Osborn bij opening
van Gouwekerk
Landelijk pastoraal
overleg gaat verder
Geld in vertrouwen aanvaard'
Trouw
l
Bisschoppen en delegaties eenstemmig:
Geen noodgemeente
in Genemuiden
Bisschop Gijsen:
'Uitgaan van
totale geloof
Zuidafrikaans blad De Kerkbode
Financiële actie bijbelschool Zeist
Inmenging
UIT DE KERKBLADEN
Hoe Ernst tegen
gereformeerden
aankijkt
VANDAAG
VOORBIJGA NGE
Mennisten: Br
alternatief
voor benzine
MAANDAG 27 AUGUSTUS 1979
KERK
TROUW/KWARTET
Van een onzer verslaggevers
GOUDA De Amerikaanse pinkster-evangelist Tommy Lee
Osborn komt naar Nederland om de heropening van de
Gouwekerk in Gouda van 5 tot 9 september luister bij te
zetten. De monumentale kerk wordt in gebruik genomen door
de volle evangelie gemeente van Gouda, in nauwe samenwer
king met de Stichting Johan Maasbach Wereldzending in Den
Haag.
T. L. Osborn.
UTRECHT (ANP) Het derde landelijk pastoraal overleg (LPO-3) zal worden voortgezet. Dat
is zaterdag op een vergadering in Utrecht eenstemmmig besloten door de bisschoppenconfe
rentie, de leiders van de bisdommelijke LPO-delegaties en de agendacommissie voor LPO-3.
Dit gebeurt ondanks aarzelingen hier en daar, die worden ingegeven door spanningen in de
kerkprovincie en verschillen in inzicht onder de bisschoppen en LPO-afgevaardigden.
Osborn werd In Nederland zeer be
kend door zijn gebedsgenezingscam
pagne in 1958 op het Malieveld in Den
Haag en in Groningen Johan Maas
bach trad toen op als zijn tolk.
De Gouw rk - de voormalige r.k.
8int Jos iskerk - beheerst samen
met de hei /ormde Sint Jan het stads
beeld van Gouda. De kerk. die uit het
begin van deze eeuw dateert, werd
voor de rooms-katholleken in het cen
trum van Gouda te groot, te kostbaar
en uiteindelijk overbodig. Nadat de
kerk lange tijd leeg had gestaan, was
het gemeentebestuur van Gouda blij,
dat de organisatie van Johan Maas
bach de kerk wilde kopen, omdat
afbraak anders onvermijdelijk leek.
De restauratie heeft twee Jaar
geduurd.
Kruis
De volle evangelie gemeente te Gou
da werd in 1952 gesticht door Maas
bach. toen deze nog een onbekende
plaatselijke pinkstervoorganger was.
De huidige voorganger is C. van Kou-
welingen. De overgang van het af-
Van een onzer verslaggevers
GENEMUIDEN De predik-
beurtenlijst in het blad van de
verontruste gereformeerden
„Waarheid en Eenheid" van
dit weekend heeft aanleiding
gegeven tot verwarring over
de status van de gereformeer
de kerk van Genemuiden.
In deze lijst, waar alleen de opgaven
van de ..noodgemeenten" plegen te
staan (in Utrecht. Leiden. Den Haag.
Ede en Delft), kwamen deze week ook
de predikbeurten van ds. W. van Ben-
them te Genemuiden voor onder het
opschrift „Noodgemeente Genemui
den", Bovendien bevatte het blad een
artikel „Genemuiden als voorbeeld",
waarin deze vermelding van Gene
muiden een consequenUe werd ge
noemd van het feit, dat „Genemui
den in onze kerken vooraan staat in
de strijd tegen de nieuwe theologie".
Een en ander moet op een misver
stand berusten, volgens de plaatselij
ke Genemuidense predikant ds. W.
van Benthem. Wel heeft de kerkeraad
van Genemuiden als een soort sym-
paUebetuiging besloten, zijn kerk
dienst-aankondigingen in deze ru
briek te plaatsen en ook preekt ds.
