u
Bob Dylans
getuigenis
r
4
IV Fj
SpVl
FOP OF DE PLAAT
Weekendpuzzel
CD
(D
N
N
3
PM
Het zes-sterren-hotel
Miniaturen
van
Sjitkin
m m
m
m m. if
w
u m
m Q
JKL.
■M M
WW
m
m
U
B.
pj
m m
m' m 'm 'm
"CO
■ja uw]
BBB&B HS
Beroemd
motief
m B B r
IB4B S
fl B WM\
IkBBB
IATERDAG 1 SEPTEMBER 1979
TROUW/KWARTET
SVARIAS
33
(S)
I (S)
5.03
(S)
>ee-f
I) Co
AVI
stati
8.00
A'S.
Kast
werp
Mieu
s Pi
Op
\VR
In
ryf©
muzi
B.30
19.30
irmi
jrna
re f
»opï
e ch
«kki
turn
ik R
09-2
i
8.2
.iter
e. 1
tsla
li.
de
lane
muz
L 1
ïrna
ïaal
anal
e?rsh
9.02
Jaa
cht
eurc
je cl
para
4.00
3S:
k.
10.00
n: K
Prol
Nog maar net bekomen van
de twee weken geleden
door Randy Newman uitge
deelde „upper-cut", waar
bij grondig de vloer werd
aangeveegd met gevestig
de beelden en verwachtin
gen, beleven we deze keer
een nieuwe verrassing: Bob
Dylan, smaakmaker en
voorganger van hele gene
raties naoorlogse jongeren,
heeft zich bekeerd tot het
praktiserend christendom
en doet daarvan zeer uitge
breid getuigenis op een on
langs verschenen nieuwe
elpee, die de titel „Slow
Train Coming" (CBS 86095)
meekreeg en er reeds door
zijn hoes geen misverstand
over laat bestaan waar het
Bob tegenwoordig alle
maal om gaat: de almacht
en inspirerende wijsheid
van de Man aan het Kruis.
Hoewel Dylan al eerder blijk heeft
gegeven van een zekere (christe-
lijk)-religieuze betrokkenheid
(maar overigens in de vorm van
„With God On Our Side" nok een
ongemeen scherpe aanval op dat
zelfde christendom op zijn naam
heeft staan) en via het geruchten
circuit reeds van op handen zijnde
veranderingen kon worden verno
men, vormen aard en uitwerking
van die veranderingen toch inder
daad weinig minder dan een com
plete verrassing. Nog op de vorige
elpee, „Street-Legal", leek Dylan
zijn persoonlijke speurtocht naar
de waarheid onder de hoede te
willen stellen van de in sommige
kringen als goeroe en ziener be
schouwde. min of meer mystiek
gedreven literator Carlos Castane-
da. Aan hém zijn alle vragen ge
richt, die tesamen het lied „Senor
(Tales Of Yankee Power") maak
ten tot een indringende demon
stratie van vertwijfeling, maar
ook van Dylans vertrouwen in de
door deze Zuldamerikaanse leer
meester aan te geven wegen.
Koud een jaar later blijkt daar
weinig meer van over en presen
teert Bob ons een levensvisie,
waarin men de fundamentele trek
ken van het christelijk geloof kan
aantreffen, maar deze dan wel ge
goten in de niet zelden nogal on
verdraagzame exclusiviteitsvoor-
stelling, die tenminste door een
aantal van de recent tot ontwikke
ling gekomen religieuze sekten
wordt gehanteerd. In Dylans geval
zou het daarbij volgens de berich
ten gaan om de opvattingen van
een Californische organisatie, die
zich noemt The Vineyards Christi
an Fellowship, en zou hij daarvan
nu ook actief deel uitmaken.
