Christenvrouwen in actie voor zusters in Z.-Afrika Tussen wal en schip t Het Friesch Dagblad en de computer in Nairobi Lutherse zorg over Turkse christenen Kerkleiding weigert teruggave Rhoodie-geld Trouw Nieuwe paus brengt geld in het laatje Conferenties 5 VANDAAG VOORBUGANGE Protestanten in Italië timmeren meer aan de weg Kerken bieden DSM-ers diensten aan Opvolger van Hammerstein DINSDAG 28 AUGUSTUS 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei De computer In het studiecentrum van de wereldzending te Nairobi heelt berekend dat de komende tien jaar het aantal christenen op ongekende wijze zal - toenemen. Dit bericht stond op een telexstrookje, dat verleden week op ons bureau werd neergelegd. We lazen het, we haalden de schouders erover op en gooiden het in de prullenmand. Het kwam namelijk van een volstrekt onbekend onderzoekcentrum. We werden bij onze beslissing dit bericht niet in de krant te zetten, gedreven door de edelste journalistieke gevoelens. Wie ol wat, zo overwogen we, dienen we met aandacht te schenken aan een veredeld soort koffiedik-kijken? Tot mijn niet geringe verbazing hebben ze bij het Friesch Dagblad de voorspelling uit Nairobi in volle ernst opgepakt en er een opgetogen beschouwing aan gewijd. Het Friesch Dagblad, zo weten we toch. is een zeer degelijke krant. Aan het hoofd van de redactie staat een hervormde dominee, die regelmatig op 't scherm te zien is bij de NCRV. Echt een man dus met hart voor de christelijke organisatie. Voorts beweegt zich in de hogere redactionele regionen de heer G. J. Breuker. bij wiens gereformeerde pennevruchten mijn stukjes bijzonder schriel afsteken. En het is uitgerekend de heer Breuker. die in het Friesch Dagblad van afgelopen donderdag compleet in vervoering raakt door hetgeen uit Nairobi werd gemeld. Ik snap dit niet. Ik heb collega Breuker altijd beschouwd als een zeer gave zoon der reformatie, die het Sola Scriptura om zo te zeggen in het bloed zat. Aangezien de voorspelling van Nairobi nog niet uitgekomen is, durf ik er niet van uit te gaan dat al onze lezers doorgewinterde christenen zijn en daarom zal ik even uitleggen wat dat is: Sola Scriptura. Toen Luther in 1517 de kerk hervormde, hetgeen destijds hard nodig was, zei hij (onder meer): Sola Scriptura. Dit betekent: alleen de Heilige Schrift. Hij zei dit om aan te geven dat hij de roomse opvatting afwees van een overgeleverd Woord van God (de traditie) naast het geschreven Woord van God (de bijbel). Sola Scriptura, alleen de bijbel! Welnu, tot dusver gaf collega Breuker er blijk van, er naast de bijbel geen andere openbaringsbron op na te houden, maar nu opeens houdt hij een willekeurige computervoorspelling voor waar en zeker. Die voorspelling geeft hem een jubelend artikel in de pen, waar hij in koeien van letters boven zet: Geen grond voor twijfel aan Christus' overwinning. En dóór weer boven, in iets kleinere letter: Er komt toch „een schare die niemand tellen kan". Het ziet ernaar uit, dat de heer Breuker voorheen aan die overwinning en aan die schare getwijfeld heeft. In elk geval is zijn geloof in deze zaken aanzienlijk versterkt door het bericht uit Nairobi. Hij schrijft: „Uit de computercijfers in Nairobi valt af te leiden, dat God Zijn beloften waar zal maken en dat Christus' zaak niet van aflopende aard is, ook al gaan in Europa, in Nederland en in Friesland steeds minder mensen naar de kerk." Ik had in mijn onnozelheid altijd gedacht dat uit de bijbel valt af te leiden dat Christus' „zaak" het wel zal houden. De poorten der hel zullen haar niet overweldigen, laat staan een geringere geneigdheid tot kerkgang in Friesland. Nogmaals, ik snap niet dat de heer Breuker in vlam gezet wordt door die computercijfers. Bovendien, al zouden die cijfers de komende tien jaar kloppen, wie verzekert de heer Breuker dat al die christenen trouw ter kerke zullen gaan? Ik denk