De EO vecht tegen
'grote
Het Vrij dit
winterprogramma ligt
nü voor u klaar!
boek5ne' Rabobank S
Ailey's negerdans
heeft eigen gezicl
Cheap Trick blijft
een goedkope trui
En dan nocfh'
Op festival in Vlaanderen
Vrij Uit
voor het beste eruit is
geld en goede raad
DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
Het winterseizoen staat weer voor de deur. De
omroepen hebben hun radio- en tv-plannen op tafel gelegd.
Programma's verdwijnen, nieuwe komen ervoor in de plaats. Maar
wie bepaalt wat de kijker krijgt voorgeschoten? Breidt de „ver
trossing" zich uit, krijgt commercie de overhand, komen er om
roepverkiezingen én wie zijn er bang voor de satelliet? Een serie
van tien profielen.
Bert Dorenbos: „Het loslaten van normen is het meewerken aan de
totale vernietiging".
HILVERSUM De om
roep is meer dan ooit in
discussie. Dat geldt zeker
ook voor de Evangelische
Omroep. Bij de presentatie
van het winterseizoen
neemt de EO meer stelling
dan ooit. De omroep waar
schuwt tegen omroep-ver-
kiezingen, die verder af
breuk zullen doen aan de
culturele en evangelische
opdracht van de EO. De
EO vecht tegen de „grote
pretfabriek die het bestel
nu nog slechts is". Bert Do
renbos, voorheen onderdi
recteur van een projectont
wikkelingsmaatschappij, is
sinds vijf jaar directeur van
de EO. Hij noemt zijn taak
een opdracht van God.
Het raat goed met de EO. Het
ledental is sinds januari van dit
Jaar gestegen van 178.000 tot bij
na 200.000. Denkt u al aan de El-
status? Het is voor te stellen dat
de EO daar geen behoefte aan
heeft. Uiteindelijk schept het
meer verplichtingen en moeten er
meer concessies gedaan worden.
Dorenbos: Dat Is haast een klas
sieke opmerking. Maar er is
slechts een behoefte hier, van zo
wel de programmamakers als van
de leden: Jongens, we willen meer
zendtijd Ik geloof pertinent niet
Ln het feit dat meer zendtijd voor
de EO schadelijk zou zijn. Perti
nent niet. Je kunt Je ook afvragen
of we nu al water bij de wijn
moeten doen We willen niets lie
ver dan uitbreiding van het aantal
zenduren op radio en tv
Volgend jaar bestaat de EO tien
Jaar. Een groepje verontruste
NCRV-leden richtte in 1970 een
eigen clubje op, maar niemand
kon bevroeden dat de Evangeli
sche Omroep een organisatie sou
worden met 120 vaste medewer
kers en een groeiend ledenbe
stand.
Ik vind dat een te goedkope veron
derstelling. Je kunt niet zeggen
dat de EO louter en alleen ls ont
staan door een groepje verontrus
te NCRV-mensen. Dat is slechts
een facet. Er was een groeiende
beweging ln de jaren zestig van
mensen die nog wèl vol waren van
het evangelie De vervlakking in
de gereformeerde gezindte heeft
geleld tot het bijeenkomen van
een grote groep mensen. Van het
een kwam het ander en toen. als
een wonder, kregen we zendtijd
toegewezen. De wet bood moge
lijkheden voor ons. om als aspi
rant-omroep te beginnen. En nog
maals: als een wonder kregen we
er meer en meer leden bij. Het
heeft te maken met een toene
mend verzet tegen vervlakking,
waarbij dingen niet meer gezegd
worden zoals ze concreet vermeid
staan in de bijbel. Vooral veel jon
geren, merken wij. denken er zo
over. Wij staan daar ook versteld
over Zeker wanneer er na een
radio-uitzending van de Muzikale
Fruitmand, zon zes-zevenhon
derd aanmeldingen binnenkomen.
