Dynamische Morrison zet Ahoy op stelten Filmtoppers in het weekeinde TROS de meest bekeken omroep Uit brieven van lezers CNV op de bres voor regio-omroepen Eindelijk voer voor de filmfan Nederlands Kamerorkest: boeiende aangelegenheid Onderzoek NOS wijst uit: KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De filmfan kan zijn ogen niet geloven. De laatste tijd vertonen de omroepen (en dan met name VARA en VPRO) een aantal films die het aankijken (of weerzien) meer dan waard zijn. De afgelopen drie weken gold dat voor de films van de Zwitserse regisseur Claude Goretta (l'Invitation, Pas si méchant que ca en La Dentellière). Liv Ullman als de vrouw die door een diep dal gaat in Face tot Face. In het weekeinde kan men het film vierluik „Alle dagen feest" van de regisseur Ate de Jong, Orlow Seunke, Otto Jongerlus en Paul de Lussanet. en Die erste Polka" van Klaus Emme rich op het scherm verwachten op 4, 11,18 en 25 september richt de VARA de aandacht op de beroemde regis seur Ingmar Bergman. In vier delen wordt de tv-versle van de speelfilm „Face to face" uitgezonden. Alles bij elkaar een redelijk filmaan bod op tv, zeker voor Nederlandse begrippen, maar van een opgaande lijn in het filmbeleld bij de televisie is echter geen sprake. Kisten vol speel films bereiken dagelijks het Gooise matras, maar bij elke lading, sturen de filmmaatschappijen de volgende notitie mee: „Wij hopen dat u gebruik maakt van het aanbod, maarhet is niet toegestaan deze films in het weekeinde te vertonen. Het weekein de is bij uitstek geschikt om mensen naar de bioscopen te trekken en de tv heeft daarop toch al een grote nega tieve invloed. Vandaar deze maat regel. Commercieel En dan te bedenken dat men vrijdag, zaterdag en zondag tot het weekeinde rekent. Er is dus weinig speling voor de omroepen. De keus moet derhalve vallen op niet-Amerikaanse produk- tles. En dat is nu juist het probleem. Het overgrote deel van het filmaan bod komt uit de Verenigde Staten. Het betreft hier ook direct de meest commerciële films (voor een groot publiek bereikbaar). Franse, Duitse, Zweedse en vooral ook Italiaanse films hebben doorgaans een grotere diepgang, hogere artistieke waarde, maar zijn daardoor slechts geschikt voor een relatief klein publiek. En welke omroep heeft lak aan de kijk cijfers? Er verspringen er dan maar ook twee uit die het wel aandurven een „zwaardere" film te vertonen en dat zijn VARA en VPRO Met name van de VARA mag dat moedig genoemd worden. Waar ande re A-omroepen wel uitkijken eventu eel hun handen te branden, program meert de VARA een Goretta-serie of zoals in de komende weken een tv- serie van Ingmar Bergman. Wat kun nen de omroepen ondernemen tegen het harde standpunt van de film maatschappijen? Zo nu en dan slipt er wel een Hollywood-film door, waar geen embargo op rust, maar dat zijn dan ook doorgaans vergeelde produk- ties. Gesprekken tussen vertegenwoordi gers van de omroepen en de bioscoop bond hebben tot nu toe geen bijzon dere resultaten opgeleverd. De om roepen gooien het bijltje er nog niet bij neer. Een kwestie van afwachten, en het beste ervan hopen. alle dagen feest In de tussentijd kan de filmfan, dank zij de VARA, toch genieten van een aantal goede produktles. Om te be ginnen vanavond op Nederland I (21.55-23.30 uur). „Alle dagen feest" bestaat uit vier korte Nederlandse speelfilms, die alle éénzelfde hoofd persoon hebben: Wessel Frank, het geesteskind van schrijver Remco Campert. De Jong. Seunke. De Lussa- Petcr Fabcr (als Wessel Frank) en Hans Man in 't Veld