Stervenden vertellen hun eigen verhaal Mm 9 Concertzanger vindt ontluisterend einde geilere Ovaties voor Wagners Vliegende Hollander Boekenbeurs in Rotterdam Indringende documentaire over doodgaan van VPRO Edo de Waart dirigeert boeiende voorstelling Popdagen schilderijen VRUDAG 7 SEPTEMBER 1S79 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET De VPRO zendt zondagavond (van 21.55 tot 23.25 uur via Ned. II) de Amerikaanse docu mentaire „Dymg uit van de televisiemaat schappij WGBH-Boston Het is een film over het doodgaan van SaJIy. Bill en dominee Bryant, drie mensen die wegens kanker in hun maar ook van hun naaste familieleden laatste levensfase verkeren. In de film komen uitvoerig aan de orde. Al met al een aangrij- vooral de emotionele aspecten rond het sterf- pende gebeurtenis, waarover hieronder een proces niet alleen van de hoofdpersonen, voorbeschouwing. door Kees de Leeuw HILVERSUM ..Net als seks is doodgaan een zeer persoonlijke ervaring, want je sterft Je eigen dood en het feit dat ook anderen dat doen, ls nauwelijks van belang en helpt je weinig verder," aldus Michael Roemer, regisseur/producer van de Amerikaanse film „Dying", die in 1976 in Amerika te zien was. Toch weerhield deze uitspraak Roemer er niet van een film over doodgaan te maken, nadat hem hierom was gevraagd. Roemer zelt zegt sinds zijn kindertijd al geobsedeerd te zijn door de dood en de doorslag ga! zijn opname begin *970 in een ziekenhuis wegens wat de doktoren noemden een „tamelijk ern stige toestand. Eén dag en één nacht probeerde Ik me te verzoenen met de gedachte, dat ik wellicht binnen kor- le tijd zou sterven, maar de volgende morgen kwam de arts mij vertellen dat zijn diagnose was veranderd. Opeens was Ik weer onder de le- Ivenden." Niet lang daarna werd Roemer ge vraagd een film te maken over ster ven en „dat was voor mij duidelijk een kans om mezelf te confronteren met mijn angst voor de dood". Met zijn team heeft hij geprobeerd zo dicht mogelijk te komen bi) de dood zelf. bij mensen die op het punt ston den dood te gaan Zij moesten hun eigen verhaal vertellen, omdat zij de enigen waren die dat zouden kunnen." De film geeft dan ook geen beeld van de Amerikaanse manier van sterven of van de wijze waarop men door de eeuwen heen tegen het sterven heeft aangekeken. Er wordt evenmin inge gaan op de nieuwste psychologische stromingen, die zich met het sterven persoonlijk hebben beziggehouden en nog bezighouden. Het is een zeer persoonlijk verslag geworden van drie terminale (stervende) patiënten, terwijl 8andy als Inleiding vertelt over het sterven van haar man Mike, waarmee wordt geprobeerd deze Indi viduele gevoelens te plaatsen In een breder perspectief. Afzichtelijk Na 8andy, die zegt dat de sterfdag van Mlke toch een goede dag was. ook al klinkt dat vreemd, komt Sally in beeld. Ze heeft een tumor in het hoofd en ziet er afzichtelijk uit met haar ingedeukte kale schedel, haar donkere bril en haar gedeeltelijk ver lamde lichaam. Voor haar is het een kwestie van afwachten, zoals ze zelf zegt, „al heb ik geen angst voor de dood. Iedereen moet sterven en ik vergelijk het met een baby die eens een oude man of vrouw wordt." Het liefst zou ze in coma raken, de Umbo dansen en dan sterven. „Dat is beter dan te vegeteren, maar ik heb geen keus en kan niet mijn eigen lot bepalen." Ontroerend is het om te zien. hoe zij per