Indrukwekkend
Intussen moet hoe dan ook wor
den vastgesteld, dat Bob Dylan op
indrukwekkende wijze uiting
geeft aan zijn nieuwverworven le
vensovertuiging. We moeten terug
naar elpees als „Blood On The
Tracks" (1974) en misschien meer
nog „John Wesley Harding" (1968,
dus meer dan tien jaar geleden!)
om eenzelfde thematische een
heid, gedrevenheid en geniaal
aandoende eenvoud aan te treffen
als op „Slow Train Coming" wor
den gedemonstreerd. Daarbij is de
muzikale vormgeving volstrekt in
stijl gehouden, zulks door het
overwegen van blues- en gospel
achtige toonzettingen, genres
waarin zoals bekend de religieuze
ervaringen van met name de zwar
te Amerikaanse bevolking zijn en
worden verklankt. De uitermate
sobere instrumentatie bestaat uit
een kern van bas, drums en gitaar
(voor de twee laatste posities werd
feilloos gegrepen naar Dire
Straits' Pick Withers en Mark
door Willem-Jan Martin
Knopfler, bekend om hun econo
mische spelopvatting), waar nodig
aangevuld met incidenteel toet-
senwerk (Barry Becket), enkele
koperaccenten (The Muscle
Shoals Horns) en drie deinende
dames (Carolyn Dennis. Helena
Springs. Regina Havis). Dit alles
maakt „Slow Train Coming" tot
een zeer belulsterbare, niet zelden
zelfs ongemeen swingende plaat,
al moeten er, nogmaals, kantteke
ningen worden geplaatst bij de ln
die muzikale pracht verpakte
boodschap.
Groot aandeelm
De naam van Barry Beckett ko
men we wéér tegen als „producer"
van „The Jukes" (Mercury
9111047), de vierde elpee van het R
B-georiénteerde orkest Southsl-
de Johnny And The Ashbury Ju
kes. Dat is inzoverre merkwaar
dig, dat deze klus voordien werd
opgeknapt door Johnny's com-
paan van het eerste uur en gitarist
in Burce Springsteens E-Street
Band „Miami" Steve Van Zandt.
Dezelfde had ook steeds een groot
aandeel ln de door Johnny en zijn
mannen ten gehore gebrachte
songs. Dit alles is er nu niet meer
bij. Dat kan te maken hebben
gehad met de overstap van de
club naar een andere platenmaat
schappij (vroeger werd gewerkt
voor CBS-dochter Epic) of mis
schien hebben de heren wel een
knallende herrie gehad, hoe het
ook zij, met de uitstekende derde
elpee „Hearts Of 8tone" nog vers
ln het geheugen is de muziek van
de heren Jukes er bij deze ontwik
kelingen niet op vooruit gegaan.
Natuurlijk, de machine loopt nog
steeds gesmeerd, de smeuïge bla
zers (tetterdetet), de splijtende gi
taar-, jriffs" van Billy Rush en niet
te vergeten de met cokes gestook
te vocalen van frontman Southsl-
de Johnny zelf. Probleem is echter
vooral het materiaal, dat door de
machine wordt verwerkt. Met Van
Zandt aan de dijk gezet en ver
trouwend op het eigen song
schrijftalent, komt de groep tot te
weinig hoogtepunten om echt te
blijven boelen. Te vaak heerst de
gemiddelde R B-riedel en op
den duur is dat natuurlijk dode
lijk. Daarom, heren Jukes, een kis
tje sigaren en een fles drank ge
kocht en op naar „Miami Steve".
Doorgaan op déze wijze betekent
vroeger of later het einde, en dat
zou Jammer zijn. Er is immers
voldoende kwaliteit in huls!?
Verder met „Nlghtout" (Epic EPC
83718) van Ellen Foley en „Lost ln
Austin" (A M Records AMLH
84767) door Mare Benno. Twee to
taal verschillende elpees met toch
echter een paar in het oog sprin
gende overeenkomsten: de vroe
gere samenwerking van de betref
fende artiesten met gevestigde be
roemdheden (Foley recent met de
lijvige Meatloaf, Benno in een
grijs verleden met Leon Russell),
de strategie om met behulp van
klinkende namen zelf ook zo een
riante positie te bereiken (Foley
strikte Mick Ronson en Ian Hun-
ter, Benno laat zich begeleiden
door de voltallige Eric Clapton
Band) en, het belangrijkste punt,
de twijfel van ondergetekende of
dat allemaal wel zal lukken. Ben
no is een schat natuurlijk, maar
komt toch niet veel verder dan het
vergelijkbare, en vergelijkbaar
sympathieke, gelcruk van iemand
als Ronnie Lane (ex-Faces). Foley
zal ook wel aardig zijn, echter:
enige muzikale Indruk kan hier
slechts worden bereikt door de
„opgeblazen", Spectorlaanse
„producing" van het duo Ronson/
Hunter. Goed werk doen die Jon
gens, maar als zij wegvallen, blijft
er van Ellen Foley weinig meer
over.