eerder dat ze, net als wijgeneigd zullen zijn tot alle kwaad. Wat dit aangaat, belooft een heleboel christenen niet altijd een pretje. Er zijn landen waar mensen die zich nadrukkelijk christen noemen, de lakens uitdelen en waar ik niet graag zou wonen. Van een medewerkster UTRECHT „Jullie zullen straks op weerstanden stuiten omdat bij deze actie de politiek om de hoek komt kijken en omdat ze in een mannenkerk door vrouwen wordt gevoerd." Deze waarschuwing richtte Hildegard Zumach, secretaris-generaal van de Evangelische Vrouwen dienst ir. de Bondsrepubliek, zaterdag tot de vertegenwoordigers van christelijke vrouwenor ganisaties. Dezen waren op uitnodiging van de Stichting Vrouw, Kerk, Twee/Derde Wereld (SVKW) bijeen om te horen wat er aan vast zit om „ja" te zeggen tegen de boycot van Zuidalrikaanse produkten, waarbij het accent valt op levensmiddelen en sigaretten. Sinds januari j.l. heeft de „Werkgroep Vrouwen voor Zuld-Afrika" van VKW al plannen om de bij haar aangeslo ten vrouwenorganisaties te Interesse ren voor eenzelfde boycotactie als eind 1977 in West-Duitsland werd be gonnen. Er is een omvangrijke docu mentatiemap samengesteld waarmee zelfs de meest onwetende over de situatie In Zuld-Afrika aan het werk kan gaan. De geschiedenis, de rol van de kerk, het onderwijs, de politieke strijd, wat apartheid voor vrouwen betekent, wordt uitvoerig behandeld. En een deel van de map is gewijd aan actiemodellen, instructies en tips om op eigen terrein en met eigen moge lijkheden initiatieven te ontwikkelen. Aan het begin van de dag confron teerde de toneelgroep Barstens uit Groningen de vrouwen met de dage lijkse gang van zaken in Zuld-Afrika door middel van simpele gebaren, let terlijk geciteerde uitspraken, gedich ten en verhalen lieten ze zien om welke kleinigheden zwarte mensen worden vernederd achter de tralies komen en worden mishandeld. Dat niet alle vertegenwoordigers van de christelijke vrouwenorganisaties stonden te trappelen om aan de boy cotactie mee te doen, deels omdat ze zelf nog niet gemotiveerd zijn of om dat ze moeilijkheden vreesden met hun achterban, bleek uit opmerkin gen daarna. Dat juist Zuid-Afrika het doelwit is en niet een willekeurig an der land waar mensen lijden, verde- door Hennie Serfontein JOHANNESBURG De synode-voorzitter van de Zuidafri- kaanse Nederduitse Gereformeerde Kerk dr. E. P. J. Kleyn- hans heeft aangekondigd alle giften te retourneren die ont vangen zijn om de kerk in staat te stellen de door het ministerie van Informaties geschonken 360.000 gulden terug te betalen. Hiermee reageerde hij op de gift van een vooraan staand gepensioneerd predikant, ds Lod. Spies, die 240 gulden overmaakte om „de foute stap van de kerk goed te maken om smetgeld van de regering aan te nemen". digde de werkgroep met de constate ring dat in geen enkel land zo'n ecla tant stuk onrecht in naam van het christendom gebeurt. „Daarom" zo vindh de stichting, zouden juist chris tenwen achter de actie moeten gaan staan om door het stukje lijden dat zij zeker zullen ondervinden als zij zich niet meer opstellen als anonieme consumenten en zich solidair te to nen met haar zwarte zusters. Moed Hildegard Zumach, die was gekomen om de Nederlandse vrouwen te vertel len van de Duitse ervaringen en hoe verheugd men daar is dat door het meedoen van de Nederlandse chris tenvrouwen de actie internationaal wordt zei oa.: „Er zal steeds voor elke vrouw veel moed nodig zijn om aan de dagelijkse inkopen een bepaalde persoonlijke Instelling te koppelen. Voor velen zal het ook een pijnlijke constatering zijn dat het een ver vreemding met zich mee zal brengen van familie en vrienden, maar veel vrouwen zeggen ook, dat juist deze ervaring een bijdrage heeft geleverd aan een christelijke beleving. Ik heb nu we met deze boycotactie bezig zijn, de verbazingwekkende ervaring opgedaan dat 'strijd' en 'gerechtig