in alle dagen feest. net en Jongerius filmden elk een epi sode van het leven van Wessel Frank. Op deze wijze is men er bijzonder goed in geslaagd de verschillende kanten van het karakter van de hoofdpersoon te belichten. „Alle dagen feest" is een van de wei nig Nederlandse films met internatio nale allure. In alle dag- en weekbla den kreeg de film dan ook uitsteken de kritieken en dat komt maar zelden voor. De VPRO zendt zondagavond de in teressante film „Der erste Polka" uit (Ned 2 22.00 uur). Een indringend verhaal dat begint op 1 september 1939, vandaag veertig jaar geleden. De troepen van Hitier vallen Polen binnen, de Tweede Wereldoorlog is begonnen. Alsof er niets aan de hand is bereiden familieleden in een klein dorp zich voor op een bruiloft. De eerste polka van de gasten zal ok de laatste zijn. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van de in Gleiwitz geboren schrijver Horts Bie- nek. Maria Schell en Erland Joseph- son nemen onder meer de hoofdrollen voor hun rekening. Erland Josephson is in Nederland in middels voor een film- en tv-fan een bekende geworden. Bulten een aan zienlijk aantal rollen in speelfilms, schitterde hij onder meer ook in de tv-bewerking van Ingmar Bergman's „Scenes uit een huwelijk", een pro- dukt dat ook in de bioscoop veel succes boekte. Deze Josephson speelt ook nu weer een grote rol in „Face tot Face" waarvan de VARA op 4 sep tember de eerste aflevering uitzendt. Ook „Face to Face" is oorspronkelijk een bioscoopfilm. Bergman heeft ge rekend en geknipt en kwam uiteinde lijk op een tv-versie uit van vier delen van ieder 45 minuten. Naast Josephson speelt Liv Ullman een hoofdrol. Ook zij behoort tot een van zijn vaste actrices. Bergman is overigens jaren geleden haar echtge noot geweest. Z Kort voor de film in produktie gin], schreef Bergman zijn medewerken een brief waar onder meer instohcr. dat hij een film wilde maken ovefti zelfmoord, en over de dood in helyt algemeen. Bergman stelde dat iede^, mens constant bezig is met het dem 1 ken over liefde en dood. Kl Het verhaal gaat over een mens mei, vermogen tot aanpassen, een be£ kwaam en gedisciplineerde, hoogge^; kwalificeerde werkende vrouw, ge" lukkig getrouwd en omringd door d^1 „goede" dingen van het leven, gaat echter het nut van haar bestaard betwijfelen wanneer een aantal ze* kerheden wegvallen. Ze wordt gecon. fronteerd met haar jeugd, haar opff voeding, haar huwelijk en werk. Di& situatie wordt al vrij snel naar voren-, gebracht en in de vier delen zien w$( hoe het haar vergaat. Een diepgaand,] thema dat door Bergman opnieuwt prachtig in beeld wordt gebracht,?1 Geen makkelijke film ook, maar weji/z een uitdaging. de 51 omroep en de financiering ervan dril#* gend gewenst. Een te snelle beëind|i< ging van de nationale subsidie vj CRM maakt die discussie onmogi lijk. Dat speelt te meer daar volgei alle betrokken regionale overhed< voor januari 1980 de regionale final ciering niet rond te kriieen is. Het CNV waarschuwt verder dat dreigende opheffing van beide roepen uitermate kostbaar is. De a! vloeiingskosten voor de bijna vijfti werknemers zijn niet gering, liquid tie van studio's, apparatuur en derg< lijke levert een enorm verlies op. Bi vendien zouden er opnieuw aanlooi kosten moeten worden gemaakt 2' over enige tijd de financiering alsm rond zou komen. door Stan Rijven ROTTERDAM Na Randy Newman en Cheap Trick stond donderdagavond de Rotterdamse Ahoy' voor de derde maal binnen een week in het teken van een popcon cert. dat deze keer van een zeldzame klasse zou