Daarmee is het tenslotte weer uit
verkoop geblazen. We treffen daar
The Reds („The Reds"), The Laug
hing Dogs („The Laughing Dogs").
The Bliss Band („Neon 8miles"),
David Werner („David Werner"),
Garland Jeffreys („American Boy
8s Girl"), Michael Jackson („Off
The Wall") en Marlena Shaw
(„Take A Bite"). De groeten.
Horizontaal. 1. voorzetsel, 3. ik ont
ken (Lat.), 7. knaagdier, 10. paard, 12.
schaaldier, 15. welgevormd. 17. wate
ring, 18. familielid, 19. baan voor bal
spel, 20. water doorlatend. 22. mak.
23. vrouw van Jacob, 24. pers. voor-
naamw. 26. uitnister van schepen, 28.
voertuig, 29. woede, 31. eetketeltje.
33. onder anderen (afk.) 34. grond
soort, 36. water ln N.Br. 37. katte
kruid. 40. voorlichting, 42. voorzetsel,
43. schoenvorm, 45. vogel. 46. spoedig.
47. herdersgod, 48. gesloten, 50. vaar
tuig, 61. meisjesnaam, 53. vreemde
munt, 55. knol, 57. kwelling, 60.
dwaas, 61. smart, 62. edelgas, 63. nu
mero (afk.).
Verticaal. 1. zwaardvis, 2. opgewekt,
4. landbouwwerktuig. 5. bitter vocht,
6. plaats ln Rusland. 7. uitroep, 8.
lokspljs, 9. reeds, 11. meisjesnaam, 13.
water in Limburg, 14. Jong schaap, 18.
familielid, 18. tijding, 21. wig, 22. on
derwerp, 23. dreef, 24. bevel, 25 ik
(Lat). 27. handeling, 29. snuiftabak.
30. lof, 32. schaapkameel, 33. niet ge
sloten, 35. recht stuk vaarwater, 38.
geestdrift, 39. Europeaan, 41. water ln
N. Br. 44. leidsel, 46. Jongensnaam. 47.
schaakterm, 49. achten, 50. voertuig.
52. vermoeid, 54. een zekere, 56. voor,
57. voorzetsel. 58. Eerwaarde Heer
(afk. Lat.) 59. meisjesnaam. 42. storm.
Oplossinr per briefkaart t/m woens
dag a.s. Zenden naar: Trouw/Kwar
tet. Postbus 859, Amsterdam. Links
boven vermelden: weekendpuzzel.
Oplossing vorige puzzels
Hor. 1. alm. 3. golok, 7. olm, 10. re, 11.
Eem, 12. som, 14. Ee. 15. agens, 18.
Lares. 20. let. 21. rek, 23. pos, 24. mol,
25. tabel, 27. ets, 29. tael, 31. gems. 33.
re. 34. R.K. 35 la. 36. eb. 37 Amer, 39.
dito. 41. lak, 43. notie, 45. kar, 47. den.
49. bas, 50. bel, 51. adrem, 53. karet,
55. de, 56. lam, 58. dal, 59 ei, 60. are, 61.
keren, 62. ark.
Vert. 1. ara, 2. legio, 3. ges., 4. om. 5.
os, 6. kol. 8. leest. 9. mes, 11. ent, 13.
map, 16. eelt, 17. neb. 19. roes. 21. ral.
22. keg. 24. morel, 25. teken. 26. lelie.
28. sober. 30. arm, 32. mat. 37. aker, 38.
rob. 39. dis, 40. oker, 42. adder. 44. tas,
46. aleer. 48. nel. 50. bal. 51. Ada, 52.
mak, 53. kan. 54. tik, 57. me, 58 de.