brancard in een am bulance naar haar bejaarde moeder wordt gebracht met een enorme plant op haar schoot. Deze verzorgt Sally In haar laatste periode, waarbij 's avonds onder de lamp de moeder wat handwerkt en de dochter op haar bed In de huiskamer ligt te genieten van een klassiek concert. En zo glimla chend en gelukkig slaapt ze even la ter In. Heel anders van sfeer ls het verhaal van Harriet en Bill, als deze laatste te horen krijgt dat hij nog slechts een aantal maanden te leven heeft. Zijn vrouw ls er dermate van onderstebo ven. dat ze een psychiater bezoekt en hem vertelt van haar enorme onze kerheid ten aanzien van de toekomst. „Ik weet wat er gaat gebeuren." zo zegt ze. „Ik blijf achter met twee kinderen en dat maakt me erg van streek. Vooral als mijn man vraagt: wat ls er toch aan de hand met m'n lieve meisje, met wie ik getrouwd ben? Nou, dat meisje wordt gekweld door de kanker." Irritaties Toch gaat ook het leven In het gezin van Harriet en Bill door. De tuin wordt verzorgd, er wordt gezwommen in een meer, maar de Irritaties over en weer zijn goed merkbaar. Met name als Bill weer voor onderzoek In het ziekenhuis wordt opgenomen en zij alleen staat voor de opvoeding van hun zoontjes, op wie ze haar prikkel baarheid openlijk afreageert. Tijdens het bezoekuur brengt ze de opvoe dingsperikelen ter sprake en zegt: „Hoe langer het duurt, hoe slechter het zal gaan," waarop Bill machte loos antwoordt: „Wat moet ik dan doen." Waarop Harriet doelt, maar niet te genover hem durft uit te spreken is, dat hij eigenlijk maar zo snel moge lijk moet sterven, zoals ze wel zegt tegen de behandelend geneesheer. „Als Bill nu sterft, dan kunnen we er over heen komen. Ik ben dan nog jong genoeg om weer te trouwen." De arts van zijn kant wijst erop. dat ook hij geen definitieve sterfdatum kan noemen en dat zij moet leven met die onzekerheid. „Dat proberen alle fami lies te doen. waarin ziekte en niet alleen kanker ls. Bovendien gaat het ook om Bill en heeft hij het eerste recht om te beslissen. Kort daarna, terwijl Harriet door spanningen over mand in een hysterisch lachen uit barst. sterft haar Bill. Op 19 juli 1975, zoals in tekst op het scherm ver schijnt. Regisseur Michael Roemer: geobsedeerd door de dood. Blij De laatste hoofdpersoon in „Dying" is dominee Bryant, een zwarte predi kant van een methodistische ge meente in Boston, bij wie een gezwel is ontdekt. Samen met zijn vrouw hoort hij aan. wat de arts te vertellen heeft, die erbij zegt open kaart te zullen spelen. De reactie van Bryant op zijn naderende dood is kort en simpel: „In zo'n geval is er slechts één ding wat een mens kan doen en dat is vertrouwen op God." Hij vertelt voor de camera, hoe blij hij is met zijn vrouw Kathleen en zijn gezien, want „zo iets heb ik altijd willen hebben, toen lk nog erg een zaam was". We zien hem voorgaan in zijn kerk en preken over het dochter tje van Jalrus, waarna hij de gemeen te meedeelt dat hij kanker heeft en binnenkort zal sterven. We maken Bryant ook thuis mee temidden van zijn vrouw, kinderen en kleinkind. Kijkend in de camera zegt hij: „Ik leef nu in één van de grootste momen ten van mijn leven en ook al heeft de dokter me verteld, dat ik niet lang te leven meer heb, ik ben toch de geluk kigste man ter wereld. Ik herken de hand van God in dit alles en kan het nu wat kalmer aan gaan doen." Samen met zijn gezin