Zuidafrikaanse kerk over teruggave geld verdeeld Niet overal kerken op zondagavond open Toch nog hervormd miljoen voor Israël Lector bij comité van Jakoenin Paters op bezoek in China De hemel ging een kiertje open voor Chr. Haalboom Trouw VOORBIJGANGER VRIJDAG 24 AUGUSTUS 1979 KERK TROUW/KWARTET Door Hennie Serfontein JOHANNESBURG Het nieuws over de 150.000 rand (360.000 gulden) die de neder duitse gereformeerde kerk van Zuid-Afrika van het mi nisterie van informatie ont ving is bezig uit te groeien tot een groot twistpunt binnen de kerk. De regeringsgezinde kerkleiders, gecontroleerd en gemanipuleerd door de gehei me Afrikaanse Broederbond, bleven deze week standvastig de aanname van het geheime regeringsgeld verdedigen. Door deze houding waarin geen vleugje van berouw valt te ontdekken, hebben zij zich de woede op de hals gehaald van de meer liberale theo logen. Betrokken bij het geschil in de kerk zijn aan de ene kant: dr Kleynhans, de synode-voorzitter van de neder duitse gereformeerde kerk; oud-syno- de-voorzitter dr Gericke. tevens ex- topman van de Broederbond en goe de vriend van oud-premier Vorster; oud-synode-voorzitter dr Koot Vor ster en professor Heyns uit Pretoria (allen lid van de Broederbond». Aan de andere kant bevinden zich de pro fessoren David Bosch. Murray Jan- son en Ben Marais van de universiteit van Zuid-Afrika en professor Willie Jonker van Stelienbosch. die geen lid zijn van de Broederbond. woording veroordeeld. In een verkla ring beschreef de Broederbond het gebruik van het ..besmette geld" als een ..immorele daad. de kerk van Christus niet waard". Zij zei dat de nederduitse gereformeerde kerk met de rol van het bureau oecumenische zaken (opgericht met het geld uit de geheime fondsen) zich verlaagd had tot een propaganda-bureau van de Zuidafrikaanse regering. Synode-voorzitter dr Kleynhans. ver klaarde dat de kerk het geld niet aan de staat zal terugbetalen. Hij vond daartoe geen reden, omdat het „fat soenlijk en correct" was aangewend. „We accepteerden het geld op de voorwaarde dat het ons niet zou bin den aan de regering." Met deze verklaring reageerde dr Kleynhans op uitlatingen van voor aanstaande kerkleiders, die de stap pen van de nederduitse gereformeer de kerk ten zeerste betreuren. In de eerste plaats de directeur van het omstreden bureau oecumenische za ken dr O'Brien Geldenhuys. die sprak van een beoordelingsfout. In de twee de plaats de suggestie van dr Karl Boschoff, professor zendingsweten schappen. om elke gemeente 100 rand te laten storten voor de terugbeta ling. En in de derde plaats de uitlatin gen van de professoren Bosch. Jan- son en Jonker die terugbetaling van het geld alleen niet voldoende acht ten. Zij vinden dat de kerk daarin duidelijk en ondubbelzinnig haar be rouw moet uitspreken. „Zonde" Verlaagd De leiding van de nederduitse gere formeerde kerk wordt het aannemen van de 360 000 gulden bijzonder kwa lijk genomen. De overdracht gebeur de in het geheim en het geld kwam uit een illegaal fonds. Daarbij is de alge mene synode opzettelijk verkeerd in gelicht over de bron van het geld. aldus de aanklagers. De Broederkring (niet te verwarren met de Broederbond», een Invloedrij ke organisatie van leden van de zwar te nederduitse gereformeerde kerk heeft de subsidiëring In krachtige be- Professor Bosch viel met name dr Gericke aan. Vorige week verdedigde dr Gericke de hele affaire. De prijs die de kerk door de publiciteit, nu moet betalen weegt volgens hem niet op tegen de resultaten die het bureau van dr Geldenhuys boekten. Dr. Ge ricke benadrukte daarbij dat, „dit land betrokken is in een gevaarlijk