De prijswinnaars zijn: de beer S. J.
Cornet. Molenwal 1. 5301 AW Zalt-
bommel; de heer G. Janssen, Dorps
straat 80, 4128 BZ Lexmond; de beer
W. Graafland, Pabrlstraat 29 3117
MK Schiedam.
ientj
ram:
i Ch
filrr
Sp
/erzi
ifilm
-lede
t 2<
e. 2!
naai
Tot zijn grote verbazing ontdekte
de heer J. J. A. Harbrink Numan
op een van zijn reizen ergens in
Europa een zes-sterren-hotel,
tweeëntwintig verdiepingen hoog.
Zijn interesse voor buitensporige
bezienswaardigheden leidde tot
een bezoek aan dit gebouw. Bega
ne grond en eerste etage bevatten
de gebruikelijke ruimten, zoals re
ceptie, eetzaal, restaurant, televi
siezalen enz. Het enige wat opviel
was de vreemde vorm van het ge
bouw, maar dat was van buiten af
ook al geconstateerd.
Erg bijzonder luxueus was het ho
tel niet en de aanduiding zes-ster
ren-hotel scheen misplaatst. Tot
dat de heer Harbrink Numan ook
de hogere verdiepingen met een
bezoek vereerde en daar een ver
klaring voor de naam vond. Elke
verdieping had namelijk zes ster
vormige kamers, met aansluiten
de ruitvormige badkamers. Alle
kamers bleken gegroepeerd rond
om liften en dienstruimten, die
ieder een vijfhoekige ruimte in be
slag namen. De aanduiding zes
sterren had dus niets te maken
met de kwaliteit van het hotel,
doch had betrekking op de bouw
vorm en de indeling per verdie
ping. Diep teleurgesteld over deze
Niet piekeren maar puzzelen
(632ste opgave voor de ladderwedstrijd)
misleidende reclame verliet onze
puzzelvriend het hotel en nam bij
de receptie nog snel een vouwblad
mee. (Waarom gebruiken wij toch
altijd het woord folder, dat in het
Engels ook voor lorgnet wordt ge
bruikt?) Zijn teleurstelling sloeg
om in enthousiasme toen hij de
plattegrond van een der twintig
slaapkameretages bezag. Gangen
en deuren waren niet getekend en
zodoende was er een merkwaardi
ge plattegrond ontstaan (zie
figuur).
Zo n figuur moet een puzzelaar
wel tot daden inspireren. Thuis
gekomen was het idee al geboren.
Elke slaapkamer heeft tien hoe
ken, namelijk vijf buitenhoeken
en vijf binnenhoeken; deze laat-
sten vormen een vijfhoek, die in
kamer 1 is gestippeld. Op elke
hoek van de zes sterren wordt één
cijfer geplaatst (bij kamer 1 is één
cijfer (een 8) reeds gegeven).
De bedoeling U dat met de klok
meedraaiend kwadraten worden
gevormd. En wel:
zes kwadraten van vijf cijfers
op de buitenhoeken van de
kamers;
zes kwadraten van vijf cijfers
op de binnenhoeken van de
kamers:
zes kwadraten van vier cijfers
op de hoekpunten van de badka
mers: (A fm F)
twee kwadraten van vijf cijfers
op de hoekpunten van de liften- en
dienstruimten (I en II); het kwa
draat van II is groter dan dat van
Alle kwadraten zijn verschillend.
En de vraag is: Welke zijn deze
twintig kwadraten?
Een goede oplossing van deze zes
sterren-puzzel wordt beloond met
tien ladderpunten. Deze punten
zijn bestemd voor de doorlopende
ladderwedstrijd, waaraan leder-'
een (abonnee of niet) op ieder mo
ment (dus ook nu) kan gaan deel
nemen. De punten blijven altijd
geldig. Zij worden op uw persoon
lijke kaart genoteerd en bij elke
Inzending wordt het totaal op die
kaart hoger, totdat geen der lad-
derbeklimmers een hoger totaal
heeft dan u. ln welk geval u de
ladderprijs wint.
