Wil je de kerk ook even van binnen zien? 'Discriminatie homofielen is nooit te verdedigen' Ierland bereidt zich voor op bezoek paus Igor Ogoertsov heeft nog niet genoeg geleden Trouw •s VAN DA At Katholieke raad in nota Gebedsdienst voor het onderwijs Grieks besluit: 'Heilige Stoel is geen staat' Paus toch in Witte Huis VOORBUGANQ^ Sï Nieuwe vertaliit in Afrikaans WOENSDAG 22 AUGUSTUS 1979 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Wil je de kerk ook even van binnen zien? vroeg de dominee. We hadden zitten praten over een artikel In de krant en 't was hem blijkbaar niet ontgaan dat lk door het raam van zijn studeerkamer belangstellend had gekeken naar de kerk. Het was zo n onbestemd-vriendelijk bouwwerk uit (schatte lk) de Jaren tussen 1910 en 1920. In elk geval uit de periode voordat die akelige villakerken ln de mode kwamen. Toen we naar de kerk liepen, vertelde de dominee op opgewekte toon. dat het interieur enkele Jaren geleden volledig gerenoveerd was Bijna had lk gezegd: laat dan maar* Want lk heb ln mijn loopbaan vaker dan me lief is de resultaten van een dergelijke grondige opknapbeurt moeten aanschouwen: hele kanselpartij gesloopt en daarvoor ln de plaats een soort podium met kamerbreed tapijt, waarop een lessenaar, een tafeltje met avondmaalsgerel en een doopvont; een en ander tegen de achtergrond van aan de muur bevestigde. In hout of ijzer uitgevoerde christelijke symbolen. Een beetje miezerig allemaal, omdat de ruimte niet goed past. En Jawel hoor. het klopte Wat lk ervan vond? Keurig gedaan!, antwoordde lk neutraal, maar lk vond het verdrietig dat het zoveelste Zegel van de gereformeerde kerk te Ermelo. kerkinterieur zijn karakter kwijt was. Ik weet wel dat de kerken die ik op 't oog heb, geen meeslepende architectuur bezitten en op hun best een vaag soort stichtelijkheid vertonen. De tijd heeft deze bouwsels echter een plechtige bekoorlijkheid verleend, waarin Je niet straffeloos het mes kunt zetten. Ik keek dan ook niet erg verrukt, toen ik kennis kreeg van het bestaan der Renovatiecommissie Immanuëlkerk te Ermelo De (gereformeerde) Immanuëlkerk dateert uit het begin van de jaren twintig en vormt met z'n fikse toren een niet weg te vlakken onderdeel van het dorpsbeeld Als lk goed begrijp, blijft de renovatiecommissie van het exterieur af. maar ik houd mijn hart vast voor wat zij inwendig aan 't uitrichten is. Want dat is het gekke bij gereformeerden: hoe steviger in de leer en Ermelo staat confessioneel hoog genoteerd hoe onzorgvuldiger zij omspringen met wat voor ogen is. Een restauratiecommissie was me welkomer geweest! Toch koester ik dankbare gevoelens Jegens de Ermelose renovatiecommissie, want zij heeft me een alleraardigst boekje toegestuurd, dat ter gelegenheid van de renovatie is verschenen en dat „Rondom de Immanuëlkerk" heet. Dit biedt „grepen uit het verleden van de gereformeerde kerk te Ermelo" en het is geschreven door ds A de Groot, die vele Jaren geestelijk verzorger is geweest van het psychiatrisch ziekenhuis Veldwijk te Ermelo. In dit zeer overvloedig geïllustreerde geschrift staan mooie verhalen. Ik geef er een paar door. Er zou volgens kerkeraadsbesluit een kerk zónder toren komen, om de eenvoudige reden dat er geen geld voor beschikbaar was. En dan vertelt ds De Groot: „Maar prof. dr Herman Bavinck had geschreven: ,In het algemeen eischt de architectonische wet overal het monarchale systeem Een kerk wordt voltooid in een toren!" Dit sloeg in. Een kerk wordt voltooid in een toren? Wanneer de grote Bavinck het had gezegd, moest het ook zo zijn. Nog staande de vergadering stelde een aantal broeders zich beschikbaar andermaal aan het werk te gaan. Nu ook nog voor een toren." Het orgel in de kerk kreeg elektrische windvoorziening. Ds