Rapport openbaart reeks van vervolgingen in Oost-Turkije Kerken helpen Cambodjanen Randkerkelijken royaal jegens Kerkbalans C. A. Rijk meer dan een vriend van Israël 'Het loopt wel eens anders BijEE Trouw Conferenties VOORBUGANGI □So mikrografie 0251025645* DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1979 TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers DEN HAAG In Oost-Turkije, het gebied waar de Syrisch orthodoxe christen-Turken vandaan komen, zijn in de eerste drie maanden van dit jaar vier moorden op christenen gepleegd. Dit staat in een rapport dat een Europese oecumenische groep heeft samengesteld op basis van verschillende deelrapporten en een onderzoek ter plaatse, dat werd gedaan in de eerste drie maanden van dit jaar. Het rapport is gisteren openbaar ge maakt. Staatssecretaris Haars, die heeft bepaald dat ruim veertig chris ten-Turken ons land per 1 september moeten verlaten, heeft het rapport al een week langer, samen met een ver zoek van de Stichting Vluchtelingen hulp Nederland en de Raad van Ker ken. de gevallen aan de hand van de nu beschikbare gegevens In herover weging te nemen, op haar werktafel liggen. Volgens het rapport hebben christen- Turken uit de streek rondom Midyat en Mardin bij voorbaat recht op er kenning als vluchteling van de A- status. Voor christen-Turken uit Is- tanboel zou een nader onderzoek aan vaardbaar zijn. In het eerste kwartaal van dit Jaar werden vier christen-Turken ver moord. In twee gevallen werd een moordaanslag verijdeld. Het rapport vermeldt drie gewapende overvallen, waarvan er twee gelukten, dertien veediefstallen, twee zaken van afper sing. twee gedwongen huwelijken en twee wraakacties. In het aantal wan daden van Koerden tegen christenen zit een duidelijke stijging. Van de negen moordaanslagen van het vorig jaar gelukten er drie. Migratie Dat de positie van de christen-Tur ken verslechterd is wordt onder meer veroorzaakt door de migratie. Door dat de christenen in bepaalde dorpen hun positie van meerderheid of be langrijke minderheid verliezen, ko men zij meer bloot te staan aan ver volging. De migratie is de laatste ja ren gegaan in de richting van Istan- De beren H. Glimmerveen van de Nederlandse stichting vluchtelingen (links), P. L. Muller van de Stichting vluchtelingenwerk Nederland (midden) en H. Kok van de Raad van kerken tijdens de persconferentie in Nieuws poort in Den Haag over de situatie van de Turkse christenen. UTRECHT De kerken in de wereld gaan Cambodja helpen. Over enkele dagen gaat het eerste vliegtuig met voedsel, medicijnen, een arts en een landbouwkundige naar het land, dat onder een grote hongersnood lijdt. Aan deze hulp hebben de kerken geen voorwaarden verbonden. boel. waar intussen 17.000 van de 42.000 Syrisch orthodoxe Turken wo nen. en van West-Europa, waar in de Jaren zestig en het begin van de jaren zeventig veel Syrisch orthodoxe Tur ken als buitenlandse werknemers zijn terechtgekomen. Volgens mr P. L. Muller van de Stich ting Vluchtelingenwerk Nederland is de huidige vervolging ten dele toe te schrijven aan de politiek van sommi ge Westeuropese landen om buiten landers toe te laten als gastarbeiders. In die tijd bestonden er in Oost-Tur kije al vervolgingen en waren sommi ge Turkse werknemers mede dienten gevolge naar West-Europa gekomen, maar toen vielen zij niet als vervol gingsslachtoffers op. Toen de grote stroom buitenlandse werknemers naar West-Europa stopte, leken de christen-Turken ..vermomde gastar beiders" en omdat pas nu bekend wordt wat de achtergronden zijn van hun trek naar West-Europa, wordt duidelijk dat de christen-Turken geen economische vluchtelingen zijn, maar slachtoffers van vervolging. Mr Muller vindt dat de omstandigheden voor de Syrisch orthodoxen erger zijn dan verwacht. „Het rapport wijst uit dat het niet alleen gaat om Oost- Turklje, maar ook om de stad Istan- boel. De Syrisch orthodoxen