Schandaal in NG kerk
KT*-*
slatin als een bom
fi
v-j?
Youth for Christ besluit
zomerwerk met festival
Een bonte groep 'pastoraatsmensen'
\j
Trouw
Leiders Zuidafrikaanse kerk wisten van herkomst geld
VANDAA
ts
Scientology
moet betalen
DINSDAG 21 AUGUSTUS 1979
KERK
Door Hennie Srrfonlein
JOHANNESBURG De onthulling door Eschel Rhoodie, voormalig staatssecretaris van het
ministerie van informatie, dat er 150.000 Rand (360.000 gulden) uit een geheim topds is
verstrekt voor de subsidiëring van het bureau oecumenische zaken van de blanke nederaBKse
gereformeerde kerk, sloeg in als een bom bij de meeste Zuidafrikanen, inclusief aanhangers
van de regering
Vooral omdat dit de critici van het
apartheidssysteem, binnen en bulten
Zuid-Afnka versterkt in hun bewe
ringen dat de nederduitse gerefor
meerde kerk zowel voor wat betreft
hun politieke filosofie als hun hou
ding tegen over de apartheid, op een
lijn kan worden gesteld met de rege
rende Nationale Partn en volledig
gecontroleerd wordt door het gehei
me genootschap de ..Afrikaanse broe
derbond
Het nieuws dat de nederduitse gere
formeerde kerk geld heeft aangeno
men om propaganda te maken voor
de apartheidspolitiek zal de spanning
met de dne zwarte nederduits gere
formeerde kerken doen toenemen
Deze drie hadden al in pnncipe beslo
ten tot samensmelting te komen. Ver
scheidene ontwikkelingen hebben
duidelijk de. door de Broederbond
gecontroleerde, leiding van de neder
duitse gereformeerde kerk in verle
genheid gebracht
In de eerste plaats kwam er het VcrkJ&rini?
verzoek van dr Boesak. voorzitter
van de Broederkring «een samenwer
kingsverband van predikanten van
de drie zwarte nederduitse kerken
om het ..besmette geld" terug te ge
ven. omdat dit „het vertrouwen In de
nederduitse gerelormeerde kerk to
taal teniet heeft gedaan'
goede relaties zijn geschonden met
andere kerken
Ten derde heeft professor Carel Bos
hof van de universiteit van Pretoria
en leidinggevend figuur van de Broe
derbond. een beroep gedaan op de
nederduitse gereformeerde kerk om
het geld terug te geven. Elke gemeen
te zou circa 240 gulden moeten beta
len. Professor Boshoff zei dat de ne
derduitse gereformeerde kerk in een
moeilijk pakket zat om nu haar ge
loofwaardigheid terug te winnen bij
de zwarte nederduits gereformeerde
en andere kerken.
In de vierde plaats is bekend gewor
den dat de synode van de nederduitse
gereformeerde kerk ai bijna een jaar
lang over de affaire een verklaring
had liggen, met in het achterhoofd de
hoop dat de hele kwestie nooit het
daglicht zou zien. Dit laatste heeft
het vertrouwen van de nederduitse/
gereformeerde kerk het meeste ge
schaad.
In de tweede plaats heeft de direc
teur van het door de regering gespon
sorde bureau voor oecumenische za
ken. dr Geldenhuys. in een persoon
lijke verklaring toegegeven dat het
aannemen van regerlngsgeld een be
oordelingsfout was. Hij betuigde ver
der zijn spijt, dat door zijn rol de
„Als de regeringssubsidie zo onschul
dig was ais de synode wil voordoen,
waarom brachten zij de hele kwestie
dan niet openbaar toen het informa
tie-schandaal losbrak vorig jaar? Het
is duidelijk dat als Eschel Rhoodie
zich niet verpraat had. de nederduit
se gereformeerde kerk zich nog
steeds zou hullen in zwijgen", menen
verbitterde kerkleden Zij stonden
versteld van de ontdekking dat de
vorig jaar opgestelde verklaring ach
ter is gehouden, omdat de synode
niet wilde erkennen dat er banden
bestonden met Rhoodie's Illegale
propaganda-rijk
De verklaring werd pas opgesteld op
het moment dat het informatie-
schandaal bekendheid kreeg en be
schrijft de rol van de synode daarin
Hoewel de verklaring toen niet is ge
publiceerd. werd de inhoud door de
synode wel van tijd tot tijd herzien.