De Groot: „Maar o wee. daar dreigde op het laatste moment de directeur van de Electrische Centrale nog roet in het eten te gooien. Hij berichtte niet genegen te zijn daar op zondag pijn machines voor te laten draaien. Het zou extra zondagsarbeid betekenen. De kerkeraad moet het standpunt hebben kunnen delen, al kwam het uiterst ongelegen. Had men niet zelf meer dan eens gemeenteleden, die op Veldwijk op de Electrische Centrale werkten, om dezelfde reden bekapitteld? Daar werd op zondag eveneens gewerkt. Toen Veldwijk van de moeilijkheden hoorde en aanbood op zondag van daaruit stroom te leveren, heeft men het aanbod graag aanvaard. Een enkel draadje droeg er zorg voor dat op zondag in de Gereformeerde Kerk te Ermelo het orgel toch kon worden bespeeld. Zo bleef het vele jaren." ïn 1911, tien Jaar vóór de eerste steen van de Immanuëlkerk werd gelegd, kwam dr G. Ch. Aalders (de latere hoogleraar) als predikant naar Ermelo. Ds De Groot: „Dr Aalders was een man, die over bepaalde dingen zo zijn eigen opvattingen had. De eerste kerkeraadsvergadering, die hij zou voorzitten, opende hij met het bidden van het formuliergebed en verder niets. Verbaasde gezichten bij de broeders kerkeraadsleden. Tot de rondvraag hield men zich stil. Toen kwam de critiek los. Zij hadden ook altijd eerst een Psalmvers gezongen en een gedeelte uit de Bijbel gelezen. Dr Aalders was niet te vermurwen. Waarom zouden zij? Het leidde alleen maar tot misbruik. Hij zou dan zo maar iets moeten nemen. Wat voor zin had dat? Het kon toch ook zo? Zo sloot men alle willekeur uit." Deze laatste „greep" uit het verleden van gereformeerd Ermelo citeer ik niet alleen om duidelijk te maken, dat ds De Groot zo'n boeiend boekje samenstelde, maar ook omdat naar mijn indruk tot vandaag toe op christelijke bijeenkomsten nog vaak lukraak gelezen en gebeden wordt. En hoewel ik persoonlijk niet zit te wachten op de renovatie in Ermelo, wil ik graag meedelen waar belangstellenden „Rondom de Immanuëlkerk" kunnen krijgen: bij het kerkelijk bureau. Stationsstraat 135, Ermelo. De prijs is tien gulden. Van een onzer verslaggevers UTRECHT „Discriminatie van homofielen in de samenleving is op geen enkele wijze te verdedigen". Dit stelt de gisteren in Utrecht gepresenteerde nota „Homofielen in de samenle ving" samengesteld door de katholieke raad voor kerk en samenleving (KRKS). „Zeker kan men geen beroep op de Bijbel en de christelijke traditie doen om die discriminatie te rechtvaardigen". Het rapport van de KRKS wijst op een tegenstrijdigheid in het denken van de Nederlanders als het gaat om discriminatie. Over het algemeen is men diep verontwaardigd. Echter bij homofilie heerst een verdachte onver schilligheid Hierom ook houdt de raad zich intensief bezig met recente Van een onzer verslaggevers MAASSLUIS Evenals vorige jaren belegt de unie 8chool en Evangelie ook nu bij het begin van het nieuwe schooljaar weer een gebedsdienst voor christelijke opvoeding en chris telijk onderricht ln Nederland. Deze keer is daarvoor Maassluis uitge kozen- De gebedsdienst wordt donderdag avond ln de Grote Kerk ln Maassluis gehouden en zal dezelfde avond nog worden uitgezonden door de NCRV. In de dienst, die om acht uur begint, zal drs T. M. Gilhuis, voorzitter van de unie School en Evangelie, een overdenking uitspreken. Verder wer ken het Maassluis' Jongerenkoor on der leiding van Henry Blackmon en organist Jaap Kroonenburg mee. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jen*e Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam W<bautstraai 131 Amsterdam ld 020-913456 teie. 13006 Postgiro 66 00 00 Ba*h Ned Cred-eibank Rekenmgnr 23 00 12**4 Gemeeofcg.ro Amsterdam X11000 REGIO ROTTEROAMDORORECMT Pos'bus 948 3000 AX Rotterdam ld 010-115588 (pbonnememen en bezorging) td 010-115588 (redactie) td 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Roller dam REGIO OEN HAAGAEIOCN Postbus i0i 2S01 CC Den Haag ld 070-469445 Park sir aal 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERIANO (u.tsJurtand admtmscaiiet Pósibus 3 8000 AA Zwo"e «d 05200-17030 MeaunarM 56 Zmo"e A bon nomentsprt jien Par maand I 15 90 Par kwartaal 47.70 Par ha* taar f 95,40 Par jaar 188.60 Advertenfefaneve" co aanvaag Tde«on«sJia i Oogave lamAabenchten 9-19 30 «an maandag cm vnrfag Op rondag van 18- 20 uur idd 020-913456 Opgave mm.-adverted ws te) 320-936868 tct'**** aan »Am-Adv atdei.ng postbus 435 1000 AK AMSTEROAM Adres «VU *?.ngen uitijlend schrle^A aan onze Amsterdamse adressen. uitlatingen van de verschillende Ne derlandse bisschoppen over homofi lie, Enkele bisschoppen, als mgr. Gij- sen en mgr. Simoni-s, willen het deel nemen aan het kerkelijk leven, afhan kelijk stellen van het gedrag van ho mofielen De samenstellers van de nota zijn van mening dat „het toewijzen van een gevoelige uitzonderingspositie bin nen het kerkelijk leven steun kan geven aan tendenzen tot maatschap pelijke discriminatie". De raad con stateert ook in Nederland ln toene mende mate uitingen van onver draagzaamheid. die onder Invloed van een ongunstig sociaal economi sche ontwikkeling zouden kunnen verergeren. De katholieke raad voor kerk en sa menleving heeft de maatschappelijke positie van de homofielen en het ker kelijk oordeel over de homofilie als ATHENE (Reuter/AFP) In Grie kenland heelt de raad van state het besluit van de regering om diploma tieke betrekking met het Vaticaan aan te gaan. onwettig verklaard. „De Heilige 8toel heeft geen inwoners en een uiterst beperkt gebied, en voldoet dus niet aan de voorwaarden voor een staat volgens het internationaal recht Haar invloed beperkt zich ge heel tot godsdienstig terrein", aldus de uitspraak van de Griekse raad van state. De aankondiging van de diplomatie ke relatie met het Vaticaan wekte vorige maand al een storm van pro test in de Grieks-orthodoxe kerk, die ln Griekenland een dominerende po sitie Inneemt. Na het veto van de raad van state heeft de regering overigens nog een mogelijkheid: ze kan er nu een wetsontwerp van maken en het parleiqent daarover laten beslissen. uitgangspunten voor zijn rapport ge nomen. De samenstellers willen een halt toeroepen aan het misbruik om met de Bijbel vooroordelen te recht vaardigen. De raad voorspelt dat de nota „Ho mofielen ln de samenleving" veel vra gen op zal werpen, maar zegt het rapport niet geschreven te hebben met de bedoeling de problematiek, van zijn kant. af te sluiten. Aan het Katholiek Studiecentrum in Nijme gen is verzocht voor de langere ter mijn een studie voor te bereiden over „de relatie tussen natuurwet en mo raliteit met betrekking tot de mense lijke seksualiteit". De katholieke raad voor kerk en sa menleving, een onafhankelijk advies college van het episcopaat, vindt dat het morele oordeel over homofilie zelf niet mag worden beschouwd als een vorm van discriminatie. Dat velen dit wel zo beschouwen verklaart de raad uit de eenzijdige aandacht voor het seksuele gedrag. De homofiele aanleg is hierdoor op de achtergrond gescho ven. De raad betoogt zelf dat „homo seksueel gedrag de natuurlijke uiting kan zijn van een eigen en onherleid bare homofiele aanleg. Wil men het homoseksueel gedrag blijven verwer pen. dan zullen betere argumenten op tafel moeten komen", meent de raad. De aanleiding voor de nota „Homo fielen in de samenleving" was het stilzwijgen van de KVP en de leiding van de rooms-katholleke kerk ln Ne derland in het debat over discrimine rende uitlatingen in 1977 door de Amerikaanse Anita Bryant over ho mofielen. De ontwerptekst, waar de raad zich unaniem achter schaarde, werd in december 1977 aan de Nederlandse bisschoppen voorgelegd. De raad be treurt het, dat het de bisschoppen bijna twee jaar kostte voordat zij zich hadden beraden. En dat mgr. Gijsen en mgr. Simonis in de tussentijd uit spraken hebben gedaan, waarin de morele aspecten de boventoon voer den. Een absolute afwijzing van dis criminatie van homofielen, zoals de raad voorstaat, is door hen beiden niet gedaan. 