bezoekt hij nog zijn geboortestreek en het volgende moment zien we hem uitgeteerd in bed liggen, terwijl zijn familie hem zoveel mogelijk probeert te helpen bij zijn lijden. Zijn kleindochter komt binnen, geeft opa een kusje op zijn sterfbed en zegt hem gedag. Zijn laat ste woorden zijn „Dank je", waarna hij vredig heengaat. De film sluit af met een indrukwek kende rouwdienst in de kerk, waarin dominee Bryant ligt opgebaard en terwijl het koor zingt en het orgel speelt, zijn vrouw zichtbaar worstelt met het aanvaarden van de dood van haar man. Dan trekken de gemeente leden voor een laatste groet langs de baar en wordt de kist de kerk uitge dragen. de lijkwagen in. Bijzonder Regisseur Michael Roemer is er in geslaagd in zijn documentaire „Dy ing" het sterven van deze mensen op sobere wijze te verfilmen. En dat is bijzonder te noemen, want gedurende de anderhalf jaar dat hij met dit project is beziggeweest, heeft hij heel wat mensen zien doodgaan, maar de moeilijkheid was dat niemand wilde worden gefilmd in zijn laatste uren. Michael Roemer: „Van tevoren een dokter al tegen ons gezeg< alleen uitzonderlijke figuren z< willen worden gefilmd. Hij had gt want de mensen die we nu hel |j kunnen filmen zijn buitenge* maar ze staan model voor ons*^ maal. Alleen moesten zij nog kwijt, iets persoonlijks of iets meens." Time Magazine noemde „Dying beste documentaire in 1976 en we Revu bracht eerder deze fil woord en beeld en stelde daarbj geen omroep in Nederland het aangedurfd deze op het schene brengen. De VPRO heeft de u ei ging aanvaard en stelt in de aar diging in de gids. dat „deze fill leven zal veranderen". Ze vein nogal veel reacties op de uitzei en heeft de stichting Correlatie schakeld voor opvang. Of „Dyinj leven zal veranderen kan ik niet men, maar dat deze indringend cumentaire de kijkers tot stil bezinning zal dwingen, lijkt mij onontkoombaar. door Adr. Hager SCHEVENINGEN Edo de Waart, zo juist teruggekeerd van succesvolle Lohengrln-voorstellingen in het Wagnermekka Bayreuth, dirigeerde woensdagavond in het Circustheater als gast van de Nederlandse Operastichting Wagners dramati sche ballade „Der fllegende Hollander". ADVERTENTIE Er valt veel te vertellen over deze voorstelling, doch primair ls vermel denswaard dat het Haagse publiek zo positief in haar waardering was. dat men alle Indrukken samenvatte ln uitbundige ovaties en enthousiast bravogeroep. De Operastichting kon zich geen meer geslaagde seizoenope ning wensen Heine Wdgner baseerde rijn libretto tekst en muziek schreef hij in twee maan den tijd op de poëtische weergave door Helnrich Heine van de volkssage die zeelieden, met name de Hollandse zeelleden, elkaar reeds ln 1600 vertel den. De sage vnn het spookschip dat wordt bevaren door de Hollander, de verdoemde, die eens ln de zeven Jaar aan land mag om redding te zoeken door middel van een vrouw. Het is Senta. de dochter van kapttein Da land die haar leven tenslotte opoffert voor de angstaanjagende zee Het ge geven was voor de nog jonge Wagner, die de kracht van de zee leerde ken nen tijdens een reis van Riga naar Londen een gegeven bij uitstek. Nog min of meer onder Invloed van Weber en Meyerbeer bereikt hij het toppunt van de romantische opera en maakt de weg vrij naar het muziekdrama. Belgisch De voorstelling kreeg een Belgisch accent door de inbreng van Franz >fari)nen (regie» en Jean Marie Fiévez ■«decors), in de theaterwereld een twee-eenheid Martjnen betrad met „Der fllegende Hollander' voor de eerste maal het operaterrein Gezien enkele opzienbarende toneelpresen- taties kan men m deze spectaculaire Wagner-opera veel van hem verwach ten Oesteld kan worden, dat Marij- nen en Fiévez het bepaald niet ln goedkope effecten hebben gezocht, hoezeer deze opera zich daartoe ook leent Het spookschip leek meer zee waardig dan menig wrak dat men ln dit werk op het podium placht te brengen. 