heid' vreemde woorden zijn geworden in onze kerk. Maar na twee jaar zijn we nu toch zover dat onze kerk be grijpt waar het ons om te doen is en dat wat er in Zuld-Afrika gebeurt zonde is." Dr. Kleynhans rechtvaardigde zijn reactie als volgt: „De algemene lei ding van de Nederduits-Oereformeer- de Kerk heeft duidelijk gemaakt dat zij verantwoord en rechtschapen han delde en daarom geen verplichting voelt om dan maar ook het kleinste deel van het geld terug te betalen. Ook bestaat er geen enkel schuld complex. De kerk heeft niet gevraagd waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR PosiDus 859 1000 AW Amsterdam Wibauisfraat 131 Amsterdam Poslg ro 66 00 00 Bank Ned Cred«etbank Reher.ngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORORECHT Posibus 9<8 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) lel 115700 (uitsluitend voor adveriemies) WesttXaak 4 Roti or dam REGIO DEN HAAG/lElDEN Posibus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD'OOST NEOERLAND (uils'uitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo'ie Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal 47,70 Per hait |aar 95,40 Per («ar 188,60 Advertvrt etar even op aanvraag (re adressen boven) Opgave lam<i.eber chten 9-19 30 van maandag t'm vntdag Op zondag van 18- 20 uur leM 020-913456 Opgave min-advertenties fel 020-936868 ol schnftekjk aan Mmt-Adv J'del>nq posibus 4J3 1000 AK AMSTEROAM Adreswiizigmg^n u tsimlend schrifteii|k aan onze Amsterdamse adressen om donaties en zal deze dan ook niet accepteren. Als mensen toch geld stu ren, zullen we dat hun terug geven". Aan deze onbuigzame verklaring van dr. Kleynhans, verstoken van elk ge-, voel van berouw, ging een storm bin nen de Nederduits-Gereformeerde Kerk vooraf over het accepteren van regeringsgeld uit een geheim fonds van het Inmiddels opgeheven depar tement van informatie. De kerklei-. ding, met mensen als dr. Kleynhans, dr. Koot Vorster, prof. Johan Heyns en dr. Kosle Gericke, hebben het aan nemen, dat zich over een aantal jaren uitstrekte, steeds verdedigd. Zij be weren dat er geen kwaad in stak. Andere kerkelijke autoriteiten echter als prof. Dawld Bosch en dr. Frans O'Brien Geldenhuys beschrijven het als een morele misstap. Professor Ka- rel Boshoff opperde daarbij dat de kerk de 360.000 gulden moet terug storten. Ds. Spies gaf vorige week het voorbeeld en stuurde 240 gulden als zijn aandeel naar de kerk. Dominee Paul Mellet uit Johannesburg echter, had kritiek op deze poging om met teruggave het bezoedelde gezicht van de kerk schoon te wassen. „Zwarten zien de kerk als iets dat verbonden is met de blanken en de regering. De paar donaties, veranderen daar toch niets aan. Er wordt een afschuwelijke bedoening gemaakt over het informa tieschandaal. Maar in vergelijking met het rassenvraagstuk is het te verwaarlozen". Boesak De invloedrijke voorzitter van de broederkring dr. Allan Boesak, heeft al gewaarschuwd dat enkele niet- blanke kerkelijke leiders zich voor stander hebben verklaard van het verbreken van alle banden met de „moeder"kerk. „Als nu een synode plaats zou vinden van de nlet-blanke kerk, zou er geen twijfel over bestaan, of een grote groep van leden zou het voorstel doen dat de Nederduits-Ge reformeerde Zendingskerk al haar banden zou kappen met de blanke NG kerk. Wat de zwarte kerken altijd dwars heeft gezeten, is de relatie tus sen de NG kerk en de Nationale Par tij. Dr. Boesak: „Wat me zo tegen staat is dit. De Nederduitse Gerefor meerde Kerk en kerkleden als dr. Koot Vorster. zeggen dat ze zich zor gen maken over het positieve beeld van Zuld-Afrika en dat de -kerk een belangrijke rol kan spelen in de po gingen dat beeld te verbeteren. Maar nergens uiten zij bezorgdheid over het beeld dat de zwarte kerken krij gen van het „Koninkrijk Gods" en het mogelijke ongunstige effect op de geassocieerde kerken. Er bestaat be zorgdheid