'b< WIE WORDT BEDOELD? En het gedeelte van de Schrift^g» dat hij las, was dit: „Gelijk een schaap werd hij ter slachting geleid; en gelijk een lam zonder stem 1 tegenover die het scheert, zo doet hij zijn mond niet open In de vernedering werd zijn oordeel weggenomen wie zal zijn afkomst verhalen? Want zijn leven wordt van de aarde weggenomfcei (Handelingen 8 vers Uit deze voorlezing van de mail Ethiopië blijkt dat hij de Oriel |fJ vertaling van Jesaja voor zich 1JJ zijn daarom verschillen met oi vertaling, die het Hebreeuws a 1 achtergrond heeft (zie Jesaja 55 8). De vraag: IS die vertaling da geïnspireerd? schijnt hier niet belangrijk. Inspiratie ls blijkbi wijder begrip. Intussen zijn de woorden moeilijk genoeg. Ze k wel directe beelden en voorste oproepen en doen dat bij de Etfn] ook, maar dat ls niet voldoem" moet dieper op ingegaan wori Inmiddels stelt de man uit EtI een vraag die aan de kenners v Oude Testament bekend is. Wl knecht des Heren, van wie hlerr sprake ls? Is het een profeet ui ri( tijd, is het de jonge profeet uit fe ballingschap zelfdie zulke beloftevolle woorden tot zijn medeballingen sprak (de zg. deutero-Jesaja) wiens woordea die van Jesaja zijn toegevoegdf' wordt hier het volk bedoeld? V zullen zien welke keus Philipp doet. Het is nu al druk in Knock, het Maria-oord in Ierland, waar paus Johannes Paulus II eind september een bezoek brengt. Pelgrims laten zich de kans niet ontgaan, flessen te vullen met water uit een kraantje, waarboven de pastoor een bord „Heilig Water" heeft gezet. Op de achtergrond de kerk, waar in 1879 Maria zou zijn verschenen. DUBLIN (AP) Het driedaags bezoek, dat de paus eind volgende maand aan Ierland wil brengen, gaat de r.k. kerk in dat land negen miljoen gulden kosten, volgens een schatting van een kerkelijk medewerker. De kerk heeft voor zoiets geen speci aal potje. Daarom hoopt men vorig, dat de 3.5 miljoen gelovigen het geld bij elkaar zullen brengen in een extra collecte, die zondag 9 september in alle kerkdiensten zal worden ge houden. Geld is niet het enige, wat de bis schoppen van hun parochianen vra gen. Zij hebben ook gevraagd, de drankfles twee weken in de kast te houden. Dat lijkt te veel te zijn in een land. waar de bevolking elke week meer dan vier miljoen gulden be steedt aan het lessen van dc nationa le dorst. De Ieren rekenen op de komst van 150.000 rooms-katholieken uit Groot-Brittannië en andere lan den. die het bezoek van de paus mee willen maken. Alle grote hotels ln Dublin zijn nu al volgeboekt. Een miljoen mensen worden ver wacht bij de gigantische open-lucht mis. die de paus in een park zal op dragen, enkele uren na zijn aankomst in Dublin. Honderdvijftig Bisschop pen en 1500 priesters zullen aan deze misviering meewerken. De witte vloerbedekking, die in aller ijl gemaakt wordt voor het „altaarge- bied" (veertig are groot) kost alleen al bijna een ton. Er komt ook een kruis van dertig meter hoog. dat zal blijven staan als een herinnering aan deze pauselijke misviering in Ierland. Het is de bedoeling, dat de paus in nog vijf andere plaatsen missen zal celebreren in de open lucht. Een van die plaatsen is nog steeds niet be kendgemaakt. Het is de mis in het noorden, in het bisdom Armagh, dat grotendeels in het Britse Ulster ligt. Van een medewerker Begin augustus