conventie, waaraan mensen zou den deelnemen, die de huidige machtsstructuur ln Zuld-Afrlka af wijzen. Peter Sorour, de directeur van de regeringsgezinde Zuid-Afrika Stich ting, zei dat economische druk zoals bisschop Tutu bepleit, op korte ter mijn geen verandering tot stand kan brengen. De opvattingen van Tutu werden ook verworpen door thuis landleiders, zwarte zakenlieden en door P. Dhlomo. de secretaris van om de Paus vermoorden. Gatsha Buthelezi's Inkatha Bewe-' ging, die zei dat Tutu niet de mening vertolkte van miljoenen zwarte ar bel* ders, die het eerst te lijden zouden hebben onder desinvesteringen en handelsboycots. De woorden van Tutu zullen onge twijfeld in de toekomst een belang rijk gespreksonderwerp vormen. ZIJ zullen niet alleen de tegenstelling tus sen de SACC en de regering verscher pen. maar kunnen tevens lelden tot een conflict tussen de leden-kerken van de raad en tussen zijn zwarte en blanke leden. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Bijgaande „kop" staat op het omslag van „Rechten van jongeren", een nieuwe aflevering van de Kwik-serie, die wordt uitgegeven door het landelijk centrum voor gereformeerd Jeugdwerk, LCGJ, en de hervormde jeugdraad (HJR) in Driebergen (adres: postbus 99). Dit „werkmateriaal" mikt op Jongeren van zestien en ouder. Aan de orde komen o.m.: het (zelfstandig) wonen, werk, onderwijs, dienst plicht. De prijs van deze uitgave is vijf gulden. Van een medewerker DEN HAAG De voormalige hervormde Goede-Vrijdagkerk aan de Bezuidenhoutseweg staat weer te koop. De Joodse gemeente, die de kerk ln 1974 overname, zit zo ln de schulden, dat zij het gebouw moet afstoten. Het ziet ernaar uit, dat de kerk die nog maar negentien Jaar oud is, zal worden gesloopt. Van een medewerker „Toen de bijbel open ging begon voor de Masal ln Kenia een nieuw tijdperk," zei ds John Mpaayei zaterdag ln Utrecht. HIJ was één van de sprekers op de lustrumdag van het 165-jarige Nederlands Bijbel Genootschap. Het thema van deze dag was „de bijbel doorgevenwaarom? Hoe?". Het nawoord van Mpaayei luidde: Omdat de bijbel de mensen bevrijdt van de slavernij van oude taboes en van de angst voor straffen van goden en voorouders. Mpaayei was de eerste zwarte secre taris van de bijbelgenootschappen ln geheel Afrika. Hl) sUchtte zelfstandi ge genootachappen ln zijn eigen land, Kenia, maar ook In Taraanla. Oegan da. Mauritius en Madagascar. Onder zijn leiding werd de bijbel voor het eerst vertaald ln zes talen die ln Ke nia worden gesproken. Hl) ls nu vice- president van de Wereldbond van Bil- belgenootschappen. hun kuddes witte koelen heen en weer van het noorden van Kenia tot het zuiden van Tanzania, een afstand van ruim 2000 kilometer. De stam telt ongeveer een miljoen leden. De laat ste Jaren zijn hun mogelijkheden steeds kleiner geworden, omdat hun beste gTaslanden nu worden gebruikt voor het verbouwen van tarwe. i r Vhi I ]A De Joodse gemeente kocht het ge bouw Indertijd voor 1,35 miljoen ter vervanging van de synagoge aan de Wagenstraat. Die ging voor 1,6 mil joen over ln handen van de burgerlij ke gemeente Den Haag. Vervolgens werd er voor 1,1 miljoen aan de Goe de Vrijdagkerk vertimmerd. Er wer den een synagoge, een religieus bad en nog wat lokaliteiten ln onderge bracht, maar de grote kerkzaal ls nog steeds niet benut. Verbouw van aeze zaal voor bijeen komsten zou nog eens 700.000 gulden vergen. Om het gebouw rendabel te maken, zou deze zaal dan voor 150.000 gulden per Jaar moeten wor den verhuurd, een onmogelijke zaak. Daarom besloot het bestuur tot verkoop. gemeente zich genoodzaakt faillisse ment aan te vragen. Zij heeft nog voor een miljoen aan scnuiaen en verplichtingen. Tegenover vrijwel geen kapitaal staat een jaarlijks te kort van ongeveer 200.000 gulden. De personeelskosten overschrijden de inkomsten aan giften en kerkelij ke belastingen. Daarom wil men ook het personeelsbestand Inkrimpen. De belangrijkste functionarissen zijn echter gecontracteerd. Een proces met de voorzanger-onderwijzer ver loor de gemeente. Zijn contract loopt pas volgend jaar af. Ook de secretaris kan pas volgend Jaar weg. Opperrab bijn 81mche Ansbacher heeft een contract tot 1981. Een belangrijke verplichting heeft de Joodse gemeente van Den Haag bij de burgerlijke gemeente Wassenaar. In Bisschop Desmond Tutu, de secretaris van de Zuldafrl kaanse raad van Kerken. 