over het volk. maar niet over de mensen die er deel van uit maken. De oecumenische relatie en de binding tussen de verschillende kerken is een delicate, gebaseerd op openheid en vertrouwen. Maar het is moeilijk om dit vertrouwen in de blanke kerk te houden nadat de lei ding geld uit geheime fondsen voor propagandadoeleinden heeft aan vaard. Verzoek Waar het om gaat moeten nu in de eerste plaats de christelijke vrouwen organisaties In ons land door krijgen. Mevrouw Kloek, voorzitster van de werkgroep zei: „We moeten er goed van doordrongen zijn dat niet wij deze actie willen maar dat het drin gende verzoek daartoe gekomen is van de zwarte vrouwen uit Zuid-Afri ka als laatste mogelijkheid voor een vreedzame oplossing." Daarom drong ze er bij de aanwezigen op aan er met hun achterban over te spreken, de informatie die de stichting hun regel matig zal toesturen in de eigen vere nigingsbladen op te nemen omdat wat ln het eigen orgaan te lezen is toch meer Invloed heeft en zo de leden op de hoogte te brengen van wat er ln Zuid-Afrika gebeurt. ROME (ANP) 8 De populari teit van paus Johannes Paulus II legt het Vaticaan geen windeieren. De giften uit alle delen van de wereld aan de Heilige Stoel zijn frappant ge stegen, sinds hij paus gewor den is. Dit is een ommekeer van de lijn, die onder paus Paulus VI zichtbaar was. In de vijftien jaar van zijn pausschap daalde de opbrengst van de zoge naamde Sint Pieterspenning aanzienlijk. Officieel zijn er nooit cijfers bekendgemaakt, maar de Italiaanse priester Giovanni Cereti schat, dat de Pieterspenning onder paus Jo hannes XXIII geklommen was tot 25 i 30 miljoen gulden per jaar, maar onder paus Paulus terugzakte tot in een bepaalde periode minder dan acht miljoen. Het eerste jaar van de huidige paus wettigt de verwachting, dat financieel voor het Vati caan de dagen van Johannes XXIII zijn teruggekeerd. De Pieterspenning is de vrijwilli ge bijdrage, die rooms-katho- Heken over de gehele wereld geacht worden te geven aan het Vaticaan. Overigens is dit maar een deel van de inkom sten van de Heilige Stoel. Het grootste deel komt van inves teringen, gespreid over de ge hele westerse wereld. Jaarcij fers worden nooit gepubli ceerd. door Jac. B. Looijen Nee. de apocriefe bijbelboeken zijn nimmer populair geworden in de kerken van de calvinistische refor matie. Hoewel, helemaal waar is dat niet. Want alom ln ons land zingt men volop het gezang „Dankt, dankt nu allen God" en dat lied is regelrecht weggelopen uit het apo criefe boek van Jezus Sirach, het vijftigste hoofdstuk, de verzen 22 tot 24. Daarin lezen wij onder ande re: „En nu dankt God aller dingen, die alleen grote dingen doet overal, die onze dagen verhoogt van móe ders schoot af en die met ons han delt naar zijn barmhartigheid". In het liedboek voor de Nederlandse kerken Is het gezang te vinden on der nummer 44 en het is gerang schikt in de rubriek bijbelliederen, zij het met de vermelding dat het hier om een tekst uit een apocrief boek gaat. Trouwens nóg twee apo criefe teksten inspireerden de ma kers van het liedboek namelijk Ba- ruch 5 vers 5 (gezang 123) en het aanhangsel aan het boek Esther, hoofdstuk 14 (gezang 45). In oude prentbijbels wordt ook altijd aandacht besteed aan de apocriefe boeken in het algemeen en aan de geschiedenis van de kuise Susanna in het bijzonder. Deze afbeelding is uit de prentbijbel van Pieter H. Schut (uit 1659). Vurige oven Voor gezang 45 tekent de dlchter- dominee Willem Barnard. Hij wilde graag nog meer apocriefe liederen in het nieuwe gezangboek, o.a. de lofzang van de drie mannen in de vurige oven. het tweede aanhangsel bij het boek Daniël. Dat lukte hem niet. De commissie van het liedboek vond dit gezang te ver gaan, hoewel Willem Barnard en zijn cantor Frits Mehrtens tekst en muziek reeds hadden beproefd in een nocturne- dienst in de Maranathakerk te Am sterdam. Zij waren