gevecht om zijn bestaanProfessor Bosch valt dr Gericke aan op het feit. dat dr Gericke de aanname van het geld niet berouwt, maar dat hij alleen de ontdekking daarvan betreurt. Pro fessor Bosch zei dat vooral een kerk als de nederduits-gereformeerde moet bekennen dat zij vijf jaar lang met een zonde leefde. „De leiding maakte de fout zich niet te realiseren dat een kerk zich nooit mag laten gebruiken voor politieke doel einden." Professor Ben Marais verwijt leider dr Kleynhans opzettelijke misleiding van de synode door het achterhouden van het nieuws voor de leden en voor de Erasmus onderzoekscommissie. „De kleine groep van kerkleiders die wel op de hoogte waren van de feiten, hoopten tot op het laatst de gebeurte nissen voor de andere kerkleden te kunnen achterhouden." Een aantal pro-regeringsgezinde theologen neemt het op voor dr Kleynhans. Dr Madder Steyn uit Jo hannesburg keurt de subsidiëring door de regering goed, omdat, „niet alleen de nederduitse gereformeerde kerk door het buitenland werd aange vallen. maar daarnaast het hele Zuid afrikaanse volk". Dr Johan Coetzee. eveneens uit Johannesburg, vindt dat het geld is gebruikt „voor een goed doel, daar het in het voordeel werkte van de hele bevolking." Witmaker Meer betekenis hebben de woorden van de officiee theologische „witma ker" in oecumenische en internatio nale zaken, professor Johan Heyns. Hij verwerpt elk voorstel tot terugbe taling of verontschuldiging. Hij ver klaarde: „Wij moeten de wereld tonen dat onze houding juist was toen wij het geld van de regering aannamen. De nederduitse gereformeerde kerk heeft zichzelf nooit als voorhoede ge zien van het ministerie van informa tie. Als we het geld terugbetalen kun nen mensen denken dat we wél die kwalijke rol speelden, of dat wat nu in het verleden gebeurde weer voor kan komen." Voor deze theoloog is het alleen be langrijk dat bepaalde zaken „recht worden gezet". „De nederduitse gere formeerde kerk deed niet geheimzin nig over het gekregen geld en daarom bestaat er geen grond voor excuses. Wel zouden wij ons kunnen veront schuldigen voor het feit dat het geld Van een onzer redacteuren MOSKOU Een lector van de theologische academie in Zagorsk, vader Vasili Fon sjenkov, is toegetreden tot het „christelijk comité voor de verdediging van de rechten der gelovigen in de Sowjet- unie". In een verklaring, die Kestoncollege in Engeland bereikt heeft, zegt Fon- sjenkow. dat het comité sinds 1977 weerklank heeft gevonden In brede kringen onder de gelovigen in Rus land De toetreding van deze priester zal het aanzien van het comité zonder meer verhogen. De andere drie leden, allen orthodox, zijn Oleb Jakoenin. een priester die sinds 1966 zijn ambt niet meer mag uitoefenen, en twee leken. Viktor Kapitansjoek en Vadim Sjtsjeglow. Fonsjenkov betoogt in zijn verkla ring. dat de kerkleiding het optreden van het comité nooit heeft veroor deeld. Hij hoopt daarom, dat men het ook zal accepteren, dat hij tot het comité is toegetreden. Deze 47-Jarlge priester heeft een op merkelijke levensloop. HIJ is histori cus en had zijn werk eerst in verschil lende staatsmusea. In het begin van de jaren zestig werkte hij in het plaat selijk museum van Moskou. Dat was in de tijd van de felle anti-godsdienst campagne van Chroesjtsjef en het museum was veranderd in een cen trum voor atheïstische propaganda. Ondanks dat zijn juist in die tijd verschillende mensen van het mu seum christen geworden en twee van hen werden zelfs priester. Fonsjenkov schrijft, dat zijn vader een oude bolsjewiek was, een partij lid sinds 1914 en een stafhoofd van de Rode Garde in 1917. Naar hem en