De samenlevirïg~is 'öntkinderlijkt' Van kantongerecht tot uniek theater Bakels dirigeert Haydn-programmaï Violist Nap de Klij£ (70) overleden Guus Kuijer krijgt Griffel voor_ 'Krassen in hetjafeiblad' Prijs voor Popov ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Johanneke Leestemaker Guus Kuijer krijgt op 3 oktober bij de opening van de kinderboe kenweek In Sittart de derde griffel voor zijn kinderboeken. Na een gouden en een zilveren ie bet dit jaar weer een gouden griffel geworden, voor zijn boek „Kraasen In het tafelbladHet is het vierde boek in de Madelief-serie en zou het laatste zijn. Maar in oktober, ook in de kinderboekenweek komt het vl|fde Madelief- boek uit, ,,Je hoofd vol Macaroni". Het Is het enige boek dat Guus Kuijer dit jaar heeft geschreven, wat minder is dan de voorafgaan de jaren waarin hij steeds twee boeken per jaar afleverde. Dat komt omdat Guus met een boek voor volwassenen bezig is dst maar langzaam vordert. Het is een bundel opstellen over de positie van het kind in onze cultuur en moet In het voorjaar 1980 bij de Arbeiderspers uitkomen. In een vijftiental opstellen waarvan er al drie in het Hollands Maandblad zijn gepubliceerd, werkt hij zijn visie uit die aan zijn succesvolle kinderboeken ten grondslag ligt. Vanuit die visie wil h!| de samenhang aantonen tussen de manier waarop we met kinderen en met het milieu omgaan. In het onderstaande gesprek geeft Guus Kuijer in het kort zijn ideeën t r ■V'! fV/'V „Ik denk dat er een samenhang bestaat tussen het uitsterven van zeehonden, wilde orchideeën en de behandeling die kinderen onder gaan. De toenemende mishandeling van kinderen, het steeds vaker afhaken op school de psychische problemen van kinderen, déér doet één Jaar van het Kind niet aan. De hele mentaliteit, die wij hebben tegenover het „zwakkere'' moet op de helling. Het redden van zeehondenbaby's helpt echt niets als de zee waarin ze moeten leven zo is vervuild dat ze er niet in kunnen leven. De vertedering die zo n zeehondencrèche oproept vind ik een heel dubieus verschijnsel. De meeste schoolsystemen en ook de ouders gunnen het kind geen eigen verantwoordelijkheid. Dat is één van de redenen waarom het de kinderen zo slecht gaat in onze cultuur. Als kind wordt Je daar helemaal radeloos van, want zonder verantwoordelijk heid bezit een mens geen identiteit. Niet zo lang geleden hadden de vol wassenen belang bij kinderen 't Wa ren helpende handjes en in een groot gedeelte van de wereld is dat nog zo, kinderen zijn helpende handjes en een verzekering voor de oude dag. Zo hebben ouders en kinderen baat bij elkaar Maar als kinderen alleen af hankelijk zijn van de liefde van hun ouders, maak dan je borst maar nat Als mensen geen belang meer bij el kaar hebben dan kun je je. zeker als kind. wel opzouten Je zou nu dus op een of andere manier een belang moe ten creéren. Je kunt moeilijk zeggen „We stellen de kinderarbeid weer in." Maar het zou kinderen wel meer ge vóel van eigenwaarde geven als ze weer een eigen verantwoording krijgen Rammelaar Het enige belang dat ouders bij kin deren in onze cultuur hebben, is dat ze denken dat kinderen Inhoud aan hun leven kunnen geven. Maar kinde ren kunnen aan deze verwachting niet voldoen, want ze kunnen je niet van Je eigen gevoel van leegte verlos sen. Als je verwacht dat een kind de vervulling van je leven kan zijn, die je uit je zelf niet hebt gevonden, loopt het mis. Wij verwachten liefde van onze kinderen en van onze dieren. Maar dat kan je helemaal niet ver wachten van afhankelijke wezens. Het is nogal logisch dat Olie, mijn hond opspringt als ik er aan kom, want ik geef hem eten. En dat is iets waar kinderen en dieren recht op hebben. Ze hebben recht op voedsel, warmte en geknuffel en het ls geen gunst van een ouder of dierenverzor ger, maar een recht. In onze cultuur, waar het ouderpaar niet meer in dienst staat van de volgende genera tie, is het een gunst geworden om geboren en opgevoed te worden. Voor deze gunst vragen ouders liefde te rug. Nergens in de natuur is het zo dat een Jong