Van Benthem met instemming van
zijn kerkeraad regelmatig in noodge
meenten. Maar ds. Van Benthem wil
Genemuiden zelf beschouwd zien als
een gewone gereformeerde kerk, die
gewoon meefunctloneert in het kerk
verband.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Oordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Poslma
HOOFDKANTOOR
PoVDus 859
1000 AW Amsterdam
lel 020-913456
teiei 13006
Poittyro 66 00 00
Bank Ned C regelbar*
Rckeriognr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT
Posfbus 948
3000 AX Rotterdam
le« 010-115588 ;al
Bezorging
tel 010-115588 (re
lei 115700 (uitsiurtend voor
advertemies)
Westt>ia.T» 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Postbus tot
2501 CC Den Haag
lei 070-469445
Parks"i.»t 22
Oen Haag
REGIO NOORD OOST NEDERlANO
(u 's'urtend adnwvstrat-ei
Postbus 3
8000 AA Zwote
tel 05200-17030
Melkmarkt 56
Zivo^'e
Abonnementsprijzen
Per maand I 15 90
Per kwartaal 47.70
Pe» had »aa' 95.40
Per tear 188.60
Advertentetaneren oo aanvraag
(*«e adressen boven i
Ooga«e lamrf«Oer<hfen 9-19 30 van
maandag t m ,cag Op zondag «an 18-
20 uur teief 020 913456
Oogave nwe-edvertenrws lei
020-936868 0» scrvaiekjii aan Met-Adv
a'de«.ng postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
u'tsNetend ecnr-ftet^
braakpand. waarin de gemeente nu
samenkomt, naar de kerk met de 80
meter hoge toren, waarop het grote
neonkruis. dat 's nachts kilometers in
de omtrek is te zien, zal groot zijn.
Woensdag 5 september is 's middags
de officiële opening, 's Avonds en de
volgende avonden zijn er speciale sa
menkomsten met gastsprekers uit
binnen- en buitenland, onder wie Os
born en dr. Fred Ladenius uit Brus
sel. Zaterdagavond is er een groot
Jeugdfestival. Zondagmorgen is er
viering van het avondmaal en zon
dagmiddag 9 septembec eindigen de
openingsactiviteiten met een grote
doopdienst, waarin voor het eerst in
deze kerk gedoopt zal worden door
onderdompeling.
De thans 60-Jarige Maasbach heeft
een voorliefde voor dergelijke oude
binnenstadskerken. voor welke nie
mand anders meer belangstelling
heeft en die afgebroken dreigen te
worden. Eerder kocht hij de r.k. Ha-
venkerk in Schiedam, die na een
grondige restauratie alweer enkele ja
ren in gebruik is. Onlangs nam hij in
Zwolle de r.k. Sint Jozefskerk en in
Leiden de voormalige hervormde
Bethlehemkerk over. Het lukte hem
niet, in Rotterdam de Koninginne-
kerk aan te kopen en daarmee van de
sloop te redden.
In deze toestand, zo werd vastgesteld,
brengt voorzetting van het LPO risi
co's met zich mee. Doorslaggevend
echter was het feit. dat men over en
weer bereid bleek elkaar een funda
menteel geloofsvertrouwen te schen
ken. Dit meldt de persdienst van de
RK-kerkprovincie. Van de kant van
de bisschop van Roermond werd be
klemtoond dat het in waarheid en
liefde verder gaan met LPO-3 veron
derstelt dat allen uitgaan van het
geloof, totaal en onverkort, zoals het
in en door de kerk wordt beleden en
verkondigd. Dit houdt ook het aan
vaarden in van duidelijke beslissin
gen. opvattingen en overtuigingen
van heel de kerk, uitgesproken door
paus en bisschoppen. Een discussie
over het al of niet aanvaarden en
uitvoeren hiervan is uitgesloten. Een
gedachtenwisseling over de argumen
tatie is uiteraard op geëigende plaats
en wijze mogelijk en dikwijls
gewenst.
