O. Postma, een bijna volmaakt gelukkige dichter Klinkend programma in Rotterdam orgelmaand Sonne BBK protesteert met tentoonstelling JHODEl Ook in Milaan en Londen wordt mode ingekocht VenhoJt Farrell overleden Pakistaanse Volkskunst in Nederland te DONDERDAG 23 AUGUSTUS 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Rimmer Mulder Toch minstens eens ln de twee weken overkomt het me dat Iemand mijn minder aangename karaktertrekken probeert te verklaren uit mijn Friese afkomst. Een tijdlang ging ik daar steevast tegen ln met de opmerking dat het toch niet aangaat een heel volksdeel aansprakelijk te stellen voor mijn onhebbe lijkheden, maar daar ben lk mee opgehouden. Paarlen voor de zwijnen, want het zijn natuurlijk de leuksten niet die Je ln de conversatie proberen af te troeven door over zoiets als een volksaard te gaan zeuren. Nu zal het. sinds het middelpunt van het universum ergens in west-Neder land terecht schijnt te zijn gekomen, best een handicap zijn ten noorden van de TJonger te zijn geboren. Maar het heeft ten minste één groot voor deel: Je kunt de gedichten van Obe Postma lezen Omdat Obe Postma uitsluitend ln hetrries dichtte, wordt er op de mid delbare scholen nooit een les aan hem besteed en komt hij ln de boekenbij lagen van de Nederlandstalige week bladen niet voor. Alleen onder ken ners van het Fries bestaat een con stante belangstelling voor hem. ken nelijk groot genoeg om nu al een tweede uitgave van zijn verzameld werk te kunnen dragen Bij deze ge ringe. maar degelijke bekendheid zou Obe Postma zich waarschijnlijk zeer wel hebben gevoeld, want roem moet wel zo ongeveer het laatste zijn ge weest waar hij naar heeft uitgekeken. 6oberheld. eenvoud en bescheiden heid zijn de eerste woorden die Je te binnen schieten om leven en werk van Postma te k arak Use ren Lang leven Kenmerkend Ls dat hij pas ver na zijn dertigste regelmaUg ging publiceren en de eerste Jaren alleen maar met een P. ondertekende. Eerst na zijn vijftigste verscheen zijn eerste bun del. Dat hij .'..«'li locii nog heel wat hulde en eerbetoon heeft .noeten la ten welgevallen komt doordat hij zeer oud (95 Jaar) ls geworden Dat lange leven begon ln 1868 ln Cornwerd aan de Friese Westkust. De boerenzoon Obe was wat ze een 'leer- der' noemen. Hij deed het gymnasi um ln Sneek en studeerde wis- en natuurkunde ln Amsterdam. In 1895 promoveerde hij. Een jaar daarvoor was hij leraar geworden aan een RHBS ln Oronlngen en dat bleef hij tot aan zijn pensionering. Daarna keerde hij terug naar het door hem zo vaak bezongen Friesland om er (ln Leeuwarden) van een lange levens avond te genieten. Dr Postma heeft zich naast zijn le raarschap met twee liefhebbereijen bezig gehouden: de geschiedenis van de Friese landbouw en de poëzie. Het eerste heeft een reeks artikelen en enkele door ingewijden geprezen standaardwerken opgeleverd, het tweede een hoeveelheid gedichten die ln de nieuwste verzamelbundel ruim 320 bladzijden beslaan, een handvol vertalingen (onder meer van RUke) meegeteld. Vlakke taal Over de aard van Postma's dicht kunst schrijft de Friese letterkundige Tammlnga ln de inleiding bij die bun del: „de woordkeuze ls die van het boerenerf, ontdaan van zijn ruige kanten, vlakke taal voor het oog, maar waar op een wonderlijke wijze een stille. Innerlijke glans over ligt."' Postma zoekt het Inderdaad niet in het hoogdravende. HIJ schrijft over de dingen die ledereen dagelijks op het Friese platteland kan waarnemen en voelt zien daarbij wonderlijk wel. Ja, al lezend krijg Je zelfs de indruk met een volmaakt gelukkig mens te doen te hebben. Iemand die het Juiste evenwicht heeft weten