Wilt u bij de oplossing een waarde
ringscijfer geven? (10 als hoogste
en 1 als laagste waardering). In
zendingen uiterlijk op 29 septem
ber 1979 bij de heer H. den Boer,
Eikenlaan 112, 2691 EO 's-Graven-
zande Op briefkaart of envelop
pe: NIET PIEKEREN MAAR
PUZZELEN. En vergeet s.v.p. ln
uw schrijven niet uw naam en
adres in blokletters te vermelden!
Instemming en ontstemming kunt
u (gaarne) kenbaar maken. Wan
neer u. antwoord verwacht, wilt u
dan een postzegel van 55 ct In
sluiten?
Op deze eerste septemberdag wil
ik u laten genieten van een aantal
schitterende miniaturen van Rus
sische bodem, die waren ingezon
den in het 17e miniaturen-con
cours dat in 1978 in de Sowjet-
Unie werd uitgeschreven. De win
naar van dit concours is waar
schijnlijk wel de allergrootste
componist van miniaturen, die op
de aardbol rondwandelt en velen
onder u zullen nu al weten dat ik
het heb over de Moskouse legerof
ficier Boris SJitkin. Voor drie van
zijn werkstukken kreeg hij het cij
fer 9! en iedereen, die componeert
weet dat het vaak een inspannend
en langdurig werk is om iets te
maken, dat gepubliceerd kan wor
den. Wat Sjitkin laat zien, is wer
kelijk schitterend.
DIAGRAM I
Deze positie zou zonder meer in de
partij voor kunnen komen en de
oplossing is fenomenaal: I. 29-24
18-22. Wel gedwongen, want na 7-
11, 42-38 18-22, 28-23 gaat zwart
roemloos ten onder. 2. 42-37. Op
andere pogingen kan zwart nog
net remise maken door b.v. 2. 28-
23 27-32 3. 42-37 32x41 4. 47x36 7-
11! 5. 24-19 11-16 6. 19x10 15x4 7.
23-19 22-27 8. 19-13 27-32 9. 36-31
17-22 10. 31-27 22x31 11. 26x28 16-
21 1-1. 2.12-18. Alweer gedwon
gen want 227-32 faalt door 26-
21! 32x23 en 24-19. 3. 37-31 27x36 4.
47-41 36x47 5. 26-21 47x20 6. 21x1
22x33 7. 1x47!
iui
s s
mmm
pü
m
m e m
Ut m
W/ 8
„De aanduiding ces sterren had
dus niets te maken met de kwali
teit van het hotel
Het tweede probleem waarvoor
Sjitkin een geweldig hoog cijfer
wist te krijgen, verschilt ontzet
tend van datgene wat u ln het DIAGRAM II
vorige diagram gezien heeft. Zo la
de aanvangsstand zeker niet on
natuurlijk, maar wel minder mooi,
maar dat is natuurlijk een kwestie
van smaak en u mag mij daar niet
op vastprikken. De oplossing is
weer schitterend.
1. 13-9! 4x24 (A) 2. 8-3 36x47 3. 3-9
47x29 4. 9x30x8 2x13 5. 45x23 A: 1.
2x24 2. 9-3 36x47 3. 3-8 47x29 4.
8x30x9 5. 45x23. Een prachtig me
chanisme van wisseling van
tussenzet 3-8 of 3-9 en het offeren
van de dam met de slag naar 8 of 9 1
op de vierde zet. Bovendien wordt Diagram Hl
deze compositie nog aangevuld Tenslotte het derde probleem van 15x4 32-28 7. 4-15 28-32.
met een uitmuntende schljnoplos- de grootmeester der miniaturen
sing in 1. 8-3 36x47 2. 13-9. want dit dat een 9 kreeg. Wit wint door 1.
nu faalt door 47x13! en de remise 12-8 37x48 2. 16-11 6x17 3. 47-41 8. 15-42 14-19 9. 42-16 met motief-
Is dan een feit. 36x47 4. 8-3 47x20 5. 3x42! 48x19 6. winst.
Een van de beroemdste motieven
uit de schaakproblematlek is de
zogenaamde Bristol-ruiming. In
1861 wa? op een probleemwed
strijd. uitgeschreven door de
schaakclub van Bristol, het vol
gende probleem van Frank Healey
binnengekomen. De opgave luid
de: wit geeft mat in drie.