De vergadering was niet bedoeld om
de aanbevelingen te bespreken die
delegaties op de laatste LPO-zitting
(27 tot en met 29 oktober van het
vorig Jaar in Noordwijkerhout) de bis
schoppen hadden voorgelegd. Op dio
cesaan vlak zal worden bekeken wel
ke aanbevelingen in het bisdom zou
den moeten worden uitgevoerd.
Daarna zal moeten blijken of het no
dig is een korte bijeenkomst te hou
den, om het overleg over het eerste
onderwerp van LPO-3, samen gelo
ven en samen kerk zijn, af te ronden.
Spoedig
Van de kant van de delegaties werd
aangedrongen op het uitschrijven
van een zitting op niet te lange ter
mijn, omdat het LPO sinds eind okto
ber niet meer bijeen is geweest. Nog
niet te zeggen is wanneer de van meet
af aan voorziene zitting over het
tweede onderwerp van LPO-3 de ca
techese. zal plaatsvinden. Het is niet
waarschijnlijk dat dit het geval zal
zijn voor het einde van de bijzondere
synode van de Nederlandse bis
schoppen.
Overigens is het niet de bedoeling dat
het LPO als zodanig zal worden Inge
schakeld bij de voorbereiding van
deze synode. Dat is alleen al om orga
nisatorische redenen niet wel moge
lijk. Iedere bisschop zal voor zich
bezien welke overleglichamen in zijn
bisdom hij voor de synode in de arm
zal nemen.
De bisschoppenconferentie verzocht
de agendacommissie voorstellen te
doen ter verbetering van stijl en
werkwijze van het LPO. Daardoor
moet worden voorkomen dat een zit
ting, zoals de laatste, eindigt met
jakkeren en jagen, tot schade van het
beraad.
Onbevredigend
Om de vergadering van zaterdag had
den de delegaties gevraagd wegens
de onbevredigende afloop van de
laatste LPO-bijeenkomst. In een lan
ge brief van 21 juni hadden zij de
bisschoppenconferentie enkele ver
wachtingen voorgelegd. Zo schreven
zij dat zij meenden op het LPO in
vrijmoedigheid uiting te moeten ge
ven aan alles wat leeft in de geloofs
gemeenschap, ook zaken die omstre
den zijn of afwijken van officiële ker
kelijke standpunten.
Ook vroegen zij de bisschoppen deze
vorm van informatie niet te blokke-
Belangrijk
De Gouwekerk, nu een volle evangelie-bolwerk in Gouda.
- Door Hennie Serfontein
JOHANNESBURG Het
weekblad De Kerkbode, de of
ficiële spreekbuis van de
Zuidafrikaanse nederduitse
gereformeerde kerk, verde
digt deze week de oprichting
van het bureau oecumenische
zaken door geld uit de gehei
me fondsen van het voormali
ge ministerie van informatie.
van het hoofdartikel de vraag, of het
tn die tijd vijf jaar geleden, vreemd of
verkeerd was om geld te ontvangen
van de regering.
ZEIST Komende zaterdag begint
de reformatorische bijbelschool te
Zeist een actie ten behoeve van nieu
we hulsvesting. De bijbelschool kan
het gebouw, waar zij thans In zit, nog
maar een Jaar gebruiken. Zaterdag is
het de open dag bij de opening van
het nieuwe (achtste) cursusjaar, 's
Morgens is er gelegenheid elkaar in
formeel te begroeten ln het gebouw
aan de Slotlaan 241, 's middags is er
een officiële bijeenkomst in de NPB-
kerk, Kerkweg 23, om half drie.
