5 Baarlink: Bijbel is schat in aarden vaten Krishnamuti krijgt een studiecentrum in Deventer Scherpe koers IKV wekt weerstanden Boekje over angst Scherpe brief van Poolse bisschoppen over kinderrechten 4 Trouw Brits racisme snel bezig toe te nemen onder jeugd GEEF HET WOORD VOORBIJGA NCRV heeft er 500.000 Jakoenin vraagt ontslag priesters Conferenties Aanhang groeit weer, maar is verdeeld LVRUOAG 7 SEPTEMBER 1979 TROUW/KWARTET Dr H. Baarlink Van een onzer verslaggevers NlJKERK Enerzijds moeten wij de uiterste eerbied hebben voor de bijbel als het Woord van God. Anderzijds moeten we rekening houden met het historisch beperkt karakter van de bijbel. Het is echt een schat in aarden vaten. Dit betoogde prol dr H. Baarlink uit Kampen gisteren op de druk bezochte predikantenconierentie van het confessioneel gereformeerd beraad in Nijkerk. De conferentie was gewijd aan het thema „Modem bijbelonderzoek en traditioneel geloof". Het hu tort se h-kritisch bijbelonder zoek Is voor het verstaan van de bij bel noodzakelijk, aldus prof Baarlink. WIJ mogen rekening houden met menselijke eenzijdigheden, vergissin gen en emotionaliteit in de bijbel. BIJ dat laatste wees hij op Paulus' uit spraak over de Joden In 1 Thessalonl- cenzen 2. die prof Baarlink vergele ken bij Paulus' betoog In Romeinen 9-11 als een emotionele uitschieter taxeerde. Fundamentalisme De nieuwe Kamper hoogleraar nieu we testament keek met diep respect terug naar de tijd, dat onder de gere formeerden Aalders. J Ridderbos. Oreljdanus en Grosheide de toon aangaven op het gebied van de bijbel exegese. Maar hij betoogde tegelijk, dat men naar die tijd niet terugkan. Hun schlbboleth ..De bijbel ls Gods Woord" gal hun bijbelonderzoek een hechte confessionele basis. Maar deze identificatie van bijbel en Gods Woord moest wel leiden tot bezinning op de aard van het Schriftgezag. An ders was men in het fundamental^, me verzand. De stellingname ..De bijbel ls Gods Woord" had vijftig jaar geleden zeker haar waarde tegenover de minach ting van het historisch karakter van Gods openbaring door de liberale bij- belgeleerden van toen. Die hadden geen Interesse In de heilsfelten uit het verleden, trouwens, in hun gesloten wereldbeeld konden zij zich geen di rect en historisch ingrijpen van God in de wereld voorstellen. Maar toch vond prof Baarlink. dat een meer gedifferentieerd antwoord van gereformeerde kant vijftig jaar geleden toch al wenselijk zou zijn geweest. Bepaalde ongelukken in het kerkelijk leven zouden daardoor voorkomen kunnen zijn geweest. Bo vendien had prof Baarlink het be zwaar. dat wie eenmaal het formele principe ..De bijbel ls Gods Woord" heeft geponeerd, daarmee elke dis cussie bij voorbaat onmogelijk heeft gemaakt. Er is dan alleen nog maar de antithese tussen „schriftgelovig" en „schriftkritlsch" bijbelonderzoek. Materialistisch De vroegere gereformeerden accep teerden dat isolement, maar prof Baarlink pleitte voor een andere, meer aanvallende, houding. Om de hedendaagse afwijkingen op dit gebied vanuit hun achtergronden, te kunnen onderkennen en beoorde len, moeten wij hun filosofische voor onderstellingen opsporen en doorbre ken. zei hij, en hij noemde als voor beeld de materialistische exegese. ..Die wil de bijbel verklaren vanuit een kijk op de werkelijkheid (de mar xistische), die niet alleen niet aan de bijbel zelf ontleend is. maar de bijbel zelfs weerspreekt. De openbaring zelf moet ons de visie op de werkelijkheid van mens en wereld geven, die nodig is om het bijbels getuigenis goed te kunnen uitleggen." Maar ook een eenzijdig benadrukken van „De bijbel is Gods Woord van kaft tot kaft" leidt tot een kramphou ding In het luisteren naar de bijbel, aldus prof Baarlink, en In dat ver band sprak hij over de menselijke eenzijdigheden, vergissingen en emo ties, die