IKV legt bijbel en politiek zorgvuldig naast elkaar 7 27 Uit brieven van lezers V Trouw VAN DA A Wereldraad in 1981 naar Dresden De Vredeskrant 79 Is uit Nederlandse pater in Peru terecht Evaluatie van Boston in Driebergen VOORBIJGANG Kerkleider in Namibië opgepakt Kerken wensen moslims gezegend feest toe DONDERDAG 23 AUGUSTUS 1979 KERK TROUW/KWARTET „Alleen bereik je toch niks" Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Volgens het Interkerkelijk Vredesberaad, het IKV. moeten de kerken een steeds actievere rol gaan spelen in de vredespolitiek. Met de publikatie van de „Vredeskrant '79" is de campagne begonnen die ook dit jaar honderden groepen zal aanzetten tot bezinning over bewapening, militarisme, afschrikking, oorlog, maar ook tot concrete politieke actie. In het IKV nemen negen van de grootste Nederlandse kerken deel. Het is een tamelijk zelfstandige organisatie, waarvan de duidelijke standpunten niet altijd ten volle (al) door de kerken worden gedeeld. Sinds 1977 luidt het campagnemotto van het IKV: „Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Neder land". Vooral de tweede helft van die leuze stuitte van meet af aan op weer stand. zowel van kerkelijke als van politieke zijde. „Politieke naïviteit" was nog het vriendelijkste verwijt; er werd ook gesuggereerd dat hier een welgeplande linkse uitverkoop aan de Russen gaande was. Door die te gendruk leerde het IKV zijn argu menten scherpen. De actie is hoe dan ook aangeslagen; er zijn nu 350 zoge naamde „IKV-kemen" bezig. Dat wil zeggen dat duizenden mensen inten sief bij de campagne betrokken zijn geraakt en nog eens vele anderen er van op de hoogte zijn. In de loop van die twee jaar zijn ook tegenstanders met meer ernst en minder smalend op de IKV-actie ingegaan. Mislukt Een van de sterke troeven van het IKV is het feit dat vredespoliUek tot nog toe is mislukt. SALT n is het duidelijk bewijs van dit failliet. „Trouw" noemde jl. zaterdag SALT li- f inde van de ontspanning". De prijs die namelijk nu moet worden betaald voor een geringe beperking van de strategische kernbewapening, is krankzinnig hoog. Carter moet de goedkeuring van het verdrag „ko pen" door de aanschaf van een arse naal van supervernuftige nieuwe wa pensystemen. De bewapeningswedloop wordt door deze besprekingen niet afgeremd, de militaire uitgaven gaan niet omlaag, de veiligheid wordt niet vergroot en de „totale bewapening" staat voor de deur. Nucleaire wapens worden steeds handiger voor kleinschalig ge bruik en conventionele wapens zijn fantastisch in vernieUgingskracht toegenomen. Het ontwapeningsover leg geeft het IKV toe heeft iets bijgedragen tot politieke stabiliteit tussen oost en west. maar niets tot verminderde militaire inspanning. Emoties en weerzin tegen de wapen dwaasheid voeren soms tot radicaal pacifisme. Vorig Jaar probeerde het IKV deze emoties ook wel op te roe pen door het getuigenis van slachtof fers van Nagasaki en door uiteenzet tingen over de gevolgen van atoom- wapengebrulk tot in het derde en „Je moet reèel zijn" bliek en de Verenigde Staten is een sterke anti-kernwapens en anti-ker nenergie beweging, maar die heeft nog weinig voet in de politiek als gevolg van het andere partijensys teem. Voor het IKV worden internationale contacten steeds belangrijker, juist omdat het proces niet in Nederland mag blijven hangen. Binnenkort hoopt men een internationaal secre taris aan te stellen, die daarvoor wordt vrijgesteld. Nederland zou zijn invloed in de NAVO verliezen en op den duur zouden Amerika en Duits land. als de wat meer schietgrage bondgenoten, de enige zijn die bedis selen over (gebruik van) kernwapens. Deze tegenwerping vindt het IKV be rusten op de illusie dat Nederland nu wel enige invloed