Dr. Kleynhans. woordvoerder van de
nederduitse gereformeerde kerk zei
dat de verantwoordelijke leiding van
de synode vorige week tot openbaar
making van de verklaring besliste.
..Verder heb ik niets toe te voegen, en
ik geloof dat wij niet aan enige krant
een verdere uitleg schuldig zijn." Hij
verwees voor meer inlichtingen naar
dr. Geldenhuys. die de vraag ont
week. wanneer de verklaring precies
is opgesteld. Geldenhuys gaf toe dat
de synode zich bewust was van de
mogelijkheid dat zij bij het schan
daal betrokken zou worden, toen de
eerste gegevens daarover bekend
werden. „Vanaf deze tijd. is ook aan
dacht gegeven aan de mogelijke stap
pen die wij moesten nemen. De ver
klaring ls het resultaat," aldus Gel
denhuys. Hij zei verder dat de kerk
zich had verbonden aan een afspraak
met het ministerie van informatie,
die verbood de bron van de gelden te
noemen
de broederkring alleen maar had ver
sterkte- Hij acht hef; niet onaanneme
lijk*'dit dit bij de komende synode
van de drie zwarte nederduRse gere
formeerde kerken al doorgang vindt.
Dr. Boesak gelooft niet dat het geld
onschuldig is geleend door de kerk.
Het geheim gebruik van regerings-
gdd. om via oecumenische kanalen
de ..Zuidafrikaanse zaak" te presen
teren, is volgens hem „absoluut niet
te rechtvaardigen"
Dr. O'Brien Geldenhuys daarentegen
zei dat het geld gebruikt werd voor de
uitwisseling van informatie met bui
tenlandse kerken; voor het drukken
van nieuwsbrieven en voor het rond
leiden van bezoekers. „Als we wisten
dat het geld uit een geheim fonds
afkomstig was. zouden wij het niet zo
makkelijk hebben geaccepteerd. Wij
d
*rv
-Dr. Koot Vorster (broer van de ex-premier) rechts, met naast hem modera
tor, voorzitter van de synode, dr. Gericke. Beiden waren aanwezig bij het
gesprek met Eschel Rhoodie. Hier gefotografeerd bij een bezoek aan
Nederland.
hebben daarvoor meermalen geld
ontvangen en altijd openliik gespen
deerd. Het ministerie subsidieerde
boeken, waarvan werd gedacht dat
het behulpzaam zou zijn bij de pre
sentatie van het Zuidafrikaanse ge
zichtspunt over bepaalde zaken. Ik
heb geen idee aan wie die boeken zijn
opgestuurd."
Professor Ben Marais, een gepensio
neerde theoloog uit Pretoria, zei dat
de geloofwaardigheid van de neder
duits gereformeerde kerk een gevoeli
ge klap had opgelopen. Professor Ma
rais vertelde dat op de synode van
1974, toen de „anonieme" gift werd
aangekondigd, er vragen werden ge
steld. wie de gever was. Maar als
antwoord hierop kwam dat de dongr
zijn identiteit geheim wilde houdaa»
Hij kon zich geen idee geven van Iéts
wat de relaties van de kerk meer
schade kon berokkenen als dit schan
daal. De kwestie heeft er al toe geleid
dat er beschuldigingen zijn geuit, dat
zelfs leden van de synode zijn bedro
gen over de bron van het geld voor de
oprichting van het oecumenische
bureau.
VERSTAAN IS MEER DAN
BEGRIJPEN
En hij (de man uit Ethiopië)zei
Hoe zou ik dit kunnen
(nl. verstaan wat ik lees)
als niemand mij de weg wijst?
En hij vroeg Philippus
om bij hem in te stappen
en naast hem te komen zittea
(Handelingen 8 vers 31)
l£b
satie-acties in het land werden twee
honderd concertavonden gehouden.