dankbaar moet zijn dat hij wordt veraorgd. Als een jong vogeltje piept, brengt zijn vader of moeder onmiddellijk eten. Wij zitten in een cultuurpatroon wat het „zwakke" veracht. Een zuigeling is volstrekt afhankelijk. En wij reage ren op die afhankelijkheid met een gevoel van macht. De overheersing begint bij het idee dat je een baby kan laten krijsen (dat is goed voor hem) en eten kunt geven op vastge stelde tijden wanneer het jouw uit- Madelief in gesprek met opa. tekening van Mance Post uit „Krassen in het tafelblad" komt. Maar een baby krijst uit zelf- respect, hij wil gevoed worden, ge knuffeld worden en het lekker warm hebben, daar heeft hij recht op en schreeuwt dus als er iets mis is met zijn rechten. Als de ouders reageren in de trant van: „Alles op mijn tijd baby'tje, wij maken wel uit wanneer jij je goed mag voelen. Hier heb je een rammelaar." dan bieden ze amuse ment aan in plaats van dat wat het kind nodig heeft. Het kind leert op die manier compromissen sluiten. Het leert zich rot te voelen en niete- min zijn kop te houden. Zijn zelfres pect wordt hem afgenomen en tegelij kertijd leert het kind in de meeste gevallen het schreeuwen af. Het is een eigenaardig manier van groot brengen. Dat aanbod van amusement zal ons ons hele leven achtervolgen. Ook een volwassen mens krijgt niet wat hij wil maar dat wordt gecompenseerd door amusement, de escape die de maat schappij biedt. Pas als dat wegvalt worden we goed nijdig. Pijnlijk De puberteit is, denk ik, geschapen door een bepaalde opvatting over vol wassenheid. Van een volwassen iemand is het hebben van kinderlijke eigenschappen onaanvaardbaar. Ook de combinatie van afhankelijkheid en zelfrespect is niet aanvaardbaar. Om een kind volwassen te krijgen kun je twee dingen doen: de afhanke lijkheid opheffen en er voor zorgen dat het de macht krijgt om opnieuw zelfrespect te veroveren door dingen te presteren. Dan bezit het de combi natie macht en zelfrespect en dat is de goedgekeurde formule van volwas senheid. Als het kind geen macht kan of wil veroveren, blijft alleen de af hankelijkheid over, het zelfrespect is in de loop van de kinderjaren al ver dwenen. In de puberteit heb je dus een geweldige tweestrijd in het kind. „Wat zal ik doen, mijn zelfrespect totaal verliezen en afhankelijk blij ven of er bovenopspringen en mij machtiger tonen dan mijn ouders' Er is geen tussenweg en de strijd is dan ook hopeloos pijnlijk. Toch denk ik dat het wel anders kan. Je zou een andere opvatting over volwassenheid moeten creëren, eentje die niet op macht is gestoeld. Volwassenheid heeft volgens mij niets met kinderlijk of niet-kinderlijk te maken maar het is de kroon op het kinderlijke. Het is de combinatie van afhankelijk kun nen zijn en toch zelfrespect bezitten. Als je zover bent, ben je, denk ik, volwassen. Dan hoef je niet te breken met je kindertijd, 't niet te verachten maar je kan je ontwikkelen in één vloeiende lijn. De puberteit is het gevolg van het geloof dat is de combi natie macht en zelfrespect. Mij lukt het niet helemaal, vandaar dat ik mij in mijn eigen volwassen heidsbeeld niet helemaal volwassen vind. Het is ook vreselijk moeilijk in deze cultuur die al het kinderlijke verstoot. Een geniale figuur als Ein stein is met de kinderlijkheid blijven leven ook in zijn volwassenheid. Zo iemand is een boom die zijn wortels nog heeft waardoor hij veel beter groeit en tot zijn recht komt. Des kinds Pas door Rousseau (1712-1778) is de scheiding tussen kinderland en vol- wassenland bedacht. Rousseau be pleitte daarbij dat de dood, de seksu aliteit en andere enge dingen uit het kinderland verdreven moesten wor den. Want het was niet goed voor de kinderziel. Deze scheiding leek voor de kinderen noodzakelijk omdat men dacht dat de problematiek van het leven zo ingewikkeld was geworden dat kinderen langere tijd nodig had den om deze aan te kunnen. Het jeugdgebied werd dus uitgebreid en de kinderen maakten langere periode van kinderlijkheid door. Maar je zou ook kunnen stellen dat de volwassenen sinds Rousseau, of eigenlijk sinds de industriële revolu tie zijn veranderd. Voordien waren de volwassenen veel kinderlijker en was ijspret en op straat spelen zeker niet alleen des kinds. 