hebben geen uitweg ln de grote stad." Istanboel Over Istanboel zegt het rapport van de oecumenische groep dat het niet langer een veilig toevluchtsoord voor vervolgde christenen is. Het maakt melding van gevallen van afpersing, moordaanslagen en diefstallen. Even min als in Oost-Turkije reageert de politie op klachten van de zijde van christenen. In Istanboel zijn de chris tenen herhaaldelijk het slachtoffer van de „Grijze Wolven", een nationa listische militia van de Nationale Ac tie Partij. Volgens het rapport biedt Istanboel in tegenstelling tot hetgeen het Nederlandse ministerie van Justitie en de Raad van State aannemen geen alternatief voor de uit het oos ten gevluchte christenen, want zij kunnen er zich niet bevrijden van hun angst voor vervolging en even min een redelijk bestaan opbouwen. Daarom mag hun, zegt het rapport, wanneer zij in West-Europa asiel vra gen, de vluchtelingenstatus (A-sta tus) niet worden onthouden. Drie maanden trok een groep onder zoekers rond in de streek van Oost- Turkije, waar de laatste Syrisch or thodoxen wonen. Zonder de namen van personen of van dorpen te noe men ter bescherming van de veilig heid van de mensen, beschrijft de groep een hele serie met eigen ogen aanschouwde of van getuigen verno men wandaden van Koerden tegen christenen. Verschillende gevallen betreffen het kidnappen van Jonge meisjes. In dorp A werd een meisje van 14 jaar ontvoerd op de vooravond van haar huwelijk met een christelij ke Jongeman. De gewapende Koer den wondden een van de familieleden bij de schaking. Het gerechtshof in Midyat reageerde niet op de klachten van de familie en nadat de leeftijd van het meisje „officieel" was veran derd werd het gedwongen te huwen met een Koerd. Overvallen In dorp B, waar dertien Syrisch ort hodoxe mannen uit afkomstig zijn, die nu in Nederland verblijven, was de onderzoekgroep getuige van nach telijke overvallen op de huizen van christenen, die zich niet kunnen ver weren. De groep was in het dorp, toen twaalf Koerden een weduwe met haar kind aanvielen, na alles uit haar huis te hebben gestolen. In dit dorp werd op 19 februari van dit Jaar een der tienjarig meisje gekidnapt. Het ge rechtshof beval dat het meisje moest worden teruggezonden naar haar huis, maar de politie weigerde het bevel uit te voeren. In een ander dorp dwongen acht Koerden een christelijke boer zijn land aan hen af te staan, maar de dorpsoudste weigerde maatregelen te nemen. De christen heeft zijn strijd nu opgegeven en zei: zelfs al sturen ze mij naar Siberië, dan zou ik nog gaan, als ik maar niet in Turkije hoef te blijven. Geloof, wetenschap en de toe komst, doordenking van de resulta ten van de Boston-conferentie voor de Nederlandse situatie, 22-23 sep tember, Kerk en Wereld, Driebergen (tel. 03438-2241). Charismatisch gebedsweekend, 22-23 september, Franciscaans bezin ningscentrum, Soutenburg (tel. 033- 404848). Mannenweekend over mannen- emancipatie, 21-23 september, Vinea Domini, Witmarsum (tel. 05175-1444). Geloofs- en gebedspracticum, 23- 29 september, Smakt (L) (tel. 04782- 232) (herhaling 14-20 oktober). Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Bijgaande cartoon is een van de illustraties die Arend van Dam maakte voor het nieuwe gezinsweekboekje, dat „Het loopt wel eens anders.heet en als ondertitel, of liever: vervolgtitel, heeft: in en om het gezin". De hierbij afgedrukte tekening hoort bij het hoofdstuk, dat W. F. Geradts schreef en dat zo begint: „Echtscheiding is een heel grote ingreep in je leven. Je bent er doorgaans helemaal door van slag. Als je er midden in zit, kun je niet geloven dat het leven ooit nog waardevol zal worden. Dat moet eerlijk gezegd worden. En toch is echtscheiding geen ramp en ook geen ondergang en zelfs in mijn ogen geen mislukking. Dat hebben we er met zijn allen van gemaakt. We hebben met zijn allen echtscheiding tot een uitzondering gemaakt, tot iets