te vinden tus sen zijn behoeften en zijn mogelijkhe den. In het gedicht ..As lk opdroegen wurd' vergelijkt hij zichzelf met Slau- erhoff. de ..zangerdie het land te klein en de wereld te onruim" was. Daarop bekent Postma: „De wrSld ls my great genöch; lk soe hast mei FryslAn ta kinne as hja dér hwat kaereleftlger wlenen." (De wereld ls mij groot genoeg; lk zou het bijna met Friesland kunnen doen. als ze daar wat kerelsachtlger waren). Die relativerende toon kom Je voort durend bij hem tegen. Zijn gedicht over een reis naar Harlingen (Nei Hamsi begint hij bij voorbeeld met (voor de ongelukkigen van zuidelijk Obe Postma van de TJonger vertaal lk nu maar even uit de losse pols): ..Ooethe maakte een reis naar Italië en Rilke naar Rusland. En als een ander mens kwamen zij terug. Ik ben op mijn oude dag naar Harlin gen geweest; Een ander mens kon ik niet worden. Maar ik heb gestaan op het hoogste van Bolwerkstuin Obe Postma presenteert zichzelf als een burgerman die tevreden ls met wat hij heeft en geen grotere preten ties koestert, en zich er ook bij neer legt voor anderen misschien niet zo bijster interessant te zijn. „Ik bin mar in lytse bourgeois. Ojtn erfomke nimt mei nei syn bankklüs En gjln arbeider introdusearet my yn syn fakjorieniglngsgebau". dicht hij ironisch over zijn eigen maatschappelijke relevantie Nu kunnen zulke mijmeringen van een wijze, zelfvoldane burgerman, die zich maar blijft vermaken met de simpele dingen des levens, op den duur ontzettend vervelend worden, vooral voor mensen die zijn liefde voor het boerenland niet delen. Maar het aardige van Obe Postma ls dat hij nooit echt Irriteert. Een enkele keer denk Je wel „nou niet verder zeuren", maar in verreweg de meeste gedich ten weet hij te boelen met zijn trefze kere fijnzinnige taal. Ik denk dat dat best kan gelden als bewijs van goed (om geen sterker woord te gebruiken) dichterschap. „Samle Fersen" van Obe Postma mei in ynlieding fan D. A. Tamminga; uitg. Bosch en Keuning, Baarn en De Tiile, Leeuwarden. 394 blz. 32,50. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Door een hechte samenwerking van de orgelconcertcommissie St. Laurens kerk en het Concertgebouw De Doelen ls voor de maand september (3 t/m 29) een programma ontworpen dat klinkt als een klok. Dit programma omvat niet minder dan veertien orgelcon certen te geven ln de Laurenskerk en De Doelen door gerenommeerde binnen- en buitenlandse organisten. Medewerking aan deze concerten wordt verleend door het Nederlands Vocaal Ensemble o l.v Martnus Voor berg. het Rotterdams Phllharmo- nlsch Koperensemble. Concerto Rot terdam concertmeester Gerard Hettema. Ars Cantandl en Ars Musl- ca o l.v. Alje Bolt. alsmede de door Barend Schuurman geleide Laurens- cantorij. Op de laatste dag van het orgelfestijn zal het carillon van de Laurenskerk bespeeld worden door Rotterdams stadsbeia&rdler Addie de Jong. Rotterdam Orgelmaand ls mogelijk Speciaal vandaag Vrouwen. Een film van de Zweedse televisie met het vol gende uitgangspunt: de vrouw Is door de eeuwen been afwis selend beschouwd als godin, desastreuze verleidster, als bron van nieuw leven, als werkster, als lustobject en als de maagd Maria. Maar als mens? Ned. I 19.06 uur Voorwaarts en niet verge ten. De ontwikkeling van de arbeidersbeweging in Neder land. Vanavond deel 5 „1890- 1906 (Vakbeweging)", ln 1894 werd de Algemene Nederland- sche Diamantbewerkers Bond opgericht. De havenarbeiders en spoorwegpersoneel strijden voor beter loon en erkenning van de bonden. In 1903 brak de algemene werkstaking uit. de togenaamde „spoorwegsta- king". Ned. I 20.50 uur Ten Hulre van een uitge ver met