Wij nemen daar met blijdschap
kennis van natuurlijk
Toepassing van de bijbel
De EO snoept, hoe dan ook, men
sen van de NCRV af. Er sou een
situatie kunnen ontstaan dat er
twee B-omroepen xijn die beide
als uitgangspunt de bijbel hante
ren. Bijt dat elkaar?
De heer Jansen, voorzitter van de
NCRV, heeft dat ook wel eens
naar voren gebracht, maar lk vind
dat Je zo'n ontwikkeling niet moet
zien als een concurrentiestrijd
Het doel van de EO ls niet de
NCRV leden afhandig te maken.
Nee, wij willen normen en waar
den die Ood ons vanuit de bijbel
heeft meegegeven zo duidelijk
mogelijk naar voren brengen. WIJ
zouden het geweldig vinden als
wij bijvoorbeeld A-omroep wer
den en voor mijn part mag de
NCRV dan super-omroep worden.
Bovendien komen er dubbele lid
maatschappen voor. Lid van de
NCRV én de EO. Dan kunnen ze
toch lid blijven van de NCRV. WIJ
vinden het verheugend dat de
heer Jansen zelf zegt dat mijn
komst naar de NCRV te maken
heeft met de C. Daar zijn wij heel
blij mee.
Wat is het verschil tussen de
NCRV en de EO?
Ik zou dat toe willen spitsen op de
vóór-het-leven-problematiek. Je
komt in deze samenleving vanuit
de bewogenheid ln het evangelie,
dus de praktische toepassing van
de bijbel, op maatschappelijke
vlakken terecht waarbij Je als om
roep een keuze moet doen. In de
problematiek rondom abortus en
euthanasie waarbij je er niet om
heen kunt dat het een zware aan
tasting ls van het leven dat Ood
geschapen heeft, moet Je het met
de C van christelijk ernstig nemen
en daartegen waarschuwen. Op
lossingen aandragen die de Bijbel
aangeeft. En daarin zie ik een dui
delijk verschil in aanpak tussen
EO en NCRV
Vindt u dat de NCRV te weinig
nadruk legt op die C en zich te
vrijblijvend opstelt.
Ja. Heel duidelijk. Wij vinden dat
we bij alle activiteiten, dus ook
politieke actualiteiten, de bijbel
ter hand moeten nemen en moe
ten denken: nou, wat is er aan de
hand en wat staat daar ln de bijbel
over. Het kan dan wel eens blijken
dat de bijbel veel meer antwoor
den op vragen geeft dan men aan
neemt. Wij hebben onze zendtijd
gekregen op grond van de levens
beschouwelijke doelstelling die
wij nastreven. WIJ wensen het
evangelie van de Here Jezus ln
omroepland uit te dragen. Daar
om kunnen wij niet zeggen: laat
de mensen zelf maar bedenken
wat ze moeten doen, laat ze zelf
maar beslissen hoe ze tegen de
wereld moeten aankijken
Ambitie
Is dat niet een té hoge ambitie.
Neemt de EO daardoor niet de
plaats in van de kerk?
De E(evangelie) is een hoge ambi
tie. De pretentie komt echter niet
voort uit het omroep zijn of groter
willen worden, maar vanuit de
klemmende opdracht de bijbel on
der de mensen te brengen. We
worden gedreven door de woorden
van de Here Jezus en dat ls een
hoge ambitie. Maar uit reacties uit
het land horen we steeds weer:
„mensen help ons". Kom je daar
mee op het terrein van de kerken?
Natuurlijk kunnen wij nooit kerk
zijn. Wij spelen geen kerkje. De
Here Jezus vraagt ons samen te
komen en samen een te zijn. In
eenheid willen we bidden. Daar ls
de gemeente van Jezus Christus.
En het geeft niet waar dat ge
beurt. Het hangt niet af van een
gebouw of een organisatie.