zou hebben. Neder land zou juist aan invloed kunnen winnen door groepen en organisaties te steunen die in hun land ijveren voor concrete ontwapeningspolitiek. De Nederlandse regering moet dan evenwel een voorbeeld zijn. doordat het zelf al een ondubbelzinnige daad heeft gesteld. „Zoek dus gelijkgezinden" Bestemming De hierbij afgedrukte tekeningen zijn twee van de acht „anti-dooddoeners" uit de vredeskrant van het IKV. „Inderdaad, maar niet zonder te dromen van vre de" vierde geslacht. Maar zedelijke ver ontwaardiging is nog niet meteen tot politieke strategie gerijpt. Het IKV streeft zo'n volledig schone-handen pacifisme niet na. al wordt dat nog al eens beweerd. Het IKV wil een strate gie die niet idealistischer is. maar doeltreffender dan de huidige. Proces Als het bestaande overleg eerder ave rechts werkt, wordt een andere vorm noodzakelijk. Volgens het IKV is die van de „beperkte, eenzijdige stap pen" de meestbelovende mogelijk heid. Dat is iets anders dan de eenzij dige ontwapening waarop bij voor beeld H. J. Neuman in De Tijd van 17 augustus doelt. Het gaat om beperkte stappen, om het begin van een pro ces. Individuen en groepen moeten volgens het IKV dit proces in gang zetten, het moet van „onderen" ko men. nu de leiders hebben gefaald. In de basis van kerken en politieke par tijen kan een kracht worden ge vormd. die de regering een duidelijke stap afdwingt. Tegelijk moeten soort gelijke bewegingen in andere landen worden gesteund. Succes is niet ver zekerd. het proces kan stilvallen en daarmee doodlopen, bij voorbeeld wanneer in andere landen niets op gang komt. Internationaal overleg en verdragen kunnen leiden tot een beter politiek klimaat, maar wapenbeperking zal blijvend een kwestie zijn van een reeks eenzijdige stappen, waarvan Nederland toevallig de eerste zou kunnen zetten, aldus het IKV. Uitdrukkelijk is het een proces „bin nen het systeem" van deze westerse, parlementair-democratische samen leving. hoewel velen menen dat de politieke lichamen van oost en west niet meer in staat zijn tot zo'n veran dering van denken. Maar het IKV wil in 1981 zover zijn dat een werkzame meerderheid in het parlement die eer ste stap doet. Irreëel is dat niet. Van de grote partijen is de PvdA eigenlijk al „om" en het kan van de kerkelijke LinkS activiteit afhangen waar het meren deel van het CDA zich gaat opstellen. „Oorlogen en geruchten van oorlo gen: maar dit is het einde niet". Met deze toespeling op Mattheus 24 vers 6 op de voorpagina benadrukte de vre deskrant dat de kerken zich moeten blijven bezinnen. Visioenen van tota le ondergang, het trio „pest. hongers nood en oorlog" hebben altijd litera tuur, beeldende kunsten en theologie beziggehouden. De christelijke tradi tie heeft uit drie evangeliën fragmen ten bewaard over die wereldbrand. In de kerken moet het gaan om dat zinnetje „maar dit is het einde niet". De wereld staat op het punt zichzelf te vernietigen als één reusachtig kruitvat waaromheen kinderen met vuur spelen, maar zo mag het einde niet zijn. „Dit is niet de uiteindelijke bestemming van de mens en dus mag in de almacht ervan niet geloofd wor den", meent het IKV. Buitensluiten Er wordt gezegd dat Nederland zich zelf zodoende zou buitensluiten. Maar volgens het IKV vergeet men dan de vredesbewegingen die elders bestaan. Ook in landen van Oost- Europa (Polen, Roemenië. DDR) groeit een zekere bereidheid, al ware het alleen om meer voor het welvaartspeil en minder voor bewa pening uit te geven. In de Bondsrepu- Poiitlek en bijbel worden door het IKV zorgvuldig naast elkaar gelegd. Als vredesberaad van kerken wil het bijdragen aan de politieke analyse en oplossing van het probleem; ook wil het een beetje voorzien in de behoefte aan politieke