zijn broer is zelfs een straat genoemd in Moskou. Maar in 1966, kort voor zijn dood, werd hij christen. Dit versterk te Fonsjenkovs besluit om priester te worden. In 1972 studeerde hij af aan de priesteracademie in Zagorsk. Als priester werkte hij onder meer in de kerk van Sint Sergius in Berlijn. Ook redigeerde hij het blad Golos Pravo- slaviya (Stem der Orthodoxie). uit een illegale bron kwam." aldus Heyns. Marionet In Kaapstad wuifde de politieke en theologische zwaargewicht dr Koot Vorster alle bezwaren weg. Hij be streed elke reden voor terugbetaling of verontschuldiging. Koot Vorster zei dat kerk en staat verdedigd moes ten worden tegen „onware en godde loze propaganda." zeker uit de koker van het Christelijk Instituut en hun blad Pro Veritate. Hij noemde het opmerkelijk dat geen van de vroegere aanhangers van het Christelijk Insti tuut, de kerk aanvielen op de hele kwestie. Dr Vorster zei: „Het aanbod van de regering kwam op een moment toen vijanden van ons land de kerk mis bruikten tegen de staat. En zij de meest schandalige onwaarheden ver kondigden over de kerk met het doel Zuid-Afrika in discrediet te brengen. De kerk had op dat moment geen geld tot haar beschikking om de rege ring te voorzien van alle feiten en informatie. De kerk accepteerde het geld. omdat er geen voorwaarden aan werden verbonden en de kerk geen kans liep te fungeren als marionet van de regering. Die mensen die schreeuwen, moeten maar bewijzen dat de kerk ooit een cent incorret besteedde." Benadrukkend dat de kerk het geld van het ministerie van informatie spendeerde voor de reputatie van de kerk en het Zuidafrikaanse volk, zei dr Koot Vorster dat geen cent ervan verkeerd was uitgegeven en dat de boeken konden worden gecontro leerd. Hij veroordeelde in scherpe be woordingen dr Geldenhuys voor het publieke verontschuldigen van zijn rol in de kwestie. Dr Vorster zei ver- rasd te staan van het schuldcomplex van dr Geldenhuys. „Het is onver klaarbaar dat de persoon die het geld ontving en verdeelde, nu pas. na vijf jaar, zich schuldig begint te voelen." Het kerk informatieschandaal toont overduidelijk de nauwe banden die in Zuid-Afrika bestaan tussen de neder duitse gereformeerde kerk, de rege ring en de Broederbond. Bij het laat ste schandaal is duidelijk geworden dat zelfs de nederduitse gereformeer de kerk er niet voor terugdeinst om de idealen van de Zuidafrikaanse na tie, via haar bureau oecumenische zaken, te propaganderen. Dat deze banden bestaan heb ik al bewezen in mijn recentelijk verschenen boek „the secret Afrikaner Broederbond". Cursus oecumenisch pastoraat voor priesters, predikanten en die pastorale werkers en werksters die de theologische ambtsopleiding aan de universiteit hebben voltooid, over vragen waar ieder mee te maken krijgt in nieuwbouwwijken, categori ale zielzorg, raden van kerken en ge wone basiszielzorg (gemengd huwe lijk. oecumenische doop, avondmaal, spirutualiteit enz.). Vanaf 24 septem ber 12 maandagen om de 14 dagen. 10-17 uur, theologisch instituut. Nij megen. Inl. teL 08895-2476 of 080-771451. waarin opgenomen: De Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammtnga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Pcrsitu* 859 1000 AW Amsterdam lel 020 913456 teiei 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned C'ed'cfbar* ReMenmgnr 23 00 12 524 Gemeentegiro Amjierdem X11000 REGIO ROTTERDAM DORORECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam «ei 010-115588 (Abonnementen en bezorging) lei 010-115588 (redeclie) «ei 115700 MUudend voor advertenties) WestbUah 4 REGIO DEN HAAGXEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag te' 0T0 469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO'OOST NEOCRLANO Postbus 3 6000 AA Zmo*e tei 05200-17030 Me'* markt 56 Zwoüe Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal 47.70 Per halt jaar I 95.40 Per »aar 186 60 Adverteneeteneven op aanvraag TeMomscrte (re adressen Oogave larweber<rven 9 19 30 van maandag tfm vffdag Op zondag van 16- 20 uur teie« 020-913456 opgave m-r* advertent*! lei 3,TD 936868 o« sch-nohp aan Mw-Adv a'de'png postbus 433 1000 AK AMSTERDAM AdrfS«V<9<ngen «MM** SC*v<HeHk aan onze Amsterdamse adressen Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Lang niet alle kerkgebouwen zullen zondagavond openstaan voor de actie Bootvluchtelingen. Door het bliksemkarakter van de actie is goed overleg niet mogelijk geweest, waardoor de actie in verschillende plaatsen een chaotisch karakter dreigt te krijgen. Met name in de gereformeerde ge zindte weegt het bezwaar, dat de zon dagsheiliging in gevaar komt als ge volg van de opzet van de actie. Om dat men verder wel achter de actie staat, zijn dan andere mogelijkheden, buiten de zondag, gezocht. Op Urk bij voorbeeld zal op zondag geen van de twaalf kerkelijke richtin gen haar kerk voor dit doel openzet ten In plaats daarvan zal de actie vanavond worden gevoerd met melk bussen op straat, en ondersteund door klokgelui vanuit de kerken en wat de opbrengst betreft zo verze kerde men ons op Urk zal het voormalige eiland zeker niet achter blijven bij de rest van het land. Zou men op Urk de actie voeren op zondagavond en op de manier zoals de landelijke organisatoren zich dat voorstellen, dan zou het resultaat daarentegen praktisch nihil zijn geweest. In de gereformeerde kerken zullen de kerkgebouwen over het hele land in grote meerderheid zondagavond wel open zijn. In de gereformeerde ker ken (vrijgemaakt» is het beeld ver schillend in Bunschoten-Spaken burg besloten de kerkeraden niet mee te doen. In Groningen deelde een predikant mee. dat zijn kerkgebouw zondagavond wel open zou staan, maar dan alleen omdat de buurtbe woners het niet zouden begrijpen, als ze de kerk dicht zouden vinden. Zaterdagavond In de hervormde kerk doet men over het algemeen mee. alleen in de kring van de gereformeerde bond is de zon dagsheiliging een punt van overwe ging geweest. In Huizen werd zondag bekendgemaakt in de kerkdiensten. ROME Twee vooraanstaande ..westerse" Chinese priesters zijn op het ogenblik in China. Zij tasten daar de mogelijkheden af van herstel van de betrekkingen tussen het Vatlcaan en de r k. kerk in China. Dit meldt het Italiaanse persbureau Ansa uit Perking De twee zijn Peter Tsjao. de directeur van het Chinese programma van Ra dio Va tic ana. en Michael Tsjoe. e«n Jezuïet die Jarenlang in de Verenigde Staten werkte, maar het laatste half jaar in Rome gevestigd is als adviseur van pater Arrupe. de jezuletengene- raal Zij reizen apart en hun bezoek aan China is officieel alleen om familie terug te zien. maar van Tsjoe Is be kend. dat bij dezer dagen een ont moeting had met leden van de „pa triottische katholieke vereniging". Deze groep leidt de rooms-katholle- ken in China sinds de breuk met het Vatlcaan in 1957. Zondag sprak paus Johannes Paulus II in Castel Oandolfo de hoop uit. dat de breuk hersteld zal worden. Een woordvoerder van de patriottische katholieken in Peking zei. blij te zijn met dit gebaar, maar stelde wel als voorwaarden, dat de Chinese kerk het recht moet behouden, zelf haar bisschoppen te benoemen, terwijl het Vatlcaan ook het „patriottisch" ka rakter van de kerk zou moeten erken nen De schattingen over het aantal rooms-katholieken