In een uitgebreid hoofdartikel stelt
het weekblad, dat de synode niet bij
voorbaat het bedrag van uiteindelijk
totaal 360.000 gulden in 1Ó74 zou heb
ben geweigerd, als men toen al had
geweten waar het geld vandaan
kwam. Daarbij oppert de schrijver
De Kerkbode schrijft dat er absoluut
geen sprake was van een „boosaardig
verbond" tussen de nederduitse gere
formeerde kerk en het ministerie van
informatie. Het blad verwerpt de
door Eschel Rhoodie gedane uitspra
ken al zou hij met de subsidiëring van
het bureau oecumenische zaken een
doorgeefluik voor de Zuidafrikaanse
apartheids-ideologie hebben ge
creëerd.
Het hoofdartikel verklaart dat de sy
nodeleiding toentertijd het geld in
goed vertrouwen aannam, in de we
tenschap dat de kerk ook financiële
steun op andere gebieden ontving
van de autoriteiten. Hierbij wordt ge
wezen op de door de regering gesubsi
dieerde opleiding van predikanten,
de steun bij jeugdkampen, religieuze
cursussen en kerkpublicaties. Als de
kerk dankbaar deze hulp aanvaardt,
is het „begrijpelijk, dat de vorige sy
node-voorzitter in goed vertrouwen
het geld van het ministerie aannam
voor het onderhouden van haar oecu
menische contacten".
De schrijver van net hoofdartikel
zegt ervan overtuigd te zijn dat de
directeur dr. Geldenhuys het geld uit
sluitend en alleen heeft gebruikt voor
kerkelijk werk en in het belang van
de waarheid. Hij zou zich nooit iets
aan de regering verplicht hebben ge
voeld. Dr. Geldenhuys heeft hard ge
werkt voor een betere relatie tussen
de blanke en zwarte kerken, aldus het
weekblad De Kerkbode.
In Kerkinformatie, het officiële
maandblad van de gereformeerde
kerken, krijgt bisschop Ernst van
Breda gelegenheid om te vertellen
hoe hij aankijkt tegen gereformeer
den. Mgr. Ernst:
Wat mij in de gereformeerde kerken
opvalt, en wat ons ook dicht bij el
kaar brengt, is de zorg om de belijde
nis van het geloof; en wat ik bewon
der is de ernst waarmee de zaken
worden behandeld. Je kimt aan gere
formeerden moeilijke gesprekspart
ners hebben. Ze zijn niet gauw tevre
den; waar anderen al teverden ge
steld zijn. vragen zij door. Ik heb dat
meegemaakt ln de commissie „Inter
communie en ambt", die voor de ker
ken ontwerpverklaringen heeft opge
steld. over de viering van de Maaltijd
des Heren en over het kerkelijk ambt
in verband met de viering van de
Maaltijd des Heren. Je moet met ge
reformeerden tot op de bodem gaan.
maar ben Je er met hen samen door
heen gekomen, dan kun Je er ook van
opaan dat er gevolg aan gegeven
wordt. Ze zijn in deze dingen niet
gemakkelijk, maar wel betrouwbaar.
Wanneer tk er aan terugdenk hoe ln
de afgelopen jaren de leergeschillen
ln de Gereformeerden Kerken zijn
behandeld, dan zie ik dat men ook
daar de geduldige weg volgt van het
gesprek. Daar ben ik dankbaar om.
Deze weg is niet gemakkelijk. Ge
vraagd wordt tegelijk het vasthouden
aan het geloof van de kerk en het
respect voor het geweten van de gelo
vige. die binnen de kerk zijn geloof
tracht te verantwoorden. In mijn ei
gen kerk tracht ik ook deze weg te
volgen. Wat ons op deze weg brengt
en houdt is het geloof, dat de Geest
Gods ons ln de kerk van Jezus Chris
tus samenbrengt om ln gemeenschap
met elkaar de waarheid te vinden.