scholing binnen IKV- kernen. De theologische bezinning wordt niet zomaar door het politieke vermengd. Een bijbels onderlegde of geïnspireerde politiek is voor het IKV iets anders dan een met bijbelteksten opgesmukte stellingname, zelfs al ko men die teksten voor dé slagzin goed van pas. Dat lijkt het IKV een kwes tie van politieke en theologische hygiëne. Inmiddels is vanuit EO-kring ook een vredescampagne opgezet met een krant: „Shalom '79. Bijbels vredesbe- richt". Men zou zich daar al jarenlang ergeren aan het IKV, dat eenzijdig links en niet bijbelgetrouw zou zijn. Shalom '79 stelt dat de oorzaak van oorlog de zonde is en het antwoord Jezus Christus. Deze benadering van het probleem is het IKV vreemd. Vol gens IK V-secretaris Mlent Jan Faber is het toe te Juichen als een andere organisatie de vredesproblematiek ter sprake brengt in kringen waar het IKV moeilijker toegang heeft. Ook wil het graag in discussie treden met mensen die een andere strategie be ter achten, of die met zinnige argu menten vinden dat het IKV zich op te dun ijs waagt. Het IKV is in allerlei forumgesprekken graag van de par tij. Maar het bezwaar tegen de men sen achter die alternatieve vredes krant is juist dat nauwelijks sprake is van een eigen positieve bijdrage aan de discussie. De verantwoordelijke werkgroep is volgens Faber in de eer ste plaats een reactie tegen het IKV; verder wordt communistenvrees aan gewakkerd en is men zeer behoud zuchtig waar het gaat om de zegenin gen van het vrije christelijke westen. Bovendien is in die kring een open gedachtenwisseling met andersden kenden een onbekend verschijnsel. Een aanvulling of correctie wordt in IKV-kring dan ook niet van deze nieuwe beweging verwacht. Materiaal De vredesweek (23-30 september) zal op scholen, in kerken, op radio en televisie, de problematiek van vrede en bewapening ruim onder de aan dacht brengen, bij wijze van een kor te intensieve reclamecampagne. In de maanden daarna gaan bestaande en nieuw te vormen IKV-kernen het eiglijke werk doen: studeren, en dis cussiëren binnen de groep en probe ren de actie verder te laten doorwer ken in kerken, wijken, politieke par tijen. De vredeskrant '79 behandelt uitge breid enige van de hier aangestipte onderwerpen. Daarnaast geeft het IKV nog veel ander materiaal uit ten behoeve van de kernen en alle andere belangstellenden. Een „documenta- tiepakket" bevat behalve de vredes krant een aantal brochures, achter grondinformatie gebruiksmateriaal voor scholen, literatuuroverzicht, een lijst van cursussen, enzovoorts. Dit pakket is het gemakkelijkst te bestel len door 26 gulden over te maken op giro 788824 van het IKV te Voorburg, met vermelding „documentatie- pakket". Voor inlichtingen: Secretariaat IKV, postbus 85627, Den Haag. Voor de documentatie: Parkweg 20A in Voor burg. BERLIJN (EPD) Het centraal co mité van de wereldraad van kerken zal zijn volgende vergadering in 1981 in Dresden in Oost-Duitsland hou den. op uitnodiging van de evange- lisch-lutherse kerk van Saksen. Vol gende maand zal de preciese tijd wor den vastgesteld. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen benchten. artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave. Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PositHJS 859 1000 AW Amsterdam W'bautstraai 131 Amsterdam Postgiro 66 00 00 B.irk Ned Cred-elbanK Pekenmgnr 23 00 12 S74 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 PEG» BOTTERDAM/DORDRECHT Pos 'dus 9-18 3000 AX Rotterdam lel 010-115508 i^bonnemerrten en bezorging) lei 010 ii 5588 (redactie) te* 115700 (mtskntend voor advertenties) REGIO DEN HAAG'IEIOEN Pov&u* 101 2501 CC Den Haag lei 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO OOST NEDERtANO (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 aa Zwo"e ld 05200-17030 Me «markt 56 nementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal f 47 70 Per hall |aar 95.40 Per (aar f 188 60 Adrertroberar-eren 0 Opgave iam.heber<M«n 9 19 30 van maandag t'm vr-tcag Op zondag van 18- 20 uur telet 020 9134 56 Opgave m.r*-advertenties tel 020 936868 of scf>"fteii|k aan Mm.