hebben de ouders van Igor Ogoertsov in Leningrad bericht gekregen dat hun zoon ls overgebracht naar de gevangenis van Tsjistopol om daar het laatste deel van zijn extra straf te ondergaan. Daarmee is de kans op het „persoon lijk bezoek", dat volgens de kampre- gels twee keer per jaar mag plaatsvin den en waarvoor Jevgenia en Vjats- jeslav Ogoertsov juist een aanvraag hadden ingediend, verkeken In de gevangenis heeft een gevangene slechts recht op een „gemeenschap pelijk bezoek" samen met anderen aan weerszijden van een grote tafel onder het alziend oog van de bewa kers. De Ogoertsovs kunnen slechts ver moeden waarom hun zoon deze extra straf heeft gekregen. Half april gin gen de gewetensgevangenen van het kamp Perm Nr. 35 in staking uit pro test tegen de slechte omstandighe den in het kamp. de schending van de mensenrechten en omdat ze wensten dat Internationale waarnemers tot het kamp werden toegelaten Waar schijnlijk heeft Igor Ogoertsov on danks zijn slechte gezondheid daar aan meegedaan, uit solidariteit met zijn kameraden. Ogoertsov was van 1964 tot 1967 lei der van de door hem opgerichte „So ciaal-christelijke bond ter bevnjding •van het volk". In 1967 werd hij gear resteerd door de KGB en veroordeeld tot twintig jaar vrijheidsberoving. Daarvan heeft hij zeven jaar in de gevangenis doorgebracht en al vijl jaar in het kamp Perm nr. 35. Op zichzelf al een zwaar vonnis, maar gewetensgevangenen lopen in hun gevangenschap bovendien nog voort durend kans op een „straf binnen de straf", opsluiting in de isolatiecel. verlaagd voedselrantsoen en verbo den om pakjes of brieven te ontvan gen. zelf brieven te schrijven of om in de kampwinkel een bescheiden aan vulling op het karig voedselpakket te kopen. Herhaaldelijk zijn en worden er ac ties gevoerd ten bate van de leider van de Sociaal-Christelijke Bewe ging. onder andere in Frankrijk, Bel gië en Italië. In 1975 deed Igor Ogoertsov afstand van zijn staats burgerschap en vroeg de Belgische nationaliteit aan. Dat veroorzaakte heftige reacties bij de Russische over heid. Men beloofde hem zelfs invrij- heidsstelling als hij deze stap onge daan wilde maken, maar Ogoertsov weigerde. Hij is vast van plan de Sovjetunie te verlaten zodra hij zijn straf heeft ondergaan. In de dertien Jaar „heropvoeding" die achter hem liggen is zijn gezondheid ernstig en waarschijnlijk blijvend ge schaad. Desondanks moet hij iedere dag gewoon aan het werk als stoker Zelf schreef hij in een brief dat het laatste Jaar ln het kamp hem on danks de levensomstandigheden die in een kamp iets beter zijn dan dan ln de gevangenis, meer had geschaad dan de zeven Jaren in de gevangenis. ,n Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Westerhaar (toeib( rr W. Nicolaï te Zevenhoven; Haag en te Katwijk aan Zee (£0 Visser te Nieuwe Tonge. Bedankt: voor Alblasserd^* Pronk te Rijsoord. Ds S. Riemens Op 69-jarige leeftijd is overlf1 hervormde emeritus-predik 'n Riemens te Kollum. Na een l|m dikerschap te Haren (Gr.), te dam en te Schoten (Haarlei hij in 1940 predikant te Wille In 1954 werd hij eervol uit h za ontheven om gezondheids ,ai Van 1956 tot 1958 was hij vo< r' van de vrijzinnige hervon Bussum en Beusichem en te' i was hij weer gewoon dlenlrlE predikant van 1959 tot zijn e#f" in 1965, en wel te Hornhuizen Riemens was een zoon van dfen de predikant dr J. Riemers Jler- 1974 op 99-jarige leeftijd ovem 02 Mi rii gÉ Hoewel het Vaticaan verklaard heeft, dat de paus niet van plan is, Ulster te bezoeken, blijven er speculaties in Ierland de ronde te doen, dat hij toch een bliksembezoek over de grens aan Armagh zal brengen. Armagh is ten slotte de oude kerkelijke hoofdstad van Ierland en de zetel van kardinaal Tomas O Fiaich (spreek uit: Ofie), de rooms-katholieke