tezamen en in vereniging tot de conclusie geko men dat het gezang zeer aanvaard baar zou zijn voor het liedboek, ook al was er voor hen een onaangena me herinnering aan verbonden. Na afloop van de godsdienstoefening waarin het gezang uit de vurige oven werd gepresenteerd keerden zij huiswaarts in een gammel au tootje en dat vatte door onbekende oorzaak onderweg vlam. De liturg en de zangmeester vergaten op dat moment het verheven gezang van de mannen in de oven geheel en al. Zij waren er slechts op bedacht hun vege lijf uit het dreigende vuur te redden. Gelukkig slaagde hun poging. Vagevuur We kunnen nog veel meer zeggen over de apocriefe boeken, die thans bij Kok in Kampen opnieuw zijn verschenen volgens de oorspronke lijke uitgave van Jacob en Pieter Keur. Het drukwerk omvat 400 pa gina's en de prijs is inbegrijpelijk laag, namelijk 14,90. De apocriefe boeken, en dat zijn de boeken die in de loop der eeuwen in de reformato rische kerken tussen de wal en het schip geraakten, want Je kon ze volgens theologen en kerkvergade ringen niet tot het onfeilbare woord van God rekenen, worden door Kok weer opgevist. Kijk, wij hebben zoals prof. dr W. C. van Unnik in z'n voorwoord op merkt in onze bijbel tussen het oude en het nieuwe testament al leen maar een witte bladzijde. Hier moeten de apocriefen staan, want zij overbruggen de periode die ver liep tussen het laatste boek van het oude en het eerste boek van het nieuwe testament en die periode neemt een paar honderd jaar in beslag. In de eerste uitgaven van de statenvertaling zijn ze dan ook op genomen; zij het na enige herrie. Later niet meer. Ook al omdat de rooms katholieken, die meer waar de hechten aan de apocriefen hun leer omtrent het vagevuur alsmede het gebed voor de doden mede fun deren op 2 Makkabeeën 12 de laat ste vereen, waarin wordt betoogd, dat het een heilige en Godzalige gedachte is om voor de gestorvenen te bidden, opdat zij alsnog van hun zonden ontslagen worden. Susanna Thans haast ik mij nog eventjes de aandacht te vestigen op het be roemde verhaal van Susanna en de twee ouderlingen, dat is opgete kend in het aanhangsel bij het 13e hoofdstuk van het boek Daniël. Su sanna was zoals de statenvertalers dat uitdrukken een vrouw „welke zeer schoon was en de Here vrezen de". Zij was ook schoon in die zin dat zij dagelijks een bad nam in de tuin van haar zeer vermogende echtgenoot Jpjakim. Twee ouder lingen, die geregeld over de vloer kwamen bij Jojakim en die erg on der de indruk waren van Susanna's schoonheid, besloten op een goede dag zich te verstoppen in de tuin. En jawel hoor: ze koekeloerden door de struiken heen en zagen de naakte Susanna in het bad. Toen wilden ze, als de vertaling dat for muleert: „met haar van doen heb ben". Want, en weer citeer ik de vertaling: de ouderlingen waren „over haar met begeerlijkheid ont stoken". Boeléren Een meer oorspronkelijke vertaling zegt dat elk van de beide ambtsdra gers gaarne had „geboeleerd" met haar. Omdat ik het werkwoord „boeléren" niet kende greep ik on middellijk naar m'n woordenboe ken en begreep dat het uit het oud germaans stamt en zo in onze taal terecht kwam en dat het zoiets be tekent als zeg maar: ondeugend stoelen met elkaar ln vrijages. Nu ja dan weet je genoeg. Aangezien je in schriftstudie niet zorgvuldig genoeg kunt zijn, pakte ik ook m'n oudste statenvertaling en warempel daarin kwam ik het woord ook tegen en wel ln Jeremla 3 vers 1, waarin de pro feet zegt: „Gij hebt met vele boe leerdere gehoereerd, keer nochtans weder tot Mij, spreekt de HEERE". JOINVILLE (ANP) De Lutherse Wereldbond heeft al zijn ledenkerken verzocht er bij de Turkse regering op aan te dringen, dat deze „de vereiste maatregelen neemt om de vastgelegde rechten der christelijke minderheden te bescher men". Volgens de informatie, die de Lutherse Wereldbond heeft ontvangen, worden de slinkende minderheden