Vier weken vakantie in Oost-Euro
pa heeft me daarin ook weer
enorm bemoedigd Je onmoet
daar broeders en zusters die je
eigenlijk helemaal niet kent. Maar
er is geen minuut voor nodig om
die eenheid ln Christus, die Ood
dan ook zelf geeft, om die te her
kennen. En al gieren de politie
auto's om Je heen. zoals zich dat ln
een bepaald geval voordeed, die
eenheid is er.
Tolerantie
U spreekt steeds van de liefde van
God, maar zonder tolerantie be
staat er geen naastenliefe. Hoe
komt het dan dat de EO duidelijk
afstand neemt van sommige
maatschappelijke problemen?
Homofilie noemt a een ziekte en
daarmee is de kous voor u af. Van
tolerantie valt weinig te merken.
De bijbel zegt: Je moet God lief
hebben met heel Je hart. Tweede
punt: Je zult je naasten liefhebben
als Jezelf. Derde punt ls, dat zeg ik
altijd: prent dat je kinderen in.
Maar als je ziet wat God zegt, dan
schrik lk ook wel eens. Dan liegt
dat er niet om. Ook wat de Here
Jezus zegt. Hij noemt de dingen
concreet bij de naam. Dat ls de
lijn. Een andere weg is er niet.
Goed, homofilie bestaat en ik
weet dat dat voor vele mensen
verschrikkelijk kan zijn. In de ver
borgenheid is veel geleden, maar,
het wordt vaak „gepredikt" als
een volkomen normaal te accepte
ren vorm naast het huwelijk. Ze
hebben mij wel eens vergeleken
met Anita Bryant ln de VS, maar
mijn vraag ls dan: Waar geeft de
bijbel aanknopingspunten om in
deze lijn te gaan denken? Nou,
nergens! Dat is niet intolerant,
want Juist wordt zo duidelijk de
functie van het gezin beschreven,
als basis van de samenleving. Als
je dat loslaat dan volgt de ontbin
ding van de maatschappij. De el
lende zal niet te overzien zijn.
Dan zult u wel moeite hebben met
uitzendingen van de IKON, de
zendgemachtigde namens de ker
ken. Die staan lijnrecht tegen
over uw ideeën? In „Hoera een
Homo" vroegen zij juist begrip
voor de homofielen.
Dat IKON-programma De Geloof,
Hoop en Liefde Show vond ik qua
informatie niets te maken hebben
met wat de kerk en God naar
voren brengen. Het gaat er niet
om problemen progressief aan te
pakken, dus vanuit tolerantie,
maar we moeten kijken wat de
bijbel erover zegt.
Er zijn momenten dat de bijbel
het antwoord ook schuldig blijft.
Daarbij kun je op verschillende
manieren interpreteren.
De bijbel is veel concreter dan
men denkt. De bijbel geeft aan
waar liefde is. Het staat er duide
lijk. Ik noem homofilie een cultus.
Mensen hoeven daarin niet te
vluchten, als ze maar geloof heb
ben. Maar goed, ik ontken het
probleem niet, je hoeft er maar
voor naar Amsterdam te gaan
Iran
De EO richt zijn belangstelling de
laatste tijd nogal op het buiten
land. De actie voor Oeganda is
daarvan een voorbeeld. Wat
denkt de EO bij voorbeeld van
een Khomeini die vanuit een reli
gieus standpunt Iran tiranniseert
en gruwelijke vonnissen laat uit
voeren.
WIJ constateren dat er in de hele
wereld, en dan met name ln het
Midden-Oosten, grote malaise be
staat en dat heeft ook weer te
maken met het geloof in het profe
tisch woord. Daarmee heeft de si
tuatie in Iran ook direct te maken.
Maar keurt u het af?
