Calder herdenkt Albert Einstein Stan Kenton overleden 'Ruiswindje' in notaristuin Hé, kijk mij nou! Voortreffelijke combinatie Expciment in Dm Haag geersucces Kunst-voorproefje Ustinov presenteert monumentale BBC-documentaire VOOR MAZDA NCRV brengt nieuwe musical op tv (HEELUL Kritiekprijs vooi toneelgroep Ba" Meer subsidie voor Theater' Newman en Rotterdams Philharmonisch Orkej MAANDAG 27 AUGUSTUS 1979 KUNST/fOIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET Van onze redacteur wetenschappen HILVERSUM „Het is dus eigenlijk heel eenvoudig: de ruimte vertelt de materie hoe zij zich moet bewegen. En de materie vertelt de ruimte hoe zij zich moet krommen." Peter Ustinov kijkt de kijker tevreden aan. als een leerling die het eindelijk begrepen heeft. - Hoe hij zich staande houdt in de monumentale BBC-documentaire over Einsteins relativiteitstheorieën, die de KRO vanavond uitzendt, zal veel kijkers een raadsel zijn. Met on uitputtelijke nieuwsgierigheid helpt hij honderdtien minuten lang de re putatie bevestigen van programma maker Nigel Calder. Die pakt een breed wetenschappelijk onderwerp (zoals destijds klimaatsveranderin gen in „De weermachine diept dat uit tot aan het actuele grensverleg gende onderzoek, en metselt met dat materiaal een imposant bouwwerk. Uitputtend in beide betekenissen: zo wat alle aspecten zitten er in, en het is een hele zit. Maar Calder zorgt er wèl voor dat het een machtig kijkspul wordt. Het mag dan verpletterend zijn. het krijgt geen kans om verve lend te worden. En wie het uit zit, mag voorlopig over het onderwerp meepraten, want is er zelf geweest, heeft van de toponderzoekers hun eigen verhaal gehoord. Volmaakte leerling Ustinov is voor de verkenning van Einsteins heelal de volmaakte leer ling. Nieuwsgierig, niet van zijn stuk te krijgen, en met het acteurstalent dat uit het door Nigel Calder bedach te stuntwerk haalt wat er in zit. Met een brede grijns op de badkamer- weegschaal in een stijgende en daar na dalende helikopter. Onder passen de kwinkslagen varieert zijn afgele zen „gewicht" tussen dertig en meer dan negentig kilo. En een breed pu bliek weet voortaan precies hoe het zit met de equivalentie van versnel ling en zwaartekracht. HIJ lost met zichtbaar genoegen een raadseltje op met een stok in een emmer water, die onder het opper vlak al dan niet rechtdoor lijkt te lopen. En Calder komt er overheen met het klassieke verhaal van de ster waarvan het licht door de massa van de zon een klein beetje wordt afgebo gen. Een helder diagrammetje, en dan de originele eclipsfoto die in 1919 de eerste experimentele bevestiging leverde van die intellectueel schok kende theorieën van Einstein. Het materiaal is fraai gekozen. De absoluut constante snelheid van het licht wordt niet gedemonstreerd aan een va/iant op de klassieke proeven, maar aan metingen die de astronomi sche kunstmaan Uhuru in 1970 deed aan de pulserende röntgenster Cen- taurus X-3. En de wonderlijke effecten die snel heid en vertraging hebben op de tijd, worden onvergetelijk neergezet wan neer Peter Ustinov „het stof van de twintigste eeuw van zijn schoenen schudt" en op ruimtereis gaat, terwijl zijn „tweelingbroer Albert" bij ons blijft. Peter is voor zijn idee nog maar een uur of wat weg, wanneer een gebogen en haast seniel geworden Albert hem hartelijk toekakelt: „Ik probeer nog steeds voor Je te zorgen." En dan: „Zuster!" Af en toe wordt het vermoeiender dan nodig is. wanneer Calder in zijn volle- digheidsdrang nodeloos heen en weer sleept van elementaire deeltjes naar het heelal en terug. Een enkele keer loopt er iets wetenschappelijk uit de hand. De commentaartekst sugge reert bij