Hier zie ik overigens ook een verschil
tussen gereformeerden en rooms-ka
tholleken. vooral wanneer men terug
kijkt naar het nabije verleden. Oere-
Bisschop Ernst
formeerden hebben sterk de neiging
gehad uiteen te gaan omwille van het
geweten. Als ik dit vergelijk met wat
in mijzelf leeft als rooms-katholiek,
zeg ik: het bewaren van de eenheid zit
mij in het bloed. Het is mijn overtui
ging dat we bij elkaar moeten blijven,
ook wanneer ons geweten ons ln ge-,
loof tegenover elkaar stelt. n
Want zo leert de geschiedenis de Straatsburg
vragen die ons verdeeld maken gaan
voorbij en wanneer de eenheid ver
broken is blijft deze ook verbroken
wanneer Intussen de vraagstelling,
waarop men uiteen is gegaan, is ach
terhaald.
ten zijn; hij of zij vergeet dat Christus
zelf die Kerk gewild heeft; dat Hij zelf
haar gesticht heeft op de rots die
Petrus is; hij of zij vergeet dat Chris
tus zelf ln die Kerk. in haar sacramen
ten. in de door Hem gewilde ambtsbe
diening en niet het minst in onze
werken van liefde en gerechtigheid
wil voortleven. Eerst wie hiervan in
diep geloof en oprechte nederigheid
doordrongen is, leert óe Kerk met
andere ogen zien. Die gaat de Kerk
zien als een gemeenschap ln de H.
Geest. Die leert bescheiden te zijn in
zijn kritiek, omdat men beseft dat wij
allen, zondaars, tot die Kerk. tot
Christus mógen behoren. Die leert
inzien dat de Kerk vanzelfsprekend
een „Institutioneel" karakter heeft,
omdat wij mensen zijn van vlees en
bloed; omdat de Kerk (d.l. wij, in
verbondenheid met Christus) „sacra
ment" zijn, geroepen om met en
ondanks al onze fouten en tekortko
mingen daadwerkelijk teken van
heil te zijn voor de wereld. Wij moe
ten hopen en bidden dat de door de
Paus uitgeroepen speciale synode
voor onze Kerkprovincie, dit gelovige
Kerkbesef in ieder van ons mag verle
vendigen. opdat wij meer kunnen be
antwoorden aan wat krachtens ons
doopsel in Christus onze roeping is:
licht te zijn voor de volkeren.
Kerkbesef
Nog een bisschop. In zijn bisdomblad
Tussenbeide stelt mgr. Slmonis van
Rotterdam een crisis in het kerkbesef
vast. Volgens hem is een van de be
langrijkste oorzaken daarvan gebrek
aan geloof in het geheim dat de kerk
is. Slmonis:
Wie de Kerk bij voorbeeld alleen
maar weet te zien als een „sociolo
gisch club", of wie zegt: „Jezus. Ja. de
Kerk, neen." hij of zij vergeet dat de
Kerk het „Lichaam van Christus" ln
deze wereld is. waarvan wij ledema-
Van bisschop Slmonis naar de bejaar
de. maar nog zeer strijdvaardige me
vrouw dr J. C. de Meyere ln Protes
tants Nederland lijkt een grote stap.
Mevrouw De Meyere:
Steeds meer blijkt hoe fout de opzet
van het Europese Parlement Is. waar-
In men nationale partijen tot Europe
se wil bombarderen. Gelijknamige
partijen in verschillende landen heb
ben door historie en volksaard dik
wijls heel weinig gemeen. Wat Euro
pees gergeld moet worden, zoals b.v.