-Adv atdebng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM A<feswuz-g-rgen tsiu-iend scnnrteSh aan onze Amsterdamse adressen Hersenonderzoek Uw berichtgeving inzake nieuwe ont wikkelingen in het hersenonderzoek behoeft mijns inziens enige aanvul ling. De wetenschappelijke literatuur over biochemie en geestesziekten, die ik beroepshalve dien te volgen, is vol controversen en altijd speculatief. Bij iedere nieuwe vinding ontstaan van zelf „schlzofrenie-hypothesen"; dik wijs meerdere per jaar. Geen weten schapsbeleid leent zich zo gemakke lijk voor speculaties, meningsver schillen. wilde fantasieën en goedko pe successen als dat van het hersen onderzoek. Gezien de complexiteit van het onderwerp is dit begrijpelijk en hopelijk een excuus. Uitspraken van dr Ter Haar (Trouw 16 augustus) als „we staan op het punt om pepti den te vinden die alles beïnvloeden" en „de fundamentele wetenschap be gint mogelijkheden te krijgen om psychiaters te vertellen hoe ze ziek ten kunnen indelen", zijn in dit licht voorbarig. In de woorden van dr Ter Haar herken ik niet de bescheiden heid die een wetenschapper, zeker op dit terrein, dient te betrachten. Het lijkt me dat het voor mensen die men doorgaans aanduidt met omschrij vingen als „schizofreen" of „depres sief" een onplezierige ervaring kan zijn uit de krant te vernemen dat bepaalde stoffen in hun hersenen ont breken. zonder voorkennis van het speculatieve karakter van deze bewe ringen. Groningen Dr B. H. C. Westerink Voornamen Een briefschrijver aan A. J. Klei er gert zich aan het gebruik van de vóórnaam door de hoofdredacteur (Trouw 17 augustus). Hij leicjt uit dat voornaamgebruik linkse mentaliteit af. Van deze koppeling van zaken een stelling maken is wel link. maar een zeker verband Is evident als je let op al die voornamen in de kandidaats- lijsten van linkse partijen, ook bij de laatste verkiezingen. Dat gebaar zal wel een echte progressie tot uiting moeten brengen. Klei „vreest" echter dat „de heer Tamminga op het CDA stemt". Dat vrezen is niet nodig, want het CDA biedt aan kiezers met een linkse mentaliteit een gastvrij huis. Met het „klinkend bewijs" van Klei dat de briefschrijver er naast zit. is het echter slecht gesteld. Hij bewijst met de namen van Ruitenberg en Buskes. die geen voornamen schrij ven. dat het omgekeerde van de stel ling van de briefschrijver onjuist is. Hij weet toch. dat Je een stelling niet zo maar mag omkeren. Alle negers hebben zwart haar, maar alle zwart- harigen zijn nog geen negers. Er zijn meer linksen dan de voornaamschrij- vers. Daarmee is de mening van de briefschrijver niet gekraakt. Groningen Dr. T. J. Poppema Palestijnen Wordt het geen tijd, dat we gaan bidden om begrip (bij de Palestijnen) voor Gods bestemming met volk en land Israël, zoals Gods Woord en Geest het ons duidelijk maakt. In het Midden-Oosten zal met inspanning van alle volken best een stuk grond te ontginnen en bewoonbaar te maken zijn voor de Palestijnen. De wereld vrede hangt onder andere hiervan af. Niet door kracht en geweld, maar door Gods Geest kan ook dit goed komen. Alphen aan den Rijn J. A. A. Mooij Palestijnen (2) Ieder volk heeft het recht te wonen op zijn geboortegrond, heeft het recht te wonen in een land waar het vrij kan zijn. Ook het Joodse volk. In Israël. Het Palestijnse volk heeft dat recht niet. Het moet er strijd voor