voorbeeld dat de kromming van de ruimte die door de aarde wordt veroorzaakt, op dezelfde ma nier de beweging van de maan veroor zaakt als de afbuiging van een licht straal, en dat deugt niet. Houvast Maar het zijn kleinigheden die het formaat van dit programma niet kun nen aantasten. Wie enige belangstel ling heeft voor hoe de wereld in el kaar steekt, moet de reis met Ustinov aan de hand van Calder bepaald mee maken. En niet wanhopen als de draad kwijtgeraakt lijkt, want er ste ken genoeg losse eindjes uit het bouwwerk om even later weer hou vast te krijgen. De KRO heeft zich langzamerhand ook een zekere repu tatie verworven, door de monumen ten van Calder met een stalen gezicht aan te kopen en uit te zenden. Voor een zo veel van de kijker vergend programma zijn de kijkcijfers tot nog toe verrassend hoog geweest, zegt men. Ten slotte een praktische tip: Calder gebruikt hier en daar kleureffecten die op een zwart-witbuis niet of nau welijks zullen werken. Peter Uslov. door Adr. iger ADVERTENTIE Einsteins Heelal, maandagavond, Nederland 1, 21.55 uur. Er was heel wat te beleven, dit week end op het Amsterdamse Leidse- plein, waar de „uitmarkt" werd ge houden, een evenement dat opgezet is om het publiek warm te krijgen voor het komende theaterseizoen. De „markt" bood een voorproefje van wat het theater zoal bieden zal. Zoals op de foto te zien is vermaak ten toneelspelers het publiek, maar ook waren er cabaret, zang-, dans- en muziekgezelschappen en exposities van beeldende kunst. In de stadsschouwburg werden on dertussen de kaartjes verkocht voor de Amsterdamse kunsttiendaagse, die dit jaar gehouden wordt van 14 tot en met 23 september. In die perio de geldt een verlaagde toegangsprijs voor de meeste Amsterdamse thea- Speciaal vandaag ters. Het aanbod omvat dit jaar 220 voorstellingen in twintig theaters, kerken en musea. De kaartjes kosten traditiegetrouw „één, twee of drie knaken" 2.50/ 5,- of 7,50). De markt werd geopend door wethou der Jan Schaefer en de Russische clown Oleg Popow. ADVERTENTIE EN ECHTE SERVICE •MOET U NAAR San» v. Houtanatr 199 A dam Gauzanvald Bij h«t CBR Tet. 135103 113016 DEN HAAG- Negen uur als aan vangstijd vr een concert kan zoals collegfac. Kort een dezer da gen schreef geslaagd zijn als aan sluiting op' (Amsterdamse) koop avond, de z van een dergelijk laat aanvangsuuvan een concert door het Nederlds Kamerorkest zal de concertbezoer ontgaan als dat con cert op ee zaterdagavond wordt gegeven. Hoewel het ogramma identiek was aan het Aiterdamse concert, be zocht ik hetaagse concert eigenlijk uit belangsting voor de organisato rische opz. Merkwaardigerwijs moest het püiek tot 20.17 uur in het halletje van- Nieuwe Kerk wachten omdat het !derlands Kamerorkest nog repeteee. Voor een handjevol publiek besjplde Gerard Akkerhuis vervolgens orgel, doch het pro gramma mate geen gewag van de uitgevoerde>erken. Hij vertolkte: „Onder eennde groen" van Swee- linck, Volunfy in d van Stanley, Air and Gavott van Wesley, Sonate nummer 1 vtC. Ph. Bach, Adagio in As van Kuch en Praludium in d van Mendelssohn Akkerhuis speelde deze werkenven levendig als kleur rijk, men kanem zo langzamerhand toch wel tot n van onze meest voor aanstaande ganisten rekenen. Bij het naden van het officiële aan- vangsuur n het Haydn-concert door het Merlands Kamerorkest was het pulek slechts weinig ge groeid. Het rperiment kan men in Den Haag d£ ook niet of nauwelijks zinvol noemt. In Amsterdam wordt het volgend concert weer op een koopavond >geven (donderdag 30 augustus), uiten Haag is het tweede zomeravond meert maandag 17 sep tember, de aivangstijd is dan nor maal, dat wizeggen 20.15 uur. door Pieter