Toen er nog goeie gereformeerden waren Psycho-analyse en de moraal Windkracht 7 in r.k. kerk )l sul II lit mm Trouw Conferenti VANDAA r\ EEN PREDIKANT ONTDEKKINGSTOCHTEN door de bijbel landen van cr; THACIR ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1979 TROUW/KWARTET doorA. J. Klef In de kerk wordt veel en graag gejubileerd. Ik heb iemand eens horen uitleggen, hoe dat komt. BIJ een Jubileum, zo zei hij, kun Je terugblikken en dat doen kerkmensen nu eenmaal liever dan vooruitzien. Deze onaardige opmerking is volledig op mij van toepassing, want zodra ik tegen iets aanloop dat een veelvoud van vijf Jaar oud is. kan ik de aandrang om een jubileumstukje te vervaardigen, niet weerstaan. Ook heden is dit het geval. Het begon ermee dat ik om een of andere reden aan 't scharrelen was in het hoekje van mijn boekenkast, dat bestemd is voor brochures, waarin gereformeerden van verschillende makelij hun misnoegens hebben gegoten. Bij die gelegenheid kreeg ik „Het verwordingsproces in de gereformeerde kerken" in handen, een uiterst knorrig geschrift van dr Ph. J. Huijser. Het was Jaren geleden dat ik het gelezen had en ik besloot, het nog eens door te nemen. En zo las ik dat in 1949 éénendertig studenten een lange brief naar de gereformeerde synode stuurden met klachten over de ongerelormeerdheid van studentendominees. In die brief werden volgens dr Huyser de puntjes netjes op de i gezet en ,dat stond de heren op de synode slecht aan 1949 En we zitten nu in 1979. Ik rekende snel uit dat daar dertig jaar tussen zit. Die brief gaan we herdenken!, besloot ik zonder dralen. Ik wendde me tot de deputaten voor de archieven van de gereformeerde kerken en op 't moment liggen fotocopieën voor me van de stukken, die de gereformeerde synodeleden destijds voor zich hadden. De eerste gedachte die me bekroop bij de lectuur van de uitvoerige brief der verontruste studenten (ze hadden negen forse, dicht betikte vellen nodig om lucht te geven aan hetgeen hun mishaagde) was, dat je dertig jaar terug nog goeie gereformeerden aantrof in de gereformeerde kerken. Ik bedoel gereformeerden van het slag, dat we tegenwoordig alleen nog maar in de vrijgemaakte kerken kunnen waarnemen. Gereformeerden met vooroorlogse stelligheden; mensen die niet gehinderd door enige aarzeling, alles wat niet precies in hun straatje past, vierkant afwijzen in bewoordingen die er niet om liegen. De brief van de studenten levert hiervan heel wat voorbeelden, die extra treffen omdat dergelijke geluiden in de gereformeerde kerken verstomd zijn. Vlak na de oorlog had je de sterk evangelisatorische beweging „Jeugd en Evangelie", waaraan veel gereformeerde jongeren meededen. Waarom? Om uit de beginselstudie te vluchten, zo weten de briefschrijvende studenten te melden. En alsof dit nog niet erg genoeg is. moeten de studenten de synode ook „met verontrusting (wijzen) op de grote indirecte invloed van de hoogleraren Barth, Miskotte en Van Niftrik op onze jeugd en naar wij vrezen ook op verscheidene predikanten." De studenten zien in „de verwarringen in ons kerkelijk leven een goede voedingsbodem voor het barthianisme". En wat de aankomende studenten betreft: „gereformeerd besef, dat de dwalingen van Barth c.s. onderscheidt, ontbreekt hun ten enen male". De éénenderig studenten signaleren ook „in de zendingskringen grote gevaren, mede onder invloed van prof. Kraemer". Zulke ferme taal wordt niet meer gehoord in de gereformeerde kerken. Daar zijn