een gezicht: Geert van Oorschot. Programma van de BRT over de Amsterdamse uitgever en schrijver Geert van Oorschot. Ned. I 21.55 uur Televlzler-Magazlne be steedt aandacht aan de volgen de onderwerpen: de selectie van Vietnamese vluchtelingen die oaar Nederland komen en gesprekken met vertegen woordigers van Israel en de PLO aan de vooravond van het VN-debat over de Pales tijnse kwestie. gemaakt door financiële steun van de Gemeente Rotterdam, het Oranje fonds en het Fonds Volkskracht. Rot terdam. In tegenstelling tot Haarlem, waar het wedstrijdkarakter der aan het Bavo-concours deelnemende or ganisten centraal staat, ls het compe- tltle-element voor Rotterdam Orgel maand geheel uitgesloten. Van de concerterende organisten noemen wij Arie Keljzer. organist van de Doelen te Rotterdam en de Grote Kerk te Dordrecht, Johann Th. Lemckert, or ganist van de St. Laurenskerk. Jet Dubbeldam en André Verwoerd, hoofdleraren orgel aan het Rotter dams Conservatorium. Felke Asma. Ton Koopman en Tmi Mathot. Bob van Asperen (klavecimbel en orgel) en de buitenlandse organisten Peter Planyavsky. organist van de Ste- phansdom te Wenen en de Keulse organist Daniel Chorzempa. Laatstgenoemde brengt een Llsztpro- gramma ln zijn dubbele functie als organist en pianist. De gezamenlijke programma's bevatten een groot aan tal weinig of niet bekende composi ties als ook veel eigen werk van de organist-componisten Arte Keljzer. Johann Th. Lemckert en André Ver woerd. De laatste orgeldag, zaterdag 29 sep tember. begint met een concert ln de Laurenskerk om 11.00 uur door het Kamerkoor Ars Cantandl en het Ka merorkest Ars Musica o.l.v. Alje Bolt met o a. de tenor Henk Veis. Om 14.00 uur ls er een presentatieconcert van acht amateurs, gekozen door een Jury bestaande uit Bernard Bartellnk. An dré Verwoerd en Joh. Th. Lemckert. De twee laatstgenoemden laten zich tenslotte om 16 30 uur horen ln een afzonderlijk concert. Nipkow-schljf voor VARA-programma's HILVERSUM (ANP) Het gezel schap van radio- en televisiecritici „de stichting Nlpkow" heeft de twee jaarlijkse onderscheidingen toege kend aan VARA-programma's. De Nipkow-schljf voor het beste en origi neelste televisieprogramma gaat naar „J. de Bom. voorheen de kinder vriend". een kinderprogramma van Frans Boelen De zilveren Relss-mi- crofoon voor het beste radioprogram ma komt in het bezit van de makers van het zaterdagochtend programma ..Z I De prijzen worden eind sep tember uitgereikt. Een bijzondere vermelding verdient de expositie van hulspijporgels, har moniums, klavecimbels alsmede van tekeningen, schilderijen, literatuur, documenten en foto's. In een afzon derlijk uitgegeven catalogus worden vele Rotterdamse orgels besproken en de organisten vermeld die deze Instrumenten ln de loop van de tijd hebben bespeeld. De organiste Jet Dubbeldam zal tij dens haar concert van woensdag 5 september geëxposeerde instrumen ten bespelen met medewerking van de hoboïst Heinz Friesen. Werkgroep onderzoekt problemen DEN HAAG (ANP) Minister Gardeniers van CRM gaat een werkgroep instellingen, die een studie moet maken van het uit cultureel oogpunt waarde volle, doch bedreigde boek en de inkomenspositie van de schrijver ervan. Zij heeft dit dinsdag toegezegd in een ge sprek met de Vereniging van Letterkundigen (VVL), aldus het ministerie van CRM. De minister heeft ook toege zegd dat zij wel wil praten met het Fonds voor de Letteren over de waardevastheid van de werkbeurzen. Tenslotte heeft zij beloofd een bijdrage te leveren in de kosten van de festiviteiten ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de VVL in 1980. UTRECHT (ANP) Op vijf