'Ontkinderlijkt' Ik denk dat de scheiding tussen de kinderwereld en de grote mensen we reld noodzakelijk werd toen de indus trie op gang kwam. Voor het werk in de fabriek was een volwassen type nodig, dat niets kinderlijks meer had. Een type dat ook geen zelfrespect vertoont, zomaar zonder dat hij iets heeft gepresteerd. Iedere onderwijzer weet dat hele kinderlijke kinderen van zes jaar ontzettend moeilijk tot een groep te samensmelten zijn. Met kinderen van twaalf gaat dat al een stuk beter. Dat zit hem in het afne men van het zelfrespect. Het kind zoekt bescherming in de groep. Als je een volwassene omschrijft als ie mand die helemaal geen kinderlijke eigenschappen meer heeft, dan heb je de ideale mens voor fabrieksarbeid. Ik denk dat de volwassenen „ontkin derlijkt" zijn met de bedoeling om ze gemakkelijker in groepsverbanden te plaatsen. De kinderen zijn hetzelfde gebleven, alleen wordt het voor hen steeds moeilijker óm aan alle eisen van onze cultuur te voldoen. De alge mene kreet ls dat de mensheid infan- tiliseert, ik denk dat hij „ontkinder lijkt". Van onze kunstredactie AMSTERDAM In het voormalige Amsterdamse kantonge recht wordt de werkelijkheid van de rechterlijke macht voor lopig vervangen door de illusie van het theatrale gebeuren. Dit laat 19de-eeuwse gebouw, dat een onderdeel vormt van het gevangeniscomplex aan het Kleine Gartmanplantsoen is binnen anderhalve maand omgetoverd tot een prachtig theater. De aanwinst heet De Balie en kan dit weekeinde (zaterdag en zondag) be zichtigd worden Tijdens de Uit- marktmanifestatie op het Leidsplein waar de voorbijganger een voorproef je krijgt van het komende theatersei zoen gaan de poorten van De Balie voor het eerst open Enkele dagen eerder wordt met veel Speciaal vandaag Wereldkampioenschappen wielrennen samenvatting van de wegwedstrijd voor da mes en een rechtstreeks ver slag van de laatste 20 km van uit Valkenburg Ned. 2/11.00 WK wielrennen recht streeks wegwedstrijd voor amateurs Ned. 2/12.50 WK wielrennen tweede deel wegwedstrijd amateurs Ned. 2/14.30 Studio Sport-extra we reldkampioenschappen wiei- rennen finish van wegwed strijd voor amateurs Ned. 2/16.15 In het kinderprogramma Een Beestenboel is verteller- zanger Ramses Shaffy toe aan een Olympisch sportfeest Ned. 118.59 Zoon Lamont van Sanford en zoon heeft trouwplannen. Vader Fred is het daar hele maal mee eens totdat hij be grijpt dat het Jonge stel niet bij hem in komt wonen. In zijn laatste poging Lamont thuis te houden probeert Fred lijn zoon zo cwart mogelijk te ma ken Ned. 1/21.00 Een van de solisten in KRO programma met mo derne muziek. Session, is de Amerikaanse zanger-entertai ner Lou Rawls Ned. 1/21.55 Aktuatv Ned. 2 21.25 Hele dag flitsen van WK wielrennen o.a. in VARA's ..Tussen start en finish" Htlv. 1 12.00 en om 10.02. 11.02 en tussen 14.00 en 18.00 uur In het TROS-radioprogram- ma Kernpunt het onderwerp huwelijks- en relatiebemidde- ling per video llilv. 2/14.30 I Over koffieprijzen, woning- isolatie en zuinig autorijden gaat het in Kieskeurig Hilv. 28.36 Speciaal morgen Wereldkampioenschappen wielrennen - rechtstreeks weg wedstrijd voor professionals over 274.8 km Ned. 2/9.20 Vervolg verslag Vervolg verslag Ned. 2/13.00 Studio Sport-extra Ned. 2/14.45 Eerste van zes Vesperdien sten in de hervormde kerk van Diever Ned. 1/17.00 Aankondiging Aktie Boot vluchtelingen Ned. 1/Ned. 2/19.00 Nog eens een keertje de be kende musical Hello Dolly op tv. In de hoofdrollen Barbra Streisand. Louis Armstrong. Walter Matthau en Michael Crawford Ned. 1/19.15 Monty Circus Python's Flying Ned. 2/20.50 Atom Spies een Engelse film over een van de spectacu lairste spionageschandalen Ned. 2/22.10 Tony van Verre ontmoet Jo- han Fabricius (deel 3) Hilv. 1/9.30 Eerste van drie kerkdien sten uit de Goede Herderkerk te Hilversum. Voorganger is de hervormde ds E. H. Kalkman llilt MiHiii Kerkdienst vanuit Vrije