nu in China lopen uiteen van een half miljoen tot twee miljoen. dat de kerken zaterdagavond open zouden zijn voor de collecte. In Stap horst is dat vrijdag en zaterdag. In weer andere gemeenten werden de kerkgangers aangespoord, zaterdag avond hun geld te brengen. Toch be sloot de kerkeraad ook zondagavond gelegenheid te geven aan buitenker kelijken, hun geld af te geven. Een punt is ook, dat In heel wat kerken zondagsavonds dienst wordt gehouden. In Ridderkerk zal om deze reden een bord op de kerkdeur gevers verwijzen naar de plaats, waar ze hun geld kwijt kunnen. Dan zijn er ook plaatsen, waar men volstaat met een collecte tijdens de kerkdienst of na de dienst aan de deur. In de christelijke gereformeerde ker ken hebben deputaten hulpverlening in het weekblad De Wekker een op roep geplaatst aan alle kerkeraden om op de voorgestelde datum een kerkcollecte te houden en tevens de kerk open te stellen voor geld van niet-kerkleden. Het beeld hier in den lande is ongeveer gelijk aan dat van de gereformeerde bond. Andere bestemming Er zijn overigens ook kerkeraden, die hun steun aan de bootvluchtelingen liever geven via het Comité hulpver lening Zuidoost-Azlê (ZOA) in Gro ningen. Dit comité, dat van protes tantse signatuur is en samenwerkt met de zendingsorganisatie CAMA in Hong Kong en Maleisië, is buiten de voorbereiding van de nationale actie gehouden. Enkele kerkeraden heb ben besloten, zondag een collecte voor ZOA te houden. In Mlddelharnis hadden de hervormde gemeente, de christelijke gereformeerde kerk en de gereformeerde gemeente al enige tijd geleden besloten, gezamenlijk een in zameling voor ZOA te organiseren. Het orgel in de Grote Kerk te Gorkum. door A.J. Kiel Al eerder heb ik op deze plaats uitgeroepen: voor mij geen maand zonder De Orgelvriend! Mijn grote genegenheid voor dit blad weerhoudt me er echter niet van, het kritisch te lezen. Zodra ik aan de lectuur van een nieuw nummer begin, komen bij mij de reformatorische belijdenisgeschriften op tafel, want ik wens precies te kunnen vaststellen, waar en wanneer de redactie over de schreef gaat. Het aardige van De Orgelvriend is, dat er veelvuldig en uitbundig in bewonderd wordt. Dit geschiedt, zo mogen we wel zeggen, tegen de klippen op en het alleraardigste is dat de bewondering speciaal uitgaat naar hen, die door de officiële orgelwereld met de nek worden aangekeken en als EO-leveranciers bestempeld. Hoezeer we echter de hartelijke toon in de kolommen van De Orgelvriend waarderen, we sluiten de ogen niet voor het gevaar dat aan de waargenomen zucht tot bewonderen kleeft. Neem nu het augustusnummer. Daarin staat een opgetogen verslag in woord en beeld van het zilveren dirigentenjubileum van Frans van Tilburg. Het is vervaardigd door de heer Chr. Haalboom. wiens opmerkelijke pennevruchten we trouwens in elke aflevering van De Orgelvriend tegenkomen. Het feest was In de Grote Kerk te Gorkum en de heer Haalboom heeft er. daar laat hij geen twijfel over bestaan, zeer van genoten. Hij besluit zijn beschrijving aldus: „En als zulke samenzang in zo'n kerk met zo'n orgel (B&tz) en met orgelisten als Zwart en Zwanepol plaatsvindt, dan is het alsof de Hemel even een kiertje open gaat!" Bij deze zin aangeland, schoof ik De Orgelvriend terzijde en sloeg de Heidelbergse Catechismus open bij Zondag 22. Daar gaat het over de hemelse zaligheid, waarvan getuigd wordt: „die geen oog gezien, geen oor gehoord heeft en in geens menschen hart opgeklommen is". Ik vroeg me af, of de heer Haalboom met het door hem ervaren kiertje niet in strijd komt met het belijden der kerk. Op zichzelf wil ik het niet uitgesloten