voeren. Tientallen jaren leeft men daar al in vluchtelingenkampen, in armoedige omstandigheden. Verdreven uit hun land. wat evenzogoed een vaderland voor de Palestijnen is als voor de Joden. Maar Israël weigert de PLO. ja zelfs de Palestijnen te erkennen. Zo zei Golda Melr eens: „Palestijnen, wie zijn dat?" Het is niet goed te praten, maar wel te begrijpen dat de Palestij nen naar de wapens grepen. Dat wordt ze nogal kwalijk genomen. Maar wat doet (en deed) Israël? Bom bardementen en moorden in vluchte lingenkampen. waarbij evenzogoed onschuldige burgers omkomen. Is dat dan wel gerechtvaardigd? Laat de vroegere terroristische leider Begin maar eens beseffen dat zonder een land voor de Palestijnen vrede in het Midden-Oosten onmogelijk is. Geluk kig begint dit besef in de VS en West- Europa al enigszins te groeien, al werd Andrew Young er wel het slachtoffer van. Met zeker niet altijd aanvaardbare methoden gaat de Pa lestijnse strijd gepaard, maar op zich is zij zeker gerechtvaardigd. Daarom is erkenning van de PLO nodig, door Amerika. West-Europa en niet In de laatste plaats door Israël. Emmen Frits Smedetna Dansende dominee (slot) Op het interview met kandidaat Andr Kobus kwamen zowel warme reacties als boze brieven. Die boze brieven gingen ervan uit, dat wat Mirjam en David mochten voor een ware gelovige nü niet van pas komt. Daarover wil ik het nu niet hebben. Als een van de mensen die medever antwoordelijk is voor de opleiding van kandidaat Kobus wil ik graag twee dingen kwijt: Ten eerste dit: wij zijn bijzonder blij. dat theologie, ge loof en kunstenaarschap elkaar ook nu nog kunnen inspireren en dat kan didaat Kobus desgevraagd niet onder stoelen of banken steekt, dat hij daarin gelooft. Maar ten tweede dit: wij hebben een aanstaande predikant opgeleid en niet iets anders! Hij is beroepbaar predikant en uit wat ik van hem op dat gebied vaii nabij gezien heb, weet ik, dat hij een goede predikant zal zijn. Alleen als er een beroep op zijn kunstenaarschap ge daan zal worden, misschien dat er dan van die kant in directe zin iets merkbaar zal worden, maar onge vraagd nooit.Dat wil niet zeggen, dat zijn kunstenaarschap niet meespeelt in zijn hele aanpak net zo goed ais muzikaal zijn, man zijn, vrouw zijn, inhet héle menszijn meespeelt. Wie zou het anders willen? Dus: wie een dansende intrede verwacht kan dat wel vergeten, hij zal er eerder nóg voorzichtiger mee zijn, juist omdat hij op dat gebied van wanten weet. Dat wilde ik graag even zeggen, juist omdat ik hoop. dat er ook voor men sen met bijzondere gaven nog ge woon werk te doen is in onze gewone kerken! Hilversum J. P. Boendermaker Welzijn dieren (4) Wonderlijk, hoe de heer Graaskamp eerst alle toestanden in de intensieve veehouderij zit goed te praten, zoals ontstaarten, onthoornen. ontsnave- len enz., en aan het eind van zijn betoog tóch wil proberen samen nieu we wegen te vinden tot meer welzijn van de dieren en hun eigenaren. Toen God alles geschapen had. keek Hij en zie. het was zeer goed! Ook het var ken, dat als enige dier een krulstaart had gekregen, was zeer goed! De mens heeft dan ook niet het recht uit te maken, of deze staart, evenals de koeienoren, kippesnavel enz. wel of geen functie heeft. Deze lichaamsde len zijn in elk geval nog steeds niet weggeëvolueerd. zoals de staart die, volgens de heer Graaskamp. wij men sen vroeger wellicht hebben gehad. Alkmaar E. de Boer ADVERTENTIE. Campagne IKV glre 910063 Postbus 85627 Deo Haag 070-031931 Gebedsdag Wat een verdrietig initiatief van de heer Van Twillert uit Spakenburg: gebedsdagen voor eenheid onder ge reformeerde gezindte-mensen. Alsof Jezus Christus ons niet is voorgegaan in Zijn gebed: opdat zij allen één zijn. Er staat niet: opdat de mensen