verschillende plaatsen in Utrecht zullen vanaf zaterdag 25 augustus 51 kunstenaars uit de provincie Utrecht het werk tentoonstellen dat zij in het kader van de subsidieregeling voor beeldende kunstenaars (BKR) hebben vervaardigd. De tentoonstellingen zijn meteen be doeld als protest tegen de manier waarop nu vaak met BKR-kunstwer- ken wordt omgesprongen. De be roepsvereniging Beeldende Kunste naars (BBK) die het Initiatief heeft genomen tot de „protesttentoonstel- llngen" vindt dat er veel meer gedaan kan worden met de met gemeen schapsgeld aangekochte kunst werken. BKR-kunstwerken worden nu ln het gunstigste geval ter beschikking ge steld van de overheid zelf, en eventu eel van particuliere Instellingen, die deze werken tijdelijk ln hun gebouw kunnen tentoonstellen. De kunste naars willen dat een breder publiek dan mensen die ln overhelds- of ande re gebouwen vertoeven, ln staat wordt gesteld hun scheppingen te zien. Zij denken daarbij aan perma nente tentoonstellingsruimten waar periodiek te zien is welke werken er allemaal door de overheid zijn aange kocht Ook willen zij dat de werken die een UJdje op zo'n tentoonstelling te zien zijn geweest daarna ln wisselende col lecties worden opgenomen in artothe ken. Van deze kunstleenzaken zijn er pas een paar in Nederland. De BBK vindt dat er veel meer moeten komen, bijvoorbeeld als onderdeel van open bare bibliotheken. Door lid te worden van een artotheek kunnen mensen een kunstwerk uitzoeken dat zij een tijdje in hun eigen huis kunnen plaatsen. De protesttentoonstelllngen zullen worden gehouden ln cultureel cen trum 't Hoogt, galerie Gamma. Ge nootschap Kunstliefde, het Informa tiecentrum Utrecht en het Muziek centrum. allemaal in Utrecht. NEW YORK (Reuter) - Op 75-jarige leeftijd is ln New York de schrijver James T. Farrell overleden. Farrell werd vooral bekend met zijn trilogie ..Tracing the harsh". TROUW/KWARTET Capri-Sonne. een heerlijke.zuivere sinaasappellrmonade. In het handige éénpersoons-pakje met de vele gebruiksmomenten. Zuiver fris in 't onderwegkolüertje DEN HAAG (ANP) Performing Arts Group vi geeft volgende maand di lingen in ons land van volksmuziek, -zang en -d; derlands Theater Instit) teert de voorstellingen ii king met het ministerie Het is voor het eerst dat! van dertig kunstenaars vaf thentieke Pakistaanse volj nen in Nederlandse theal tember in de Koninklijk burg in Den Haag. de volgt de Rotterdamse Schouw september 's middags in li instituut in Amsterdam. Onder auspiciën van hui Kunstraad komen de kur westerse wereld beter vei ken met de verschillei van het Pakistaanse vol tische Republiek Pakis 1947 een soevereine staat.) evenwel al vijfduizend ji deel van Pakistan kan worden als de bakermat 's werelds vroegste bescl vallei van de Indus. De ci titeit van de bevolking is| gebleven. door Edith Witzleb MILAAN-LONDEN Niet alleen in Parijs, ook in Lon den en Milaan doen de con fectionairs hun inkopen om straks het resultaat hier in Nederland in de winkels te koop te kunnen aanbieden. Laten we het eerst erover hebben wat ze zoal uit Ita lië mee zouden kunnen brengen. Wat het precies zal zijn ls moeilijk te zeg gen want vele inkopers hebben hun keuze nog niet gedaan. Aan de Italiaanse conlectlemode werken niet alleen Italiaanse ont werpers maar ook Duitse, Japanse en Franse couturiers mee. De Fransen verloochenen hun af komst niet en proberen de Itali aanse stijl een beetje te beïnvloe den. Ofschoon ze voor de Italiaan se confectie werken, trachten ze toch er een „Parijs tintje" aan te geven. Nieuwe namen komen in de modewereld steeds meer voor. Of ze zich zullen handhaven moet de tijd uitmaken. Contrasten