der chris tenen in Turkije in toenemende mate gediscrimineerd zowel op politiek als maatschappelijk gebied. De Lutherse Wereldbond vergadert momenteel ln Joinville in Brazilië. Met zijn verzoek reageerde het dage lijks bestuur van de wereldbond op een initiatief van bisschop Genna- dios Chrysoulakls uit Buenos Aires. Deze beschreef de situatie der chris tenen in Turkije als ernstig. De chris telijke kerken moeten zeer hoge be lastingen betalen. Kerken moeten daarom worden gesloten. De bouw van nieuwe kerken wordt niet toege staan. Volgens ds Grieks-orthodoxe bisschop wonen er nog slechts 6000 orthodoxe christenen in Turkije. Vijf tig Jaar geleden waren er dat nog meer dan 200.000. Volgens de Lutherse Wereldbond heeft vooral het orthodoxe patriar chaat van Constantinopel in Istan- boel het bijzonder moeilijk. Volgens bisschop Gennadios houdt de Turkse regering zich niet meer aan de over eenkomst, die in 1922 met de christe lijke minderheden is aangegaan. Vol gens bisschop Gennadios gelden de moeilijkheden der orthodoxe christe nen evenzeer de Armeense en Syri sche christenen ln Turkije. Het uit voerend comité heeft zijn goedkeu ring gegeven aan de oprichting van een samenwerkingscomité tussen de LWF en de Wereldraad van Kerken. Het centrale comité van de Wereld raad had dit plan reeds ln Januari op Jamaica goedgekeurd. Het samen werkingscomité, dat zo breed moge lijk zal worden geformeerd, zal de mogelijkheden van een nauwere sa menwerking tussen de twee organisa ties bestuderen. Verwacht wordt dat vooral een grote re deelname van de LWF aan de „ge loof en kerkorde"-programma's van de wereldraad zal worden onder zocht. IÊ HET VERHAAL DAT VERDER GAAT Vandaag schrijf ik die woorden uit Jesaja 56 voor u over. Hier zijn ze: „En de vreemdeling, die bij de Heer terecht gekomen is moet niet zeggen: De Heer heeft mij ver van zijn volk gehouden: en de gecastreerde moet niet zeggei 2' Ik ben maar een dorre boom. Want dit zegt de Heer ten opzichte van de gecastreerden, I die zich aan mijn sabbatsgebodei houden en die kiezen voor wat Ik met mensi en die mijn verbond bewaren: Ik zal ze ook in mijn huls en binnen mijn muren een plaats geven en een naam, beter nog dan die van zonen en dochteren; een eeuwige naam zal ik aan ieder van hen geven, een naam die niet uitgegroeid zal worden." (Jesaja 56,3-8) Daar staat het. De deuren gaan opéén: Eens zal er een einde komen aan wa i nu nog geldt. Het Is de bedoeling vaf a deze God dat niemand gediscrimineerd wordt. Dat moet ie£ei geweldigs geweest zijn voor de eunuch. Als onze veronderstelling Juist is, namelijk dat hij in Jerusalefcn geweerd is, dan lopen ze daar achtetf k Het verhaal van God en de mensenfpi al veel verder. Er is een nieuw hoofdstuk geopend. Door Jezus. Do die man die zijn mond niet open dee toen ze Hem sloegen en aan het hou spijkerden. Die dit droeg voor vreemdelingen en castraten. Trouwens voor alle verdrukten en iveggeduwden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Nieuwendijk (toez.) J W. Nicolaï te Zevenhoven; te Zwi sluis R. Heusinkveld te Maasslui^ Beroepbaarstelling: F. G. Imm kand. Toscadreef 31 te Utrecht 18 sept.). Aangenomen: naar Oostburg Feenstra te Klazienaveen-Zwa meer. jC€ GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Voorburg A. de Snotje GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Unionville (Ont. Cai^' da) J. van Haaren te Amersfoort. Ds. G. J. Geurtsen jng In de leeftijd van 65 jaar ls overlet de hervormde emeritus-predikant ba J. Geurtsen. Van 1938 tot 1958 stc hij achtereenvolgens in Jutpha Neerbosch-Hees en Utrecht. Daar was hij vijftien jaar in de Verenif Staten en Canada werkzaam. tW slotte diende hij van 1973 tot 2 emeritaat dit voorjaar de gemee Oostburg in Zeeuws-Vlaanderen. Dr. A. J. Jelsma Vrijdag 14 september zal dr. A Jelsma zijn ambt als hoogleraar kerkgeschiedenis aan de theoli sche