er nu eenmaal in de bijbel zijn en niet weggeredeneerd kunnen worden. Op de vraag „maar waar blijven we dan?", antwoordde hij, dat niemand die zorg kan wegnemen door terug te vallen op de oude stellingen, maar dat voor hem de grens lag in het vasthouden aan het echt historische handelen van God „even historisch als onze schuld en verlorenheid". En verder geloofde hij, dat de bijbelse getuigen de aan hen opgedragen boodschap zo hebben doorgegeven, dat die boodschap ook onder gewij zigde omstandigheden als Woord van God verstaan zou kunnen worden. Van onze Haagse redactie DEN HAAG De scherpe koers van het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) tegen de kernwapens, heelt ln kerkelijke kring weerstanden opgewekt. Dit blijkt uit de beslissing van de Oronlngse polemoloog, prof P. Teunlssen, om voorlopig niet meer deel te nemen aan de activiteiten van de werkgroep militarisme. Deze werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van het IKV en de Raad van Kerken. Prol. Teunlssen ls het volstrekt niet eens met de Inhoud van de nieuwe IKV vredes- krant, met name niet met het artikel „Wilt u de totale bewapening?" Hij vindt dat het IKV daarmee te ver gaat. ADVERTENTIE „De teneur van dit artikel is, dat, iedereen die zich niet tegen kernwa- pensverzet zich schuldig maakt aan activiteiten die ook onder Hitler in het Derde Rijk bedreven werden. Ik vind dat niet aanvaardbaar. Ik meen dat er binnen de kerken ruimte moet zijn voor een kritische opstelling te genover de kernwapens, voor acties tegen het regeringsbeleid, maar daar bij gelden wel zekere grenzen, niet zozeer wat de inhoud betreft, maar wel wat betreft de manier waarop Je die verwoordt. Ik kan me voorstellen dat minister Scholten (defensie) zich volstrekt niet meer aangesproken voelt door wat het IKV te vertellen heeft. Ik vind het onterecht de Neder landse regering aan te spreken met de leus: wilt u de totale bewapening, wilt u de totale oorlog?" aldus profes sor Teunlssen. Hij heeft zijn opvattingen neergelegd waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tamminga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PoslDus 059 1000 AW Amsterdam te» 020-9'3450 Potlgm 66 00 00 Bsnh Ned Cred-efbanii Aaftarvngn/ 23 00 12 574 Gemeenregiro Amsfv'dJm Kt 1000 REGIO ROTTEROAM/OORORECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam 010-115500 labomemeniw •n Bezorging) tel 010-115580 (redactie) let 115700 (uitsluitend voor WestWaak 4 REGIO OEN HAAG/LEIOEN 250t CC Oen Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO/O^ST-NEOERLANO lel 05200-17030 Mefemarkt 56 Zmo«e Abonnementsprijzen: Per maand f 15 90 Per kwartaal f 47.70 Pe» helt jaar I 95.40 Per jaar 106 .60 Adve/wwaaianfen op aanvraag Tele Ionische abo.?nementenoedrachten (Z'e adresten Boven» Opgave fa/rviiebencMen 9-19 30 van maandag L m vrijdag Op zondag van 10 20 uur iele' 020-913456 Opgave tv rv-advertentie* IH 020-936060 0< schuttel ijk aan MimAdv afdeimg postbus <33 1000 AK AMSTERDAM. Ad'eswsz^mgen i*ts*u«1er><j «hHHei|» aan onze Amsterdamse ad-essen aan één (of meer) van de 200.000 schoor- kinderen in de Estado do Espirito Santo, een van de armste staten in het arme Brazilië. Een Nieuwe Testament kost> 2,63. Giro 901.000 tnv. In de Rechte Straat te Velp G. met ver melding „NTBr". Bijgaande cartoon van Len Monnik ls een van de illustraties in „Angst" een zogenaamd werkboekje van de Werkgroep Interkerkelijk Beraad te Gronin gen (adres: Praediniussingel 23). Deze werkgroep is er ten dienste van allerlei kerkelijke (basis)groepen, en de dienst bestaat uit het leveren van „inhoudelijke en groepstechnische toerusting". Over de nieuwe uitgave „Angst" (de Harense hervormde predikant F. Mooi is voorzitter van de redactiecommissie) bericht de werkgroep: „Met het boekje willen we aansluiten bij de zogenaamde Kerkenconferentie 1973-1980, waarbij het erom gaat, dat op zoveel mogelijk plaatsen in Nederland kerken zich. bezinnen op de samenhang tussen geloven en levensstijl, tussen geloven en samen-kerk-zijn. Het thema dit jaar is: „Angst". Angst is het tegendeel van hoop. Hoop schept ruimte naar elkaar, maar angst blokkeert de ontmoeting. En om die ontmoeting gaat het bij uitstek in de oecumenische beweging. Daarom hebben we geprobeerd door middel van verschillende gesprekson derwerpen de blokkades of breuken in de ontmoeting bespreekbaar te maken." Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Zondag wordt ln de Poolse rooms-katholie- ke kerken een bisschoppelijke brief voorgelezen waarin voor het eerst sinds het bezoek van de paus aan Polen een scherpe aanval op de Poolse regering wordt gedaan. De bisschoppen verwijten de regering dat rechten van het kind met voeten worden getreden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Afscheid: op 9 september van So luiden J. Hazeleger ber. te Rut} van Garijp A. de Kleine ber.| Harich. Intrede: te Apeldoorn M. H. Boon uit Lelden; te Enschede W. Hulsi' uit Axel; te Barrega-Hleslum ka« Woltlnge uit Hoogeveen. GEREF. KERKEN Afscheid: van Klundert G. Haaki wegens em. (23 sept, afsch. van Np dijk); van Temeuzen G. M. A. driksen wegens em.; van Den HeL H. Koetsveld ber. te Sliedrecht. Intrede: te Nleuwegein F. T. Botjl Bolnes; te Den Haag J. Nierop Koudekerk a/d Rijn; te Maasdijl i Hassefras uit Putten (Gld). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Intrede: te Leeuwarden P. Schel i uit Middelburg. NED. GEREF. KERKEN Intrede: te Groningen M. H. van I Berg uit Oegstgeest. GEREF. GEMEENTEN Intrede: op 12 sept. te Krimpen IJssel kand. J. de Pater uit Bosko i BAPT. GEMEENTEN Intrede: teLeiden G. Bosveld Muntendam; te Rotterdam-Z. Stuut uit Heerenveen. ALG. DOOPSGEZ. SOC. Intrede: te Bolsward J. P. J. scheer, blijft tevens pred. van kum, Hindelopen en Makkum. in brieven aan oud-minister Klompé, voorzitster van de sectie internatio nale zaken van de Raad van Kerken, en aan IKV secretaris dr M. J. Faber. Teunlssen eist dat het IKV alsnog afstand neemt van de Inhoud van het bewuste artikel Rapport Volgens professor Teunissen staat zijn beslissing los van het feit dat hij persoonlijk zo-wle-zo al wat andere inzichten heeft over de kernbewape ning dan het IKV. Die andere inzich ten zijn onder meer naar voren geko men in het rapport over kernbewape ning dat een sociale CDA-commissie van deskundigen onder leiding van de heer H. J. Neuman. (directeur van het Nederlands instituut voor vredes vraagstukken) heeft uitgebracht aan de wetenschappelijke Instituten van het CDA. Teunissen was lid van deze LONDEN Het racisme ln Groot-Brittannië wordt erger en we moeten ons op een angstwekkende en sombere toekomst voorbereiden. Tot deze conclusie zijn dertig Britse kerkelijke leiders gekomen tijdens een beraad over de kerkelijke reactie op het programma van de wereldraad van kerken tegen het racisme. De commissie bleek minder moeite te hebben met eventuele invoering van nieuwe atoomraketten ln West-Euro pa (als antwoord op de Russische SS- 20) dan het IKV en ook als de defen siewoordvoerders in de CDA-Tweede Kamerfractie De Boer en Frinking. In politieke kring wordt dit Neuman- rapport gezien als een duidelijke po ging vanuit het CDA om tegenwicht te bieden aan de anti-kernwapen- koers die tot nu toe in het CDA de boventoon voerde. In CDA-kring be staat toenemende bezorgdheid dat deze opstelling tot politieke brokken gaat leiden met CDA-defensie minis ter Scholten. Verwacht wordt dat de NAVO-de- cember aanstaande een beslissing over het antwoord op de SS-20 zal nemen. Om zich voor te bereiden over de dan komende gedachtenwisseling met de regering heeft een delegatie uit de