wat niet hoort, tot iets wat zondig is. Ik denk steeds meer dat juist dat, meer dan we vermoeden, heeft bijgedragen en nog steeds bijdraagt aan alle ellende rondom echtscheiding aan de wrok, aan de haat, aan het treiteren, aan het geschuif met kinderen, aan het pesten met de centen. Met dit citaat is, dunkt ons, aangegeven waarom het in dit boekje gaat. Namelijk over die dingen die in een huwelijk kunnen geschieden en die in het oude kerkelijke huwelijksformulier omschreven worden als „velerlei tegenspoed en kruis". We sommen op, wat „Het loopt wel eens anders.behelst. De studentenpredikant dr Herman Wiersinga schrijft over: leven en lijden; de ziekenhuispredikante L. C. J. Reedijk-Boersma over: hoe staan wij tegenover ziekte en lijden?; de revalidatie-arts dr A. Verkuyl over; een gehandicapt kind in het gezin; de gevangenispastor G. Bach over; gezin en justitie, een elkaar vijandig paar?; (oud-)industriepredikant H. Pasveer over: en hoe dan als je werkloos wordt?; W. F. Geradts over (zoals al gemeld: echtscheiding, onder de titel): terug naar af, en de „paranormaal genezerespadtor" J. C. van Moosel over: lijden en leven. Aantrekkelijk is dat ook dit gezinsweekboekje de personalia van de medewerkers biedt. Het geschrift telt 87 pagina's en kost vijf gulden. Het is te bestellen bij de interkerkelijke gezinsweekcommissie, postbus 1100, Driebergen. De gezinsweek is dit jaar van 21 tot 28 oktober. ADVERTENTIE Kort daarop zullen nog vier vliegtui gen volgen. De opdracht is gegeven door de raad van kerken in Azië en de wereldraad van kerken. Kort geleden heeft een onderzoekscommissie na mens deze organisaties een bezoek gebracht aan Cambodja, Laos, Thai land en Vietnam. Deze commissie wil. waarin opgenomen. De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur ing O Posima HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam W.bautStraat 131 Amsterdam Postgiro 66 00 00 Bark Ned CrcdietDanx Rektrirgnr 23 00 1? 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/OORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tei 010-115588 (abonnementen en bezorging i tel 010-115588 (redactie) lei 115700 (uitsluitend voor .idverienf.es) WestWaak 4 Rotter de m REGIO DEN MAAG LEIDEN Postbus tot 2501 CC Cen Haag tei 070-469445 Parhsfaat 22 Oen Haag REGIO NOORO.OOST-NEDERLAND (uitsluitend administrate Postbu? 3 8000 AA Znvofe lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Z» O'H» Abonnementsprijzen: Per maand f 15.90 Per kwartaal f 47.70 Per ha» iaar f 95.40 Per »aar 188.60 Advenent>eti"eren oo aanvraag Tetetorvsche abonnementenoodrachten We adressen boven) Oogave tamifcebenchten 9-19 30 van mandag I'm vm«oag Op zondag van 18- 20 uur teiet 020 913456 Opgave trvm-adverlenses te1 020-93686? Of SChnftehR aan Mrm-AdV atde' ng pos*bus 433 1000 AK AMSTERDAM AdreswiiZigingen u-isiurfend schnfteH* aan onze Amsterdamse aCressen dat de kerken in de wereld op korte termijn vier miljoen gulden bijeen brengen voor Cambodja. „Wij hebben toestemming gekregen om hulp te zenden op grond van de vertrouwensrelatie, die wij in die week met het Rode Kruis van Cam bodja opgebouw hebben," aldus ds P. P. van Lelyveld, secretaris van de stichting Oecumenische Hulp aan kerken en vluchtelingen in Utrecht. Hij was de enige niet-Aziaat van de onderzoekscommissie. „Wij hebben geen voorwaarden vocr- af gesteld, zoals de vraag: komt de hulp wel goed terecht. Bovendien is iedereen in Cambodja er slecht aan toe. Een volwassene krijgt per dag 43 gram rijst, een kind 34 gram. Ze eten dit met zout. wat spinazie en vis," zegt ds Van Lelyveld. De hongersnood in Cambodja zal nog verergeren, wanneer de oogst ln no vember vrijwel niets zal opleveren. De Vietnamese inval in december 1978 en januari 1979 vond net in de zaaitijd plaats. Deze inval leidde tot een massale volksverhuizing. Het land werd deze zomer zowel door overstromingen als door grote droog te getroffen. Zowel in de hoofdstad Phnom Penh als op het land hebben wij, aldus ds Van Lelyveld. gezien dat de bevolking ondervoed is. Hij noem de de situatie „uiterst droevig". Maandblad BijEEN, getll. magazine. 