1977 werd aan deze gemeente, mede De besprekingen zijn al ver gevor- om een schuld van elfduizend gulden derd. Het is de opzet, dat het gebouw te voldoen, van de joodse begraaf- met de drieduizend vlerkante meter plaats grond, de aula en de oprijlaan grond voor drie miljoen wordt ver- verkocht voor 350.000 gulden. De kocht. Na afbraak zal dan op 500 joodse gemeente verplichtte zich een vierkante meter een aan de behoefte nieuwe aula te bouwen. De bouw aangepaste synagoge met feestruim- daarvan blijkt 300.000 gulden te te, religieus bad en vergaderruimte vergen. worden gebouwd voor één miljoen. Dan moet nog een nieuwe toegangs- Op de rest van de grond zullen flats weg worden gemaakt naar de Joodse komen. velden en geld worden gereserveerd Zouden niet op korte termijn oplos- voor nieuwe grond, aangezien het singen komen, dan ziet de Joodse overgebleven stuk grond maar voor 35 Jaar graven kan bevatten. Wel is de Joodse gemeente tienduizend vier kante meter grond kwijt. Het bestuur verkocht daarmee drieduizend meter meer dan de kerkeraad had toege staan. Schandaal Het Nieuw Israëlletlsch Weekblad is fel ln zijn commentaar. „Wat zich in Den Haag de laatste jaren heeft afge speeld, is zonder meer een schandaal. Het heeft er de schijn van, dat het werken naar een faillissement van de Nederlands Israëlietlsche gemeente een diepere achtergrond heeft dan alleen verkeerd beleid. Het heeft er de schijn van, dat welbewust naar de afbraak ls toegewerkt. Het blad vraagt zich af of de be stuursleden die te veel gTond aan de gemeente Wassenaar hebben ver kocht op een uitsluitend door deze gemeente verrichte taxatie niet hoof delijk aansprakelijk gesteld moeten worden. „Niet om het geld bij hen terug te halen,, wel om uitdrukkelijk hun gedrag vast te stellen. Zo het er thans uitziet hebben zij gespeeld met het voortbestaan van de Joodse Ge meente", zegt het Nieuw Israëlletlsch Weekblad. KWETSBAAR ANTWOORD We hadden het over de heilige wegPe' van Jesaja 35. Een heilsweg, een a f naar de toekomst van God, het rij) Ik ben de weg. zegt Jezus later. HIJ in heel zijn verschijning, met alles wat HIJ gesproken en gedaan en geleden heeft en met zijn opstand! uit de doden de weg. Een vraag diJ velen bezig houdt is deze. Hoe v dat ik op de goede weg ben? Een terechte vraag, immers, het ls niet vanzelfsprekend dat Je op de goedje weg bent Er worden nog al wat wegen aangeprezen! Vroeger zoch mensen in dit verband naar „een tekentje". Het verkleinwoord geeft de onzekerheid aan. Een seintje vi boven: jij zit goed. Als Jezus metp öc vraag geconfronteerd wordt geeft een antwoord dat een heel andere kant uitgaat. In Johannes 7.14-24 lezen we van een gesprek van Jezu - met de Joden. De Joden vragen zty af: waar heeft-le het vandaan? Jea antwoordt dan: Mijn leer ls niet vi Mij, maar van Hem die Mij gezom heeft, dus van God. Je hoort ze dj denken: Ja, dat kan iedereen zegt Iedereen beroept zich op bijzonde openbaringen en gezichten, maa.' maar eens waar! En dan blijkt dat Jezus van geen zekerheid wil wete los van wat Hij zelf zegt en vraagt zegt: Indien iemand Gods wil do wil, zal hij weten of deze leer van komt of dat Ik uit MIJ zelf spreek, is de weg naar de zekerheid vole Jezus. Willen doen wat God wlL Zekerheid ls niet los verkrijgbaar, buitenom zogezegd. Het ls