8enta was gedurende de ge hele voorstelling op het podium, dat wil zeggen twee uur en een kwartier aan een stuk. omdat zeer onge woon de opera zich zonder onder breking aan oog en oor van de toe schouwer voltrok en de handeling be gon nog voor nog een noot van de ouverture had geklonken Een hele zit. doch het bevorderde de eenheid in het verhaal op zeer overtuigende wijze De bemanning van het spook schip was een allegaartje engerds, wonderlijke figuren met onder meer Ludwig II. die er op oneigenlijke wij ze met zijn haren werd bijgesleept. Het geheel rijk aan symbolen en rea listisch Wie deze opera kent ziet als hoogtepunt voor zich 8enU aan het i spinnewiel en men hoort het koor zingen ..Summ' und brumm'. du gu- test RAdchen Fiévez liet zijn publiek met de ogen knipperen, men zag een soort wasse rij compleet met stoommachine, dampend en wel. En ja. voor de goede orde zat ook een enkeling nog aan het spinnewiel Maar goed. vele vond sten. ook qua lichteffecten wis ten regie- en decoruitstapjes te ver goelijken. En dat alles past uitste kend in de sfeervolle costuums van Lioba Winterhalder Vocaal Het oor kreeg op deze avond bijzon der veel te genieten 8enta werd gezongen door de Roemeense so praan Magdalena Cononovici, een prachtige prestatie; met name haar hoogte is stralend, het mlddenregis- ter is minder fraai, doch de creatie bezat ln hoge mate een dramatische allure. De Daland van William Wildermann. reeds meer dan dertig Jaar op het podium, was ideaal. Matti Juhani uit Finland gaf Deer 8teuermann het Juiste karakter en Thomas Stewart was een indrukwekkende Hollander. Twee landgenoten: Adriaan van Limpt en Annette Andriesen, respec tievelijk als Erik en Mary, waren vol waardige deelnemers aan deze hoog waardige voorstelling Orkest De orkestbak werd op superieure wij ze bezet door het Concertgebouwor kest Van de eerste tot de laatste noot volmaakt Wagnerspel, perfect van toon. spanningsvol, rijk een tutti- en solomomenten, subliem reagerend op de aanwijzingen van Edo de Waart. En daarmee is de centrale figuur van deze voorstelling genoemd. Op mees terlijke wijze leidde hij het gebeuren in de orkestbak en op het podium, allesomvattend en allesbeheersend, bruisend meeslepend en adembene mend Een operadirigent, een Wag- ner-dirigent van het zuiverste water. Der fliegende Hollander: Magdalena Conovici als Senta, Thomas Stewart als de Hollander. Bij dat alles mag het subliem zingen- Hollander" beleven op 7 september in de koor niet onvermeld blijven. Scheveningen, 19 september in Rot- Wagnerliefhebbers zullen deze voor- terdam, 21 september in Utrecht en stelling zeker niet willen missen. Ze op 11. 14. 24, 26. 