blijken te zijn. Na jarenlange afwezig heid trad Van Morrison weer in Nederland op, een gebeur tenis die een uitverkocht sportpaleis opleverde. Bovendien was Loudon Walnwright als voorprogramma aangetrokken, zodat er terecht met hooggespannen verwachtingen naar dit concert werd uitgekeken. Walnwright maakte die maar ten dele waar. wat vooral lag aan de moeilijke opgaaf een publiek gevangen te houden dat op het ge deelte na de pauze zat te wachten. Voorts was dat ook een gevolg van het materiaal dat hij ten gehore bracht. Zijn muziek vereist een dosis inle vingsvermogen en een betrokkenheid bij zijn mimiek, die in een gigantische zaal als Ahoy' minder tot haar recht komt. Deze Amerikaan weet op briljante wijze zijn scherpe teksten, waarin al tijd sarcasme en macabere humor ls verwerkt, met allerlei slapsUckeffec- ten te brengen. Zijn lijf, gitaar en stem vormen de drieëenheid waar mee hU met veel dramatiek het pu bliek direct voor zich weet te winnen. In ..Unrequited to the Nth degree" Het hij bijvoorbeeld het hele publiek een serie gekke kreten meezingen, die voor grote hilariteit zorgden. Maar tegen het eind, toen hij Ingetogen nummers als „Mr. Guilty" zong. ver slapte de aandacht, zodat het venijni ge „Clockwork Chartreuse" verdween in het zaalrum oer. Geen toegift dus. terwijl hij een maand eerder tijdens Rotterdam Folk bewees veel beter uit de immer beweeglijke voeten te kun nen komen. Speciaal vandaag UTRECHT Het CNV heeft een beroep gedaan op de Tweede Kamer om ervoor te zorgen dat de huidige subsi dieregeling voor de regionale omroepen van Amsterdam en Noord-Brabant ln leder geval tot 1 januari 1981 van kracht blijft. De plannen van minister Garde- niers (CRM) om de subsidie per 1 januari 1980 al in te trekken vormen niet alleen een bedreiging voor de werkgelegenheid maar zijn ook niet bevorderlijk voor het afronden van de discussie over de meest gewenste structuur en financiering van de re- gionale omroep, zo schrijft het CNV de vaste Kamercommissie voor CRM. Volgens het CNV kunnen regionale omroepen een zeer belangrijke bij drage leveren wat betreft informatie verstrekking aan de direct betrokken burgers. De regionale omroep kan meewerken aan actuele informatie en ruime voorlichting. Met name biedt de regionale omroep mogelijkheden voor die groepen die in een achter standpositie verkeren. Het CNV wijst erop dat uit een recent onderzoek bij de regionale omroepen in Amsterdam en Brabant is gebleken dat vooral mensen met een lager opleidingsni veau op de regionale zenders af stemmen. Het CNV vindt een principiële discus sie over de plaats van de regionale HILVERSUM De TROS heeft zich in het tweede kwartaal van dit jaar gehandhaafd als de omroep met gemiddeld de meeste kijkers. De programma's van deze omroep trokken, zo blijkt uit een meting van de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS, gemiddeld iets meer dan twee miljoen kijkers. De Aantjes AVRO en Veronica volgen op de voet met bijna twee miljoen kijkers. Dan komt de VARA met 1,6 miljoen, de KRO en de NCRV elk met 1,4 miljoen, de NOS met een miljoen, de VPRO met 660.000 en de Evangelische Omroep met 450.000. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Van Morrison Het tweede gedeelte van deze avond zou echter een concert worden dat van begin tot eind één hoogtepunt vol verrassingen opleverde. Het ta lent van Van Morrison dat zich ln de jaren zestig via de groep Them mani festeerde, kreeg een vervolg ln zo'n 14 solo-elpees van constante kwaliteit waarop een blanke rockzanger op ge dreven wijze zijn affiniteit roetzwarte muziek liet horen. Gevoel voor Improvisatie, poëtische teksten en emotionele Inzet vormen de bestanddelen van Morrisons mu ziek. die op het podium nog sterker Speciaal morgen Foto: QIJsbert Hanekroot overkwam. Daarnaast weet hij zich te omringen met musici die zijn kwali teiten nog eens accentueren. Donderdagavond had hij zowat de zelfde begeleidingsband van zijn laat ste album „Into the music" meegeno men, die ln een halve cirkel rondom zanger/gitarist Morrison was opge steld. Toni Marcus (viool), Herble Armstrong (gitaar). David Hayes W83rOGrtnC) (bas). Pee Wee Ellis (sax). Peter van Hooke (drums). Katie Klssoon (ach tergrondvocalen) en op toetsen Pete Wlngfleld. Samen wisten zij zo losjes maar toch gedisciplineerd te spelen, dat Morrison alle ruimte kreeg. De dynamiek die hierdoor ontstond zorg de voor een voortdurende spanning, die. net als de rook, te snijden was. Het gemiddelde aantal kijkers naar Nederland 1 en 2 samen daalde ten opzichte van het tweede kwartaal van 1978 van veertien naar twaalf procent (een procent 110.000 kij kers). De onderzoekers houden hier bij echter een slag om de arm alvo rens te concluderen dat dit in werke lijkheid ook een achteruitgang van het aantal kijkers zou betekenen. Want voor beide percentages wordt rekening gehouden met een statisti sche marge, waardoor de kijkcijfers weieens op ongeveer hetzelfde niveau zouden kunnen uitkomen. Maar voor de TROS waren de nieuwe cijfers toch aanleiding om een onderzoek naar mogelijke oorzaken van het da lende percentage te vragen. (TROS) 5.3 miljoen kijkers, 7,6 waar dering 3. Dankwoord van de Konin gin (NOS) 4,8 miljoen kijkers. 7,7 waardering. 4. Te land, ter zee en in de lucht (TROS) 4,7 miljoen kijkers, 7,3 waardering. 5. Voetbal: Argenti- nlë-Nederland (NOS) 4,6 miljoen kij kers 7,4 waardering. 6. AVRO's Puz zeluur 4,6 miljoen kijkers, 7,4 waarde ring 7. AVRO's Wie-kent-kwis 4,6 mil joen kijkers. 7,4 waardering 8. Het défilé langs paleis Soestdljk (NOS) 4,5 miljoen kijkers, 7,6 waardering. 9. Starsky en Hutch (Veronica) 4,3 mil joen kijkers 7,3 waardering. 10. Voor de vuist weg (AVRO) 4,3 miljoen kij kers, 7,0 waardering. Elke keer als ik langs de boekenkast loop en de boeken van professor de Jong zie, vraag ik me af of ik daarvan ook een niet onbelangrijk gedeelte als onjuist moet kwalificeren. Overi gens doet de Staatsdrukkerij er mijns irtziens verstandig aan de oplage bij de volgende delen wat aan te passen. Tenslotte zou ik het fijn vinden in dien de heer Aantjes en het CDA zouden besluiten tot zijn terugkeer in de politiek. Tinte J- van Dorp Aantjes In het commentaar van Trouw van vrijdag 31 augustus over de zaak- Aantjes wordt mij het volgende in de mond gelegd. „Het PvdA-Kamerlid Patijn hield voor de radio een ver haal. dat er eigenlijk op neer kwam: In de gemiddelde waardering komt een andere volgorde tot uiting. De programma's van de Evangelische Omroep, de KRO en de NCRV wer den het hoogst gewaardeerd met 7,2. gevolgd door de TROS met 7,1, de AVRO. NOS en VARA met 7.0. Ver onica met 6,8 en de VPRO met 6,7. door Jac. Kort Wereldkampioenschappen wielrennen rechtstreeks verslag van baanwedstrijden te Amsterdam Ned. 2 11.30 De TROS herhaalt het blij spel van Joao Betbencourt: De dag waarop de paus gekidnapt werd. De populaire paus, ge speeld door Lo van Hens ber gen, brengt een offieleel be- toek aan New York. Hij weet steeds het protocol te doorbre ken. Dit leidt echter tot sijn kidnapping. Andere spelers sijs: Lex Gondsmit, Enny de Lee uwe. Jan