achten dat het orgelspel van Willem Hendrik Zwart (want om déze Zwart ging het) en Jan Zwanepol gelijkenis vertoont met wat we eens zullen horen, maar zekerheid daaromtrent heeft niemand van ons. Loopt de heer Haalboom hier niet op de zaken vooruit? Zeker, het is me niet ontgaan dat hij schrijft: „alsof", en ook dat het maar „even" was, maar we kunnen op dit punt niet voorzichtig genoeg zijn. Nu spreekt de Heidelbergse Catechismus, welk belijdenisgeschrift ik nog steeds bij de hand heb, in Zondag 38 over de mogelijkheid dat we reeds In dit leven de eeuwige sabbat aanvangen, doch dit wordt rechtstreeks in verband gebracht met het rusten van onze boze werken en niet met een verblijf in de Grote Kerk te Gorkum, ook al zijn de heren Zwart en Zwanepol daar doende. Merkwaardig is dat de activiteit van Frans van Tilburg, om wie het tenslotte allemaal begonnen was, niet behoort tot hetgeen de heer Haalboom de sensatie schonk van een op een kiertje staande hemel. Ik vermoed dat onze geestdriftige verslaggever bijtijds gezang 265 vers 18 indachtig werd, waar staat dat het de grote Bac .s. die in het hiernamaals de dirigeerstok hanteert. Misschien is op die feestdag ln Gorkum gezang 221 gezongen. In dit lied van Ten Kate staan de regels: „Deel ons zelf de voorsmaak mee van der zaal'gen sabbatsvreê". Als deze bede geklonken heeft, is zij voor wat betreft Chr. Haalboom kennelijk ter plekke verhoord. „Kerk voor Israël" werd ln 1975 geën tameerd door het moderamen van de hervormde synode als een mogelijk heid voor de plaatselijke gemeenten om metterdaad solidariteit met de staat Israël te bewijzen. De bedoeling was om als hervormde kerkleden met elkaar de bouw en inrichting te be kostigen van een bedrijfs- en techni sche school in Eshel Hanassi ln de Negev-woestijn. Daarbij werd des tijds een streefbedrag genoemd van een miljoen. De actie werd in september 1975 afge sloten met een opbrengst van 700.000 gulden. Dat was aanleiding voor een aantal kerkleden in Rotterdam-Hllle- gersberg. de heren J. Schiereck. P. Mostert en A.C Rijswijk, een actieco mité op te richten, dat alsnog zou proberen het hervormde miljoen voor Israël bij elkaar te krijgen. Als gevolg hiervan kon synodepraeses ds G. Spilt een jaar later alsnog een chèque van 140.000 gulden overhandigen aan de ambassadeur van Israël ln Den Haag. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Haarlem (past akonale tehuizen) J. H. Marwitz Haarlem. Bedankt: voor Nijkerkerveen F. L Jes te Kootwijk; voor Elburg E. B man te Heerde. Afscheid: op 26 aug. van Leiden M Boogert ber. te Apeldoorn; van El] zee J. A. G. Delhaas ber. te Maasd van Hemelum T. W. Dekker, weg eerv. onth.; van Katwijk aan Zee C. Hovius ber. te Apeldoorn; van A W. Huisman ber. te Enschede. Intrede: te Hoogkerk B. J. W. D stra uit Hoogvliet; te Eist (cla Nijmegen) H. Faas uit Appelscha Emmeloord B. Chr. Helmers uit dijk; te Vlaardingen W. H. de Jong Oud-Loosdrecht; te Oudsdrecht L Nagtegaal uit St. Pancras; te Ht stein kand. U. W. van Soooten Ridderkerk; te Schiedam mevr van der Werf kand. uit Utrecht Amsterdam (t.b.v. Amstel tehut mevr. J. Bakhoven kand. uit Lei< 29 aug. te Woudenberg kand. P. der Kraan uit Zeist; 29 aug. te Maartensdijk (Tholen) J. G. van L uit Aalst. GEREF. KERKEN Afscheid: van Bolnes F. T. Bos be Nieuwegein; van Bodegraven L. tenhuis ber. te Doetlnchem: van I nebroek J. Dijkstra wegens opl. zendingspred. in Uruguay; van ten R. Hassefras ber. te Maast van Gauw-Terzooi H. W. Vijver gens opl. tot zendingspred. in Ar tienë. Intrede: te Purmerend J. L. Dell uit Hilversum (IKON); te Ami dam-Sloten/Osdorp G. van Hals a uit Katwijk aan Zee; te Appinge< (evang. pred.) W. J. van de Kerkf* Baarn; te Haarlem-Noord J. G. K<|T weg uit Haastrecht/Bergambacb i Gorinchem H. van der Laan uit stralië; te Dieren C. van der Lir uit Leerdam; te Dronten G. J. den Pol uit Naaldwijk; te Buns (t ten-Spakenburg J. H. Nawljn e Varsseveld. Beroepbaar gesteld: kand. C. G.f ringa, Stadslaan 18, IJlst. GEREF. KERKEN IVRIJG.) 