Terpstra Muzikaal geschreeuw in Een Beestenboel Ned. 1/18.59 Eerste aflevering van een vijfdelige muzikale komedie Hé. kijk mij nou, gebaseerd op de Engelse musical Salad days Ned. 2/20.27 Geert de Jong, hoofdrolspe ler ln de Nederlandse speelfilm Tiro is gast in de filmquiz Voor een briefkaart op de eerste ranB Ned. 1/20.40 In de Engelse serie James Herrlot probeert Tristan een koe van haar darmkwaal af te helpen Tijdens de behandeling raakt hij echter betrokken bij een ongeluk waardoor hem een proces boven het hoofd komt te hangen. Ned 2/21.25 Het heelal van Albert Ein stein is een Engelse documen taire over de theorieën van de Duits-Amerikaanse fysicus. Ned 1/21.55 Actualiteiten in Hier en Nu van de NCRV. Ned 2/22.15 Kerkepad over de Noordhol landse dorpen Ransdorp, Broek ln Waterland. Monnie- kendam, Edam en Volendam. en verder bezoeken aan Gel derse en Duitse kerken. Ned 2/23.00 Henk Molenberg en Sylvia de Leur. Van onze radio- en t-redactie AMSTERDAM Hé. kijk mij nou is de naam van een nieuwe Nederlandse musical die de NCRV-televisie vanaf vandaag in vijf afleveringen op het scherm brengt. Dc eerste vier afleveringen komen op vier opeenvolgende maandagen op de tv (Ned 2 20.27). De vijfde en laatste deel wordt uitgezon den op vrijdag 21 september. De musical is speciaal voor de NCRV geschreven door Leen Valkenier, die in Nederland bekend is geworden als de geestelijke vader van de Fabeltjeskrant. De muziek is van Bert Stoots, de hoofdrollen worden vertolkt door Sylvia de Leur, Henk Molenberg en Robert Paul. liet verhaal speelt zich af in Amsterdam van vandaag. Twee pas afgestu deerde juristen besluiten in een dolle bui eerst een tijdje als orgeldraaiers door het leven te gaan. alvorens zij een baan in de maatschappij aanvaar den. Hun orgel blijkt een wonderlijke uitwerking te hebben op de toehoor ders. Een ieder die naar het orgel luistert „moet" persé dansen. In de verdere verloop van het verhaal worden via liedjes en sketsches een aantal facetten van onze hedendaagse maatschappij weergegeven. Het boek van de tv-film VT-t-:". .-7 177 bladzijden, gebonden, met stofomslag slechte 19,75 na 30 9-1979/24 5U fascinerende gefllustrcei de Sesam-special uitgave Bosch Keuning nü in de boekhandel AMSTERDAM Gisteren overleed op 67-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hart aanval in een ziekenhuis in Hollywood de orkestleider componist Stan Kenton. De naam Kenton wekt bij wat oudere jazzliefhebbers beelden op van de eerste na-oorlogse jaren, waarin tal rijke omwentelingen de jazzwereld in zijn voegen deden kraken. De swing era was ten einde, bebop in kleine bezettingen brak baan met Bird, Diz zy, Monk en anderen. Een reeks grote bands met repertoire dat zowel op de dans als fanaat luisterende jazzfans was ingesteld, veranderden te mid den van die beboporkaan nauwelijks van koers. Of hun solide jazzstijl doorstond dankzij kwaliteit en ka rakter serieuze en modieuze trends, of (Basie en Ellington) hun bazen hadden geen andere pretentie dan die van de met de commercie flirtende perfectie (de Dorseys, James, Les Brown e.v.a.). Er waren in de big band jazz van de jaren-40 er eigenlijk maar twee die op avontuur togen naar zowel massale populariteit als een plaatsje in de jazzgalerij der groten. Twee schier onverenigbare doelstellingen. Woody Herman en Stan Kenton. Jazzmatig gezien won Herman. Ken- ton, toen vrijwel constant in het nieuws, ambieerde en pretendeerde meer, heeft door niet aflatende werk ijver en liefde voor zijn muziek, een stimulerende, enthousiasmerende in vloed gehad op het jazzgebeuren van die dagen. Stuntman Kenton was een stuntman, bezeten van projecten zoals