de sanering van de Rijn, heeft niets
met partijpolitiek te maken. En
vraagstukken als abortus kunnen
niet uniform op Europees niveau op
gelost worden, althans zolang wij niet
het Habsburgse Rijk onder geestelij
ke leiding van de paus hersteld heb
ben, onder het motto: de dwaling
heeft eeen recht. Als er onder ex-
ARP-ers en ex-CHü-ers nog enkelen
zijn, die er enig begrip van hebben
waarom Nederland zich losmaakte
van pauselijk gezag en het Habsburg
se Rijk, dan zullen dezen bemerken,
dat zij niet thuis horen in de christen
democratische fractie. Dit te minder,
nu de invloed van Strauss daarin zo
zal toenemen, sinds hij door CDU en
CSU gezamenlijk aangewezen ls als
lijsttrekker van de christen-democra
ten bij de Bondsdagverkiezingen van
1980 waardoor hij kans heeft Bonds
kanselier te worden. Strauss is de
spreekbuis van rechts-nationale en
revanchistische stromingen in de
Duitse Bondsrepubliek. Tijdens de
koude oorlog was hij herhaaldelijk
minister, o.a. van defensie; hij was fel
tegenstander van de Oostpolitiek van
Willy Brandt en van elk contact met
de socialisten. Onder invloed van fi
guren als Strauss en Otto van Habs-
burg zal de christen-democratische
fractie zich hebben te richten naar de
politiek van het Vaticaan. Het ls deze
politiek geweest, die uit angst voor
het communisme Mussolini. Hitler en
Franco aan de macht geholpen heeft,
de paus tot gevangene van Mussolini
maakte doordat hij het toen opzegba
re Tractaat van 11 februari 1929 het
herstel van de kerkelijke staat in de
vorm van Vaticaanstad aanvaardde
uit de handen van Mussolini en die na
de oorlog de hysterie van de koude
oorlog aanwakkerde onder het motto
dat de Madonna van Fatima op
dracht had gegeven Rusland te beke
ren. In een artikel in L'Osservatore
Romano van 9-10 juli 1979 wordt ver
wacht dat door middel van de tegen
woordige paus de beloften van de
Madonna van Fatima spoedig in ver
vulling zullen gaan: de bekering van
Rusland en de triomf van haar Onbe
vlekt Hart over de wereld. De paus
nodigt ons allen tot medewerking uit.
Hij wordt vergeleken met Leo de Gro
te. die Italië en Europa redde van de
„gesel Gods", die toen Attila met zijn
Hunnen heette en nu militant
atheïsme.
Kietelen
Het pad van een rondprekend emeri
tus-predikant gaat niet over rozen,
zeker niet als hij dan nog zo laagker-
kelijk is als dr H. Bartels. de oud-
ren. door te snel argumenten uit theo
logie of kerkorde in het geweer te
brengen. De delegaties drongen er
verder bij de bisschoppen op aan dat
dezen gerust hun onderlinge verschil
len in inzicht aan de dag zouden laten
komen, omdat huns inziens het over
leg er juist toe dient elkaar te vinden
op die punten.
Een ander verlangen van de delega
ties was dat zij zich ook op de zittin
gen zouden mogen laten bijstaan
door deskundigen.
De voorzitter van de bisschoppencon
ferentie, kardinaal J. Willebrands,
schilderde het LPO als een goede en
belangrijke vorm van samenwerking,
dialoog en participatie. Hoewel de
bisschoppen een onvervreemdbare
verantwoordelijkheid voor het uitein
delijke besluit dragen, krijgt het LPO
door het overleg een medeverant
woordelijkheid voor het beleid, ook al
kan een beslissing anders uitvallen
dan voorgesteld. De bisschoppen
staan deze medeverantwoordelijk
heid graag toe. ook als dat tot moei
lijkheden leidt. Was er geen overleg,
dan werden de zaken er alleen maar
in schijn gemakkelijker op, aldus de
kardinaal. Van wezenlijk belang is
dat men op het LPO samen zoekt
naar de stem die waarlijk de stem van
de kerk is.