Het is een afgrijselijke ontwikke
ling wanneer onder de dictatuur
van een religie als de Islam dit
soort taferelen zich afspelen. In
het westen bedrijven de kerken
een soort open armen-politiek en
als Je dan ziet dat een Islam geen
enkele tolerantie vertoont voor
andere religies, dan zet dat Je wel
aan het denken. Gelukkig hebben
wij ons hier vastgehouden aan de
bijbel en zie eens wat het ons
gebracht heeft. Overal waar het
christendom in de cultuur is door
gedrongen is ook een stuk wel
vaart ontstaan. Ik zit in mijn huis
ln Baarn en ik voel mij toch heel
wat beter dan de bootvluchtelin
gen bij voorbeeld. Ik zie dat als
een zegen die ik dagelijks mag
aanvaarden. Maar laten we op
passen.
Het loslaten van de normen heeft
een direct gevolg voor de maat
schappij. Je kimt dat ook zien.
Kijk maar naar het druggebruik,
kijk maar naar de abortus-wetge
ving. Tegenwoordig willen velen
zelf bepalen wat wel mag en wat
niet.
CDA
Vindt u dat het CDA bepaalde
normen loslaat?
In de wet staat dat moord op
menselijk leven niet mag. Ook
binnen het CDA is men nu van
mening dat moord niet persé
moord behoeft te zijn. Het CDA
stelt helaas de norm van de
macht, het in de regering blijven,
duidelijk boven een norm waar je
niet onderuitkomt, namelijk het
woord van Jezus Christus. Ook
het CDA sticht verwarring. Dat is
meewerken aan de totale vernieti
ging-
De EO zegt niet hoe het is, maar
hoe het moet?
Dat mag rustig gezegd worden, in
zekere zin is dat wel zo.
De EO is fel gekant tegen omroep
verkiezingen. Waarom?
Ons huidige omroepbestel is een
prachtig systeem, waarin alle soci
ale en culturele stromingen aan
bod komen. Ga je nu omroepver
kiezingen houden dan krijg Je een
verwrongen beeld. Als op basis
van voldoende lidmaatschap een
systeem functioneert, waarom zou
je het dan veranderen? Dit idee
komt voort uit politieke machts
verhoudingen. Via de omroep kun
je een enorme invloed hebben op
de samenleving. Straks krijgt een
partij met tachtig procent van de
stemmen ook tachtig procent
zendtijd. Honger naar macht dus.
De omroep mag geen politiek sys
teem zijn. de kerken natuurlijk
ook niet.
Maar de EO is toch ook bezig met
het bekeren van mensen en het
beïnvloeden van mensen?
Natuurlijk. Maar wij functioneren
niet als politiek instrument.
Vrouwen
De bijbel beschrijft de specifieke
kwaliteiten van de vrouw. Veel
vrouwen zien de klassieke rol in
het gezin niet meer zitten, ze den
ken allereerst aan eigen ontplooi
ing, een logisch Iets in een veran
derende maatschappij. Hoe bena
dert de EO dit thema in het nieu
we vrouwenprogramma dat op
komst is?
Men zegt dat vrouwen niet meer
tevreden zijn, maar ook nu weer
verwijzen wij naar de bijbel. Daar
in staat precies wat God over
vrouwen denkt en dat valt enorm
mee. Er is een bijzondere taak
weggelegd voor hen. Veel vrouwen
gaan onder het geweld van het
feminisme aan hun eigen rol twij
felen. Dat noem ik je reinste dis
criminatie.
De programma's die de EO brengt
zijn vaak wat oubollig. Is bet
moeilijk om een serie te kopen die
voldoet aan de evangelische
eisen?
We hebben nog steeds het Kleine
Huis en daar zijn we heel blij mee.
Maar het is inderdaad moeilijk om
iets passends te vinden. We willen
nu eenmaal geen detectives bren
gen of zoals je tegenwoordig veel
ziet, films met nlet-normale seksu
ele verhoudingen.
Het komend seizoen begint de EO
met een quiz. Is dat een con
cessie?