CDA-fractle onder leiding van fractievoorzitter Lubbers deze week besprekingen gevoerd met de West- duitse zusterpartij CDU. De CDU heeft er daarin sterk op aangedron gen dat Nederland zal meewerken aan de modernisering van de NAVO- kern bewapening. Van onze radio- en tv-redactie HILVER8UM De NCRV heeft gis teren onder feestelijk vertoon het 500.000e lid binnengehaald. Het ra dio-programma dat oorspronkelijk zou worden uitgezonden op Hilver sum I onderging door de heuglijke gebeurtenis een belangrijke wijziging en stond praktisch de hele dag in het teken van deze mijlpaal. De gelukkige was de heer M. Zand- steeg uit Voorthulzen, die uit handen van NCRV-voorzitter. drs Th. Jansen een kleurentelevisie ontving. De NCRV heeft ln de uitzendingen van gisteren uit laten komen dat de stijgende UJn in het ledenbestand van de laatste paar Jaar wel nodig is. Volgens de laatste wijziging van de omroepwet ls de ledendrempel voor A-omroepen op 450.000 gebracht. Om veilig te zijn moet een omroep ruim boven die grens zitten. De NCRV. die dezer dagen het 55- jarlg bestaan viert, had kort na de oprichting ln 1924 zeshonderd leden. Het 400.000e lid werd ln 1957 geboekt. De dertig noemden vooral het toene mende racisme onder jongeren, die geneigd zijn de opvattingen van ex treme groepen over te nemen. De verhouding tussen de politie en de zwarte gemeenschap is een veel die per probleem dan een van beide groe pen waar wil hebben. De conclusie van het beraad was dat er dringende behoefte is aan een plan om de christenen in Groot-Brittannië op ruime schaal vertrouwd te maken met een samenleving waarin mensen leven van verschillende culturele en raciale achtergrond. Het beraad was het eerste van een serie van twee. georganiseerd door de Britse raad van kerken. Het tweede beraad zal openstaan voor ledereen die belangstelling heeft een duit over het onderwerp in het zakje te doen. Als gevolg van het open en latente racisme ontstaat er volgens de dertig kerkelijke leiders een generatie van rebellen onder de Aziatische en India se jeugd ln Groot-Brittannië. Hoewel tijdens het beraad stemmen opgingen die vragen stelden over de relatie tussen 'net wereldraad pro- gramma tegen rassenwaan en de Lndllt3g6 ethiek inzake geweld, was men toch algemeen van mening dat het PCR moet doorgaan. „Het eerste recht van het kind ls het recht om te leven", zeggen de bis schoppen en zij achten abortus die in Polen gelegaliseerd ls een flagrante schending van dat recht Doktoren en verpleegkundigen dragen een per soonlijke morele verantwoordelijk heid en moeten hun medewerking er aan weigeren ondanks druk van de autoriteiten. De bisschoppen verbie den opnieuw iedere vorm van geboor- tenbeperking, behalve periodieke onthouding. Ten onrechte wordt vol gens hen aan de medische studenten geleerd dat periodieke onthouding onveilig ls. „Dat wordt beweerd op ideologische gronden", zeggen zij. Een andere klacht ls dat moeders geen tijd hebben voor hun kinderen. Officieel mag een moeder drie Jaar na een geboorte thuis blijven, maar de meesten kunnen zich zo'n onbetaald verlof niet veroorloven. Scherp ne men de bisschoppen stelling tegen de voortdurende atheïstische propagan da van de regering. Atheïsme als doel van het onderwijs, kinderen die hun geloofsovertuiging moeten verber gen, massamedia die in de naam van de vooruitgang gevaarlijke en zedelo ze ideeën verkondigen over seks en andere leuke dingen van het leven. sche propaganda op de scholen, maar dat er juist chantage wordt gepleegd door de kerk om kinderen naar de godsdienstlessen te drijven. De zaak ligt gevoelig, zeker waar het de rech ten van het kind betreft. Polen meet ln dit Jaar van het kind" nogal breed zijn verdiensten op dat terrein uit en de roomskatholieke kerk voelt zich' na het pauselijk bezoek sterker dan