ermee i met de naam die God van zichzelf bekend maakt aan Mozes, de naaj JHVH. Volgens sommigen beteke die woorden, wat breder omschrei Ik ben met Jullie en gaandeweg zu Jullie 't merken dat Ik met Je ben. weet lk dat lk op de goede weg bei Door deze wegtn te slaan. Een kwetsbaar antwoord, maar wel he enige. Prof. D. Deddens Met een rede over „De verdweèj ouderling" heeft prof drs D. Dedd zijn ambt aanvaard als hoogleraa de kerkgeschiedenis en het kerkre aan de theologische hogeschool de gereformeerde kerken <vrllt maakt) te Kampen. Hij constatee ln veel kerken problematiek rond ambt. Allerlei vragen die vroeger i de orde zijn geweest, komen tei Boelend en leerzaam vond hij het te zien hoe er over de ambten w gediscussieerd ln de reformatory kerken van de zestiende en zevent de eeuw. Daarbij ging hij ln op merkwaardige verschijnsel, dat li congregatlonalistische kerken in! -1*11 ni geland en Amerika bij de ind' denten de ouderling in de zevent de eeuw eerst een grote plaats lm en enkele tientallen laren later wel overal van het toneel was De dag was begonnen met een podl- umspel. geschreven door Jan J. van Capelleveen. de secretaris voor publi citeit van het NBO. Het beeldde een commissie uit die sprak over het doorgeven van de bijbel ln een niet met name genoemde plaats Allerlei bezwaren en Ideeën werden geop perd. Vla sketches werd aan de ande re kant van het podium uitgebeeld hoe de voorstellen van de commissie ln de praktijk werkten. Het NBO riep bij monde van de heer H. van Til de aanwezigen op ln dit komend werkseizoen zich te bezinnen op allerlei vormen van bijbelversprei ding in de eigen omgeving. Daarbij moet het NBO niet op eigen houtje werken, maar ook kerkeraden. evan gelisatie- en zendlngscommlssles sti muleren om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Het NBO heeft voor dit doel een aantal werkboekjes gepubli- De gezamenlijke zitting van de her vormde en gereformeerde synode op 11 en 12 oktober werpt haar schadu wen al vooruit in de kerkbladen. Be langrijk onderwerp zal zijn, ln hoever re verscheidenheid ln geloofsbele ving, in prediking, in liturgie binnen één kerk positief gewaardeerd kan worden als een verrijking van leder een. Ds G.C. Tromp betoogt ln het hervormde ambtsdragersblad Woord en Dienst, dat de hervormde kerk al sinds de zestiende eeuw drie stromin gen heeft: bijbelse humanisten, calvi nisten en een middengroep. De gere formeerde-bonder ds Jac. Westland spoort in het Gereformeerd Week blad (van de bonders) zijn mensen aan om aan modallteltengesprekken mee te doen, maar knoopt daar wel een waarschuwing aan vast: „Het kan nl. gebeuren dat een zekere roes zich van ons meester maakt De roes. dat het allemaal wel meevalt met die' verschillen en zo. De roes zou wel eens door een bittere ontnuchtering gevolgd kunnen worden." Maar dit maal vooral aandacht voor de be schouwingen van prof. dr. D. Nauta in het (gereformeerde) Centraal Week blad: Die verscheidenheid is niet enkel een feitelijk gegeven, dat leder kan con stateren ln de kerk. waartoe hij of zij behoort Ook het Nieuwe Testament weet ervan als van een normaal ver schijnsel. Er ls sprake van christenen uit de Joden zowel als uit de heide nen. Er zijn onder hen slaven zo goed als vrijen. Niet allen zijn even ver voortgeschreden op de weg van het geloof; naast volgroeiden zijn er ook kinderen ln het geloof. En zo zou lk kunnen doorgaan met het opnoemen van onderscheidingen. Het is nu niet de bedoeling te streven naar een zo veel mogelijk volledige lijst van wat als verscheidenheid ln het onderhavi ge opzicht kan gelden. Maar wat moet opvallen, en het ls mijn bedoe ling Juist daarop de aandacht te ves tigen. ls dat nergens een aanwijzing wordt aangetroffen van uiteenlopen de geloofsopvattingen welke naast el kander aanwezig zijn en als een ten volle aanvaardbare