De grote vervlakking wordt voor
een groot deel ook veroorzaakt
door tal van onbenullige quizzen.
De prijzen komen ten goede van
goede doelen om te beginnen.
Daarbij hebben we altijd al een
quiz willen hebben. We misten in
onze programmering een gezellig
programma waaraan het hele ge
zin actief kan deelnemen. Het mag
echter geen glitter-werkelijkheid
worden met een voorbijgaande
lach.
Personeelsbeleid
Nog niet zo lang geleden ontstond
er bij de EO een rel over het
personeelsbeleid. Een aantal
mensen zei dat ze ten onrechte
aan de dijk waren gezet. U werd
bijvoorbeeld een dictator en een
vazal van uw voorzitter ds. Glas-,
houwer genoemd. Is het zo dat
degenen die zich niet kunnen ver
enigen met bepaalde beleidslij
nen eruit gezet worden?
Ja, wil Iemand niet mee met de
lijn, dan moet hij zelf zo verstan
dig zijn op te stappen. Ga alsje
blieft weg als je het niet meer leuk
vindt, zeg ik. Vergal je leven niet
als je niet met de lijn mee wilt. Er
is een ondernemingsraad en er
wordt op alle niveaus vergaderd
over het beleid. Dus inspraak is er
voldoende. Er zijn altijd wel pro
blemen en zeker bij een moeilijk
te besturen Instituut als de om
roep, maar ik zeg dan: mensen
laten we blij zijn. Luister naar
Gods woord en kom uit je stoel.
Wij kunnen iets doen tegen het
ingeslapen christendom. Het is
een van God gegeven verantwoor
delijkheid om mensen te beïnvloe
den. Meer mensen zouden zich
daarvan bewust moeten zijn.
De afgrond
De VARA en de VPRO doen dat
op hun manier ook. Kunt u dat
respecteren?
Het ligt er maar helemaal aan hoe
je mensen wilt overtuigen. Waar
kies je voor: de weg van het licht
of de weg van de duisternis. Als de
VPRO mensen 's nachts om
twaalf uur uit bed trommelt om ze
op pad te sturen naar de Flevopol-
der met een begeleidend radio
programma, dan zijn zij de gees
ten van de afgrond. Dit soort za
ken leidt tot grote consternaties
en frustraties. Ais men in Paradiso
een groot festijn organiseert om
het christendom aan de kaak te
stellen dan kun je toch met je
verstand doorzien dat daar een
afbraak van het menszijn plaats
vindt. Dat soort programma's
heeft kennelijk een bestaansrecht,
maar je vraagt je wel af; hoe is het
mogelijk. Het ls het openbaar ma
ken van een geestelijk denken, dat
afgrijselijk is. Voor de mensen die
het doen, maar ook voor degenen
die zich erin verlustigen. Wij zijn
blij dat we het licht gevonden heb
ben en dat wij de kans hebben om
dat via de EO uit te stralen.
door Ineke Sluiter
In het kader van het festival van Vlaanderen, dat tol
oktober o.a. in Gent plaatsvindt, zag ik een voorstelling
Alvin Alley's American Dance Theatre. Hij is een vai
bekende Amerikaanse choreografen die vooral geprol
heeft de negerdanskunstenaars ln een eigen gezicht en
volledig tot hun recht te laten komen.
Dat hem dat uitstekend ls gelukt,
bleek in een volle schouwburg, die
enthousiast reageerde op de overrom
pelende vitaliteit en bewegingsdrift
die de dansers meebrengen en die ook
hun sterke kant is.
Het programma begon met een niet
al te sterk nummer van Ailey zelf,
geïnspireerd op muziek van een Zuid-
afrikaanse trompetist, Maekela,
waarin weliswaar de problematiek
van de Zuidafrikaanse neger aan de
orde werd gesteld maar naar mijn
smaak in een te oppervlakkig aan
doende choreografie om grote indruk
te maken alhoewel er aanzetten wa
ren van rake typeringen die meer
zouden doen verwachten.