hogeschool van de gereform de kerken in Kampen aanvaari met het uitspreken van een „Dromen onder de druk van de ti over Birgitta van Zweden, naar i leiding van een handschrift uit gemeentearchief van Kampen. Navolgen, evangelisatieconferen tie baptistengemeenten, 24-26 sep tember, Dalfsen. Inf. en opg. tel. 030- 784457. Achter de woorden kijken, voor zondagsschoolleiders, voorbereiding op de advents- en kersttijd met ds Henk Aalbers, 23-24 september, De San te kraam, Ankeveen (tel. 035-62791). Emotionaliteit, hoe verhouden voelen en denken zich tot elkaar bij man en vrouw, 10-14 september, De Drieklank, Paterswolde (tel. 05907-2700). N d »r ni; idt an it Ds. D. Vink Op 68-jarige leeftijd ls te Zeist ov« den dominee D. Vink van het kerl nootschap der zevendedagsadvei .ten. In 1936 werd hij predikant efj&' 1947 landelijk jeugdpredikant v het Advent jeugdverbond. Deze 1st v i e antwoordelijkheid legde hij ln 1 neer. Intussen had hij de Bond v KD; onthouders van tabak en alco (BOTA) opgericht. Dit werk bleef stimuleren tot 1973. De sticht1 r BOTA, later stichting Leven en zondheid, kreeg vooral bekend) ae door het houden van acties tegen roken, het zogenaamde „5-da| en ir vnlk: en plan". Het ministerie voor volk zondheid en milieuhygiëne erkei het hplnnir iran rlnmlnes Vinlr'c Inl ROME (ANP) De Italiaanse protes tanten gaan meer aan de weg timme ren. Zij richten een eigen persbureau op, zullen met televisie-uitzendingen beginnen en hun radioprogramma's vermeerderen om hun getuigehis tot hun landgenoten te versterken en het protestantse standpunt in Italië te verwoorden. Zij vrezen een toename van het clericalisme, versterking van de katholieke privilieges ln de Itali aanse staat en een pauselijk beleid dat schadelijk zal zijn voor de protes tanten in Italië. Oecumenische betrekkingen in Italië zijn onder de pausen Johannes XXIII en Paulus VI zeer vooruit gegaan. De Italiaanse protestanten merken dat deze onder de nieuwe paus afnemen. Bovendien constateren zij een groei ende Invloed van degenen die tegen de oecumene zijn en voor een verster king van de privileges van de r.k. kerk in Italië. Van een medewerker GELEEN De gereformeerde ker ken. van Sittard en Geleen hebben hun diensten aangeboden aan de werknemers van twee vestigingen van DSM (de voormalige Staatsmij nen) in Zeist en Utrecht. Over een Jaar zullen namelijk enkele afdelingen naar Zuid-Limburg wor den overgeplaatst. Verwacht wordt, dat een groot aantal van de ruim tweehonderd betrokken werknemers met hun gezinnen mee zullen verhui zen. Zij komen dan waarschijnlijk in of rondom Geleen of Sittard te wonen. De gereformeerde kerken in deze plaatsen hebben in verband hiermee hun diensten aangeboden, onder an dere door artikelen in kerkbladen. In het zuiden spelen protestantse ker ken een wat andere rol dan in het centrum van het land. het belang van dominee Vink's ini tief door subsidie te verlenen. In*1 jaren dat hij overal in het land het dagenplan" hield, zijn duizen mede door hem met het roken stopt. De pers beschreef hem als 8 baksvijand numero 1. Vanaf 1 diende hij de gemeente Zeist tot hij wegens gezondheidsredenen was astmalijder) zijn werk als pr n 1 kant moest neerleggen. De adven vrri ten verliezen in hem een marka n°É figuur die ook buiten het kerkgem en schap grote bekendheid genoot, lat rin luii d< e e GENêVE Ds Allan R. Broek van de Amerikaanse Verenigde thodistische kerk is benoemd tot dewerker voor de betrekkingen sen christenen en joden bij de a ling voor levende godsdiensten de Wereldraad van Kerken. Ds Brockway is momenteel wi zaam bij de nationale conferentie christenen en joden in de Veren: Staten. Daarvoor was hij vijftien perschef van de Ver. Methodistis kerk. Hij zal in de loop van septeir zijn nieuwe functie aanvaarden. H de opvolger van dr F. von Hi stein. Rami .ai

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2