ze vandaag al blij als een dominee nog wat barthianisme bij zijn geestelijke bagage meedraagt, en gereformeerde zendingsmensen worden met synodale goedkeruing opgeleid aan het Hendrik Kraemer-instituut, wat niemand gevaarlijk schijnt te vinden. Beginselstudie? Ho maar, de jeugd verkoopt liever praatjes over Zuid-Arrika en homoseksuelen en de studentendominees, die na dertig jaar van 't zelfde laken een pak zijn, vinden 't nog mooi ook. De gereformeerde synode ontvangt echter, voorzover ik weet, geen bekommerde brieven uit de studentenwereld. Terug naar de brief, waarvan wij het dertig-jarig bestaan gedenken. De studentendominees die het daarin speciaal moeten ontgelden, zijn R.C. Harder en G. Toornvliet, in 1949 respectievelijk studentenpredikant te Wageningen en te Leiden. Van dominee Harder verklaren de verontruste studenten dat hij „glimlacht om alle gereformeerdheid bij hen, die nog strijden voor een confessionele S.S.R. (gereformeerde studentenvereniging, a. j. k.)" Van dominee Toornvliet zegt de brief dat hij een studentenorganisatie met een „humanstische eenheidsbasis" steunt. Dominee Harder is overleden. Hij was in zijn Amsterdamse tijd mijn wijkpredikant en hij glimlachte om alle gereformeerde vanzelfsprekendheden, hetgeen zeer verkwikkend was. Dominee Toornvliet is geen gereformeerd predikant meer, hij is later als Bloemendaalse radiodominee afgezet, niet omdat hij te weinig geloofde, eerder omdat hij teveel geloofde. Dr Huijser had gelijk, toen hij meldde dat „de heren op de synode" niet erg ingenomen waren met de brief der studenten. In een breedsprakig besluit kan er een zuinig synodaal bedankje af voor de ersnt van de briefschrijvers, die verder behoorlijk op hun kop krijgen, omdat ze naar het oordeel van de synode aan 't generaliseren waren en een tendentieuze situatietekening gaven. Nu was het ook een brief, die stijf stond van een naar soort gereformeerde zelfverzekerdheid, maar ik vermoed dat de synodale broeders zich het meest geërgerd hebben aan het feit, dat deze eenenderig studenten het vertikten, zich neer te leggen bij de kerkscheuring van 1944, die tot het ontstaan van de vrijgemaakte kerken heeft geleid. Bovendien hadden de briefschrijvers best in de gaten dat je voor 't behoud van het goeie, gave kerkelijke gereformeerdendom aanzienlijk méén had aan de vrijgemaakte dan aan de „synodale" gereformeerde kerken, welke laatste langzamerhand inderdaad een vriendelijke kopie van de hervormde kerk zijn geworden (voor wie 't weten wil: ik stel dit vast zonder het te betreuren). Sommige ondertekenaars van de brief zijn later dan ook vrijgemaakt geworden, zoals H. van Harten, landbouwkundig ingenieur en ongetwijfeld een dergenen, om wie dominee Harder geglimlacht heeft. Onder de éénendertig verontruste studenten bevond zich ook M. Geerink Bakker, die nu een hoge baan heeft bij de NCRV. Het is, dunkt me, een vertrouwenwekkende gedachte dat ze bij de NCRV op een belangrijke postzo'n stevige gereformeerde broeder hebben zitten en ik vraag me af, waarom de oprichting van de EO eigenlijk nodig was. En met deze vraagstelling heb ik mijn jubileumstukje een actuele spits gegeven, zodat ik thans tevreden de schrijfmachine terzijde schuif. door prof. dr H. M. Kuitert Het verhaal gaat dat een bekend gereformeerd hoogleraar, met veel interesse voor psycholo gie, eens een psychiatrische kliniek bezocht, toen plotseling een getraliede deur achter hem in het slot viel. Op zijn geroep