30 september en 2 kunnen het drama van „Der fliegende oktober ln Amsterdam. Komende week staat in het teken van de festivals, die alle met muziek te maken hebben maar dan wel in uit eenlopende genres. Het Schlagerfestival vindt ook dit jaar weer plaats in de Rodahal te Kerkrade en wel op 7 en 8 september. Schmartlappen in vele maten en soorten worden o.a. door Freddy Quinn, Costa Cordalis, Fischer Cho re, Jürgen Marcus en Rex Gildo ten gehore gebracht. Voor de folkliefhebbers valt er zater dag 8 september te kiezen uit twee foikfestivals. Het Philips Ontspan- nings Centrum te Eindhoven staat in het teken van de Ierse Folk van de Wolfetones, Dubliners, Chieftains, Furey Bros, Tommy Makem en Lilian Clancey. In het Friese Oenkerk (bij Giekerk) start 's middags folktalent. zoals Doede Veenman, Irolt, Crom- berten Yn't Fleer. Bovendien markt, ambachten. volksdansen en -verhalven. Zondag 9 september in het Rotter damse Zuiderpark voor de derde maal Rotterdam New Pop met o.a. de nieuwe band van Johnnie Rotten: Public Image, Interview, Jags, de Cure en Roger Chapman uit Enge land. Royal Rasses uit Jamaica voor een portie reggae;-Streetbeats. Nits, Trail, Meteors en Ton van der Meer vertegenwoordigen de Hollandse nieuwe wave, terwijl Loonis Gang, Headline, Sweet Revenge, Body Snatchers en Stealer het Rotterdam se aandeel zullen verzorgen. Toegang gratis en aanvang 13.00 uur. Enkele dagen later start ln het Am sterdamse Melkweg het Vrouwenfes tival waar woensdagavond (12 sep tember) Rosa King en donderdag nacht (13 septemper) Wicked Lady zal optreden. ROTTERDAM Vandaag en mor gen (vrijdag en taterdagl is er in de glaaen taal van het Ahoy-eomplex ren boekenbeurs, uitgaande van de Stichting Christelijk Lektuur Kon- takt (CLK). Ruim veertig uitgevers van protestants-christelijken huixe laten er hun uitgaven zien. met de nadruk op boeken die pas versche nen zijn. Vandaag van 10 tot 21 uur. morgen van 10 tot 16 uur. Toegang gratis. door Dirkje Houtman AMSTERDAM Het verglij den van de tijd dooft op den duur elk talent. Is het niet de ouderdom die de beheersing van een instrument onmoge lijk maakt dan is het wel de dood. Het zijn twee thema's die in eikaars verlengde liggen en ln de nieuwste voorstelling van theatergroep Nljins- ky onder de titels „De Concertzan ger" en „Ontmoeting in het donker" verbeeld worden. Woensdag ging deze voorstelling ln het Shaffy-thea- ter in première en is daar Lm 13 september te zien. Theatergroep Nijinsky bestaat twee Jaar. werkt vanuit verschillende disci plines (toneel, muziek, dans en mime) en ls genoemd naar de legendarische Russische danser Vaslav Fomitch Nijinsky, wiens carrière werd afge broken door een onontkoombare krankzinnigheid Een soortgelijke on ontkoombaar lof treft de titelfiguur uit „De concertzanger", die het hoog tepunt van zijn carrière gepasseerd is. Ouder geworden realiseert hij zich dat de eenzaamheid, die hij in zijn roemrijke verleden bezong, werke lijkheid is geworden. De wanhoop van de molenaarsknecht, die tever geefs zijn geliefde zoekt werd zijn wanhoop en het water uit de beek, dat hij eens bezong, druppelt nu uit de zakken van zijn versleten pak. Het lijken tranen die de snijdende werke lijkheid van het verlangen vergezel len. Een cynisch verbeeld van ver driet dat evenzeer kenmerkend is voor de manier waarop Bart Kiene de concertzanger speelt. Het ogenschijnlijk optimisme, waar mee hij met zijn klassiek geschoolde stem de liederen zingt, gaat gepaard met een taxerende oogopslag, een opgetrokken wenkbrauw of een licht zuchten, maar uiteindelijk blijken deze