verscheidenheid erkenning ontvangen. Het ls wel zo, dat er onderscheid bestaat ln de wijze van de benadering van die geloofsop vattingen. Het cartoon links staat op de voorkant van Kerkinforma tie en geeft de visie van het blad op de komende „samen- op-weg"-zitting van de her vormde en de gereformeerde synode. Blijkbaar corrigeer de de redactie op het laatste moment nog een heel lelijke schrijffout. In ieder geval lukte het niet meer, om de correctie ook aan te brengen in de herhaling van het car toon in de colofon op pagina 2 van het blad (rechts). .zal ln elk geval de conclusie a ten worden getrokken dat we preken-op-Vredeszondag niet zon meer kunnen doorgaan zoals we den. De predikant is met zijn pr^> ongewild terecht gekomen in een soleerde positie van waaruit zijn treden tegenover de gemeente i blematlsch wordt. Van zijn initial van zijn overtuiging en politieke lingname schijnt het effect van preek en de betekenis van heel liturgisch gebeuren ln het kader i de vredesweek voor een groot 4 afhankelijk te zijn. Overtrokken wachtingen inzake de preek zijn li van het onvermijdelijk gevolg. Hl ceerd die praktische modellen leve- Paulus en Jacobus, om slechts dit ren voor dit werk. voorbeeld aan te halen, doen het niet op eendere manier. Voor het besef van Luther was er tussen beiden zelfs een zodanig verschil, dat hij ging spreken van de strooien brief van Jacobus. Hoe begrijpelijk een derge lijke uitlating bij hem ook moge we ten. zij heeft geen algemene Instem ming ontvangen, en in het bijzonder alet bij de Gereformeerden. Het be naderen van een of ander onderwerp leidt natuurlijk tot nuanceringen in het verstaan ervan; het inzicht kan dientengevolge worden verrijkt en verdiept. Maar dit is Iets anders dan dat het bedoelde onderwerp zelf van aard veranderd zou worden of in zijn tegendeel zou worden omgezet. In de grond der zaak gaat het bij Paulus en bij Jacobus over een en dezelfde ge loofsinhoud. De eenheid van het geloof laat zich dan ook bezwaarlijk denken zonder eenheid ln de opvattingen van het geloof. Hoe zou zij ooit werkelijkheid kunnen worden, als niet van allen uit de harten opklimt de lof voor Jezus Christus als de Behouder van het leven, de Heiland en Heer. de Gekrui sigde cn de Opgestane, de Oezondene van de Vader en die tevens met Hem één ls ln zijn goddelijk Wezen? Herin nerd zij alleen aan de uitspraak ln 1 Cor. 15: Indien Christus niet ls opge wekt, dan Is Immers onze prediking zonder Inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloofIndien wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus gebouwd hebben, zijn wtj de bekla genswaardigste van alle mensen. Wat zo omtrent de geloofsopvatting van Christus' opstanding verzekerd wordt, ls van overeenkomstige kracht met betrekking tot alle geloofsopvat tingen. Eenheid daarin ls niet anders dan een onontwijkbare aangelegen heid. Wanneer daarom bij het pleiten ten gunste van verscheidenheid ln de kerk de hier aangegeven begrenzing niet duchtig ln het oog gehouden wordt en steeds weer de sterkste na druk ontvangt, moet het mislopen. Dan ls iemand bezig de kerk ln haar wezen en haar hartader aan te tasten. En lk kan mij niet onttrekken aan het besef, dat ln de discussies welke te genwoordig ln onze kerken gaande zijn, lang niet voldoende met het hier dreigende gevaar rekening wordt ge houden. Ondertekening De gereformeerde synode-deputaten „voor de oefening van het verband met de theologische faculteit van de Vrije Universiteit" maken zich zorgen over de aanstaande predikanten, blij kens een verslag van deputaat dr F. L. Bos in Kerkinformatie; Maar de eigenlijke problematiek rondom de ondertekeningsformulie ren kwam pas goed naar voren ln diverse gesprekken, welk op verzoek door deputaten werden gevoerd met een groep oudejaarsstudenten. De moeite die zij toonden te