kwam een verpleger erbij die hem tot kalmte maande op een toon die er geen twijfel aan liet bestaan dat de hoogleraar voor een patiënt versleten werd. „Maar ik ben professor X", bracht de hoogleraar onthutst uit. Dat deed de deur echter helemaal dicht, want de verpleger kende zijn klanten: „Dat zeggen ze hier allemaal meneer", en als de betreffende hoogleraar niet al jarenlang overleden geweest was, zou hij misschien nog achter die deur gezeten hebben. Ik moest aan die anecdote het is waarschijnlijk zo'n standaardgrap die je op iedereen kan toepassen denken toen ik Het gekke verlangen. Psychotherapie en ethiek las van de hand van Patrick Vandermeersch (Uitgave Van Gorcum, prijs 27,90). De schrijver is aanhanger van de psy cho-analyse (daarover straks meer) en een van de grondstellingen van de psycho-analyse is dat mensen bepaal de problemen die hen dwars zitten, naar het onderbewustzijn verdringen, wat feitelijk betekent; ontkennen dat ze die problemen hebben. Ziedaar de onmogelijke positie waarin je terecht kunt komen als je een psychoanaly tische therapeut ontmoet: hoe hard je bij voorbeeld ook roept dat Je hele maal geen problemen met de seksua liteit hebt, hij zal altijd kunnen ant woorden wat de verpleger tegen de professor zei: „dat zeggen ze alle maal" of „Juist de mensen die zulke problemen hebben, ontkennen het" en zo ben Je altijd de sigaar. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing O Poslma De psycho-analyse dat blijkt hier wel uit is een geraffineerde theorie. Wie haar ontkent, bevestigt haar. Vandaar de eeuwige strijd niet alleen tussen psychoanalytische therapeu ten en helpers van andere richtingen, maar ook tussen twee krachten in je eigen innerlijk: Je ontdekkingsvreug de die een wereld van putdeksels ziet opengaan en je kritisch vermogen dat blijft vragen of het niet een schijnwe reld is. Het blijft intussen een onweer sprekelijk feit dat de psycho-analyse met behulp van al dan niet bewijsba re voorstellingen omtrent ons inner lijk, bewezen heeft mensen uit kno pen te kunnen helpen waarin ze zich zelf verward hadden en dat is al heel wat. Bedoeling HOOFDKANTOOR Posiöus 059 1000 AW Amsterdam lel 020-913456 tele* 13006 Postgiro 66 00 00 Park Ned Credielbartk Rekemngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTERDAM/OORDnECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115500 (abonnementen en bezorging) lel 010-115506 (redact*) lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLAND lu«tsiu»tend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwoiie Abonnementsprijzen Per maand 15 90 Per kwartaal 47 70 Per had iaar f 95.40 Per |aar 106 60 Advertenttetar-even oo aanvraag Teteton-sche abonnementenoodraebten ine adressen boven) Oogave tam eber,<nren 9-19 30 van maardag t m »r idag Op zondag van 18- 20 uur Iele» 020 913456 Opgave m.m-advertent es 020-936666 01 scheitel aan Mmtfufr j'Oemg postbus 43.' 1000 AK AMSTERDAM Aaresw^zigingen u-rsHi-lend scbMfte's* aan onze Amsterdamse adressen Waar gaat het boek over? Over de psycho-analyse dus, d.w.z. de van Freud afkomstige methode en strate gie om neurosen te verklaren, resp. uit de wereld te helpen. Maar bij een uiteenzetting daarvan glashelder met veel goede voorbeelden blijft het niet. De schrijver wil vooral laten zien wat de psycho-analyse kan bete kenen voor een beter begrip van de moralistische (en anti-moralistische) houding van veel mensen (1), wat de psycho-analyse vóór heeft op al die