Progressive Jazz, griezelig perfect georkestreerde en uitgevoerde werkstukken van eigen en Pete Rugoio's hand, waarin solis ten zoals Kai Winding, Conté Cando- li. Shelly Manne en anderen konden schitteren. Zijn orkesten waren vanaf het bescheiden begin Balboa Be ach broedplaatsen voor snel aan komend talent. Zo progressive was het allemaal wel niet, maar toch verrieden zijn „artis try" en vooral het met sterren bezaai de orkest van 1953 een vaak overrom pelende en dikwijls fascinerende per soonlijkheid. Big bands bepalen zeker nu Elling ton er niet meer is al lang niet meer het hoe en waarom en waar naar toe in de jazz. Gelijk Herman, Rich om gaf Kenton zich op het laatst met jonge musici, die zo de discipline van het grote werk leerden. Kenton be geerde als jazzorkestleider geen eme ritaat. En dat sierde hem. Hij was een diergenen, die op soms verbijsteren de wijze jazz van de jaren-40 nieuwe impulsen toediende. ÉT DEN HAAG (ANP) De prijs de kritiek 1979 is door de leden va kring van Nederlandse Theaterci toegekend aan de toneelgroep Baal kreeg de prijs om de mi waarop uit verschillende theater delen (toneel, muziek, grime, be s, ting, kostumering) inspirerend*! belangwekkende initiatieven ir richting van een eigen soort to rf theater werden genomen. Deze u it methode die in de afgelopen j Jr steeds meer ontwikkeld en verbe Si is, resulteerde dit seizoen in voor n felijke voorstellingen als „Bek% gezichten, gemengde gevoelens' Botho Strauss en „Kaspar" naa ter Handke. De prijs wordt woen 5 september in Amsterdam aai groep uitgereikt. V rhogen. Deze si^ provinciale sti keuren, is volL, uur nodig onu te kunnen lf CÉ ARNHEM (ANP) De provincie ke derland wil haar subsidie aar Oostnederlandse toneelgroep Tt 1 ter met vijf procent ofwel 165 gulden per jaar verhogen. Deze sika dieverhoging, die provinciale nog moeten goedkeuren het provinciebestuur groep „op niveau overleven". Toneelgroep Theater verkeert infl te onzekerheid sinds de nota tofl beleid van de voormalige minjl van CRM, Van Doorn, door de Tt i de Kamer is afgewezen. In deze i kwam Theater als repertoire-toil gezelschap geheel voor rekening! het rijk. Er is op het ogenblik ri bekend over de plannen die het! wel met toneelbeleid heeft, aldual deputeerden van Gelderland. Zij willen ook het vormingsgif schap Theater op school met één! dewerker uitbreiden, terwijl tel wordt voorgesteld twee extra thei technici aan te trekken. JORWERD Na ruim vijfentwintig jaar openluchtspelen in de uitgestrste tuin van notaris Van der Hem in het Friese Jorwerd heeft regisseur Romke Toering naamieuwe mogelijkhe den gezocht. Het stuk dat dit jaar wordt gespeeld „Rüzewyntsje" (Kiiswindje) van Jan Naaykens, biedt hem daartoe alle kansen. Het is romartisch, het heeft een le vendig verbip en kan veel ruimte benutten. Dor een gewijzigde opstel ling van deJibunes kunnen de spe lers uit allelït hoeken te voorschijn komen, ookjer fiets, per motorfiets en eenmaal tflfs uit een oude giganti sche boom, ae ieder jaar weer een functie in hctipenluchtspel heeft. De afdaling uit 4 boom geeft volkomen de illusie dtt prins Rinket per heli kopter zijn feliefde prinses Rüze wyntsje in he bos weet te vinden. Het verhaal beeft niets te betekenen. Het is een hal eenvoudig sprookje over een dorrr.e arme prinses die aan de man moet Maar het gegeven is heel origineel zeer geestig en niet zelden met lJate ironie uitgewerkt. Bovendien heiben de vertaler Tabe Beintema en de regisseur nog veel aardiger vondten aan het oorspron kelijke stuk toegevoegd. De toe schouwers w<rden steeds opnieuw verrast door illerlel uiterlijke effec ten. zoals de vrschijning van enorme kunstig gemaikte