'p Beroepen: te Assen-Noord H. W.£ hoff te Bedum. Afscheid: van Hattem M. J. wegens em.; van Middelbu Schelling ber. te Leeuwarden. Intrede: te Spakenburg-Noord| Mostert uit Hoogeveen. NED. GEREF. KERKEN a Afscheid: van Oegstgeest M. Rer den Berg ber. te Groningen. Pr CHR geref. kerkern afscheid: van Sassenheim Jac. J bel wegens ben. geest. vera. De tenberg te Amersfoort (bevestii aldaar op 31 aug.) de le GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Haamstede J. L. Ravenswaay te Terneuzen. Intrede: 29 aug. te 's Gravenpold C. Weststrate uit St. Catherines nada). a BAPT. GEMEENTEN fr" Afscheid: van Muntendam G. 'jn veld ber. te Leiden; van Groniijj^ Zuid J. A. Brandsma wegens secr. unie van baptisten gemeeLj (tevens bevest. hiervan); van Hej^, veen Bestuut ber. te Rotter^ a Zuid; van Leiden G. van Mar%j, ber. te Dordrecht. ,n Lk ALG. DOOPGEZ SOCc. (n intrede: te Monnickendam mein A. Monninkhof-Hagen uit Almefij, REMONSTR. BROEDERSCHAIyi Afscheid: van Alkmaar mevr. B.; j Piso ber. te Leeuwarden (doofe gem.). mi ONAFH. BAPTISTENGEM. Intrede: te Amsterdam: kand. Visser uit Alphen aan den Rijt Prof. J. Loeff In de nacht van woensdag op dokjd dag is plotseling overleden prot dr J. J. Loeff uit Den Bosch. Hlj£ 76 jaar. Prof. Loeff was prieste haalde in Nijmegen de meestert het burgerlijk recht en promov|€ in Rome in het kerkrecht. VanL tot 1973 behartigde hij als secrf de juridische belangen van dr kerkprovincie in Nederland. OoL hij professor aan de katholieke f school Tilburg. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De in de hervormde kerk gehouden actie „Kerk voor Israël" heeft toch nog een miljoen opgeleverd. Dankzij het Rotterdamse Israël-comité Eshel Hanassi zijn de laatste lootjes dezer dagen binnengesleept. Het Hillegersbergse comité was daar mee niet tevreden en door gestaag aanhouden is het miljoen nu toch nog vol gekomen. Het zijn vooral de con fessionelen in de hervormde kerk ge weest. die de actie in het laatste sta dium hebben gesteund. De school ln Eshel Hanassi Is ln 1978 geopend door de Leidse predikant dr K. e. H. Oppenheimer, de eigenlijke initiatiefnemer van „Kerk voor Is raël". Daarbij was een hele delegatie uit Nederland aanwezig, onder wie veertig kinderen die voor een verblijf van twee weken in Israël waren uitge nodigd. Dé school biedt thans plaats aan zeshonderd Jongeren, van wie de helft intern is. Het comité in Hillegersberg. dat meent, dat dit het grootste bedrag is, dat ooit door een nlet-Joodse organi satie in Nederland voor Israël bij el kaar is gebracht, is nog niet van plan. zichzelf op te heffen. Men denkt ero ver. nog eens iets voor Israël te gaan doen. Prof. mr. dr. J. J. Loeff Jei; teri Kurt Hutten In Ludwlgsburg is de Westduit oloog Kurt Hutten overlede dt kreeg internationale faam als a yi deskundige door zijn boek h Grübler, Enthusiasten", waarv rd zer dagen de twaalfde, nog doe er zelf herziene, druk verschijnt. b de titel „Geloof en sekte" kr en boek ook in Nederlandse ve veel belangstelling. Hij werd 7 )rts *egi «e ver Stervenshulp: opgave macht, over begeleiding van den. 24-25 september. Den Al« ner' Laag Zuthem (tel. 05290-541). lingen: 8-9 en 13-15 november

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2