andere, tegenwoordig zo waanzinnig populaire therapieën als Encounter, groepstherapie, gedragstherapie enz. (2) en in het verlengde daarvan wat psycho-analyse te maken heeft met mens- en levensbeschouwing. Over elk van deze thema's zij komen mij als de belangrijkste van het boek voor een enkel woord. Het duurt even voordat Je helemaal begrijpt welke bijdrage de psycho analyse volgens de auteur aan de ethiek (de bezinning op de moraal) kan leveren. Dat komt omdat hij met het woord moraal niet zozeer de ob jectieve, morele code op het oog heeft alswel het verschijnsel dat alle men sen (subjectief) aan moraal doen, zich moreel opwinden, morele standpun ten verdedigen enz. Van de psycho analyse kun je leren aldus Vander meersch dat mensen aan de ene kant niet anders kunnen: ze worden een persoon door aan het beeld te beantwoorden dat anderen van hen hebben willen (In Bergmans film Scè nes uit een huwelijk brengt Liv Ull- man het in beeld als ze vertelt hoe ze in haar Jeugd aanleerde om aan ieder een zoveel mogelijk te bevallen) en tegelijk worden ze door deze procedu re de gevangene van anderen. Boeiend Welnu, daarop komt moraal dan ook neer: het is enerzijds iets van de ande ren, iets dat zij willen, Insluiting. An derzijds daarop had de schrijver wat meer kunnen wijzen is wat anderen willen weliswaar vaak onzin maar niet altijd. Als ze wat van je eisen, is dat vaak een poging tot manipulatie maar alweer niet altijd. Moraal is dus niet alléén inslui ting. Overigens is dit een heel boel end stuk uit het boek. Dat mensen zichzelf worden door zich aan ande ren te spiegelen, verklaart waarom morele standpunten zo krampachtig verdedigd worden, zelfs los van con crete situaties die om morele stand punten vragen: mensen verdedigen hun identiteit, het beeld dat ze van zichzelf hebben (en liefhebben'i Aan het laatste kan ik vastkpqpen wat Vandermeersch tegen het gros van de nieuwe therapieën heeft (En- counter. Gestalt enz.) Sommige ele menten van hun methodes hebber, deze richtingen ontleend aan de psy cho-analyse. maar zoals de aUtear laat zien, maken ze er een oppervlak kig gebruik van. Een zelf Ik noem een voorbeeld. Het niet di- rectieve (niet in een bepaalde richting sturende) helpen in de school van Rogers is op zichzelf een goede inzet, zegt de psycho-analyse. Wie geeft een therapeut het recht iemand uit de knoop te halen door hem in andere knopen te leggen? Maar het opper vlakkige van de meeste niet-directie- ve richtingen ligt hierin dat ze een mens een zelf toeschrijven, een mooi puntgaaf natuurlijk zelfje, dat onder de brandnetels is geraakt of onder de afval van de wegwerpcultuur, maar ruim al die rommel op en je ziet het natuurlijke 2elf weer in zijn oorspron kelijke glorie. Ik ben het met de auteur eens: een dergelijk natuurlijk zelf lijkt mij my thologie. Dat het fijn is om jezelf te zijn, is als leuze goed, zolang je je nog onder de betutteling van godsdienst of moraal moet uitwerken. Is dat kklaar, dan heb je niets meer aan die leuze. Instrument Psycho-analyse wil niet een zelf bo ven water halen, het wil opsporen waar een zelf is vastgeraakt. Psycho analyse dekt niet toe, maar wil een instrument zijn om de mens de waar heid over zichzelf te laten ontdekken en aanvaarden. Daarom lijken voor Vandermeersch de ethicus (bij hem een raadsman) en de psycho-analyti- cus op elkaar: ze helpen allebei een mens wat vrijer te worden dan hij was. Dat klinkt betrekkelijk en inderdaad, het boek eindigt