Apon e.a. Ned. 2/20.27 In VARA's Film thuis vier Nederlandse films: Alle dagen feest van Ate de Jong; Een ellendige nietsnut van Orlow Seunke; Hoe ik mijn verjaar dag vierde van Otto Jongerius en Op reis van Paul de Luasanet Ned. 2/2155 Aktua tv Ned. 2/22.05 Wereldkampioenschappen wielrennen beelden van baanwedstrijden ln het Olym pisch Stadion te Amsterdam. Ned. 2/15.00 Tweede van een serie van zes vespers vanuit de her vormde kerk te Diever. Voor ganger ds. A. Vroegop. Ned. 1/17.00 In de blologieserie Natte His gaat het over de brasem en de rietvoorn. Ned. 2/11.45 Modern leven van de VPRO is Een familie-documentaire in vijf afleveringen. Afleve ring 1: Ongenoegens over spanningen op het werk, moei lijkheden in het huwelijk. Ned. 2/20.40 Python's Flying Ned. 1/21.20 Monty Circus. Kingdom Hall Ook de zorgvuldige selectie van oud en nieuw materiaal, dat elkaar vloei end van Ingetogen tot uitgelaten op volgde. droeg daartoe bij. Hij opende met „Kingdom Hall" van Wave length, zong daarna „Bright Side of the road" van Into the music om vervolgens prachtig improviserend .into the mystic" van Moondance te brengen. De herkenningskreten bij iedere nieuwe aanzet volgden elkaar op. net als de veie .hoogtepunten. ..Moondance" kreeg een Jazzy en bluesachtlge uitvoering waarin Katie Klssoon voor de zoveelste keer uit blonk. Net als de grappig dansende violiste of het pompende en subtiele toetsenwerk van Wlngfield. Na ruim een uur vormden het hypnotiserende „Wavelength", het swingende „Tupe lo Honey" en „Ive been workingde afsluiting. Het publiek was Ahigh ln Ahoy en kreeg na een ovatie de band terug voor ..Brown eyed girl" en „Gloria" Aan de toejuichingen kwam pas een eind na de tweede toegift, het toepas selijke „Wild night". Per programmasoort scoorde amuse ment in het tweede kwartaal met negentien procent net iets meer kij kers dan drama en sport met ieder achttien procent. Relatief zeer lage kijkdichtheden werde volgens de on derzoekers gemeten voor religie, de kleine zendgemachtigden, informatie over kunst, ernstige muziek en mo derne kunst. Opvallend was volgens hen ook de geringe belangstelling voor de Fabeltjeskrant voor de gro ten. die dan ook na enkele weken werd gestopt. De lijst van meest bekeken program ma's wordt aangevoerd door het ver- Jaardagsprogramma „Alstublieft Ma jesteit". dat op 30 april ter gelegen heid van de zeventigste verjaardag van Koningin Juliana op de buis kwam. Dankwoord van de koningin staat op de derde plaats. Opvallend is dat op deze lijst van 25 programma's de namen van de NCRV. de Evangeli sche Omroep en de VPRO geheel ontbreken. De tien best bekeken programma's van dit kwartaal waren: 1. Alstublieft Majesteit (NOS) 5.5 miljoen kijkers, 7,7 waardering 2. André van Duin solo AMSTERDAM Voorzover het de hoofdstad betreft kan gesteld worden, dat de vier zomeravondconcerten twee door het Amsterdams Phil- harmonisch Orkest ln het Concertgebouw, en twee door het Nederlands Kamerorkest in de Oude Kerk in een behoefte hebben voorzien. Al is het waar, dat het eerste orkest (of gebouw?) meer publiek heeft ge trokken dan het tweede, toch was het donderdagavond, toen het N.K.O. aan zijn laatste concert in deze reeks begon, met naar schatting 450 bezoe kers aardig vol in de Oude Kerk. Het programma voor dit concert, dqt onder leiding stond van de nieuwe dirigent Antoni Ros-Marbè, bevatte drie werken: Serenata Nottuma (1776) van Wolfgang Amadeus Mo zart. het Concert voor twee fluiten en orkest van diens Franse tijdgenoot. Frangois Devienne en de Serenade