>chi
rme
:t bl
3
*B
De oplossing was. zeker voor die
tijd. verbluffend en spectaculair.
Een ongeoefend schaker zal trou
wens nu nog moeite genoeg heb
ben om de sleutel2et te vinden: 1.
Tdl.-hlü Met deze zet. die ogen
schijnlijk in het geheel niets pres
teert. passeert de witte toren het
kritische veld gl, varwaar de witte
dame later de zwarte koning on
der vuur kan nemen. Aangezien
Pb7 niet kan wijken, moet zwart
nu een willekeurige zet met de
loper doen: 1. Lb5-e8 en nu
volgt 2. Dg6-bl Le8-b5 (niet 2.
Lf7x 3. Db4++) 3. Dbl-gl mat!
Deze imposante damemanoeuvre,
gekoppeld aan een ruimingszet
met de toren, heeft sindsdien zeer
tot de verbeelding gesproken.
Honderden studies en problemen
zijn er op dit thema gemaakt en er
zijn zelfs hele toernooien gehou
den, die als hoofdthema de Bris-
tolruiming hadden. Frank Healey
was dan ook zeer trots op zijn
vondst, totdat de twee beroemde
Duitse componisten Kohtz en
Kockelkorn hun namen doen
mij om de een of andere reden
altijd glimlachen erop wezen
dat ln een probleem van Brown,
twee Jaar eerder, ln 1859. gepubli
ceerd, eenzelfde damemanoeuvre
voorkwam. Weliswaar ontbrak de
beginnende ruimingszet, maar de
inspiratiebron was duidelijk. Ja
renlang heeft Healey ontkend dat
hij van het probleem van Brown
afwist, maar op zijn sterfbed,
waarschijnlijk in de wetenschap
dat de geest van Brown hem als
nog rekenschap zou komen vra
gen. vertelde Healey zijn zoon dat
hij het probleem wel degelijk on- Diagram II
der ogen had gekregen. Het pro-
3eem van Brown, dat in diagram
is afgedrukt, is echter lang niet
zo geniaal, als het kunststukje van
Healey.
Kubbel heeft het eens als een re
misewapen gebruikt.
Wit geeft mat ln drie: 1. DeS-g3
Lb4-el 2. D;3-b8 Lel-b4 3. Db8-g8
mat. Weenlnk schreef dan ook:
de inspiratiebron kan niet
verder zijn gegaan dan het aan de
hand doen van een technische
combinatie, die zich tot het inlas-
Diagram Hl
sen van een lijn-rulmlngszet leen
de." Healey had dus met een ge
rust hart kunnen sterven. In de
loop der Jaren zijn er vele variaties
op de Brltstol-ruimlng bedacht.
Diagram m
De oplossing: 1. g6-g7 Kf8-g8 2.
La2-DS (plotseling dreigt 3. Le4 en
4. Lh7 mat) 2.... h2-hlD 3. f2-f3
(Met dezelfde dreiging als bl) de
voorgaande zet. Hiertegen heeft
zwart maar een parade). 3.Tri
al! (Langs het kritische veld bl
geruimd) 4. Ld5-e4 Dhl-bl 5. Le4-
f5ü En zo maakt wit remise Na
5Df5x ia het pat, terwijl zwart
geen goede afwachtende zet heeft.
Ten slotte hebben Kohtz en Koc
kelkorn zelf ook een Bristol-rul-
mlng gemaakt, die zij overigens de
naam „Stuffenbahnung" hebben
meegegeven. Etappe-Bristolrui-
mlng. zou Ja ook kunnen zeggen.
De opgave ia: wit geeft mat in vljf.
1. Kh4-h5! (Terwijl zwart niets kan
doen. gaat de witte koning op weg
naar h8. om zo het kritische veld
h7 aan de dame te presenteren).
I.Lbl-aZ 2. Kh5-hG La2-b3 3.
Kh6-h7 Lb3-a4 4. Kh7-h8 La4xc6
(Nu zou de koning zich kunnen
bevrijden, maar het ia al te laat). 5.
Dh3-h7 mat.