48 pag. vol foto'» in zwart-wit en kleur. In het septembernummer: Oorlog en vrede centraal: Pa* Christi-voorzitter bisschop Ernst .Het Westen verdedigt de wel vaart Shell en Zuid-Afrika: meningen van aandeelhouders en arbeiders Ge weld zonder genade in El Salvador Vechten tegen onrecht ontwikkelings hulp is ook rechtshulp. Kleuren- reportage over Chinezen in Indonesië. Zend u mij gratis proefnummer BijEEN Naam: r Opsturen naar BijEEN, Antwoordnr. 15. 6750 VB DEURNE. Postzegel niet nodig. Zesenvijftig hervormde gemeenten, waaronder die van Amsterdam, Rot terdam, Den Haag en Utrecht, maken voor Kerkbalans gebruik van de dien sten van de Stichting mechanische registratie en administratie (SMRA). Deze SMRA heeft de bij haar geregis treerde hervormden onderverdeeld in drie groepen: belijdende leden, doop leden en „overige geregistreerden". In de laatste groep zitten voorname lijk mensen „die uit hervormde ou ders zijn geboren". Uit de gegevens van de SMRA heeft ds. Den Ouden kunnen concluderen, dat van de „overige geregistreerden", die bij Kerkbalans werden benaderd, bijna de helft (39 procent) positief heeft gereageerd. Dat heeft de 56 ge meenten die bij dit onderzoek betrok ken waren, een en een kwart miljoen gulden opgeleverd. Belangrijker vindt ds. Den Ouden dit gegeven voor het beleid van de kerk. Opnieuw is volgens hem gebleken, hoe voorzichtiig de hervormde kerk moet zijn met het afschrijven of „blokkeren" van leden. Het gemid delde bedrag, dat de „overige geregis treerden" toezegden, dit jaar bij te zullen dragen aan de kerk, is 116 gulden. Leeftijd Uitgesplitst naar leeftijd, blijken de grootste bijdragers aan Kerkbalans in de groep van 45-64 jaar te zitten. Dat is logisch, want dat zijn ook de mensen met de grootste inkomens. Maar dit weerspreekt wel het vermoe den, dat wel geuit wordt, dat de her- NIJMEGEN Gisternacht is in het Radboud- xiekenhuis te Nijmegen overleden prof. C. A. Rijk, directeur van het joods-christeiijk insti tuut SIDIC te Rome. Hij is 57 Jaar geworden. Prof. Rijk is vroeger ook professor aan het voormalige groot-seminarie in Warmond ge weest en secretaris van het Vaticaans secreta riaat voor de eenheid der christenen. Over xijn betekenis schrijft de oud-voorzitter van de katholieke raad voor Israël, dr. A. C. Ram- selaar te Utrecht: In Nederland is prof. C. A. Rijk een haast vergeten figuur, hoewel hij een der grondleg gers is geweest voor de nieuwe joods-christelij ke stroming binnen de kerken. Nederland heeft na 1945 veel pioniers gekend die zich daarvoor hebben ingezet. Maar Corne lius Rijk heeft er een heel brede dimensie aan gegeven. Veel christenen hebben aan hem in zichten te danken die hun christen-zijn weer glans en vertrouwen hebben gegeven Hijzelf heeft het jodendom als een bron ervaren van waarachtige menselijkheid Hij is ln staat ge weest om onder veel christenen nieuw begrip te wekken voor de historische en actuele exis tentiële verbondenheid van joden en chris tenen. Zonder iets van zijn christen-identiteit te ver liezen, wist hij een begrip en liefde voor de joden op te brengen, dat de joden in hem meer herkenden dan een „vriend" van Israël. Hij kende het jodendom door een trefzeker invoe len van het joodse leven. Hij sprak Ivrieth. Hij kende het land van noord tot zuid, joden en christenen. Hij kende de geschiedenis en de Thora en was een vakkundig nieuwtestamenti- cus. Ik meen dat het Werblovski was die mij eens zei: „Er ls geen jood in de wereld die zoveel rabbijnen persoonlijk zo goed kent als Cornelius Rijk. Hij bezocht joden en christe nen van Canada tot Argentinië, Australië en Indonesië en hield lezingen over heel Europa. Herkenning Bij een eerste ontmoeting maakte