voor strijkorkest opus 20 van Edward Elgar. De solisten waren Aurèle en Christiane Nicolet, fluit. „Waar maakt een man van 57 jaalwi zich verder nog druk over?" (eeLt waarde-oordeel aan de hand van dj? leeftijd; wat heeft Patijn eigenlij gedacht toen hij vorige week de zesfcr tigste verjaardag van zijn fractieju voorzitter vierde en er bij die gelegen heid zelfs over een derde kabinet-Dei' Uyl werd gesproken?)". Einde citaat? In een uitzending van Echo. de acti llteitenrubriek van KRO-radio van 2 augustus vroeg verslaggever Hen Visser mij het volgende: Visser: Va# de kant van uw oppositie-partneK D'66 is naar voren gebracht via fracp* tieleider Jan Terlouw dat een terug), keer in de Kamer niet wenselijk iap. maar een komst in een bestuurlijk|J functie helemaal niet uitgesloteif^ moet worden geacht in de toekomstbl Patijn: Ik weet niet wat Terlouw voofco bestuurlijke functies op het oog heeffie of dat de commissaris van de Koninfcii gin of burgemeester of weet ik hefe wat is. Kijk, ik geloof zeker dat dfc heer Aantjes voor de samenlevim best nuttige taken nog kan vervuiler dat is absoluut niet uitgesloten. li j heb veel met hem gepraat en het v een man vol met kwaliteiten, dat we ten we allemaal. De vraag of dat ee jij publieke functie moet zijn, waar h -| door de Koningin wordt benoemd e waar hij op een soortgelijke wijze al in de Kamer opereert, ik heb daa Mozart heeft ln het jaar waarin de 'wT*€*1 0V6r' he Serenata Notturna ontstond, tien van h.et }dee. dat. no.u z0. dtr.et dit soort „ontspannings"-muzieken vo?r de, a,\d u moei natuurliJ geschreven, maar dit ls het enige 00k w"'n da' nieuw werk, waarin hij een kwartet vin w,eg ook "°°r de "eeT Aant,es zc twee violen, alt en contrabas tegen- 2«». woor je zon aeWen. is dofgek over het orkest plaatst. Zodoende op ,km'en da' hi> ee krijgt deze serenade enigszins het ka- "}ar s? n°u f rakter van een coneerto-grosso, maar =inpolle nieuf' "mire is. maar J, dan in de vroeg-klass.eke stijl. dat d' Regt?ng 'ndan j heer Aantjes, om dat zelf te beoordi len. Uw commentaar is dus op da Ros-Marbè. die het werk zonder par- Punt mn ^n^al.e pVf tituur dirigeerde, besteedde de uiter- was «n la daj publieke functie ste zorg aan de expressie van deze ™aann hij door de Koningin word prachtige compositie. Devienne was benoemd en waar hij op soortgelijk zelf een virtuoos op de fluit. Geen als ta.d® Kamer opereert, nie wonder, dat het Dubbelconcert Mag- direct voor de hand vind Uggen. Daai nlfiek voor dit Instrument is geschre- °v®r .he*" "dJ11 vriend Voogd in he ven. De beide Nicolets gaven er een debat afgelopen dagen, ook namen briljante vertolking van. voortreffe- «U- behartenswaardige dingen g< lijk van techniek en zwierig van voor- m ?e «diouttzendin draCht met Henk Visser had ik mijn stanc punt uitvoerig gemotiveerd. Ik wen de heer Aantjes alle goeds, in welk nieuwe functie dan ook. De leeftij* van mr Aantjes speelt daarbij gee enkele rol, die heb ik uitsluitend u verband gebracht met een gehe< nieuwe publieke functie die ik or andere redenen niet voor de han vind liggen. Den Haag Schelto Patijr Jj Lid Tweede Kamer voor de Partij van de Arbeid. Ofschoon Elgar's Serenade duidelij ke Wagner-invoeden vertoont en een soms weeë romantiek ademt, werd de uitvoering van dit stuk door de prachtig genuanceerde vertolking door het Nederlands Kamerorkest toch nog een boeiende aangelegen heid. waarin de uitstekende spelpres- taties veel vergoedden van wat de muziek zelf niet (meer) kon bieden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4