ooit om juist daarin de regering enigszins uit te dagen. Het blijft daar bij de vraag wat de bisschoppen pre cies onder die rechten van het kind verstaan. Poolse protestanten, een zeer kleine minderheid ln Polen, hebben zich aanvankelijk met alle Polen ver heugd over de keuze van een „Poolse paus". Maar de prille oecumene wordt nu enigszins ln gevaar ge bracht, omdat de geweldig benadruk te Mariaverering van deze paus de protestanten toch wel zenuwachtig maakt. NED. HERV. KERK Beroepen te Nijverdal: I Bovenhardinxveld; (buitengew. wijkgem.): I Schoonma, geestelijk verzorger pleeghuis Albert van Koningsbn gen te Utrecht, wonende te Zeist Aangenomen naar Kerkwerve en rooskerke; J. B. Duk te Hoogez c.a., die bedankte voor Eiker Scharendijke naar Wadenoijen catecheet-pastoraal medewerker): M. Ph. Niemeljer, catecheet te Post. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Middelburg Zuid: J. rens te Opheusden. MOSKOU - Het Christelijk Con in de Sowjet-Unie (Gleb Jakoett Viktor Kapitantsjoek, Vadlm SJ jeglow en sinds kort pater Wi Fontsjenkow) hebben patriarch men volgens het Britse Instituut K ton College stappen te ondernei tegen twee priesters, die volgens de kerk ondermijnen. De ene, Leo Aleksenko ln Osj in Kirgizië, zoi 'vaak dronken zijn, zijn vrouw sl en vloeken in de kerk. Hij zou t onwettige kinderen bezitten. De dere is archimandriet Gavriil van klooster ln Pskow, die tegen de van de monniken zou zijn aanges en in het klooster een schrikbeai voert. De Poolse regering meent, dat er he lemaal geen sprake is van atheïsü- Heil. Heel naar lichaam en geest, 28-30 september, Maria Reparatrix, Maastricht (tel. 043-16304). Kerk tegen kernwapens, over kemwapenschets van de hervort synode voor leden van plaatseli gemeenten en voor geïnteresseer in geweldloosheid en ln de mt schappelijke rol van de kerken, 28 september. Kerk en Wereld, Driel gen (tel. 03438-2241). Van een onzer redacteuren DEVENTER Krishnamurti leeft nog steeds en volgens zijn kleine toegewij de aanhang neemt zijn populariteit in Nederland weer toe. Als bewijs daarvan mag gelden, dat zaterdag in Deventer de officiële opening plaatsvindt van het Krishnamurti documentatie- en studiecentrum. De wereldleraar uit India ls thans 84 jaar, maar hij reist nog steeds met zijn boodschap door de wereld. Vorige week was hij in Brockwood bij Londen voor zijn befaamde „talks". Iemand die hem daar hoorde, ls me vrouw A. B, Komdörffer uit Ooster beek. „Je kon een speld horen val len". zegt zij. „Het ls onvoorstelbaar dat iemand van die leeftijd dat nog kan. HIJ praat een uur of twee door en brengt ons tot zelfontdekking, tot wat we zelf zijn." Zelfkeer vinden. Dan vind Je ook de oplossing voor de grote wereldproblemen. Het documentatiecentrum in Deven ter is gevestigd ln de Athenaeum Bi bliotheek. In een speciale Krishna- murti-zaal zijn daar nu zijn complete werken, een foto-archief en een uitge breide verzameling films, geluidsban den. grammofoonplaten en video banden. Krishnamurtrs start, ln de jaren twintig, als wereldleraar was erg on- Stichtina gelukkig. Hij zat ln de greep van theosofen, die hem propageerden als de Incarnatie na tweeduizend Jaar van Jezus Christus. In 1929 brak hij daar radicaal mee. om verder alleen zijn weg te gaan. Zijn boodschap ls ln wezen erg simpel: die van zelfinkeer. Het antwoord op de benauwende vra gen, die het leven ons opdringt, ligt ln onszelf verborgen. Kom daarom met Jezelf ln het reine. den gebracht door nieuwe „exege ten", door gewichtige en belangrijke schriftgeleerden, die K's indringende vragen aan het Individu zullen ver vangen door opinies van elkaar be strijdende groepen." In het documentatiecentrum „zal nooit iemand verward kunnen raken in opgedrongen verklaringen of Inlei dingen van toekomstige of heden daagse IJveraars." Het