De vergadering constateerde met vol
doening dat alle vraagstukken be
sproken waren in een openhartige en
opbouwende sfeer. De bijeenkomst
werd bijgewoond door vertegenwoor
digers van alle delegaties en de vol
tallige agendacommissie. Van de bis
schoppenconferentie ontbraken,
zoals vooraf meegedeeld, wegens va
kantie of een eerdere afspraak, de
monseigneurs Zwartkruis, Möller en
Gijsen. Zij werden vervangen door
hun vicarissen Postma, Grasveld en
Ter Schure.
JESUS IS DIE MAN
Philippus opende zijn mond en,
uitgaande van wat daar geschrev|J|
stondbracht hij hem de goede
boodschap van Jezus. (Handelind
vers 35).
Ze hadden Philippus en de eunuc
dus voor zich die woorden uit Jes
53. van dat schaap dat stom is voa
zijn scheerders en van die
vernedering. De knecht van de H 'f
over wie hier gesproken wordt, is
Philippus: Jezus. Hij komt net ui e.
Jeruzalem en daar is dat van Jezis'
tot en met de uitstorting van zijn
geest op de Pinksterdag, nog mai
net gebeurd. Daar is hij dus vol v
Eigenlijk zegt hij tegen de eunuc B
Die man die daar in die woorden
slecht aan toe is, dat is de profeet
niet en dat ben jij ook niet. maar
is Jezus. Jezus is zo vernederd en
weggevaagd van de aarde. Dat is
Jeruzalem gebeurd. We weten nia
de eunuch er al eerder van gehoof
heeft. Waarschijnlijk niet. Het
tempelpersoneel dat hem
waarschijnlijk geweerd heeft, zal
hem niet verteld hebben. Maar h£
er niet minder een geweldig goedi
boodschap om. Jezus heeft alles p
anders gemaakt. Het is niet
onwaarschijnlijk immers:
beginnende van wat daar gesch
stond dat Philippus met hëm
doorgelezen heeft. Over de verhoj
van Jezus. En over Gods bedoeli
met Jezus. NI. dat de deuren vanR
Gods heiligdom voortaan voor
iedereen open zijn. Heeft hij hexr
verteld van het gescheurde
voorhangsel. Heeft hij met hem
doorgelezen tot in Jesaja 56? Vod
dat laatste zal de eunuch goed j
gedaan hebben. Want ook dat
opengaan van de deuren en daan
van de toekomst voor de eunuch
heeft een plaats in de profetie val
Jesaja. We zullen het weldra lezei
Dl
scriba van de provinciale kerkverga
dering Utrecht van de hervormde
kerk. Bartels in In de waagschaal:
In kerken waar vroeger de predikant
de hele dienst vanaf de preekstoel
leidde, duiken meer en meer lesse
naars voor en naast de preekstoel op.
Alleen voor de preek moet men dan
op de kansel, verder gebeurt alles
vanaf deze „lezenaar", die soms ook
nog eens in tweeën is gesplitst: men
moet dan deels achter een tafel staan
en deels achter een lessenaar op een
hoge poot, als men uit de bijbel voor
leest. Ik vraag tevoren aan de kerke
raad, hoe men het wil, want waarom
zou men als gast zich niet houden aan
plaatselijke gebruiken? Soms krijg je
tevoren hele instructies toegestuurd,
en dat kan vaak ook geen kwaad,
want er is soms wel enig studie- en
repeteer-werk voor nodig. Ook tech
nisch vereist dit alles de nodige voor
zichtigheid en koelbloedigheid. Men
loopt met een draad om de hals waar
een microfoon aan vast zit en door al
dat heen en weer geloop moet die
draad bijzonder lang zijn en moet je
steeds oppassen dat 4e er niet over
struikelt of dat de draad ergens blijft
vastzitten. Er ls een kerk. waar Je die
draad na het gedeelte achter de tafel
moet afdoen en achter Je aan een
knopje aan de preekstoel moet han
gen; ben je op de preekstoel geko
men. dan moet je Je over de rand naar
beneden buigen om die draad met
microfoons op te hijsen en weer om te
doen. Toen ik laatst ergens bij het
begin van de schriftlezing de lesse
naar-op-poot beetpakte, kwam de
hele boel bijna naar beneden, het
Woord was niet stevig gegrondvest.