Misleiden
Dr. Kosie Gericke. voormalig voorzit
ter van de synode van de nederduits
gereformeerde kerk. en ex-lid van het
bestuur van de Broederbond, misleid
de in 1974 de generale synode. Hij zei
toen dat het geld door een anoniem
iemand ter beschikking was gesteld
voor het opzetten van een bureau
oecumenische zaken. De bijeenkomst
waar dr. Eschel Rhoodie zijn voorstel
lanceerde, werd bijgewoond door dr
Beukes (lid van het uitvoerend or
gaan van de Broederbond), dr. Koot y-, i r
Vorster. dr. Geldenhuys. dr. Gericke ijGQOGling
en ds. Landman.
Van een medewerker
KAMPERLAND Een omvangrijk tentenkamp, veel vaak
dreunende muziek, plus een serie toespraken vormden de Veel contacten
hoofdbestanddelen van een driedaags evenement, waarmee
Youth for Christ haar zomeraktiviteiten besloot. De happe
ning vond plaats op het kampeerterrein „De Schotsman" in
Kamperland, aan het Veerse Meer, en werd bezocht door zo'n
4500 jongeren.
Vooral muziek was een belangrijk ele
ment. maar daarvoor heette de gehe
le operatie dan ook „Kamperland
Muziekfestival". Formaties en solis
ten van uiteenlopende kwaliteit tra
den er op. Een van de hoogtepunten
vormde het optreden van Paul Stoo-
key. zaterdagavond, hij maakte in
het verleden deel uit van het bekende
trio „Peter. Paul and Mary", dat in
turbulente jaren van de Jesus-revolu-
tion in Amerika zo ongeveer op het
toppunt van zijn carrière tot geloof in
Christus kwam. Paul bracht een
groot aantal folksongs ten gehore.
waarin opgenomen De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgai
riet BV
Hoofdredacteur Jen/e Tammmga
Directeur mg O Posima
HOOfDKANTOOt
PcVDus as?
1000 AW Amvei
PtitQ'o 66 00 0
Bark Ned Oefletcu'i.
fitktntrgri 23 00 12 57a
Gemeen»»p^c A<»Mfiwd«»w
*11000
REGIO ROTTERDAM DORDRECHT
PosrDus 4*1
3000 AX Rotterdam
i* 010-115566 i^öonnemenien
m De7cvQ-n<3'
tai 0KM15S6A uedaci'ei
ie* 115700 (uAskHend voor
advene"» >e$i
WesttMaa» -i
Roflerflam
lElDEN
Regelmatig hexocht de directeur van
het omstreden bureau oecumenische
zaken dr. O'Brien Geldenhuys Ne
derland. Hier links op de foto tijdens
een bijeenkomst van de gereformeer
de synode. Naast hem de oud-praeses
dr. P. G. Kunst.
Terwijl dr. Geldenhuys zich heeft ver
ontschuldigd en terugbetaling oppert
van de 380 000 gulden, kent dr. Kosie
Gericke, een goede vriend van oud
premier John Vorster, nog geen be
rouw „Waarom zouden we", vraagt
hij zich af. „Er waren geen banden".
Het bureau voor oecumenische zaken
was totaal onafhankelijk en werkte
alleen onder auspiciën van de kerk
Hij zei dat vele ministeries geld geven
aan de kerk. als bijdrage voor het
opzetten van trainingen, of het ver
richten van educatief- en welzijns
werk. Daarom ziet hij niets verkeerd
in het aannemen van geld van het
ministerie van informatie als hulp
voor het oecumenisch werk.
Maar dr. Boesak gelooft dat enkele
kerkleiders op de hoogte waren van
het karakter dat het geheime project
droeg. Hij zegt niet bereid te zijn om
naar verontschuldigingen te luiste
ren. als zou de nederduitse gerefor
meerde kerk niet op de hoogte zijn
geweest, dat het geld kwam uit een
geheim fonds Hij zei dat het onge
noegen na de bekendmaking, zwarte
voorstanders van loskODDeling van
De bedoeling van het feest, dat don
derdagavond begon en zondagmid
dag door Youth for Christ-directeur
ds Pieter Boomsma werd besloten,
was Jonge mensen „op een ontspan
nen en speelse wijze" met het evange
lie bezig te laten zijn. Het bleef dan
ook niet bij muziek alleen, maar er
was een respectabel aantal sprekers
van uiteenlopende kerkelijke pluima
ge ingehuurd. Onder hen onder ande
ren de bekende legerpredikant J. J.