centrum ls het werk van de Stich ting Krishnamurti Nederland. Mor gen zal in Deventer ook het nieuwe bestuur worden voorgesteld. Voorzit ter wordt prof. ir. C. A. Muller van de technische hogeschool Twente en se cretaris dr. H. R. Vincent. Lage Duin 19. Bennebroek. Mevrouw Komdörf fer blijft penningmeester. Uitleggers vertegenwoordigingen ln de Krishna- murti-beweging de stilzwijgende on derlinge afspraak bestaat, dat de vi deo's vertoond worden zonder enig commentaar, zodat het effect van de directe ontmoeting tussen Kirshna- murti en zijn toehoorder behouden blijft" In andere landen ls men ook zo bang voor de uitleggers. Het documenta tiecentrum in Deventer is daarom bedoeld als neutrale plaats, waaruit nooit een „Krishnamurtikerk" kan ontstaan. Want de grote meester wil zeil geen volgelingen, geeft geen theo rieën, geen dogma's. „Hier is geen spreker," zegt Krishnamurti. „U kijkt nu alleen naar uw eigen bewustzijn." Die happening, waarvoor ontelbaren over de hele wereld terugkomen, soms hun leven lang, kan dankzij de video's doorgaan, ook na zijn dood. En het is die persoonlijke, directe ontmoeting, die niet bedorven mag worden door opgedrongen „uitleggin gen", zo begrijpen we van mevrouw Komdörffer. Krishnamurti (archieffoto 1955). Zoals Billy Graham in zijn toespra ken aanstuurt op de daad van zelf overgave aan Ood. zo dienen de ..talks" van Krishnamurti om tot be wustwording van Jezelf te komen, of, zoals hij het zelf zegt. het experiment- binnen-en-raet-Jczelf. Maak jezelf vrij om Jezelf de Waarheid en het Leven te In de Nieuwsbrief van de stichting wordt de bedoeling van het centrum uiteengezet. „Zolang K. geleefd en gesproken heeft, hebben mensen zich reeds opgeworpen als „deskundigen" om hem aan anderen „uit te leggen" en zodra hij deze wereld 2al hebben verlaten, zal naar te vrezen valt opnieuw een „leer" naar voren wor- En inderdaad, mevrouw Komdörffer bevestigt dat er onenigheid ls onder de aanhangers van Krishnamurti in Nederland. Naast de stichting ls er sinds enige tijd de Werkgroep Infor matie Krishnamurti. „Deze mensen hebben zich opgeworpen als exegeten van Krishnamurti. Helaas heeft de Foundation in Engeland de verkoop van zijn video's met opgenomen talks vrijgegeven, en met die video's trek ken zij nu het land door. ZIJ geven zelfs discussieavonden met Krishna- murtifilms. Onvoorstelbaar eigen wijs. Zij noemen zich gewichtig „ge spreksleider" en beantwoorden vra gen. En dat terwijl tussen alle Inter nationale foundations en landelijke Misverstand Is het dus eigenlijk een verschil tus sen de stille vereerders en de kriti sche bestuurders van de grote mees ter? Ron Oerlemans. Tweede van Zoelenstraat 5, Rotterdam, de secre taris van de Werkgroep Informatie Krishnamurti. lacht smakelijk om die veronderstelling. „Natuurlijk la ten wij het wel uit ons hoofd om uit te willen leggen wat Kirshnamurti be doelt. Hij wil zelf geen geestelijke autoriteit zijn en zegt dat wij dat ook niet mogen zijn." Het is volgens hem allemaal een mis verstand. „Mevrouw Komdörffer grijpt het woord „Inleider" niet go Het betekent alleen maar, dat wij mensen welkom heten. Ze ls gewo bang voor jonge mensen, die wat len doen. Sinds 1972 deed de sticht niets meer. Daarom zijn wij vorig J begonnen met de video-banden. gaan nu met succes door het la Per avond trekken wij tachtig negentig mensen. En ja. dan i wachten de mensen ook wat van Niet dat Je eventjes vertelt. Kirshnamurti het bedoelt, maar i hoe het op jou zelf overgekomen 1 Ron Oerlemans schrijft de ruzie o voor een deel toe aan generatie-v schil. „Ontzaglijk belachelijk, dat nu twee Krishnamurti-groepen zijn Nederland. Maar de belangstell neemt toe. Je vindt op or»ze avon< alle soort van mensen door elki van hoog tot laag." I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2