dan ook met de betrekkelijkheid van alles wat wij weten en kunnen. Het godsdienstig geloof (de schrijver is r.k.) sluit daar bij aan. Het is, zegt Vandermeersch. niet zozeer zekerheid als wel kracht om allerlei onzekerheden te kunnen dragen. Of om nog een mooie zin te citeren: „geloven is het aanvaarden van het belang van wat je slechts relatief weet; in die zin is het een gelukkige variant van het scepticis me". Van de twijfel, mag je ook zeg gen. Maar voordat iemand boos wordt op de bespreker: het ls een regel van Vandermeersch, doch dat geef ik toe een mooie regel. „Vertel me eens wat meer, mevrouw Henderson, over deze neiging tot stelen" (uit Punch). ADVERTENTIE Eind augustus verschijnt: Pro/. DrJ. H. BAVINCK DE TOEKOMST VAN ONZE KERKEN Een ongewijzigde herdruk van de in 1943 bij J. van der Wal C.V., Bruinissc verschenen (il)legale uitgave. Prijs 2.25 2-10 ex. 2,- 11-25 ex. ƒ1,75 26 ex. en meer f 1,50 Verkrijgbaar bij de Boekhandel Uitgeverij Niemeijer Groningen door dr C. Rijnsdorp Het tijdschrift Concilium is zijn vijftiende jaargang ingegaan. Hoe ziet het zichzelf? Als „het internationale tijdschrift voor theologie, dat aansluitend op Vaticanum II in het leven werd geroepen om de daar begonnen internationale theologische gedachtenwisseling voort te zetten en waaraan jaarlijks ruim 400 van de bekendste theologen en andere deskundigen uit de gehele wereld meewerken". Wijlen paus Joannes XXIII heeft de bronzen deur van zijn kerk halverwe ge opengezet en geen macht ter we reld kan die deur meer sluiten. Deze daad heeft een windstoot veroor zaakt die nog lang niet is uitgewerkt. Aan de top, niet in het Vaticaan, maar in het wereldkerkelijke brein, bij de intelligentsia, is een nieuw denkproces op gang gekomen, dat nu al veertien jaar lang tot een aantal themanummers heeft geleid, waar van er ln onze krant verscheidene door mij zijn besproken of aangekon digd. Dit artikel is geschreven naar aanlei ding van HET GEZIN, Crisissituatie of Overgangsfase (no. 1) en De Chris-' telijke Initiatie (no. 2). Aan het ge zinsnummer hebben veertien auteurs uit veertien landen meegewerkt, on der wie liefst elf uit de Verenigde Staten. De stad Chicago en Ierse af komst spelen hier duidelijk mee. Aan het inwijdingsnummer hebben der tien schrijvers uit zes landen deelge nomen. onder wie vier uit Nederland. Andrew M. Greeley vertelt in zijn Ten Geleide bij no. 1 iets over de moeilijk heden die het samenstellen van een themanummer kunnen meebrengen. Velen die voor een bijdrage worden uitgenodigd laten verstek gaan. Er doet zich vaak „een aanzienlijke ver schuiving (voor) tussen de oorspron kelijke opzet en de uiteindelijke vorm van de aflevering". Bij deze gelegenheid wil ik mij bepa len tot een globaal overzicht van de inhoud, maar voornamelijk tot het verschijnsel Concilium als zodanig. Ten aanzien van het gezin worden eerst de sociale wetenschappen ge raadpleegd, waarna theologen ant woord proberen te geven op de vraag naar intimiteit in het gezin en daar buiten. Bij de christelijke initiatie gaat het voornamelijk over de doop als inlijving in de r.k. kerk. Stamtoe- standen in Afrika worden erbij ge haald als vergelijkingsmateriaal, wat voor de Catholica met haar ceremoni eel en ritueel meer voor de hand ligt dan voor kerken van reformatorische herkomst. Vragen IK BEN BEDOELD Over wie heeft de profeet 't over zichzelf of over een andei (Handelingen 8, vers 34) an c JTRI Ister ie 2-ooc er wi ierdi Het is