Poort. Pieter van Kampen (van de
Reformatorische Bijbelschool). Bart
van Empel (YfC) en vele anderen.
EO's Henk Binnendijk hield op vrij
dag en zaterdag een studie over het
leven van Daniël. De studiebijeen
komsten werden gehouden in diverse
tenten, 's Avonds waren er grote bij
eenkomsten in de open lucht.
Voor Youth for Christ betekende het
„Kamperland Muziekfestival" de af
sluiting van een druk zomerseizoen.
Stafmedewerker Frits Strietman: „Er
zijn hier heel veel mensen die we in de
afgelopen weken via zomerkampen
en evangelisatieakties hebben be
reikt."
Er werden deze zomer in totaal veer-
Direkteur Boomsma: „Voor ons doen
hebben we deze zomer ongelooflijk
veel contacten gehad met de zoge
naamde „onbereikbaren". mensen
die met geen mogelijkheid over de
drempel van een kerk of koffiebar
zijn te krijgen. Wij zijn veelvuldig
geconfronteerd met onvrede van jon
geren over de vrij commerciële disco
cultuur die hen wordt opgedrongen.
Ze zeggen: er is geen plaats meer
waar we rustig ons zelf kunnen zijn.
Misschien dat onze goede contacten
mede een gevolg van die ontwikke
ling zijn."
Strietman: „We hebben deze zomer
opnieuw ontdekt dat jongeren best
naar je willen luisteren, als je maar
authentiek en echt overkomt. Als je
maar geen boodschappen in Ster-re
clame vorm op ze afvuurt, willen ze
best praten."
Ds Pieter Boomsma
tig plaatselijke evangelisatie-acties
gehouden, die bestonden uit koffie
baravonden in tenten en het aankno
pen van gesprekken met mensen op
straat. Voorts werden zeventig zo
merkampen in binnen- en buitenland
georganiseerd, waaraan in totaal zo'n
2100 jongeren deelnamen.
In het „kampenpakket" onder meer
een zgn. „overlevingskamp" in Fin
land; deelnemers daaraan gingen op
weg met een mes, een paar tenten
plus een verbandtrommel om in Lap
land te „overleven". Verder waren er
wandelkampen, huifkarrentochten
en allerlei andere typen van jeugdva-
kanties. In het kader van de evangeli-
door prof dr C. H. Lindijer
REGO DEN HAAG
Poi-fus i;
250i CC Cf
Den Hajg
REGiO NOORO OOST NEDERLANO
Abonnementsprijzen
Per I 15 9C
Per kwanaai 4770
Per halt ,aa> 95 40
Per iaer MM60
Aö*eterveun#»en oc MAyr—B
Teieton-eene jUDt* ie«ie«ie*»oe>dr achien
aOrew 6o«"
Opg*»e i4rwe»<wen ?-i9 30
- Tarsjag i -n .- cag Or ionflag van i§-
20 uu» iret 070 91 >4 sf
Org-»>r> -n.r. a<T»erterres x
020 >36666 Vaan M-n-Adv
a'aeimq pos'tvs 411
1000 AK AMSTERDAM
Arveswvg-r>gr»- SC*
rw/e Meirde"!* jmntei
Het pastoraat (ouderwets gezegd: de kerkelijke zielszorg)
heeft de laatste jaren een sterke ontwikkeling doorgemaakt.
Er is veel gestudeerd in pastorale psychologie en er zijn goede
methoden gevonden voor de praktische vorming van hen die
pastoraal werkzaam zijn. In de Verenigde Staten is de ver
nieuwing begonnen, en deze is doorgestroomd naar Europa
(via Nederland), onder meer naar de beide Duitslanden.
Het gaat hier om een internationale
beweging. Nederlanders reisden naar
Amerika om er de nieuwe methoden
te leren. Duitsers leerden Nederlands
om hetzelfde in ons land te doen.
mensen uit Afrika gaan naar de VS of
Europa met hetzelfde doel. enz. On
vermijdelijk leidde dit in de jaren
zeventig tot conferenties En zo werd
er dan van 8 tot 15 augustus een groot
internationaal pastoraatscongres in
Edinburgh gehouden.