minimale bewegingen voorteke nen van de grote gekte. Een ontluiste rende ontwikkeling die een bijzonde re dramatische kracht krijgt doordat de kwaliteiten van een echte concert- zanger (Kiene heeft ook conservatori um) organisch verweven zijn met de illusie van de toneelmaker Daarbij loopt de opbouw van het stuk parallel aan de ontwikkeling die de concert zanger in zijn leven doormaakt, zodat er een gave eenheid van vorm en inhoud ontstaat. Zo compact van vorm en inhoud „De concertzanger" is, zo complex en cha otisch is „Ontmoeting ln het donker" waarin Kiene samen met Arend Bul- Bart Kiene als „de concertzan ger" in het gelijknamige stuk van Theatergroep Nijinsky. der speelt. Het is een collage van gedichten, liederen en scenes rond het thema van de dood. waarin de knopengieter en Peer Gynt uit het gelijknamige werk van Ibsen zijn te herkennen. Gecombineerd met tek sten van Heine en Nijinsky weerspie gelt ..Ontmoetingen in de dood" de gespletenheid van de mens die zowel geplaagd wordt door de angst voor de dood als door een afkeer van het leven. Een gevolg is dat het leven niet geleefd wordt door het zinloze vluch ten van de dood. De chaos die dit in een mensenziel teweegbrengt zal het chaotische karakter van de voorstel ling bepaald hebben. Galerie Conlnck Amersfoort 033-29368 expositie van circusclowns van Krijn van Dyke tekeningen, aquarellen en schilderijen van 1/9 t/m 30/9 op.tijden Do t/m Zon van 13- 17 u en na afspraak O0s6^9 'o1 ~28 september HP QÜ^Josje Regout La3 keramische plastieken Lia Harkes olieverfschilderijen Frans Borgers emailplaquettes open: woe t/m vrij 12-18 u do 19-21 u. za 11-17 u zon 13-17 u en vol. afspr. Sluiskant 24 2265 AB Leidschendam WIJ MAKEN koperbeslag op oude statenbijbels RESTAUREREN antieke horloges en klokken GEVEN prima vakwerk en goede schriftelijke garantie Bel 033-43694 Fa. HOOGENDOORN postbus 32 3830 AA Leusden-C Er zijn mensen die zeggenje kunt er wel EEN DAG rond dwalen - in de oud-Hollandse toonkamers van Antiek Boetiek Hoogendoorn Zlldstraat 63, Aalsmeer s Woensdagmiddags gesloten! Antiekhandel „De Konstanza" Goudsesingel 107-109 Rotterdam Tel. 010-123372 Het adres voor exclusieve meubelen en kleingoed Iedere dag geopend van 10.00-18.00 uur Donderdag koopavond Speciaal magazijn voor de handel Door eigen import zeer redelijke prijzen. GALERIE SREFIDENSI Keizersgracht 757 (bij de Amstel) Amsterdam 1 t/m 23 september 1979 „EEN DWARSD00RSNEE VAN 15 JAAR ARBEID" HAROLD RUDGE met: werke j in olieverf, inkt hout en ivoor11 bez.: dag. 1-5 - tel. 22.37.2! J 19e en 20e eeuw spui 235a, den haag. tel. 070 463242. Kunst- en veilingzaal/^" makelaars-veilinghouders in roerende goederen regelmatig veilingen van kunsi antiek en dels voo' onze clientele zoeken w.| obiocten goed genaite verkoopcondities op aanvraag oc voor ai uv» ta>at>es m^ake verzekeringen ^cessie etc tel. L7C ,*t»4271 Nassau Dillenburgstraat 3 Den Haag Galerie AELBRECHT heeft werk in stock van o.a. Herman Berserlk, Jan Goedhart, Piet Klaasse, Michel van Overbeeke, Willem Westbroek. Galerie Aelbrecht begint in september een keramiei galerie in de Voorstraat 5 Rotterdam Delfshaven Iedere maand organiseert Aelbrecht een expositie. Galerie Aelbrecht Aelbrechtskolk 2 b Rotterdam Delfshaven Open dinsdag t/m zondag van 11.00 -17.00 uur Telefoon 771637 - 775606.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4