hij mis schien een indruk van een afstandelijk, ver standelijk diplomaat. Het duurde echter niet lang of er ging zich een band van vriendschap spinnen en van geestelijke herkenning die een communicatie schiep voor het leven. Hij was een aangewezen en werkelijk door de joden aanvaarde woordvoerder van het christendom dat zich van antisemitische smetten wist te zuiveren. In zijn boek „Staatsman ohne staat" schreef Nahum Goldmann. Jarenlang de voorzitter van het Joodse Wereldcongres, naar aanleiding van zijn bezoek aan Paus Paulus VI (1969) over het secretariaat van de eenheid geleid door kardi naal Bea (thans door kardinaal Willebrandts): ,,De deskundige raadsadviseur is daar een Hol landse priester en geleerde, Cornelius Rijk, die met beste wil, grote energie en diepgaand begrip al het mogelijke doet om de volle uit voering van het conciliebesluit door te zetten. Het is misschien de hoogste lof die Cornelius Rijk kan toekomen, dat, toen hij zag dat vanuit het staatssecretariaat iedere efficiënte voortzetting van de nieuwgeboren verstand houding zinloos (maar niet doelloos!) werd vertraagd, hij zijn carrière ervoor heeft opgeof ferd om zich waar te maken tegenover de Joden. Toen hij voelde, dat hij tegenover de meest vertrouwde Joodse woordvoerders zijn geloof waardigheid niet zou kunnen handhaven, trok hij zich terug uit het Vaticaanse apparaat. Het tijdschrift dat hij had opgericht als orgaan van zijn afdeling aan het secretariaat heeft hij omgebouwd tot een joods-christelijk instituut van dezelfde naam SIDIC (Internationale do cumentatiedienst voor joden en christenen). Met een staf van vertrouwde deskundigen, een bibliotheek en conferentiecentrum in het hart van Rome, tegenover de ingang van het Palaz zo Venezla. Dat dit juist aan het uitgroeien was door een uitstekende samenwerking met het bijbelinsti tuut toen de ziekte hem overviel, accentueert de tragiek van zijn voortijdige dood. Het insti- VANDAA< JEZUS-VERKONDIGING en uitgaande van dat l schriftwoord verkondigde hij (Philippus) hem (de „kamerlïnglt Morenland") Jezus. Wij vertaalden enige dagen gelekte „bracht hij hem de goede bood! van Jezus". Dat woord „goede" er eigenlijk niet. Hij bracht hei boodschap van Jezus, omtrent De boodschap waarvan Jezus dj was. En zo kan je vertalen: verkondigde hem Jezus. We hel er al op gewezen, dat 't eerste erjïes hoort: uitgaande van dat schriftwoord, d.w.z. dat oud-testamentisch woord. Jezui hangt niet ln de lucht. Hij is eei een man van Gods verbond en bedoeling. Toch kan je tegenwt de vraag horen: is dan het evani een bericht omtrent een bepaalj persoon? Sommigen bevestigei onmiddellijk en beginnen te spi over de overgave aan Jezus en liefde tot Jezus. Voor anderen moeilijke dingen. Hoe kan ik iei op zo grote afstand liefhebben, aan hem overgeven: Komt dat de buurt van de terecht door ve( protestanten afgewezen „Jesul; een verering van Jezus, waarbij naar de achtergrond terugwijktlUl een lied komt daar nog iets van j s Ik wens te zijn als Jezus, zo liefli zo goed. Het lijkt erop dat men alles van Jezus karakter weet ei verwacht. Daar gaat het in het evangelie niet om. Hij is een m: een missie. In de bijbel staat „Ji voor die jood, afkomstig uit Naz. (Bethlehem), maar dan nietzonfP; meer, maar met heel zijn leven, rf werken, lijden, sterven, opstand*® en aanwezigheid in ons midden P" zijn Geest. Het gaat om wat hij ~fr gwzegd en gedaan heeft. Melanr®*; schreef Christus kennen, dat isrr kennis hebben van wat Hij ge dar? heeft. En nog doen wil, mag erbrt gevoegd worden. r" Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Randkerkelijken geven veel meer aan de kerk, dan algemeen wordt aangenomen. Als ze maar op de juiste wijze benaderd worden. Dat is een van de conclusies, die ds. W. H. den Ouden, secretaris van de commissie geldwerving van de Nederlandse hervormde kerk, heeft getrokken uit de actie Kerkbalans van dit jaar. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Kamperveen P. j ger, kand. te Sliedrecht; te IJss(z den H. Visser te Nieuwe Tongei Aangenomen: naar Giessendaj derhardinxveld D. van Vliet imt pendrecht. L GEREF. KERKEN Beroepbaarstelling: H. K. Wolfen Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Hattum H. Bedum. n t Bedankt: voor Zwolle A. de S^ell hiti mri RIJG.) 101 H. W. op\ Mussel. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Vlissingen H. Hofrf h Rotterdam-Z. Bedankt: voor Franklin Lakes |ne A. Vergunst te Veen. vormde kerk financieel gedragen wordt door de 65-plussers. De laat- sten dragen 32 procent van het totaal bij. Op basis van wat tot nu toe bekend is, schat ds. Den Ouden, dat in de hervormde gemeenten die hebben meegedaan, de opbrengst van Kerk balans 8,32 procent hoger zal zijn dan in 1978. Verder hebben vijftig ge meenten dit jaar voor het eerst mee gedaan. De gereformeerde kerken kunnen re kenen op tien procent meer. De r.k. kerk heeft nog geen cijfers ter be schikking. Ook in deze kerken groeit het aantal gemeenten dat meedoet. Nog een feit, dat ds. Den Ouden heeft geconstateerd: door de bank geno men blijkt men meer te geven, dan men had toegezegd. ADVERTENTIE kompleet mikrofilm- programma brengt rust èn dynamiek in uw organisatie Ö^INO Si AK Boycot tege Enoch PoWC: van dominéé Loi doi Op Lor inui ker jde inli< op iech 2 tuut was een regelrecht vervolg op het initia tief van Kardinaal Bea om de internationale congregratie van zusters van Sion te brengen tot een vernieuwing van hun oorspronkelijke opzet: de verzoening van joden en christenen (destijds genoemd bekering van Israël). Omdat de verhouding tussen joden en christenen het meest wordt gehinderd door eeuwenlange mis verstanden, is gedegen studie en bescheiden activiteit een levensvoorwaarde voor echte nieuwe verhoudingen. Dat het in Rome tot stand kwam, verzekerde het een wereldwijde invloed, maar het werk gebeurde in het hol van de leeuw. In Rome zelf moest een bres geslagen worden in een muur van theologisch vooroordeel, onkunde omtrent de joodse werkelijkheid en politieke keuze tegen de staat Israël. Dit maakt zijn werk zo hoogst belangrijk voor de toekomst. Hij heeft het land van belofte alleen in visioen mogen zien. Zijn grootste voldoening mag het geweest zijn dat hij van joodse zijde begrip en ware vriend schap ondervond. Een Joodse vriend noemde hem: „Eén der rechtvaardigen, één van de vromen (chassidim) onder de volken, die de wereld instandhouden. Zijn bescheidenheid en arbeid op de achtergrond was zijn kracht. Ook al mocht zijn naam vergeten worden, zijn werk is een zaad die zijn vrucht niet zal missen. LONDEN Het feit dat het| Lagerhuislid Enoch Powell nodigd om in december drie te houden aan het Sionscoll Londen, heeft de woede opj van een groep linkse geesteli de hoofdstad. Powell staat om zijn extreme ideeën over c tie van niet-blanken in de I samenleving. Hij is echter cl ,er( van oorsprong, was ooit no tf hoogleraar Grieks, en is doy, Sionscollege aangezocht om zi t te laten schijnen over „Taa j schappen en het synoptisc |fle bleem" (de onderlinge verhD] tussen de eerste drie evai red.). M bits Dominee Kenneth Leech spret J1 s een „grove onverantwoordeli, van een christelijke instelling omstreden figuur als Powell t ve| spreken, al is het nog zo'n ons -®1 1 onderwerp. „Straks wordt Ian e' nog uitgenodigd voor een lezi: ero de autoriteit van de Pentateir" boeken van Mozes)," zei hij. ven andere anglicaanse geestig in East End, de grote arbeid y van Londen, heeft hij opgeroe een boycotactie. De president van het Sions rev. Basil Watson, heeft gere dat het onderwerp niets met te maken heeft en dat Powel terrein een erkend deskun< maar Leech vindt, dat Watso recht van spreken heeft, omd in zijn eigen kerk ook allerlei s| uitnodigt, van wie bekend is „rechts" zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2