Heel groot
Een heel groot (ongeveer vierhonderd
deelnemers) en bont gezelschap was
een week lans: bij elkaar in Pollock-
halls. een universitair gebouwencom
plex. prachtig gelegen aan de .voet
van de bergketens van het Holyrood-
park Bont was de groep wat de lan
den van herkomst betreft «17 landen
van West- en Oost-Europa, vijf Afri
kaanse en acht Aziatische landen,
natuurlijk de VS. enz i en de kerken
waartoe men behoorde (veel protes
tantse kerken, de r k kerk. ook bijv
zevendagsadventlsten en enkele
jodeni
Er was ook een verscheidenheid van
werkterreinen Er waren mensen die
als pastor werkzaam waren in een
«emeente of een ziekenhuis, maar
daarnaast de zogenaamde „pastorale
counselors.' (vooral uit Amerikadie
je „gespecialiseerde predikanten
voor pastorale zorg" kunt noemen en
die soms sterk de kant van de psycho
therapie uitgaan Ook waren er deel
nemers die medisch waren georiën
teerd. En natuurlijk waren er veel
academische docenten, soms ook
weer sterk psychologisch gericht.
Vrijheid
Vrijheid staat ÜJ^de^t®vitBe""pasto-
raaUbeweginglTofJk genoteerd: men
wil mensen'niets opdringen, hen niet
„pushen" en zelf keuzes laten doen.
Bij de opleiding van aanstaande pas
tores kiest men voor „leren in vrij
heid". Dit zal wel mede het onder
werp van het congres, „de risico's van
de vrijheid", hebben bepaald. De Tü-
blngse theoloog Jürgen Moltmann
leidde het op de eerste avond in. HIJ
herinnerde eraan, dat hij na de oorlog
ln Schotland krijgsgevangene was ge
weest en dat hij ook had kunnen
spreken over „de risico's van de ge
vangenschap" Er ls een vrijheid die
berust op bezit en de baas zijn, maar
echte vrijheid, aldus Moltmann, ont
staat niet door „ieder voor zich",
maar door solidariteit Wij zijn
slechts op wèg naar de vrijheid, als
door een woestijn naar een beloofd
land Moltmann's vriend Ernst Bloch
zei eens er is zelfs geen vrijheid voor
de kinderen van God „Maar." zei
Moltmann. „wij geloven ln een ge
kruisigde God" Het was een boeiend
betoog, maar sommige congresdeel
nemers hadden toch het gevoel dat
het niet geheel tot „landing" kwam ln
de realiteit van de wereld en van het
pastoraat.
Jürgen Moltmann
In de volgende dagen werden aspec
ten van het hoofdthema behandeld:
onder meer „vrijheid en leren" (met
een voortreffelijke lezing van de Nij
meegse dr H C. I. Andrlessen) en
„vrijheid en cultuur". Dit laatste on
derwerp wai van betekenis, omdat de
nieuwe pastoraatsbeweging zich ook
aan het uitbreiden is naar andere
werelddelen en landen (de conferen
tie kreeg een beeld van het werk in
Tanzania. Japan. Latijns Amerika en
Polen i Terecht klonk de waarschu
wing: denk aan de eigen cultuur van
deze landen, het gaat om wederzijdse
verrijking in de ontmoeting, heb res
peet voor het pastoraat dat ln deze
landen al bestaat, „er ls meer dan één
oog nodig om Christus in de wereld te
herkennen"
De plenaire lezingen werden steeds
gevolgd door enkele voorbereide
„antwoorden". Zo was er een „ant
woord" van mevrouw drs Tine Hal-
kes. dat zich concentreerde op femi
nisme en feministische theologie. Ze
wekte enige deining. Er werd een af
zonderlijke vrouwenbijeenkomst bij
eengeroepen, die aanbevelingen gaf
voor meer vrouwelijke sprekers en
groepsleiders en Voor" groepsbijeen
komsten over feministische onder-
-werpen. In «en ander „antwoord", dat
ook deinig veroorzaakte, riep de
Amerikaan Thomas Oden het pasto
raat terug naar de (verwaarloosde)
theologische traditie Een tegenstem
zei. dat we in onze tijd toch ook voor
andere problemen staan dan in die
van de vaderen.
