Uit brieven van lezers
Alleen de komende 10 dagen is C&A in de
gelegenheid om u een grotere kollektie
bontmantels te tonen. Nóg meer keus dan
u gewoonlijk bij C&A aantreft. Wij
noemen dit ons jaarlijkse "Bontfestival".
Die kollektie blijft slechts 10 dagen in het
C&A filiaal in uw omgeving.
Daar zijn vele bontsoorten zoals nerts, bisam,
vos, nutria persianer, kidskin etc. Al die moderne
en klassieke modellen zijn ongehoord
voordelig, daar kunt u van op aan. Kijken
kost niets. En als u zo'n bontmantel
gaat passen, dan zult u van de prijs
verbaasd staan.
WOENSDAG 22 AUGUSTUS 1979
TROUW/KWARTET
Deze rubnek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en met voor open brieven, gedichten,
oproepen ot reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000
AW Amsterdam. pubtikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Welzij'n dieren
Met verwondering nam ik kennis van
Uw mededeling bij het artikel van
Henk Oraaskamp In Trouw van 17
augustus dat hij lid is van de commis
sie ..Welzijn Dieren". Uit het door
Oraaskamp met voortvarende bot
heid geschrevene komt naar voren,
dat hij totaal geen kaas heelt gegeten
van de Inhoudelijke betekenis van
het begrip Welzijn Dieren. Zijn zitting
ln de commissie valt te verklaren als
hij alleen als vertegenwoordiger van
de eigenaren van landbouwhuisdie
ren optreedt. HIJ eigent zich een me
ning aan over de Ingewikkelde werke
lijkheid van de totaliteit van het le
ven. en concludeert dat op grond van
markteconomische uitkomsten, het
welzijn van de landbouwhuisdieren
wel even geregeld zal gaan worden
„onder professoren en hun collega's,
de boeren". De consument heeft daar
niks mee te maken. Op een b ord zo
volgeladen, moet Je niet zo nauw kij
ken. dan heb Je ook geen last van
schuldbesef. Bepaald huichelachtig
noem lk de mededeling van Oraas
kamp dat de boeren jaarlijks een
miljoen gulden bij elkaar brengen
voor de pot Welzijn Dieren. Uiteinde
lijk betaalt de consument ook hier
het gelag.
De benoeming van de heer
Wlepkema, naar aanleiding waarvan
Oraaskamp zijn artikel schreef, komt
niet uit de lucht vallen, maar gezien
de benaming door Oraaskamp van
Wlepkema met „collega", krijg lk een
enge twijfel over het werkelijk doel
van het onderzoek van de heer Wiep-
kema. Het zal toch niet dienen om de
weerbarstigheid van de consument
ten aanzien van het lopen en nuttigen
van vlees en aanverwante artikelen,
doeltreffend de grond ln te boren.
Schiedam
Anne Hoogendam
Welzijn dieren (2)
Henk Oraaskamp voert weer een plei
dooi ten gunste van de blo-Industrie.
Onder het mom het welzijn van de
dieren ln de intensieve veehouderij te
willen verbeteren, betoogt hij, waar
om het de dieren eigenlijk nog hele
maal zo slecht niet gaat. De aange
voerde argumenten zijn echter weinig
steekhoudend en de vergelijkingen
die hij maakt gaan zo mank dat er
van een serieuze benadering van de
feiten alweer geen sprake Is. Wel zal
de geloofwaardigheid van die com
missie „Welzijn dieren" voor een le
der die zich werkelijk bekommert om
bet landbouwhuisdier onderhand ge
daald zijn tot het nulpunt, hoe kan
het ook anders wanneer sommige le
den een Inbreng als deze hebben.
Nijmegen A. B. Rinkel
Welzijn dieren (3)
Het pleidooi voor de z.g. Blo-industrie
door de landbouwer Oraaskamp ln
Trouw van 17 augustus ls een mach
teloos: „Es 1st nicht wahr!" Met „de
kant van de emotionele benadering,
waar de zielige beestjes niet opgege
ten mogen worden" zullen vermoede
lijk bedoeld zijn al die groepen die
liever geen vlees meer eten. niet als
doel op zich, maar als enig middel om
een eind te maken aan praktijken,
waarvan jaarlijks 350.000.000 land
bouwhuisdieren het slachtoffer wor
den tijdens hun leven. „Qun ze een
Leven vóór hun Dood" ls een slogan,
die behoorlijk ls Ingeslagen. Die ge
slachtenlange ervaring ls sinds onze
technologische vooruitgang uitge
groeid tot een verderfelijk systeem,
waarbij het dier geen dier meer blijft,
maar een „voer-ln-vleesomzetmachl-
ne" ls geworden. Snavelbranden en
onthoornen zijn Ingrepen ln 't natuur
lijke rangordebesef van dieren. Oor
zaak van agressie ln de Blo-Indus trie
ls de frustrerende situatie, waarin het
dier verkeert Alle amputaties zijn
symptoombestrljdingen, die de oor
zaak omzeilen. Zo worden bij bigge
tjes niet alleen de staartjes gecou
peerd, nee. ook de tandjes worden
afgebroken en de teeltballen onnodig
verwijderd. BIJ koelen worden vaak
de tongpunten geamputeerd. Deze
folteringen zijn meermalen op films
en televisie overtuigend aangetoond.