vandaag, nu ik dit opsc vijf en dertig jaar geleden dat e wei vier anderen in een cel van he nntig van Bewaring aan de i ja Amstelveensewegzat. Midde; kensc dag hoorde ik ineens heel dui< onsve buiten mijn naam roepen. He uto i een ontroering die ik nooit vei eens ben. Ineens was daarbuiten blgggg iemand die contact met mij z< jn. H< kon dat contact niet leggen, n |n de was er wel. Later heb ik bij ie» van wie ik de stem meende te herkennen navraag gedaan. Z !n twè niet geweest. Of het een andei iiden geweest? Ik heb het nooit gew Etra, c werd geroepen. Nu ik met die !r w'ee woorden van Lukas, uit Hand jyam voor me zit, moet ik eraan de» tin tig Die man hoorde ook zoiets als n uit naam roepen. Daarom vroeg 1 n, (iq terwijl hij dat bekende stuk u Jesaja 53 las, van wie de profe zei. Voor hem sloeg het op her zijn situatie. Maar was dat eei uitleg?. Ik denk van wel. Ik he kunnen nagaan wie mij geroe heeft en of ik wel geroepen bei dat staat allerminst vast. Maa in mij blijven leven. Dat praat niemand weg. Zo ben ik vele geroepen. Telkens weer als ik vreemde, altijd weer klemmei woorden van God las. Later w dat dót precies de bedoeling vi ben bedoeld. Het gaat in de Sc over mij. Dat komt niet in mirt)EN op de werkelijkheid dat het in Schriften over God gaat en ov Jezus dat zullen we nog zieri ik ben de aangesprokene. Wasjntoe! zit en in welke omstandighedöoor ook verkeer. Ook dat heeft rar losgelaten. vakl a an o en rr et p: 'ïoerd lirect Ictivi indsi Materialistische exegese. Eerfne n tatie voor mensen die er iPor groep mee willen beginnen, 1Ï* ^et tember, Den Alerdinck, Laag^11 de (tel. 05290-541). Wat wil God van mij en wal van God? Windroosjongeren\f! (geref. bond), 14-15 septembf dingsdiaconessenhuis, Am|* Opg. tel. 08380-21980. De geloofwaardigheid van omgaan met geld en bezit, v<l formeerden in Friesland m.m; H. Koetsier (o.a. over OSACI^n vei levensstijl, zending Nederlapn tij VOS), zaterdag 15 september,aars college, Drachten. Opg. tel. Oporsct (secr. voor ontwikkelingssaifloptie king). amer It, da Charismatische retraite rojorden Onze Vader o.l.v. K. Pronk, ljn aar tember, Stoutenburg (tel. 033t get tizoch lannei i het ♦ruk ADVERTENTIE ADVERTENTIE Oe Geref. Kerken In de classis Beilen en de Geref. Kerk van Nijensleek (Dr.) willen graag zo spoedig mogelijk in kontakt treden met die vanuit opleiding en/of ervaring belangstelling heeft voor evangelisatiewerk reeds één gemeente gediend heeft (minimaal 4 dienstjaren) Deze predikant zal benoemd worden voor de helft van zijn tijd tot evangelisatiefunktionaris in het ressort van de classis Beilen, en voor de helft van zijn tijd zal hij in dienst staan als predikant van de gemeente Nijensleek 300 zielen) Honorering zal geschieden naar synodale richtlijnen voor predikants- tretóementen. uitgaande van een gemeente van 850 zielen OW tWJt>lJo4o3 3<3 taan VRineV fltV J&JOit -91V 9S3iL b CBS Mocht u befèngstolling h&öbén voor bovenstaande tunktie, den kunt u zich richten tot de heer J Sinkgraven. Hoofdweg 112. 8383 EJ Nijensleek (tel 05212-1427). Voor inlichtingen kunt u ook terecht- bij-de-B Terpstra. Diever. tel. 05219-1356 De r.k. wereldkerk beschikt over een uitgebreid fonds van geleerden en over een organisatie die mogelijkhe den meebrengt van bundeling van krachten op bepaalde punten. Het Vaticaan bestuurt, maar de intelli gentsia denkt na. Aan de buiten staander doen zich hier een aantal vragen voor. 1. Hoe verhoudt zich wat ik de brain trust noem tot het kerkvolk in zijn brede lagen en sterk uiteenlopende verschijningsvormen? 