hebben met het verkorte formulier dat zij hebben te ondertekenen om bij wijze van oefening in kerkdiensten te mogen voorgaan, bleek verder en dieper te reiken dan deze specifiek voor hen geldende bepaling. Vooral hun toe komstige positie als predikant ln de gereformeerde kerken bleek hierbij ln het geding, en ln verband hiermee hun visie op de betekenis van de drie formulieren van enigheid. Van stu- dentlkose afstandelijkheid was bij hen geen sprake. Integendeel zij zouden zich straks samen met de gemeente roet hart en ziel willen In zetten voor haar geestelijke opbouw, ln confrontatie met de brandende vragen en opdrachten van deze tijd. Maar zij vonden dat zij hierin geremd zouden worden door de verplichte ondertekening van verouderde belij denisgeschriften. Met alle begrip voor hun Intenties, hebben deputaten ge poogd hen duidelijk te maken, dat ln de ondertekeningsformulieren de door hen gewenste actualiteit van het belijden der kerk niet wordt opgeof ferd aan de continuïteit daarvan, maar dat anderzijds die continuïteit niet ter wille van de actualiteit mag worden prijsgegeven. Juist te midden van het gevaar dat ons in deze anti- autoritaire tijd ernstig bedreigt: dat de stroom van het belijden in een oeverloze delta uiteenwijkt en ver vloeit, is het, om ons samen-kerk-zljn te beleven, meer dan ooit nodig, dat wij ons ook door ons belijdend voor geslacht kritische vragen laten stel len omtrent het gehalte van ons be lijden. Vredeszondag Het tijdschrift Praktische theologie besteedde een heel nummer (72 blad zijden) aan de preek op Vredeszondag met bijdragen van J. W. Besemer, Jan ter Laak, majoor A. A. Andriese, J. Hendriks. F. H. Kuiper, J. Thomas. J. H. van der Laan en M. J. G. van der Velden. (Voor 8,50 te bestellen bij uitgeverij Waanders, postbus 1129, Zwolle). Een van de conclusies ls. dat het, zo ooit, voor Vredeszondag raad zaam ls. dat kerkdienst en preek door een hele groep voorbereid worden en niet door de dominee alleen. Hierover drs J. Thomas: alsof de preek ln de bestaande mc loog-vorm het aangewezen mediui om de verstrekkende doelstellln van het IKV ln de gemeente te vei zenlljken. BIJ deze centrale po« van predikant en preek blijft de meen te teveel op de achtergrond fungeert daar min of meer als „pi de réslstance". Het lijkt dan alsof vooral aan de kant van die wi stand-biedende gemeente de prol men en de oorzaken van de frusl ties hebben te zoeken. BIJ een no zakelijke heroriëntering zullen ln kere zin de verhoudingen omgeke moeten worden: er zal meer van gemeente dan van de predikant t ten worden uitgegaan. Het beeld de gemeente, die maar zo moe meekomt op het spoor dat de pn kant haar ln zijn vredespreek wijst, zal moeten worden vervan) door de gedachte aan een gemee die zélf voor het aan de orde kofl van de aktuele problemen op Vrti zondag verantwoordelijk wil zijn. alleen kan ook de predikant uit beknelde positie worden bevrijd, betekenis van zijn optreden ln vredesdlenst kan dan tot (ook hemzelf) meer aanvaardbare prop ties worden teruggebracht en er staat ruimte waarin de functie zijn preek als monoloog kan wort gerelativeerd. De preek kan ln dienst van Vredeszondag nu eenffl niet vrij en doelmatig function® zolang de predikant zich vanuit besloten situatie steeds tót de meente moet richten. Onwillekeu komt hij dan terecht in de positie iemand die zichzelf en zijn werk n* verdedigen. Vaak moet hij dan R zijn eigen besef zicb in moeilijke miletlsche bochten wringen om I nemelijk te maken dat de omstre< vragen betreffende de wereldvt toch heus wel terecht door hem de orde worden gesteld. Niet all geïsoleerde figuur temidden van gemeente, maar alleen samen met gemeente kan het komen tot een meenschappelljk bewust worden' het onontkoombaar evidente dat deze vragen is verbonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2