De Italiaanse mode onderscheidt zich vooral door contrasten. Of de lijn is heel smal. aan het lijf gego ten, of wijd en zwierig. Maar ook hier ontbreken de brede schou ders niet. Italië houdt het op de „V" of op „Y"-liJn. Dus het li chaam moet er een beetje uitzien (als het aangekleed ls natuurlijk) als een V of een Y. Ook wat de materialen betreft is er ln Italië een groot contrast. De stoffen zijn of matglanzend of fel glinsterend. Ook hier veel wol, wollen flanel, verwerkt met glin sterende draden en wollen Jersey. Ook ln de kleuren zijn de tegen stellingen fel. „Oxford"-grljs, sprankelend felrood, bosgroen. zijn onder meer wel favoriet. Ook de Italianen grijpen terug naar de Jaren 40 en 50. Maar daar zullen wel de Franse ontwerpers, die in Italië werken de schuld van zijn. Italië asymmetrisch Italië slobberbroeken Verdere contrasten zijn op deze Milanese shows de dag- en avond kleding. Wordt de kleding voor overdag vrij sober gehouden, die voor de avond spettert finaal de naad uit. Glinsterend en glim mend, vol borduurwerk, gedra peerd, het kan niet op. Maar om dat nu eenmaal niet iedereen elke avond avondkleding draagt, laten we die kleren even rusten en kij ken we even naar wat er voor overdag zoal is. Broeken Wat Milaan met Parijs gemeen heeft is de jurk. Beide doen hun best om ons weer in een nette jurk te kleden. Maar al die jurken heb ben een smalle taille. Roklengte ook hier: even over de knie of tot op de kuit. Veel jurken lijken al leen maar een jurk, maar bestaan uit twee delen. Rok en blouse kun nen dus apart worden gedragen. Dat is erg praktisch. Meestal zijn die jurken (of blouses) hooggeslo ten. Ze zijn versierd met zakjes, opstiksels, meestal (ook al) asym metrisch van lijn. Of links of rechts gesloten. Ze herinneren een beetje aan de strakke op het lijf gegoten japonnen die Marilyn Monroe droeg, maar ze kunnen ook best worden gedragen door iemand die niet zo'n perfect figuur heeft. Ook de overall (die Jump suit owrdt genoemd maakt bij de Italianen een grote kans. Breiwerk Het breiwerk is zoals altijd bij de Italianen bijzonder mooi. Er was ook een ruime keuze. Van „oversized" Jumpers zijn wijd en moeten wel twee maten te groot worden gekocht. Dat zit altijd lek ker. De twinsets lijken op de ou derwetse twinsets. die in de jaren 40 mode waren. Maar ze „lijken" er alleen maar op. Denk niet „wie wat bewaart heeft wat" want zo'n twinset van toen kan echt niet meer. Die is ouderwets en dat is te zien. De moderne twinsets allemaal iets dat nu ders is. Londen Ook in Londen gaat de voor de inkopers door. het daar „ready to wear", taald „klaar om te den brengt veel korte op japonnen en rokken, komen tot even over de hebben vaak een moet er wel slank voor zijn Londen willen ze dat we jurk gaan dragen en dan asymmetrische. Soms „scheve" lijn nog door de jurk in twee brengen. Het mantelpakje maakt den wel een „come back", zeggen de ontwerpers het mantelpak, dat bij sen altijd zeer geliefd was. het modebeeld te zullen ze vast wel in een mantelpak noemen ze rok met een 7/8 jasje. Het breigoed neemt in ook een eerste plaats in schijnlijk omdat dit nu overal zeer populair is en goed verkoopbaar. Vaak fijne wol voor gebruikt, erop dat het „gauw werk, dat je met dikke dikke pennen in een paf af had, verdwenen is. Nu weer „pennen" met Wat de kleuren betreft: en wit en verder kleuren die Parijs ook bergine, donkerrood, mos groen. Wat de kleuren de landen die nu huh hows laten zien het wel eens. Ook wat de stoffen Wol. gabardine, tweed, mohair voor overdag en glinstering voor de avond de disco.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4