bosdleren en enke le malen word ook het publiek zelf in het spel betraken. Niet eerder heeft men in Jorwxd, dat op dit gebied toch wel een reputatie heeft, een zo fantastisch hjkspel als dit Jaar gehad. Natuurlijk met de kwaliteit het ver der voor een (root deel doen, en, om op de prijzende toer te blijven, ook daar kan wenig anders dan goeds van worden ipzegd. De spelersgroep Is homogeen en kent nauwelijks zwakke plekkm. Het grootste succes is weggelegd v>or Janke Singelsma, die de rol var Rüzewintsje vrijmoe dig en hartveroverend speelt. Rüzewintsje tftrtelt nog op 31 augus tus en 1 septenber door de notaris- tuin. Randy Newman met het Rotterdams Philharmonisch in Ahoy. door Stan Rijven Zoals Bob Dylan de poppoëet van de jaren '60 genoemd kan worden, zo zou die kwalifid voor Randy Newman kunnen gelden met betrekking tot de jaren zeventig. Toen in 1968t eerste plaat verscheen betekende dat het begin van een carrière die geheel bij zijn stijl zonder sterallures en weinig produktief. Onlangs verscheen zijn zevende elpee en dat na 11 jaar. want Newman staat er om bekend wars van werk en popu lariteit te zijn. Om dat laatste te benadrukken geeft hij via de hoes van Born again en het openingsnum mer „It's money that I love" een sneer naar die populariteit, die hij sinds zijn vorige album „Little criminals" ln zijn geboorteland Amerika ver wierf. Nederland kan zich er op beroe men de „ontdekker" te zijn van deze begenadigde tekstschrijver, die in staat is kleine juweeltjes te creëren waarin op rake wijze de zwakheden van de mensheid en ln het bijzonder het Amerikaanse deel daarvan, wor den getypeerd. Een wezenlijk onder deel vormt daarbij zijn immer aanwe zige cynisme en relativisme. Boven dien worden zijn teksten onder steund door sterke composities die, net als bij Bommelstrips waarin tekst en plaatje een twee-eenheid vormen, onlosmakelijk met elkaar zijn ver bonden. Randy Newman had op de plaat reeds bewezen, dat hij zowel met een simpele pianobegeleiding als met een heel orkest, goed uit de voe ten kan. Het was dan ook bijzonder, dat vrijdagavond bij de opening van het Casanovafestival Newman zich van deze twee kanten liet zien. Camerageweld De goedgevulde Rotterdamse Ahoy mocht voor de pauze genieten van enkele populaire klassieken van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat na de pauze Newman zou begelei den. Allereerst kwam hij solo met piano aan bod, en na enkele geluids problemen goed op dreef, zich niet storend aan het omringend tv-came- rageweld. Gelardeerd met zijn al of niet gemompelde grappen, bracht hij met veel souplesse een bloemlezing uit zijn repertoire. Opmerkingen als „Dit lied geeft mijn ware ik weer" bij „It's money that I want" of „Ik speel er nog een paar en dan komt mijn band" vormden steeds een ontnuch tering na ingetogen nummers als „In Germany before the war" of h« gelaten gezongen „Mr. Sheep' raat reageerde hij steeds op vj ken van het publiek en om mond te snoeren liet hij iet meezingen bij „Riders in the Na een korte pauze trad hel accordeon en gitaren verstrekt harmonisch orkest aan. Newmi zich nu minder speelruimte pei ren waarvan hij solistisch veell gebruik maakte. Toch mocht gedeelte er zijn. Soms op het af, maar voor het overige ac< begeleid. De solo van de eerste in „Girls in my life" ontlokt schaterlach bij Newman, diej daarna direct verontschuldigde. „Story of a rock roll band' persiflage op E.L.O. ging het goed te keer, dat samen met nist steeds een stevig applaus „Sail away" en „Davy the faf vormden de toegift van een ges concert waarin zowel solist en een voortreffelijke coml vormden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4