Vondst
Gelukkig waren er naast de massale
plenaire zittingen kleine bijeenkom
sten. Volgens sommige deelnemers
hebben deze het congres gered. Het
was een vondst van de programmalei
ding om elke morgen groepjes van
ongeveer acht deelnemers te laten
samenkomen voor onderling gesprek,
theologische doordenking, uitwisse
ling van indrukken en ingaan op pro
blemen van eigen werk- of levenssitu
atie. Aanbevolen voor alle grote con
ferenties en congressen! Verder wa
ren er dagelijks „workshops", waar
uit men zijn keuze kon maken. Onder
deskundige leiding werd er gewerkt
aan zaken als pastoraat en bevrij
ding, huwelijkspastoraat, homo-sek-
sualiteit. vormen van supervisie, bi-
bliodrama (het uitspreken en zo uit
diepen van bijbelverhalen door een
groep) e d
Vragen
Het was een interessant congres,
vooral ook boeiend door de vele ont
moetingen die men had (pastoraats
mensen horen nu eenmaal goed in
Ongetwijfeld ook een verstai
man, die Ethiopiër. Hij wijst d
langs de weg. die zich zo vrijpa
xüelzijn lezen bemoeit, uiet
hooghasüg af. Hij beseft dat<
■jSïgbtertswat hij not'
die wat hifleest intej^
't Is allemaal niet zoéènvcr
al is zijn interesse nog zo gr ai
ook al is zijn volharding bij d
Schriften bepaald voorbeeld!
allemaal niet voldoende, li-
uitleg nodig. Onderwijs Ind
hem vreemde wereld van J
Iemand die er meer van t*
spontaan maakt hij van „de ij
een leerhuis, Die man langs de
sehóot lri de roos. Hij heeft ien
nocfif «m hem zijn vragen voor va
leggen, Vragep djfht» H? 3V
bestaan raken, die hem aang
blijkt uit alles. Het gaat hen
een theoretisch inzicht. Zijn
nieuwsgierigheid is existentie*
of meer of helemaal hangt zijn
ervan af. Dat zal blijken. Datü
altijd zo. Schriftverklaring bei
the point te zijn en informatief
verschaffen over wat er staat, a
kan om zo te zeggen niet concn
genoeg, maar dat is niet het laa 1
Schriftverklaring staat in dien
iets dat meer is dan begrijpen'
leest. Nl. het je aantrekken eni
consequenties van aanvaarden
VOORBIJGANC N
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Veenendaal (dek-,
toez.) G. S. Alma te Soest.
Medewerkers
Honderden jongeren werkten aan de
evangelisatiecampagnes, overal in
het land. mee. Frits Strietman: „Als
je jonge christenen wilt activeren,
moet je ze in directe evangelie-ver
kondiging betrekken. Je motiveert ze
niet door ze alleen in allerlei vergade
ringen en werkgroepen te halen, maar
door ze directe verantwoordelijkhe
den te geven. Jonge christenen wach
ten op een kans om zinnig werk te
doen in de geloofsverkondiging. Dan
werken ze graag hard. Ze werken zich
niet leeg, maar vol."
Tijdens een zondagmorgen in samen
werking met de gereformeerde kerk
van Kamperland gehouden „hage-
dienst" ging ds Boomsma in op aller
lei vormen van relatieproblemen in
deze tijd. „Het wordt de hoogste tijd
dat wij beseffen dat we leven in de
tijd van de relatie-onmacht", zei hij.
„Die is moordend. Kapot maken en
kapot gaan, gaat vanzelf. Maar als
christen mag je zijn als Christus, ver
zoening zoekend en heel makend.
Ook in relaties, zodat er te leven
valt."
Bedankt: voor Vollenhove J.
jenbrink te Vorden.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt: voor Zuidhorn A.
driks te Amersfoort.
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen: te Utrecht-C. (toe! 61
Prins te Rotterdam-C.
RI
ee
tis
'P>
H. J. Hofman
fzi
D
Wegens het bereiken van de
gestelde leeftijd zijn luitenai
nel H. J. Hofman en zijn vroi
vrouw A. C. Hofman-Bouw 4
uit de actieve dienst getre j
heilsofficieren. Luitenant
Hofman was sinds 1968 s«
voor de sector kinderbesch
Daarvoor was hij drie jaar ten
jeugdsecretaris van het Legf
Heils en daarvoor waren nu
mevrouw Hofman zeventien
der en moeder in het jongi
Amersfoort.