Het volgende nummer was ook van
Ailey, uit 1972 een solo, lovesongs,
een selectie van songs gezongen door
Donna Hathawaij en Nina Simone,
gemaakt voor Dudley Williams, die
een voortreffelijke uitvoering geeft
van deze choreografie met een bijzon
der fijn genuanceerde dynamiek en
uitdrukkingsvermogen wat het kij
ken tot een spannende ervaring
maakt. Daarna Butterfly Choreogra
fie Rael Lamb, muziek Subotnik, een
ballet geïnspireerd op het leven van
vlinders, met heel boeiende momen
ten en als geheel een helder en
lijk werkstuk.
Als laatste stuk een ballet vj
nald McKayle, ook al een chorei
die zich ingezet heeft om de
folklore ln Amerika duidelijk g<
te geven met een vroeg werk uit|
zuiver heel puur en raak met k<
ke typeringen van de mensen
1903 New Orleans bevolkten mi
gevoel voor humor gemaakt. Hel
District Storyville, muziek
met opnamen van Bechet, Ellii
en Jerry Roll Morton.
Er werd zoals al gezegd, uitbi
gedanst, en genoemd dienen zei
worden, zonder aan de andei
braak te doen, Donna Wood,
Dove in Masekela Langage,
Sherman, Danita Ridout en Mi<
ko Oka in Butterfly, en Filles dt
in District Storyville. Het is jai
dat een gezelschap als dit niet
land aandoet, omdat het een vi
sende en andere kijk op de
geeft, en in het scala van de di
beurtenissen in Nederland een
me aanvulling zou zijn. Missel
de directie van het Holland Fet
te interesseren om met het lei
van Vlaanderen contact op te nj
over een mogelijke samenwerl
door Stan Rijven
tde
Ilse
Jsp'
ROTTERDAM Beton staat in de popmuziek voor hardt
waarin gierende gitaren, aangevuld met drum en zang,
geluidsvolume produceren waarmee tijdelijke verdoving
optreden. Muzikaal gezien hoeft dat niet per se tot onint(£
santé resultaten te leiden, maar dikwijls is het effectbej
een bepaald image waarmee de kwaliteit verdoezeld woi
Het betonnen Rotterdamse Ahoy
werd dinsdagavond tot in alle uithoe
ken volgestort met muziek van de
zelfde soort door Molly Hatchet en
Cheap Trick. Molly Hatchet is afkom
stig uit het Zuiden der Verenigde
Staten, een streek waar tot voor kort
veel „Southern rock" vandaan kwam
zoals de Allman Brothers en Lynyrd
Skynyrd die bijvoorbeeld maakten
Hiervan was echter niets in het voor
programma terug te vinden. Slechts
fantasieloze geluidsmuren wisten de
zes mannen van Molly Hatchet op te
bouwen, terwijl je met drie sologita
risten toch leuke dingen moet kun
nen doen. Nee, alleen het décor kon
me bekoren waarop Hatchet Molly
(wrede zeventiende eeuwse vrouw) te
paard gezeten een bijl omhoog hield
Gewapend betonmuziek met de botte
bijl dus.
Voorbeeld
Cheap Trick, eveneens van Ameri
kaanse origine, bracht voor de derde
keer binnen anderhalf jaar een be
zoek aan Nederland, maar nu als
hoofd-act. Zij vormen in een notedop
het voorbeeld van hoe in de popin
dustrie een groep rijp voorde markt
gemaakt kan worden. Maart 1978 nog
als onopvallend voorprogramma bij
Kansas, maar dit jaar een optreden in
Paradiso en vervolgens twee singles
die middels tv-filmpjes uitstekend
verkochten. Het uitbrengen van de
plaat (Cheap Trick at Budokan) deed
de rest.