Evangelische Kerk te Oude Pekela. Voorgange? is ds L. v d. Molen. Hilv. 2/17.00 animo de laatste hand gelegd aan de verbouwing. Binnen en buiten zijn schilders, timmerlieden en elektri- ciëns druk bezig. De toegangspoort in de voorgevel krijgt een donkerrode deur. De schilders vermaken zich met een voorbij gangster die het niet eens is met de keuze. Opstandig roept ze „Wat een rotkleur. Dat vind ik geen gezicht. Hadden ze zeker over". Het is geen ingrijpende verandering aan de imposante voorgevel, die beeldend kunstenaar Slet Zuyderland ont wierp. maar het trekt wel de aan dacht. Het zijn kleine veranderingen die het oorspronkelijke karakter van het gebouw niet aantasten maar het wel een eigen gezicht geven. Dat is blijkbaar ook het uitgangspunt ge weest voor architect Pieter Zaanen. Met geringe middelen (3,5 ton) en in een kort tijdsbestek kon het theater speelklaar gemaakt worden. Ingrij pende veranderingen waren overbo dig omdat een gerechtsgebouw bere kend is op het komen en gaan van een groot „publiek". Dat blijkt al meteen uit de enorme ruime hal waar prachti ge eikehouten trappen de portierslo ge omsluiten. Een logische plaats voor de kassa Fraai De rechtszaal waar vroeger statige in strenge toga's gehulde heren plei dooien aanhoorden en vonnisten gaat dienst doen als theatereaal. De grijs groene lambrizering met uitstekende zuiltjes en de gordijnen in dezelfde kleur combineren fraai met het hard blauw plafond. Het aanbrengen van een lichtinstallatie en een muurtje dat doorgebroken is om ruimte te maken voor het podium zijn de enige ingrijpende veranderingen. In de ruimte waar voorheen kleine rechtszaken behandeld werden is de kroeg ondergebracht. Opvallend zijn de glas-in-lood ramen waarin de wa pens van Amsterdam, Nederland en Noord-Holland onopvallend verwij zen naar het verleden. Ze geven uit zicht op de binnenplaats van de ge vangenis. Daarnaast zijn er nog een aantal ruimtes die ingericht zijn als kleedkamer De Balie is een prachtig theater waar de Theater Unie dit seizoen haar voorstellingen brengt nu de Brakke Grond wordt verbouwd tot Belgisch Cultureel Centrum. Het zijn dit jaar twee „Eigen produkties". Op zoek „De rode draad", een muziektheater project van het Willem Breukerkol- Guus Kuijer Zomerconcerten door Nederlands Kamerork^; door Jac. Kort AMSTERDAM Nadat het Amsterdams Philharmonir, Orkest twee zomerconcerten in het concertgebouw had gï.c ven, was het het Nederlands Kamerorkest dat op zijn b»dl twee van dit soort concerten wilde geven, maar dan in.t( gerestaureerde Oude Kerk. Donderdagavond vond het eeL concert plaats en volgende week donderdag het tweede. ,rl Het aanvangsuur is wat ongewoon (negen uur), hetgeen jf' daan is, omdat de z.g. koopavond dan juist is beëindigd en!,: publiek op die manier het nuttige met het aangename L verenigen. Dat dit goed gezien was, bleek wel uit het talrt, publiek, dat in de kerk had plaats genomen. Op het programma voor deze avond stonden drie werken van Joseph Haydn. In de eerste plaats zijn „Die sieben letzten worte unseres Erlösers am Kreuze." De componist ontving de opdracht om dit merkwaardige werk te schrijven in 1785 van de bis schop van de Spaanse stad Cadiz. fu ,rc lektief met een strijkkwartet en vier actrices die op zoek gaan naar de muziek die opeens verdwenen is en een project van Christine Ewert en Carol Linssen. Basis is Venus en Ado nis, het gedicht van Shakespeare. Henk van der Horst maakt een be werking en Theo Loevendie compo neert de muziek. De Balie opent september met Aniri- ke een voorstelling van het Project theater waarna Rutger Weemhoff er komt met zijn satirisch programma „De jongste dag". „Het Nest" van Kroetz door Sater is hier het komen de jaar te zien en ook de .kleine zaal produkties van toneelgroep Theater. Volgend seizoen gaat de Theater Unie terug naar de Brakke Grond en pro beert de lijn muziektheater en Neder landstalig theater voort te zetten. Binnen het Belgisch Cultureel Cen trum behoudt de Theater Unie de exploitatie en programmering van de theatereaal. Wat er dan