Dat kin ln een democratie! Nu de
Nederlandse Vereniging tot bescher
ming van dieren zich meermalen
openlijk tegen deze wantoestanden
uitgesproken heeft, zal er steeds meer
bewust publiek komen, want deze
vereniging die 105.000 leden telt,
geeft een tijdschrift „Dier" uit, dat Ln
bonderden wachtkamers ter Inzage
ligt. De waarheid ls aan 't licht geko
men. Dat kan het aanstellen van een
hoogleraar ln de ethologie niet ver
doezelen. Het zal dan ook worden
opgevat als een sussend gebaar.
Oegstgeest
L. van der Grlent-van Willes
Sekte van Derg
Naar aanleiding van het bericht, dat
de Stichting Beheerscentrum in Den
Haag een kwart miljoen gulden zou
hebben ontvangen uit het geheime
fonds van Eschel Rhoodle: Naast Mo
res David, de messlas van de Kinde
ren van Ood. een linkse sex profeet,
die eigenlijk David Berg heet. kennen
wij in Nederland al sinds 1970 een
profeet van ultra rechtse clubjes, ge
naamd Henk Berg. In dat Jaar verliet
hij het reactorcentrum ln Petten en
lijn vrouw ln Alkmaar om zich geheel
te wijden aan de Stichting Verontrus
te Ouders, wier kinderen het slachtof
fer waren geworden van de drugs
scene en alternatieve hulpverleners
van de Sociale Joenlet. Release, en
het JAC. Er werd een zwartboek ge
maakt over „Moderne Kinderroof" en
weggelopen Jongeren, en al gauw bad
Berg het beheer over de VABOO. de
RKPN-ledenllJst en gaf hij krantjes
uit zoals de „Stem der Stommen",
met ln het bestuur allemaal gerefor
meerde dominees op de Veluwe. In
1975 liepen veel leden van de Vaboo
over naar het OSL van Prosper Ego
(uitgave School wacht en Stavast) en
voerde Berg een waar schrikbewind
onder zijn leden, die hem durfden
tegenspreken. Tot op de dat van van
daag zijn Ego en Berg aartsvijanden
gebleven, hoewel zij op politiek ge
bied eikaars tweelingbroers zijn! In
1974 heeft Berg nog een mooie stunt
uitgehaald door een alternatieve vre-
deskrant uit te geven, en nu ln 1979
zien wij dat de EO voorop loopt met
propaganda voor een christelijke vre-
deskrant, waarvan de oplage ls ver
dubbeld tot 200.000 ex. Het ergste
van al ls volgens mij, dat deze dema
gogen uit naam van Jezus spreken
over de ruggen van armen, verdruk
ten. en conservatieve ouders, die to
taal geen inzicht hebben in politiek
en religie. Zou het geen tijd worden
om eens voorlichting te geven op de
scholen, en aandacht ln de pers op te
wekken ln plaats van alles dood te
zwijgen?