Belangrijk hierbij was het image, dat
om de groep gecreëerd werd. Gitarist
Rick Nielsen draagt voortdurend een
honkbalpetje, een broek met te korte
pijpen en een ongecoördineerd ren
nen en gebaren moeten een vorm van
ongekunstelde mafheid verbeelden.
Tweede blikvanger vormt zanger-gi
tarist Robin Zander, die over een
eigen stemgeluid maar vooral een
aantrekkelijk uiterlijk beschikt. Als
contrast bezit drummer Ben E. Car
los het image van een kantoorklerk
en mag Tom Peterson er „normaal"
uitzien. Deze ingrediënten hoeven op
zich weinig afbreuk aan de muziek te
doen, maar bleven tijdens het Ahoy-
concert noodzakelijk om de aandacht
gevangen te houden.
De rode draad vormde het materiaal
van het Budokan-album waar tussen-
1
door nummers van de vorige
werden verwerkt. Hun muziek i|
re van melodieus, kent weinig v
singen en bestaat uit een dichtd
de brij waarin weinig variatie 1
aangebracht. Slechts in „Needl
love" werd uitgebreid geimo.
seerd, waarmee de afzonderlijk
strumenten een kans kregen
voorspelbaarheid werd opgehev)
De halfbezette zaal was voor h«
dium één zwaaiende massa, maai
derop in de tribunes bleven der1
ties lauw. Pas met twee hits (I tO
you to want me en Surrender)
de vonk over, die resulteerde iL
toegift, namelijk „Ticket to ride;
de Beatles. Cheap Trick blijft KM
mij meer een goedkope truc. gel
In de Nicolaikerk in Utrecht
13,14 en 15 september een orgelpu
festatie gehouden. Op deze maj°r1
tatie die gewijd is aan Nederig-
orgelmuziek worden werken uitN?e
den en heden gespeeld door o.nj*01-
Kee en Joost Langeveld. Het
Kamerorkest vertolkt samen rrfi
ganist Gert Oost werken uit def ec
tiende eeuw. Voorts is er tijdeifn
te houden orgelvesper ruimtefen
orgelimprovisaties. jtoe
De expositie „Amsterdamse
ters in de negentiende eeuw".
Amsterdamse toneelmuseum
een overzicht van zo'n honderd|
ters die de hoofdstad in de
eeuw telde. Prenten, oude fol
afflche's geven een beeld van
tendeels verdwenen theaters,
tentoonstelling ls t/m voorjaar
bezichtigen.
In de hal van het hoofdgebot
de Technische Hogeschool Ei
ven is tot en met 27 septembi
expositie te zien met als titel „f
Goetheanum de bouwimpi
Rudolf Steiner". Deze tentoi
ling geeft in foto's, tekeningei
quettes en publicaties een beel
het werk van Rudolf Steiner
chitect. De expositie is ingerich]
de Zweedse kunstenaar Arne
borg en is in ons land alleen ln]
hoven te zien. Over de betekei
de antroposofische bouwimpul
den tijdens de expositie diversi
ges gegeven.
ADVERTENTIE
Speciaal vandaag
The flight of the Phoenix is
een Amerikaanse speelfilm uit
1966, van Robert Aldrich naar
de gelijknamige roman van El-
leston Trevor. Als piloot
Frank Towns opdracht krijgt
een groot vrachttoestel met
passagiers de Sahara over te
vliegen krijgt hij pech. Zijn
toestel komt in een hevige
zandstorm terecht. Hulp komt
voor enkele passagiers te laat.
Ter gelegenheid van een
aantal van de totaal 600.000
Nederlanders die in het bui
tenland werkzaam zijn, werd
onlangs in Den Haag een con
gres gehouden. Als afscheids
avond was er een amusements
programma waaraan mee
werkten Llesbeth List. Her
man Krebbers. Ramses Shaffv
en het Metropole Orkest
Ned.Z20.27
it '°o'