met de Balie gebeurt is onzeker. Het gevangenis complex wacht nog op een bestem ming die via een inspraakprocedure bepaald wordt. Pas dan kan bekeken worden of een theater in de plannen past. Maar het zou voor Amsterdam en voor het Leidseplein doodzonde zijn als dit prachtige theater zou ver dwijnen. Deze placht op Goede Vrijdag de zeven kruiswoorden voor te lezen en aan elk daarvan een korte meditatie te verbinden. Haydn kreeg de op dracht om voor ieder kruiswoord een Adagio te componeren. Uit dit werk speelde het Kamerorkest de intro ductie en de Adagio's bij het eerste, tweede en zesde kruiswoord. Alsmede de muziek die de aardbeving uit beeldt. Het Kamerorkest, dat deze avond onderleiding stond van de vas te gastdirigent, Kees Bakels, gaf van genoemde delen een uitstekenden! tolking. Glen Hilson de clavecinist van orkest was solist in het Concert <°i klavecimbel en orkest in D en Haydn. Het verscheen in 1784 in voor klavecimbel of piano. Hoe Wilson zijn partij ook vertolkte' hoe ingehouden Bakels het orkesF spelen, het lukte nauwelijks om'di enigszins goede verhouding te bj,0 ken tussen het soloinstrument en*» orkest met zijn moderne instruijy ten. Een piano was toch beter*'* weest misschien. k' Het concert werd besloten metju( jeugdwerk van de componist: Symfonie in Es uit 1761 maar het' al wel zijn tweeëntwintigste) dragt, niettegenstaande de jeugd s de componist reeds vele tekenen|e zijn meesterschap. door Adr. Hager HILVERSUM De vorige week 70 jaar geworden violist I de Klijn is donderdagavond tijdens opnamen in de VAf studio op het veld van eer aan een hartaanval overleef Hij zou medewerking verlenen aan het radioprogramma Manus Willemse „Interval", waarin tevens een vraaggespl zou worden opgenomen. Na het voltooien van de opnam»J samenwerking met pianist Rudolf Jansen waren zijn laaf woorden „Het ging fijn". Nap de Klijn was een musicus die werkte in alle mogelijke sectoren van de muziek. Hij was bekend als solist, doch vooral als kamermuziekspeler. Met zijn in 1957 overleden eerste echtgenote Aliza Heksch vormde hij twintig jaar lang het Amsterdams duo en zij maakten tal van succesvol le toernees In vele landen. Hij was aanvoerder van het Hollands en later het Nederlands strijkkwartet waarin hij werkte met Paul Godwin, Jaap Schroder en Carel van Leeuwen Boomkamp. Hij was als hoofdleraar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag vertoonden als een voor- De voorgevel van theater De Balie, ontniesp uan 6iot Zuyderland AMSTERDAM (ANP) De Russi sche clown Popov krijgt vandaag bij de opening van de „Uitmarkt" in Am sterdam de eerste „inter-Loeres" uit gereikt. Deze prijs, die is ingesteld door het nationaal 1 aprilgenoot- schap, werd hem toegekend voor zijn „unieke en universele humor", aldus het genootschap. Popov is clown van het Russische staatscircus, dat mo menteel optreedt in theater Carré in Amsterdam. Het nationaal 1 aprilgenootschap heeft de inter-Loeres ingesteld om ook zijn waardering voor humor bui ten de grenzen te kunnen tonen. De prijs bestaat uit een bronzen copie van het In 1962 als grap aangespoelde paaseilandbeeld. Het is gemonteerd op Russisch marmer en heeft een zilveren lauwerkrans achter de oren. Ere-Loeressen zonder lauwerkrans werden eerder toegekend aan Toon Hermans In 1978 en aan Simon Car- miggelt in 1979. Nap de Klijn aanstaand pedagoog, die de naamde Shinichi Suzuki-vioolme| de in ons land introduceerde. Het tekent hem, dat hij eerlijlj noeg was om in een later stadium alleen de voordelen, maar ook dJjj delen van deze methode te erkera Vele violisten hebben hun weg f muziekwereld gevonden dank zij de Klijn. Deze bijzonder beminnelijke cus. die in binnen- en buitenland van vrienden had, was een voon ter van de Nederlandse muziek. 2 voor de radio verrichtte hij veel nierswerk, waarbij zijn program uitblonken door een goede mu: keuze en een verfijnde smaak. „Het ging fijn." zijn laatste woo] zijn van toepassing op de vele col ten die hij in zijn werkzame 1 heeft gegeven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4