Zandvoort
Henry van Engelen
Maria
In Trouw van 17 augustus geeft Guus
van Hemert een herinterpretatie van
Maria Hemelvaart. Voormaals was de
beredenering van het dogma aldus:
het lichaam van Maria, dat aan de
maagdelijke geboorte meegewerkt
had en de ziel van Maria die gevrij
waard gebleven was van de erfzonde,
konden niet aan het verderf overge
geven worden, maar moesten daar
aan ontheven worden. Datzelfde li
chaam zou dus ten hemel opgenomen
zijn. Guus van Hemert geeft de voor
keur aan het moderne wereldbeeld
boven een fantasiebeeld. Om zijn ge
loof te redden (hoe gnostisch!) zegt
hij. dat het niet hetzelfde lichaam
was dat ten hemel werd opgenomen,
maar dat een nieuw lichaam ls verre
zen. hetgeen dan verklaard kan wor
den als een deel hebben ln Jezus'
verrijzenis. Ook dat levert moeilijk
heden op. In sommige evangeliën
heeft Jezus' hemelvaart een sterk li
chamelijk karakter. Het latere evan
gelie van Johannes en ook de apostel
Paulus vergeestelijken de voorstel
ling. Je zou ook kunnen zeggen, geven
een voorstelling van de geest. Nu,
geest vind Je zo maar niet ln de we
reldruimte. daar ls heel wat voor no
dig. Concluderend kunnen we zeggen,
dat de oude verklaring die heel wat
plausibel wilde maken, onhoudbaar
ls gebleken en dat de nieuwe verkla
ring nog niet goed doordacht ls. De
dogmata aangaande Maria blijken
van symbolische aard te zijn en het ls
slechts de geest die levend maakt.
Den Haag
J. G. van Dam
Macrobiotiek
De hersenonderzoekers hebben weer
iets nieuws ontdekt: de neuropepti
den. Ze vormen een schakel tussen de
onderkant van de hersenen (waar o.a.
het gevoel ..zetelt"), de hersenschors
(waar we denken) en het hormonaal-
systeem (dat zorgt voor een goede
stofwisseling). Nü blijkt dat neuro
peptiden ook worden aangemaakt ln
de Ingewanden, en de weg is vrij voor
speculaties over een directe In
vloed van voedsel op gedrag en ge
voelens". Speculaties die al een eeuw
geleden uitgangspunt worden voor de
macrobiotiek. Een ander voorbeeld:
macrobiotiek pleit voor ruw ongeraf
fineerd voedsel. Dat houdt Je Inge
wanden aan het werk, zorgt ervoor
dat ze niet lui en verwend worden.
Twee Jaar geleden werd wetenschap
pelijk aangetoond dat gebrek aan
darmbeweging kan lelden tot vormen
van kanker. Zulke ontdekkingen lok
ken bU mij de reactie uit: „hè. hè, ze
komen erachter". De wetenschap ne
geert de macrobiotiek (evenals acu
punctuur en yoga) grotendeels, om
dat haar effect moeilijk tastbaar te
maken ls. En pas aan Iets tastbaars
kan door een wetenschapper niet
meer worden getwijfeld. Dat het me
rendeel van de mensen die macrobio
tisch leven, zegt dat ..het werkt",
wordt afgedaan met het argument
dat dat suggestie kan zijn. En zo
komt het dat Jarenlang rattehersenen
worden vermalen om uiteindelijk tot
de conclusie te komen dat de macro
biotiek best weieens gelijk zou kun
nen hebben. Wordt het niet eens tijd
om de macrobiotiek het vóórdeel van
de twijfel te gunnen?
AMSTERDAM Willem Oosterberg
Degelijkheid
In Trouw van 18 augustus schrijft de
heer Thijs over „calvinistische dege
lijkheid". die hij ook terug vindt bij
wijlen de A J. C. Er worden dan enige
verhaaltjes verteld om aan te tonen
hoe „kinderlijk-Idealistisch" die
A.J.C. wel was. Zo modem van bul
ten. maar zo degelijk van binnen,
bijna net als ln ouderwetse beke
ringsgeschiedenissen. Ik zou de heer
Thijs willen vragen: „Gelooft u niet
aan plotselinge bekeringen en zou het
niet mogelijk en gewenst zijn dat
iemand ook vandaag nog zijn sigaret
weggooit en gesterkt wordt door een
vrlendenwens: Hou Je taal kerel?". Of
dat iemand het glaasje van zich af
gooit en zegt: „Dat nooit meer!" Is
het zo verkeerd neen te zeggen tegen
het lelijke en te kiezen voor het
mooie?
Aalten J-de Bruljn
Schilder
U schreef, dat professor Schilder zich
voor de Duitsers weg moest houden.
Ik herinner mij nog wel waarvoor. In
een kerkdienst liet hij zingen Psalm
55 vers 12 en wellicht ook vers 13
(berijming 1773). Vers 12 luidt: HIJ
slaat zijn honden aan zijn vrinden.
Geen vreegenootschap kan hem bin
den. HIJ schendt verbonden, speelt
met eden. Hij vleit en gladder ls zijn
mond dan boter, maar zijns harten
grond ls vol aan krijg en bitterheden.
Welhaast onnodig te zeggen dat dit
Hitler ten voeten uit was.
Alpben aan den Rijn
H. Wiegman
iM
C&lUtbcA\toclc(e&j£\!
i