Gelukkig kon ik me nog net vasthou
den aan de ouderlingenbank ernaast,
symbolisch trouwens een mooie ge
dachte. Vele kerken zijn op deze les
senaar-toestand niet ingericht en je
staat dan soms op een wankel geval
dat er met kunst en vliegwerk onder
de preekstoel tussen ls geschoven.
Kort geleden, ln een grote middel
eeuwse kerk. was de ruimte zo be
nauwd, dat ik bij de liturgie voortdu
rend een gebeeldhouwd engeltje van
de preekstoel ln mijn nek voelde kie
telen. trouwens ook een situatie waar
men bij verder nadenken een hele
preek uit kan halen, zou Je zo zeggen.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Vroomshoop L. Rofl
te Boven-Hardinxveld; te Hoogt
H. van den Heuvel te Maarssen.
Intrede te Oudshoom-Ridderveli
Moll uit Veenendaal (Sola Fide-i
gem.); te Dordrecht; L. A. Nagtx
uit Sint Pancras.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Klundert P. H. L.J
Hoogvliet; te Uithuizermeeden F
Nederlanden te Middenmeer; te^
Dolder, A. G. Baas. kand. te Kam
Aangenomen: naar IJlst C. G.
ga kand. aldaar.
GEREF. KERKEN t
Beroepen en aangenomen:
Edam, H. J. Esser uit Heemsteed
Prof. dr L. Doekes
I
Prof. dr. L. Doekes in Kampe B
dinsdag 4 september zijn afscfre
college geven als hoogleraar dqijt
tiek en symboliek aan de the] ei
sche hogeschool van de gereforfi
de kerken (vrijgemaakt). Prof.PK
kes (65) was sinds 1953 in deze
tie. Het college wordt gegeven
Stadsgehoorzaal in Kampen
gint om drie uur. Zijn opvolg.
D. Deddens houdt zijn inaugkr
oratie vrijdagmiddag 7 septeml
de Eudokiakerk in Kampen.
Deddens gaat door een interni
schuiving kerkgeschiedenis en
recht doceren. De dogmatiek
overgenomen door prof. J. 1
huis. Tussen beide data in. op
tember, wordt de Kamper schi
gehouden.
ige
GOESSEL (VS) (EPD) Een d
doopsgezinde boeren in de
kaanse staat Kansas probeert #igi
never benzine te brouwen. Oor&x
kelijk was het de bedoeling, d< »ei
never-benzine „mennoline" tefiiti
men, naar de doopsgezinde vodnv
Menno Simons, maar daar heblfon
boeren toch van afgezien om a&
denkenden niet tegen het nieuw!
dukt in te nemen. Het wor< |J
„goesseline" naar hun woonplai
De boeren werken nauw same
het onderzoek-instituut Agri-E 7N
in de universiteitsstad Manh sr i
Dit instituut gaat na, in ho/8-j:
landbouwprodukten gebruikt in
nen worden om het energiepró *g
op te lossen. Het hele proces o:«l
graan jenever en van jenever g is
line te maken, zal gebeuren op ame
energie. De boeren verwachters
een mengsel van tachtig proce: Ik
vere alcohol en twintig procent
dezelfde aandrijf kracht als va#gel
male benzine of dieselolie. ee
öffe
De goesseline zal. als alles lu ?bt
eerste instantie bestemd zijn in 2
landbouwwerktuigen, maar m*>ne
kent op langere termijn met t c
schotten, die aan boeren in deltaa
wereld ten goede kunnen komi ide
irm
De boeren hebben hun orgai
„verbruikersorganisatie voor al
produktle" genoemd, in het 1 'ij
afgekort CEPO. een grapje als orr
hanger van de organisatie va£yei
exporterende landen OPEC.
ds
lie