primaat van heel Ierland. Het voornaamste reisdoel van de paus is overigens het dorpje Knock, waar het deze maand honderd jaar geleden is, dat vijftien mensen zwoe ren, dat zij een ontmoeting met de maagd Maria hadden gehad bij de muur van de kerk. Knock, waar een paar honderd mensen wonen, bereidt zich voor op de komst van een half miljoen mensen. PRETORIA (RESNE) B zondag zal een nieuwe verti het nieuwe testament en de in modern Afrikaans wordei duceerd aan de kerkgangersp1 Afrika. ls el; Dit is 46 jaar na de historiscl# augustus 1933, toen de eet r kaanse bijbelvertaling gereed' Gelet op de ontwikkeling uil Afrikaans werd een nieuwe 1S' noodzakelijk geacht Het ni< tament en de psalmen is het 1 1 van acht Jaar ingespannen aruu theologen en taalkundigen o ding van professor E. P. Gn van Pretoria. ite (1 OF i Modern bijbelonderzoek tioneel geloof, predikanten ji tie confessioneel gereformP raad, spreker prof. dr. H. donderdag 6 september 1 on: uur, Goede Herderkerk. NIJ en aanm. tel. 03417-3626. Ui Igor Ogoertsov Volgens berichten worden er onder handelingen gevoerd over uitwisse ling van Igor Ogoertsov tegen de poli tieke gevangene José Luis Massera uit Uruguay. Intussen wordt een doodzieke man aan telkens weer nieuwe straffen en beproevingen on derworpen. Alleen het overbrengen van een gevangene van de ene .plaats van vrijheidsberoving" naar de ande re dat vaak weken duurt en waarbij de behandeling ln de doorgangsge vangenissen nog slechter is dan in kampen en gevangenissen, is voor gezonden al een ernstige aanslag op hun krachtea WASHINGTON (EPD) President Carter zal geen gevolg geven aan de „dringende waarschuwing" van de Amerikaanse fundamentalistenleider dr. Carl Mclntire, om paus Johannes Paulus n niet in het Witte Huis te ontvangen. Mclntire, die president is van de In ternationale raad van christelijke kerken (ICCC), stelde Carter voor, de paus in New York te ontmoeten, zoals president Johnson dat in 1964 deed, toen paus Paulus VI eep bezoek aan de Verenigde Naties bracht. De paus komt niet alleen als staatshoofd van Vaticaanstad, maar ook als hoofd van een religieuze gemeenschap en een officiële ontvangst op het Witte Huls zou dan volgens Mclntire in strijd zijn met het beginsel van schei ding van kerk en staat De secretaris van de bisschoppencon ferentie in de VS, bisschop Thomas Kelly, heeft ln reactie hierop laten weten, dat de paus niet als staats hoofd- en niet als kerkhoofd, maar gewoon als „christelijk gentleman" privé op persoonlijke uitnodiging van president Carter hem hoopt op te zoeken. Er zal geen officiële begroe ting zijn en geen staatsbanket en Mclntire behoeft niet bang te zijn, dat de vlag van het Vaticaan tijdens het bezoek op het Witte Huis zal wapperen, aldus bisschop Kelly. i heeft zijn tijd, vijf erl ;r de taal van de tij( e Alles gen over nacht, sabbath, feesten, va n° heden) met ds. P. A. Elde 1 e.a., 22 sept., 24 nov., 22 decfat 15 maart, Emmaus Priorij, (tel. 03465-61678). De rol van kerken en chrl de twee/derde wereld, voo u jaarsstudenten en jongen e' godsdienst en maatschappi dag 16 uur tot zaterdag 13 i de 14 dagen 14 septembet 1980. Subthema najaarsblr lam, een uitdaging voor christenen. dó4r en hiér. 1 j voorjaarsblok nog samen *IS Inl.: Hendrik Kraemer Postbus 12. Oegstgeest Zending in Nederland, V van hervormde zendingsc zaterdag 8 september, Kt reld, Driebergen. Inf. hervol gelisatorisch beraad, tel. 03 Basisgroep in de prakt september. Den Alerdinck, them (tel. 05290-541). Geloofsoverdracht, land *r raadsdag m.m.v. drs G. C. d ew prof dr C. H. Llndijer, geoT"" door de centrale commissi! vrijzinnig protestantisme, 29 september 10-16 uur. kerk, Amersfoort. Opg. en 331549. de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2