2. Mag men werkelijke vernieuwing verwachten van de denkers of moet die van de basis uit op gang komen? 3. Neemt de curie kennis van het denken van die ongeorganiseerde brain trust en houdt ze rekening met de uitkomsten van dat denken, hoe voorlopig ook? Vaak zijn de denkers meer waarne mers en verslaggevers dan drijvende krachten. Toch kunnen observaties en analyses niet worden gemist. Heb ben we te doen met drie gescheiden gebieden, het bestuurlijke, het onder- zoékende en het verstandigweg of domweg levende deel van de kerk? Afgezien van dit alles durf Ik. bij alle afval, te spreken van een nieuwe wind die nog lang niet is gaan liggen, met een kracht die zowel de basis in bewe ging zet als de hogere regionen, voor zover die waarlijk leven. Daarbij zal het vooral moeten aankomen op inte gratie tussen studeerkamer en krot, tussen goed georganiseerde hersens en geteisterde werkhanden. De genoemde nummers 1 en 2 van de 15e jaargang, resp. tellende 128 en 112 blz„ zijn te bestellen bij De Horstink, postbus 400, 3800 AK Amersfoort, te- lef. 033-11523, onder bestelnummers 90641 en 90642, prijs per aflevering 12,50. Het bovenstaande neemt mijn princi piële bezwaren niet weg tegen de structuur en de exclusieve pretenties van Rome. Maar wie gelooft in het Koninkrijk Gods en het vrijmachtig waaien van de Geest kan niet ontken nen, dat Hij geen uitzondering maakt voor een kerk, die zich zo breed en zo diep in de westerse beschaving en daarbuiten gedurende zovele eeuwen heeft ontwikkeld. Want elke kerk wordt onverbiddelijk op haar preten ties geoordeeld. Daaraan ontkomen ook de reformatorische kerken niet en zeker niet ook de secten en wat daar tussen in leeft. [)^J] boekennie >lgens >rdt iwerkl annee nds a vredesweek 1979 Prol. dr. A. J. Resker OP oe bres voor vrede en gerechj 312 Dlz 15.90 Koexislenti» en dialoog ais voorwaarde Ié aal geen oppervlakkigheid toelaat, n heipon bi/ hel nadenken over de oorlog, vrodo en gerechtigheid Drs. J. Faber PREKEN VOOR DE VREDE 32 blz., 9,90 Indringende preken die op klemmeL ze oproepen ernst te maken rr van oorlog en vrede. Omdat de ei bewapeningsspiraal geen uitzicht 1 werkelijke vrede. Prof. dr. J. Verkuyl, da. N. A. Schur A. Schippers MEEGENOMEN VOOR DE VREDE 108 blz., I 14,50 Nadere verantwoording van hef (I meerd Vredesberaad Vanuit f getuigenis zoeken de auteurs n van God in deze tijd van nucleaire ning Wim Ramaker (samenstelling) GEDICHTEN TEGEN DE OORLOG 48 blz 9,25 Een boeiende verzameling gedichtjl1 de oorlog en b v niet vrijblijvend ll oorlog. De gedichten zijn van: 1" Inge bevaar!Hans BoumaOkke i I Verkrijgbaar in de boekhandel. [J^flKOK KAMP Ich op let be fderh e w: ng va an wc ADVERTENTIE ie opj verwe vraf Voor 1980 zijn alle mogelijkheden nog open Vraag geheel vrijbli|vend inlichtingen bi| Reisstichting THACIR, Europalaan 14, 3844 AV HARDERWIJK (03410-21989). aar w ar dt ïs he ;ht i lan, v emen '66 w indt d Misschien is 1979 abinei jaar van uw reis n Kt eei ISRAEL fpvetn vertrekdata: 11/9; 02/10;'enc 10; 20/11: 22/12, fn raJ TURKIJE vertrekdatum: 06/10; GRIEKENLAND/Rie Pv. ME vertrekdatum: 01/11; Voor bovengenoemde iel te stemmingen en vertrek ng vai hebben wi| voor hen, die e Kar reageren, nog een ai ebben !t biji mogelijkheden! jóók naar EGYPTfercon n na oende sgoch Da er Bid he in, zal nnen. snel Dnd, a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2