van gereformeerde gezindte allen één zijn. Alsof Christus niet in het mid den zou zijn van de door de heer Van Twillert buitengesloten groepen. Van mensen, die ook willen leven naar Gods plan en Jezus Christus wel ter dege erkennen als hun Verlosser en Zaligmaker. Rotterdam A. Apon Van ten onzer verslaggevers NIJMEGEN Het provincialaat van de paters Dominicanen in Nijmegen heeft het bericht als zouden twee Nederlandse paters in het binnenland van Peru zijn verdwenen, tegenge sproken. Dit was eerder gemelu door Noticias, het enige dagblad in Peru, dat nog niet helemaal door de regering wordt gecontroleerd. Volgens telefonische informatie, die Nijmegen uit Peru heeft gekregen, gaat het niet om twee Nederlanders, maar om één. pater Vocking die in het basispastoraat in Tocache werkt. De politie heeft hem en drie met hem samenwerkende Co lombiaanse Dominicanessen ge dwongen uit Tocache te verdwijnen, maar zij zijn thans in veiligheid bij de bisschop van Moyobamba. Het viertal wordt ervan beschuldigd, dat zij vergaderruimte beschikbaar hadden gesteld voor een bijeenkomst van stakende onderwijzers. In Peru is al vanaf begin Juni een onderwijzers- staking aan de gang om hogere lonen. Pater Vocking heeft volgens het pro vincialaat volgens de regels gehan deld door zich na zijn uitwijzing uit zijn parochie bij de bisschop van zijn diocese te melden. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Op 22 en 23 sep tember organiseert de sectie sociale vragen van de raad van kerken in Nederland een tweedaags beraad op Kerk en Wereld in Driebergen over de resultaten van de wereldconferentie in Boston (V8) over geloof, weten- VRAGEN EN NOG EENS VR. En de eunuch nam het woord ij en zei tegen Philippus: Ik vraag je, van wie zegt de prol dit? Van zichzelf of van iemand and (Handelingen 8 e e Laten we even aannemen dat d Etiopiërgeen oud-testamentici Hoeicwam hij dan op die vraag 6 wie zegt de profeet dit? Hij voei zelfs twee mogelijkheden aan t 3 van zichzelf of van iemand and Ic Die eerste mogelijkheid heeft 1 blijkbaar overwogen. Het was 1 n daarbij niet vreemd dat iemani n omstandigheden zo van zichzele gesproken zou hebben. En misi is dat ook wel zo. Maar hij is zo 3 getroffen door die woorden dat J gedachten verder gaan. Zou hij iemand anders op het oog hebt 'c We moeten even met die man meedenken. Hij is ongetwijfeld zichzelf bezig. Als het waar is w veronderstelden, nl. dat hij daak> Jerusalem teleurgesteld is. dan met die vraag: waarom? en hoe 1 dat? Die woorden slaan eigenli bijzonder treffend op zijn eiger situatie. Zonder stem was hij d de heilige stad. Hij hoefde z'n i niet open ts doen Dat had geei hij niet vernederd? Wie heeft h naar zijn afkomst gevraagd? W gaat er met hem gebeuren? He t nog een kans om dichter bij di4' vreemde, aantrekkelijke God i Israël te komen? Zijn dat de vr die hem drijven tot die ene vra Van wie zegt de profeet dit? Di hij weten. Slaat het op hem zei wat betekent het dan? Hij was 1 goede weg. Dat zal blijken. WafU moetje de Schriften lezen: wai raken deze woorden mij, in mijkj wereld, in mijn ervaring, in mijf toekomst? schap en toekomst. Het is de bedoeling, dat tijdens dit beraad de lijnen zullen worden door getrokken naar de Nederlandse situa tie en de positiekeuze van de kerken daarin. Leden van de Nederlandse delegatie naar de Boston-conferentie zullen de thema's inleiden. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Naar eerst thans in Nederland bekend is geworden, is eind vorige week de Namibische kerkleider Philip Shilongo in zijn woonplaats Odibo gearresteerd. Hij wordt nu vastgehouden in het militai re hoofdkwartier in ONDONGWA. Shilongo heeft de leiding van de zen ding van de anglicaanse kerk in het noorden van Namibië en geldt als de tweede man van deze kerk in het land. Bisschop Kauluma, die maan dag bij de militaire commandant in Ondongwa om opheldering gevraagd heeft, kreeg te horen, dat in het Odi bo documenten waren gevonden, „die geen christen in zijn bezit zou willen hebben". De Zuidafrikaanse radio zei gisteren, dat deze documenten er geen twijfel over laten bestaan, dat de SWAPO ln Namibië dezelfde is als de SWAPO in het buitenland. Overigens kenmerkt de kerk in Odibo zich door de eigenaardigheid, dat deze kerk nu juist geen preekstoel heeft. Vorig jaar was Shilongo in Ne derland. Hij sprak daar onder meer in Bunnik voor hervormden en gerefor meerden. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT Met het oog op Eid-al-Fltr, vrijdag, heeft de sectie van de raad van kerken voor het onderhouden van relaties met aan hangers van wereldgodsdiensten de ruim 200.000 moslims in ons land een gezegend feest toegewenst. Eid-al-fitr is de feestdag, waarmee de moslims hun vastenmaand Ramadan beëindigen. In de brief, die de sectie aan enige honderden adressen van moslims heeft gestuurd, zegt zij, er naar te streven dat vele christenen in Nederland de moslims zullen helpen om zich beter in ons land thuis te gaan voelen. Aan de andere kant wil de sectie evenzeer bevorderen, dat christenen, de hier verblijvende mos lims de gelegenheid zullen geven zich een goed beeld te vormen van wat kerken en christenen ten diepste beweegt. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Driesum T. J. beek te Hoevelaken. Benoemd: tot evangelist te Cf" d IJssel (per 1 nov) W. Groen te Stellendam, die deze beift; heeft aangenomen. ir GEREF. KERKEN (VRIJG.Hu Beroepen: te Meppel (missioi t Z-Korea) J. M. Batteau, kidi Kampen, die dit beroep heef nomen. (ir GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Boskoop J. van| Aagtekerke. bp l)s A. o. Zijlstra Op de leeftijd van 53 jaar isf^ overleden ds A. O. Zijlstra, pfü van het psychiatrisch centritz en Schild te Amersfoort. Vod- in 1967 aan Zon en Schild vep"! werd, diende ds Zijlstra de Md de gemeenten in achtereer3! Tietjerk, Wilnis en Amersfdr< werd in 1926 op Celebes getfai zoon van de latere ds. P. Zijl" daar toen werkte als zendeli^r uitgezonden door de gerefcu. zendingsbond. De begrafenis' dag in Amersfoort. Th. van Montfoo Pater dr Th. C. M. van assumptionist. wordt per vicaris van bisschop Bluyi Den Bosch voor het zuiden bisdom. Hij volgt vicaris P. op, die vanwege zijn 65-Jarigi per 1 september met emerit Als plaatsvervanger van de zal hij de contacten gaan bé tussen bisdom en „territorii^o dat de dekenaten Asten, Eindhoven, Geldrop, Gemeld Helmond, Valkenswaard en ven omvat. Pater van Monti zal voorlopig blijven wone p klooster Stapelen in Boxtel. we vicaris heeft tal van bestiL. ties bekleed in de wereld vab* gieuzen en de Nederlandse vincie en bekleedt ze thans if middelbaar onderwijs en de se. Zijn oecumenische belair blijkt uitzijn proefschrift in nt de oosterse kerken en de w( b van 1948 tot 1954 (tussen Aiferl en Evanston). ac st De IKV-campagne: watfpr ermee? m.m.v. Bram van Greetje Witte-Rang en W or (over de nieuwe kernwa *n van de hervormde synode 'n tember, doopsgezinde vri doopsgezind broederschap ldl speet. Opg. tel. 08370-1194»" Spiritualiteit en wereld "e Inten-eligio, spreker dr C er: zaterdag 25 augustus 10-3 Vi centrum, Hoog Catharijnee"' Opg. tel. 030-331589. ilc en Geestelijke groei, same^n dere gelovigen, levensscho Reveil, spreker ds C. P. zaterdag 1 september. Op ad kerk. Euterpeplein 2. Amer Y3 tel. 03429-3620. thl ro Vrouwen hier.en daal re' Ned. chr. vrouwenbond. ®c' 13 september. Open Hof. 1 de genstraat. Leeuwarden. Inr&( 451370. L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2