Muzorewa
hi
Bisschop Muzorewa heeft voo Ri<
paalde tijd verlof gekregen v ati
kerk, de 45.000 leden tellende
distenkerk in Zimbabwe (Rh s v
zodat hij zich volledig op zijn
ke activiteiten kan concentreri
zorewa was de eerste zwarte bi tez
van zijn kerk. Hij volgde in
blanke Ralph E. Dodge op,
weer voorlopig als waarnemtf) i
schop zal optreden.
ontmoetingen te zijn). Toch roept
zo'n samenkomst ook vragen op. Bij
voorbeeld deze of zo'n groot congres
wel zo nuttig is. Je zou het zo Jcunnen
zeggen: de som van de capaciteiten
en mogelijkheden van de deelnemers
is groter «Jan wat er uit .Zo'n eongres
komL^£ok- wgjTET-hiMommlgen de
ongeruste'vraag of we wel helemaal
op de goede wegzljn met de pastorale
beweging. Zijn we niet te rustig, alsof
we „het al gevonden hebben"?
Onze landgenoot, prof Faber. pionier
in dit werk, zei: „Werken we toch niet
met een verouderd beeld van kerk en
kerkelijk ambt? Moeten we niet kriti
scher zijn op kerk en samenleving?
Moeten we ons behalve met theologie
en psychologie niet ook meer met
sociologie bezighouden?" Dr Andrles
sen zag als een van de vragen voor de
toekomst: hoe werken we aan de
structuren van de samenleving en
hoe komen we tot een solidair ons
engageren in de maatschappij? De
Amerikaanse pastoraatsdeskundige
Howard Clinebeil noemde als een van
de „stromen" van onze interesse de
wereldsituatie.
Het was gelukkig dat deze stemmen
er tenminste waren. Er waren nog wel
meer vragen aan het congres te stel
len. Kwam de verhouding van theolo
gie en pastoraat niet te weinig aan de
orde. en ook de verhouding van pas
toraat en gemeente?
Volwassen worden
Thomas Oden vergeleek de pasto
raatsbeweging met een Jong mens in
zijn/haar adolescentieperiode. In dit
beeld zit wel iets. Onder meer dit, dat
deze beweging nog veel moet leren en
groeien. Maar ook dat ze levend, ac
tief en bezig is Dat is heel wat. Het
was een goed ding dit in Edinburgh te
merken!
Prof dr C. H. Lindijer is hoogleraar
aan het luthers seminarie te Am
sterdam
de
'Vfin een onzefYedaëteunen
«MSTi-nDAM Een
rechtbank" heeft bepaald, da
„Scientology-kerk" ruim vier
gulden schadevergoeding mot
len aan een voormalige aanh
van de organisatie.
De vrouw, de 22-jarige Julie I
pherson Titchbourne. voerde ldg
rechtbank in Portland, Oregi y,
dat zij onherstelbaar psychisi
schadigd gedurende de peri
zij bij de organisatie was r
ten. Haar advocaat zei. dat
een hel van Orwelliaanse
gen" was gegaan.
Tijdens het proces, dat een
duurde, beschreven getuigen
„Scientology-kerk" haar aan
hersenspoelingen geeft. 1
Titchbourne zei. dat zij tot e«
was gemaakt. Getuigen van
re kand schreven de psjt.^
stoornissen van ex-leden ecl
aan hersenspoelingen, die zi) ig
verlaten van de „kerk" ond'
van de kant van „de-prograi
De „kerk" zelf beroept zich
beginsel van vrijheid van go
en zal in hoger beroep gaan
Ook in Nederland zijn gevk
kend van mensen die ernstig*
sche stoornissen vertonen, fl
psychotherapeutische cursui
de „Scientology kerk" hebl
volgd, maar van de zijde
„kerk" is de reactie onvera
dat zulke mensen óf de cursij^
dig afbraken, óf tevoren ook
kingen hadden.
rlo
ort
ld
jj «e
ien
chti
Kiezen voor de kerk. weetó ru
vrouwen die teleurgesteld z;
houding van de kerk tegen
veranderende rol van vroi
kerk en samenleving, maar
hun werk trouw blijven, 28 kb»
tember. Kerk en Wereld, Dri
(teL 03438-2241).
10